abonnement Unibet Coolblue
pi_184283179
For years western policymakers have tried to establish what causes individuals to be radicalised. Now a pioneering study has used medical science to gain fresh insight into the process – in the brains of potential jihadists.

University College London (UCL) researchers were part of an international team that used neuroimaging techniques to map how the brains of radicalised individuals respond to being socially marginalised. The findings, they claim, confirm that exclusion is a leading factor in creating violent jihadists.

The research challenges the prevailing belief among western policymakers that other variables, such as poverty, religious conservatism and even psychosis, are dominant drivers of jihadism. “This finally dispels such wrongheaded ideas,” said the study’s co-lead author, Nafees Hamid of UCL. “The first ever neuroimaging study on a radicalised population shows extreme pro-group behaviour seems to intensify after social exclusion.”

The complexity of radicalisation was highlighted in the Old Bailey last week when a British Muslim convert who swore allegiance to Islamic State revealed he tolerated authorities trying to deradicalise him as he plotted an attack on Oxford Street, London.

The findings also emerge after recent Islamic State-linked attacks in Strasbourg and Morocco and as British police continue to investigate a possible motive behind the New Year’s Eve stabbings in Manchester.

Of those identified, 38 second-generation Moroccan-origin men, who had “expressed a willingness to engage in or facilitate violence associated with jihadist causes”, agreed to have their brains scanned. The results showed a striking effect when they were socially excluded by Spaniards while playing a virtual simulation called Cyberball, a ball toss game with three other players who abruptly stopped throwing them the ball.

Later scans showed that the neurological impact of being excluded meant that when issues were raised that the individual had not previously considered inviolable – such as introducing Islamic teaching in schools or unrestricted construction of mosques – they became far more important and were deemed similar to “sacred” and worth fighting for.

Guardian Today: the headlines, the analysis, the debate - sent direct to you
Read more
Previous research by the team on Israel-Palestinian, India-Pakistan and Kurds-Isis conflicts found that when values deemed “sacred” are violated hostility becomes intractable. “This latest research has shown how values start to become sacred and indicates that social exclusion makes non-sacred values behave like sacred values, which in turn makes people recalcitrant and prone to violence,” said Hamid.

He called for the study, a multi-university project involving scientific research organisation Artis International and partly funded by the US Department of Defence, to be used to help ensure social exclusion was factored into policies to prevent radicalisation.

The links between extremism, social exclusion and radicalisation corroborate some previous research with one report commissioned by Manchester mayor Andy Burnham after the Arena attack identifying a lack of social integration. “Far from needing to improve economic conditions, combat ideology, or medically treat extremists, focusing on alleviating interpersonal discrimination can keep those with extremist leanings on the non-violent and negotiable side of the fence,” said Hamid.

https://www.theguardian.c(...)ain-scans?CMP=twt_gu

https://www.geenstijl.nl/(...)sociale-uitsluiting/

Alsof mij het een kut uitmaakt waarom men 'radicaal is'. Iedereen maakt zijn eigen beslissingen en daar heeft Allah helemaal niks mee te maken.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_184283212
Het is logisch wanneer mensen stelselmatig gediscrimineerd worden dat dit zijn weerslag heeft. Uitsluiting leidt tot meer focus op eigen identiteit. Religie kan een wezenlijk onderdeel van die identiteit zijn.

Als mensen zich daar op focussen, en daar de verkeerde bronnen bij betrekken of onder invloed van de verkeerde mensen raken, dan kan dat tot radicalisering leiden. Dat lijkt mij niet nieuw.

[ Bericht 97% gewijzigd door #ANONIEM op 08-01-2019 18:24:41 ]
pi_184283225
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 18:22 schreef Hamzoef het volgende:
Logisch
'Logisch'

Dus is het oké.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_184283234
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 18:21 schreef BoneThugss het volgende:
University College London (UCL) researchers were part of an international team that used neuroimaging techniques to map how the brains of radicalised individuals respond to being socially marginalised.
Hebben de patienten daar zelf toestemming voor verleend? :?
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
  dinsdag 8 januari 2019 @ 18:24:26 #5
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_184283235
Nou dan moeten we ze maar terugsturen net zoals kapot speelgoed.
  dinsdag 8 januari 2019 @ 18:24:50 #6
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_184283241
Worden ze in hun eigen land ook uitgesloten?
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_184283243
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 18:23 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

'Logisch'

Dus is het oké.
Nee, zie verdere toelichting in fipo.
pi_184283286
"social exclusion" is wat ze zelf doen. Er is zat hulp vanuit de maatschappij maar ze vergallen het zelf. Criminaliteit wordt ze met de paplepel ingegoten, net als de haat en islam.

Islam is het probleem van radicalisatie, als ze niet islamitisch waren hadden ze ook niet jihadist geworden.
pi_184283288
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 18:23 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

'Logisch'

Dus is het oké.
Als je het niet oké vindt dan weet je wat je te doen staat.
pi_184283313
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 18:27 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Als je het niet oké vindt dan weet je wat je te doen staat.
En dat is?
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_184283334
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 18:25 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Nee, zie verdere toelichting in fipo.
Jij maakt mij niks wijs.

Je eerste reactie spreek boekdelen.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_184283340
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 18:22 schreef Hamzoef het volgende:
Het is logisch wanneer mensen stelselmatig gediscrimineerd worden dat dit zijn weerslag heeft. Uitsluiting leidt tot meer focus op eigen identiteit. Religie kan een wezenlijk onderdeel van die identiteit zijn.

Als mensen zich daar op focussen, en daar de verkeerde bronnen bij betrekken of onder invloed van de verkeerde mensen raken, dan kan dat tot radicalisering leiden. Dat lijkt mij niet nieuw.
Focussen op Islam maakt van mensen terroristen.

Hamzoef 2019
pi_184283347
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 18:27 schreef totalvamp het volgende:
als ze niet islamitisch waren hadden ze ook niet jihadist geworden.
Dit lijkt mij correct.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 dinsdag 8 januari 2019 @ 18:31:25 #14
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_184283362
Je zou bijna gaan denken dat er een te groot sociaal en cultureel verschil is.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_184283405
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 18:28 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

En dat is?
Zorgen dat mensen minder worden uitgesloten?
pi_184283410
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 18:31 schreef Straatcommando. het volgende:
Je zou bijna gaan denken dat er een te groot sociaal en cultureel verschil is.
Bijna, bijna.

Niemand meer binnen laten, grensbewaking instellen. Zorgt voor weer wat banen. en niet elke Achmed kan hier asiel aanvragen. Twee vliegen in een klap.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_184283423
quote:
9s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 18:33 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Zorgen dat mensen minder worden uitgesloten?
Wat praat je nou poep man.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_184283507
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 18:31 schreef Straatcommando. het volgende:
Je zou bijna gaan denken dat er een te groot sociaal en cultureel verschil is.
Dat de multicultuur niet werkt zou zomaar bij je op kunnen komen.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_184283551
Misschien moeten ze zich dan niet afzonderen en er allerlei van die primitieve gebruiken op nahouden
pi_184283569
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 18:38 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Dat de multicultuur niet werkt zou zomaar bij je op kunnen komen.
Het heeft nooit gewerkt, leuk dat ik een kapsalon kan halen op zaterdag. Voor de rest is er nog nooit wat goeds uit dat hele geloof gekomen.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_184283587
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 18:41 schreef MadJackthePirate het volgende:
Misschien moeten ze zich dan niet afzonderen en er allerlei van die primitieve gebruiken op nahouden
Dus in Egypte worden toeristen opgeblazen vanwege 'sociale uitsluiting'.

Het zou grappig zijn als het niet zo triest was.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_184283618
Het ligt weer eens aan de grote boze blanke man, zoals alle problemen in deze wereld. Die Pakistanen die tekeer gingen om de cartoonwedstrijd van Wilders waren behoorlijk radicaal, leek mij zo.
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
pi_184283643
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 18:34 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Wat praat je nou poep man.
Wat snap je er niet aan?
pi_184283646
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 18:44 schreef Oostwoud het volgende:
Het ligt weer eens aan de grote boze blanke man, zoals alle problemen in deze wereld. Die Pakistanen die tekeer gingen om de cartoonwedstrijd van Wilders waren behoorlijk radicaal, leek mij zo.
Je druk maken om een tekening die net het nivo overstijgt van 'je moeder is een hoer' :')
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_184283654
Ik geloof wel dat mensen die stelselmatig uitgeloten worden makkelijk prooi zijn voor een sekte. Ze komen dan eindelijk lui tegen die ze, denken ze, begrijpen en om hun geven. Ook zijn de jonge daders achter veel van die 'school shootings' niet de meest sociale vlinders. Dus ja, sociale uitsluiting zal zeker wel negatieve invloed hebben.

Echter vraag ik me oprecht af in hoeverre moslims in Nederland continu uitgesloten worden. En op welke manier dan, want op mijn werk merk ik er weinig van.
ROBODEMONS..................|:(
pi_184283671
Aha.

Ik ga me even schuldig voelen, tot morgen.
pi_184283687
Al open je een topic, probeer er dan een hoogwaardige discussie van te maken. Je reageert echt als een zwakzinnige op iedereen.
pi_184283726
Niet doen

[ Bericht 97% gewijzigd door Straatcommando. op 08-01-2019 18:53:19 ]
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_184283854
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 18:29 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Focussen op Islam maakt van mensen terroristen.

Hamzoef 2019
Niet selectief quoten draak.
pi_184283900
Dus dat van die tekort aan stageplaatsen klopt dus.
Nu verder onderzoek doen hoe dit leidt tot suikerziekte en verwardheid :)
( het kan dus niet aan de islam liggen :X )
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  Moderator dinsdag 8 januari 2019 @ 18:58:56 #31
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_184283902
TT moet andersom zijn
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
  dinsdag 8 januari 2019 @ 18:59:29 #32
213215 Interloper
Verdomd gezellig hiero
pi_184283920
quote:
The first ever neuroimaging study on a radicalised population shows extreme pro-group behaviour seems to intensify after social exclusion.”
Dit kan logischerwijs nog steeds betekenen dat het probleem ligt bij religiositeit en andere stoornissen. Misschien is radicalisering de manier waarop mensen met een bepaalde persoonlijkheidsstoornis reageren op (de illusie van) uitsluiting?

quote:
Of those identified, 38 second-generation Moroccan-origin men, who had “expressed a willingness to engage in or facilitate violence associated with jihadist causes”, agreed to have their brains scanned. The results showed a striking effect when they were socially excluded by Spaniards while playing a virtual simulation called Cyberball, a ball toss game with three other players who abruptly stopped throwing them the ball.

Later scans showed that the neurological impact of being excluded meant that when issues were raised that the individual had not previously considered inviolable – such as introducing Islamic teaching in schools or unrestricted construction of mosques – they became far more important and were deemed similar to “sacred” and worth fighting for.
Dit bewijst geenszins dat uitsluiting leidt tot radicalisering. Daarnaast wil ik ook bewijs zien dat

1. Er sociale uitsluiting is.
2. Die uitsluiting resultaten heeft die direct corresponderen met de resultaten die werden behaald met dat computerspelletje.
3. De opzet van zo'n concreet spelletje überhaupt te vergelijken is met het veel abstractere idee van "sociale uitsluiting".
Searchers after horror haunt strange, far places.
pi_184283981
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 18:59 schreef Interloper het volgende:
Er sociale uitsluiting is.
Kijk alleen al eens naar de enorme discriminatie op de arbeidsmarkt. Het begint eigenlijk al met de stageplaatsen.

Als je dit niet inziet ben je wel erg naďef.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 dinsdag 8 januari 2019 @ 19:03:03 #34
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_184284009
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 19:01 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Kijk alleen al eens naar de enorme discriminatie op de arbeidsmarkt. Het begint eigenlijk al met de stageplaatsen.

Als je dit niet inziet ben je wel erg naďef.
Er word zeker gediscrimineerd op de arbeidsmarkt. Op leeftijd, uiterlijk en blijkbaar ook religie. Dat mag niet, maar het gebeurt wel. Mag je je afvragen waarom dat is.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_184284035
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 19:03 schreef Straatcommando. het volgende:
Er word zeker gediscrimineerd op de arbeidsmarkt. Op leeftijd, uiterlijk en blijkbaar ook religie. Dat mag niet, maar het gebeurt wel. Mag je je afvragen waarom dat is.
Stemmingmakerij, en ook wel negatieve ervaringen misschien.
pi_184284068
Moslims radicaliseren in islamitisch gedachtegoed omdat ze moslim zijn. Ze radicaliseren immers niet in een hippie-esque pacificisme of iets in die trant.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 dinsdag 8 januari 2019 @ 19:06:01 #37
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_184284075
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 19:04 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Stemmingmakerij, en ook wel negatieve ervaringen misschien.
Beide. Je hebt ongetwijfeld je stereotype boer die inherent racistisch is, maar een groot deel ervan heeft gewoon negatieve ervaringen met veel allochtonen. Je hebt het dan wel over banen in de lagere lonen regionen. Hoe hoger je komt hoe minder dat een probleem is, zijn zat hoogopgeleide moslims/allochtonen en die draaien prima mee.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  dinsdag 8 januari 2019 @ 19:07:02 #38
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_184284097
quote:
15s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 18:47 schreef Morrigan het volgende:
Ik geloof wel dat mensen die stelselmatig uitgeloten worden makkelijk prooi zijn voor een sekte. Ze komen dan eindelijk lui tegen die ze, denken ze, begrijpen en om hun geven. Ook zijn de jonge daders achter veel van die 'school shootings' niet de meest sociale vlinders. Dus ja, sociale uitsluiting zal zeker wel negatieve invloed hebben.

Echter vraag ik me oprecht af in hoeverre moslims in Nederland continu uitgesloten worden. En op welke manier dan, want op mijn werk merk ik er weinig van.
Ik denk niet dat het punt is dat moslims nou per se constant sociaal uitgesloten worden, maar dat mensen die radicaliseren gevoelig zijn voor sociale uitsluiting. De uitsluiting die ze ondervinden kan ook op individuele gronden zijn. Het kan zelfs dat ze juist door andere moslims worden uitgesloten.

Overigens vind ik daarom de opmerking, dat dit onderzoek ontkracht dat het aan bijvoorbeeld armoede ligt, best opmerkelijk. Armoede kan namelijk flink bijdragen aan het gevoel van sociale uitsluiting.
  dinsdag 8 januari 2019 @ 19:08:05 #39
213215 Interloper
Verdomd gezellig hiero
pi_184284123
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 19:01 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Kijk alleen al eens naar de enorme discriminatie op de arbeidsmarkt. Het begint eigenlijk al met de stageplaatsen.

Als je dit niet inziet ben je wel erg naďef.
Maar geweigerd worden door bedrijven (wegens slechte ervaringen) staat niet gelijk aan sociale uitsluiting.

Ook kan niet bewezen worden dat dat inherent leidt tot radicalisering of dat een radicaliseringsproces in gang kan worden gezet zonder, bijvoorbeeld, een natuurlijke inclinatie die voorheen al aanwezig was.
Searchers after horror haunt strange, far places.
pi_184284170
De twee grootste probleemgroepen moslims die radicaliseren in Nederland zijn Marokkanen en autochtone Nederlanders.
pi_184284218
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 19:01 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Kijk alleen al eens naar de enorme discriminatie op de arbeidsmarkt. Het begint eigenlijk al met de stageplaatsen.

Als je dit niet inziet ben je wel erg naďef.
Vergeet het buurthuis niet.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_184284260
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 19:08 schreef Interloper het volgende:
Maar geweigerd worden door bedrijven (wegens slechte ervaringen) staat niet gelijk aan sociale uitsluiting.
Het is een cumulatie van factoren natuurlijk.

Er niet in slagen een stageplaats te vinden, puur vanwege je achternaam. Een voetbalclub die een 'Marokkanenstop' heeft. Een landelijk populaire politicus die als een volksmenner op het podium mensen aanzet te scanderen dat ze minder Marokkanen willen. Bij de discotheek geweigerd worden met een kutsmoes, terwijl de blonde Johan daarna wel gewoon binnen mag, allerlei autochtone henkies die zeggen niets tegen buitenlanders te hebben, máár... etc.

Als je dit allemaal bij elkaar optelt voor iemand met een laag opleidingsniveau en dus weinig toekomstperspectief, ja dan creëer je omstandigheden waarin men zich tegen de maatschappij af gaat zetten.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 08-01-2019 19:15:44 ]
pi_184284425
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 19:13 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Het is een cumulatie van factoren natuurlijk.

Er niet in slagen een stageplaats te vinden, puur vanwege je achternaam. Een voetbalclub die een 'Marokkanenstop' heeft. Een landelijk populaire politicus die als een volksmenner op het podium mensen aanzet te scanderen dat ze minder Marokkanen willen. Bij de discotheek geweigerd worden met een kutsmoes, terwijl de blonde Johan daarna wel gewoon binnen mag, allerlei autochtone henkies die zeggen niets tegen buitenlanders te hebben, máár... etc.

Als je dit allemaal bij elkaar optelt voor iemand met een laag opleidingsniveau en dus weinig toekomstperspectief, ja dan creëer je omstandigheden waarin men zich tegen de maatschappij af gaat zetten.
Je zou bijna denken dat het ergens vandaan komt.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  dinsdag 8 januari 2019 @ 19:26:37 #44
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184284496
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 19:13 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Het is een cumulatie van factoren natuurlijk.

Er niet in slagen een stageplaats te vinden, puur vanwege je achternaam. Een voetbalclub die een 'Marokkanenstop' heeft. Een landelijk populaire politicus die als een volksmenner op het podium mensen aanzet te scanderen dat ze minder Marokkanen willen. Bij de discotheek geweigerd worden met een kutsmoes, terwijl de blonde Johan daarna wel gewoon binnen mag, allerlei autochtone henkies die zeggen niets tegen buitenlanders te hebben, máár... etc.

Als je dit allemaal bij elkaar optelt voor iemand met een laag opleidingsniveau en dus weinig toekomstperspectief, ja dan creëer je omstandigheden waarin men zich tegen de maatschappij af gaat zetten.
Wel eens nagedacht waarom dat zo is voor Marokkanen en niet of veel minder voor bv Vietnamezen, Chinezen, javanen, Surinamers?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184284607
Wat zielig :'( :'(
  dinsdag 8 januari 2019 @ 19:31:15 #46
213215 Interloper
Verdomd gezellig hiero
pi_184284612
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 19:13 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Het is een cumulatie van factoren natuurlijk.
Die cumulatie van factoren is wat het hele idee achter "sociale uitsluiting" dusdanig abstract maakt dat je ze moeilijk kunt vergelijken met de veel concretere resultaten van zo'n simpel spelletje. Jij kunt echt niet bewijzen dat die talloze factoren die in het spel zijn ook gewoon echt leiden tot een eenzijdig radicaliseringseffect waar de radicaliserende persoon in kwestie geen schuld aan heeft. Welke van die factoren hebben hun negatieve weerslag op precies welke mensen? Wie is er verantwoordelijk? Kunnen andere mensen ook geestelijke overmacht claimen op basis van allerlei "cumulatieve factoren" in de samenleving?

quote:
Er niet in slagen een stageplaats te vinden, puur vanwege je achternaam. Een voetbalclub die een 'Marokkanenstop' heeft. Een landelijk populaire politicus die als een volksmenner op het podium mensen aanzet te scanderen dat ze minder Marokkanen willen. Bij de discotheek geweigerd worden met een kutsmoes, terwijl de blonde Johan daarna wel gewoon binnen mag, etc.

Als je dit allemaal bij elkaar optelt voor iemand met een laag opleidingsniveau en dus weinig toekomstperspectief, ja dan creëer je omstandigheden waarin men zich tegen de maatschappij af gaat zetten.
Volgens dit soort logica is niemand nog verantwoordelijk voor zijn eigen acties. Homo's niet, want homohaat. Blanken niet, want wereldwijde blankenhaat. Atheďsten niet, want atheďstenhaat. Vrouwen niet, want vrouwenhaat. Mannen niet, want mannenhaat. Het zou toch ook wat zijn zeg, als we al onze negatieve gedragingen konden terugleiden tot een paar door onszelf zorgvuldig geselecteerde factoren. De talloze andere factoren die net wat minder goed uitkomen, tja, die negeren we gewoon lekker.

Ik heb zelf een kleurtje en zie en hoor dingen die mij lang niet altijd bevallen. Vooralsnog, echter, lijk ik niet te radicaliseren :P
Searchers after horror haunt strange, far places.
  dinsdag 8 januari 2019 @ 19:32:09 #47
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_184284640
Een betere titel van dit topic zou zijn 'Moslims radicaliseren door sociale afzondering'. Praat om te beginnen gewoon Nederlands met elkaar en sluit je een beetje aan bij Nederlandse gewoontes en gebruiken. Dat helpt al een stuk. Moslims lijken het veel te vaak fijn te vinden om zichzelf als 'anders' neer te zetten. Ja, dan wordt je ook wel anders behandeld ja.
  dinsdag 8 januari 2019 @ 19:35:39 #48
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_184284737
Iedereen radicaliseert door sociale uitsluiting.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 8 januari 2019 @ 19:35:52 #49
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_184284744
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 19:31 schreef Interloper het volgende:

[..]

Die cumulatie van factoren is wat het hele idee achter "sociale uitsluiting" dusdanig abstract maakt dat je ze moeilijk kunt vergelijken met de veel concretere resultaten van zo'n simpel spelletje. Jij kunt echt niet bewijzen dat die talloze factoren die in het spel zijn ook gewoon echt leiden tot een eenzijdig radicaliseringseffect waar de radicalierende persoon in kwestie geen schuld aan heeft. Welke van die factoren hebben hun negatieve weerslag op precies welke mensen? Wie is er verantwoordelijk? Kunnen andere mensen ook geestelijke overmacht claimen op basis van allerlei "cumulatieve factoren" in de samenleving?

[..]

Volgens dit soort logica is niemand nog verantwoordelijk voor zijn eigen acties. Homo's niet, want homohaat. Blanken niet, want wereldwijde blankenhaat. Atheďsten niet, want atheďstenhaat. Vrouwen niet, want vrouwenhaat. Mannen niet, want mannenhaat. Het zou toch ook wat zijn zeg, als we al onze negatieve gedragingen konden terugleiden tot een paar door onszelf zorgvuldig geselecteerde factoren. De talloze andere factoren die net wat minder goed uitkomen, tja, die negeren we gewoon lekker.

Ik heb zelf een kleurtje en zie en hoor dingen die mij lang niet altijd bevallen. Vooralsnog, echter, lijk ik niet te radicaliseren :P
Het leuke aan zo'n simpel spelletje is dat het doel ervan is te bepalen hoe mensen reageren op een heel basaal gevoel van niet mee mogen doen. Dát ze objectief meer uitgesloten zouden worden, wie dat dan doet, in welke mate zij daar zelf in bijdragen etc. etc. zijn geen zaken die eruit blijken en ook helemaal geen zaken die hiermee onderzocht worden. Dat zijn dingen die jullie zelf invullen op basis van jullie eigen mening.
pi_184284792
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 19:31 schreef Interloper het volgende:

[..]

Ik heb zelf een kleurtje en zie en hoor dingen die mij lang niet altijd bevallen. Vooralsnog, echter, lijk ik niet te radicaliseren :P
Grote jongen!
pi_184284834
De gemeenschap zou zich veel harder moeten uitspreken en opstellen bij tekenen van radicalisering. Ze spreken zich hard uit tegen alles dat hier niet bevalt maar enige zelfreflectie en -kritiek zie je niet terug. Is het een zwakte, om zelfkritiek te hebben? Om de schijn op te houden, ook al gaat het niet goed. Het zijn jongeren die radicaliseren. Waar zijn de ouders? Misschien hebben de ouders invloed.
pi_184284896
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 19:39 schreef Jeanne_Darc het volgende:
De gemeenschap zou zich veel harder moeten uitspreken en opstellen bij tekenen van radicalisering. Ze spreken zich wel hard uit tegen alles dat hier niet bevalt maar enige zelfreflectie en -kritiek zie je niet terug. Is het een zwakte, om zelfkritiek te hebben? Om de schijn op te houden, ook al gaat het niet goed. Het zijn jongeren die radicaliseren. Misschien hebben de ouders invloed.
Moslims zijn daarom over het algemeen slecht in ouderschap. Zonder zelfkritiek kun je geen evenwichtige burgers scheppen.
  dinsdag 8 januari 2019 @ 19:45:53 #53
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_184285039
Sociale uitsluiting...

Iedereen maakt maar direct de link naar de boze witte mannen, maar ik denk dat (angst voor) sociale uitsluiting binnen de islamitische zuil veel heftiger is voor deze radicalen.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  dinsdag 8 januari 2019 @ 19:48:11 #54
213215 Interloper
Verdomd gezellig hiero
pi_184285119
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 19:35 schreef PiyeReloaded het volgende:
Het leuke aan zo'n simpel spelletje is dat het doel ervan is te bepalen hoe mensen reageren op een heel basaal gevoel van niet mee mogen doen. Dát ze objectief meer uitgesloten zouden worden, wie dat dan doet, in welke mate zij daar zelf in bijdragen etc. etc. zijn geen zaken die eruit blijken en ook helemaal geen zaken die hiermee onderzocht worden. Dat zijn dingen die jullie zelf invullen op basis van jullie eigen mening.
Prima, maar dan blazen de onderzoekers wel erg hoog van de toren, met hun "this dispells such wrongheaded ideas" :')

Er is met dit onderzoek helemaal niets bewezen, behalve dat mensen niet graag uitgesloten worden bij spelletjes.
Searchers after horror haunt strange, far places.
  dinsdag 8 januari 2019 @ 19:49:19 #55
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_184285152
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 19:39 schreef Jeanne_Darc het volgende:
De gemeenschap zou zich veel harder moeten uitspreken en opstellen bij tekenen van radicalisering. Ze spreken zich hard uit tegen alles dat hier niet bevalt maar enige zelfreflectie en -kritiek zie je niet terug. Is het een zwakte, om zelfkritiek te hebben? Om de schijn op te houden, ook al gaat het niet goed. Het zijn jongeren die radicaliseren. Waar zijn de ouders? Misschien hebben de ouders invloed.
Ik denk dat de eerste stappen die je doorloopt tijdens het radicaliseringsproces veel ouders hartstikke prima bevallen en daarom niet zo snel opgemerkt worden. Mensen die radicaliseren worden namelijk een stuk serieuzer, gaan zich minder bezighouden met op straat rondhangen, stoppen vaak met het gebruik van bepaalde middelen, gaan de koran meer lezen, gaan trouwer naar de moskee.

Als de ouders zelf geen moslims zijn dan valt het wel sneller op, want dan zie je het uithangen van de vrome moslim niet per se als positief, maar als je zelf moslim bent, dan is dat precies wat je graag wil voor je kind. Je ziet bovendien ook dat het voor veel jongens (die niet radicaliseren) die zich in hun jeugd misdragen inderdaad een belangrijke reden is om daar mee te stoppen, het meer richten op de islam. Dan ga je als ouders natuurlijk niet roepen 'ho eens even! Dit willen we niet hebben hoor!'
pi_184285187
Een ander voornamelijk probleem is dat radicaliserende moslims de Koran écht lezen.
pi_184285230
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 19:50 schreef EipNiC het volgende:
Een ander voornamelijk probleem is dat radicaliserende moslims de Koran écht lezen.
Bron?
  dinsdag 8 januari 2019 @ 19:52:12 #58
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_184285235
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 19:48 schreef Interloper het volgende:

[..]

Prima, maar dan blazen de onderzoekers wel erg hoog van de toren, met hun "this dispells such wrongheaded ideas" :')

Er is met dit onderzoek helemaal niets bewezen, behalve dat mensen niet graag uitgesloten worden bij spelletjes.
Dat mensen die radicaliseren daar gevoeliger voor zijn dan gemiddeld is wel degelijk een zeer interessante conclusie.
pi_184285254
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 19:52 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Bron?
Ouders van radicalen die opmerkte dat ze plots heel de dag de Koran aan het lezen waren.
pi_184285282
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 19:31 schreef Interloper het volgende:
Ik heb zelf een kleurtje en zie en hoor dingen die mij lang niet altijd bevallen. Vooralsnog, echter, lijk ik niet te radicaliseren
Dat is op zichzelf nietszeggend. Er zijn ook transgenders die weinig last hebben van stigmatisering. Om dan vervolgens te roepen dat stigmatisering niet schadelijk kan zijn is wat eh, onzinnig.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')