abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_184337557
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 13:26 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Ik heb nergens gezegd dat ik slechts een paar keer per jaar zo'n afstand rij. Ik heb alleen gezegd dat er mensen zijn die een paar keer per jaar langere afstanden rijden en dat daarmee een hogere actie-radius relevanter is dan wat je op een gemiddelde dag rijdt (gemiddeldes zijn niet echt interessant).
Ja, als je vaak lange ritten maakt zou ik nog even wachten tot de actieradius wat langer is.
We hebben het ook nergens een verplichting om nu over te stappen.

Dat is misschien ook wel een beetje door de Telegraaf koppen.
Dat was zoiets als "2030 verbod op brandstofauto".

Maar dat gaat alleen om nieuw verkochte auto's.
En de ontwikkelingen van accu's staan ook niet stil...,

Ik zei al, er is altijd een afstand te bedenken die je niet op 1x laden gaat halen maar je komt ook op een punt van wat je maximaal op een dag kan afleggen zonder de veiligheid in het gedrang te laten komen.

Ofwel: als de actieradius van nu niet voldoende is, wat is dan wel voldoende?

Ik begin: 500km zou voor mij meer dan voldoende zijn in mijn situatie.
“We build too many walls and not enough bridges” - Donald Trump
pi_184337613
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 13:06 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

Gefaseerde minder opgedrongen overgang waarbij het resultaat van innovatie samen met de markt de uiteindelijke koers zal bepalen
Zuinigere autos worden al sinds jaren financieel aantrekkelijk gemaakt. Toegegeven, in eerste instantie voor de lease-markt, maar daardoor automatisch een paar jaar later voor de tweedehands markt. Je kan nu vanaf 12.000 euro een plugin hybride kopen, waarmee je elke dag 40km electrisch naar je werk kan rijden, en die in de vakantie op benzine bijna een normaal bereik heeft.
Het verkopen van brandstof-autos wordt pas over 12 jaar verboden. Als je er dan eentje koopt van fatsoenlijke kwaliteit, kan je nog tot 2050 op benzine rijden.

Hoe wil je het nog gefaseerder invoeren? Langzamer gaat bijna niet.
  KLB - Grootste baggeraar 2018 vrijdag 11 januari 2019 @ 13:41:25 #103
451823 Plompzakker
#FREE Vogeltjesdans
pi_184337696
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 13:37 schreef knoopie het volgende:

[..]

Zuinigere autos worden al sinds jaren financieel aantrekkelijk gemaakt. Toegegeven, in eerste instantie voor de lease-markt, maar daardoor automatisch een paar jaar later voor de tweedehands markt. Je kan nu vanaf 12.000 euro een plugin hybride kopen, waarmee je elke dag 40km electrisch naar je werk kan rijden, en die in de vakantie op benzine bijna een normaal bereik heeft.
Het verkopen van brandstof-autos wordt pas over 12 jaar verboden. Als je er dan eentje koopt van fatsoenlijke kwaliteit, kan je nog tot 2050 op benzine rijden.

Hoe wil je het nog gefaseerder invoeren? Langzamer gaat bijna niet.
Er wordt geredeneerd vanuit hoopvolle verwachtingen over de staat van innovatie over een aantal jaren. En op basis daarvan wordt voorbarig beleid gevoerd.
Als die elektrische dingen echt goed gaan worden zullen ze op kwalitatieve aspecten vanzelf de markt gaan veroveren.
Overigens ben ik van mening dat dit weer een goed topic is vogeltjesdans
pi_184337797
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 13:41 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

Er wordt geredeneerd vanuit hoopvolle verwachtingen over de staat van innovatie over een aantal jaren. En op basis daarvan wordt voorbarig beleid gevoerd.
Als die elektrische dingen echt goed gaan worden zullen ze op kwalitatieve aspecten vanzelf de markt gaan veroveren.
Dat is mijn verwachting ook.

Maar je lijkt 1 ding over het hoofd te zien.

Zo'n verbod (of in EU verband, 37,5% gemiddelde uitstoot verlaging van line-up aan auto's per fabrikant) is dan ook geen signaal aan de klanten, het is een signaal aan de fabrikanten om "gas te geven".

VW investeert niet voor niets tientallen miljarden in EV's en andere technieken. Als VW dat niet doet, is VW over 15 jaar de marktpositie kwijt die ze nu heeft en is het letterlijk het nieuwe Kodak of Nokia van de automarkt. Als je ziet wat Tesla in amper 11 jaar heeft ontwikkeld, sinds de eerste Roadster...
“We build too many walls and not enough bridges” - Donald Trump
  KLB - Grootste baggeraar 2018 vrijdag 11 januari 2019 @ 13:49:56 #105
451823 Plompzakker
#FREE Vogeltjesdans
pi_184337888
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 13:45 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat is mijn verwachting ook.

Maar je lijkt 1 ding over het hoofd te zien.

Zo'n verbod (of in EU verband, 37,5% gemiddelde uitstoot verlaging van line-up aan auto's per fabrikant) is dan ook geen signaal aan de klanten, het is een signaal aan de fabrikanten om "gas te geven".

VW investeert niet voor niets tientallen miljarden in EV's en andere technieken. Als VW dat niet doet, is VW over 15 jaar de marktpositie kwijt die ze nu heeft en is het letterlijk het nieuwe Kodak of Nokia van de automarkt. Als je ziet wat Tesla in amper 11 jaar heeft ontwikkeld, sinds de eerste Roadster...
Of bedrijven worden gedwongen om te investeren in dingen die het uiteindelijk toch niet worden en er wordt een hoop geproduceerd om niks.
Zie de dieselauto
Overigens ben ik van mening dat dit weer een goed topic is vogeltjesdans
pi_184337976
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 13:49 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

Of bedrijven worden gedwongen om te investeren in dingen die het uiteindelijk toch niet worden en er wordt een hoop geproduceerd om niks.
Zie de dieselauto
Naja, kijk ook naar de tijd en de vorderingen... in 2005 stelden we in Nederland roetfilters verplicht voor diesels... kende jij toen het automerk Tesla?

En het grote probleem met die "schone" diesels was vooral dat ze eigenlijk niet voldeden aan de regels... het werd een groot sjoemelschandaal voor o.a. VAG.
“We build too many walls and not enough bridges” - Donald Trump
  KLB - Grootste baggeraar 2018 vrijdag 11 januari 2019 @ 14:00:42 #107
451823 Plompzakker
#FREE Vogeltjesdans
pi_184338075
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 13:55 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Naja, kijk ook naar de tijd en de vorderingen... in 2005 stelden we in Nederland roetfilters verplicht voor diesels... kende jij toen het automerk Tesla?

En het grote probleem met die "schone" diesels was vooral dat ze eigenlijk niet voldeden aan de regels... het werd een groot sjoemelschandaal voor o.a. VAG.
Daarom, je kunt niet voorzien op toekomstige ontwikkelingen. Dus nu al beleid voor 2030 maken is een beetje onzinnig
Overigens ben ik van mening dat dit weer een goed topic is vogeltjesdans
pi_184338106
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 14:00 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

Daarom, je kunt niet voorzien op toekomstige ontwikkelingen. Dus nu al beleid voor 2030 maken is een beetje onzinnig
Het is een duidelijke horizon voor fabrikant en consument, niets mis mee.
“We build too many walls and not enough bridges” - Donald Trump
  KLB - Grootste baggeraar 2018 vrijdag 11 januari 2019 @ 14:04:29 #109
451823 Plompzakker
#FREE Vogeltjesdans
pi_184338131
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 14:02 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Het is een duidelijke horizon voor fabrikant en consument, niets mis mee.
Iets verbieden is een harde commitment zonder dat je weet of je uiteindelijk de juiste weg in bent geslagen
Overigens ben ik van mening dat dit weer een goed topic is vogeltjesdans
pi_184338146
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 14:04 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

Iets verbieden is een harde commitment zonder dat je weet of je uiteindelijk de juiste weg in bent geslagen
Er zit vast wel navigatie in.
“We build too many walls and not enough bridges” - Donald Trump
  vrijdag 11 januari 2019 @ 14:08:28 #111
86613 MrBadGuy
I'm a male chicken
pi_184338201
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 13:31 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Maar... als je die 450km in 4,5 uur rijdt, wat is dan het probleem? Heb je geen bestemming? Moet je daar niet wachten? Of rij je alleen maar? Ik bedoel, je maakt het allemaal mooi passend maar ik probeer gewoon vast te stellen wat nu echt je punt is.
Dat die actie-radius met de meeste elektrische auto's niet te doen is.
  KLB - Grootste baggeraar 2018 vrijdag 11 januari 2019 @ 14:09:08 #112
451823 Plompzakker
#FREE Vogeltjesdans
pi_184338218
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 14:05 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Er zit vast wel navigatie in.
En met deze reactie kan ik concluderen dat je inhoudelijk geen punten meer hebt.
Overigens ben ik van mening dat dit weer een goed topic is vogeltjesdans
pi_184338233
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 14:08 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Dat die actie-radius met de meeste elektrische auto's niet te doen is.
Wat zou voor jou een acceptabele actieradius zijn?
“We build too many walls and not enough bridges” - Donald Trump
  vrijdag 11 januari 2019 @ 14:11:29 #114
86613 MrBadGuy
I'm a male chicken
pi_184338273
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 14:09 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Wat zou voor jou een acceptabele actieradius zijn?
Zo'n 600km, en dan ook 600km met goede snelheid over de Duitse Autobahn (dus niet 120/130 rijden).

Maar verder ook niet relevant, want ik ben sowieso niet van plan binnen korte tijd naar elektrisch te switchen, alleen wanneer het economisch aantrekkelijk is.
pi_184338295
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 14:11 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Zo'n 600km, en dan ook 600km met goede snelheid over de Duitse Autobahn (dus niet 120/130 rijden).
Komt eraan ;)
“We build too many walls and not enough bridges” - Donald Trump
  vrijdag 11 januari 2019 @ 14:14:15 #116
478434 De_Onnoembare
Perfecte PC burger
pi_184338328
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 12:57 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik ben vooral benieuwd waar jij dat cijfer van 3.000 kerncentrales vandaan haalt.

Om alle 8 miljoen auto's die nu op de weg rijden te vervangen door elektrische auto's is 17,33% meer stroomproductie nodig in Nederland.

Maar...

Er zal ook minder brandstof geraffineerd hoeven te worden. De productie van 1 liter diesel/benzine kost zo'n 1,5kWh. Daar kan een elektrische auto al 7,5km op rijden...

In de praktijk zal er dus minder dan 17,33% extra stroom nodig zijn.

En die 8 miljoen auto's zijn ook niet in 1 week vervangen, reken op zo'n 25 tot 30 jaar vanaf nu (gezien de verkoopcijfers van nieuwe auto's en het aandeel elektrische auto's).
Hoe kom je bij dat getal?"

Enne... het scheelt geen tyfus in CO2 uitstoot:
Als we in Nederland allemaal elektrisch gaan rijden en dat doen op groene stroom, kan dat 6 tot 7% van de Nederlandse CO2-uitstoot schelen. De Correspondent becijferde de CO2-uitstoot van het autorijden. ‘Een elektrische auto die rijdt op honderd procent groene stroom, veroorzaakt met de huidige technologie zo’n twee derde minder CO2-uitstoot dan een benzine-auto.’
https://www.fluxenergie.n(...)schelen/?gdpr=accept
Genderneutrale, quinoa-etende, kinderloze, witte, sojadrinkende, herstelbetalingbetalende, bakfietsende, warmtepompgebruikende, zonnecelinstallerende, roken verbiedende, bbq-verbiedende, veganistische, poly-amoreuze, non-binaire slavendrijvernazaat.
  vrijdag 11 januari 2019 @ 14:15:22 #117
86613 MrBadGuy
I'm a male chicken
pi_184338356
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 14:12 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Komt eraan ;)
Daar reken ik ook wel op, ben het verder ook niet eens met de meeste punten uit de OP, mijn voornaamste punt (los van mijn persoonlijke situatie) is dat voor de actie-radius het niet relevant is wat iemand gemiddeld per dag rijdt, maar dat je ook (en vooral) naar de uitschieters moet kijken. Als je op normale dagen zo'n 40km rijdt, maar af en toe ook 400-500km, dan is dat laatste relevanter voor je gewenste actie-radius. Als zo'n lange rit slechts sporadisch is, dan kun je een wat langere pauze voor lief nemen of in noodgeval een huurauto nemen, maar dat is natuurlijk niet optimaal. Voor veel mensen zal dit ook het voornaamste kritiekpunt zijn op de actie-radius, maar inderdaad iets wat op termijn wel verbetert zal worden.
pi_184338399
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 14:00 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

Daarom, je kunt niet voorzien op toekomstige ontwikkelingen. Dus nu al beleid voor 2030 maken is een beetje onzinnig
Beleid is per definitie voor de toekomst, dus moet gebaseerd zijn op aannames. Niemand kan garanderen wat er in de toekomst te wachten staat.

Echt verplichten van electrische autos is het niet. Er staat nergens dat mensen een electrische auto moeten kopen. Ze verbieden alleen om vanaf 2030 vervuilende autos te verkopen, waar eigenlijk niemand principieel op tegen kan zijn. En elke fabrikant is vrij om een milieuvriendelijk alternatief te vinden dat ze in de toekomst kunnen verkopen. Ook zij worden niet gedwongen electrische autos te maken. Ze kunnen ook gaan proberen om in de toekomst hun geld te gaan verdienen met een sleutelhangerfabriek. Maar kennelijk zien zij mogelijkheden om in de toekomst een product aan te kunnen bieden wat de klanten willen hebben en waarmee ze geld kunnen verdienen. Dat is de marktwerking die je zo graag zou zien.
pi_184338434
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 14:14 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Hoe kom je bij dat getal?
(gemiddelde kilometers per jaar / aantal kilometers per kWh) * 8.000.000

Dat is 17,33% van het totale Nederlandse stroomverbruik.

Tweakers heeft in een FP artikel overigens dezelfde berekening gedaan en kwam afgerond op 18% in hun artikel, ik zat er niet ver vanaf blijkbaar.

Wat betreft de 1,5kWh die benodigd is om 1 liter brandstof te raffineren, daar zijn diverse bronnen voor die ongeveer dezelfde conclusie hebben. Er zijn ook bronnen die zeggen "ja, maar, raffineren is maar voor 50% voor brandstof" dus in het meest negatieve scenario zou je op 0,75kWh per 1 liter brandstof komen.
“We build too many walls and not enough bridges” - Donald Trump
pi_184338444
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 14:18 schreef knoopie het volgende:

[..]

Beleid is per definitie voor de toekomst, dus moet gebaseerd zijn op aannames. Niemand kan garanderen wat er in de toekomst te wachten staat.

Echt verplichten van electrische autos is het niet. Er staat nergens dat mensen een electrische auto moeten kopen. Ze verbieden alleen om vanaf 2030 vervuilende autos te verkopen, waar eigenlijk niemand principieel op tegen kan zijn. En elke fabrikant is vrij om een milieuvriendelijk alternatief te vinden dat ze in de toekomst kunnen verkopen. Ook zij worden niet gedwongen electrische autos te maken. Ze kunnen ook gaan proberen om in de toekomst hun geld te gaan verdienen met een sleutelhangerfabriek. Maar kennelijk zien zij mogelijkheden om in de toekomst een product aan te kunnen bieden wat de klanten willen hebben en waarmee ze geld kunnen verdienen. Dat is de marktwerking die je zo graag zou zien.
Klopt, het mogen daarnaast ook waterstofauto's zijn, al zie ik daar weinig toekomst in.
“We build too many walls and not enough bridges” - Donald Trump
  KLB - Grootste baggeraar 2018 vrijdag 11 januari 2019 @ 14:24:04 #121
451823 Plompzakker
#FREE Vogeltjesdans
pi_184338541
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 14:20 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Klopt, het mogen daarnaast ook waterstofauto's zijn, al zie ik daar weinig toekomst in.
Dus conclusie. Het moeten wel elektrische auto's worden dan.
Overigens ben ik van mening dat dit weer een goed topic is vogeltjesdans
pi_184338574
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 14:24 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

Dus conclusie. Het moeten wel elektrische auto's worden dan.
Waterstofauto's zijn ook elektrische auto's, de brandstofcel zet waterstof om in stroom. Alleen de opslag van de energie is op een andere manier en het rendement van productie en opslaan is lager dan dat van een accu.

Waterstof wordt momenteel gemaakt met aardgas of elektriciteit (elektrolyse, zoals je op school knalgas maakte).
“We build too many walls and not enough bridges” - Donald Trump
pi_184338653
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 14:14 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Hoe kom je bij dat getal?"

Enne... het scheelt geen tyfus in CO2 uitstoot:
Als we in Nederland allemaal elektrisch gaan rijden en dat doen op groene stroom, kan dat 6 tot 7% van de Nederlandse CO2-uitstoot schelen. De Correspondent becijferde de CO2-uitstoot van het autorijden. ‘Een elektrische auto die rijdt op honderd procent groene stroom, veroorzaakt met de huidige technologie zo’n twee derde minder CO2-uitstoot dan een benzine-auto.’
https://www.fluxenergie.n(...)schelen/?gdpr=accept
Als 6 tot 7% "geen tyfus" is, kan je dan elke maand even 6 tot 7% van je loon naar mij overmaken? Is tenslotte toch "geen tyfus?"
Het "ja maar die anderen (de industrie/het buitenland) doen het nog meer dus ik mag het ook" argument is zo ontzettend kleuterschool niveau. Om maar even een overdreven vergelijking te maken, "zullen we vanaf nu gewoon vrouwenmishandeling in Nederland toelaten, want in andere landen doen ze zelfs aan groepsverkrachtingen en wordt de vrouw daarna nog gestenigd ook!" |:(
pi_184338723
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 14:24 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

Dus conclusie. Het moeten wel elektrische auto's worden dan.
De marktwerking en de stand der techniek lijkt er inderdaad op te wijzen, dat de electrische auto de auto van de toekomst is. Dat is wat je wilde toch?
  KLB - Grootste baggeraar 2018 vrijdag 11 januari 2019 @ 14:34:50 #125
451823 Plompzakker
#FREE Vogeltjesdans
pi_184338788
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 14:31 schreef knoopie het volgende:

[..]

De marktwerking en de stand der techniek lijkt er inderdaad op te wijzen, dat de electrische auto de auto van de toekomst is. Dat is wat je wilde toch?
Laat het maar gebeuren als dat zo is en voor elke huidige tekortkoming een acceptabele oplossing gevonden wordt. Tot die tijd moeten we geen beleidsmatige commitments maken
Overigens ben ik van mening dat dit weer een goed topic is vogeltjesdans
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')