abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  donderdag 10 januari 2019 @ 10:58:16 #26
478434 De_Onnoembare
Perfecte PC burger
pi_184316163
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 10:19 schreef nanuk het volgende:

[..]

Wel een gekleurde praktijk natuurlijk. Hij heeft best wel een paar punten die waar zijn maar niet op alles.
Wat klopt er niet dan? Hij is nog mild geweest, hij gaat nml voorbij aan iets dat wij in de praktijk tegen komen: dat er niet genoeg voeding binnenkomt en er dus nieuwe kabels getrokken moeten gaan worden. Als dat op massale schaal gaat gebeuren, moeten alle straten open, alle meterkasten aangepast worden, alle verdeelhuisjes aangepast, de hoogspanningskabels voldoen niet en het allerbelangrijkste: er zijn helemaal geen energiecentrales om al die stroom op te wekken.
Genderneutrale, quinoa-etende, kinderloze, witte, sojadrinkende, herstelbetalingbetalende, bakfietsende, warmtepompgebruikende, zonnecelinstallerende, roken verbiedende, bbq-verbiedende, veganistische, poly-amoreuze, non-binaire slavendrijvernazaat.
pi_184316707
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 10:58 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Wat klopt er niet dan? Hij is nog mild geweest, hij gaat nml voorbij aan iets dat wij in de praktijk tegen komen: dat er niet genoeg voeding binnenkomt en er dus nieuwe kabels getrokken moeten gaan worden. Als dat op massale schaal gaat gebeuren, moeten alle straten open, alle meterkasten aangepast worden, alle verdeelhuisjes aangepast, de hoogspanningskabels voldoen niet en het allerbelangrijkste: er zijn helemaal geen energiecentrales om al die stroom op te wekken.
De verwachte leeftijd van een gasketel stelt ie zeer positief, die van de warmtepomp heel erg negatief.

Verbruik van warmtepomp kan vaak gewoon via bestaande bedrading. Een beetje huis kan met 5 tot 10 kw gestookt worden, dat is ruim binnen de 35 A die je huis binnenkomt. Aanpassen van een meterkast is een paar honderd euro. Wel waar dat landelijk het verbruik wel erg omhoog gaat waar mogelijk infra aan aangepast zal moeten worden. Dat moet ook al vanwege de e-auto.

Vloerverwarming is een pre maar ook met Jaga radiatoren of gewoon overdimensioneren kan je met lagere temperatuur stoken.

Echt oude huizen moet je toch al aanpassen en alles wat minder dan 20 jaar oud is is min of meer geschikt. Het is dus een beperkt aantal huizen waarbij het echt verstandig is op gas te blijven voorlopig. Zeg van 1975 tot 2000 gebouwd.
  KLB - Allround beste/kutste user weer!18 donderdag 10 januari 2019 @ 13:20:55 #28
112333 vogeltjesdans
black by popular demand
pi_184318456
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 12:22 schreef Everythingexist het volgende:

[..]

Ja. Dacht ik ook. In ieder geval heb ik wel die keuze bewust gemaakt dus kan ik in ieder geval zeggen dat ik milieubewust bezig ben. :+
En dat is precies de oorzaak van deze onzin. Jezelf voorhouden dat je goed bezig bent.
Op maandag 24 maart 2014 schreef NietDoen
Jammer dat we een democratisch land leven, zou zo veel makkelijker te zijn om Vogeltjesdans gewoon alleenheerser te maken
Op vrijdag 9 februari 2018 schreef Oscar.
goed topic weer vogeltjesdans
  KLB - Allround beste/kutste user weer!18 donderdag 10 januari 2019 @ 13:25:19 #29
112333 vogeltjesdans
black by popular demand
pi_184318513
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 10:58 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Nog los van dat als je al die centrales hebt, het verschil tussen vraag en nonvraag dermate groot wordt bij enorme electriciteitsverbruikers dat er gewoon niet tijdig kan worden op en afgeschakeld. Dus of je hebt een over of een ondercapaciteit qua electriciteitsproductie.
Jammer dat we een democratisch land leven, zou zo veel makkelijker te zijn om Vogeltjesdans gewoon alleenheerser te maken
pi_184318591
quote:
1s.gif Op donderdag 10 januari 2019 13:25 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Nog los van dat als je al die centrales hebt, het verschil tussen vraag en nonvraag dermate groot wordt bij enorme electriciteitsverbruikers dat er gewoon niet tijdig kan worden op en afgeschakeld. Dus of je hebt een over of een ondercapaciteit qua electriciteitsproductie.
Dat is inderdaad de situatie die we op het moment hebben. In de nacht wordt veel minder energie verbruikt dan overdag.
Gelukkig wordt dit binnenkort rechtgetrokken door warmtepompen die in de nacht draaien (omdat het dan kouder is), en electrische autos die in de nacht worden opgeladen.
  donderdag 10 januari 2019 @ 13:51:21 #31
480942 alexlefou
Geboren en getogen in Antwerpe
pi_184318882
1fccgdw1c5401.jpg
Geboren en getogen in Antwerpen, meer moet dat niet zijn apsjaar!
  vrijdag 11 januari 2019 @ 08:31:34 #32
478434 De_Onnoembare
Perfecte PC burger
pi_184332709
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 11:36 schreef nanuk het volgende:

[..]

De verwachte leeftijd van een gasketel stelt ie zeer positief, die van de warmtepomp heel erg negatief.
Zijn gewoon de feiten. Ik heb er net 1 vervangen hier die 19 jaar oud was. Ik was 1500 kwijt voor een nieuwe HR-ketel.
quote:
Verbruik van warmtepomp kan vaak gewoon via bestaande bedrading. Een beetje huis kan met 5 tot 10 kw gestookt worden, dat is ruim binnen de 35 A die je huis binnenkomt. Aanpassen van een meterkast is een paar honderd euro. Wel waar dat landelijk het verbruik wel erg omhoog gaat waar mogelijk infra aan aangepast zal moeten worden. Dat moet ook al vanwege de e-auto.
10 kW is al 16A. Dat ben je dan in zijn geheel kwijt voor de warmtepomp, al je overige spullen moeten daar dan invallen. Dat wordt lastig. Om nog maar te zwijgen wat er gaat gebeuren als je ook nog je auto op moet gaan laden.
quote:
Vloerverwarming is een pre maar ook met Jaga radiatoren of gewoon overdimensioneren kan je met lagere temperatuur stoken.

Echt oude huizen moet je toch al aanpassen en alles wat minder dan 20 jaar oud is is min of meer geschikt. Het is dus een beperkt aantal huizen waarbij het echt verstandig is op gas te blijven voorlopig. Zeg van 1975 tot 2000 gebouwd.
Hmm... je bedoeld dus 95% van de woningvoorraad? Want die ervoor zijn sowieso niet geschikt.
Genderneutrale, quinoa-etende, kinderloze, witte, sojadrinkende, herstelbetalingbetalende, bakfietsende, warmtepompgebruikende, zonnecelinstallerende, roken verbiedende, bbq-verbiedende, veganistische, poly-amoreuze, non-binaire slavendrijvernazaat.
  vrijdag 11 januari 2019 @ 08:32:31 #33
478434 De_Onnoembare
Perfecte PC burger
pi_184332717
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 13:31 schreef knoopie het volgende:

[..]

Dat is inderdaad de situatie die we op het moment hebben. In de nacht wordt veel minder energie verbruikt dan overdag.
Gelukkig wordt dit binnenkort rechtgetrokken door warmtepompen die in de nacht draaien (omdat het dan kouder is), en electrische autos die in de nacht worden opgeladen.
En waar komt die stroom dan vandaan om die warmtepompen te laten draaien en elektrische auto's op te laden? Oh ja. Van onze gas- en kolencentrales. Wat een milieuwinst zeg!
pi_184333220
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 08:32 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

En waar komt die stroom dan vandaan om die warmtepompen te laten draaien en elektrische auto's op te laden? Oh ja. Van onze gas- en kolencentrales. Wat een milieuwinst zeg!
Ja, daar is veel winst. Als je wil kan ik het met een rekensommetje verduidelijken.

Een electrische auto (hyundai ionic) verbruikt ongeveer 20kWh per 100km. Bij veel stadverkeer minder (dit zijn realistische cijfers en geen "officiele verbruikscijfers"). Volgens greenpeace (dat zijn worst-case cijfers voor een jaren 80 kolencentrale) stoot een kolencentrale 900 gram CO2 uit per geleverde kWh. Dan heb je tussen centrale en je huis nog ongeveer 10% verlies over de leidingen. Dus 100km met je electrische auto stoot 10kg CO2 uit.

Een hyundai ionic op benzine verbruikt ongeveer 8 liter op 100km in de praktijk. Per liter benzine stoot je 2392 gram CO2 uit. Totaal dus 8x2392 = 19,136kg CO2.

Dus zelfs als je puur van een kolencentrale uit gaat, spaar je al bijna de helft aan CO2 uitstoot. Bijkomend voordeel voor de volksgezondheid is, dat de uitstoot van alle fijnstof niet in drukbewoonde gebieden plaats vind.
  vrijdag 11 januari 2019 @ 09:26:54 #35
478434 De_Onnoembare
Perfecte PC burger
pi_184333270
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 09:23 schreef knoopie het volgende:

[..]

Ja, daar is veel winst. Als je wil kan ik het met een rekensommetje verduidelijken.

Een electrische auto (hyundai ionic) verbruikt ongeveer 20kWh per 100km. Bij veel stadverkeer minder (dit zijn realistische cijfers en geen "officiele verbruikscijfers"). Volgens greenpeace (dat zijn worst-case cijfers voor een jaren 80 kolencentrale) stoot een kolencentrale 900 gram CO2 uit per geleverde kWh. Dan heb je tussen centrale en je huis nog ongeveer 10% verlies over de leidingen. Dus 100km met je electrische auto stoot 10kg CO2 uit.

Een vergelijkbare hyundai ionic verbruikt ongeveer 8 liter op 100km in de praktijk. Per liter benzine stoot je 2392 gram CO2 uit. Totaal dus 8x2392 = 19,136kg CO2.
Je vergeet dat de kolen en gascentrale hetzelfde lage rendement heeft!
quote:
Eerst iets over de beperkingen van de verbrandingsmotor. Zijn rendement is namelijk bedroevend laag: zo’n 20 procent voor een benzinemotor en 25 procent voor een diesel. Dat komt doordat het omzetten van warmte in bewegingsenergie een moeizaam proces is. Het rendement daarvan is begrensd door de wetten van de thermodynamica, dus erg veel is daar niet aan te doen.

Elektrische auto’s zijn in dit opzicht stukken beter. Het omzetten van elektriciteit in bewegingsenergie heeft zo’n beperking namelijk niet. In de praktijk is een rendement van 90 procent of hoger best haalbaar. Bovendien kan de remenergie gemakkelijk worden teruggewonnen via ‘regeneratief remmen’. Een minpuntje is dat de verwarming in de winter stroom kost, terwijl die in een ‘gewone’ auto uit de afvalwarmte van de motor komt.

Aardgas en steenkool
Het lijkt dus allemaal prachtig. Maar: die elektriciteit moet wel worden opgewekt, en dat gebeurt in Nederland nog voor zo’n 80 procent uit aardgas en steenkool. Dergelijke ‘thermische’ centrales hebben ook een beperkt rendement. Ze doen het wel beter dan de benzinemotor, maar van de energie die er ingaat, komt toch maar zo’n 35 procent thuis uit het stopcontact. Daarmee wordt het totale rendement 90 procent × 35 procent, ofwel circa 32 procent; nauwelijks beter dan een dieselauto.
quote:
Dus zelfs als je puur van een kolencentrale uit gaat, spaar je al bijna de helft aan CO2 uitstoot. Bijkomend voordeel voor de volksgezondheid is, dat de uitstoot van alle fijnstof niet in drukbewoonde gebieden plaats vind.
Fijnstof komt voor het grootste gedeelte van de banden. En aangezien elektrische auto's veel zwaarder zijn, stoten die meer uit:
pi_184333545
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 09:26 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Je vergeet dat de kolen en gascentrale hetzelfde lage rendement heeft!

[..]

Zelfs een oude kolencentrale heeft continu een rendement van rond de 40%. In de door greenpeace gegeven uitstoot is het rendement dus ook al meegerekend.

Een auto met atkinson cycle zou theoretisch ook rond de 40% kunnen zitten, maar in de praktijk haal je dat alleen als je continu de automotor op ongeveer 90% van zijn maximale vermogen laat draaien. Door de wisselende en meestal veel te lage belasting op een automotor, kom je in de praktijk nooit bij het theoretische rendement in de buurt.

[..]

Fijnstof komt voor het grootste gedeelte van de banden. En aangezien elektrische auto's veel zwaarder zijn, stoten die meer uit:
Hyundai electric: 1420kg
Vergelijkbare auto met bezinemotor: 1150kg

Hyundai Kona 1,6 gdi: 1387kg
Hyundai Kona 64kWh 1685kg

Ongeveer 300kg of +21% verschil. Wat betreft bandenslijtage heb je zeer waarschijnlijk gelijk.

Een ander groot gedeelte van fijnstof wordt trouwens veroorzaakt door de remmen. En laat dit nu net een heel groot voordeel zijn van electro en hybride autos, dat je bijna nooit de normale remmen gebruikt. Zelfs bij hybrideautos leven de remblokken en schijven veel langer dan bij traditionele autos.
  vrijdag 11 januari 2019 @ 09:50:32 #37
478434 De_Onnoembare
Perfecte PC burger
pi_184333622
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 09:46 schreef knoopie het volgende:

[..]

Hyundai electric: 1420kg
Vergelijkbare auto met bezinemotor: 1150kg

Hyundai Kona 1,6 gdi: 1387kg
Hyundai Kona 64kWh 1685kg

Ongeveer 300kg of +21% verschil. Wat betreft bandenslijtage heb je zeer waarschijnlijk gelijk.

Een ander groot gedeelte van fijnstof wordt trouwens veroorzaakt door de remmen. En laat dit nu net een heel groot voordeel zijn van electro en hybride autos, dat je bijna nooit de normale remmen gebruikt. Zelfs bij hybrideautos leven de remblokken en schijven veel langer dan bij traditionele autos.
https://www.volkskrant.nl(...)-overschat~b76420f4/
  KLB - Allround beste/kutste user weer!18 vrijdag 11 januari 2019 @ 09:52:52 #38
112333 vogeltjesdans
black by popular demand
pi_184333666
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 13:31 schreef knoopie het volgende:

[..]

Iedereen komt thuis om 17:30 en steekt zijn electrische auto in het stopcontact. Wat denk je dat er gebeurt? :')
  KLB - Grootste baggeraar 2018 vrijdag 11 januari 2019 @ 10:24:17 #39
451823 Plompzakker
#FREE Vogeltjesdans
pi_184334171
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 09:52 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Iedereen komt thuis om 17:30 en steekt zijn electrische auto in het stopcontact. Wat denk je dat er gebeurt? :')
Algehele blackout. Vooral wanneer door de milieupolitie gelijktijdig de kolencentrales gesloten worden en kernenergie is ook maar eng :')
Oplossing: massaal dieselgeneratoren inzetten voor stroomproductie :D
Overigens ben ik van mening dat dit weer een goed topic is vogeltjesdans
pi_184334206
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 09:52 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Het probleem van wisselende belasting op het electriciteitsnet hebben we al sinds de uitvinding van de electrische verlichting en de industrialisatie. Na werktijd is er ineens een overschot aan energie, omdat alle fabrieken stoppen met werken. Een tijdje later, als de meeste mensen naar huis komen of beginnen met koken, is er weer vraag, maar in de woonwijk en niet op het industrieterrein. Hiervoor hebben we nu al mooie schakelende systemen die de juiste hoeveelheid stroom op de juiste plek beschikbaar stellen. Om 17:30 gebeurt er dus precies hetzelfde als al jaren gebeurt; een beetje schakelen met de netspanningen in de verschillende wijken in de stad.

Tot op heden, is het landelijke stroomverbruik overdag nog steeds meer dan in de nacht. We kunnen nog heel wat electrische autos inpluggen voordat het stroomverbruik in de nacht vergelijkbaar is met het stroomverbruik overdag.

Bovendien:
1. Zuinige nederlanders blijven zuinige nederlanders. Veel zullen proberen om overdag bij de werkgever op te laden in plaats van thuis.
2. De laadboxen thuis zijn geen superchargers, maar opladers die met een relatief lage stroom over de hele nacht opladen.
3. De gemiddelde nederlander woont gemiddeld tussen de 18 en 35km van zijn werk (afhankelijk van provincie). Electrische autos die nu al te koop zijn, hebben genoeg range om de gemiddelde nederlander dus de hele week naar zijn werk te brengen, en maar een nacht per week op te laden. De stroompiek zal zich landelijk ook over de hele week verdelen.
4. Zelfs als op een bepaalde datum de verkoop van brandstofautos wordt verboden, dan hebben we nog steeds een transitieperiode van ongeveer 10 jaar voordat het grootste gedeelte van de nederlanders een electroauto heeft. Dit is meer dan genoeg tijd om tegelijkertijd ons net aan te passen op de hogere belastingen.
  KLB - Grootste baggeraar 2018 vrijdag 11 januari 2019 @ 10:29:35 #41
451823 Plompzakker
#FREE Vogeltjesdans
pi_184334231
En hoe wil je in de toekomst met het gezin naar zuid Frankrijk op vakantie gaan met de elektrische auto? :')
pi_184334426
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 10:29 schreef Plompzakker het volgende:
En hoe wil je in de toekomst met het gezin naar zuid Frankrijk op vakantie gaan met de elektrische auto? :')
De capaciteit van de accu's neemt toe, de prijs per kWh neemt af, zo'n 15% per jaar.
In 2025 zullen elektrische auto's daardoor zo'n 800km op een accu kunnen afleggen.
Laders kunnen ook steeds hogere laadstromen leveren, o.a. door het bufferen van stroom.

Op vakantie pauzeer ik gemiddeld om de 300-400km, even benen strekken, boterham, bakje koffie. 800km range moet dan wel genoeg zijn.

Ik ken overigens een gezin dat met hun Tesla S al eens op wintersport is geweest in Oostenrijk, de reis heeft ze geen cent gekost, want gratis superchargers op de route.
“We build too many walls and not enough bridges” - Donald Trump
pi_184334460
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 10:29 schreef Plompzakker het volgende:
In de komende 5 jaar waarschijnlijk net zoals ik het nu doe, voor die drie weken vakantie huur ik een grote brandstofauto. Dit is voor mij nu al goedkoper dan het hele jaar met een te grote auto rondrijden die ik eigenlijk alleen nodig heb voor die 5 weken in het jaar.

Over ongeveer vijf jaar ga ik er vanuit dat mijn nieuwe electrische auto en het laadstationnetwerk goed genoeg zijn om comfortabel dat soort afstanden te halen.

Eigenlijk ook raar. Als ik het hele jaar mijn eten in een 15 liter pan zou koken, omdat ik die met kerst ook nodig heb, dan zou iedereen mij uitlachen. Maar als ik 300 dagen per jaar met een te grote auto rondrijd, omdat ik 5 weken per jaar mijn familie naar de vakantiebestemming moet rijden, dan is dat heel normaal...
  KLB - Grootste baggeraar 2018 vrijdag 11 januari 2019 @ 10:50:08 #44
451823 Plompzakker
#FREE Vogeltjesdans
pi_184334505
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 10:47 schreef knoopie het volgende:

[..]

In de komende 5 jaar waarschijnlijk net zoals ik het nu doe, voor die drie weken vakantie huur ik een grote brandstofauto. Dit is voor mij nu al goedkoper dan het hele jaar met een te grote auto rondrijden die ik eigenlijk alleen nodig heb voor die 5 weken in het jaar.

Over ongeveer vijf jaar ga ik er vanuit dat mijn nieuwe electrische auto en het laadstationnetwerk goed genoeg zijn om comfortabel dat soort afstanden te halen.

Eigenlijk ook raar. Als ik het hele jaar mijn eten in een 15 liter pan zou koken, omdat ik die met kerst ook nodig heb, dan zou iedereen mij uitlachen. Maar als ik 300 dagen per jaar met een te grote auto rondrijd, omdat ik 5 weken per jaar mijn familie naar de vakantiebestemming moet rijden, dan is dat heel normaal...
Maar de brandstofauto wordt toch verboden?
pi_184334535
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 10:47 schreef knoopie het volgende:

[..]

Dat ook, het is vooral een mindset. Ik zou ook geen elektrische auto kopen met een range van 1000km, dan rij ik 99% van het jaar met een accu die 2x te zwaar is voor de ritten die ik maak.

500km is zat voor mij. Een vertegenwoordiger zal er anders over denken, die kan misschien ook beter nog 5 jaar wachten met het kopen van een elektrische auto.
pi_184334563
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 10:50 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

Niet in de komende vijf jaar. Pas over 10 jaar is het plan. En zelfs dan is alleen de verkoop van nieuwe brandstofautos verboden. Aangezien de gemiddelde levensduur van een auto toch minstens 10 jaar is, zal het gebruik van brandstofautos niet voor 2040 verboden zijn.
pi_184334596
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 10:50 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

Nope... de brandstofauto wordt niet verboden.
De verkoop van nieuwe brandstofauto's wordt verboden.

Overigens lijkt dat wegens Europese regels nog niet zo eenvoudig in te voeren.
Nederland kan daar omheen werken door de BPM voor brandstofauto's zo te verhogen dat het niet meer interessant is om een brandstofauto te kopen, dan heb je hetzelfde resultaat.

Maar gezien de ontwikkelingen van accu's is range in 2025 tot 2030 helemaal geen issue meer.

Ik zou dan zelf een auto kopen met 500km range en voor die 1 of 2x per jaar dat ik verder moet een ruimere elektrische auto huren met een grotere range.
  KLB - Grootste baggeraar 2018 vrijdag 11 januari 2019 @ 10:58:40 #48
451823 Plompzakker
#FREE Vogeltjesdans
pi_184334604
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 10:54 schreef knoopie het volgende:

[..]

Niet in de komende vijf jaar. Pas over 10 jaar is het plan. En zelfs dan is alleen de verkoop van nieuwe brandstofautos verboden. Aangezien de gemiddelde levensduur van een auto toch minstens 10 jaar is, zal het gebruik van brandstofautos niet voor 2040 verboden zijn.
Ik zie de files die nu al op de zwarte zaterdagen staan al helemaal verveelvoudigen bij de laadstations onderweg :')
pi_184334638
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 10:58 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

Ik zie de files die nu al op de zwarte zaterdagen staan al helemaal verveelvoudigen bij de laadstations onderweg :')
Zwarte zaterdag ga ik sowieso niet op vakantie, beetje in de file gaan staan, kuddegedrag.

Daar is wel winst te behalen: start van vakanties in het onderwijs flexibeler maken, het vakantieseizoen langer maken.
pi_184334641
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 10:58 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

Dat vind ik echt het grootste non-argument überhaupt. Compleet onafhankelijk van wat voor auto je hebt, ben je helemaal zelf schuldig als je jaar na jaar op die dagen per-se door frankrijk wilt rijden en dan in de file staat.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')