abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_184298335
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 12:00 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Het zijn vaak alleen de simpletons die niks weten over (politieke) besluitvorming die domme vragen gaan stellen als ze 'geheim' horen. Het is vaak makkelijker overleggen voor het management als alle arbeiders eerst even op afstand gehouden worden.
Nog simpeler zijn de mensen die menen dat de overheid een soort bedrijf is en ook als zodanig bestuurd dient te worden.
pi_184298356
ach, geheim... mogen ze gewoon eerst met elkar overleggen zonder dat het een publieke discussie wordt, voordat ze plannen gaan presenteren? is toch niks mis mee.
pi_184298924
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 12:42 schreef grimselman het volgende:

[..]

Leuk zo'n algemeen verhaaltje maar het OV is nu niet direct een onderwerp dat onder het staatsgeheim valt.
'geheim' in dit artikel is ook hooguit het verzinsel van de journalist (of mogelijk de lobbyverbanden die hem wezen op dit overleg, waarover ook gewoon veel bekend is en ook wat er precies besproken is, ook wie er enigszins 'omgaan' zijn, zo speelt het ministerie van Verkeer & Waterstaat er een opvallend afwezige rol in, dat kan bij bepaalde ambtenaren 'kwaad bloed' gezet hebben daar die dan de pers inschakelen om de boel dwars te zitten, als ze zich omgaan voelen)

eigenlijk is het niet meer dan 'het kabinet heeft gekozen er geen extra publiciteit aan te geven' ...
het overleg is niet emer dan 'informeel' en dat betekent ook dat er dus geen officiele toezeggingen in gedaan kunnen worden, maar het enkel bedoeld is om de verschillende belangen op een lijn te krijgen.

Wat er verder tijdens dit overleg besproken is, is ook verder best bekend...
de 4 grote steden hebben alle vier een eigen infrastructuur project voorgesteld waarvan ze graag geld van de Staat willen, maar dit tot nu toe niet beschikbaar is, en nu kijkt men samen naar de mogelijkheid van financiering, waarbij ook financiering door private partijen overwogen wordt, of een publiek-private samenwerking (bv ook financiering door de pensioenfondsen)

Hiervoor is een rapport opgesteld door adviesbureau McKinsey:

quote:
Een belangrijke optie die ter tafel ligt is het aantrekken van privaat of semiprivaat geld. Denk aan cofinanciering van een lightraillijn door pensioenfondsen. Eenvoudig is dat niet, zeggen betrokkenen: pensioenfondsen zullen de garantie willen hebben dat ze rendement kunnen halen uit zo’n investering. Het kabinet kijkt dus onder meer of wet- en regelgeving kan worden aangepast om private investering in grote publieke projecten aantrekkelijker te maken.

In opdracht van de G4-burgemeesters en het ministerie van Algemene Zaken inventariseerde adviesbureau McKinsey voor het G4-overleg ook andere mogelijkheden van externe financiering. In het rapport, Versnelling bekostiging verstedelijking, wordt geen politiek taboe geschuwd: spitsheffingen, bijvoorbeeld, waarbij de opbrengst gebruikt wordt om te investeren in openbaar vervoer. Of een apart belastingregime, nationaal of lokaal, voor de financiering van infrastructurele projecten.

Publiek-private samenwerking
Maar McKinsey besteedt vooral veel aandacht aan de mogelijkheden om private partijen bij grote projecten te betrekken: publiek-private samenwerking (pps). Daar heeft het Rijk ervaring mee – zoals bij de aanleg van de A15 naar de Maasvlakte (kosten 1,2 miljard euro) –, maar gemeenten nauwelijks. McKinsey verwijst naar buitenlandse voorbeelden op lokaal niveau, zoals Parijs (vernieuwing van 23 stadswijken) en New York (winkels en woningen Hudson Yards, inclusief een 3 miljard euro kostende metrolijn). In Nederland kan zo’n pps-constructie volgens McKinsey een besparing van 10 tot 15 procent opleveren.

In hun gesprekken kijken Rutte en de G4 verder dan het regeerakkoord, dat loopt tot 2021. Deels is dat noodzaak: het gaat om projecten van lange duur. Zo kan de aanleg van Haven-Stad in Amsterdam pas echt van start gaan na 2029, wanneer de afspraken aflopen met bedrijven die nu nog in het Westelijk Havengebied gevestigd zijn.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)vind-je-dat-a3182884

Mochten hieruit officiele afspraken volgen en ook geld beschikbaar gesteld worden door de Overheid, zal ook de tweede kamer daarmee moeten instemmen, maar dan moeten dus eerst duidelijke plannen voorliggen, momenteel is het enkel een informeel overleg
Der der den Wind der Veränderung spürt, sollte keinen Windschutz sondern eine Windmühle bauen.
  woensdag 9 januari 2019 @ 13:58:36 #54
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_184299801
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 12:46 schreef grimselman het volgende:

[..]

Nog simpeler zijn de mensen die menen dat de overheid een soort bedrijf is en ook als zodanig bestuurd dient te worden.
Of mensen die een vergelijking letterlijk nemen en niet als voorbeeld zien.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_184300485
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 11:56 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Daar wordt ik als iemand die vooral op de fiets gaat maar wel 2 auto's voor de deur heeft staan helemaal niet door genaaid. Dat is nu precies het punt. De Telegraaf en zijn volgers gaan hier tegen in het verweer en dat besmet een open gesprek.
De overgrote meerderheid van anderen wel.

Maar als ik je dus goed begrijp is iemand die de telegraaf leest en in het verweer gaat tegen de KM heffing gelijk een besmetter van de discussie en mag niet meer meedoen? Lekker makkelijk discussiëren als je zo over mensen denkt die een andere mening hebben als jij.

In dat geval mogen volkskrant lezers die met de trein gaan en nrc lezers die met de fiets gaan ook niet meer meedoen in de discussie over beter ov.

Dus wat doe je hier?
'Je gaat het pas zien als je het begrijpt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 9 januari 2019 @ 14:38:12 #56
36461 Joppy
geen colaboy
pi_184300530
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 12:42 schreef grimselman het volgende:

[..]

Leuk zo'n algemeen verhaaltje maar het OV is nu niet direct een onderwerp dat onder het staatsgeheim valt.
Een informeel overleg over het OV is ook niet bepaald een staatsgeheim. Het is een informeel overleg, niet meer, niet minder. Als je als overheid (rijk, provincie of gemeente, al dan niet samen) plannen wilt ontwikkelen zul je toch echt eerst een scope (en bijhorende probleemstelling) moeten vaststellen voordat je uberhaupt ergens mee kan beginnen.

Dit soort gesprekken vindt op elk overheidsniveau over elk onderwerp wel plaats.
Let the beat control your body!
pi_184301089
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 14:35 schreef Red_85 het volgende:

[..]

De overgrote meerderheid van anderen wel.

Maar als ik je dus goed begrijp is iemand die de telegraaf leest en in het verweer gaat tegen de KM heffing gelijk een besmetter van de discussie en mag niet meer meedoen? Lekker makkelijk discussiëren als je zo over mensen denkt die een andere mening hebben als jij.

In dat geval mogen volkskrant lezers die met de trein gaan en nrc lezers die met de fiets gaan ook niet meer meedoen in de discussie over beter ov.

Dus wat doe je hier?
Er is hier helemaal geen sprake van een discussie die toegankelijk is voor iedereen. Er is sprake van een bestuurlijk overleg. Dat doen ze geheim. Ik gok dat de rede daartoe het voorkomen van besmetting van het gesprek is.

Maar het is een ieder natuurlijk altijd vrij een discussie te voeren over welk onderwerp dan ook. TS deed een aanval op het feit dat het gesprek geheim werd gevoerd. Ik geef enkel aan dat ik prima snap dat dat gebeurt.
  donderdag 10 januari 2019 @ 19:53:30 #58
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_184325249
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 09:54 schreef the-eye het volgende:
Waarom wordt dat overleg in het geheim gevoerd?

Waarschijnlijk omdat er besloten kan worden nieuwe rails aan te leggen en grondspeculanten dat heel leuk vinden om te horen.
  donderdag 10 januari 2019 @ 19:57:32 #59
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_184325318
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 15:10 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Er is hier helemaal geen sprake van een discussie die toegankelijk is voor iedereen. Er is sprake van een bestuurlijk overleg. Dat doen ze geheim. Ik gok dat de rede daartoe het voorkomen van besmetting van het gesprek is.

Maar het is een ieder natuurlijk altijd vrij een discussie te voeren over welk onderwerp dan ook. TS deed een aanval op het feit dat het gesprek geheim werd gevoerd. Ik geef enkel aan dat ik prima snap dat dat gebeurt.
Bovendien zijn gesprekken over grote investeringen wel vaker achter gesloten deuren. Anders heb je geen onderhandelingspositie meer over.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')