quote:
'geheim' in dit artikel is ook hooguit het verzinsel van de journalist (of mogelijk de lobbyverbanden die hem wezen op dit overleg, waarover ook gewoon veel bekend is en ook wat er precies besproken is, ook wie er enigszins 'omgaan' zijn, zo speelt het ministerie van Verkeer & Waterstaat er een opvallend afwezige rol in, dat kan bij bepaalde ambtenaren 'kwaad bloed' gezet hebben daar die dan de pers inschakelen om de boel dwars te zitten, als ze zich omgaan voelen)
eigenlijk is het niet meer dan 'het kabinet heeft gekozen er geen extra publiciteit aan te geven' ...
het overleg is niet emer dan 'informeel' en dat betekent ook dat er dus geen officiele toezeggingen in gedaan kunnen worden, maar het enkel bedoeld is om de verschillende belangen op een lijn te krijgen.
Wat er verder tijdens dit overleg besproken is, is ook verder best bekend...
de 4 grote steden hebben alle vier een eigen infrastructuur project voorgesteld waarvan ze graag geld van de Staat willen, maar dit tot nu toe niet beschikbaar is, en nu kijkt men samen naar de mogelijkheid van financiering, waarbij ook financiering door private partijen overwogen wordt, of een publiek-private samenwerking (bv ook financiering door de pensioenfondsen)
Hiervoor is een rapport opgesteld door adviesbureau McKinsey:
quote:
Een belangrijke optie die ter tafel ligt is het aantrekken van privaat of semiprivaat geld. Denk aan cofinanciering van een lightraillijn door pensioenfondsen. Eenvoudig is dat niet, zeggen betrokkenen: pensioenfondsen zullen de garantie willen hebben dat ze rendement kunnen halen uit zo’n investering. Het kabinet kijkt dus onder meer of wet- en regelgeving kan worden aangepast om private investering in grote publieke projecten aantrekkelijker te maken.
In opdracht van de G4-burgemeesters en het ministerie van Algemene Zaken inventariseerde adviesbureau McKinsey voor het G4-overleg ook andere mogelijkheden van externe financiering. In het rapport, Versnelling bekostiging verstedelijking, wordt geen politiek taboe geschuwd: spitsheffingen, bijvoorbeeld, waarbij de opbrengst gebruikt wordt om te investeren in openbaar vervoer. Of een apart belastingregime, nationaal of lokaal, voor de financiering van infrastructurele projecten.
Publiek-private samenwerking
Maar McKinsey besteedt vooral veel aandacht aan de mogelijkheden om private partijen bij grote projecten te betrekken: publiek-private samenwerking (pps). Daar heeft het Rijk ervaring mee – zoals bij de aanleg van de A15 naar de Maasvlakte (kosten 1,2 miljard euro) –, maar gemeenten nauwelijks. McKinsey verwijst naar buitenlandse voorbeelden op lokaal niveau, zoals Parijs (vernieuwing van 23 stadswijken) en New York (winkels en woningen Hudson Yards, inclusief een 3 miljard euro kostende metrolijn). In Nederland kan zo’n pps-constructie volgens McKinsey een besparing van 10 tot 15 procent opleveren.
In hun gesprekken kijken Rutte en de G4 verder dan het regeerakkoord, dat loopt tot 2021. Deels is dat noodzaak: het gaat om projecten van lange duur. Zo kan de aanleg van Haven-Stad in Amsterdam pas echt van start gaan na 2029, wanneer de afspraken aflopen met bedrijven die nu nog in het Westelijk Havengebied gevestigd zijn.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)vind-je-dat-a3182884Mochten hieruit officiele afspraken volgen en ook geld beschikbaar gesteld worden door de Overheid, zal ook de tweede kamer daarmee moeten instemmen, maar dan moeten dus eerst duidelijke plannen voorliggen, momenteel is het enkel een informeel overleg
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25