abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_184274446
:')

Ten eerste heeft zo'n ding een actieradius waar een vogel nog niet op wil schijten :')

Ten tweede is de accu na drie jaar zo goed als waardeloos. Leuk voor het milieu, goed over nagedacht :')

Ten derde duurt het eeuwen voor dat ding is opgeladen. Handig om even een uurtje of vier bij een tankstation te moeten bivakkeren :')

Ten vierde is die electriciteit nooit met natuurlijke bronnen op te brengen. Zelfs een heel dak vol zonnepanelen laadt net genoeg op om een keertje boodschappen te kunnen doen. De rest van de electriciteit moet toch weer van centrales af komen :')

Ten vijfde, wil je heel Nederland vol met laadpalen gooien? Waar gewone auto's natuurlijk weer niet mogen staan? Want gewone auto's hoeven ook niet te parkeren ofzo :')

Ten zesde, wie kan zich zo'n gedrocht veroorloven? De man die er mee moet woonwerken heeft vast 30000,- liggen. Oh ja, maar subsidie :')

Ten zevende want we zijn er nog lang niet, waar laten we onze gewone auto's? Oh ja verkopen in Duitsland of in een of ander gaat oost Europees kutland. Ja maar dat willen we toch niet want milieu? :')

Ten achtste krijg je niets meer voor je oude auto terug :')

Ten negende haalt het geen kut uit voor het milieu, ja ergens 20 nullen achter de komma en zoals we weten stopt de vervuiling van andere landen bij de grens :')

Ten tiende "ja maar het is voor een betere wereld". Het enige wat een betere wereld maakt is het ophangen van dit soort achterlijken die met dit soort ideeën komen :')

Had ik al :') gezegd?

Klacht: fuck het milieu
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  dinsdag 8 januari 2019 @ 09:02:16 #2
206164 Gibson88
Beste debater aldus tong80
pi_184274462
Klopt
Aan het typen...
pi_184274467
quote:
Jammer dat zonnecellen steeds minder tot bijna niets opleveren als de temperatuur te hoog wordt.
https://www.zonnepanelen.net/zonnepanelen-vermogen/

Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_184274475
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2019 18:34 schreef Kornolio het volgende:

[..]

Ik woon gasvrij.
Ah. Waar komt de elektriciteit vandaan voor je verwarming en verlichting ed zo 's avonds denk je?
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_184274479
Accus zijn prima te recyclen. Actieradius is prima voor 95% van de ritten
Verder terechte klacht
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_184274518
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 09:02 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Jammer dat zonnecellen steeds minder tot bijna niets opleveren als de temperatuur te hoog wordt.
https://www.zonnepanelen.net/zonnepanelen-vermogen/

[ afbeelding ]
Noor III installatie werkt dan ook niet met zonnecellen maar met spiegels
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_184274531
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 09:03 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Ah. Waar komt de elektriciteit vandaan voor je verwarming en verlichting ed zo 's avonds denk je?
Uit kerncentrales, zonnepanelen en windmolens?
Disclaimer: alles wat ik schrijf is slechts mijn mening, geen feit.
pi_184274903
Niet in een RAMVAN rijden :')
U MAD?
pi_184274962
Je hebt best wel wat punten maar:

quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 09:00 schreef De_Onnoembare het volgende:
Ten eerste heeft zo'n ding een actieradius waar een vogel nog niet op wil schijten :')
Dat valt best mee. Binnen Nederland is gewoon alles te doen op een volle accu.
quote:
Ten tweede is de accu na drie jaar zo goed als waardeloos. Leuk voor het milieu, goed over nagedacht :')
Volgens mij is dit allang niet meer zo.
quote:
Ten derde duurt het eeuwen voor dat ding is opgeladen. Handig om even een uurtje of vier bij een tankstation te moeten bivakkeren :')
Met snelladen is hij veel sneller vol (een uur ongeveer). Nog steeds enorm onpraktisch zeker. Maar de meeste mensen rijden hun accu niet in een dag leeg dus kunnen prima 's nachts laden.
quote:
Ten vierde is die electriciteit nooit met natuurlijke bronnen op te brengen. Zelfs een heel dak vol zonnepanelen laadt net genoeg op om een keertje boodschappen te kunnen doen. De rest van de electriciteit moet toch weer van centrales af komen :')
Voor nu een terecht punt. Maar het is een eerste stap in een ontwikkeling. Natuurlijk moeten natuurlijke bronnen nog veel meer aangesproken worden voor het opwekken van elektriciteit. Maar wat we zeker weten is dat fossiele brandstoffen op raken en sowieso niet milieuvriendelijk te maken zijn.
quote:
Ten vijfde, wil je heel Nederland vol met laadpalen gooien? Waar gewone auto's natuurlijk weer niet mogen staan? Want gewone auto's hoeven ook niet te parkeren ofzo :')
Het idee is dat op termijn alle auto's elektrisch zijn. Ja, in de overgangsperiode kan dit tot wat tijdelijk gedoe leiden.
quote:
Ten zesde, wie kan zich zo'n gedrocht veroorloven? De man die er mee moet woonwerken heeft vast 30000,- liggen. Oh ja, maar subsidie :')
Nu nog niet heel veel mensen, daarom rijden er ook nog niet heel veel rond. Maar de eerste auto kon ook lang niet iedereen betalen.
quote:
Ten zevende want we zijn er nog lang niet, waar laten we onze gewone auto's? Oh ja verkopen in Duitsland of in een of ander gaat oost Europees kutland. Ja maar dat willen we toch niet want milieu? :')
Klopt. Nu gaan ze nog naar andere mensen (voorlopig nog gewoon in Nederland, op termijn naar het buitenland). Dat is beter voor het milieu dan nog prima werkende auto's te vernietigen. Maar op een gegeven moment worden er (voor Nederland) geen auto's op fossiele brandstof meer gemaakt, dus heb je dit 'probleem' niet meer.
quote:
Ten achtste krijg je niets meer voor je oude auto terug :')
Uhm.. Hoezo niet?
quote:
Ten negende haalt het geen kut uit voor het milieu, ja ergens 20 nullen achter de komma en zoals we weten stopt de vervuiling van andere landen bij de grens :')
Nu nog niet nee. Uiteindelijk gaan andere landen ook over, want fossiele brandstof raakt op (en wordt eerst dus ook veel duurder ivm schaarste).
quote:
Ten tiende "ja maar het is voor een betere wereld". Het enige wat een betere wereld maakt is het ophangen van dit soort achterlijken die met dit soort ideeën komen :')
Op termijn is het beter voor de wereld (fossiele brandstoffen raken op). Het is dus goed dat een welvarend land als Nederland voorop de golf gaat zitten. Op die manier stimuleren we de ontwikkeling naar een steeds beter product waar nu zeker nog wat nadelen aan zitten.
pi_184276561
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 09:07 schreef Kornolio het volgende:

[..]

Uit kerncentrales, zonnepanelen en windmolens?
Dat zit je niet in NL.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_184276604
Disclaimer: alles wat ik schrijf is slechts mijn mening, geen feit.
  dinsdag 8 januari 2019 @ 11:52:41 #12
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_184276660
quote:
3s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 09:44 schreef de_boswachter het volgende:
Niet in een RAMVAN rijden :')
5.7 HEMIgenot.
And so is the past
pi_184276725
Ik zit bij VandeBron. Die beweren dat al mijn aangeleverde elektriciteit voor de volle honderd procent van windmolens afkomstig is. Ik vraag het mij wel eens af.
pi_184276729
quote:
Geen kernenergie dus (logisch want in NL hebben dat amper), zonnepanelen werken alleen overdag, windenergie is futiel te noemen in NL.
De stroom die jij 's avonds en 's nachts gebruikt komt uit gas en kolencentrales.
'Biogas' en 'biomassa' is marketingpraat: wordt gewoon gas en massa verbrand die oa CO2 en fijnstof opleveren.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_184276789
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 11:55 schreef Everythingexist het volgende:
Ik zit bij VandeBron. Die beweren dat al mijn aangeleverde elektriciteit voor de volle honderd procent van windmolens afkomstig is. Ik vraag het mij wel eens af.
Onmogelijk.

quote:
Eind 2015 stonden er ruim 2.525 windmolens op land. Deze leveren samen 2.950 MW elektriciteit, zo’n 5 % van de totale Nederlandse elektriciteitsbehoefte. In 2020 willen we 6.000 MW elektriciteit uit windmolens op land halen. We moeten dus nog een vermogen van ruim 3.000 MW bijbouwen. Als je uitgaat dat een gemiddelde windturbine een vermogen van 2 tot 3 MW heeft, dan zijn er grof gerekend nog tussen de 1000 en 1500 nieuwe molens nodig. Nieuwere turbines kunnen al meer dan het dubbele produceren. We wekken met 6000 MW in 2020 genoeg elektriciteit op voor 4,5 miljoen huishoudens, ofwel 60 % van alle Nederlandse huishoudens.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_184277195
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 11:58 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Onmogelijk.

[..]

Ja. Dacht ik ook. In ieder geval heb ik wel die keuze bewust gemaakt dus kan ik in ieder geval zeggen dat ik milieubewust bezig ben. :+
pi_184277571
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 11:56 schreef De_Onnoembare het volgende:
Geen kernenergie dus (logisch want in NL hebben dat amper),
Ja klopt, op dit moment gebruik ik geen kernenergie, ik bedoelde dat als prima bron van energie waarvoor geen fossielen worden verbrand. Ook niet indirect, want je huis lekker gasvrij verwarmen op elektriciteit die verderop wordt opgewekt door fossielen te stoken, telt natuurlijk niet.
Overigens doet Greenchoice het niet maar ik zou best kernenergie willen. Misschien zou ik zelfs twee energieleveranciers kunnen nemen.

quote:
zonnepanelen werken alleen overdag,
Accu's.

quote:
windenergie is futiel te noemen in NL.
Mwoah, als het goed is volgend jaar al 14% van alle stroom in NL en de voornaamste bezwaren zijn nu zeikende burgers die zeuren over hun uitzicht. Eens zien hoe relatief dat is als er 300% accijns op fossielen komt.

quote:
De stroom die jij 's avonds en 's nachts gebruikt komt uit gas en kolencentrales.
'Biogas' en 'biomassa' is marketingpraat: wordt gewoon gas en massa verbrand die oa CO2 en fijnstof opleveren.
Uit diezelfde marketingpraat:
quote:
Voor groene stroom uit biomassa gebruiken we reststromen als brandstof, zoals bijvoorbeeld huisafval, stro en snoeihout. Er vindt dus wel verbranding plaats, maar zonder fossiele brandstoffen. En de verbranding is CO2-neutraal: de groei van een nieuwe boom neemt evenveel CO2 op als dat er bij de verbranding vrijkomt.
Disclaimer: alles wat ik schrijf is slechts mijn mening, geen feit.
pi_184277651
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 12:38 schreef Kornolio het volgende:

[..]

Ja klopt, op dit moment gebruik ik geen kernenergie, ik bedoelde dat als prima bron van energie waarvoor geen fossielen worden verbrand. Ook niet indirect, want je huis lekker gasvrij verwarmen op elektriciteit die verderop wordt opgewekt door fossielen te stoken, telt natuurlijk niet.
Overigens doet Greenchoice het niet maar ik zou best kernenergie willen. Misschien zou ik zelfs twee energieleveranciers kunnen nemen.

[..]

Accu's.

Wederom een praktijkvoorbeeld: ze zijn schreeuwend duur en.... geen verzekeraar wil je meer verzekeren. Accu-branden zijn niet te blussen immers.
quote:
Mwoah, als het goed is volgend jaar al 14% van alle stroom in NL en de voornaamste bezwaren zijn nu zeikende burgers die zeuren over hun uitzicht. Eens zien hoe relatief dat is als er 300% accijns op fossielen komt.
Nee, van de CONSUMENTENSTROOM. En laat dat nu een heel klein gedeelte zijn van de stroom die in NL verbruikt wordt.
quote:
Uit diezelfde marketingpraat:

[..]

Kolder, dat snap je zelf toch ook wel? Er wordt gewoon verbrand en de CO2 wordt gewoon toegevoegd aan de lucht. Dit is net zulke marketingprietpraat als het verhandelen van die emissie-rechten.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_184310756
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 11:47 schreef De_Onnoembare het volgende:
Dat zit je niet in NL.
Hier een mooi voorbeeld van in NL: Gasloos dankzij soort combi van zonnepaneel met zonneboiler
Disclaimer: alles wat ik schrijf is slechts mijn mening, geen feit.
pi_184314138
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 22:57 schreef Kornolio het volgende:

[..]

Hier een mooi voorbeeld van in NL: Gasloos dankzij soort combi van zonnepaneel met zonneboiler
Dit slaat nergens op. Waarom is hij gasloos omdat hij een gedeelte vh warme water kan creeeren via het koelen vd panelen (wat trouwens al lang bestaat)?
Hoe verwarmt hij zijn huis?
Waar kookt hij bijvoorbeeld mee? Met inductie? Prima, maar de stroom daarvan komt dan van een gascentrale, als hij 's avonds kookt. En als de boiler leeg is, zelfde verhaal. Er zit 100% een kleine combiketel nog achter.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_184314153
Het punt is gewoon het volledige gebrek aan technische praktijkkennis van velen. Hier, de praktijk:

quote:
Wij hebben een klein familiebedrijf en werken in de installatietechniek en verzorgen service en onderhoud aan CV-ketels. Uiteraard plaatsten wij deze ook. Wij zijn de mensen op de vloer die weten van wanten en van techniek. Echter horen wij van onze klanten steeds meer dat ze over ‘moeten’ naar een warmtepomp. Wij gaan daar structureel tegenin. ‘Moeten’! Men wordt zo geïndoctrineerd door de staatsomroep, het lijkt wel 1984!

Even een korte uitleg. Een lucht/water-warmtepomp in een bestaande woning is totaal niet haalbaar als je dat tegen de kosten opweegt.

Hierbij even een staatje:

– Het codewoord van een warmtepomp is isoleren, spouwisolatie, wandisolatie, vloerisolatie ect.

– Al het glas in de woning dient vervangen te worden voor HR+++.

– Meterkast dient uitgebreid te worden, al dan niet met krachtstroom.

– CV-ketels hangen meestal op zolder. Indien je een warmtepomp wilt plaatsen dien je ook een buffervat en boilervat te plaatsen. Buffervat is voor het CV-gedeelte om zo de kleine waterinhoud van je installatie te bufferen en boilervat is voor het warm water. Denk hierbij aan minimaal 200 tot 500 liter, afhankelijk van je gezinssamenstelling. Deze appendages kun je niet zomaar op zolder installeren. Denk aan je vloerbelasting. Zo’n boilervat weegt leeg al flink wat kilo’s, laat staan als deze gevuld zijn. Dus je moet of je vloer verzwaren of de gehele warmtepomp-installatie naar beneden verhuizen.

– De buitenunit produceert gemiddeld 50 decibel, dit is met een vrijstaande woning redelijk goed te doen. Maar ik weer niet hoe gezellig iedereen zijn warmtepomp nog gaat vinden in een Vinexwijk. Dit gaat flink veel overlast geven.

– Daarnaast wil men van het gas los. Weer propaganda ten top. Van het gas los betekent dus weg met die gasmeter. Je zou denken, dat is mooi, maar de gasmeter laten verwijderen kost je tussen de 600 en 900 euro.

– Een warmtepomp verbruikt veel stroom, dus als je het goed wilt doen is het wijsheid om zonnepanelen te laten plaatsen op je dak. Kosten: 8000 tot 12.000 euro. En dan ben je er nog niet. Deze moet je ook twee keer per jaar laten schoonmaken voor optimaal rendement. Daarnaast moet je geen last hebben van gemeentegroen die je rendement van de panelen omlaag kan brengen. Dan heb ik het verder nog niet gehad over onderhoud, brandgevaar en de WOZ-verhoging door installatie zonnepanelen.

– Verder zit je met een warmtepomp met lage temperatuurverwarming. Dit gaat over het algemeen het best met vloerverwarming, wandverwarming of eventueel zelfs plafondverwarming. Dit is uiteraard niet meegerekend in de installatie van de warmtepomp. Stel je gaat uit van alleen vloerverwarming. Dit moet je eigenlijk door het hele huis hebben. En waar ga je die week of weken dan verblijven? En natuurlijk zijn er mensen met vloerverwarming. Maar deze is niet toereikend. Die hebben leidingen van 15mm maar met lage temperaturen moet je misschien wel naar 12 of 10mm.

– Verwachte levensduur van een warmtepomp is tussen de 10 en 12 jaar. CV-ketels zijn uitgefaseerde apparaten, die kunnen zo 15 tot 20 jaar mee, wellicht 25 jaar probleemloos mee. Uiteraard moeten die ook ooit wel eens vervangen worden, maar dan ben je voor 2000 tot 2500 euro, afhankelijk van je wensen, klaar. Vandaag besteld, vanmiddag of vanavond nog geplaatst. Zie jij dat maar even te fixen met zou warmtepomp!

Al met al is dit een zeer kostbare grap en onze verwachting is dat je minimaal 20.000 euro kwijt bent, en dit kan oplopen tot 80.000 euro.

Wij gaan in ieder geval door met onze strijd om onze klanten op te voeden en proberen uit te leggen hoe het echt zit. Uiteraard kunnen wij ook niet iedereen overtuigen maar dit is hoe het is, wij draaien niet om de hete brei heen maar vertellen toe het is.

P.S.

Wat men veel beter kan doen is goed isoleren. Dit kan een besparing van ruim 40% minder gasverbruik opleveren voor de huishoudens! En dan heb je al een gigantische slag gemaakt!

Karel Hendricks
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_184314212
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 09:00 schreef De_Onnoembare het volgende:
:')

Ten eerste heeft zo'n ding een actieradius waar een vogel nog niet op wil schijten :')

Ten tweede is de accu na drie jaar zo goed als waardeloos. Leuk voor het milieu, goed over nagedacht :')

Ten derde duurt het eeuwen voor dat ding is opgeladen. Handig om even een uurtje of vier bij een tankstation te moeten bivakkeren :')

Ten vierde is die electriciteit nooit met natuurlijke bronnen op te brengen. Zelfs een heel dak vol zonnepanelen laadt net genoeg op om een keertje boodschappen te kunnen doen. De rest van de electriciteit moet toch weer van centrales af komen :')

Ten vijfde, wil je heel Nederland vol met laadpalen gooien? Waar gewone auto's natuurlijk weer niet mogen staan? Want gewone auto's hoeven ook niet te parkeren ofzo :')

Ten zesde, wie kan zich zo'n gedrocht veroorloven? De man die er mee moet woonwerken heeft vast 30000,- liggen. Oh ja, maar subsidie :')

Ten zevende want we zijn er nog lang niet, waar laten we onze gewone auto's? Oh ja verkopen in Duitsland of in een of ander gaat oost Europees kutland. Ja maar dat willen we toch niet want milieu? :')

Ten achtste krijg je niets meer voor je oude auto terug :')

Ten negende haalt het geen kut uit voor het milieu, ja ergens 20 nullen achter de komma en zoals we weten stopt de vervuiling van andere landen bij de grens :')

Ten tiende "ja maar het is voor een betere wereld". Het enige wat een betere wereld maakt is het ophangen van dit soort achterlijken die met dit soort ideeën komen :')

Had ik al :') gezegd?

Klacht: fuck het milieu
Niet gelezen
pi_184314217
Geen eigen kerncentrale hebben :')
pi_184314555
Niet mijn OP trouwens :')
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_184315626
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 08:13 schreef De_Onnoembare het volgende:
Het punt is gewoon het volledige gebrek aan technische praktijkkennis van velen. Hier, de praktijk:

[..]

Wel een gekleurde praktijk natuurlijk. Hij heeft best wel een paar punten die waar zijn maar niet op alles.
pi_184316163
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 10:19 schreef nanuk het volgende:

[..]

Wel een gekleurde praktijk natuurlijk. Hij heeft best wel een paar punten die waar zijn maar niet op alles.
Wat klopt er niet dan? Hij is nog mild geweest, hij gaat nml voorbij aan iets dat wij in de praktijk tegen komen: dat er niet genoeg voeding binnenkomt en er dus nieuwe kabels getrokken moeten gaan worden. Als dat op massale schaal gaat gebeuren, moeten alle straten open, alle meterkasten aangepast worden, alle verdeelhuisjes aangepast, de hoogspanningskabels voldoen niet en het allerbelangrijkste: er zijn helemaal geen energiecentrales om al die stroom op te wekken.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_184316707
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 10:58 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Wat klopt er niet dan? Hij is nog mild geweest, hij gaat nml voorbij aan iets dat wij in de praktijk tegen komen: dat er niet genoeg voeding binnenkomt en er dus nieuwe kabels getrokken moeten gaan worden. Als dat op massale schaal gaat gebeuren, moeten alle straten open, alle meterkasten aangepast worden, alle verdeelhuisjes aangepast, de hoogspanningskabels voldoen niet en het allerbelangrijkste: er zijn helemaal geen energiecentrales om al die stroom op te wekken.
De verwachte leeftijd van een gasketel stelt ie zeer positief, die van de warmtepomp heel erg negatief.

Verbruik van warmtepomp kan vaak gewoon via bestaande bedrading. Een beetje huis kan met 5 tot 10 kw gestookt worden, dat is ruim binnen de 35 A die je huis binnenkomt. Aanpassen van een meterkast is een paar honderd euro. Wel waar dat landelijk het verbruik wel erg omhoog gaat waar mogelijk infra aan aangepast zal moeten worden. Dat moet ook al vanwege de e-auto.

Vloerverwarming is een pre maar ook met Jaga radiatoren of gewoon overdimensioneren kan je met lagere temperatuur stoken.

Echt oude huizen moet je toch al aanpassen en alles wat minder dan 20 jaar oud is is min of meer geschikt. Het is dus een beperkt aantal huizen waarbij het echt verstandig is op gas te blijven voorlopig. Zeg van 1975 tot 2000 gebouwd.
  Grootste baggeraar 2022 donderdag 10 januari 2019 @ 13:20:55 #28
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_184318456
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 12:22 schreef Everythingexist het volgende:

[..]

Ja. Dacht ik ook. In ieder geval heb ik wel die keuze bewust gemaakt dus kan ik in ieder geval zeggen dat ik milieubewust bezig ben. :+
En dat is precies de oorzaak van deze onzin. Jezelf voorhouden dat je goed bezig bent.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  Grootste baggeraar 2022 donderdag 10 januari 2019 @ 13:25:19 #29
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_184318513
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 10:58 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Wat klopt er niet dan? Hij is nog mild geweest, hij gaat nml voorbij aan iets dat wij in de praktijk tegen komen: dat er niet genoeg voeding binnenkomt en er dus nieuwe kabels getrokken moeten gaan worden. Als dat op massale schaal gaat gebeuren, moeten alle straten open, alle meterkasten aangepast worden, alle verdeelhuisjes aangepast, de hoogspanningskabels voldoen niet en het allerbelangrijkste: er zijn helemaal geen energiecentrales om al die stroom op te wekken.
Nog los van dat als je al die centrales hebt, het verschil tussen vraag en nonvraag dermate groot wordt bij enorme electriciteitsverbruikers dat er gewoon niet tijdig kan worden op en afgeschakeld. Dus of je hebt een over of een ondercapaciteit qua electriciteitsproductie.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_184318591
quote:
1s.gif Op donderdag 10 januari 2019 13:25 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Nog los van dat als je al die centrales hebt, het verschil tussen vraag en nonvraag dermate groot wordt bij enorme electriciteitsverbruikers dat er gewoon niet tijdig kan worden op en afgeschakeld. Dus of je hebt een over of een ondercapaciteit qua electriciteitsproductie.
Dat is inderdaad de situatie die we op het moment hebben. In de nacht wordt veel minder energie verbruikt dan overdag.
Gelukkig wordt dit binnenkort rechtgetrokken door warmtepompen die in de nacht draaien (omdat het dan kouder is), en electrische autos die in de nacht worden opgeladen.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_184318882
pi_184332709
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 11:36 schreef nanuk het volgende:

[..]

De verwachte leeftijd van een gasketel stelt ie zeer positief, die van de warmtepomp heel erg negatief.
Zijn gewoon de feiten. Ik heb er net 1 vervangen hier die 19 jaar oud was. Ik was 1500 kwijt voor een nieuwe HR-ketel.
quote:
Verbruik van warmtepomp kan vaak gewoon via bestaande bedrading. Een beetje huis kan met 5 tot 10 kw gestookt worden, dat is ruim binnen de 35 A die je huis binnenkomt. Aanpassen van een meterkast is een paar honderd euro. Wel waar dat landelijk het verbruik wel erg omhoog gaat waar mogelijk infra aan aangepast zal moeten worden. Dat moet ook al vanwege de e-auto.
10 kW is al 16A. Dat ben je dan in zijn geheel kwijt voor de warmtepomp, al je overige spullen moeten daar dan invallen. Dat wordt lastig. Om nog maar te zwijgen wat er gaat gebeuren als je ook nog je auto op moet gaan laden.
quote:
Vloerverwarming is een pre maar ook met Jaga radiatoren of gewoon overdimensioneren kan je met lagere temperatuur stoken.

Echt oude huizen moet je toch al aanpassen en alles wat minder dan 20 jaar oud is is min of meer geschikt. Het is dus een beperkt aantal huizen waarbij het echt verstandig is op gas te blijven voorlopig. Zeg van 1975 tot 2000 gebouwd.
Hmm... je bedoeld dus 95% van de woningvoorraad? Want die ervoor zijn sowieso niet geschikt.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_184332717
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 13:31 schreef knoopie het volgende:

[..]

Dat is inderdaad de situatie die we op het moment hebben. In de nacht wordt veel minder energie verbruikt dan overdag.
Gelukkig wordt dit binnenkort rechtgetrokken door warmtepompen die in de nacht draaien (omdat het dan kouder is), en electrische autos die in de nacht worden opgeladen.
En waar komt die stroom dan vandaan om die warmtepompen te laten draaien en elektrische auto's op te laden? Oh ja. Van onze gas- en kolencentrales. Wat een milieuwinst zeg!
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_184333220
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 08:32 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

En waar komt die stroom dan vandaan om die warmtepompen te laten draaien en elektrische auto's op te laden? Oh ja. Van onze gas- en kolencentrales. Wat een milieuwinst zeg!
Ja, daar is veel winst. Als je wil kan ik het met een rekensommetje verduidelijken.

Een electrische auto (hyundai ionic) verbruikt ongeveer 20kWh per 100km. Bij veel stadverkeer minder (dit zijn realistische cijfers en geen "officiele verbruikscijfers"). Volgens greenpeace (dat zijn worst-case cijfers voor een jaren 80 kolencentrale) stoot een kolencentrale 900 gram CO2 uit per geleverde kWh. Dan heb je tussen centrale en je huis nog ongeveer 10% verlies over de leidingen. Dus 100km met je electrische auto stoot 10kg CO2 uit.

Een hyundai ionic op benzine verbruikt ongeveer 8 liter op 100km in de praktijk. Per liter benzine stoot je 2392 gram CO2 uit. Totaal dus 8x2392 = 19,136kg CO2.

Dus zelfs als je puur van een kolencentrale uit gaat, spaar je al bijna de helft aan CO2 uitstoot. Bijkomend voordeel voor de volksgezondheid is, dat de uitstoot van alle fijnstof niet in drukbewoonde gebieden plaats vind.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_184333270
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 09:23 schreef knoopie het volgende:

[..]

Ja, daar is veel winst. Als je wil kan ik het met een rekensommetje verduidelijken.

Een electrische auto (hyundai ionic) verbruikt ongeveer 20kWh per 100km. Bij veel stadverkeer minder (dit zijn realistische cijfers en geen "officiele verbruikscijfers"). Volgens greenpeace (dat zijn worst-case cijfers voor een jaren 80 kolencentrale) stoot een kolencentrale 900 gram CO2 uit per geleverde kWh. Dan heb je tussen centrale en je huis nog ongeveer 10% verlies over de leidingen. Dus 100km met je electrische auto stoot 10kg CO2 uit.

Een vergelijkbare hyundai ionic verbruikt ongeveer 8 liter op 100km in de praktijk. Per liter benzine stoot je 2392 gram CO2 uit. Totaal dus 8x2392 = 19,136kg CO2.
Je vergeet dat de kolen en gascentrale hetzelfde lage rendement heeft!
quote:
Eerst iets over de beperkingen van de verbrandingsmotor. Zijn rendement is namelijk bedroevend laag: zo’n 20 procent voor een benzinemotor en 25 procent voor een diesel. Dat komt doordat het omzetten van warmte in bewegingsenergie een moeizaam proces is. Het rendement daarvan is begrensd door de wetten van de thermodynamica, dus erg veel is daar niet aan te doen.

Elektrische auto’s zijn in dit opzicht stukken beter. Het omzetten van elektriciteit in bewegingsenergie heeft zo’n beperking namelijk niet. In de praktijk is een rendement van 90 procent of hoger best haalbaar. Bovendien kan de remenergie gemakkelijk worden teruggewonnen via ‘regeneratief remmen’. Een minpuntje is dat de verwarming in de winter stroom kost, terwijl die in een ‘gewone’ auto uit de afvalwarmte van de motor komt.

Aardgas en steenkool
Het lijkt dus allemaal prachtig. Maar: die elektriciteit moet wel worden opgewekt, en dat gebeurt in Nederland nog voor zo’n 80 procent uit aardgas en steenkool. Dergelijke ‘thermische’ centrales hebben ook een beperkt rendement. Ze doen het wel beter dan de benzinemotor, maar van de energie die er ingaat, komt toch maar zo’n 35 procent thuis uit het stopcontact. Daarmee wordt het totale rendement 90 procent × 35 procent, ofwel circa 32 procent; nauwelijks beter dan een dieselauto.
quote:
Dus zelfs als je puur van een kolencentrale uit gaat, spaar je al bijna de helft aan CO2 uitstoot. Bijkomend voordeel voor de volksgezondheid is, dat de uitstoot van alle fijnstof niet in drukbewoonde gebieden plaats vind.
Fijnstof komt voor het grootste gedeelte van de banden. En aangezien elektrische auto's veel zwaarder zijn, stoten die meer uit:
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_184333545
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 09:26 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Je vergeet dat de kolen en gascentrale hetzelfde lage rendement heeft!

[..]

Zelfs een oude kolencentrale heeft continu een rendement van rond de 40%. In de door greenpeace gegeven uitstoot is het rendement dus ook al meegerekend.

Een auto met atkinson cycle zou theoretisch ook rond de 40% kunnen zitten, maar in de praktijk haal je dat alleen als je continu de automotor op ongeveer 90% van zijn maximale vermogen laat draaien. Door de wisselende en meestal veel te lage belasting op een automotor, kom je in de praktijk nooit bij het theoretische rendement in de buurt.

[..]

Fijnstof komt voor het grootste gedeelte van de banden. En aangezien elektrische auto's veel zwaarder zijn, stoten die meer uit:
Hyundai electric: 1420kg
Vergelijkbare auto met bezinemotor: 1150kg

Hyundai Kona 1,6 gdi: 1387kg
Hyundai Kona 64kWh 1685kg

Ongeveer 300kg of +21% verschil. Wat betreft bandenslijtage heb je zeer waarschijnlijk gelijk.

Een ander groot gedeelte van fijnstof wordt trouwens veroorzaakt door de remmen. En laat dit nu net een heel groot voordeel zijn van electro en hybride autos, dat je bijna nooit de normale remmen gebruikt. Zelfs bij hybrideautos leven de remblokken en schijven veel langer dan bij traditionele autos.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_184333622
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 09:46 schreef knoopie het volgende:

[..]

Hyundai electric: 1420kg
Vergelijkbare auto met bezinemotor: 1150kg

Hyundai Kona 1,6 gdi: 1387kg
Hyundai Kona 64kWh 1685kg

Ongeveer 300kg of +21% verschil. Wat betreft bandenslijtage heb je zeer waarschijnlijk gelijk.

Een ander groot gedeelte van fijnstof wordt trouwens veroorzaakt door de remmen. En laat dit nu net een heel groot voordeel zijn van electro en hybride autos, dat je bijna nooit de normale remmen gebruikt. Zelfs bij hybrideautos leven de remblokken en schijven veel langer dan bij traditionele autos.
https://www.volkskrant.nl(...)-overschat~b76420f4/
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
  Grootste baggeraar 2022 vrijdag 11 januari 2019 @ 09:52:52 #38
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_184333666
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 13:31 schreef knoopie het volgende:

[..]

Dat is inderdaad de situatie die we op het moment hebben. In de nacht wordt veel minder energie verbruikt dan overdag.
Gelukkig wordt dit binnenkort rechtgetrokken door warmtepompen die in de nacht draaien (omdat het dan kouder is), en electrische autos die in de nacht worden opgeladen.
Iedereen komt thuis om 17:30 en steekt zijn electrische auto in het stopcontact. Wat denk je dat er gebeurt? :')
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  Moderator vrijdag 11 januari 2019 @ 10:24:17 #39
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_184334171
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 09:52 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Iedereen komt thuis om 17:30 en steekt zijn electrische auto in het stopcontact. Wat denk je dat er gebeurt? :')
Algehele blackout. Vooral wanneer door de milieupolitie gelijktijdig de kolencentrales gesloten worden en kernenergie is ook maar eng :')
Oplossing: massaal dieselgeneratoren inzetten voor stroomproductie :D
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_184334206
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 09:52 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Iedereen komt thuis om 17:30 en steekt zijn electrische auto in het stopcontact. Wat denk je dat er gebeurt? :')
Het probleem van wisselende belasting op het electriciteitsnet hebben we al sinds de uitvinding van de electrische verlichting en de industrialisatie. Na werktijd is er ineens een overschot aan energie, omdat alle fabrieken stoppen met werken. Een tijdje later, als de meeste mensen naar huis komen of beginnen met koken, is er weer vraag, maar in de woonwijk en niet op het industrieterrein. Hiervoor hebben we nu al mooie schakelende systemen die de juiste hoeveelheid stroom op de juiste plek beschikbaar stellen. Om 17:30 gebeurt er dus precies hetzelfde als al jaren gebeurt; een beetje schakelen met de netspanningen in de verschillende wijken in de stad.

Tot op heden, is het landelijke stroomverbruik overdag nog steeds meer dan in de nacht. We kunnen nog heel wat electrische autos inpluggen voordat het stroomverbruik in de nacht vergelijkbaar is met het stroomverbruik overdag.

Bovendien:
1. Zuinige nederlanders blijven zuinige nederlanders. Veel zullen proberen om overdag bij de werkgever op te laden in plaats van thuis.
2. De laadboxen thuis zijn geen superchargers, maar opladers die met een relatief lage stroom over de hele nacht opladen.
3. De gemiddelde nederlander woont gemiddeld tussen de 18 en 35km van zijn werk (afhankelijk van provincie). Electrische autos die nu al te koop zijn, hebben genoeg range om de gemiddelde nederlander dus de hele week naar zijn werk te brengen, en maar een nacht per week op te laden. De stroompiek zal zich landelijk ook over de hele week verdelen.
4. Zelfs als op een bepaalde datum de verkoop van brandstofautos wordt verboden, dan hebben we nog steeds een transitieperiode van ongeveer 10 jaar voordat het grootste gedeelte van de nederlanders een electroauto heeft. Dit is meer dan genoeg tijd om tegelijkertijd ons net aan te passen op de hogere belastingen.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  Moderator vrijdag 11 januari 2019 @ 10:29:35 #41
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_184334231
En hoe wil je in de toekomst met het gezin naar zuid Frankrijk op vakantie gaan met de elektrische auto? :')
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_184334426
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 10:29 schreef Plompzakker het volgende:
En hoe wil je in de toekomst met het gezin naar zuid Frankrijk op vakantie gaan met de elektrische auto? :')
De capaciteit van de accu's neemt toe, de prijs per kWh neemt af, zo'n 15% per jaar.
In 2025 zullen elektrische auto's daardoor zo'n 800km op een accu kunnen afleggen.
Laders kunnen ook steeds hogere laadstromen leveren, o.a. door het bufferen van stroom.

Op vakantie pauzeer ik gemiddeld om de 300-400km, even benen strekken, boterham, bakje koffie. 800km range moet dan wel genoeg zijn.

Ik ken overigens een gezin dat met hun Tesla S al eens op wintersport is geweest in Oostenrijk, de reis heeft ze geen cent gekost, want gratis superchargers op de route.
pi_184334460
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 10:29 schreef Plompzakker het volgende:
En hoe wil je in de toekomst met het gezin naar zuid Frankrijk op vakantie gaan met de elektrische auto? :')
In de komende 5 jaar waarschijnlijk net zoals ik het nu doe, voor die drie weken vakantie huur ik een grote brandstofauto. Dit is voor mij nu al goedkoper dan het hele jaar met een te grote auto rondrijden die ik eigenlijk alleen nodig heb voor die 5 weken in het jaar.

Over ongeveer vijf jaar ga ik er vanuit dat mijn nieuwe electrische auto en het laadstationnetwerk goed genoeg zijn om comfortabel dat soort afstanden te halen.

Eigenlijk ook raar. Als ik het hele jaar mijn eten in een 15 liter pan zou koken, omdat ik die met kerst ook nodig heb, dan zou iedereen mij uitlachen. Maar als ik 300 dagen per jaar met een te grote auto rondrijd, omdat ik 5 weken per jaar mijn familie naar de vakantiebestemming moet rijden, dan is dat heel normaal...
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  Moderator vrijdag 11 januari 2019 @ 10:50:08 #44
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_184334505
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 10:47 schreef knoopie het volgende:

[..]

In de komende 5 jaar waarschijnlijk net zoals ik het nu doe, voor die drie weken vakantie huur ik een grote brandstofauto. Dit is voor mij nu al goedkoper dan het hele jaar met een te grote auto rondrijden die ik eigenlijk alleen nodig heb voor die 5 weken in het jaar.

Over ongeveer vijf jaar ga ik er vanuit dat mijn nieuwe electrische auto en het laadstationnetwerk goed genoeg zijn om comfortabel dat soort afstanden te halen.

Eigenlijk ook raar. Als ik het hele jaar mijn eten in een 15 liter pan zou koken, omdat ik die met kerst ook nodig heb, dan zou iedereen mij uitlachen. Maar als ik 300 dagen per jaar met een te grote auto rondrijd, omdat ik 5 weken per jaar mijn familie naar de vakantiebestemming moet rijden, dan is dat heel normaal...
Maar de brandstofauto wordt toch verboden?
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_184334535
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 10:47 schreef knoopie het volgende:

[..]

In de komende 5 jaar waarschijnlijk net zoals ik het nu doe, voor die drie weken vakantie huur ik een grote brandstofauto. Dit is voor mij nu al goedkoper dan het hele jaar met een te grote auto rondrijden die ik eigenlijk alleen nodig heb voor die 5 weken in het jaar.

Over ongeveer vijf jaar ga ik er vanuit dat mijn nieuwe electrische auto en het laadstationnetwerk goed genoeg zijn om comfortabel dat soort afstanden te halen.

Eigenlijk ook raar. Als ik het hele jaar mijn eten in een 15 liter pan zou koken, omdat ik die met kerst ook nodig heb, dan zou iedereen mij uitlachen. Maar als ik 300 dagen per jaar met een te grote auto rondrijd, omdat ik 5 weken per jaar mijn familie naar de vakantiebestemming moet rijden, dan is dat heel normaal...
Dat ook, het is vooral een mindset. Ik zou ook geen elektrische auto kopen met een range van 1000km, dan rij ik 99% van het jaar met een accu die 2x te zwaar is voor de ritten die ik maak.

500km is zat voor mij. Een vertegenwoordiger zal er anders over denken, die kan misschien ook beter nog 5 jaar wachten met het kopen van een elektrische auto.
pi_184334563
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 10:50 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

Maar de brandstofauto wordt toch verboden?
Niet in de komende vijf jaar. Pas over 10 jaar is het plan. En zelfs dan is alleen de verkoop van nieuwe brandstofautos verboden. Aangezien de gemiddelde levensduur van een auto toch minstens 10 jaar is, zal het gebruik van brandstofautos niet voor 2040 verboden zijn.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_184334596
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 10:50 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

Maar de brandstofauto wordt toch verboden?
Nope... de brandstofauto wordt niet verboden.
De verkoop van nieuwe brandstofauto's wordt verboden.

Overigens lijkt dat wegens Europese regels nog niet zo eenvoudig in te voeren.
Nederland kan daar omheen werken door de BPM voor brandstofauto's zo te verhogen dat het niet meer interessant is om een brandstofauto te kopen, dan heb je hetzelfde resultaat.

Maar gezien de ontwikkelingen van accu's is range in 2025 tot 2030 helemaal geen issue meer.

Ik zou dan zelf een auto kopen met 500km range en voor die 1 of 2x per jaar dat ik verder moet een ruimere elektrische auto huren met een grotere range.
  Moderator vrijdag 11 januari 2019 @ 10:58:40 #48
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_184334604
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 10:54 schreef knoopie het volgende:

[..]

Niet in de komende vijf jaar. Pas over 10 jaar is het plan. En zelfs dan is alleen de verkoop van nieuwe brandstofautos verboden. Aangezien de gemiddelde levensduur van een auto toch minstens 10 jaar is, zal het gebruik van brandstofautos niet voor 2040 verboden zijn.
Ik zie de files die nu al op de zwarte zaterdagen staan al helemaal verveelvoudigen bij de laadstations onderweg :')
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_184334638
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 10:58 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

Ik zie de files die nu al op de zwarte zaterdagen staan al helemaal verveelvoudigen bij de laadstations onderweg :')
Zwarte zaterdag ga ik sowieso niet op vakantie, beetje in de file gaan staan, kuddegedrag.

Daar is wel winst te behalen: start van vakanties in het onderwijs flexibeler maken, het vakantieseizoen langer maken.
pi_184334641
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 10:58 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

Ik zie de files die nu al op de zwarte zaterdagen staan al helemaal verveelvoudigen bij de laadstations onderweg :')
Dat vind ik echt het grootste non-argument überhaupt. Compleet onafhankelijk van wat voor auto je hebt, ben je helemaal zelf schuldig als je jaar na jaar op die dagen per-se door frankrijk wilt rijden en dan in de file staat.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  Moderator vrijdag 11 januari 2019 @ 11:38:52 #51
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_184335233
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 11:01 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Zwarte zaterdag ga ik sowieso niet op vakantie, beetje in de file gaan staan, kuddegedrag.

Daar is wel winst te behalen: start van vakanties in het onderwijs flexibeler maken, het vakantieseizoen langer maken.
Niet iedereen heeft de mogelijkheid om flexibel te zijn in vakantie, denk aan schoolvakanties, bouwvak, e.d.
En ook buiten de enorme drukte zullen de wachttijden vrij groot worden als je om de paar honderd kilometer je auto weer moet opladen
En de Fransen en Belgen moeten ook maar willen meewerken dat zij hun infrastructuur aanpassen om onze elektrische auto's te kunnen faciliteren :')
Maar alles moet maar wijken en veranderen om maar in het ideaalbeeld van 100% elektrische auto's te passen :')
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
  Grootste baggeraar 2022 vrijdag 11 januari 2019 @ 11:43:31 #52
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_184335327
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  Grootste baggeraar 2022 vrijdag 11 januari 2019 @ 11:44:25 #53
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_184335352
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_184335492
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 11:38 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

Niet iedereen heeft de mogelijkheid om flexibel te zijn in vakantie, denk aan schoolvakanties, bouwvak, e.d.
En ook buiten de enorme drukte zullen de wachttijden vrij groot worden als je om de paar honderd kilometer je auto weer moet opladen
En de Fransen en Belgen moeten ook maar willen meewerken dat zij hun infrastructuur aanpassen om onze elektrische auto's te kunnen faciliteren :')
Maar alles moet maar wijken en veranderen om maar in het ideaalbeeld van 100% elektrische auto's te passen :')
Nee, niet iedereen, dat zeg ik ook niet. Maar "zwarte zaterdag" bestaat alleen maar omdat iedereen het nodig vindt om op dezelfde dag op vakantie te gaan. Dat is deels een keuze en deels inflexibiliteit van overheid, werkgevers en scholen. Dat lijkt me deels op te lossen. 40% minder vakantiegangers op die dag en het ziet er al heel anders uit.

Nee, niet een "paar honderd kilometer", de range is nu al meer dan een paar honderd kilometer als je dat wenst en zal zo'n 800km zijn in 2025 - 2030 als optie. In mijn geval zal dat eerder een elektrische huurauto zijn voor die ene keer per jaar.

Met een range van 800km zit je al bijna in Lyon bij je eerste verplichte stop... Laden in België is dan niet eens nodig.
  Moderator vrijdag 11 januari 2019 @ 11:54:56 #55
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_184335556
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 11:51 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Nee, niet iedereen, dat zeg ik ook niet. Maar "zwarte zaterdag" bestaat alleen maar omdat iedereen het nodig vindt om op dezelfde dag op vakantie te gaan. Dat is deels een keuze en deels inflexibiliteit van overheid, werkgevers en scholen. Dat lijkt me deels op te lossen. 40% minder vakantiegangers op die dag en het ziet er al heel anders uit.

Nee, niet een "paar honderd kilometer", de range is nu al meer dan een paar honderd kilometer als je dat wenst en zal zo'n 800km zijn in 2025 - 2030 als optie.

Met een range van 800km zit je al bijna in Lyon bij je eerste verplichte stop...
En wat denk je dat ze in Lyon gaan vinden van al die Nederlanders die daar in de rij komen staan voor elektriciteit?
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_184335593
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 11:54 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

En wat denk je dat ze in Lyon gaan vinden van al die Nederlanders die daar in de rij komen staan voor elektriciteit?
Je hoeft je accu niet leeg te rijden voor je kan bijladen...
  Moderator vrijdag 11 januari 2019 @ 11:58:47 #57
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_184335646
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 11:56 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Je hoeft je accu niet leeg te rijden voor je kan bijladen...
Dan moet je dus nog vaker stoppen
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_184335684
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 11:58 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

Dan moet je dus nog vaker stoppen
Jij rijdt nu 800km zonder pauze op een zwarte zaterdag, inclusief de file? :D

Maar idd, je kan ook 100 of 200km voor Lyon stoppen en bijladen.
Ook niet iedereen vertrekt vanuit Utrecht, de één vertrekt uit het noorden en zal 250km eerder moeten bijladen, de ander vanuit Maastricht en net voorbij Lyon kunnen laden.

Ook niet iedere auto heeft dezelfde range, niet iedere automobilist rijdt even zuinig (snel rijden = eerder laden), sleurhut = eerder laden.

Het is onzin om te denken dat iedereen op het zelfde moment moet laden.

Maar het aantal laadpalen wat er nu staat zou in 2025 niet meer voldoende zijn, uiteraard.

[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 11-01-2019 12:06:57 ]
pi_184335741
Voor de laadpalen is het een kwestie van vraag en aanbod. Ook de Franse automerken zetten in op elektrische auto's, Renault is een goed voorbeeld.

De EU heeft het volgende gesteld: in 2030 moeten de Europese automerken over hun hele lijn 37,5% minder uitstoot hebben. Dat kan door brandstofauto's nóg schoner te maken maar de goedkope oplossing is door meer elektrische auto's in het assortiment op te nemen, dat mag namelijk ook om dat doel te bereiken.

En meer elektrische auto's = meer laadpalen. Ook Shell beseft dat en investeert momenteel in laadpalen.
  Moderator vrijdag 11 januari 2019 @ 12:06:42 #60
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_184335805
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 12:00 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Jij rijdt nu 800km zonder pauze op een zwarte zaterdag, inclusief de file? :D
Een tankpauze kost mij hooguit 5 minuten, plus wachttijd. In die tijd laad je niet even een accu vol. Dus langer wachten en langere wachttijden. Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen.
En dan moet je nog maar hopen dat de Fransen massaal laadstations naast hun snelwegen gaan bouwen om onze auto's te faciliteren
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
  vrijdag 11 januari 2019 @ 12:11:29 #61
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_184335910
Tja, elke week vijf minuten ergens tanken of met een elektrische auto sporadisch ergens een uur moeten tanken omdat je het ding de rest van de tijd voor normaal woonwerkverkeer 's nachts aan de stekker hebt hangen. Onder aan de streep weinig verschil.
Ik ga naar huis.
  vrijdag 11 januari 2019 @ 12:12:50 #62
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_184335930
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 11:55 schreef Everythingexist het volgende:
Ik zit bij VandeBron. Die beweren dat al mijn aangeleverde elektriciteit voor de volle honderd procent van windmolens afkomstig is. Ik vraag het mij wel eens af.
Babysteps. Ook al komt alle elektriciteit van 'vieze' centrales, éen grote centrale is nog steeds schoner en efficiënter dan duizenden kleine minicentrales onder de motorkap.
Ik ga naar huis.
pi_184335947
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 12:06 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

Een tankpauze kost mij hooguit 5 minuten, plus wachttijd. In die tijd laad je niet even een accu vol. Dus langer wachten en langere wachttijden. Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen.
En dan moet je nog maar hopen dat de Fransen massaal laadstations naast hun snelwegen gaan bouwen om onze auto's te faciliteren
Als de Fransen dat niet doen, zullen er minder toeristen naar Frankrijk gaan.
Als dat het doel is van de Fransen dan bereiken ze dat op die manier.

Als ik op vakantie ben pauzeer ik iedere 300-400km. Even een paar boterhammen, bakje leut, benen strekken. De meeste mensen zijn met een gezin met kinderen, die moeten ook even hun energie kwijt.

Snelladers kunnen in 15 minuten tot 80% opladen. Shell heeft bijvoorbeeld de IONITY-palen, die een capaciteit van 350 kilowatt hebben. In een uur zou je dan 1750km kunnen bijladen maar zoveel capaciteit heb je niet in je accu. 15 tot 20 minuten is dan al 435 tot 580km range.

Die 10 tot 15 minuten extra pauze op een vakantie die je 1 of 2x per jaar hebt... als je dat niet kan opbrengen...
  Moderator vrijdag 11 januari 2019 @ 12:14:08 #64
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_184335954
quote:
14s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 12:11 schreef nietzman het volgende:
Tja, elke week vijf minuten ergens tanken of met een elektrische auto sporadisch ergens een uur moeten tanken omdat je het ding de rest van de tijd voor normaal woonwerkverkeer 's nachts aan de stekker hebt hangen. Onder aan de streep weinig verschil.
Behalve dat je in dat uur het laadstation ook een uur bezet houdt. Dat gaat op plekken waar veel mensen komen laden die lange afstanden rijden voor chaos zorgen.
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_184335975
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 12:14 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

Behalve dat je in dat uur het laadstation ook een uur bezet houdt. Dat gaat op plekken waar veel mensen komen laden die lange afstanden rijden voor chaos zorgen.
Nee, geen uur... 15 tot 20 minuten bij 350kW laadcapaciteit. Dan heb je voldoende geladen om je volgende pauze te halen.
  Moderator vrijdag 11 januari 2019 @ 12:16:01 #66
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_184335992
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 12:13 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Als de Fransen dat niet doen, zullen er minder toeristen naar Frankrijk gaan.
Als dat het doel is van de Fransen dan bereiken ze dat op die manier.

Als ik op vakantie ben pauzeer ik iedere 300-400km. Even een paar boterhammen, bakje leut, benen strekken. De meeste mensen zijn met een gezin met kinderen, die moeten ook even hun energie kwijt.

Snelladers kunnen in 15 minuten tot 80% opladen. Shell heeft bijvoorbeeld de IONITY-palen, die een capaciteit van 350 kilowatt hebben. In een uur zou je dan 1750km kunnen bijladen maar zoveel capaciteit heb je niet in je accu. 15 tot 20 minuten is dan al 435 tot 580km range.

Die 10 tot 15 minuten extra pauze op een vakantie die je 1 of 2x per jaar hebt... als je dat niet kan opbrengen...
Als je niet begrijpt dat je eerst mag wachten tot al je voorgangers ook een kwartier aan de lader hebben gehangen dan begrijp ik wel waarom het jou wel een goed idee lijkt
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_184336009
Wel mooi om te zien dat mensen zich nu vooral nog druk maken om de vakanties en niet meer om de binnenlandse ritten. De discussie is met het toenemen van de laadpalen en actieradius in 3 jaar al flink verschoven.
pi_184336045
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 12:16 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

Als je niet begrijpt dat je eerst mag wachten tot al je voorgangers ook een kwartier aan de lader hebben gehangen dan begrijp ik wel waarom het jou wel een goed idee lijkt
Knelpunten zijn er om op te lossen. Die elektrische auto vervangt niet alle auto's in 1x.
Ieder jaar zullen er nieuwe knelpunten ontstaan en is het aan de markt op dat te ondervangen.

Ik denk dat dat kan, jij denkt van niet. Alleen de tijd zal het leren. Ik ben niet zo'n zwartdenker.

En mocht je echt een kilometervreter zijn met range anxiety dan koop je een oude Volvo V100 in 2025 en rij je daar nog 25 jaar mee.
pi_184336135
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 12:16 schreef Plompzakker het volgende:
Maar lieve Plompzakker en Vogeltjesdans, mag ik nu ook eens een vraag stellen?

Wat is dan jullie voorstel wat we de komende jaren gaan doen? Vrolijk doorrijden met benzine en diesel en verwarmen met gas? Totdat we in Groningen niks meer kunnen vinden (rond 2030), ruwe olie verdubbeld is in prijs omdat ze alleen nog maar olie uit teerzand en onder kilometers ijs op de noordpool kunnen finden? En dan?

Ik zeg niet dat electrische autos en warmtepompen zaligmakend zijn, maar hebben jullie een beter alternatief? Je kop in het zand steken werkt hoogstens als je een levensverwachting van minder dan ongeveer 20 jaar hebt.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  Grootste baggeraar 2022 vrijdag 11 januari 2019 @ 12:25:25 #70
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_184336188
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 12:06 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

Een tankpauze kost mij hooguit 5 minuten, plus wachttijd. In die tijd laad je niet even een accu vol. Dus langer wachten en langere wachttijden. Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen.
En dan moet je nog maar hopen dat de Fransen massaal laadstations naast hun snelwegen gaan bouwen om onze auto's te faciliteren
Of je staat daar met 25 voertuigen te wachten tot je kan laden - heeft u even 20 uur voor u weer verder kunt? :')
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  Grootste baggeraar 2022 vrijdag 11 januari 2019 @ 12:28:02 #71
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_184336237
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 12:22 schreef knoopie het volgende:

[..]

Maar lieve Plompzakker en Vogeltjesdans, mag ik nu ook eens een vraag stellen?

Wat is dan jullie voorstel wat we de komende jaren gaan doen? Vrolijk doorrijden met benzine en diesel en verwarmen met gas? Totdat we in Groningen niks meer kunnen vinden (rond 2030), ruwe olie verdubbeld is in prijs omdat ze alleen nog maar olie uit teerzand en onder kilometers ijs op de noordpool kunnen finden? En dan?

Ik zeg niet dat electrische autos en warmtepompen zaligmakend zijn, maar hebben jullie een beter alternatief? Je kop in het zand steken werkt hoogstens als je een levensverwachting van minder dan ongeveer 20 jaar hebt.
Maak de voertuigen hybride zodat het niet meteen 100% kut is. En pak eerst de bedrijven aan. Dáár zit de vervuiling, niet bij mensen die zich toch al de tandjes recycleren en met een extra trui zitten te bezuinigen op gas.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_184336307
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 12:28 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Maak de voertuigen hybride zodat het niet meteen 100% kut is. En pak eerst de bedrijven aan. Dáár zit de vervuiling, niet bij mensen die zich toch al de tandjes recycleren en met een extra trui zitten te bezuinigen op gas.
Lekker ding *;
  Grootste baggeraar 2022 vrijdag 11 januari 2019 @ 12:31:10 #73
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_184336318
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 12:17 schreef MaGNeT het volgende:
Wel mooi om te zien dat mensen zich nu vooral nog druk maken om de vakanties en niet meer om de binnenlandse ritten. De discussie is met het toenemen van de laadpalen en actieradius in 3 jaar al flink verschoven.
Het gaat niet alleen om vakanties. Het gaat om alle momenten waarop even vier uur opladen niet uitkomt - en dat is in de praktijk vaker dan je lief is. Veel vaker.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_184336338
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 12:31 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Het gaat niet alleen om vakanties. Het gaat om alle momenten waarop even vier uur opladen niet uitkomt - en dat is in de praktijk vaker dan je lief is. Veel vaker.
Heb je zelf al een electrische auto? Weet je dus daadwerkelijk hoe het in de praktijk is?
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_184336487
TS heeft gelijk, met als toevoeging dat de werkelijkheid nog triester is dan hij schetst. Zo wordt er gebruik gemaakt van kinderarbeid om de grondstoffen voor accu's te winnen. Piepjonge kinderen, maar ook volwassenen raken ernstig ziek omdat ze zonder beschermingsmiddelen in aanraking komen met giftige, schadelijke stoffen.

TS zegt ook dat het iets uithaalt voor het milieu, op negen cijfers achter de komma. Ook dat is niet waar. Op z'n best haalt het helemaal niks uit. Aannemelijker is dat het zelfs averechts werkt. Om auto's elektrisch te laten rijden, moet veel meer elektriciteit worden opgewekt. Die bestaat maar voor een klein deel uit duurzame energie, waarvoor sowieso altijd back-up nodig is. Het leeuwendeel komt van conventionele centrales, temeer omdat we een regering hebben die niet doorpakt met (veel schonere) kernenergie.

Maar het kan nog erger: steeds vaker wordt energie gewonnen door het verstoken van biomassa. Niet alleen zorgt dat voor luchtvervuiling, het is ook nog eens zo dat er elders (bijvoorbeeld in de VS) bomen worden omgekapt en versnipperd, die met vervuilende boten naar Europa worden gebracht, om hier te worden verstookt. Dat terwijl bomen CO2 opnemen. En dat terwijl het tempo van verstoken veel hoger ligt dan de aangroeitijd van bomen.

Zoals TS al terecht stelt, komen er ook nog allerlei logistieke problemen bij. Deskundigen zeggen nu al dat het autoverkeer in 2030 met geen mogelijkheid volledig elektrisch is.
  Grootste baggeraar 2022 vrijdag 11 januari 2019 @ 12:41:21 #76
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_184336505
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 12:32 schreef knoopie het volgende:

[..]

Heb je zelf al een electrische auto? Weet je dus daadwerkelijk hoe het in de praktijk is?
Ben je echt zo dom of doe je maar alsof?

Of iedereen een ideaal geregeld leven heeft waarin je op ideale momenten net zo ideaal kunt opladen.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_184336566
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 12:31 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Het gaat niet alleen om vakanties. Het gaat om alle momenten waarop even vier uur opladen niet uitkomt - en dat is in de praktijk vaker dan je lief is. Veel vaker.
Hoe kom je nu weer bij die 4 uur opladen... echt...

Thuis kan je met 3x16x230 = 11kW laden zonder aanpassingen aan je vastrecht.

Auto's in Nederland leggen gemiddeld 40km per dag af, dat is 40/5 = 8kWh.

Het gros van de mensen kan dus in 44 minuten hun auto weer "aftoppen".

En als je 500km per dag rijdt, doe je er natuurlijk niet verstandig aan om een auto te kopen met een range van 185km...
pi_184336573
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 12:28 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Maak de voertuigen hybride zodat het niet meteen 100% kut is. En pak eerst de bedrijven aan. Dáár zit de vervuiling, niet bij mensen die zich toch al de tandjes recycleren en met een extra trui zitten te bezuinigen op gas.
In die fase zitten we momenteel. Er rijden bergen hybrides rond.

En ook al krijgt de gemiddelde particulier er niks van mee, bedrijven krijgen ook steeds strengere eisen. Helaas zijn de meeste regeringen in europa nog een beetje bang om de bedrijven echt hard aan te pakken helaas, maar je kan natuurlijk ook zelf meehelpen door proberen producten in te kopen bij milieuvriendelijkere bedrijven.

Maar mijn laatste posts gelden net zo goed voor de financiele gevolgen voor jou, compleet losstaand voor het milieu. Brandstof wordt hoe dan ook duurder. Wat is jouw antwoord daarop, behalve jammeren dat electroautos stom zijn? Mocht je een andere oplossing hebben, dan hoor ik het graag, want het liefst heb ik helemaal geen auto.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_184336597
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 11:01 schreef knoopie het volgende:

[..]

Dat vind ik echt het grootste non-argument überhaupt. Compleet onafhankelijk van wat voor auto je hebt, ben je helemaal zelf schuldig als je jaar na jaar op die dagen per-se door frankrijk wilt rijden en dan in de file staat.
Tegenwoordig is het vrijwel ieder weekend in juli/augustus helaas... kwam ik door schade en schande achter :'(
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_184336619
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 12:41 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Ben je echt zo dom of doe je maar alsof?

Of iedereen een ideaal geregeld leven heeft waarin je op ideale momenten net zo ideaal kunt opladen.
Nee, ik heb praktijkervaring. Met een electrische auto. En een huurauto voor de twee keer per jaar dat ik er eentje nodig heb voor vakantie. Zoals ik al eerder heb geschreven. En jij?
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_184336665
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 12:41 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Ben je echt zo dom of doe je maar alsof?

Of iedereen een ideaal geregeld leven heeft waarin je op ideale momenten net zo ideaal kunt opladen.
Uitzonderingen zijn er altijd.

Ik weet niet hoe jouw leven er uitziet maar tussen 2025 en 2030 verwachten de grote merken en analisten dat elektrische auto's een range van zo'n 800km zullen hebben. Dat is gezien de toename van de energiedichtheid van accu's en de prijsdalingen van accu-cellen heel realistisch.

Als jij in staat bent om dat iedere dag leeg te rijden dan rij je 292.000km per jaar.
Dat lijkt me vrij uitzonderlijk, aangezien dat gemiddeld op zo'n 13.000km per jaar ligt.

Mocht je dat wel rijden, dan is een elektrische auto op dat moment nog niets voor jou en heb je ook de keuze om nog 20 jaar in je oude Volvo te blijven rijden (die dat heus wel volhoudt, want Volvo).

En laden bij een snel-laadpaal duurt geen 4 uren... laat dat idee ook eens los...
  Grootste baggeraar 2022 vrijdag 11 januari 2019 @ 12:49:33 #82
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_184336680
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 12:44 schreef knoopie het volgende:

[..]

In die fase zitten we momenteel. Er rijden bergen hybrides rond.

En ook al krijgt de gemiddelde particulier er niks van mee, bedrijven krijgen ook steeds strengere eisen. Helaas zijn de meeste regeringen in europa nog een beetje bang om de bedrijven echt hard aan te pakken helaas, maar je kan natuurlijk ook zelf meehelpen door proberen producten in te kopen bij milieuvriendelijkere bedrijven.

Maar mijn laatste posts gelden net zo goed voor de financiele gevolgen voor jou, compleet losstaand voor het milieu. Brandstof wordt hoe dan ook duurder. Wat is jouw antwoord daarop, behalve jammeren dat electroautos stom zijn? Mocht je een andere oplossing hebben, dan hoor ik het graag, want het liefst heb ik helemaal geen auto.
Ik zie anders heel weinig hybrides. 5% misschien? Voornamelijk in Leaseland?

Je moet de vervuiling aanpakken waar die het grootst is. Daar haal je het meeste winst. Maar ja, dan wordt het zo lastig om de burger daarna nog uit te knijpen hè.

Ik zeg niet dat ev's stom zijn, je moet ze niet iedereen willen opdringen. Ben jij een milieufanaat die niet veel rijdt, veel succes en ik hoop dat jij en je ev heel gelukkig worden samen.
Maar laat de rest van Nederland met rust en denk in realistische oplossingen, niet alleen in extreme linksidealen alleen omwille van een aangepraat "het moet maar".
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_184336717
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 12:49 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Ik zie anders heel weinig hybrides. 5% misschien? Voornamelijk in Leaseland?

Je moet de vervuiling aanpakken waar die het grootst is. Daar haal je het meeste winst. Maar ja, dan wordt het zo lastig om de burger daarna nog uit te knijpen hè.

Ik zeg niet dat ev's stom zijn, je moet ze niet iedereen willen opdringen. Ben jij een milieufanaat die niet veel rijdt, veel succes en ik hoop dat jij en je ev heel gelukkig worden samen.
Maar laat de rest van Nederland met rust en denk in realistische oplossingen, niet alleen in extreme linksidealen alleen omwille van een aangepraat "het moet maar".
Ok, prima. Wat is jouw voorstel voor een realistische oplossing?
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_184336750
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 12:49 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Uitzonderingen zijn er altijd.

Ik weet niet hoe jouw leven er uitziet maar tussen 2025 en 2030 verwachten de grote merken en analisten dat elektrische auto's een range van zo'n 800km zullen hebben. Dat is gezien de toename van de energiedichtheid van accu's en de prijsdalingen van accu-cellen heel realistisch.

Als jij in staat bent om dat iedere dag leeg te rijden dan rij je 292.000km per jaar.
Dat lijkt me vrij uitzonderlijk, aangezien dat gemiddeld op zo'n 13.000km per jaar ligt.

Mocht je dat wel rijden, dan is een elektrische auto op dat moment nog niets voor jou en heb je ook de keuze om nog 20 jaar in je oude Volvo te blijven rijden (die dat heus wel volhoudt, want Volvo).

En laden bij een snel-laadpaal duurt geen 4 uren... laat dat idee ook eens los...
Ik ben vooral erg benieuwd waar de 3.000 kerncentrales gaan komen om al die auto's van stroom te voorzien.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_184336752
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 12:44 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Hoe kom je nu weer bij die 4 uur opladen... echt...

Thuis kan je met 3x16x230 = 11kW laden zonder aanpassingen aan je vastrecht.

Auto's in Nederland leggen gemiddeld 40km per dag af, dat is 40/5 = 8kWh.

Het gros van de mensen kan dus in 44 minuten hun auto weer "aftoppen".

En als je 500km per dag rijdt, doe je er natuurlijk niet verstandig aan om een auto te kopen met een range van 185km...
Wat als je voor je werk maar 40 kilometer rijdt, maar ook wel eens op bezoek wilt bij familie die 150 kilometer verderop woont? Of wat als je je auto naast je woon-werkverkeer ook wilt gebruiken voor je zomervakantie in Zuid-Frankrijk?
  Grootste baggeraar 2022 vrijdag 11 januari 2019 @ 12:56:16 #86
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_184336799
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 12:49 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Uitzonderingen zijn er altijd.

Ik weet niet hoe jouw leven er uitziet maar tussen 2025 en 2030 verwachten de grote merken en analisten dat elektrische auto's een range van zo'n 800km zullen hebben. Dat is gezien de toename van de energiedichtheid van accu's en de prijsdalingen van accu-cellen heel realistisch.

Als jij in staat bent om dat iedere dag leeg te rijden dan rij je 292.000km per jaar.
Dat lijkt me vrij uitzonderlijk, aangezien dat gemiddeld op zo'n 13.000km per jaar ligt.

Mocht je dat wel rijden, dan is een elektrische auto op dat moment nog niets voor jou en heb je ook de keuze om nog 20 jaar in je oude Volvo te blijven rijden (die dat heus wel volhoudt, want Volvo).

En laden bij een snel-laadpaal duurt geen 4 uren... laat dat idee ook eens los...
Dan blijven er nog verschillende bezwaren. Drie kwartier opladen is leuk als je elke dag een geregeld leventje hebt. Dat hebben de meeste mensen niet. Buiten dat "s'avonds opladen" bestaat er een hele wereld waarin zelfs drie kwartier opladen op zijn zachtst gezegd altijd onhandig is. Het beperkt je altijd in het meteen weg kunnen.

En hoe wil je alle parkeerplaatsen volgooien met palen? Waar komt die electriteit vandaan? Wat dacht je van de impact van "allemaal met zijn allen tegelijk 'even' opladen" op centrales?
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_184336816
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 12:53 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Ik ben vooral erg benieuwd waar de 3.000 kerncentrales gaan komen om al die auto's van stroom te voorzien.
Ik ben vooral benieuwd waar jij dat cijfer van 3.000 kerncentrales vandaan haalt.

Om alle 8 miljoen auto's die nu op de weg rijden te vervangen door elektrische auto's is 17,33% meer stroomproductie nodig in Nederland.

Maar...

Er zal ook minder brandstof geraffineerd hoeven te worden. De productie van 1 liter diesel/benzine kost zo'n 1,5kWh. Daar kan een elektrische auto al 7,5km op rijden...

In de praktijk zal er dus minder dan 17,33% extra stroom nodig zijn.

En die 8 miljoen auto's zijn ook niet in 1 week vervangen, reken op zo'n 25 tot 30 jaar vanaf nu (gezien de verkoopcijfers van nieuwe auto's en het aandeel elektrische auto's).
pi_184336822
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 12:53 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Wat als je voor je werk maar 40 kilometer rijdt, maar ook wel eens op bezoek wilt bij familie die 150 kilometer verderop woont? Of wat als je je auto naast je woon-werkverkeer ook wilt gebruiken voor je zomervakantie in Zuid-Frankrijk?
Bij de keuze van de actie-radius van een auto is inderdaad wat je gemiddeld per dag rijdt niet echt relevant, het gaat inderdaad om de pieken. Leuk als je gemiddeld 40km per dag rijdt, maar als je een paar keer per jaar ook 500km aan een stuk rijdt, dan wil je ook een auto die dat haalt zonder >1 uur bezig te zijn met opladen. Nou zal dat over de jaren wel allemaal beter worden, maar voor mij is elektrisch op dit moment iig geen redelijk alternatief.
pi_184336856
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 12:56 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Dan blijven er nog verschillende bezwaren. Drie kwartier opladen is leuk als je elke dag een geregeld leventje hebt. Dat hebben de meeste mensen niet. Buiten dat "s'avonds opladen" bestaat er een hele wereld waarin zelfs drie kwartier opladen op zijn zachtst gezegd altijd onhandig is. Het beperkt je altijd in het meteen weg kunnen.

En hoe wil je alle parkeerplaatsen volgooien met palen? Waar komt die electriteit vandaan? Wat dacht je van de impact van "allemaal met zijn allen tegelijk 'even' opladen" op centrales?
De meeste mensen hebben juist een oersaai, voorspelbaar en geregeld leventje.

Waar de elektriciteit vandaan komt? Zie mijn vorig post, scheelt typewerk.

45 minuten laden? Ligt er aan waar je laadt. Als je voor je deur of naast je huis laadt zal de laadstroom lager zijn en zal hij soms langer laden. Maar jij doet alsof je een accu altijd moet aftoppen en alsof je je accu altijd leegrijdt.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 11-01-2019 13:05:12 ]
pi_184336874
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 12:57 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Bij de keuze van de actie-radius van een auto is inderdaad wat je gemiddeld per dag rijdt niet echt relevant, het gaat inderdaad om de pieken. Leuk als je gemiddeld 40km per dag rijdt, maar als je een paar keer per jaar ook 500km aan een stuk rijdt, dan wil je ook een auto die dat haalt zonder >1 uur bezig te zijn met opladen. Nou zal dat over de jaren wel allemaal beter worden, maar voor mij is elektrisch op dit moment iig geen redelijk alternatief.
Hoe vaak per jaar heb je dat echt nodig? Voor mij is het zelfs nu al goedkoper om gewoon voor die paar keer per jaar een grote brandstofauto te huren, in plaats van 95% van de tijd een te grote auto voor de deur hebben staan.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  vrijdag 11 januari 2019 @ 13:01:18 #91
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_184336890
"Dat vuur gaat niks worden hoor, overal roetaanslag."

"Onzin, dat hele op land zijn. Allemaal zand tussen je vinnen."

"Dat wiel is geen blijvertje hoor, krijg je super onhandige sporen van in het pad."

Mai mai mai. De VOC mentaliteit van kansen zien is ver te zoeken hoor. En ondertussen is de model 3 in de VS de best verkochte luxewagen geworden en in vele andere landen zijn ze lekker geld aan het verdienen aan de transitie.
Ik ga naar huis.
pi_184336909
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 12:57 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Bij de keuze van de actie-radius van een auto is inderdaad wat je gemiddeld per dag rijdt niet echt relevant, het gaat inderdaad om de pieken. Leuk als je gemiddeld 40km per dag rijdt, maar als je een paar keer per jaar ook 500km aan een stuk rijdt, dan wil je ook een auto die dat haalt zonder >1 uur bezig te zijn met opladen. Nou zal dat over de jaren wel allemaal beter worden, maar voor mij is elektrisch op dit moment iig geen redelijk alternatief.
Ik zie werkelijk het probleem niet van een paar keer per jaar (!) wat langer wachten bij het laden. Als je 500km aan 1 stuk rijdt zijn dat soort pauzes vrij normaal.

In het vrachtverkeer (beroepschauffeurs!) is 45 minuten pauzeren na 4,5 uur rijden bijvoorbeeld wettelijk vastgelegd.
En dat zijn mensen met ervaring, geen Piet die met z'n gezin vroeg in de ochtend op vakantie gaat na een veel te korte nacht, drukke werkweek en inpakstress.

Mensen maken problemen die er niet zijn.

En voor nu is het voor velen nog geen alternatief, we hebben het echter over 2030 waarbij het alleen voor nieuwe auto's geldt. Je kan nog tot in 2045 of 2050 met je oude Volvo blijven rondrijden als je echt zo gehecht bent aan 5 minuten tanken, al zal het aantal pompen wel afnemen.
pi_184336942
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 13:00 schreef knoopie het volgende:

[..]

Hoe vaak per jaar heb je dat echt nodig? Voor mij is het zelfs nu al goedkoper om gewoon voor die paar keer per jaar een grote brandstofauto te huren, in plaats van 95% van de tijd een te grote auto voor de deur hebben staan.
Zelf gebruik ik mijn auto met name voor langere afstanden (450km, ~eens per maand), dus elektrisch heeft voor mij geen enkele zin, tenzij de auto een actie-radius van minstens 500km heeft, en dan ook echt 500km met goede snelheden ipv 120km/h (ipv 500km bij snelheden van 80km/h).

Een (duurdere) elektrische auto kopen voor dagelijks gebruik en daarnaast ook nog een aantal keer een auto huren voor langere ritten lijkt me niet echt goedkoper dan een (goedkopere) brandstof auto kopen.

Ik zie het best over 5-10 jaar wat worden, maar voor mij iig nu nog niet.
  Moderator vrijdag 11 januari 2019 @ 13:06:54 #94
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_184336975
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 12:22 schreef knoopie het volgende:

[..]

Maar lieve Plompzakker en Vogeltjesdans, mag ik nu ook eens een vraag stellen?

Wat is dan jullie voorstel wat we de komende jaren gaan doen? Vrolijk doorrijden met benzine en diesel en verwarmen met gas? Totdat we in Groningen niks meer kunnen vinden (rond 2030), ruwe olie verdubbeld is in prijs omdat ze alleen nog maar olie uit teerzand en onder kilometers ijs op de noordpool kunnen finden? En dan?

Ik zeg niet dat electrische autos en warmtepompen zaligmakend zijn, maar hebben jullie een beter alternatief? Je kop in het zand steken werkt hoogstens als je een levensverwachting van minder dan ongeveer 20 jaar hebt.
Gefaseerde minder opgedrongen overgang waarbij het resultaat van innovatie samen met de markt de uiteindelijke koers zal bepalen
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_184336991
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 13:02 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik zie werkelijk het probleem niet van een paar keer per jaar (!) wat langer wachten bij het laden. Als je 500km aan 1 stuk rijdt zijn dat soort pauzes vrij normaal.

In het vrachtverkeer (beroepschauffeurs!) is 45 minuten pauzeren na 4,5 uur rijden bijvoorbeeld wettelijk vastgelegd.
Ik doe dat zo'n 10 keer per jaar en dan neem ik geen pauze's (afgezien van 5 minuutjes tanken). Ook geen zin in om >1 uur stil te staan.
pi_184337006
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 13:05 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Zelf gebruik ik mijn auto met name voor langere afstanden (450km, ~eens per maand), dus elektrisch heeft voor mij geen enkele zin, tenzij de auto een actie-radius van minstens 500km heeft, en dan ook echt 500km met goede snelheden ipv 120km/h (ipv 500km bij snelheden van 80km/h).

Een (duurdere) elektrische auto kopen voor dagelijks gebruik en daarnaast ook nog een aantal keer een auto huren voor langere ritten lijkt me niet echt goedkoper dan een (goedkopere) brandstof auto kopen.

Ik zie het best over 5-10 jaar wat worden, maar voor mij iig nu nog niet.
Net was het nog "paar keer per jaar" en nu rij je het iedere maand?
Afijn, er is altijd wel een afstand te bedenken die niet haalbaar is op 1 acculading.

In 2025 hebben wss een topic "ja, je kan maar 800km op zo'n lading en ik rij een paar keer per jaar 2000km dus dan moet ik 3x een half uur aan de lader, niets voor mij"
pi_184337095
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 13:07 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Ik doe dat zo'n 10 keer per jaar en dan neem ik geen pauze's (afgezien van 5 minuutjes tanken). Ook geen zin in om >1 uur stil te staan.
20 minuten.

En verder moet je natuurlijk zelf weten of je de adviezen voor pauzes tijdens het autorijden in de wind slaat.
pi_184337377
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 13:08 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Net was het nog "paar keer per jaar" en nu rij je het iedere maand?
Ik heb nergens gezegd dat ik slechts een paar keer per jaar zo'n afstand rij. Ik heb alleen gezegd dat er mensen zijn die een paar keer per jaar langere afstanden rijden en dat daarmee een hogere actie-radius relevanter is dan wat je op een gemiddelde dag rijdt (gemiddeldes zijn niet echt interessant).
pi_184337399
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 13:13 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

20 minuten.

En verder moet je natuurlijk zelf weten of je de adviezen voor pauzes tijdens het autorijden in de wind slaat.
Daarom zijn het ook adviezen... plus rij ik die 450km normaal in zo'n 4-4,5 uur, dus prima :)
pi_184337472
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 13:27 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Daarom zijn het ook adviezen... plus rij ik die 450km normaal in zo'n 4-4,5 uur, dus prima :)
Maar... als je die 450km in 4,5 uur rijdt, wat is dan het probleem? Heb je geen bestemming? Moet je daar niet wachten? Of rij je alleen maar? Ik bedoel, je maakt het allemaal mooi passend maar ik probeer gewoon vast te stellen wat nu echt je punt is.
pi_184337557
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 13:26 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Ik heb nergens gezegd dat ik slechts een paar keer per jaar zo'n afstand rij. Ik heb alleen gezegd dat er mensen zijn die een paar keer per jaar langere afstanden rijden en dat daarmee een hogere actie-radius relevanter is dan wat je op een gemiddelde dag rijdt (gemiddeldes zijn niet echt interessant).
Ja, als je vaak lange ritten maakt zou ik nog even wachten tot de actieradius wat langer is.
We hebben het ook nergens een verplichting om nu over te stappen.

Dat is misschien ook wel een beetje door de Telegraaf koppen.
Dat was zoiets als "2030 verbod op brandstofauto".

Maar dat gaat alleen om nieuw verkochte auto's.
En de ontwikkelingen van accu's staan ook niet stil...,

Ik zei al, er is altijd een afstand te bedenken die je niet op 1x laden gaat halen maar je komt ook op een punt van wat je maximaal op een dag kan afleggen zonder de veiligheid in het gedrang te laten komen.

Ofwel: als de actieradius van nu niet voldoende is, wat is dan wel voldoende?

Ik begin: 500km zou voor mij meer dan voldoende zijn in mijn situatie.
pi_184337613
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 13:06 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

Gefaseerde minder opgedrongen overgang waarbij het resultaat van innovatie samen met de markt de uiteindelijke koers zal bepalen
Zuinigere autos worden al sinds jaren financieel aantrekkelijk gemaakt. Toegegeven, in eerste instantie voor de lease-markt, maar daardoor automatisch een paar jaar later voor de tweedehands markt. Je kan nu vanaf 12.000 euro een plugin hybride kopen, waarmee je elke dag 40km electrisch naar je werk kan rijden, en die in de vakantie op benzine bijna een normaal bereik heeft.
Het verkopen van brandstof-autos wordt pas over 12 jaar verboden. Als je er dan eentje koopt van fatsoenlijke kwaliteit, kan je nog tot 2050 op benzine rijden.

Hoe wil je het nog gefaseerder invoeren? Langzamer gaat bijna niet.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  Moderator vrijdag 11 januari 2019 @ 13:41:25 #103
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_184337696
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 13:37 schreef knoopie het volgende:

[..]

Zuinigere autos worden al sinds jaren financieel aantrekkelijk gemaakt. Toegegeven, in eerste instantie voor de lease-markt, maar daardoor automatisch een paar jaar later voor de tweedehands markt. Je kan nu vanaf 12.000 euro een plugin hybride kopen, waarmee je elke dag 40km electrisch naar je werk kan rijden, en die in de vakantie op benzine bijna een normaal bereik heeft.
Het verkopen van brandstof-autos wordt pas over 12 jaar verboden. Als je er dan eentje koopt van fatsoenlijke kwaliteit, kan je nog tot 2050 op benzine rijden.

Hoe wil je het nog gefaseerder invoeren? Langzamer gaat bijna niet.
Er wordt geredeneerd vanuit hoopvolle verwachtingen over de staat van innovatie over een aantal jaren. En op basis daarvan wordt voorbarig beleid gevoerd.
Als die elektrische dingen echt goed gaan worden zullen ze op kwalitatieve aspecten vanzelf de markt gaan veroveren.
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_184337797
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 13:41 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

Er wordt geredeneerd vanuit hoopvolle verwachtingen over de staat van innovatie over een aantal jaren. En op basis daarvan wordt voorbarig beleid gevoerd.
Als die elektrische dingen echt goed gaan worden zullen ze op kwalitatieve aspecten vanzelf de markt gaan veroveren.
Dat is mijn verwachting ook.

Maar je lijkt 1 ding over het hoofd te zien.

Zo'n verbod (of in EU verband, 37,5% gemiddelde uitstoot verlaging van line-up aan auto's per fabrikant) is dan ook geen signaal aan de klanten, het is een signaal aan de fabrikanten om "gas te geven".

VW investeert niet voor niets tientallen miljarden in EV's en andere technieken. Als VW dat niet doet, is VW over 15 jaar de marktpositie kwijt die ze nu heeft en is het letterlijk het nieuwe Kodak of Nokia van de automarkt. Als je ziet wat Tesla in amper 11 jaar heeft ontwikkeld, sinds de eerste Roadster...
  Moderator vrijdag 11 januari 2019 @ 13:49:56 #105
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_184337888
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 13:45 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat is mijn verwachting ook.

Maar je lijkt 1 ding over het hoofd te zien.

Zo'n verbod (of in EU verband, 37,5% gemiddelde uitstoot verlaging van line-up aan auto's per fabrikant) is dan ook geen signaal aan de klanten, het is een signaal aan de fabrikanten om "gas te geven".

VW investeert niet voor niets tientallen miljarden in EV's en andere technieken. Als VW dat niet doet, is VW over 15 jaar de marktpositie kwijt die ze nu heeft en is het letterlijk het nieuwe Kodak of Nokia van de automarkt. Als je ziet wat Tesla in amper 11 jaar heeft ontwikkeld, sinds de eerste Roadster...
Of bedrijven worden gedwongen om te investeren in dingen die het uiteindelijk toch niet worden en er wordt een hoop geproduceerd om niks.
Zie de dieselauto
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_184337976
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 13:49 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

Of bedrijven worden gedwongen om te investeren in dingen die het uiteindelijk toch niet worden en er wordt een hoop geproduceerd om niks.
Zie de dieselauto
Naja, kijk ook naar de tijd en de vorderingen... in 2005 stelden we in Nederland roetfilters verplicht voor diesels... kende jij toen het automerk Tesla?

En het grote probleem met die "schone" diesels was vooral dat ze eigenlijk niet voldeden aan de regels... het werd een groot sjoemelschandaal voor o.a. VAG.
  Moderator vrijdag 11 januari 2019 @ 14:00:42 #107
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_184338075
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 13:55 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Naja, kijk ook naar de tijd en de vorderingen... in 2005 stelden we in Nederland roetfilters verplicht voor diesels... kende jij toen het automerk Tesla?

En het grote probleem met die "schone" diesels was vooral dat ze eigenlijk niet voldeden aan de regels... het werd een groot sjoemelschandaal voor o.a. VAG.
Daarom, je kunt niet voorzien op toekomstige ontwikkelingen. Dus nu al beleid voor 2030 maken is een beetje onzinnig
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_184338106
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 14:00 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

Daarom, je kunt niet voorzien op toekomstige ontwikkelingen. Dus nu al beleid voor 2030 maken is een beetje onzinnig
Het is een duidelijke horizon voor fabrikant en consument, niets mis mee.
  Moderator vrijdag 11 januari 2019 @ 14:04:29 #109
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_184338131
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 14:02 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Het is een duidelijke horizon voor fabrikant en consument, niets mis mee.
Iets verbieden is een harde commitment zonder dat je weet of je uiteindelijk de juiste weg in bent geslagen
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_184338146
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 14:04 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

Iets verbieden is een harde commitment zonder dat je weet of je uiteindelijk de juiste weg in bent geslagen
Er zit vast wel navigatie in.
pi_184338201
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 13:31 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Maar... als je die 450km in 4,5 uur rijdt, wat is dan het probleem? Heb je geen bestemming? Moet je daar niet wachten? Of rij je alleen maar? Ik bedoel, je maakt het allemaal mooi passend maar ik probeer gewoon vast te stellen wat nu echt je punt is.
Dat die actie-radius met de meeste elektrische auto's niet te doen is.
  Moderator vrijdag 11 januari 2019 @ 14:09:08 #112
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_184338218
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 14:05 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Er zit vast wel navigatie in.
En met deze reactie kan ik concluderen dat je inhoudelijk geen punten meer hebt.
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_184338233
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 14:08 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Dat die actie-radius met de meeste elektrische auto's niet te doen is.
Wat zou voor jou een acceptabele actieradius zijn?
pi_184338273
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 14:09 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Wat zou voor jou een acceptabele actieradius zijn?
Zo'n 600km, en dan ook 600km met goede snelheid over de Duitse Autobahn (dus niet 120/130 rijden).

Maar verder ook niet relevant, want ik ben sowieso niet van plan binnen korte tijd naar elektrisch te switchen, alleen wanneer het economisch aantrekkelijk is.
pi_184338295
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 14:11 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Zo'n 600km, en dan ook 600km met goede snelheid over de Duitse Autobahn (dus niet 120/130 rijden).
Komt eraan ;)
pi_184338328
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 12:57 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik ben vooral benieuwd waar jij dat cijfer van 3.000 kerncentrales vandaan haalt.

Om alle 8 miljoen auto's die nu op de weg rijden te vervangen door elektrische auto's is 17,33% meer stroomproductie nodig in Nederland.

Maar...

Er zal ook minder brandstof geraffineerd hoeven te worden. De productie van 1 liter diesel/benzine kost zo'n 1,5kWh. Daar kan een elektrische auto al 7,5km op rijden...

In de praktijk zal er dus minder dan 17,33% extra stroom nodig zijn.

En die 8 miljoen auto's zijn ook niet in 1 week vervangen, reken op zo'n 25 tot 30 jaar vanaf nu (gezien de verkoopcijfers van nieuwe auto's en het aandeel elektrische auto's).
Hoe kom je bij dat getal?"

Enne... het scheelt geen tyfus in CO2 uitstoot:
Als we in Nederland allemaal elektrisch gaan rijden en dat doen op groene stroom, kan dat 6 tot 7% van de Nederlandse CO2-uitstoot schelen. De Correspondent becijferde de CO2-uitstoot van het autorijden. ‘Een elektrische auto die rijdt op honderd procent groene stroom, veroorzaakt met de huidige technologie zo’n twee derde minder CO2-uitstoot dan een benzine-auto.’
https://www.fluxenergie.n(...)schelen/?gdpr=accept
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_184338356
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 14:12 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Komt eraan ;)
Daar reken ik ook wel op, ben het verder ook niet eens met de meeste punten uit de OP, mijn voornaamste punt (los van mijn persoonlijke situatie) is dat voor de actie-radius het niet relevant is wat iemand gemiddeld per dag rijdt, maar dat je ook (en vooral) naar de uitschieters moet kijken. Als je op normale dagen zo'n 40km rijdt, maar af en toe ook 400-500km, dan is dat laatste relevanter voor je gewenste actie-radius. Als zo'n lange rit slechts sporadisch is, dan kun je een wat langere pauze voor lief nemen of in noodgeval een huurauto nemen, maar dat is natuurlijk niet optimaal. Voor veel mensen zal dit ook het voornaamste kritiekpunt zijn op de actie-radius, maar inderdaad iets wat op termijn wel verbetert zal worden.
pi_184338399
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 14:00 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

Daarom, je kunt niet voorzien op toekomstige ontwikkelingen. Dus nu al beleid voor 2030 maken is een beetje onzinnig
Beleid is per definitie voor de toekomst, dus moet gebaseerd zijn op aannames. Niemand kan garanderen wat er in de toekomst te wachten staat.

Echt verplichten van electrische autos is het niet. Er staat nergens dat mensen een electrische auto moeten kopen. Ze verbieden alleen om vanaf 2030 vervuilende autos te verkopen, waar eigenlijk niemand principieel op tegen kan zijn. En elke fabrikant is vrij om een milieuvriendelijk alternatief te vinden dat ze in de toekomst kunnen verkopen. Ook zij worden niet gedwongen electrische autos te maken. Ze kunnen ook gaan proberen om in de toekomst hun geld te gaan verdienen met een sleutelhangerfabriek. Maar kennelijk zien zij mogelijkheden om in de toekomst een product aan te kunnen bieden wat de klanten willen hebben en waarmee ze geld kunnen verdienen. Dat is de marktwerking die je zo graag zou zien.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_184338434
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 14:14 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Hoe kom je bij dat getal?
(gemiddelde kilometers per jaar / aantal kilometers per kWh) * 8.000.000

Dat is 17,33% van het totale Nederlandse stroomverbruik.

Tweakers heeft in een FP artikel overigens dezelfde berekening gedaan en kwam afgerond op 18% in hun artikel, ik zat er niet ver vanaf blijkbaar.

Wat betreft de 1,5kWh die benodigd is om 1 liter brandstof te raffineren, daar zijn diverse bronnen voor die ongeveer dezelfde conclusie hebben. Er zijn ook bronnen die zeggen "ja, maar, raffineren is maar voor 50% voor brandstof" dus in het meest negatieve scenario zou je op 0,75kWh per 1 liter brandstof komen.
pi_184338444
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 14:18 schreef knoopie het volgende:

[..]

Beleid is per definitie voor de toekomst, dus moet gebaseerd zijn op aannames. Niemand kan garanderen wat er in de toekomst te wachten staat.

Echt verplichten van electrische autos is het niet. Er staat nergens dat mensen een electrische auto moeten kopen. Ze verbieden alleen om vanaf 2030 vervuilende autos te verkopen, waar eigenlijk niemand principieel op tegen kan zijn. En elke fabrikant is vrij om een milieuvriendelijk alternatief te vinden dat ze in de toekomst kunnen verkopen. Ook zij worden niet gedwongen electrische autos te maken. Ze kunnen ook gaan proberen om in de toekomst hun geld te gaan verdienen met een sleutelhangerfabriek. Maar kennelijk zien zij mogelijkheden om in de toekomst een product aan te kunnen bieden wat de klanten willen hebben en waarmee ze geld kunnen verdienen. Dat is de marktwerking die je zo graag zou zien.
Klopt, het mogen daarnaast ook waterstofauto's zijn, al zie ik daar weinig toekomst in.
  Moderator vrijdag 11 januari 2019 @ 14:24:04 #121
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_184338541
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 14:20 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Klopt, het mogen daarnaast ook waterstofauto's zijn, al zie ik daar weinig toekomst in.
Dus conclusie. Het moeten wel elektrische auto's worden dan.
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_184338574
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 14:24 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

Dus conclusie. Het moeten wel elektrische auto's worden dan.
Waterstofauto's zijn ook elektrische auto's, de brandstofcel zet waterstof om in stroom. Alleen de opslag van de energie is op een andere manier en het rendement van productie en opslaan is lager dan dat van een accu.

Waterstof wordt momenteel gemaakt met aardgas of elektriciteit (elektrolyse, zoals je op school knalgas maakte).
pi_184338653
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 14:14 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Hoe kom je bij dat getal?"

Enne... het scheelt geen tyfus in CO2 uitstoot:
Als we in Nederland allemaal elektrisch gaan rijden en dat doen op groene stroom, kan dat 6 tot 7% van de Nederlandse CO2-uitstoot schelen. De Correspondent becijferde de CO2-uitstoot van het autorijden. ‘Een elektrische auto die rijdt op honderd procent groene stroom, veroorzaakt met de huidige technologie zo’n twee derde minder CO2-uitstoot dan een benzine-auto.’
https://www.fluxenergie.n(...)schelen/?gdpr=accept
Als 6 tot 7% "geen tyfus" is, kan je dan elke maand even 6 tot 7% van je loon naar mij overmaken? Is tenslotte toch "geen tyfus?"
Het "ja maar die anderen (de industrie/het buitenland) doen het nog meer dus ik mag het ook" argument is zo ontzettend kleuterschool niveau. Om maar even een overdreven vergelijking te maken, "zullen we vanaf nu gewoon vrouwenmishandeling in Nederland toelaten, want in andere landen doen ze zelfs aan groepsverkrachtingen en wordt de vrouw daarna nog gestenigd ook!" |:(
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_184338723
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 14:24 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

Dus conclusie. Het moeten wel elektrische auto's worden dan.
De marktwerking en de stand der techniek lijkt er inderdaad op te wijzen, dat de electrische auto de auto van de toekomst is. Dat is wat je wilde toch?
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  Moderator vrijdag 11 januari 2019 @ 14:34:50 #125
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_184338788
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 14:31 schreef knoopie het volgende:

[..]

De marktwerking en de stand der techniek lijkt er inderdaad op te wijzen, dat de electrische auto de auto van de toekomst is. Dat is wat je wilde toch?
Laat het maar gebeuren als dat zo is en voor elke huidige tekortkoming een acceptabele oplossing gevonden wordt. Tot die tijd moeten we geen beleidsmatige commitments maken
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_184338812
Marktwerking, olieprijs.

Ik weet niet of electrisch de toekomst is, maar brandstof is het zeker weten niet.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_184338853
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 14:36 schreef knoopie het volgende:
Marktwerking, olieprijs.
[ afbeelding ]
Ik weet niet of electrisch de toekomst is, maar brandstof is het zeker weten niet.
Die lijn past helemaal niet in de trend _O-
pi_184338868
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 14:34 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

Laat het maar gebeuren als dat zo is en voor elke huidige tekortkoming een acceptabele oplossing gevonden wordt. Tot die tijd moeten we geen beleidsmatige commitments maken
Dat is een mening, niet de mijne.
pi_184339036
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 14:37 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Die lijn past helemaal niet in de trend _O-
Ok. Als je wilt, dan mag je wat mij betreft ook geloven dat olie in de komende jaren steeds goedkoper gaat worden. Maar dat gaat dan wel eerder richting religie en minder richting wetenschap. Feit is dat de "gemakkelijke olie" bijna op is. Andere varianten van oliewinning, zoals fracking, teerzand en olie onder de noordpool, zijn pas weer rendabel als de olieprijs naar stijgt.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_184339060
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 14:14 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Oh ja, nu herinner ik me jou weer.

Jij beweerde dat mijn zonnepanelen geen 16.000kWh per jaar konden opbrengen omdat ik dan een voetbalveld vol moest leggen (ipv 68 op m'n dak) en daarna beweerde je dat mijn warmtepomp geen rendement van 450% (COP 4.5) kon hebben omdat dat tegen alle natuurwetten in ging :D

Daar heb ik je toen netjes antwoord op gegeven maar niets meer over gehoord.
Ben je inmiddels al wat verder met uitzoeken hoe dat zit?
pi_184339073
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 14:46 schreef knoopie het volgende:

[..]

Ok. Als je wilt, dan mag je wat mij betreft ook geloven dat olie in de komende jaren steeds goedkoper gaat worden. Maar dat gaat dan wel eerder richting religie en minder richting wetenschap. Feit is dat de "gemakkelijke olie" bijna op is. Andere varianten van oliewinning, zoals fracking, teerzand en olie onder de noordpool, zijn pas weer rendabel als de olieprijs naar stijgt.
Of ruwe olie nu duurder wordt of niet, accijnzen en energiebelastingen gaan sowieso wel stijgen.
pi_184339852
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 14:46 schreef knoopie het volgende:

[..]

Ok. Als je wilt, dan mag je wat mij betreft ook geloven dat olie in de komende jaren steeds goedkoper gaat worden. Maar dat gaat dan wel eerder richting religie en minder richting wetenschap. Feit is dat de "gemakkelijke olie" bijna op is. Andere varianten van oliewinning, zoals fracking, teerzand en olie onder de noordpool, zijn pas weer rendabel als de olieprijs naar stijgt.
Je trendlijn is nog minder wetenschappelijk dan religie.
pi_184340092
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 14:19 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

(gemiddelde kilometers per jaar / aantal kilometers per kWh) * 8.000.000

Dat is 17,33% van het totale Nederlandse stroomverbruik.

Tweakers heeft in een FP artikel overigens dezelfde berekening gedaan en kwam afgerond op 18% in hun artikel, ik zat er niet ver vanaf blijkbaar.

Wat betreft de 1,5kWh die benodigd is om 1 liter brandstof te raffineren, daar zijn diverse bronnen voor die ongeveer dezelfde conclusie hebben. Er zijn ook bronnen die zeggen "ja, maar, raffineren is maar voor 50% voor brandstof" dus in het meest negatieve scenario zou je op 0,75kWh per 1 liter brandstof komen.
Ok 18% meer stroomopwekking nodig. NL heeft een kleine 70 energiecentrales, dus dat wordt alleen in NL al 12 a 13 erbij bouwen.
Ik denk dat ik aardig in de buurt zit Europabreed gezien met die 3.000.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_184340230
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 15:45 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Ok 18% meer stroomopwekking nodig. NL heeft een kleine 70 energiecentrales, dus dat wordt alleen in NL al 12 a 13 erbij bouwen.
Ik denk dat ik aardig in de buurt zit Europabreed gezien met die 3.000.
Fantast.

Je had het over 3.000 kerncentrales en we hadden het over Nederland.

In heel Europa zijn er nu 186 kerncentrales (als je de UK nog als als EU-lid rekent) en 15 in aanbouw. Lijkt me nogal duidelijk dat er dan geen 3.000 kerncentrales bij hoeven te komen voor 18% meer stroomverbruik.

Niemand lijkt zich hier druk te maken over het verbranden van 96 miljoen vaten aardolie per dag maar als het op elektrische auto's aankomt is het ineens allemaal moeilijk, moeilijk.

Ja, je zal meer elektriciteit moeten opwekken, en ja je zal ter compensatie minder benzine / diesel hoeven raffineren en verbranden.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 11-01-2019 15:58:21 ]
pi_184340428
Overigens is er 18% meer stroomverbruik nodig máár kan een overgroot deel van de auto's 's nachts geladen worden, op het moment dat er juist minder stroom wordt afgenomen.

18% meer stroomverbruik staat dus niet gelijk aan 18% meer energiecentrales, je kan juist de onbenutte capaciteit van de centrales beter benutten omdat ze meer draaiuren maken.

Er wordt daarnaast ook nog gewerkt en getest aan/met smartgrids, laders die via 4G of 5G met elkaar communiceren in een wijk en de laadstromen op elkaar afstemmen.

De meeste auto's in een wijk staan minimaal 12 uren op dezelfde plaats en kunnen dan prima bijgeladen worden, dat hoeft dan niet in 2 uren maar kan ook prima in 10 uren.

Voor de enkeling die priority wil, is dat met een app in te stellen.
  vrijdag 11 januari 2019 @ 16:10:44 #136
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_184340628
93% van opgewekte energie komt van fosiele brandstoffen.
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
pi_184340772
quote:
14s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 16:10 schreef cherrycoke het volgende:
93% van opgewekte energie komt van fosiele brandstoffen.
Klopt.

Bij brandstofauto's is het zelfs 100% ;)

Bij elektrische auto's is het te verbeteren, kan je stroom ook groen opwekken en een voordeel is dat de vervuiling centraal is.
Zou je CO2 van brandstofauto's centraal willen opslaan dan lukt dat niet.
Uit een gas of kolencentrale is dat wel mogelijk.
  Grootste baggeraar 2022 vrijdag 11 januari 2019 @ 16:24:32 #138
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_184340913
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 14:02 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Het is een duidelijke horizon voor fabrikant en consument, niets mis mee.
Er is alles mis mee als het niet normaal haalbaar is. Een deadline om de deadline is het slechtste wat je kan hebben bij verandering.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_184340921
Nog een besparing is overigens op de tankwagens die dagelijks tankstations bevoorraden.
  Grootste baggeraar 2022 vrijdag 11 januari 2019 @ 16:25:56 #140
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_184340949
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 16:18 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Klopt.

Bij brandstofauto's is het zelfs 100% ;)

Bij elektrische auto's is het te verbeteren, kan je stroom ook groen opwekken en een voordeel is dat de vervuiling centraal is.
Zou je CO2 van brandstofauto's centraal willen opslaan dan lukt dat niet.
Uit een gas of kolencentrale is dat wel mogelijk.
Laat ik nou altijd gedacht hebben dat hybride voertuigen juist (eigen) electriteit opwekken uit fossiele brandstoffen.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_184340951
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 16:24 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Er is alles mis mee als het niet normaal haalbaar is. Een deadline om de deadline is het slechtste wat je kan hebben bij verandering.
Ze krijgen ruim de tijd, ruim 11 jaar.
  Grootste baggeraar 2022 vrijdag 11 januari 2019 @ 16:26:44 #142
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_184340969
Is er trouwens geen chemisch proces om CO2 in zuurstof en koolstof te scheiden?
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_184340985
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 16:25 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Laat ik nou altijd gedacht hebben dat hybride voertuigen juist (eigen) electriteit opwekken uit fossiele brandstoffen.
Ik weet niet wat je punt is bij deze opmerking maar het antwoord is: ja en nee.
Je hebt namelijk plug-in hybrides die ook aan het stroomnet te laden zijn.
Verder zetten ze de energie van het afremmen (die anders verloren zou zijn gegaan) om in stroom en slaan dat op in een accu.
pi_184341016
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 16:26 schreef vogeltjesdans het volgende:
Is er trouwens geen chemisch proces om CO2 in zuurstof en koolstof te scheiden?
Zet een boom in je tuin, dan kom je een heel eind.
pi_184341974
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 16:24 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Er is alles mis mee als het niet normaal haalbaar is. Een deadline om de deadline is het slechtste wat je kan hebben bij verandering.
Wat is niet normaal haalbaar?

Het niet verkopen van brandstofautos in 2030 is haalbaar.

Als je al eerder electrisch wilt rijden, dan is dat voor ongeveer 35000 euro nu al haalbaar.

Als je na 2030 nog op benzine wil rijden, dan koop je op 31 december 2029 een mooie benzineauto en ben je daarna daar heel zuinig op. Dus ook haalbaar.

Der aanpassing van de infrastructuur is ook haalbaar, aangezien niet iedereen van vandaag op morgen een electroauto voor de deur heeft staan.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  Grootste baggeraar 2022 vrijdag 11 januari 2019 @ 17:39:11 #146
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_184342397
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 17:12 schreef knoopie het volgende:

[..]

Wat is niet normaal haalbaar?

Het niet verkopen van brandstofautos in 2030 is haalbaar.

Als je al eerder electrisch wilt rijden, dan is dat voor ongeveer 35000 euro nu al haalbaar.

Als je na 2030 nog op benzine wil rijden, dan koop je op 31 december 2029 een mooie benzineauto en ben je daarna daar heel zuinig op. Dus ook haalbaar.

Der aanpassing van de infrastructuur is ook haalbaar, aangezien niet iedereen van vandaag op morgen een electroauto voor de deur heeft staan.
Bij de lessen economie heb je niet echt vooraan gezeten hè?
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  Grootste baggeraar 2022 vrijdag 11 januari 2019 @ 17:39:53 #147
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_184342412
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 16:28 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Zet een boom in je tuin, dan kom je een heel eind.
Had ik, en die heb ik er allemaal uitgehaald. Nu slurp ik jouw zuurstof op.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  vrijdag 11 januari 2019 @ 18:10:03 #148
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_184342888
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 09:00 schreef De_Onnoembare het volgende:
:')

Ten eerste heeft zo'n ding een actieradius waar een vogel nog niet op wil schijten :')
Dat wordt beter naarmate de technologie vordert.

quote:
Ten tweede is de accu na drie jaar zo goed als waardeloos. Leuk voor het milieu, goed over nagedacht :')
Accu's zijn vrij goed te recyclen. Met de juiste regelgeving hoeft nagenoeg niks schadelijks weggegooid te worden.

quote:
Ten derde duurt het eeuwen voor dat ding is opgeladen. Handig om even een uurtje of vier bij een tankstation te moeten bivakkeren :')
Het is niet ondenkbaar dat we in de toekomst daar 3 oplossingen voor gaan hebben

1. Dat wordt beter naarmate de technologie vordert.
2. Je zou accu's kunnen verwisselen bij "tank" stations. Dit voorkomt ook variabele performance van jouw accu en legt de verzorging van accus volledig bij bedrijven centraal
3. Als we in de verdere toekomst zelf geen auto's meer gaan bezitten zou het ook nog eens kunnen dat je gewoon een reeds rondrijdende auto krijgt toegewezen. Als je afstand groot is dan wordt die auto halverwege langs de weg afgelost door een andere zelfrijdende auto terwijl je andere auto naar een oplaadstation gaat.

quote:
Ten vierde is die electriciteit nooit met natuurlijke bronnen op te brengen. Zelfs een heel dak vol zonnepanelen laadt net genoeg op om een keertje boodschappen te kunnen doen. De rest van de electriciteit moet toch weer van centrales af komen :')
Waterdammen zijn geen natuurlijke bronnen?

quote:
Ten vijfde, wil je heel Nederland vol met laadpalen gooien? Waar gewone auto's natuurlijk weer niet mogen staan? Want gewone auto's hoeven ook niet te parkeren ofzo :')
Zie mijn voorgaande opmerkingen. Het zou zomaar eens kunnen dat we totaal geen parkeerplekken in de stad meer nodig hebben.

quote:
Ten zesde, wie kan zich zo'n gedrocht veroorloven? De man die er mee moet woonwerken heeft vast 30000,- liggen. Oh ja, maar subsidie :')
Dat wordt beter naarmate de technologie vordert.

quote:
Ten zevende want we zijn er nog lang niet, waar laten we onze gewone auto's? Oh ja verkopen in Duitsland of in een of ander gaat oost Europees kutland. Ja maar dat willen we toch niet want milieu? :')
Je jankt nu omdat je je afgetrapte fiatje nergens meer kwijt kan? Dat kon ook al niet door strenger wordende milieuwetten. Elektrische auto's of niet.

quote:
Ten achtste krijg je niets meer voor je oude auto terug :')
Boehoe. Niemand is bereid om mijn half uit elkaar gevallen Beats by Dr Dre headphones over te nemen voor 90% van de nieuwprijs. Mijn leven is kut! Het is allemaal de schuld van Bose met hun nieuwe draadloze koptelefoons! Hoe durven ze!

quote:
Ten negende haalt het geen kut uit voor het milieu, ja ergens 20 nullen achter de komma en zoals we weten stopt de vervuiling van andere landen bij de grens :')
Elektrische en zelfrijdende autos hebben dermate veel voordelen in de toekomst dat ik er eigenlijk niet aan twijfel dat zelfs 2e wereldlanden zoals China er ook gewoon op over stappen. Je kan net zo goed als Europa investeren in die technologie zodat die er eerder is ipv maar doorjekkeren op dooie dino's omdat de grote boze spleetoogwolf in het oosten en die JanKezen in het westen weigeren over te stappen.

quote:
Ten tiende "ja maar het is voor een betere wereld". Het enige wat een betere wereld maakt is het ophangen van dit soort achterlijken die met dit soort ideeën komen :')
Ik snap je nu.

Vernieuwende technieken = slecht
Mensen dood maken voor hun ideeen = goed.

quote:
Had ik al :') gezegd?

Klacht: fuck het milieu
Jij bent de :') smiley niet waardig, pleb.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_184343044
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 17:39 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Bij de lessen economie heb je niet echt vooraan gezeten hè?
Nee dat klopt. Economie heeft mij altijd zeer weinig geïnteresseerd. Heb ik iets belangrijks gemist? Ik leer graag bij.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_184347293
Mensen die niet aan het milieu denken. :') Over 12 jaar is het zover dat je er niks meer aan kan doen. Leuk voor je kinderen/kleinkinderen. :')
pi_184352973
https://tweakers.net/nieuws/147878/ford-wil-in-europa-elektrische-versies-van-alle-automodellen-uitbrengen.html

quote:
Ford wil in Europa elektrische versies van alle automodellen uitbrengen
De Amerikaanse autofabrikant Ford laat weten dat het van plan is om in Europa van alle bestaande voertuigen een elektrische versie uit te brengen. Het is nog niet duidelijk wanneer dat de elektrische versies beschikbaar komen.

Ford zegt dat het hierbij gaat om alle automodellen, dus bijvoorbeeld de Focus, maar ook de kleinere Fiesta en het Transit-transportvoertuig. Al deze modellen krijgen een elektrische variant, maar Ford zegt niet wanneer dat gaat gebeuren. Het kan hierbij gaan om volledige elektrisch aangedreven versies, maar ook om verschillende hybride-opties.

De autofabrikant is alleen concreet over een volledig nieuw model dat het in 2020 in Europa gaat uitbrengen. Dit betreft volgens Ford een volledig elektrisch aangedreven sportief model dat door de bestaande Mustang is geïnspireerd. Nadere details daarover ontbreken vooralsnog.

Ford maakte ook bekend dat het het in Europa nogal wat banen gaat schrappen. Hoeveel banen er precies gaan verdwijnen is niet bekendgemaakt, maar volgens de directeur van Ford Europa gaat het om duizenden banen, zo zei hij tegen de Financial Times. Dit hangt samen met een verlies van omgerekend 213 miljoen euro, dat Ford in Europa in het derde kwartaal van 2018 moest incasseren. Ford heeft in Europa 53.000 werknemers in dienst.

Inmiddels lijkt het erop dat Ford en Volkswagen de banden gaan aanhalen en nauwer gaan samenwerken, onder meer op het gebied van zelfrijdende technologie en elektrische auto's. Naar verluidt heeft de raad van commissarissen van Volkswagen vrijdag ingestemd met de samenwerking, zo meldt het Duitse Handelsblatt. Volkswagen gaf nog geen commentaar; naar verwachting wordt volgende week meer bekend, wellicht tijdens de autoshow in Detroit. De samenwerking zou niet in de buurt komen van een fusie en vooralsnog relatief beperkt zijn. Oorspronkelijk zouden de gesprekken puur gericht zijn geweest op bedrijfswagens, maar inmiddels zou de samenwerking zich ook uitstrekken tot andere divisies.
  zaterdag 12 januari 2019 @ 02:13:26 #152
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_184353051
Het is een reden waarom het de toekomst is en niet het heden. Door de aanzuigende werking van ontwikkelingen zullen de accu's beter worden, zonnecellen ook (gaat al redelijk snel volgens mij) en daarom is het goed dat er nu nog 'minderwaardige'producten op de markt komen (al vind ik de tesla toch best geil :@ ) want het heeft wel het echte startsein gegeven voor deze ontwikkelingen.

Ik ben fan.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  zaterdag 12 januari 2019 @ 02:22:59 #153
79000 Maikuuul
Dat zeg ik ook altijd
pi_184353126
Eens met TS

Gewoon lekker v6 rijden O+

Wel in Australie uiteraard want benzine is hier per liter 1.10$ (¤0.66) O+
[b]Mag ik niet zeggen voor me moeder
Van het Concert des Levens krijgt niemand een Program
Sokkel Lolleromfg[/b]
pi_184353201


Doe mij deze maar.
670PK
0-100 2s
580km
pi_184353209
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 02:38 schreef Gehrman het volgende:
[ afbeelding ]

Doe mij deze maar.
670PK
0-100 2s
580km
Au... di gaat wel hard...
pi_184354599
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 09:50 schreef Tja..1986 het volgende:
Je hebt best wel wat punten maar:

[..]

Dat valt best mee. Binnen Nederland is gewoon alles te doen op een volle accu.

[..]

Volgens mij is dit allang niet meer zo.

[..]

Met snelladen is hij veel sneller vol (een uur ongeveer). Nog steeds enorm onpraktisch zeker. Maar de meeste mensen rijden hun accu niet in een dag leeg dus kunnen prima 's nachts laden.

[..]

Voor nu een terecht punt. Maar het is een eerste stap in een ontwikkeling. Natuurlijk moeten natuurlijke bronnen nog veel meer aangesproken worden voor het opwekken van elektriciteit. Maar wat we zeker weten is dat fossiele brandstoffen op raken en sowieso niet milieuvriendelijk te maken zijn.

[..]

Het idee is dat op termijn alle auto's elektrisch zijn. Ja, in de overgangsperiode kan dit tot wat tijdelijk gedoe leiden.

[..]

Nu nog niet heel veel mensen, daarom rijden er ook nog niet heel veel rond. Maar de eerste auto kon ook lang niet iedereen betalen.

[..]

Klopt. Nu gaan ze nog naar andere mensen (voorlopig nog gewoon in Nederland, op termijn naar het buitenland). Dat is beter voor het milieu dan nog prima werkende auto's te vernietigen. Maar op een gegeven moment worden er (voor Nederland) geen auto's op fossiele brandstof meer gemaakt, dus heb je dit 'probleem' niet meer.

[..]

Uhm.. Hoezo niet?

[..]

Nu nog niet nee. Uiteindelijk gaan andere landen ook over, want fossiele brandstof raakt op (en wordt eerst dus ook veel duurder ivm schaarste).

[..]

Op termijn is het beter voor de wereld (fossiele brandstoffen raken op). Het is dus goed dat een welvarend land als Nederland voorop de golf gaat zitten. Op die manier stimuleren we de ontwikkeling naar een steeds beter product waar nu zeker nog wat nadelen aan zitten.
Zolang Jan Modaal eerst maar even leeggemolken wordt is het allemaal best.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  Grootste baggeraar 2022 zaterdag 12 januari 2019 @ 12:07:00 #157
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_184357137
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 09:26 schreef HSG het volgende:

[..]

Zolang Jan Modaal eerst maar even leeggemolken wordt is het allemaal best.
En dat is waar de hele kunstmatig verzonnen klimaathysterie voor bedoeld is. We verzinnen een probleem, geven de burger de schuld en melken hem uit.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_184357486
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 12:07 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

En dat is waar de hele kunstmatig verzonnen klimaathysterie voor bedoeld is. We verzinnen een probleem, geven de burger de schuld en melken hem uit.
Zelfs als dat zo zou zijn, de brandstofauto heeft z'n langste tijd gehad.
Zelfs China zet vol in op elektrische auto's, Tesla heeft daar (slim) ook net een contract voor een fabriek gesloten.

En China maakt zich echt niet zo druk om het Parijs akkoord ;)
  Grootste baggeraar 2022 zaterdag 12 januari 2019 @ 12:56:27 #159
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_184357842
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 12:27 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Zelfs als dat zo zou zijn, de brandstofauto heeft z'n langste tijd gehad.
Zelfs China zet vol in op elektrische auto's, Tesla heeft daar (slim) ook net een contract voor een fabriek gesloten.

En China maakt zich echt niet zo druk om het Parijs akkoord ;)
Dat is zo. Zie de warmtepomp onzin die ons ook door de strot geduwd wordt.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_184357928
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 12:56 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Dat is zo. Zie de warmtepomp onzin die ons ook door de strot geduwd wordt.
Warmtepomp is op zich niet zo heel bijzonder, ik stook m'n huis er ook mee warm en het werkt prima. Het is net wat je gewend bent. Bespaar nu zo'n 40% op m'n energierekening.

De investering is een ander verhaal, niet zozeer voor de warmtepomp zelf maar om oude woningen aan te passen. Maar goed, ook daar hebben we nog ruim de tijd voor.
2030 wil men zo'n 2 miljoen huizen van het gas hebben, dat lijkt me een hele opgave maar het betekent ook dat er nog meer woningen nog wel even aan het gas zullen blijven hangen.
pi_184357968
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 12:56 schreef vogeltjesdans het volgende:

Dat is zo. Zie de warmtepomp onzin die ons ook door de strot geduwd wordt.
Bodemwarmtepomp vs luchtwarmtepomp, maakt ook nogal uit.

Ook qua lawaai trouwens :7
Disclaimer: alles wat ik schrijf is slechts mijn mening, geen feit.
pi_184358084
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 13:05 schreef Kornolio het volgende:

[..]

Bodemwarmtepomp vs luchtwarmtepomp, maakt ook nogal uit.

Ook qua lawaai trouwens :7
Bodemwarmtepomp is gemiddeld zo'n 10.000 Euro duurder, dat is wel een nadeel.

Lawaai is een subjectief iets.

Een verkeerd geplaatste warmtepomp geeft vooral trillingen van de compressor door en dat geeft overlast. Ik heb hier regelmatig "rondleidingen" langs m'n installatie van mensen uit m'n wijk en de reacties zijn toch vooral "oh, dat valt best mee".

Maar recht onder je slaapkamer is ook weer anders dan achter een bijkeuken.
pi_184358573
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 13:11 schreef MaGNeT het volgende:
Bodemwarmtepomp is gemiddeld zo'n 10.000 Euro duurder, dat is wel een nadeel.
10K klinkt erg veel, volgens mij is het minder. Maar bovendien is dat appels met peren want een bodemwarmtepomp levert ook meer op.

quote:
Lawaai is een subjectief iets.
Aantal decibel binnens- en buitenshuis gemeten.

quote:
Een verkeerd geplaatste warmtepomp geeft vooral trillingen van de compressor door en dat geeft overlast. Ik heb hier regelmatig "rondleidingen" langs m'n installatie van mensen uit m'n wijk en de reacties zijn toch vooral "oh, dat valt best mee".

Maar recht onder je slaapkamer is ook weer anders dan achter een bijkeuken.
Dat klopt zeker ja, een juiste installatie scheelt al veel.
Disclaimer: alles wat ik schrijf is slechts mijn mening, geen feit.
pi_184358897
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 13:41 schreef Kornolio het volgende:

[..]

10K klinkt erg veel, volgens mij is het minder. Maar bovendien is dat appels met peren want een bodemwarmtepomp levert ook meer op.

[..]
Grondboring zit rond zo'n 6000 Euro, extra kosten zijn zo'n 1500 Euro t.o.v. een normale warmtepomp, zoals buizen naar binnen brengen ondergronds, door fundering, etc. Dus idd, ¤7500 meerprijs ipv ¤10.000.

Het rendement van een lucht-warmtepomp is zo'n 450%
Dat van een grond (water/water) warmtepomp zit op zo'n 500 tot 550%
Dat houdt in dat je in het beste geval zo'n 400kWh per jaar bespaart, ofwel zo'n ¤100 per jaar.
Dat prijsverschil verdien je in 75 jaar terug... ofwel: nooit ;)

quote:
Aantal decibel binnens- en buitenshuis gemeten.

[..]

Direct geluid van een warmtepomp valt wel mee, daar kan je ze op uitzoeken tegenwoordig, zoals Panasonic en Mitsubishi die duidelijk vermelden wat de geluidsproductie is. Doorgegeven trillingen en reflecties van geluid zijn vooral de problemen.

quote:
Dat klopt zeker ja, een juiste installatie scheelt al veel.
Uiteraard.
pi_184361353
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 13:02 schreef MaGNeT het volgende:
Bespaar nu zo'n 40% op m'n energierekening.
Dat valt dan toch best wel tegen eigenlijk?
pi_184361399
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 16:35 schreef Gehrman het volgende:

[..]

Dat valt dan toch best wel tegen eigenlijk?
Zonder extra isolatiemaatregelen is dat heel netjes, puur op rendement van de warmtepomp.
pi_184361484
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 16:38 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Zonder extra isolatiemaatregelen is dat heel netjes, puur op rendement van de warmtepomp.
Oké klinkt goed dan. Het lijkt me ook wel ideaal om grotendeels onafhankelijk te zijn van de energieleveranciers.
pi_184376620

Link dump voor de mensen die de laadtijd te lang vinden
pi_184377679
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 13:21 schreef Tailless het volgende:

Link dump voor de mensen die de laadtijd te lang vinden
Ik moet ook wel lachten om mensen die 500km onvoldoende range vinden.

Het argument is dan "ik pauzeer maximaal 5 minuten, laden duurt te lang".
Lekker veilig ook, professionele chauffeurs rijden 4,5 uur en pauzeren dan verplicht 45 minuten maar een willekeurige automobilist op FOK! rijdt in 1 ruk door naar Zuid-Frankrijk en voor die 1 of 2x per jaar is langer pauzeren echt uit den boze :')
pi_184392964
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2019 16:26 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ze krijgen ruim de tijd, ruim 11 jaar.
Jammer dat het bereik wat de fabrikanten aangeven totaal niet klopt: https://www.rtlz.nl/life/(...)den-kilometer-zoveel
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_184393029
En het heeft sowieso amper nut: https://www.dvhn.nl/groni(...)empen-24051882.html#
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_184393666
quote:
Selectief lezen is ook een kunst... Hij schrijft letterlijk dat:

• Het zeer moeilijk wordt om de winning van metalen voor accuproductie tot 2050 dusdanig op te schalen, om in 2050 genoeg electrische autos te produceren.
,,Om tegemoet te komen aan de grote vraag naar lithium voor accu’s in auto’s moet de productie van lithium gigantisch worden opgeschaald. Dat is een probleem. Tot 2050 lukt dat maar in beperkte mate.’’

• Het aantal autos wereldwijd sterk aan het groeien is.

• Daardoor er in 2050 niet genoeg nieuwe electrische autos beschikbaar zijn om voor iedereen die een auto wil kopen een electrische auto beschikbaar te hebben.
"Gevolg: het aantal elektrische auto’s dat in productie kan worden genomen is tot 2050 zeer beperkt. De promovendus schat het aantal op twintig procent van het huidige wagenpark in de wereld."

• Daarom het waarschijnlijk beter is om als tussenoplossing op hybrides in te zetten, omdat je daar maar 1/10 van de accucapaciteit per nieuwe auto nodig hebt.
"Willen we de CO2-uitstoot door auto’s verminderen dan pleit Miedema voor een ‘herwaarding’ van plug-in hybrides, die zijn uitgerust met een benzinemotor en een elektromotor. Van de hoeveelheid lithium in een batterij van elektrische auto’s kun je negen plug-in batterijen maken."

Er staat nergens, dat electrische autos niet beter zijn voor het milieu. Alleen dat we er nog niet genoeg kunnen produceren op het moment, om het groeiende aantal autos wereldwijd te compenseren.
Tenzij we zwaar investeren in de productie van accus, wat de prijs op zal drijven.
,,De doelstelling kan alleen gehaald worden als we de hoogste prijs voor de accu’s willen betalen.’’

Kort samengevat zegt Miedema dat we plug-in hybrides moeten rijden, of meer investeren in accuproductie.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_184393702
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 10:30 schreef knoopie het volgende:

[..]

Selectief lezen is ook een kunst... Hij schrijft letterlijk dat:

• Het zeer moeilijk wordt om de winning van metalen voor accuproductie tot 2050 dusdanig op te schalen, om in 2050 genoeg electrische autos te produceren.
,,Om tegemoet te komen aan de grote vraag naar lithium voor accu’s in auto’s moet de productie van lithium gigantisch worden opgeschaald. Dat is een probleem. Tot 2050 lukt dat maar in beperkte mate.’’

• Het aantal autos wereldwijd sterk aan het groeien is.

• Daardoor er in 2050 niet genoeg nieuwe electrische autos beschikbaar zijn om voor iedereen die een auto wil kopen een electrische auto beschikbaar te hebben.
"Gevolg: het aantal elektrische auto’s dat in productie kan worden genomen is tot 2050 zeer beperkt. De promovendus schat het aantal op twintig procent van het huidige wagenpark in de wereld."

• Daarom het waarschijnlijk beter is om als tussenoplossing op hybrides in te zetten, omdat je daar maar 1/10 van de accucapaciteit per nieuwe auto nodig hebt.
"Willen we de CO2-uitstoot door auto’s verminderen dan pleit Miedema voor een ‘herwaarding’ van plug-in hybrides, die zijn uitgerust met een benzinemotor en een elektromotor. Van de hoeveelheid lithium in een batterij van elektrische auto’s kun je negen plug-in batterijen maken."

Er staat nergens, dat electrische autos niet beter zijn voor het milieu. Alleen dat we er nog niet genoeg kunnen produceren op het moment, om het groeiende aantal autos wereldwijd te compenseren.
Tenzij we zwaar investeren in de productie van accus, wat de prijs op zal drijven.
,,De doelstelling kan alleen gehaald worden als we de hoogste prijs voor de accu’s willen betalen.’’

Kort samengevat zegt Miedema dat we plug-in hybrides moeten rijden, of meer investeren in accuproductie.
Correct.
Maar De_Onnoembare en AchJa (in ander topic) hadden zo'n haast om dit te posten dat ze het zelf niet gelezen of begrepen hebben ;)
pi_184393755
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 10:32 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Correct.
Maar De_Onnoembare en AchJa (in ander topic) hadden zo'n haast om dit te posten dat ze het zelf niet gelezen of begrepen hebben ;)
Jij bent een klimaatgekkie, een echte gelovige, jouw reacties hoeven we dan ook niet echt serieus te nemen.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_184393771
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 10:30 schreef knoopie het volgende:

[..]

Selectief lezen is ook een kunst... Hij schrijft letterlijk dat:

• Het zeer moeilijk wordt om de winning van metalen voor accuproductie tot 2050 dusdanig op te schalen, om in 2050 genoeg electrische autos te produceren.
,,Om tegemoet te komen aan de grote vraag naar lithium voor accu’s in auto’s moet de productie van lithium gigantisch worden opgeschaald. Dat is een probleem. Tot 2050 lukt dat maar in beperkte mate.’’

• Het aantal autos wereldwijd sterk aan het groeien is.

• Daardoor er in 2050 niet genoeg nieuwe electrische autos beschikbaar zijn om voor iedereen die een auto wil kopen een electrische auto beschikbaar te hebben.
"Gevolg: het aantal elektrische auto’s dat in productie kan worden genomen is tot 2050 zeer beperkt. De promovendus schat het aantal op twintig procent van het huidige wagenpark in de wereld."

• Daarom het waarschijnlijk beter is om als tussenoplossing op hybrides in te zetten, omdat je daar maar 1/10 van de accucapaciteit per nieuwe auto nodig hebt.
"Willen we de CO2-uitstoot door auto’s verminderen dan pleit Miedema voor een ‘herwaarding’ van plug-in hybrides, die zijn uitgerust met een benzinemotor en een elektromotor. Van de hoeveelheid lithium in een batterij van elektrische auto’s kun je negen plug-in batterijen maken."

Er staat nergens, dat electrische autos niet beter zijn voor het milieu. Alleen dat we er nog niet genoeg kunnen produceren op het moment, om het groeiende aantal autos wereldwijd te compenseren.
Tenzij we zwaar investeren in de productie van accus, wat de prijs op zal drijven.
,,De doelstelling kan alleen gehaald worden als we de hoogste prijs voor de accu’s willen betalen.’’

Kort samengevat zegt Miedema dat we plug-in hybrides moeten rijden, of meer investeren in accuproductie.
De praktijk:
quote:
Promovendus Miedema: 'Elektrische auto’s gaan broeikaseffect niet dempen'
Dat is het hele probleem van de klimaatgekkies. Ze hebben geen flauw idee van de daadwerkelijke praktijk en leven in een theoretische illusie.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_184393793
quote:
10s.gif Op maandag 14 januari 2019 10:36 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Jij bent een klimaatgekkie, een echte gelovige, jouw reacties hoeven we dan ook niet echt serieus te nemen.
Dat dacht ik al, betrapt worden op slecht lezen en dan op de man gaan spelen.
Zo gaat het in andere topics helaas ook.

Lees eens verder dan de kop van een artikel...
pi_184393810
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 10:39 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dat dacht ik al, betrapt worden op slecht lezen en dan op de man gaan spelen.
Zo gaat het in andere topics helaas ook.

Lees eens verder dan de kop van een artikel...
Jullie lezen zelf de conclusie niet!

En ik heb jou al meerdere malen op leugens betrapt, oa over het bereik van elektrische auto's, wat nb in het nieuws volledig afgefakkeld werd vd week.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_184393851
quote:
10s.gif Op maandag 14 januari 2019 10:41 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Jullie lezen zelf de conclusie niet!

De conclusie is op basis van het artikel, waar Miedema stelt dat er te weinig lithium gewonnen wordt op dit moment voor alle accu's. Om het doel wél te halen raadt hij hybrides aan omdat je dan meer auto's kan voorzien van accu's. Ofwel: elektrisch rijden is wel de oplossing maar hij stelt dat er onvoldoende accu's gemaakt kunnen worden. Iets anders kan je niet lezen.

quote:
En ik heb jou al meerdere malen op leugens betrapt, oa over het bereik van elektrische auto's, wat nb in het nieuws volledig afgefakkeld werd vd week.
Oh, dat is knap, kom maar op met de quotes dan.
Dat elektrische auto's niet het bereik halen wat opgegeven wordt is al langer bekend.

Ik gebruik de liever een tabel met echte waarden van gebruikers van die auto's:

https://ev-database.nl/cheatsheet/actieradius-elektrische-auto

De Kona en eNiro (64kWh uitvoering) heb ik al genoemd, 385km op een lading. Heel netjes voor deze nieuwkomers. De opgaaf van fabrikanten neem ik met een korreltje zout, aangezien de nieuwe WLTP tests (opvolger NEDC) ook niet deugen.

[ Bericht 8% gewijzigd door TheFreshPrince op 14-01-2019 10:53:55 ]
pi_184393978
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 10:44 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

De conclusie is op basis van het artikel, waar Miedema stelt dat er te weinig lithium gewonnen wordt op dit moment voor alle accu's. Om het doel wél te halen raadt hij hybrides aan omdat je dan meer auto's kan voorzien van accu's. Ofwel: elektrisch rijden is wel de oplossing maar hij stelt dat er onvoldoende accu's gemaakt kunnen worden. Iets anders kan je niet lezen.

[..]

Oh, dat is knap, kom maar op met de quotes dan.
Dat elektrische auto's niet het bereik halen wat opgegeven wordt is al langer bekend.

Ik gebruik de liever een tabel met echte waarden van gebruikers van die auto's:

https://ev-database.nl/cheatsheet/actieradius-elektrische-auto

De Kona en eNiro (64kWh uitvoering) heb ik al genoemd, 385km op een lading. Heel netjes voor deze nieuwkomers. De opgaaf van fabrikanten neem ik met een korreltje zout, aangezien de nieuwe WLTP tests (opvolger NEDC) ook niet deugen.
https://www.rtlz.nl/life/(...)den-kilometer-zoveel

quote:
Het aantal kilometers dat je op een volle batterij kunt rijden wordt vaak hoger voorgesteld dan de werkelijke praktijk, bleek al eerder uit tests van de ANWB. Daar zitten grote uitschieters bij: zo merkte Alexander Backers dat zijn gloednieuwe Jaguar I-Pace niet 470 kilometer, maar 250 kilometer rijdt na een laadbeurt.
250 km :')
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_184393991
quote:
Oke, dus je beweert dat ik lieg over het bereik, ik vraag je om bewijs en je komt met een website waar geen reactie van mij staat. Vreemd.
pi_184393998
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 10:55 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Oke, dus je beweert dat ik lieg over het bereik, ik vraag je om bewijs en je komt met een website waar geen reactie van mij staat. Vreemd.
_O-

Gast, je zit al maanden dit forum vol te spammen met je elektrische auto's en zonnepanelen.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_184394020
quote:
10s.gif Op maandag 14 januari 2019 10:56 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

_O-

Gast, je zit al maanden dit forum vol te spammen met je elektrische auto's en zonnepanelen.
Wat is dat nu voor een argument.
Je beweert dat ik meerdere keren heb gelogen over het bereik van elektrische auto's.
Kom dan met een bewijs daarvoor of hou je waffel.

En zonnepanelen? Ja... ik heb 68 zonnepanelen en die leveren 15.000 tot 16.000kWh per jaar op.
Jij zei dat dat niet kan, dat ik dan een heel voetbalveld moest volleggen, tsja, wie is er dan debiel.
pi_184394590
quote:
10s.gif Op maandag 14 januari 2019 10:41 schreef De_Onnoembare het volgende:

[..]

Jullie lezen zelf de conclusie niet!
Alsjeblieft, het originele onderzoek staat ook online. https://www.rug.nl/research/portal/files/72298259/Samenvatting.pdf
Dan kan je je eigen conclusie trekken. Dat is, gezien de gemiddelde journalist nu eenmaal geen wetenschappelijke opleiding heeft, helemaal geen slecht idee als het over ingewikkelde themas gaat.

De eigenlijke meer algemene conclusie van het proefschrift, is dat alle technologische ontwikkelingen die er momenteel beschikbaar zijn niet kunnen compenseren voor onze wereldwijde ongeremde consumptiedrang. Hij stelt dan ook voor om de consumptie zelf te beteugelen in plaats van te proberen te compenseren met technologie.

Er zijn een boel wetenschappelijke publicaties die je had kunnen uitzoeken om je don quichot-achtige kruistocht tegen electrische autos te "rechtvaardigen". Deze publicatie van Miedema was een hele slechte keuze.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  Grootste baggeraar 2022 maandag 14 januari 2019 @ 11:50:48 #184
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_184394795
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
  Grootste baggeraar 2022 maandag 14 januari 2019 @ 11:53:35 #185
112333 vogeltjesdans
cry me a river
pi_184394837
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 11:38 schreef knoopie het volgende:

[..]

Alsjeblieft, het originele onderzoek staat ook online. https://www.rug.nl/research/portal/files/72298259/Samenvatting.pdf
Dan kan je je eigen conclusie trekken. Dat is, gezien de gemiddelde journalist nu eenmaal geen wetenschappelijke opleiding heeft, helemaal geen slecht idee als het over ingewikkelde themas gaat.

De eigenlijke meer algemene conclusie van het proefschrift, is dat alle technologische ontwikkelingen die er momenteel beschikbaar zijn niet kunnen compenseren voor onze wereldwijde ongeremde consumptiedrang. Hij stelt dan ook voor om de consumptie zelf te beteugelen in plaats van te proberen te compenseren met technologie.

Er zijn een boel wetenschappelijke publicaties die je had kunnen uitzoeken om je don quichot-achtige kruistocht tegen electrische autos te "rechtvaardigen". Deze publicatie van Miedema was een hele slechte keuze.
Je snapt dat "een heleboel wetenschappelijke publicaties" precies worden geselecteerd om in een politiek straatje te passen, en de overgrote rest wordt genegeerd?
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_184395026
quote:
Dat is hier net helemaal behandeld, spuit 11.
pi_184395795
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2019 11:53 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Je snapt dat "een heleboel wetenschappelijke publicaties" precies worden geselecteerd om in een politiek straatje te passen, en de overgrote rest wordt genegeerd?
Dat snap ik. Net zoals de journalist zichzelf meestal nog veel meer "artistieke vrijheid" gunt om een pakkende titel boven zijn artikel te krijgen, in plaats van een accurate.
Daarom gaf ik ook een link naar de wetenschappelijke publicatie waarop het artikel gebaseerd is, zodat je je eigen conclusies kan maken.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')