abonnement Unibet Coolblue
pi_184280862
Beste

Onlangs heb ik mijn auto onderworpen aan een grote onderhoudsbeurt, waarbij de distributietiem, waterpomp, filters, olie, kleppendekselpakking en bougies werden vervangen. Het gaat om een Fiat Punto uit 2004.

Nadat ik de auto terug kreeg vertoonde deze een groot gebrek; de auto viel plots uit. Na het uitvallen was het even (10 min.) niet meer mogelijk om de auto weer te starten, eenmaal gestart viel de auto weer uit. Ik heb de monteur laten komen en die had geen idee wat er aan de hand was. Door met een sleutel op een ventiel te drukken liet hij wel zien dat er geen brandstof vloeide, terwijl de tank vol zat. Nadat de monteur de auto even kort bij de Fiat dealer had laten lezen kwamen ze, volgens mijn monteur, tot de conclusie dat ze niet wisten wat er aan de hand zou kunnen zijn.

Na verloop van tijd heb ik mij laten vertellen door mijn monteur dat er problemen zijn in de computer van de auto, dit is een vaak verkomend probleem volgens hem, dit gebeurt dan ook toevalligerwijs.

Ik vertrouwde het niet waarna ik zelf naar de Fiat Dealer ging om te kijken of ze daadwerkelijk niets hadden gevonden. Wat blijkt, de monteur had de distributieriem niet goed op tijd gezet. Voor verder onderzoek aan de auto vraagt de dealer zakken vol geld.

Mijn vraag is, kan het niet goed op tijd zetten van de distributieriem ervoor zorgen dat dit probleem ontstaat, zo ja hoe aannemelijk is dit? Indien het verkeerd zetten van de distributieriem niet de oorzaak van dit probleem kan zijn, hoe aannemelijk is de kans dat de monteur dit probleem heeft veroorzaakt? Tot slot, kan een onderzoek door de Fiat dealer oorzaak van dit probleem achterhalen?

Mvg
  dinsdag 8 januari 2019 @ 15:58:51 #2
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_184280965
Als de riem niet op tijd staat kan dit schade aan de motor toebrengen. Hij loopt dan ook niet goed normaal gesproken. Het kan zijn dat de computer dit via sensoren detecteert en de motor uit voorzorg uitzet.
Ik heb het zelf nog nooit gehoord maar de motor zit wel vol met sensoren dus het moet an sich wel kunnen. Gewoon terug gaan naar de garage die de riem hebben gemonteerd, die mogen dat dan opnieuw doen.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_184280991
Ja dat kan. Ze moeten dat oplossen of geld terug. Persoonlijk zou ik niet meer naar die zaak willen.

https://www.mvwautotechniek.nl/motor/distributie.htm

quote:
Als de distributie niet goed op tijd staat gaan de kleppen te vroeg open en sluiten ook weer te vroeg (of openen te laat en sluiten dan weer laat). Dat kan leiden tot slecht starten, slecht draaien van de motor en vermogensverlies. In het ergste geval waarbij de distributieriem een of meerdere tanden ten opzichte van het nulpunt verkeerd staan, kunnen de zuigers de kleppen raken. Dit leidt in de meeste gevallen tot veel motorschade. Bij sommige motoren kan er al motorschade ontstaan wanneer de distributie slechts één tand verkeerd staat. Let daar dus goed op bij montage.
pi_184281032
Beunhaas of bedrijf?
Bon of geen bon?
En was het meteen toen je wegreed?
pi_184281698
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 15:58 schreef daNpy het volgende:
Als de riem niet op tijd staat kan dit schade aan de motor toebrengen. Hij loopt dan ook niet goed normaal gesproken. Het kan zijn dat de computer dit via sensoren detecteert en de motor uit voorzorg uitzet.
Ik heb het zelf nog nooit gehoord maar de motor zit wel vol met sensoren dus het moet an sich wel kunnen. Gewoon terug gaan naar de garage die de riem hebben gemonteerd, die mogen dat dan opnieuw doen.
Hmm dacht ik al, bedankt.


quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 16:00 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Ja dat kan. Ze moeten dat oplossen of geld terug. Persoonlijk zou ik niet meer naar die zaak willen.

https://www.mvwautotechniek.nl/motor/distributie.htm

[..]

Had ik al gelezen inderdaad. Terug gaan wordt hem nooit meer ;)


quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 16:02 schreef SOG het volgende:
Beunhaas of bedrijf?
Bon of geen bon?
En was het meteen toen je wegreed?
Het betreft een monteur die voorheen een eigen garage had, maar nu werkzaam is binnen een andere garage.
Ik heb geen bon ontvangen.
5-10 minuten nadat de auto was gestart.


Het grappige is dat de monteur nog een opmerking maakte; nadat hij klaar was met de reparatie liet hij de auto nog ff lopen, waarna de auto uitviel, op grond daarvan beweerde hij dat mijn brandstofwijzer kapot was en zelfs een beetje benzine in moest gooien, wat raar is omdat ik zo goed als een volle tank had. Later bleek dat het inderdaad niet de brandstofwijzer te zijn.
pi_184281792
Enkele Punto blokken zijn "non interference" als ik het zo lees, dus geen schade als de riem knapt of verkeerd getimed is.

Welke type Punto / welke motor ligt er in?
pi_184281911
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 16:45 schreef nitraat5 het volgende:

[..]

Hmm dacht ik al, bedankt.

[..]

Had ik al gelezen inderdaad. Terug gaan wordt hem nooit meer ;)

[..]

Het betreft een monteur die voorheen een eigen garage had, maar nu werkzaam is binnen een andere garage.
Ik heb geen bon ontvangen.
5-10 minuten nadat de auto was gestart.

Het grappige is dat de monteur nog een opmerking maakte; nadat hij klaar was met de reparatie liet hij de auto nog ff lopen, waarna de auto uitviel, op grond daarvan beweerde hij dat mijn brandstofwijzer kapot was en zelfs een beetje benzine in moest gooien, wat raar is omdat ik zo goed als een volle tank had. Later bleek dat het inderdaad niet de brandstofwijzer te zijn.
Dit soort monteurs :') :')
Auto d'r neerzetten en eisen dat hij het kosteloos repareert, daarna overal slechte reviews plaatsen. Dit soort garages mogen van mij de grond ingestampt worden, beunhazen.
pi_184281995
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 16:49 schreef MaGNeT het volgende:
Enkele Punto blokken zijn "non interference" als ik het zo lees, dus geen schade als de riem knapt of verkeerd getimed is.

Welke type Punto / welke motor ligt er in?
Type weet ik zo niet te achterhalen. Het is een Fiat Punto 1.2 Sound uit het jaar 2004.
pi_184282028
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 16:55 schreef henkkeumus het volgende:

[..]

Dit soort monteurs :') :')
Auto d'r neerzetten en eisen dat hij het kosteloos repareert, daarna overal slechte reviews plaatsen. Dit soort garages mogen van mij de grond ingestampt worden, beunhazen.
Tegenwoordig is het toegeven van je fout niet meer menselijk schijnbaar.. :N
  dinsdag 8 januari 2019 @ 17:03:44 #10
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_184282056
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 16:55 schreef henkkeumus het volgende:

[..]

Dit soort monteurs :') :')
Auto d'r neerzetten en eisen dat hij het kosteloos repareert, daarna overal slechte reviews plaatsen. Dit soort garages mogen van mij de grond ingestampt worden, beunhazen.
Euh jij zou die mafkees nog aan je auto laten? :').
And so is the past
pi_184282203
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 15:52 schreef nitraat5 het volgende:
Beste

Onlangs heb ik mijn auto onderworpen aan een grote onderhoudsbeurt, waarbij de distributietiem, waterpomp, filters, olie, kleppendekselpakking en bougies werden vervangen. Het gaat om een Fiat Punto uit 2004.

Nadat ik de auto terug kreeg vertoonde deze een groot gebrek; de auto viel plots uit. Na het uitvallen was het even (10 min.) niet meer mogelijk om de auto weer te starten, eenmaal gestart viel de auto weer uit. Ik heb de monteur laten komen en die had geen idee wat er aan de hand was. Door met een sleutel op een ventiel te drukken liet hij wel zien dat er geen brandstof vloeide, terwijl de tank vol zat. Nadat de monteur de auto even kort bij de Fiat dealer had laten lezen kwamen ze, volgens mijn monteur, tot de conclusie dat ze niet wisten wat er aan de hand zou kunnen zijn.

Na verloop van tijd heb ik mij laten vertellen door mijn monteur dat er problemen zijn in de computer van de auto, dit is een vaak verkomend probleem volgens hem, dit gebeurt dan ook toevalligerwijs.

Ik vertrouwde het niet waarna ik zelf naar de Fiat Dealer ging om te kijken of ze daadwerkelijk niets hadden gevonden. Wat blijkt, de monteur had de distributieriem niet goed op tijd gezet. Voor verder onderzoek aan de auto vraagt de dealer zakken vol geld.

Mijn vraag is, kan het niet goed op tijd zetten van de distributieriem ervoor zorgen dat dit probleem ontstaat, zo ja hoe aannemelijk is dit? Indien het verkeerd zetten van de distributieriem niet de oorzaak van dit probleem kan zijn, hoe aannemelijk is de kans dat de monteur dit probleem heeft veroorzaakt? Tot slot, kan een onderzoek door de Fiat dealer oorzaak van dit probleem achterhalen?

Mvg
Ik ben misschien wel een essentieel punt vergeten te vermelden. Van de garage heb ik daarna ook te horen gekregen dat hij later had teruggebeld, hij had de distributieriem weer 'goed' op tijd gezet, maar het probleem was niet verholpen.
pi_184283030
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 17:13 schreef nitraat5 het volgende:

[..]

Ik ben misschien wel een essentieel punt vergeten te vermelden. Van de garage heb ik daarna ook te horen gekregen dat hij later had teruggebeld, hij had de distributieriem weer 'goed' op tijd gezet, maar het probleem was niet verholpen.
Dus hij heeft eraan gezeten, vervolgens laat je hem uitlezen en doet die net of z'n neus bloed door een lulverhaal op te hangen.. Ik had de Punto daar gewoon op de brug gezet en staan tieren dat het gemaakt moet worden.

quote:
10s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 17:03 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Euh jij zou die mafkees nog aan je auto laten? :').
Onder het mom "het is nu toch al kapot" jazeker
pi_184283395
Je hebt geen bon omdat je het zwart hebt laten uitvoeren? Of gewoon niet gekregen? Heb je zijn baas er bij gehaald? Is het een BOVAG bedrijf (gok van niet)?
  dinsdag 8 januari 2019 @ 18:48:00 #14
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_184283669
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 17:13 schreef nitraat5 het volgende:

[..]

Ik ben misschien wel een essentieel punt vergeten te vermelden. Van de garage heb ik daarna ook te horen gekregen dat hij later had teruggebeld, hij had de distributieriem weer 'goed' op tijd gezet,...
PTA-reactie:
Hard weglopen daar.

WGR-reactie:
Ken je een vervelende advocaat?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_184283713
Wat mocht die 'grote beurt' kosten?
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  Moderator dinsdag 8 januari 2019 @ 18:56:22 #16
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_184283830
Hoe heb je van de werkzaamheden géén bon gekregen en waarom ben jij niet achter die bon aan gegaan?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_184283881
Totdat de auto daadwerkelijk is gerepareerd, is er weinig over te zeggen. Maar het feit dat hij nog gelopen heeft na de reparatie, doet vermoeden, dat het iets anders is dan de distributie.

De kans dat er tijdens het sleutelen iets kapot gaat is wel aanwezig bij een 15 jaar oude auto. Denk aan uitgedroogde slangen of geoxideerde kabels/stekkers.
.
  dinsdag 8 januari 2019 @ 19:06:50 #18
430349 Yum-Yum
Holy Roman Emperor
pi_184284089
Hij heeft zeker geen 2 keer rondgedraaid na het spannen van de riem. Wat een beunhaas.
( ͡° ͜ʖ ͡°)
  dinsdag 8 januari 2019 @ 19:11:13 #19
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184284199
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 18:56 schreef CoolGuy het volgende:
Hoe heb je van de werkzaamheden géén bon gekregen en waarom ben jij niet achter die bon aan gegaan?
Beun.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  Moderator dinsdag 8 januari 2019 @ 19:12:51 #20
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_184284236
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 19:11 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Beun.
Ja, dat lijkt logisch in welk geval TS het zichzelf heel lastig heeft gemaakt.
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 8 januari 2019 @ 20:22:09 #21
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184286087
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 19:12 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja, dat lijkt logisch in welk geval TS het zichzelf heel lastig heeft gemaakt.
Gokje natuurlijk, maar ik voel aan mijn water dat het verhaal ergens rammelt :+
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  dinsdag 8 januari 2019 @ 20:31:33 #22
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_184286371
Reden nummer 1 waarom ik geen riemen of koppen meer beun.

Remmetjes en klein grut best, met alle liefde. Daar gaan weinig fout gaan en is meestal te overzien
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
@TS
compressie laten test doen, waarschijnlijk mag je daarna de kop gaan liften en reviseren
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_184286446
Als het een beun is dan heb je eigk geen poot om op te staan aangezien het ook nog zwart is gebeurd. Dan kan je proberen om te vragen de auto te laten repareren aangezien het wel overduidelijk is dat de auto door zijn werk het niet meer doet, aannemende dat de auto gewoon prima was toen je hem afleverde.

Als de reparatie namens de garage is gebeurd dan kun je neem ik aan gewoon de reparatie opeisen, al heb je dan zelfs nog weinig als het op een zaak uitloopt aangezien je niks zwart op wit hebt.

Als het een bovag garage betreft bovag bellen.

Sws nooit meer terug gaan voor een andere reparatie natuurlijk. Wat een lulverhaal met die brandstofwijzer.
pi_184286537
Ik haat monteurs die niet ff een proefritje doen na een reparatie. Ik had dat een x met een bmw. Olieniveau melding kreeg ik op het dash. Naar de bmw expert gegaan. Bleek het volgens hun de oliesensor te zijn. Na een paar dagen kon ik hem ophalen. Geld afgetikt en rijden en gvd binnen 3 minuten zelfde melding.

Beun is wel risico, maar pak 1000x liever een beun die goed is dan dealer of garages waar je net zo makkelijk pech kan hebben. Dit is gewoon een uitzonderlijke pechsituatie aangezien de gevolgen zo groot zijn. Mogelijk gemaakt door zo te lezen een mafketel.
pi_184286604
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 17:02 schreef nitraat5 het volgende:

[..]

Tegenwoordig is het toegeven van je fout niet meer menselijk schijnbaar.. :N
Daar zijn monteurs heel goed in. Zowel beunhazen als officiele dealers.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')