abonnement Unibet Coolblue
pi_184280862
Beste

Onlangs heb ik mijn auto onderworpen aan een grote onderhoudsbeurt, waarbij de distributietiem, waterpomp, filters, olie, kleppendekselpakking en bougies werden vervangen. Het gaat om een Fiat Punto uit 2004.

Nadat ik de auto terug kreeg vertoonde deze een groot gebrek; de auto viel plots uit. Na het uitvallen was het even (10 min.) niet meer mogelijk om de auto weer te starten, eenmaal gestart viel de auto weer uit. Ik heb de monteur laten komen en die had geen idee wat er aan de hand was. Door met een sleutel op een ventiel te drukken liet hij wel zien dat er geen brandstof vloeide, terwijl de tank vol zat. Nadat de monteur de auto even kort bij de Fiat dealer had laten lezen kwamen ze, volgens mijn monteur, tot de conclusie dat ze niet wisten wat er aan de hand zou kunnen zijn.

Na verloop van tijd heb ik mij laten vertellen door mijn monteur dat er problemen zijn in de computer van de auto, dit is een vaak verkomend probleem volgens hem, dit gebeurt dan ook toevalligerwijs.

Ik vertrouwde het niet waarna ik zelf naar de Fiat Dealer ging om te kijken of ze daadwerkelijk niets hadden gevonden. Wat blijkt, de monteur had de distributieriem niet goed op tijd gezet. Voor verder onderzoek aan de auto vraagt de dealer zakken vol geld.

Mijn vraag is, kan het niet goed op tijd zetten van de distributieriem ervoor zorgen dat dit probleem ontstaat, zo ja hoe aannemelijk is dit? Indien het verkeerd zetten van de distributieriem niet de oorzaak van dit probleem kan zijn, hoe aannemelijk is de kans dat de monteur dit probleem heeft veroorzaakt? Tot slot, kan een onderzoek door de Fiat dealer oorzaak van dit probleem achterhalen?

Mvg
  dinsdag 8 januari 2019 @ 15:58:51 #2
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_184280965
Als de riem niet op tijd staat kan dit schade aan de motor toebrengen. Hij loopt dan ook niet goed normaal gesproken. Het kan zijn dat de computer dit via sensoren detecteert en de motor uit voorzorg uitzet.
Ik heb het zelf nog nooit gehoord maar de motor zit wel vol met sensoren dus het moet an sich wel kunnen. Gewoon terug gaan naar de garage die de riem hebben gemonteerd, die mogen dat dan opnieuw doen.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_184280991
Ja dat kan. Ze moeten dat oplossen of geld terug. Persoonlijk zou ik niet meer naar die zaak willen.

https://www.mvwautotechniek.nl/motor/distributie.htm

quote:
Als de distributie niet goed op tijd staat gaan de kleppen te vroeg open en sluiten ook weer te vroeg (of openen te laat en sluiten dan weer laat). Dat kan leiden tot slecht starten, slecht draaien van de motor en vermogensverlies. In het ergste geval waarbij de distributieriem een of meerdere tanden ten opzichte van het nulpunt verkeerd staan, kunnen de zuigers de kleppen raken. Dit leidt in de meeste gevallen tot veel motorschade. Bij sommige motoren kan er al motorschade ontstaan wanneer de distributie slechts één tand verkeerd staat. Let daar dus goed op bij montage.
pi_184281032
Beunhaas of bedrijf?
Bon of geen bon?
En was het meteen toen je wegreed?
pi_184281698
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 15:58 schreef daNpy het volgende:
Als de riem niet op tijd staat kan dit schade aan de motor toebrengen. Hij loopt dan ook niet goed normaal gesproken. Het kan zijn dat de computer dit via sensoren detecteert en de motor uit voorzorg uitzet.
Ik heb het zelf nog nooit gehoord maar de motor zit wel vol met sensoren dus het moet an sich wel kunnen. Gewoon terug gaan naar de garage die de riem hebben gemonteerd, die mogen dat dan opnieuw doen.
Hmm dacht ik al, bedankt.


quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 16:00 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Ja dat kan. Ze moeten dat oplossen of geld terug. Persoonlijk zou ik niet meer naar die zaak willen.

https://www.mvwautotechniek.nl/motor/distributie.htm

[..]

Had ik al gelezen inderdaad. Terug gaan wordt hem nooit meer ;)


quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 16:02 schreef SOG het volgende:
Beunhaas of bedrijf?
Bon of geen bon?
En was het meteen toen je wegreed?
Het betreft een monteur die voorheen een eigen garage had, maar nu werkzaam is binnen een andere garage.
Ik heb geen bon ontvangen.
5-10 minuten nadat de auto was gestart.


Het grappige is dat de monteur nog een opmerking maakte; nadat hij klaar was met de reparatie liet hij de auto nog ff lopen, waarna de auto uitviel, op grond daarvan beweerde hij dat mijn brandstofwijzer kapot was en zelfs een beetje benzine in moest gooien, wat raar is omdat ik zo goed als een volle tank had. Later bleek dat het inderdaad niet de brandstofwijzer te zijn.
pi_184281792
Enkele Punto blokken zijn "non interference" als ik het zo lees, dus geen schade als de riem knapt of verkeerd getimed is.

Welke type Punto / welke motor ligt er in?
pi_184281911
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 16:45 schreef nitraat5 het volgende:

[..]

Hmm dacht ik al, bedankt.

[..]

Had ik al gelezen inderdaad. Terug gaan wordt hem nooit meer ;)

[..]

Het betreft een monteur die voorheen een eigen garage had, maar nu werkzaam is binnen een andere garage.
Ik heb geen bon ontvangen.
5-10 minuten nadat de auto was gestart.

Het grappige is dat de monteur nog een opmerking maakte; nadat hij klaar was met de reparatie liet hij de auto nog ff lopen, waarna de auto uitviel, op grond daarvan beweerde hij dat mijn brandstofwijzer kapot was en zelfs een beetje benzine in moest gooien, wat raar is omdat ik zo goed als een volle tank had. Later bleek dat het inderdaad niet de brandstofwijzer te zijn.
Dit soort monteurs :') :')
Auto d'r neerzetten en eisen dat hij het kosteloos repareert, daarna overal slechte reviews plaatsen. Dit soort garages mogen van mij de grond ingestampt worden, beunhazen.
pi_184281995
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 16:49 schreef MaGNeT het volgende:
Enkele Punto blokken zijn "non interference" als ik het zo lees, dus geen schade als de riem knapt of verkeerd getimed is.

Welke type Punto / welke motor ligt er in?
Type weet ik zo niet te achterhalen. Het is een Fiat Punto 1.2 Sound uit het jaar 2004.
pi_184282028
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 16:55 schreef henkkeumus het volgende:

[..]

Dit soort monteurs :') :')
Auto d'r neerzetten en eisen dat hij het kosteloos repareert, daarna overal slechte reviews plaatsen. Dit soort garages mogen van mij de grond ingestampt worden, beunhazen.
Tegenwoordig is het toegeven van je fout niet meer menselijk schijnbaar.. :N
  dinsdag 8 januari 2019 @ 17:03:44 #10
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_184282056
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 16:55 schreef henkkeumus het volgende:

[..]

Dit soort monteurs :') :')
Auto d'r neerzetten en eisen dat hij het kosteloos repareert, daarna overal slechte reviews plaatsen. Dit soort garages mogen van mij de grond ingestampt worden, beunhazen.
Euh jij zou die mafkees nog aan je auto laten? :').
And so is the past
pi_184282203
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 15:52 schreef nitraat5 het volgende:
Beste

Onlangs heb ik mijn auto onderworpen aan een grote onderhoudsbeurt, waarbij de distributietiem, waterpomp, filters, olie, kleppendekselpakking en bougies werden vervangen. Het gaat om een Fiat Punto uit 2004.

Nadat ik de auto terug kreeg vertoonde deze een groot gebrek; de auto viel plots uit. Na het uitvallen was het even (10 min.) niet meer mogelijk om de auto weer te starten, eenmaal gestart viel de auto weer uit. Ik heb de monteur laten komen en die had geen idee wat er aan de hand was. Door met een sleutel op een ventiel te drukken liet hij wel zien dat er geen brandstof vloeide, terwijl de tank vol zat. Nadat de monteur de auto even kort bij de Fiat dealer had laten lezen kwamen ze, volgens mijn monteur, tot de conclusie dat ze niet wisten wat er aan de hand zou kunnen zijn.

Na verloop van tijd heb ik mij laten vertellen door mijn monteur dat er problemen zijn in de computer van de auto, dit is een vaak verkomend probleem volgens hem, dit gebeurt dan ook toevalligerwijs.

Ik vertrouwde het niet waarna ik zelf naar de Fiat Dealer ging om te kijken of ze daadwerkelijk niets hadden gevonden. Wat blijkt, de monteur had de distributieriem niet goed op tijd gezet. Voor verder onderzoek aan de auto vraagt de dealer zakken vol geld.

Mijn vraag is, kan het niet goed op tijd zetten van de distributieriem ervoor zorgen dat dit probleem ontstaat, zo ja hoe aannemelijk is dit? Indien het verkeerd zetten van de distributieriem niet de oorzaak van dit probleem kan zijn, hoe aannemelijk is de kans dat de monteur dit probleem heeft veroorzaakt? Tot slot, kan een onderzoek door de Fiat dealer oorzaak van dit probleem achterhalen?

Mvg
Ik ben misschien wel een essentieel punt vergeten te vermelden. Van de garage heb ik daarna ook te horen gekregen dat hij later had teruggebeld, hij had de distributieriem weer 'goed' op tijd gezet, maar het probleem was niet verholpen.
pi_184283030
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 17:13 schreef nitraat5 het volgende:

[..]

Ik ben misschien wel een essentieel punt vergeten te vermelden. Van de garage heb ik daarna ook te horen gekregen dat hij later had teruggebeld, hij had de distributieriem weer 'goed' op tijd gezet, maar het probleem was niet verholpen.
Dus hij heeft eraan gezeten, vervolgens laat je hem uitlezen en doet die net of z'n neus bloed door een lulverhaal op te hangen.. Ik had de Punto daar gewoon op de brug gezet en staan tieren dat het gemaakt moet worden.

quote:
10s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 17:03 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Euh jij zou die mafkees nog aan je auto laten? :').
Onder het mom "het is nu toch al kapot" jazeker
pi_184283395
Je hebt geen bon omdat je het zwart hebt laten uitvoeren? Of gewoon niet gekregen? Heb je zijn baas er bij gehaald? Is het een BOVAG bedrijf (gok van niet)?
  dinsdag 8 januari 2019 @ 18:48:00 #14
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_184283669
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 17:13 schreef nitraat5 het volgende:

[..]

Ik ben misschien wel een essentieel punt vergeten te vermelden. Van de garage heb ik daarna ook te horen gekregen dat hij later had teruggebeld, hij had de distributieriem weer 'goed' op tijd gezet,...
PTA-reactie:
Hard weglopen daar.

WGR-reactie:
Ken je een vervelende advocaat?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_184283713
Wat mocht die 'grote beurt' kosten?
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  Moderator dinsdag 8 januari 2019 @ 18:56:22 #16
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_184283830
Hoe heb je van de werkzaamheden géén bon gekregen en waarom ben jij niet achter die bon aan gegaan?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_184283881
Totdat de auto daadwerkelijk is gerepareerd, is er weinig over te zeggen. Maar het feit dat hij nog gelopen heeft na de reparatie, doet vermoeden, dat het iets anders is dan de distributie.

De kans dat er tijdens het sleutelen iets kapot gaat is wel aanwezig bij een 15 jaar oude auto. Denk aan uitgedroogde slangen of geoxideerde kabels/stekkers.
.
  dinsdag 8 januari 2019 @ 19:06:50 #18
430349 Yum-Yum
Holy Roman Emperor
pi_184284089
Hij heeft zeker geen 2 keer rondgedraaid na het spannen van de riem. Wat een beunhaas.
( ͡° ͜ʖ ͡°)
  dinsdag 8 januari 2019 @ 19:11:13 #19
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184284199
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 18:56 schreef CoolGuy het volgende:
Hoe heb je van de werkzaamheden géén bon gekregen en waarom ben jij niet achter die bon aan gegaan?
Beun.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  Moderator dinsdag 8 januari 2019 @ 19:12:51 #20
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_184284236
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 19:11 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Beun.
Ja, dat lijkt logisch in welk geval TS het zichzelf heel lastig heeft gemaakt.
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 8 januari 2019 @ 20:22:09 #21
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184286087
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 19:12 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja, dat lijkt logisch in welk geval TS het zichzelf heel lastig heeft gemaakt.
Gokje natuurlijk, maar ik voel aan mijn water dat het verhaal ergens rammelt :+
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  dinsdag 8 januari 2019 @ 20:31:33 #22
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_184286371
Reden nummer 1 waarom ik geen riemen of koppen meer beun.

Remmetjes en klein grut best, met alle liefde. Daar gaan weinig fout gaan en is meestal te overzien
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
@TS
compressie laten test doen, waarschijnlijk mag je daarna de kop gaan liften en reviseren
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_184286446
Als het een beun is dan heb je eigk geen poot om op te staan aangezien het ook nog zwart is gebeurd. Dan kan je proberen om te vragen de auto te laten repareren aangezien het wel overduidelijk is dat de auto door zijn werk het niet meer doet, aannemende dat de auto gewoon prima was toen je hem afleverde.

Als de reparatie namens de garage is gebeurd dan kun je neem ik aan gewoon de reparatie opeisen, al heb je dan zelfs nog weinig als het op een zaak uitloopt aangezien je niks zwart op wit hebt.

Als het een bovag garage betreft bovag bellen.

Sws nooit meer terug gaan voor een andere reparatie natuurlijk. Wat een lulverhaal met die brandstofwijzer.
pi_184286537
Ik haat monteurs die niet ff een proefritje doen na een reparatie. Ik had dat een x met een bmw. Olieniveau melding kreeg ik op het dash. Naar de bmw expert gegaan. Bleek het volgens hun de oliesensor te zijn. Na een paar dagen kon ik hem ophalen. Geld afgetikt en rijden en gvd binnen 3 minuten zelfde melding.

Beun is wel risico, maar pak 1000x liever een beun die goed is dan dealer of garages waar je net zo makkelijk pech kan hebben. Dit is gewoon een uitzonderlijke pechsituatie aangezien de gevolgen zo groot zijn. Mogelijk gemaakt door zo te lezen een mafketel.
pi_184286604
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 17:02 schreef nitraat5 het volgende:

[..]

Tegenwoordig is het toegeven van je fout niet meer menselijk schijnbaar.. :N
Daar zijn monteurs heel goed in. Zowel beunhazen als officiele dealers.
  dinsdag 8 januari 2019 @ 20:44:08 #26
430349 Yum-Yum
Holy Roman Emperor
pi_184286697
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 20:31 schreef bokkepoot het volgende:
Reden nummer 1 waarom ik geen riemen of koppen meer beun.

Remmetjes en klein grut best, met alle liefde. Daar gaan weinig fout gaan en is meestal te overzien
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
@TS
compressie laten test doen, waarschijnlijk mag je daarna de kop gaan liften en reviseren
Ik doe dat al jaren niet meer. Ik doe ook al jaren niks meer met autotechniek. (behalve mijn eigen auto's dan) Al dat gezeur van mensen die denken dat je op elk moment van de dag tijd hebt en al het geregel van onderdelen etc.
( ͡° ͜ʖ ͡°)
  dinsdag 8 januari 2019 @ 20:53:56 #27
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_184286939
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 20:44 schreef Yum-Yum het volgende:

[..]

Ik doe dat al jaren niet meer. Ik doe ook al jaren niks meer met autotechniek. (behalve mijn eigen auto's dan) Al dat gezeur van mensen die denken dat je op elk moment van de dag tijd hebt en al het geregel van onderdelen etc.
Ach dat laatste hoort erbij. Mensen zeuren altijd als je iets als vriendendienst doet.
Zelfde verhaal als je bekend staat als die jongen die handig is met computers.

Gewoon onmogelijke tijdslots geven, en anders gaan ze maar naar de garage ;)
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_184288319
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 20:38 schreef SOG het volgende:
Ik haat monteurs die niet ff een proefritje doen na een reparatie. Ik had dat een x met een bmw. Olieniveau melding kreeg ik op het dash. Naar de bmw expert gegaan. Bleek het volgens hun de oliesensor te zijn. Na een paar dagen kon ik hem ophalen. Geld afgetikt en rijden en gvd binnen 3 minuten zelfde melding.

Beun is wel risico, maar pak 1000x liever een beun die goed is dan dealer of garages waar je net zo makkelijk pech kan hebben. Dit is gewoon een uitzonderlijke pechsituatie aangezien de gevolgen zo groot zijn. Mogelijk gemaakt door zo te lezen een mafketel.
Zoooo irritant ja. Ik had dat ook een keer. Mijn BMW trilde bij de 120km/h. Dat had ik via de mail gestuurd (BMW specialist) en besproken toen ik de auto bracht. Aangezien ik op oproep werk kan ik al lastig afspraken maken, maar kreeg gelukkig een leenauto. 5 dagen later kreeg ik een belletje, dat ze de leenauto nodig hadden. Ok, maar is mijn auto dan klaar? Ja gisteren al.. Ok, had je me ook gisteren kunnen bellen. Maar goed. Dus ik haal de auto op en betaal de forse rekening (ook nog wat andere dingen). Naar huis was 30 min. binnendoor dus kon het niet testen. Paar dagen later naar het werk op de snelweg toch weer trillen.. Dus ik zei dat hij nog steeds trilde. Het antwoord was: Hier in het dorp merkte ik niks.. Pffff, meerdere keren gezegd dat het bij 120km/h was!
Nu klaar met garages. Probeer dingen zelf te doen en de buurman van een maat heeft een kleine garage en levert prima werk. Dus als het niet lukt gaat ‘ie daar heen.
  dinsdag 8 januari 2019 @ 22:22:55 #29
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184289496
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 21:37 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Zoooo irritant ja. Ik had dat ook een keer. Mijn BMW trilde bij de 120km/h. Dat had ik via de mail gestuurd (BMW specialist) en besproken toen ik de auto bracht. Aangezien ik op oproep werk kan ik al lastig afspraken maken, maar kreeg gelukkig een leenauto. 5 dagen later kreeg ik een belletje, dat ze de leenauto nodig hadden. Ok, maar is mijn auto dan klaar? Ja gisteren al.. Ok, had je me ook gisteren kunnen bellen. Maar goed. Dus ik haal de auto op en betaal de forse rekening (ook nog wat andere dingen). Naar huis was 30 min. binnendoor dus kon het niet testen. Paar dagen later naar het werk op de snelweg toch weer trillen.. Dus ik zei dat hij nog steeds trilde. Het antwoord was: Hier in het dorp merkte ik niks.. Pffff, meerdere keren gezegd dat het bij 120km/h was!
Nu klaar met garages. Probeer dingen zelf te doen en de buurman van een maat heeft een kleine garage en levert prima werk. Dus als het niet lukt gaat ‘ie daar heen.
Als ik ergens onbalans heb, rij ik langs de dichtstbijzijnde Profile en zeg ik 'effe LV balanceren aub'. Kunnen ze moeilijk fout doen.

Ik heb sowieso niet vaak een 'lijstje', want ik fiks de meeste dingen binnen een week ofzo. Ik heb een schurft aan het rijden in voertuigen waar dingen aan mankeren.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_184289697
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 22:22 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Als ik ergens onbalans heb, rij ik langs de dichtstbijzijnde Profile en zeg ik 'effe LV balanceren aub'. Kunnen ze moeilijk fout doen.

Ik heb sowieso niet vaak een 'lijstje', want ik fiks de meeste dingen binnen een week ofzo. Ik heb een schurft aan het rijden in voertuigen waar dingen aan mankeren.
Het waren de remmen destijds (zei ik ook tegen hun, maar die vonden ze zelf goed..).
Ik heb er ook een hekel aan, maar helaas niet altijd tijd. De garage waar ik heen ga is ook erg druk, dus moet vaak op tijd afspraak maken. Volgende week wordt de carterventilatie vervangen, vacuüm lek. Eind van de maand worden de roestplekjes weggehaald en nieuw staal in gelast. Dure maand 😂
Heb nu nogsteeds een trilling helaas, E34’s hebben een berucht onderstel wat dat betreft 😰
pi_184292682
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 22:22 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Als ik ergens onbalans heb, rij ik langs de dichtstbijzijnde Profile en zeg ik 'effe LV balanceren aub'. Kunnen ze moeilijk fout doen.

Ik heb sowieso niet vaak een 'lijstje', want ik fiks de meeste dingen binnen een week ofzo. Ik heb een schurft aan het rijden in voertuigen waar dingen aan mankeren.
Heb een auto gekocht bij een dealer met 6 maanden garantie. Binnen die 6 maanden kwam ik erachter dat als ik op een bepaalde manier een drempel op ging dat ie als een oud matras kraakte. 4x teruggeweest. Niet gemaakt. Geen idee wat het is.

Voor mij iig nooit meer dealer.
Airco bmw gerepareerd voor 1k ofzo. Nog geen 1.5 jaar later weer kapot.

Dealer is echt zwaar overrated.
pi_184293718
Het is inderdaad zonder bon dus zwart gedaan, echter gaat het hier om een monteur die voorheen een eigen garage had en nu werkzaam is binnen een ander garage.

Waarom zou ik geen poot hebben om op te staan?
pi_184295303
quote:
1s.gif Op woensdag 9 januari 2019 03:09 schreef SOG het volgende:

[..]

Heb een auto gekocht bij een dealer met 6 maanden garantie. Binnen die 6 maanden kwam ik erachter dat als ik op een bepaalde manier een drempel op ging dat ie als een oud matras kraakte. 4x teruggeweest. Niet gemaakt. Geen idee wat het is.

Voor mij iig nooit meer dealer.
Airco bmw gerepareerd voor 1k ofzo. Nog geen 1.5 jaar later weer kapot.

Dealer is echt zwaar overrated.
Het is dan ook gewoon een garage on steroids :9.
De autoboer op de hoek kan hetzelfde als de lui daarbinnen echter komen die wat moeilijker (lees: duurder) aan originele onderdelen. Monteren ervan gaat precies hetzelfde natuurlijk.
  woensdag 9 januari 2019 @ 10:14:30 #34
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_184295592
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 07:49 schreef nitraat5 het volgende:
Het is inderdaad zonder bon dus zwart gedaan, echter gaat het hier om een monteur die voorheen een eigen garage had en nu werkzaam is binnen een ander garage.

Waarom zou ik geen poot hebben om op te staan?
Omdat je geen bewijs hebt, het zal aankomen op zijn welwillendheid.


Maar laat nu eens eerst een compressie test doen, dan weet je meer.
Als ook van de sarcastische opmerkingen
  Moderator woensdag 9 januari 2019 @ 10:34:14 #35
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_184295874
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 07:49 schreef nitraat5 het volgende:

Waarom zou ik geen poot hebben om op te staan?
Omdát het zwart is gedaan. Is er ook maar iets aan bewijs dat jij bij die gast je auto hebt laten doen?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_184295945
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 20:38 schreef SOG het volgende:
Beun is wel risico, maar pak 1000x liever een beun die goed is dan dealer of garages waar je net zo makkelijk pech kan hebben. Dit is gewoon een uitzonderlijke pechsituatie aangezien de gevolgen zo groot zijn. Mogelijk gemaakt door zo te lezen een mafketel.
Klopt helemaal, helaas weet je vooraf niet waar je mee te maken hebt; beungarage of professionele beun.

Ik heb m'n Peugeot wel eens bij de dorpsgarage (met bon!!) gebracht, kon ik daarna de bouten van de poelies vastzetten, die staken 5 cm uit.

Daarna de P dealer; altijd perfect werk.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184296237
quote:
7s.gif Op woensdag 9 januari 2019 10:14 schreef bokkepoot het volgende:

[..]

Omdat je geen bewijs hebt, het zal aankomen op zijn welwillendheid.


Maar laat nu eens eerst een compressie test doen, dan weet je meer.
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 10:34 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Omdát het zwart is gedaan. Is er ook maar iets aan bewijs dat jij bij die gast je auto hebt laten doen?
Whatsappgesprekken met wat er moest gebeuren + een overschrijving via de bank is genoeg lijkt me?
  woensdag 9 januari 2019 @ 12:16:00 #38
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184297664
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 22:31 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Het waren de remmen destijds (zei ik ook tegen hun, maar die vonden ze zelf goed..).
Ik heb er ook een hekel aan, maar helaas niet altijd tijd. De garage waar ik heen ga is ook erg druk, dus moet vaak op tijd afspraak maken. Volgende week wordt de carterventilatie vervangen, vacuüm lek. Eind van de maand worden de roestplekjes weggehaald en nieuw staal in gelast. Dure maand 😂
Heb nu nogsteeds een trilling helaas, E34’s hebben een berucht onderstel wat dat betreft 😰
Trillling zoeken kan ik zelf ook wel, meestal draagarm of aandrijflijn als er geen onbalans in de wielen zit. Ken de E34 wel.. heb ooit met een maatje een 525ia omgebouwd naar M5.

quote:
1s.gif Op woensdag 9 januari 2019 03:09 schreef SOG het volgende:

[..]

Heb een auto gekocht bij een dealer met 6 maanden garantie. Binnen die 6 maanden kwam ik erachter dat als ik op een bepaalde manier een drempel op ging dat ie als een oud matras kraakte. 4x teruggeweest. Niet gemaakt. Geen idee wat het is.

Voor mij iig nooit meer dealer.
Airco bmw gerepareerd voor 1k ofzo. Nog geen 1.5 jaar later weer kapot.

Dealer is echt zwaar overrated.
Ik koop om te beginnen meestal al geen auto's bij een garagebedrijf, laat staan een dealer. Garantie is bullshit. Deze Benz kwam toevallig bij een handelaar vandaan.. ergens in de buurt van mijn favoriete stad, en ik was geenszins van plan om voor elk akkefietje de lucht van die gele uitjes op te moeten snuiven, nog buiten dat het een 250km op- en neertje was..
Gelukkig viel er nog wel e.e.a. aan te merken op de auto, dus er was al vlot een flinke hap van de prijs af.. ik heb liever de centen in mijn zak die problemen kunnen repareren als de garantie dat ze voor zo weinig mogelijk kosten allerlei shortcuts nemen om een lampje uit te krijgen.

Onderhoud doe ik meeestal zelf of met schoonpaps.. komen er computers aan te pas heeft schoonpaps een aardig lokaal netwerk met garagisten waar ik terecht kan, banden doet de profile één gehucht verderop, en voor specialistisch werk heb ik een merk specialist (65 km verderop) die snapt dat je ook de seal van een injector kunt vervangen ipv de injector compleet volgens fabrieksopgave. Tevens doen die niet moeilijk als je vraagt of ze de gordelverklikker effe willen pensioneren 8-) Deze mannen heben mijn vertrouwen gewonnen en dat is ook tevens de eerste en enige toko waar ze aan mijn auto mogen komen zonder dat ik ernaast sta.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_184298828
quote:
1s.gif Op woensdag 9 januari 2019 10:57 schreef nitraat5 het volgende:

[..]


[..]

Whatsappgesprekken met wat er moest gebeuren + een overschrijving via de bank is genoeg lijkt me?
Ja dan heb je idd genoeg en ben je juridisch zeker sterk. Maar wat zegt ie nu dan? Hij wil het niet repareren? Of ontkent hij dat hij het probleem heeft veroorzaakt? Waar staat de auto nu? Doet ie niks meer?
  woensdag 9 januari 2019 @ 19:14:16 #40
430349 Yum-Yum
Holy Roman Emperor
pi_184305296
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 22:31 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Het waren de remmen destijds (zei ik ook tegen hun, maar die vonden ze zelf goed..).
Ik heb er ook een hekel aan, maar helaas niet altijd tijd. De garage waar ik heen ga is ook erg druk, dus moet vaak op tijd afspraak maken. Volgende week wordt de carterventilatie vervangen, vacuüm lek. Eind van de maand worden de roestplekjes weggehaald en nieuw staal in gelast. Dure maand 😂
Heb nu nogsteeds een trilling helaas, E34’s hebben een berucht onderstel wat dat betreft 😰
Bijna hetzelfde onderstel als de E38 en E39.

- Velgen krom
- Remschijven krom
- Schokdempers versleten
- Draagarmem kogels en of rubbers versleten
- Stuurstang en spoorstangeinden versleten
- Verroeste/aangetaste wielnaaf op velg en auto. Kijken garages vaak overheen, maar schoonmaken van beide oppervlaktes doet veel.
- Wielbalans
- Uitlijning
- Banden

Verder is de E34 een prima wagen. :s)
( ͡° ͜ʖ ͡°)
  vrijdag 11 januari 2019 @ 22:17:23 #41
430653 Shittieboy
Allround mafketel
pi_184348696
quote:
1s.gif Op woensdag 9 januari 2019 03:09 schreef SOG het volgende:

[..]

Heb een auto gekocht bij een dealer met 6 maanden garantie. Binnen die 6 maanden kwam ik erachter dat als ik op een bepaalde manier een drempel op ging dat ie als een oud matras kraakte. 4x teruggeweest. Niet gemaakt. Geen idee wat het is.

Voor mij iig nooit meer dealer.
Airco bmw gerepareerd voor 1k ofzo. Nog geen 1.5 jaar later weer kapot.

Dealer is echt zwaar overrated.
Kunnen de rubbers zijn, hebben we hier ook wel eens gehad (dat gekraak). Ze kunnen ze invetten of vervangen, beide zou moeten werken.
pi_184349724
Welke rubbers?
pi_184350029
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 22:22 schreef Sounddragon het volgende:

Ik heb een schurft aan het rijden in voertuigen waar dingen aan mankeren.
Ligt er bij mij net aan. Ik heb mijn automatische xenon hoogteverstelling kapot. Ofja, een stangetje is afgebroken en dat stangetje is niet los te krijgen, alleen de hele unit en die kost 580 ex btw ex montage, dus dat heb ik maar niet meegepakt bij de grote beurt waar dat boven water kwam. :')

Dit stangetje, van plastic, blijkt nogal een ontwerpfout te zijn wat zo nu en dan gewoon eens stuk gaat. Via internet bij een knaker in Litouwen uitgekomen die zelf een degelijke oplossing gemaakt heeft en die de auto hoe dan ook overleefd. Opgestuurd en wel voor nog geen 3 tientjes. Zijn 2 schroefjes en even afstellen. Dat kan ik best zelf. Maar het regent hier de laatste tijd nogal en ik heb geen zin om op een natte oprit te liggen om dat ding er ff onder te monteren.

Dus dat heb ik nog niet gemaakt. :+

Voor de rest wel eens. Niks zo kut als iets wat niet werkt aan je auto zoals het hoort :(
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  zaterdag 12 januari 2019 @ 02:17:21 #44
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184353082
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 23:23 schreef vosss het volgende:

[..]

Ligt er bij mij net aan. Ik heb mijn automatische xenon hoogteverstelling kapot. Ofja, een stangetje is afgebroken en dat stangetje is niet los te krijgen, alleen de hele unit en die kost 580 ex btw ex montage, dus dat heb ik maar niet meegepakt bij de grote beurt waar dat boven water kwam. :')

Dit stangetje, van plastic, blijkt nogal een ontwerpfout te zijn wat zo nu en dan gewoon eens stuk gaat. Via internet bij een knaker in Litouwen uitgekomen die zelf een degelijke oplossing gemaakt heeft en die de auto hoe dan ook overleefd. Opgestuurd en wel voor nog geen 3 tientjes. Zijn 2 schroefjes en even afstellen. Dat kan ik best zelf. Maar het regent hier de laatste tijd nogal en ik heb geen zin om op een natte oprit te liggen om dat ding er ff onder te monteren.

Dus dat heb ik nog niet gemaakt. :+

Voor de rest wel eens. Niks zo kut als iets wat niet werkt aan je auto zoals het hoort :(
Stangetje vanaf de draagarm zeker?

Moet bij mij eigenlijk een klein beetje versteld worden, maar das allemaal M6 spul, ik durf het niet na 13 jaar vuil en pekel :X Staat op zich goed, maar het zóu nog ietsjes hoger mogen van het afstel apparaat, maar de versteldraad in de unit is op, dus moet ik dat stangetje verstellen.
Misschien van de zomer een keer als ik het een paar dagen voor kan laten weken in de diesel ofzo.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_184370834
quote:
14s.gif Op woensdag 9 januari 2019 12:16 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Trillling zoeken kan ik zelf ook wel, meestal draagarm of aandrijflijn als er geen onbalans in de wielen zit. Ken de E34 wel.. heb ooit met een maatje een 525ia omgebouwd naar M5.

[..]

Oh handig, wanneer kan ik langskomen?! ;)

quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 19:14 schreef Yum-Yum het volgende:

[..]

Bijna hetzelfde onderstel als de E38 en E39.

- Velgen krom
- Remschijven krom
- Schokdempers versleten
- Draagarmem kogels en of rubbers versleten
- Stuurstang en spoorstangeinden versleten
- Verroeste/aangetaste wielnaaf op velg en auto. Kijken garages vaak overheen, maar schoonmaken van beide oppervlaktes doet veel.
- Wielbalans
- Uitlijning
- Banden

Verder is de E34 een prima wagen. :s)
Ja ik moet er ook eens naar gaan kijken. Maar tot nu toe kwam er steeds weer wat tussen.. Ik weet wel dat de schokdempers voor (incl. de toplagers) minder worden. Verder is er wel al best veel vervangen aan het onderstel de afgelopen 3 jaar.
Een garage zei dat het naafgat te veel is uitgesleten van een wiel. Maar de lokale bandenboer (die ook in de race heeft gewerkt) had daar nog nooit van gehoord.. Dus ja, daar ga je alweer. Wie moet je nou geloven? De oppervlaktes heb ik al goed schoongemaakt en de wielen zijn allemaal goed gebalanceerd. Banden zijn ook allemaal goed. Ik gok dat het ergens een rubbertje is (stuur- of spoorstang). Als 'ie over een paar weken weer eens op de brug staat maar weer eens bekijken.
  zondag 13 januari 2019 @ 02:17:41 #46
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184371223
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 01:33 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Oh handig, wanneer kan ik langskomen?! ;)

[..]

Ja ik moet er ook eens naar gaan kijken. Maar tot nu toe kwam er steeds weer wat tussen.. Ik weet wel dat de schokdempers voor (incl. de toplagers) minder worden. Verder is er wel al best veel vervangen aan het onderstel de afgelopen 3 jaar.
Een garage zei dat het naafgat te veel is uitgesleten van een wiel. Maar de lokale bandenboer (die ook in de race heeft gewerkt) had daar nog nooit van gehoord.. Dus ja, daar ga je alweer. Wie moet je nou geloven? De oppervlaktes heb ik al goed schoongemaakt en de wielen zijn allemaal goed gebalanceerd. Banden zijn ook allemaal goed. Ik gok dat het ergens een rubbertje is (stuur- of spoorstang). Als 'ie over een paar weken weer eens op de brug staat maar weer eens bekijken.
Doe es geak, en zoek een toko die ze onder de auto kan balanceren.. je gaat er versteld van staan wat dat scheelt.

Voel je de trilling in je stuur of in de hele auto? kun je hem een bepaalde hoek toewijzen? bepaalde snelheid? belast/onbelast? bocht links? bocht rechts?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 13 januari 2019 @ 10:38:42 #47
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_184373710
quote:
1s.gif Op woensdag 9 januari 2019 10:57 schreef nitraat5 het volgende:

[..]

[..]

Whatsappgesprekken met wat er moest gebeuren + een overschrijving via de bank is genoeg lijkt me?
Via de bank overgemaakt?? dan is het ook niet zwart?? tenminste.... ik ken er geen die wat zwart doet en dan via de bank laat betalen???
  zondag 13 januari 2019 @ 12:09:52 #48
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184375156
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 10:38 schreef gateway het volgende:

[..]

Via de bank overgemaakt?? dan is het ook niet zwart?? tenminste.... ik ken er geen die wat zwart doet en dan via de bank laat betalen???
typerend voor het IQ van beide partijen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_184375788
quote:
14s.gif Op zondag 13 januari 2019 02:17 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Doe es geak, en zoek een toko die ze onder de auto kan balanceren.. je gaat er versteld van staan wat dat scheelt.

Voel je de trilling in je stuur of in de hele auto? kun je hem een bepaalde hoek toewijzen? bepaalde snelheid? belast/onbelast? bocht links? bocht rechts?
Het is aanwezig vanaf ongeveer 100km/h t/m 130km/h. Precies een irritante snelheid dus. Het zit in het stuur maar merk het ook wel in andere delen. Zou meer oorzaken kunnen hebben. Denk dat ik de volgende keer ook voor du PU rubbers ga, dan maar iets straffer.
  zondag 13 januari 2019 @ 20:04:38 #50
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184384787
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 12:39 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Het is aanwezig vanaf ongeveer 100km/h t/m 130km/h. Precies een irritante snelheid dus. Het zit in het stuur maar merk het ook wel in andere delen. Zou meer oorzaken kunnen hebben. Denk dat ik de volgende keer ook voor du PU rubbers ga, dan maar iets straffer.
In het stuurc is vooraan, in je kont is achteraan.

Kan ook een schijf zijn hoor, dat kunnen ze met onder de wagen balanceren vaak fiksen. Als het idd bussen/rubbers zijn niet uiteraard, maar dan doet hij het meestal in bepaalde soorten bochten naar gelang de omstandigheden..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_184386545
quote:
14s.gif Op zondag 13 januari 2019 20:04 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

In het stuurc is vooraan, in je kont is achteraan.

Kan ook een schijf zijn hoor, dat kunnen ze met onder de wagen balanceren vaak fiksen. Als het idd bussen/rubbers zijn niet uiteraard, maar dan doet hij het meestal in bepaalde soorten bochten naar gelang de omstandigheden..
Heb het net nog even gecheckt en ook in de kont begint tegelijk met het stuur, dus het heeft waarschijnlijk wel dezelfde oorzaak. Na de roest werkzaamheden ga ik aan het onderstel beginnen.
  zondag 13 januari 2019 @ 23:56:24 #52
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184389633
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 21:18 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Heb het net nog even gecheckt en ook in de kont begint tegelijk met het stuur, dus het heeft waarschijnlijk wel dezelfde oorzaak. Na de roest werkzaamheden ga ik aan het onderstel beginnen.
Aandrijfaslager, motor/baksteun, hardyschijf.. daar ergens.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_184389829
quote:
14s.gif Op zondag 13 januari 2019 23:56 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Aandrijfaslager, motor/baksteun, hardyschijf.. daar ergens.
Bedankt voor de tips! Hardy werd vorig jaar nog als goed bevonden, maar zal zelf ook nog eens checken. Motorsteunen zijn lek zei een monteur al een keer. Goede kwaliteit, want 40k km daarvoor al vervangen. Zijn dus vloeistofgevuld. Ik zet ze op de lijst, denk dat de BMW specialist waar ik toen heen ging geen OEM heeft gebruikt.
  maandag 14 januari 2019 @ 00:18:47 #54
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184389895
Overigens ken ik wel een Fiat uit het begin van deze eeuw (in onderhoud bij een Fiatdealer die dat al 45+ jaar is) die regelmatig uitvalt wegens "iets met het moederbord". Men heeft het nooit zo kunnen repareren dat het probleem niet meer voorkomt, noch kunnen vinden waarom dat moederbord het soms niet doet. Een keer is het moederbord zelfs vervangen - het nieuwe had hetzelfde euvel.
  maandag 14 januari 2019 @ 00:28:18 #55
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184389976
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 00:12 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Bedankt voor de tips! Hardy werd vorig jaar nog als goed bevonden, maar zal zelf ook nog eens checken. Motorsteunen zijn lek zei een monteur al een keer. Goede kwaliteit, want 40k km daarvoor al vervangen. Zijn dus vloeistofgevuld. Ik zet ze op de lijst, denk dat de BMW specialist waar ik toen heen ging geen OEM heeft gebruikt.
Werd ik ook al voor gewaarschuwd bij het vervangen van één van mijn draagarm delen ooit; er is veel goedkopere imitatie voor zulke onderdelen in de handel en dat is niet goedkoper als je een keer tussentijds moet vervangen, of je moet het zelf kunnen.
Soms kom je er mee weg, soms ook niet :+.

quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 00:18 schreef Lunatiek het volgende:
Overigens ken ik wel een Fiat uit het begin van deze eeuw (in onderhoud bij een Fiatdealer die dat al 45+ jaar is) die regelmatig uitvalt wegens "iets met het moederbord". Men heeft het nooit zo kunnen repareren dat het probleem niet meer voorkomt, noch kunnen vinden waarom dat moederbord het soms niet doet. Een keer is het moederbord zelfs vervangen - het nieuwe had hetzelfde euvel.
Ik denk dan: dat moederbord was niet het probleem.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_184390277
quote:
14s.gif Op maandag 14 januari 2019 00:28 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Werd ik ook al voor gewaarschuwd bij het vervangen van één van mijn draagarm delen ooit; er is veel goedkopere imitatie voor zulke onderdelen in de handel en dat is niet goedkoper als je een keer tussentijds moet vervangen, of je moet het zelf kunnen.
Soms kom je er mee weg, soms ook niet :+.
Ja klopt! Ik waag het er ook weleens op hoor, maar dan vooral omdat er gewoon een heel groot verschil in zit. OEM brandstofpomp kost 400 euro, ik heb er eentje gekocht voor 35 euro met 2 jaar garantie. Dat is wel een verschil waar ik het voor wil proberen :P
Maar ik weet dat die garage Meyle gebruikt en lees daar wisselende dingen over. In onderstelrubbers schijnen ze weer heel goed te zijn, maar andere dingen dan weer wat minder. En dat blijkt wel met de motorsteunen helaas.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')