abonnement Unibet Coolblue
pi_184300469
De meesten onder jullie zullen dit waarschijnlijk helemaal niks zeggen. Maar zijn er ook onder jullie die meteen weten waar dit voor staat?

Het is de bekendste klank van de eerste sampler die op de markt kwam voor muzikanten, al betaalde je voor die sampler wel een ontzettend hoog bedrag. Maar muziekartiesten zoals Peter Gabriel, Michael Jackson en Kate Bush hadden dat geld er graag voor over, want het bevatte ook o.a. een sequencer. En je kon de geluiden erg bewerken door met de lightpen de boventonen te veranderen

De sampler waar ik het nu over heb, is de Fairlight CMI:



Hier een oud maar heel interessant TV-fragment van 1980 waar deze sampler werd gedemonstreerd.


~~~~~~~~~~

ARR1 is denk ik de allerbekendste sample:




  Moderator woensdag 9 januari 2019 @ 16:05:20 #2
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184302017
O+
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_184302398
quote:
2s.gif Op woensdag 9 januari 2019 16:05 schreef Bosbeetle het volgende:
O+
Van jou had ik wel likes verwacht. ^O^

Maar zouden er meer op FOK! zijn? Of is vintage sampling voor de meesten niet interessant? -O-
  Moderator woensdag 9 januari 2019 @ 16:33:33 #4
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184302576
quote:
17s.gif Op woensdag 9 januari 2019 16:24 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Van jou had ik wel likes verwacht. ^O^

Maar zouden er meer op FOK! zijn? Of is vintage sampling voor de meesten niet interessant? -O-
Ik denk dat mensen het wel leuk vinden, de leo blokhuis docu's over electronische muziek behandelde de fairlight ook dat was leuk om te zien :Y
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_184314364
Tof :Y legendarisch apparaat. Ik heb de softsynth van Arturia, moet daar eigenlijk eens wat mee doen..
Semi0n is dead, long live Stress Techniques. New project: LLB - JG
http://http://llbinc.bandcamp.com/
pi_184440596

Het was mij allang opgevallen dat deze vintage sampler met 8bit samples een opmerkelijk goede geluidskwaliteit lijkt te hebben. Zelfs degene in de bovenstaande video die niet in de allerbeste staat verkeert.

Ik vroeg me af of dat ook echt vanuit die sampler komt. Ik lees op Wiki het volgende:

quote:
De karakteristieke klank wordt veroorzaakt door de manier van DA-conversie, die afwijkt van andere samplers, alsmede de manier van transponeren. De Fairlight verandert de playbackfrequentie, andere samplers houden de playbackfrequentie statisch. Ook het feit dat elke voice zijn eigen DA-converter heeft, draagt bij aan het kenmerkende karakter.[2]Deze constructie zorgt er ook voor dat de basweergave van de CMI krachtiger is dan die van andere samplers. In 1999 schreef Norm Leete hierover in het blad Sound on Sound: "De bas die de CMI kan genereren is overweldigend en heeft het vermogen om meubels te verplaatsen".
Het zou kunnen dat dit niet alleen de oudste sampler is, maar ook nog steeds de beste. :)
pi_184440849
Beste sampler is toch de Akai MPC-60 ;)
.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')