De_Onnoembare | dinsdag 8 januari 2019 @ 09:00 |
Ten eerste heeft zo'n ding een actieradius waar een vogel nog niet op wil schijten Ten tweede is de accu na drie jaar zo goed als waardeloos. Leuk voor het milieu, goed over nagedacht Ten derde duurt het eeuwen voor dat ding is opgeladen. Handig om even een uurtje of vier bij een tankstation te moeten bivakkeren Ten vierde is die electriciteit nooit met natuurlijke bronnen op te brengen. Zelfs een heel dak vol zonnepanelen laadt net genoeg op om een keertje boodschappen te kunnen doen. De rest van de electriciteit moet toch weer van centrales af komen Ten vijfde, wil je heel Nederland vol met laadpalen gooien? Waar gewone auto's natuurlijk weer niet mogen staan? Want gewone auto's hoeven ook niet te parkeren ofzo Ten zesde, wie kan zich zo'n gedrocht veroorloven? De man die er mee moet woonwerken heeft vast 30000,- liggen. Oh ja, maar subsidie Ten zevende want we zijn er nog lang niet, waar laten we onze gewone auto's? Oh ja verkopen in Duitsland of in een of ander gaat oost Europees kutland. Ja maar dat willen we toch niet want milieu? Ten achtste krijg je niets meer voor je oude auto terug Ten negende haalt het geen kut uit voor het milieu, ja ergens 20 nullen achter de komma en zoals we weten stopt de vervuiling van andere landen bij de grens Ten tiende "ja maar het is voor een betere wereld". Het enige wat een betere wereld maakt is het ophangen van dit soort achterlijken die met dit soort ideeën komen Had ik al gezegd? Klacht: fuck het milieu | |
Gibson88 | dinsdag 8 januari 2019 @ 09:02 |
Klopt | |
De_Onnoembare | dinsdag 8 januari 2019 @ 09:02 |
Jammer dat zonnecellen steeds minder tot bijna niets opleveren als de temperatuur te hoog wordt. https://www.zonnepanelen.net/zonnepanelen-vermogen/ | |
De_Onnoembare | dinsdag 8 januari 2019 @ 09:03 |
Ah. Waar komt de elektriciteit vandaan voor je verwarming en verlichting ed zo 's avonds denk je? | |
devlinmr | dinsdag 8 januari 2019 @ 09:03 |
Accus zijn prima te recyclen. Actieradius is prima voor 95% van de ritten Verder terechte klacht | |
devlinmr | dinsdag 8 januari 2019 @ 09:06 |
Noor III installatie werkt dan ook niet met zonnecellen maar met spiegels | |
Kornolio | dinsdag 8 januari 2019 @ 09:07 |
Uit kerncentrales, zonnepanelen en windmolens? | |
de_boswachter | dinsdag 8 januari 2019 @ 09:44 |
Niet in een RAMVAN rijden | |
Tja..1986 | dinsdag 8 januari 2019 @ 09:50 |
Je hebt best wel wat punten maar: Dat valt best mee. Binnen Nederland is gewoon alles te doen op een volle accu. Volgens mij is dit allang niet meer zo. Met snelladen is hij veel sneller vol (een uur ongeveer). Nog steeds enorm onpraktisch zeker. Maar de meeste mensen rijden hun accu niet in een dag leeg dus kunnen prima 's nachts laden. Voor nu een terecht punt. Maar het is een eerste stap in een ontwikkeling. Natuurlijk moeten natuurlijke bronnen nog veel meer aangesproken worden voor het opwekken van elektriciteit. Maar wat we zeker weten is dat fossiele brandstoffen op raken en sowieso niet milieuvriendelijk te maken zijn. Het idee is dat op termijn alle auto's elektrisch zijn. Ja, in de overgangsperiode kan dit tot wat tijdelijk gedoe leiden. Nu nog niet heel veel mensen, daarom rijden er ook nog niet heel veel rond. Maar de eerste auto kon ook lang niet iedereen betalen. Klopt. Nu gaan ze nog naar andere mensen (voorlopig nog gewoon in Nederland, op termijn naar het buitenland). Dat is beter voor het milieu dan nog prima werkende auto's te vernietigen. Maar op een gegeven moment worden er (voor Nederland) geen auto's op fossiele brandstof meer gemaakt, dus heb je dit 'probleem' niet meer. Uhm.. Hoezo niet? Nu nog niet nee. Uiteindelijk gaan andere landen ook over, want fossiele brandstof raakt op (en wordt eerst dus ook veel duurder ivm schaarste). Op termijn is het beter voor de wereld (fossiele brandstoffen raken op). Het is dus goed dat een welvarend land als Nederland voorop de golf gaat zitten. Op die manier stimuleren we de ontwikkeling naar een steeds beter product waar nu zeker nog wat nadelen aan zitten. | |
De_Onnoembare | dinsdag 8 januari 2019 @ 11:47 |
Dat zit je niet in NL. | |
Kornolio | dinsdag 8 januari 2019 @ 11:50 |
https://www.greenchoice.nl/groene-energie/groene-stroom/ | |
nogeenoudebekende | dinsdag 8 januari 2019 @ 11:52 |
5.7 HEMIgenot. | |
Everythingexist | dinsdag 8 januari 2019 @ 11:55 |
Ik zit bij VandeBron. Die beweren dat al mijn aangeleverde elektriciteit voor de volle honderd procent van windmolens afkomstig is. Ik vraag het mij wel eens af. | |
De_Onnoembare | dinsdag 8 januari 2019 @ 11:56 |
Geen kernenergie dus (logisch want in NL hebben dat amper), zonnepanelen werken alleen overdag, windenergie is futiel te noemen in NL. De stroom die jij 's avonds en 's nachts gebruikt komt uit gas en kolencentrales. 'Biogas' en 'biomassa' is marketingpraat: wordt gewoon gas en massa verbrand die oa CO2 en fijnstof opleveren. | |
De_Onnoembare | dinsdag 8 januari 2019 @ 11:58 |
Onmogelijk.
| |
Everythingexist | dinsdag 8 januari 2019 @ 12:22 |
Ja. Dacht ik ook. In ieder geval heb ik wel die keuze bewust gemaakt dus kan ik in ieder geval zeggen dat ik milieubewust bezig ben. | |
Kornolio | dinsdag 8 januari 2019 @ 12:38 |
Ja klopt, op dit moment gebruik ik geen kernenergie, ik bedoelde dat als prima bron van energie waarvoor geen fossielen worden verbrand. Ook niet indirect, want je huis lekker gasvrij verwarmen op elektriciteit die verderop wordt opgewekt door fossielen te stoken, telt natuurlijk niet. Overigens doet Greenchoice het niet maar ik zou best kernenergie willen. Misschien zou ik zelfs twee energieleveranciers kunnen nemen. Accu's. Mwoah, als het goed is volgend jaar al 14% van alle stroom in NL en de voornaamste bezwaren zijn nu zeikende burgers die zeuren over hun uitzicht. Eens zien hoe relatief dat is als er 300% accijns op fossielen komt. Uit diezelfde marketingpraat:
| |
De_Onnoembare | dinsdag 8 januari 2019 @ 12:41 |
Wederom een praktijkvoorbeeld: ze zijn schreeuwend duur en.... geen verzekeraar wil je meer verzekeren. Accu-branden zijn niet te blussen immers. Nee, van de CONSUMENTENSTROOM. En laat dat nu een heel klein gedeelte zijn van de stroom die in NL verbruikt wordt. Kolder, dat snap je zelf toch ook wel? Er wordt gewoon verbrand en de CO2 wordt gewoon toegevoegd aan de lucht. Dit is net zulke marketingprietpraat als het verhandelen van die emissie-rechten. | |
Kornolio | woensdag 9 januari 2019 @ 22:57 |
Hier een mooi voorbeeld van in NL: Gasloos dankzij soort combi van zonnepaneel met zonneboiler | |
De_Onnoembare | donderdag 10 januari 2019 @ 08:10 |
Dit slaat nergens op. Waarom is hij gasloos omdat hij een gedeelte vh warme water kan creeeren via het koelen vd panelen (wat trouwens al lang bestaat)? Hoe verwarmt hij zijn huis? Waar kookt hij bijvoorbeeld mee? Met inductie? Prima, maar de stroom daarvan komt dan van een gascentrale, als hij 's avonds kookt. En als de boiler leeg is, zelfde verhaal. Er zit 100% een kleine combiketel nog achter. | |
De_Onnoembare | donderdag 10 januari 2019 @ 08:13 |
Het punt is gewoon het volledige gebrek aan technische praktijkkennis van velen. Hier, de praktijk:
| |
C.L.Werner | donderdag 10 januari 2019 @ 08:20 |
Niet gelezen | |
Walder_Frey | donderdag 10 januari 2019 @ 08:21 |
Geen eigen kerncentrale hebben | |
De_Onnoembare | donderdag 10 januari 2019 @ 09:00 |
Niet mijn OP trouwens | |
nanuk | donderdag 10 januari 2019 @ 10:19 |
Wel een gekleurde praktijk natuurlijk. Hij heeft best wel een paar punten die waar zijn maar niet op alles. | |
De_Onnoembare | donderdag 10 januari 2019 @ 10:58 |
Wat klopt er niet dan? Hij is nog mild geweest, hij gaat nml voorbij aan iets dat wij in de praktijk tegen komen: dat er niet genoeg voeding binnenkomt en er dus nieuwe kabels getrokken moeten gaan worden. Als dat op massale schaal gaat gebeuren, moeten alle straten open, alle meterkasten aangepast worden, alle verdeelhuisjes aangepast, de hoogspanningskabels voldoen niet en het allerbelangrijkste: er zijn helemaal geen energiecentrales om al die stroom op te wekken. | |
nanuk | donderdag 10 januari 2019 @ 11:36 |
De verwachte leeftijd van een gasketel stelt ie zeer positief, die van de warmtepomp heel erg negatief. Verbruik van warmtepomp kan vaak gewoon via bestaande bedrading. Een beetje huis kan met 5 tot 10 kw gestookt worden, dat is ruim binnen de 35 A die je huis binnenkomt. Aanpassen van een meterkast is een paar honderd euro. Wel waar dat landelijk het verbruik wel erg omhoog gaat waar mogelijk infra aan aangepast zal moeten worden. Dat moet ook al vanwege de e-auto. Vloerverwarming is een pre maar ook met Jaga radiatoren of gewoon overdimensioneren kan je met lagere temperatuur stoken. Echt oude huizen moet je toch al aanpassen en alles wat minder dan 20 jaar oud is is min of meer geschikt. Het is dus een beperkt aantal huizen waarbij het echt verstandig is op gas te blijven voorlopig. Zeg van 1975 tot 2000 gebouwd. | |
vogeltjesdans | donderdag 10 januari 2019 @ 13:20 |
En dat is precies de oorzaak van deze onzin. Jezelf voorhouden dat je goed bezig bent. | |
vogeltjesdans | donderdag 10 januari 2019 @ 13:25 |
Nog los van dat als je al die centrales hebt, het verschil tussen vraag en nonvraag dermate groot wordt bij enorme electriciteitsverbruikers dat er gewoon niet tijdig kan worden op en afgeschakeld. Dus of je hebt een over of een ondercapaciteit qua electriciteitsproductie. | |
knoopie | donderdag 10 januari 2019 @ 13:31 |
Dat is inderdaad de situatie die we op het moment hebben. In de nacht wordt veel minder energie verbruikt dan overdag. Gelukkig wordt dit binnenkort rechtgetrokken door warmtepompen die in de nacht draaien (omdat het dan kouder is), en electrische autos die in de nacht worden opgeladen. | |
#ANONIEM | donderdag 10 januari 2019 @ 13:51 |
De_Onnoembare | vrijdag 11 januari 2019 @ 08:31 |
Zijn gewoon de feiten. Ik heb er net 1 vervangen hier die 19 jaar oud was. Ik was 1500 kwijt voor een nieuwe HR-ketel. 10 kW is al 16A. Dat ben je dan in zijn geheel kwijt voor de warmtepomp, al je overige spullen moeten daar dan invallen. Dat wordt lastig. Om nog maar te zwijgen wat er gaat gebeuren als je ook nog je auto op moet gaan laden. Hmm... je bedoeld dus 95% van de woningvoorraad? Want die ervoor zijn sowieso niet geschikt. | |
De_Onnoembare | vrijdag 11 januari 2019 @ 08:32 |
En waar komt die stroom dan vandaan om die warmtepompen te laten draaien en elektrische auto's op te laden? Oh ja. Van onze gas- en kolencentrales. Wat een milieuwinst zeg! | |
knoopie | vrijdag 11 januari 2019 @ 09:23 |
Ja, daar is veel winst. Als je wil kan ik het met een rekensommetje verduidelijken. Een electrische auto (hyundai ionic) verbruikt ongeveer 20kWh per 100km. Bij veel stadverkeer minder (dit zijn realistische cijfers en geen "officiele verbruikscijfers"). Volgens greenpeace (dat zijn worst-case cijfers voor een jaren 80 kolencentrale) stoot een kolencentrale 900 gram CO2 uit per geleverde kWh. Dan heb je tussen centrale en je huis nog ongeveer 10% verlies over de leidingen. Dus 100km met je electrische auto stoot 10kg CO2 uit. Een hyundai ionic op benzine verbruikt ongeveer 8 liter op 100km in de praktijk. Per liter benzine stoot je 2392 gram CO2 uit. Totaal dus 8x2392 = 19,136kg CO2. Dus zelfs als je puur van een kolencentrale uit gaat, spaar je al bijna de helft aan CO2 uitstoot. Bijkomend voordeel voor de volksgezondheid is, dat de uitstoot van alle fijnstof niet in drukbewoonde gebieden plaats vind. | |
De_Onnoembare | vrijdag 11 januari 2019 @ 09:26 |
Je vergeet dat de kolen en gascentrale hetzelfde lage rendement heeft!
Fijnstof komt voor het grootste gedeelte van de banden. En aangezien elektrische auto's veel zwaarder zijn, stoten die meer uit: | |
knoopie | vrijdag 11 januari 2019 @ 09:46 |
Hyundai electric: 1420kg Vergelijkbare auto met bezinemotor: 1150kg Hyundai Kona 1,6 gdi: 1387kg Hyundai Kona 64kWh 1685kg Ongeveer 300kg of +21% verschil. Wat betreft bandenslijtage heb je zeer waarschijnlijk gelijk. Een ander groot gedeelte van fijnstof wordt trouwens veroorzaakt door de remmen. En laat dit nu net een heel groot voordeel zijn van electro en hybride autos, dat je bijna nooit de normale remmen gebruikt. Zelfs bij hybrideautos leven de remblokken en schijven veel langer dan bij traditionele autos. | |
De_Onnoembare | vrijdag 11 januari 2019 @ 09:50 |
https://www.volkskrant.nl(...)-overschat~b76420f4/ | |
vogeltjesdans | vrijdag 11 januari 2019 @ 09:52 |
Iedereen komt thuis om 17:30 en steekt zijn electrische auto in het stopcontact. Wat denk je dat er gebeurt? | |
Plompzakker | vrijdag 11 januari 2019 @ 10:24 |
Algehele blackout. Vooral wanneer door de milieupolitie gelijktijdig de kolencentrales gesloten worden en kernenergie is ook maar eng Oplossing: massaal dieselgeneratoren inzetten voor stroomproductie | |
knoopie | vrijdag 11 januari 2019 @ 10:27 |
Het probleem van wisselende belasting op het electriciteitsnet hebben we al sinds de uitvinding van de electrische verlichting en de industrialisatie. Na werktijd is er ineens een overschot aan energie, omdat alle fabrieken stoppen met werken. Een tijdje later, als de meeste mensen naar huis komen of beginnen met koken, is er weer vraag, maar in de woonwijk en niet op het industrieterrein. Hiervoor hebben we nu al mooie schakelende systemen die de juiste hoeveelheid stroom op de juiste plek beschikbaar stellen. Om 17:30 gebeurt er dus precies hetzelfde als al jaren gebeurt; een beetje schakelen met de netspanningen in de verschillende wijken in de stad. Tot op heden, is het landelijke stroomverbruik overdag nog steeds meer dan in de nacht. We kunnen nog heel wat electrische autos inpluggen voordat het stroomverbruik in de nacht vergelijkbaar is met het stroomverbruik overdag. Bovendien: 1. Zuinige nederlanders blijven zuinige nederlanders. Veel zullen proberen om overdag bij de werkgever op te laden in plaats van thuis. 2. De laadboxen thuis zijn geen superchargers, maar opladers die met een relatief lage stroom over de hele nacht opladen. 3. De gemiddelde nederlander woont gemiddeld tussen de 18 en 35km van zijn werk (afhankelijk van provincie). Electrische autos die nu al te koop zijn, hebben genoeg range om de gemiddelde nederlander dus de hele week naar zijn werk te brengen, en maar een nacht per week op te laden. De stroompiek zal zich landelijk ook over de hele week verdelen. 4. Zelfs als op een bepaalde datum de verkoop van brandstofautos wordt verboden, dan hebben we nog steeds een transitieperiode van ongeveer 10 jaar voordat het grootste gedeelte van de nederlanders een electroauto heeft. Dit is meer dan genoeg tijd om tegelijkertijd ons net aan te passen op de hogere belastingen. | |
Plompzakker | vrijdag 11 januari 2019 @ 10:29 |
En hoe wil je in de toekomst met het gezin naar zuid Frankrijk op vakantie gaan met de elektrische auto? | |
TheFreshPrince | vrijdag 11 januari 2019 @ 10:44 |
De capaciteit van de accu's neemt toe, de prijs per kWh neemt af, zo'n 15% per jaar. In 2025 zullen elektrische auto's daardoor zo'n 800km op een accu kunnen afleggen. Laders kunnen ook steeds hogere laadstromen leveren, o.a. door het bufferen van stroom. Op vakantie pauzeer ik gemiddeld om de 300-400km, even benen strekken, boterham, bakje koffie. 800km range moet dan wel genoeg zijn. Ik ken overigens een gezin dat met hun Tesla S al eens op wintersport is geweest in Oostenrijk, de reis heeft ze geen cent gekost, want gratis superchargers op de route. | |
knoopie | vrijdag 11 januari 2019 @ 10:47 |
In de komende 5 jaar waarschijnlijk net zoals ik het nu doe, voor die drie weken vakantie huur ik een grote brandstofauto. Dit is voor mij nu al goedkoper dan het hele jaar met een te grote auto rondrijden die ik eigenlijk alleen nodig heb voor die 5 weken in het jaar. Over ongeveer vijf jaar ga ik er vanuit dat mijn nieuwe electrische auto en het laadstationnetwerk goed genoeg zijn om comfortabel dat soort afstanden te halen. Eigenlijk ook raar. Als ik het hele jaar mijn eten in een 15 liter pan zou koken, omdat ik die met kerst ook nodig heb, dan zou iedereen mij uitlachen. Maar als ik 300 dagen per jaar met een te grote auto rondrijd, omdat ik 5 weken per jaar mijn familie naar de vakantiebestemming moet rijden, dan is dat heel normaal... | |
Plompzakker | vrijdag 11 januari 2019 @ 10:50 |
Maar de brandstofauto wordt toch verboden? | |
TheFreshPrince | vrijdag 11 januari 2019 @ 10:52 |
Dat ook, het is vooral een mindset. Ik zou ook geen elektrische auto kopen met een range van 1000km, dan rij ik 99% van het jaar met een accu die 2x te zwaar is voor de ritten die ik maak. 500km is zat voor mij. Een vertegenwoordiger zal er anders over denken, die kan misschien ook beter nog 5 jaar wachten met het kopen van een elektrische auto. | |
knoopie | vrijdag 11 januari 2019 @ 10:54 |
Niet in de komende vijf jaar. Pas over 10 jaar is het plan. En zelfs dan is alleen de verkoop van nieuwe brandstofautos verboden. Aangezien de gemiddelde levensduur van een auto toch minstens 10 jaar is, zal het gebruik van brandstofautos niet voor 2040 verboden zijn. | |
TheFreshPrince | vrijdag 11 januari 2019 @ 10:58 |
Nope... de brandstofauto wordt niet verboden. De verkoop van nieuwe brandstofauto's wordt verboden. Overigens lijkt dat wegens Europese regels nog niet zo eenvoudig in te voeren. Nederland kan daar omheen werken door de BPM voor brandstofauto's zo te verhogen dat het niet meer interessant is om een brandstofauto te kopen, dan heb je hetzelfde resultaat. Maar gezien de ontwikkelingen van accu's is range in 2025 tot 2030 helemaal geen issue meer. Ik zou dan zelf een auto kopen met 500km range en voor die 1 of 2x per jaar dat ik verder moet een ruimere elektrische auto huren met een grotere range. | |
Plompzakker | vrijdag 11 januari 2019 @ 10:58 |
Ik zie de files die nu al op de zwarte zaterdagen staan al helemaal verveelvoudigen bij de laadstations onderweg | |
TheFreshPrince | vrijdag 11 januari 2019 @ 11:01 |
Zwarte zaterdag ga ik sowieso niet op vakantie, beetje in de file gaan staan, kuddegedrag. Daar is wel winst te behalen: start van vakanties in het onderwijs flexibeler maken, het vakantieseizoen langer maken. | |
knoopie | vrijdag 11 januari 2019 @ 11:01 |
Dat vind ik echt het grootste non-argument überhaupt. Compleet onafhankelijk van wat voor auto je hebt, ben je helemaal zelf schuldig als je jaar na jaar op die dagen per-se door frankrijk wilt rijden en dan in de file staat. | |
Plompzakker | vrijdag 11 januari 2019 @ 11:38 |
Niet iedereen heeft de mogelijkheid om flexibel te zijn in vakantie, denk aan schoolvakanties, bouwvak, e.d. En ook buiten de enorme drukte zullen de wachttijden vrij groot worden als je om de paar honderd kilometer je auto weer moet opladen En de Fransen en Belgen moeten ook maar willen meewerken dat zij hun infrastructuur aanpassen om onze elektrische auto's te kunnen faciliteren Maar alles moet maar wijken en veranderen om maar in het ideaalbeeld van 100% elektrische auto's te passen | |
vogeltjesdans | vrijdag 11 januari 2019 @ 11:43 |
https://www.volkskrant.nl(...)-overschat~b76420f4/ | |
vogeltjesdans | vrijdag 11 januari 2019 @ 11:44 |
https://www.ed.nl/binnenl(...)ecentrales~afbed8a9/ | |
TheFreshPrince | vrijdag 11 januari 2019 @ 11:51 |
Nee, niet iedereen, dat zeg ik ook niet. Maar "zwarte zaterdag" bestaat alleen maar omdat iedereen het nodig vindt om op dezelfde dag op vakantie te gaan. Dat is deels een keuze en deels inflexibiliteit van overheid, werkgevers en scholen. Dat lijkt me deels op te lossen. 40% minder vakantiegangers op die dag en het ziet er al heel anders uit. Nee, niet een "paar honderd kilometer", de range is nu al meer dan een paar honderd kilometer als je dat wenst en zal zo'n 800km zijn in 2025 - 2030 als optie. In mijn geval zal dat eerder een elektrische huurauto zijn voor die ene keer per jaar. Met een range van 800km zit je al bijna in Lyon bij je eerste verplichte stop... Laden in België is dan niet eens nodig. | |
Plompzakker | vrijdag 11 januari 2019 @ 11:54 |
En wat denk je dat ze in Lyon gaan vinden van al die Nederlanders die daar in de rij komen staan voor elektriciteit? | |
TheFreshPrince | vrijdag 11 januari 2019 @ 11:56 |
Je hoeft je accu niet leeg te rijden voor je kan bijladen... | |
Plompzakker | vrijdag 11 januari 2019 @ 11:58 |
Dan moet je dus nog vaker stoppen | |
TheFreshPrince | vrijdag 11 januari 2019 @ 12:00 |
Jij rijdt nu 800km zonder pauze op een zwarte zaterdag, inclusief de file? Maar idd, je kan ook 100 of 200km voor Lyon stoppen en bijladen. Ook niet iedereen vertrekt vanuit Utrecht, de één vertrekt uit het noorden en zal 250km eerder moeten bijladen, de ander vanuit Maastricht en net voorbij Lyon kunnen laden. Ook niet iedere auto heeft dezelfde range, niet iedere automobilist rijdt even zuinig (snel rijden = eerder laden), sleurhut = eerder laden. Het is onzin om te denken dat iedereen op het zelfde moment moet laden. Maar het aantal laadpalen wat er nu staat zou in 2025 niet meer voldoende zijn, uiteraard. [ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 11-01-2019 12:06:57 ] | |
TheFreshPrince | vrijdag 11 januari 2019 @ 12:03 |
Voor de laadpalen is het een kwestie van vraag en aanbod. Ook de Franse automerken zetten in op elektrische auto's, Renault is een goed voorbeeld. De EU heeft het volgende gesteld: in 2030 moeten de Europese automerken over hun hele lijn 37,5% minder uitstoot hebben. Dat kan door brandstofauto's nóg schoner te maken maar de goedkope oplossing is door meer elektrische auto's in het assortiment op te nemen, dat mag namelijk ook om dat doel te bereiken. En meer elektrische auto's = meer laadpalen. Ook Shell beseft dat en investeert momenteel in laadpalen. | |
Plompzakker | vrijdag 11 januari 2019 @ 12:06 |
Een tankpauze kost mij hooguit 5 minuten, plus wachttijd. In die tijd laad je niet even een accu vol. Dus langer wachten en langere wachttijden. Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen. En dan moet je nog maar hopen dat de Fransen massaal laadstations naast hun snelwegen gaan bouwen om onze auto's te faciliteren | |
nietzman | vrijdag 11 januari 2019 @ 12:11 |
Tja, elke week vijf minuten ergens tanken of met een elektrische auto sporadisch ergens een uur moeten tanken omdat je het ding de rest van de tijd voor normaal woonwerkverkeer 's nachts aan de stekker hebt hangen. Onder aan de streep weinig verschil. | |
nietzman | vrijdag 11 januari 2019 @ 12:12 |
Babysteps. Ook al komt alle elektriciteit van 'vieze' centrales, éen grote centrale is nog steeds schoner en efficiënter dan duizenden kleine minicentrales onder de motorkap. | |
TheFreshPrince | vrijdag 11 januari 2019 @ 12:13 |
Als de Fransen dat niet doen, zullen er minder toeristen naar Frankrijk gaan. Als dat het doel is van de Fransen dan bereiken ze dat op die manier. Als ik op vakantie ben pauzeer ik iedere 300-400km. Even een paar boterhammen, bakje leut, benen strekken. De meeste mensen zijn met een gezin met kinderen, die moeten ook even hun energie kwijt. Snelladers kunnen in 15 minuten tot 80% opladen. Shell heeft bijvoorbeeld de IONITY-palen, die een capaciteit van 350 kilowatt hebben. In een uur zou je dan 1750km kunnen bijladen maar zoveel capaciteit heb je niet in je accu. 15 tot 20 minuten is dan al 435 tot 580km range. Die 10 tot 15 minuten extra pauze op een vakantie die je 1 of 2x per jaar hebt... als je dat niet kan opbrengen... | |
Plompzakker | vrijdag 11 januari 2019 @ 12:14 |
Behalve dat je in dat uur het laadstation ook een uur bezet houdt. Dat gaat op plekken waar veel mensen komen laden die lange afstanden rijden voor chaos zorgen. | |
TheFreshPrince | vrijdag 11 januari 2019 @ 12:15 |
Nee, geen uur... 15 tot 20 minuten bij 350kW laadcapaciteit. Dan heb je voldoende geladen om je volgende pauze te halen. | |
Plompzakker | vrijdag 11 januari 2019 @ 12:16 |
Als je niet begrijpt dat je eerst mag wachten tot al je voorgangers ook een kwartier aan de lader hebben gehangen dan begrijp ik wel waarom het jou wel een goed idee lijkt | |
TheFreshPrince | vrijdag 11 januari 2019 @ 12:17 |
Wel mooi om te zien dat mensen zich nu vooral nog druk maken om de vakanties en niet meer om de binnenlandse ritten. De discussie is met het toenemen van de laadpalen en actieradius in 3 jaar al flink verschoven. | |
TheFreshPrince | vrijdag 11 januari 2019 @ 12:19 |
Knelpunten zijn er om op te lossen. Die elektrische auto vervangt niet alle auto's in 1x. Ieder jaar zullen er nieuwe knelpunten ontstaan en is het aan de markt op dat te ondervangen. Ik denk dat dat kan, jij denkt van niet. Alleen de tijd zal het leren. Ik ben niet zo'n zwartdenker. En mocht je echt een kilometervreter zijn met range anxiety dan koop je een oude Volvo V100 in 2025 en rij je daar nog 25 jaar mee. | |
knoopie | vrijdag 11 januari 2019 @ 12:22 |
Maar lieve Plompzakker en Vogeltjesdans, mag ik nu ook eens een vraag stellen? Wat is dan jullie voorstel wat we de komende jaren gaan doen? Vrolijk doorrijden met benzine en diesel en verwarmen met gas? Totdat we in Groningen niks meer kunnen vinden (rond 2030), ruwe olie verdubbeld is in prijs omdat ze alleen nog maar olie uit teerzand en onder kilometers ijs op de noordpool kunnen finden? En dan? Ik zeg niet dat electrische autos en warmtepompen zaligmakend zijn, maar hebben jullie een beter alternatief? Je kop in het zand steken werkt hoogstens als je een levensverwachting van minder dan ongeveer 20 jaar hebt. | |
vogeltjesdans | vrijdag 11 januari 2019 @ 12:25 |
Of je staat daar met 25 voertuigen te wachten tot je kan laden - heeft u even 20 uur voor u weer verder kunt? | |
vogeltjesdans | vrijdag 11 januari 2019 @ 12:28 |
Maak de voertuigen hybride zodat het niet meteen 100% kut is. En pak eerst de bedrijven aan. Dáár zit de vervuiling, niet bij mensen die zich toch al de tandjes recycleren en met een extra trui zitten te bezuinigen op gas. | |
-river- | vrijdag 11 januari 2019 @ 12:30 |
Lekker ding | |
vogeltjesdans | vrijdag 11 januari 2019 @ 12:31 |
Het gaat niet alleen om vakanties. Het gaat om alle momenten waarop even vier uur opladen niet uitkomt - en dat is in de praktijk vaker dan je lief is. Veel vaker. | |
knoopie | vrijdag 11 januari 2019 @ 12:32 |
Heb je zelf al een electrische auto? Weet je dus daadwerkelijk hoe het in de praktijk is? | |
#ANONIEM | vrijdag 11 januari 2019 @ 12:40 |
TS heeft gelijk, met als toevoeging dat de werkelijkheid nog triester is dan hij schetst. Zo wordt er gebruik gemaakt van kinderarbeid om de grondstoffen voor accu's te winnen. Piepjonge kinderen, maar ook volwassenen raken ernstig ziek omdat ze zonder beschermingsmiddelen in aanraking komen met giftige, schadelijke stoffen. TS zegt ook dat het iets uithaalt voor het milieu, op negen cijfers achter de komma. Ook dat is niet waar. Op z'n best haalt het helemaal niks uit. Aannemelijker is dat het zelfs averechts werkt. Om auto's elektrisch te laten rijden, moet veel meer elektriciteit worden opgewekt. Die bestaat maar voor een klein deel uit duurzame energie, waarvoor sowieso altijd back-up nodig is. Het leeuwendeel komt van conventionele centrales, temeer omdat we een regering hebben die niet doorpakt met (veel schonere) kernenergie. Maar het kan nog erger: steeds vaker wordt energie gewonnen door het verstoken van biomassa. Niet alleen zorgt dat voor luchtvervuiling, het is ook nog eens zo dat er elders (bijvoorbeeld in de VS) bomen worden omgekapt en versnipperd, die met vervuilende boten naar Europa worden gebracht, om hier te worden verstookt. Dat terwijl bomen CO2 opnemen. En dat terwijl het tempo van verstoken veel hoger ligt dan de aangroeitijd van bomen. Zoals TS al terecht stelt, komen er ook nog allerlei logistieke problemen bij. Deskundigen zeggen nu al dat het autoverkeer in 2030 met geen mogelijkheid volledig elektrisch is. | |
vogeltjesdans | vrijdag 11 januari 2019 @ 12:41 |
Ben je echt zo dom of doe je maar alsof? Of iedereen een ideaal geregeld leven heeft waarin je op ideale momenten net zo ideaal kunt opladen. | |
TheFreshPrince | vrijdag 11 januari 2019 @ 12:44 |
Hoe kom je nu weer bij die 4 uur opladen... echt... Thuis kan je met 3x16x230 = 11kW laden zonder aanpassingen aan je vastrecht. Auto's in Nederland leggen gemiddeld 40km per dag af, dat is 40/5 = 8kWh. Het gros van de mensen kan dus in 44 minuten hun auto weer "aftoppen". En als je 500km per dag rijdt, doe je er natuurlijk niet verstandig aan om een auto te kopen met een range van 185km... | |
knoopie | vrijdag 11 januari 2019 @ 12:44 |
In die fase zitten we momenteel. Er rijden bergen hybrides rond. En ook al krijgt de gemiddelde particulier er niks van mee, bedrijven krijgen ook steeds strengere eisen. Helaas zijn de meeste regeringen in europa nog een beetje bang om de bedrijven echt hard aan te pakken helaas, maar je kan natuurlijk ook zelf meehelpen door proberen producten in te kopen bij milieuvriendelijkere bedrijven. Maar mijn laatste posts gelden net zo goed voor de financiele gevolgen voor jou, compleet losstaand voor het milieu. Brandstof wordt hoe dan ook duurder. Wat is jouw antwoord daarop, behalve jammeren dat electroautos stom zijn? Mocht je een andere oplossing hebben, dan hoor ik het graag, want het liefst heb ik helemaal geen auto. | |
De_Onnoembare | vrijdag 11 januari 2019 @ 12:45 |
Tegenwoordig is het vrijwel ieder weekend in juli/augustus helaas... kwam ik door schade en schande achter | |
knoopie | vrijdag 11 januari 2019 @ 12:46 |
Nee, ik heb praktijkervaring. Met een electrische auto. En een huurauto voor de twee keer per jaar dat ik er eentje nodig heb voor vakantie. Zoals ik al eerder heb geschreven. En jij? | |
TheFreshPrince | vrijdag 11 januari 2019 @ 12:49 |
Uitzonderingen zijn er altijd. Ik weet niet hoe jouw leven er uitziet maar tussen 2025 en 2030 verwachten de grote merken en analisten dat elektrische auto's een range van zo'n 800km zullen hebben. Dat is gezien de toename van de energiedichtheid van accu's en de prijsdalingen van accu-cellen heel realistisch. Als jij in staat bent om dat iedere dag leeg te rijden dan rij je 292.000km per jaar. Dat lijkt me vrij uitzonderlijk, aangezien dat gemiddeld op zo'n 13.000km per jaar ligt. Mocht je dat wel rijden, dan is een elektrische auto op dat moment nog niets voor jou en heb je ook de keuze om nog 20 jaar in je oude Volvo te blijven rijden (die dat heus wel volhoudt, want Volvo). En laden bij een snel-laadpaal duurt geen 4 uren... laat dat idee ook eens los... | |
vogeltjesdans | vrijdag 11 januari 2019 @ 12:49 |
Ik zie anders heel weinig hybrides. 5% misschien? Voornamelijk in Leaseland? Je moet de vervuiling aanpakken waar die het grootst is. Daar haal je het meeste winst. Maar ja, dan wordt het zo lastig om de burger daarna nog uit te knijpen hè. Ik zeg niet dat ev's stom zijn, je moet ze niet iedereen willen opdringen. Ben jij een milieufanaat die niet veel rijdt, veel succes en ik hoop dat jij en je ev heel gelukkig worden samen. Maar laat de rest van Nederland met rust en denk in realistische oplossingen, niet alleen in extreme linksidealen alleen omwille van een aangepraat "het moet maar". | |
knoopie | vrijdag 11 januari 2019 @ 12:51 |
Ok, prima. Wat is jouw voorstel voor een realistische oplossing? | |
De_Onnoembare | vrijdag 11 januari 2019 @ 12:53 |
Ik ben vooral erg benieuwd waar de 3.000 kerncentrales gaan komen om al die auto's van stroom te voorzien. | |
#ANONIEM | vrijdag 11 januari 2019 @ 12:53 |
Wat als je voor je werk maar 40 kilometer rijdt, maar ook wel eens op bezoek wilt bij familie die 150 kilometer verderop woont? Of wat als je je auto naast je woon-werkverkeer ook wilt gebruiken voor je zomervakantie in Zuid-Frankrijk? | |
vogeltjesdans | vrijdag 11 januari 2019 @ 12:56 |
Dan blijven er nog verschillende bezwaren. Drie kwartier opladen is leuk als je elke dag een geregeld leventje hebt. Dat hebben de meeste mensen niet. Buiten dat "s'avonds opladen" bestaat er een hele wereld waarin zelfs drie kwartier opladen op zijn zachtst gezegd altijd onhandig is. Het beperkt je altijd in het meteen weg kunnen. En hoe wil je alle parkeerplaatsen volgooien met palen? Waar komt die electriteit vandaan? Wat dacht je van de impact van "allemaal met zijn allen tegelijk 'even' opladen" op centrales? | |
TheFreshPrince | vrijdag 11 januari 2019 @ 12:57 |
Ik ben vooral benieuwd waar jij dat cijfer van 3.000 kerncentrales vandaan haalt. Om alle 8 miljoen auto's die nu op de weg rijden te vervangen door elektrische auto's is 17,33% meer stroomproductie nodig in Nederland. Maar... Er zal ook minder brandstof geraffineerd hoeven te worden. De productie van 1 liter diesel/benzine kost zo'n 1,5kWh. Daar kan een elektrische auto al 7,5km op rijden... In de praktijk zal er dus minder dan 17,33% extra stroom nodig zijn. En die 8 miljoen auto's zijn ook niet in 1 week vervangen, reken op zo'n 25 tot 30 jaar vanaf nu (gezien de verkoopcijfers van nieuwe auto's en het aandeel elektrische auto's). | |
MrBadGuy | vrijdag 11 januari 2019 @ 12:57 |
Bij de keuze van de actie-radius van een auto is inderdaad wat je gemiddeld per dag rijdt niet echt relevant, het gaat inderdaad om de pieken. Leuk als je gemiddeld 40km per dag rijdt, maar als je een paar keer per jaar ook 500km aan een stuk rijdt, dan wil je ook een auto die dat haalt zonder >1 uur bezig te zijn met opladen. Nou zal dat over de jaren wel allemaal beter worden, maar voor mij is elektrisch op dit moment iig geen redelijk alternatief. | |
TheFreshPrince | vrijdag 11 januari 2019 @ 12:59 |
De meeste mensen hebben juist een oersaai, voorspelbaar en geregeld leventje. Waar de elektriciteit vandaan komt? Zie mijn vorig post, scheelt typewerk. 45 minuten laden? Ligt er aan waar je laadt. Als je voor je deur of naast je huis laadt zal de laadstroom lager zijn en zal hij soms langer laden. Maar jij doet alsof je een accu altijd moet aftoppen en alsof je je accu altijd leegrijdt. [ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 11-01-2019 13:05:12 ] | |
knoopie | vrijdag 11 januari 2019 @ 13:00 |
Hoe vaak per jaar heb je dat echt nodig? Voor mij is het zelfs nu al goedkoper om gewoon voor die paar keer per jaar een grote brandstofauto te huren, in plaats van 95% van de tijd een te grote auto voor de deur hebben staan. | |
nietzman | vrijdag 11 januari 2019 @ 13:01 |
"Dat vuur gaat niks worden hoor, overal roetaanslag." "Onzin, dat hele op land zijn. Allemaal zand tussen je vinnen." "Dat wiel is geen blijvertje hoor, krijg je super onhandige sporen van in het pad." Mai mai mai. De VOC mentaliteit van kansen zien is ver te zoeken hoor. En ondertussen is de model 3 in de VS de best verkochte luxewagen geworden en in vele andere landen zijn ze lekker geld aan het verdienen aan de transitie. | |
TheFreshPrince | vrijdag 11 januari 2019 @ 13:02 |
Ik zie werkelijk het probleem niet van een paar keer per jaar (!) wat langer wachten bij het laden. Als je 500km aan 1 stuk rijdt zijn dat soort pauzes vrij normaal. In het vrachtverkeer (beroepschauffeurs!) is 45 minuten pauzeren na 4,5 uur rijden bijvoorbeeld wettelijk vastgelegd. En dat zijn mensen met ervaring, geen Piet die met z'n gezin vroeg in de ochtend op vakantie gaat na een veel te korte nacht, drukke werkweek en inpakstress. Mensen maken problemen die er niet zijn. En voor nu is het voor velen nog geen alternatief, we hebben het echter over 2030 waarbij het alleen voor nieuwe auto's geldt. Je kan nog tot in 2045 of 2050 met je oude Volvo blijven rondrijden als je echt zo gehecht bent aan 5 minuten tanken, al zal het aantal pompen wel afnemen. | |
MrBadGuy | vrijdag 11 januari 2019 @ 13:05 |
Zelf gebruik ik mijn auto met name voor langere afstanden (450km, ~eens per maand), dus elektrisch heeft voor mij geen enkele zin, tenzij de auto een actie-radius van minstens 500km heeft, en dan ook echt 500km met goede snelheden ipv 120km/h (ipv 500km bij snelheden van 80km/h). Een (duurdere) elektrische auto kopen voor dagelijks gebruik en daarnaast ook nog een aantal keer een auto huren voor langere ritten lijkt me niet echt goedkoper dan een (goedkopere) brandstof auto kopen. Ik zie het best over 5-10 jaar wat worden, maar voor mij iig nu nog niet. | |
Plompzakker | vrijdag 11 januari 2019 @ 13:06 |
Gefaseerde minder opgedrongen overgang waarbij het resultaat van innovatie samen met de markt de uiteindelijke koers zal bepalen | |
MrBadGuy | vrijdag 11 januari 2019 @ 13:07 |
Ik doe dat zo'n 10 keer per jaar en dan neem ik geen pauze's (afgezien van 5 minuutjes tanken). Ook geen zin in om >1 uur stil te staan. | |
TheFreshPrince | vrijdag 11 januari 2019 @ 13:08 |
Net was het nog "paar keer per jaar" en nu rij je het iedere maand? Afijn, er is altijd wel een afstand te bedenken die niet haalbaar is op 1 acculading. In 2025 hebben wss een topic "ja, je kan maar 800km op zo'n lading en ik rij een paar keer per jaar 2000km dus dan moet ik 3x een half uur aan de lader, niets voor mij" | |
TheFreshPrince | vrijdag 11 januari 2019 @ 13:13 |
20 minuten. En verder moet je natuurlijk zelf weten of je de adviezen voor pauzes tijdens het autorijden in de wind slaat. | |
MrBadGuy | vrijdag 11 januari 2019 @ 13:26 |
Ik heb nergens gezegd dat ik slechts een paar keer per jaar zo'n afstand rij. Ik heb alleen gezegd dat er mensen zijn die een paar keer per jaar langere afstanden rijden en dat daarmee een hogere actie-radius relevanter is dan wat je op een gemiddelde dag rijdt (gemiddeldes zijn niet echt interessant). | |
MrBadGuy | vrijdag 11 januari 2019 @ 13:27 |
Daarom zijn het ook adviezen... plus rij ik die 450km normaal in zo'n 4-4,5 uur, dus prima | |
TheFreshPrince | vrijdag 11 januari 2019 @ 13:31 |
Maar... als je die 450km in 4,5 uur rijdt, wat is dan het probleem? Heb je geen bestemming? Moet je daar niet wachten? Of rij je alleen maar? Ik bedoel, je maakt het allemaal mooi passend maar ik probeer gewoon vast te stellen wat nu echt je punt is. | |
TheFreshPrince | vrijdag 11 januari 2019 @ 13:35 |
Ja, als je vaak lange ritten maakt zou ik nog even wachten tot de actieradius wat langer is. We hebben het ook nergens een verplichting om nu over te stappen. Dat is misschien ook wel een beetje door de Telegraaf koppen. Dat was zoiets als "2030 verbod op brandstofauto". Maar dat gaat alleen om nieuw verkochte auto's. En de ontwikkelingen van accu's staan ook niet stil..., Ik zei al, er is altijd een afstand te bedenken die je niet op 1x laden gaat halen maar je komt ook op een punt van wat je maximaal op een dag kan afleggen zonder de veiligheid in het gedrang te laten komen. Ofwel: als de actieradius van nu niet voldoende is, wat is dan wel voldoende? Ik begin: 500km zou voor mij meer dan voldoende zijn in mijn situatie. | |
knoopie | vrijdag 11 januari 2019 @ 13:37 |
Zuinigere autos worden al sinds jaren financieel aantrekkelijk gemaakt. Toegegeven, in eerste instantie voor de lease-markt, maar daardoor automatisch een paar jaar later voor de tweedehands markt. Je kan nu vanaf 12.000 euro een plugin hybride kopen, waarmee je elke dag 40km electrisch naar je werk kan rijden, en die in de vakantie op benzine bijna een normaal bereik heeft. Het verkopen van brandstof-autos wordt pas over 12 jaar verboden. Als je er dan eentje koopt van fatsoenlijke kwaliteit, kan je nog tot 2050 op benzine rijden. Hoe wil je het nog gefaseerder invoeren? Langzamer gaat bijna niet. | |
Plompzakker | vrijdag 11 januari 2019 @ 13:41 |
Er wordt geredeneerd vanuit hoopvolle verwachtingen over de staat van innovatie over een aantal jaren. En op basis daarvan wordt voorbarig beleid gevoerd. Als die elektrische dingen echt goed gaan worden zullen ze op kwalitatieve aspecten vanzelf de markt gaan veroveren. | |
TheFreshPrince | vrijdag 11 januari 2019 @ 13:45 |
Dat is mijn verwachting ook. Maar je lijkt 1 ding over het hoofd te zien. Zo'n verbod (of in EU verband, 37,5% gemiddelde uitstoot verlaging van line-up aan auto's per fabrikant) is dan ook geen signaal aan de klanten, het is een signaal aan de fabrikanten om "gas te geven". VW investeert niet voor niets tientallen miljarden in EV's en andere technieken. Als VW dat niet doet, is VW over 15 jaar de marktpositie kwijt die ze nu heeft en is het letterlijk het nieuwe Kodak of Nokia van de automarkt. Als je ziet wat Tesla in amper 11 jaar heeft ontwikkeld, sinds de eerste Roadster... | |
Plompzakker | vrijdag 11 januari 2019 @ 13:49 |
Of bedrijven worden gedwongen om te investeren in dingen die het uiteindelijk toch niet worden en er wordt een hoop geproduceerd om niks. Zie de dieselauto | |
TheFreshPrince | vrijdag 11 januari 2019 @ 13:55 |
Naja, kijk ook naar de tijd en de vorderingen... in 2005 stelden we in Nederland roetfilters verplicht voor diesels... kende jij toen het automerk Tesla? En het grote probleem met die "schone" diesels was vooral dat ze eigenlijk niet voldeden aan de regels... het werd een groot sjoemelschandaal voor o.a. VAG. | |
Plompzakker | vrijdag 11 januari 2019 @ 14:00 |
Daarom, je kunt niet voorzien op toekomstige ontwikkelingen. Dus nu al beleid voor 2030 maken is een beetje onzinnig | |
TheFreshPrince | vrijdag 11 januari 2019 @ 14:02 |
Het is een duidelijke horizon voor fabrikant en consument, niets mis mee. | |
Plompzakker | vrijdag 11 januari 2019 @ 14:04 |
Iets verbieden is een harde commitment zonder dat je weet of je uiteindelijk de juiste weg in bent geslagen | |
TheFreshPrince | vrijdag 11 januari 2019 @ 14:05 |
Er zit vast wel navigatie in. | |
MrBadGuy | vrijdag 11 januari 2019 @ 14:08 |
Dat die actie-radius met de meeste elektrische auto's niet te doen is. | |
Plompzakker | vrijdag 11 januari 2019 @ 14:09 |
En met deze reactie kan ik concluderen dat je inhoudelijk geen punten meer hebt. | |
TheFreshPrince | vrijdag 11 januari 2019 @ 14:09 |
Wat zou voor jou een acceptabele actieradius zijn? | |
MrBadGuy | vrijdag 11 januari 2019 @ 14:11 |
Zo'n 600km, en dan ook 600km met goede snelheid over de Duitse Autobahn (dus niet 120/130 rijden). Maar verder ook niet relevant, want ik ben sowieso niet van plan binnen korte tijd naar elektrisch te switchen, alleen wanneer het economisch aantrekkelijk is. | |
TheFreshPrince | vrijdag 11 januari 2019 @ 14:12 |
Komt eraan | |
De_Onnoembare | vrijdag 11 januari 2019 @ 14:14 |
Hoe kom je bij dat getal?" Enne... het scheelt geen tyfus in CO2 uitstoot: Als we in Nederland allemaal elektrisch gaan rijden en dat doen op groene stroom, kan dat 6 tot 7% van de Nederlandse CO2-uitstoot schelen. De Correspondent becijferde de CO2-uitstoot van het autorijden. ‘Een elektrische auto die rijdt op honderd procent groene stroom, veroorzaakt met de huidige technologie zo’n twee derde minder CO2-uitstoot dan een benzine-auto.’ https://www.fluxenergie.n(...)schelen/?gdpr=accept | |
MrBadGuy | vrijdag 11 januari 2019 @ 14:15 |
Daar reken ik ook wel op, ben het verder ook niet eens met de meeste punten uit de OP, mijn voornaamste punt (los van mijn persoonlijke situatie) is dat voor de actie-radius het niet relevant is wat iemand gemiddeld per dag rijdt, maar dat je ook (en vooral) naar de uitschieters moet kijken. Als je op normale dagen zo'n 40km rijdt, maar af en toe ook 400-500km, dan is dat laatste relevanter voor je gewenste actie-radius. Als zo'n lange rit slechts sporadisch is, dan kun je een wat langere pauze voor lief nemen of in noodgeval een huurauto nemen, maar dat is natuurlijk niet optimaal. Voor veel mensen zal dit ook het voornaamste kritiekpunt zijn op de actie-radius, maar inderdaad iets wat op termijn wel verbetert zal worden. | |
knoopie | vrijdag 11 januari 2019 @ 14:18 |
Beleid is per definitie voor de toekomst, dus moet gebaseerd zijn op aannames. Niemand kan garanderen wat er in de toekomst te wachten staat. Echt verplichten van electrische autos is het niet. Er staat nergens dat mensen een electrische auto moeten kopen. Ze verbieden alleen om vanaf 2030 vervuilende autos te verkopen, waar eigenlijk niemand principieel op tegen kan zijn. En elke fabrikant is vrij om een milieuvriendelijk alternatief te vinden dat ze in de toekomst kunnen verkopen. Ook zij worden niet gedwongen electrische autos te maken. Ze kunnen ook gaan proberen om in de toekomst hun geld te gaan verdienen met een sleutelhangerfabriek. Maar kennelijk zien zij mogelijkheden om in de toekomst een product aan te kunnen bieden wat de klanten willen hebben en waarmee ze geld kunnen verdienen. Dat is de marktwerking die je zo graag zou zien. | |
TheFreshPrince | vrijdag 11 januari 2019 @ 14:19 |
(gemiddelde kilometers per jaar / aantal kilometers per kWh) * 8.000.000 Dat is 17,33% van het totale Nederlandse stroomverbruik. Tweakers heeft in een FP artikel overigens dezelfde berekening gedaan en kwam afgerond op 18% in hun artikel, ik zat er niet ver vanaf blijkbaar. Wat betreft de 1,5kWh die benodigd is om 1 liter brandstof te raffineren, daar zijn diverse bronnen voor die ongeveer dezelfde conclusie hebben. Er zijn ook bronnen die zeggen "ja, maar, raffineren is maar voor 50% voor brandstof" dus in het meest negatieve scenario zou je op 0,75kWh per 1 liter brandstof komen. | |
TheFreshPrince | vrijdag 11 januari 2019 @ 14:20 |
Klopt, het mogen daarnaast ook waterstofauto's zijn, al zie ik daar weinig toekomst in. | |
Plompzakker | vrijdag 11 januari 2019 @ 14:24 |
Dus conclusie. Het moeten wel elektrische auto's worden dan. | |
TheFreshPrince | vrijdag 11 januari 2019 @ 14:25 |
Waterstofauto's zijn ook elektrische auto's, de brandstofcel zet waterstof om in stroom. Alleen de opslag van de energie is op een andere manier en het rendement van productie en opslaan is lager dan dat van een accu. Waterstof wordt momenteel gemaakt met aardgas of elektriciteit (elektrolyse, zoals je op school knalgas maakte). | |
knoopie | vrijdag 11 januari 2019 @ 14:28 |
Als 6 tot 7% "geen tyfus" is, kan je dan elke maand even 6 tot 7% van je loon naar mij overmaken? Is tenslotte toch "geen tyfus?" Het "ja maar die anderen (de industrie/het buitenland) doen het nog meer dus ik mag het ook" argument is zo ontzettend kleuterschool niveau. Om maar even een overdreven vergelijking te maken, "zullen we vanaf nu gewoon vrouwenmishandeling in Nederland toelaten, want in andere landen doen ze zelfs aan groepsverkrachtingen en wordt de vrouw daarna nog gestenigd ook!" | |
knoopie | vrijdag 11 januari 2019 @ 14:31 |
De marktwerking en de stand der techniek lijkt er inderdaad op te wijzen, dat de electrische auto de auto van de toekomst is. Dat is wat je wilde toch? | |
Plompzakker | vrijdag 11 januari 2019 @ 14:34 |
Laat het maar gebeuren als dat zo is en voor elke huidige tekortkoming een acceptabele oplossing gevonden wordt. Tot die tijd moeten we geen beleidsmatige commitments maken | |
knoopie | vrijdag 11 januari 2019 @ 14:36 |
Marktwerking, olieprijs. Ik weet niet of electrisch de toekomst is, maar brandstof is het zeker weten niet. | |
MrBadGuy | vrijdag 11 januari 2019 @ 14:37 |
Die lijn past helemaal niet in de trend | |
TheFreshPrince | vrijdag 11 januari 2019 @ 14:38 |
Dat is een mening, niet de mijne. | |
knoopie | vrijdag 11 januari 2019 @ 14:46 |
Ok. Als je wilt, dan mag je wat mij betreft ook geloven dat olie in de komende jaren steeds goedkoper gaat worden. Maar dat gaat dan wel eerder richting religie en minder richting wetenschap. Feit is dat de "gemakkelijke olie" bijna op is. Andere varianten van oliewinning, zoals fracking, teerzand en olie onder de noordpool, zijn pas weer rendabel als de olieprijs naar stijgt. | |
TheFreshPrince | vrijdag 11 januari 2019 @ 14:48 |
Oh ja, nu herinner ik me jou weer. Jij beweerde dat mijn zonnepanelen geen 16.000kWh per jaar konden opbrengen omdat ik dan een voetbalveld vol moest leggen (ipv 68 op m'n dak) en daarna beweerde je dat mijn warmtepomp geen rendement van 450% (COP 4.5) kon hebben omdat dat tegen alle natuurwetten in ging Daar heb ik je toen netjes antwoord op gegeven maar niets meer over gehoord. Ben je inmiddels al wat verder met uitzoeken hoe dat zit? | |
TheFreshPrince | vrijdag 11 januari 2019 @ 14:49 |
Of ruwe olie nu duurder wordt of niet, accijnzen en energiebelastingen gaan sowieso wel stijgen. | |
MrBadGuy | vrijdag 11 januari 2019 @ 15:27 |
Je trendlijn is nog minder wetenschappelijk dan religie. | |
De_Onnoembare | vrijdag 11 januari 2019 @ 15:45 |
Ok 18% meer stroomopwekking nodig. NL heeft een kleine 70 energiecentrales, dus dat wordt alleen in NL al 12 a 13 erbij bouwen. Ik denk dat ik aardig in de buurt zit Europabreed gezien met die 3.000. | |
TheFreshPrince | vrijdag 11 januari 2019 @ 15:53 |
Fantast. Je had het over 3.000 kerncentrales en we hadden het over Nederland. In heel Europa zijn er nu 186 kerncentrales (als je de UK nog als als EU-lid rekent) en 15 in aanbouw. Lijkt me nogal duidelijk dat er dan geen 3.000 kerncentrales bij hoeven te komen voor 18% meer stroomverbruik. Niemand lijkt zich hier druk te maken over het verbranden van 96 miljoen vaten aardolie per dag maar als het op elektrische auto's aankomt is het ineens allemaal moeilijk, moeilijk. Ja, je zal meer elektriciteit moeten opwekken, en ja je zal ter compensatie minder benzine / diesel hoeven raffineren en verbranden. [ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 11-01-2019 15:58:21 ] | |
TheFreshPrince | vrijdag 11 januari 2019 @ 16:02 |
Overigens is er 18% meer stroomverbruik nodig máár kan een overgroot deel van de auto's 's nachts geladen worden, op het moment dat er juist minder stroom wordt afgenomen. 18% meer stroomverbruik staat dus niet gelijk aan 18% meer energiecentrales, je kan juist de onbenutte capaciteit van de centrales beter benutten omdat ze meer draaiuren maken. Er wordt daarnaast ook nog gewerkt en getest aan/met smartgrids, laders die via 4G of 5G met elkaar communiceren in een wijk en de laadstromen op elkaar afstemmen. De meeste auto's in een wijk staan minimaal 12 uren op dezelfde plaats en kunnen dan prima bijgeladen worden, dat hoeft dan niet in 2 uren maar kan ook prima in 10 uren. Voor de enkeling die priority wil, is dat met een app in te stellen. | |
cherrycoke | vrijdag 11 januari 2019 @ 16:10 |
93% van opgewekte energie komt van fosiele brandstoffen. | |
TheFreshPrince | vrijdag 11 januari 2019 @ 16:18 |
Klopt. Bij brandstofauto's is het zelfs 100% Bij elektrische auto's is het te verbeteren, kan je stroom ook groen opwekken en een voordeel is dat de vervuiling centraal is. Zou je CO2 van brandstofauto's centraal willen opslaan dan lukt dat niet. Uit een gas of kolencentrale is dat wel mogelijk. | |
vogeltjesdans | vrijdag 11 januari 2019 @ 16:24 |
Er is alles mis mee als het niet normaal haalbaar is. Een deadline om de deadline is het slechtste wat je kan hebben bij verandering. | |
TheFreshPrince | vrijdag 11 januari 2019 @ 16:24 |
Nog een besparing is overigens op de tankwagens die dagelijks tankstations bevoorraden. | |
vogeltjesdans | vrijdag 11 januari 2019 @ 16:25 |
Laat ik nou altijd gedacht hebben dat hybride voertuigen juist (eigen) electriteit opwekken uit fossiele brandstoffen. | |
TheFreshPrince | vrijdag 11 januari 2019 @ 16:26 |
Ze krijgen ruim de tijd, ruim 11 jaar. | |
vogeltjesdans | vrijdag 11 januari 2019 @ 16:26 |
Is er trouwens geen chemisch proces om CO2 in zuurstof en koolstof te scheiden? | |
TheFreshPrince | vrijdag 11 januari 2019 @ 16:27 |
Ik weet niet wat je punt is bij deze opmerking maar het antwoord is: ja en nee. Je hebt namelijk plug-in hybrides die ook aan het stroomnet te laden zijn. Verder zetten ze de energie van het afremmen (die anders verloren zou zijn gegaan) om in stroom en slaan dat op in een accu. | |
TheFreshPrince | vrijdag 11 januari 2019 @ 16:28 |
Zet een boom in je tuin, dan kom je een heel eind. | |
knoopie | vrijdag 11 januari 2019 @ 17:12 |
Wat is niet normaal haalbaar? Het niet verkopen van brandstofautos in 2030 is haalbaar. Als je al eerder electrisch wilt rijden, dan is dat voor ongeveer 35000 euro nu al haalbaar. Als je na 2030 nog op benzine wil rijden, dan koop je op 31 december 2029 een mooie benzineauto en ben je daarna daar heel zuinig op. Dus ook haalbaar. Der aanpassing van de infrastructuur is ook haalbaar, aangezien niet iedereen van vandaag op morgen een electroauto voor de deur heeft staan. | |
vogeltjesdans | vrijdag 11 januari 2019 @ 17:39 |
Bij de lessen economie heb je niet echt vooraan gezeten hè? | |
vogeltjesdans | vrijdag 11 januari 2019 @ 17:39 |
Had ik, en die heb ik er allemaal uitgehaald. Nu slurp ik jouw zuurstof op. | |
SpecialK | vrijdag 11 januari 2019 @ 18:10 |
Dat wordt beter naarmate de technologie vordert. Accu's zijn vrij goed te recyclen. Met de juiste regelgeving hoeft nagenoeg niks schadelijks weggegooid te worden. Het is niet ondenkbaar dat we in de toekomst daar 3 oplossingen voor gaan hebben 1. Dat wordt beter naarmate de technologie vordert. 2. Je zou accu's kunnen verwisselen bij "tank" stations. Dit voorkomt ook variabele performance van jouw accu en legt de verzorging van accus volledig bij bedrijven centraal 3. Als we in de verdere toekomst zelf geen auto's meer gaan bezitten zou het ook nog eens kunnen dat je gewoon een reeds rondrijdende auto krijgt toegewezen. Als je afstand groot is dan wordt die auto halverwege langs de weg afgelost door een andere zelfrijdende auto terwijl je andere auto naar een oplaadstation gaat. Waterdammen zijn geen natuurlijke bronnen? Zie mijn voorgaande opmerkingen. Het zou zomaar eens kunnen dat we totaal geen parkeerplekken in de stad meer nodig hebben. Dat wordt beter naarmate de technologie vordert. Je jankt nu omdat je je afgetrapte fiatje nergens meer kwijt kan? Dat kon ook al niet door strenger wordende milieuwetten. Elektrische auto's of niet. Boehoe. Niemand is bereid om mijn half uit elkaar gevallen Beats by Dr Dre headphones over te nemen voor 90% van de nieuwprijs. Mijn leven is kut! Het is allemaal de schuld van Bose met hun nieuwe draadloze koptelefoons! Hoe durven ze! Elektrische en zelfrijdende autos hebben dermate veel voordelen in de toekomst dat ik er eigenlijk niet aan twijfel dat zelfs 2e wereldlanden zoals China er ook gewoon op over stappen. Je kan net zo goed als Europa investeren in die technologie zodat die er eerder is ipv maar doorjekkeren op dooie dino's omdat de grote boze spleetoogwolf in het oosten en die JanKezen in het westen weigeren over te stappen. Ik snap je nu. Vernieuwende technieken = slecht Mensen dood maken voor hun ideeen = goed. Jij bent de smiley niet waardig, pleb. | |
knoopie | vrijdag 11 januari 2019 @ 18:20 |
Nee dat klopt. Economie heeft mij altijd zeer weinig geïnteresseerd. Heb ik iets belangrijks gemist? Ik leer graag bij. | |
#ANONIEM | vrijdag 11 januari 2019 @ 21:14 |
Mensen die niet aan het milieu denken. Over 12 jaar is het zover dat je er niks meer aan kan doen. Leuk voor je kinderen/kleinkinderen. | |
TheFreshPrince | zaterdag 12 januari 2019 @ 02:04 |
https://tweakers.net/nieuws/147878/ford-wil-in-europa-elektrische-versies-van-alle-automodellen-uitbrengen.html
| |
jogy | zaterdag 12 januari 2019 @ 02:13 |
Het is een reden waarom het de toekomst is en niet het heden. Door de aanzuigende werking van ontwikkelingen zullen de accu's beter worden, zonnecellen ook (gaat al redelijk snel volgens mij) en daarom is het goed dat er nu nog 'minderwaardige'producten op de markt komen (al vind ik de tesla toch best geil ) want het heeft wel het echte startsein gegeven voor deze ontwikkelingen. Ik ben fan. | |
Maikuuul | zaterdag 12 januari 2019 @ 02:22 |
Eens met TS Gewoon lekker v6 rijden Wel in Australie uiteraard want benzine is hier per liter 1.10$ (¤0.66) | |
#ANONIEM | zaterdag 12 januari 2019 @ 02:38 |
Doe mij deze maar. 670PK 0-100 2s 580km | |
TheFreshPrince | zaterdag 12 januari 2019 @ 02:41 |
Au... di gaat wel hard... | |
HSG | zaterdag 12 januari 2019 @ 09:26 |
Zolang Jan Modaal eerst maar even leeggemolken wordt is het allemaal best. | |
vogeltjesdans | zaterdag 12 januari 2019 @ 12:07 |
En dat is waar de hele kunstmatig verzonnen klimaathysterie voor bedoeld is. We verzinnen een probleem, geven de burger de schuld en melken hem uit. | |
TheFreshPrince | zaterdag 12 januari 2019 @ 12:27 |
Zelfs als dat zo zou zijn, de brandstofauto heeft z'n langste tijd gehad. Zelfs China zet vol in op elektrische auto's, Tesla heeft daar (slim) ook net een contract voor een fabriek gesloten. En China maakt zich echt niet zo druk om het Parijs akkoord | |
vogeltjesdans | zaterdag 12 januari 2019 @ 12:56 |
Dat is zo. Zie de warmtepomp onzin die ons ook door de strot geduwd wordt. | |
TheFreshPrince | zaterdag 12 januari 2019 @ 13:02 |
Warmtepomp is op zich niet zo heel bijzonder, ik stook m'n huis er ook mee warm en het werkt prima. Het is net wat je gewend bent. Bespaar nu zo'n 40% op m'n energierekening. De investering is een ander verhaal, niet zozeer voor de warmtepomp zelf maar om oude woningen aan te passen. Maar goed, ook daar hebben we nog ruim de tijd voor. 2030 wil men zo'n 2 miljoen huizen van het gas hebben, dat lijkt me een hele opgave maar het betekent ook dat er nog meer woningen nog wel even aan het gas zullen blijven hangen. | |
Kornolio | zaterdag 12 januari 2019 @ 13:05 |
Bodemwarmtepomp vs luchtwarmtepomp, maakt ook nogal uit. Ook qua lawaai trouwens | |
TheFreshPrince | zaterdag 12 januari 2019 @ 13:11 |
Bodemwarmtepomp is gemiddeld zo'n 10.000 Euro duurder, dat is wel een nadeel. Lawaai is een subjectief iets. Een verkeerd geplaatste warmtepomp geeft vooral trillingen van de compressor door en dat geeft overlast. Ik heb hier regelmatig "rondleidingen" langs m'n installatie van mensen uit m'n wijk en de reacties zijn toch vooral "oh, dat valt best mee". Maar recht onder je slaapkamer is ook weer anders dan achter een bijkeuken. | |
Kornolio | zaterdag 12 januari 2019 @ 13:41 |
10K klinkt erg veel, volgens mij is het minder. Maar bovendien is dat appels met peren want een bodemwarmtepomp levert ook meer op. Aantal decibel binnens- en buitenshuis gemeten. Dat klopt zeker ja, een juiste installatie scheelt al veel. | |
TheFreshPrince | zaterdag 12 januari 2019 @ 14:00 |
Grondboring zit rond zo'n 6000 Euro, extra kosten zijn zo'n 1500 Euro t.o.v. een normale warmtepomp, zoals buizen naar binnen brengen ondergronds, door fundering, etc. Dus idd, ¤7500 meerprijs ipv ¤10.000. Het rendement van een lucht-warmtepomp is zo'n 450% Dat van een grond (water/water) warmtepomp zit op zo'n 500 tot 550% Dat houdt in dat je in het beste geval zo'n 400kWh per jaar bespaart, ofwel zo'n ¤100 per jaar. Dat prijsverschil verdien je in 75 jaar terug... ofwel: nooit Direct geluid van een warmtepomp valt wel mee, daar kan je ze op uitzoeken tegenwoordig, zoals Panasonic en Mitsubishi die duidelijk vermelden wat de geluidsproductie is. Doorgegeven trillingen en reflecties van geluid zijn vooral de problemen. Uiteraard. | |
#ANONIEM | zaterdag 12 januari 2019 @ 16:35 |
Dat valt dan toch best wel tegen eigenlijk? | |
TheFreshPrince | zaterdag 12 januari 2019 @ 16:38 |
Zonder extra isolatiemaatregelen is dat heel netjes, puur op rendement van de warmtepomp. | |
#ANONIEM | zaterdag 12 januari 2019 @ 16:42 |
Oké klinkt goed dan. Het lijkt me ook wel ideaal om grotendeels onafhankelijk te zijn van de energieleveranciers. | |
#ANONIEM | zondag 13 januari 2019 @ 13:21 |
Link dump voor de mensen die de laadtijd te lang vinden | |
TheFreshPrince | zondag 13 januari 2019 @ 14:20 |
Ik moet ook wel lachten om mensen die 500km onvoldoende range vinden. Het argument is dan "ik pauzeer maximaal 5 minuten, laden duurt te lang". Lekker veilig ook, professionele chauffeurs rijden 4,5 uur en pauzeren dan verplicht 45 minuten maar een willekeurige automobilist op FOK! rijdt in 1 ruk door naar Zuid-Frankrijk en voor die 1 of 2x per jaar is langer pauzeren echt uit den boze | |
De_Onnoembare | maandag 14 januari 2019 @ 09:36 |
Jammer dat het bereik wat de fabrikanten aangeven totaal niet klopt: https://www.rtlz.nl/life/(...)den-kilometer-zoveel | |
De_Onnoembare | maandag 14 januari 2019 @ 09:43 |
En het heeft sowieso amper nut: https://www.dvhn.nl/groni(...)empen-24051882.html# | |
knoopie | maandag 14 januari 2019 @ 10:30 |
Selectief lezen is ook een kunst... Hij schrijft letterlijk dat: • Het zeer moeilijk wordt om de winning van metalen voor accuproductie tot 2050 dusdanig op te schalen, om in 2050 genoeg electrische autos te produceren. ,,Om tegemoet te komen aan de grote vraag naar lithium voor accu’s in auto’s moet de productie van lithium gigantisch worden opgeschaald. Dat is een probleem. Tot 2050 lukt dat maar in beperkte mate.’’ • Het aantal autos wereldwijd sterk aan het groeien is. • Daardoor er in 2050 niet genoeg nieuwe electrische autos beschikbaar zijn om voor iedereen die een auto wil kopen een electrische auto beschikbaar te hebben. "Gevolg: het aantal elektrische auto’s dat in productie kan worden genomen is tot 2050 zeer beperkt. De promovendus schat het aantal op twintig procent van het huidige wagenpark in de wereld." • Daarom het waarschijnlijk beter is om als tussenoplossing op hybrides in te zetten, omdat je daar maar 1/10 van de accucapaciteit per nieuwe auto nodig hebt. "Willen we de CO2-uitstoot door auto’s verminderen dan pleit Miedema voor een ‘herwaarding’ van plug-in hybrides, die zijn uitgerust met een benzinemotor en een elektromotor. Van de hoeveelheid lithium in een batterij van elektrische auto’s kun je negen plug-in batterijen maken." Er staat nergens, dat electrische autos niet beter zijn voor het milieu. Alleen dat we er nog niet genoeg kunnen produceren op het moment, om het groeiende aantal autos wereldwijd te compenseren. Tenzij we zwaar investeren in de productie van accus, wat de prijs op zal drijven. ,,De doelstelling kan alleen gehaald worden als we de hoogste prijs voor de accu’s willen betalen.’’ Kort samengevat zegt Miedema dat we plug-in hybrides moeten rijden, of meer investeren in accuproductie. | |
TheFreshPrince | maandag 14 januari 2019 @ 10:32 |
Correct. Maar De_Onnoembare en AchJa (in ander topic) hadden zo'n haast om dit te posten dat ze het zelf niet gelezen of begrepen hebben | |
De_Onnoembare | maandag 14 januari 2019 @ 10:36 |
Jij bent een klimaatgekkie, een echte gelovige, jouw reacties hoeven we dan ook niet echt serieus te nemen. | |
De_Onnoembare | maandag 14 januari 2019 @ 10:37 |
De praktijk: Dat is het hele probleem van de klimaatgekkies. Ze hebben geen flauw idee van de daadwerkelijke praktijk en leven in een theoretische illusie. | |
TheFreshPrince | maandag 14 januari 2019 @ 10:39 |
Dat dacht ik al, betrapt worden op slecht lezen en dan op de man gaan spelen. Zo gaat het in andere topics helaas ook. Lees eens verder dan de kop van een artikel... | |
De_Onnoembare | maandag 14 januari 2019 @ 10:41 |
Jullie lezen zelf de conclusie niet! En ik heb jou al meerdere malen op leugens betrapt, oa over het bereik van elektrische auto's, wat nb in het nieuws volledig afgefakkeld werd vd week. | |
TheFreshPrince | maandag 14 januari 2019 @ 10:44 |
De conclusie is op basis van het artikel, waar Miedema stelt dat er te weinig lithium gewonnen wordt op dit moment voor alle accu's. Om het doel wél te halen raadt hij hybrides aan omdat je dan meer auto's kan voorzien van accu's. Ofwel: elektrisch rijden is wel de oplossing maar hij stelt dat er onvoldoende accu's gemaakt kunnen worden. Iets anders kan je niet lezen. Oh, dat is knap, kom maar op met de quotes dan. Dat elektrische auto's niet het bereik halen wat opgegeven wordt is al langer bekend. Ik gebruik de liever een tabel met echte waarden van gebruikers van die auto's: https://ev-database.nl/cheatsheet/actieradius-elektrische-auto De Kona en eNiro (64kWh uitvoering) heb ik al genoemd, 385km op een lading. Heel netjes voor deze nieuwkomers. De opgaaf van fabrikanten neem ik met een korreltje zout, aangezien de nieuwe WLTP tests (opvolger NEDC) ook niet deugen. [ Bericht 8% gewijzigd door TheFreshPrince op 14-01-2019 10:53:55 ] | |
De_Onnoembare | maandag 14 januari 2019 @ 10:54 |
https://www.rtlz.nl/life/(...)den-kilometer-zoveel 250 km | |
TheFreshPrince | maandag 14 januari 2019 @ 10:55 |
Oke, dus je beweert dat ik lieg over het bereik, ik vraag je om bewijs en je komt met een website waar geen reactie van mij staat. Vreemd. | |
De_Onnoembare | maandag 14 januari 2019 @ 10:56 |
Gast, je zit al maanden dit forum vol te spammen met je elektrische auto's en zonnepanelen. | |
TheFreshPrince | maandag 14 januari 2019 @ 10:59 |
Wat is dat nu voor een argument. Je beweert dat ik meerdere keren heb gelogen over het bereik van elektrische auto's. Kom dan met een bewijs daarvoor of hou je waffel. En zonnepanelen? Ja... ik heb 68 zonnepanelen en die leveren 15.000 tot 16.000kWh per jaar op. Jij zei dat dat niet kan, dat ik dan een heel voetbalveld moest volleggen, tsja, wie is er dan debiel. | |
knoopie | maandag 14 januari 2019 @ 11:38 |
Alsjeblieft, het originele onderzoek staat ook online. https://www.rug.nl/research/portal/files/72298259/Samenvatting.pdf Dan kan je je eigen conclusie trekken. Dat is, gezien de gemiddelde journalist nu eenmaal geen wetenschappelijke opleiding heeft, helemaal geen slecht idee als het over ingewikkelde themas gaat. De eigenlijke meer algemene conclusie van het proefschrift, is dat alle technologische ontwikkelingen die er momenteel beschikbaar zijn niet kunnen compenseren voor onze wereldwijde ongeremde consumptiedrang. Hij stelt dan ook voor om de consumptie zelf te beteugelen in plaats van te proberen te compenseren met technologie. Er zijn een boel wetenschappelijke publicaties die je had kunnen uitzoeken om je don quichot-achtige kruistocht tegen electrische autos te "rechtvaardigen". Deze publicatie van Miedema was een hele slechte keuze. | |
vogeltjesdans | maandag 14 januari 2019 @ 11:50 |
https://www.dvhn.nl/groni(...)empen-24051882.html# Oh. | |
vogeltjesdans | maandag 14 januari 2019 @ 11:53 |
Je snapt dat "een heleboel wetenschappelijke publicaties" precies worden geselecteerd om in een politiek straatje te passen, en de overgrote rest wordt genegeerd? | |
TheFreshPrince | maandag 14 januari 2019 @ 12:05 |
Dat is hier net helemaal behandeld, spuit 11. | |
#ANONIEM | maandag 14 januari 2019 @ 12:43 |
KLB / Mensen die elektrisch rijden als de toekomst zien #MadebyVD waarom 2 topics? | |
knoopie | maandag 14 januari 2019 @ 12:48 |
Dat snap ik. Net zoals de journalist zichzelf meestal nog veel meer "artistieke vrijheid" gunt om een pakkende titel boven zijn artikel te krijgen, in plaats van een accurate. Daarom gaf ik ook een link naar de wetenschappelijke publicatie waarop het artikel gebaseerd is, zodat je je eigen conclusies kan maken. |