Jammer dat zonnecellen steeds minder tot bijna niets opleveren als de temperatuur te hoog wordt.quote:Op maandag 7 januari 2019 20:05 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ook daar worden kleine stapjes gezet:
https://www.cobouw.nl/infra/nieuws/2018/06/zonnecentrale-sahara-komt-op-temperatuur-101261799
Ah. Waar komt de elektriciteit vandaan voor je verwarming en verlichting ed zo 's avonds denk je?quote:
Noor III installatie werkt dan ook niet met zonnecellen maar met spiegelsquote:Op dinsdag 8 januari 2019 09:02 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Jammer dat zonnecellen steeds minder tot bijna niets opleveren als de temperatuur te hoog wordt.
https://www.zonnepanelen.net/zonnepanelen-vermogen/
[ afbeelding ]
Uit kerncentrales, zonnepanelen en windmolens?quote:Op dinsdag 8 januari 2019 09:03 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Ah. Waar komt de elektriciteit vandaan voor je verwarming en verlichting ed zo 's avonds denk je?
Dat valt best mee. Binnen Nederland is gewoon alles te doen op een volle accu.quote:Op dinsdag 8 januari 2019 09:00 schreef De_Onnoembare het volgende:
Ten eerste heeft zo'n ding een actieradius waar een vogel nog niet op wil schijten
Volgens mij is dit allang niet meer zo.quote:Ten tweede is de accu na drie jaar zo goed als waardeloos. Leuk voor het milieu, goed over nagedacht
Met snelladen is hij veel sneller vol (een uur ongeveer). Nog steeds enorm onpraktisch zeker. Maar de meeste mensen rijden hun accu niet in een dag leeg dus kunnen prima 's nachts laden.quote:Ten derde duurt het eeuwen voor dat ding is opgeladen. Handig om even een uurtje of vier bij een tankstation te moeten bivakkeren
Voor nu een terecht punt. Maar het is een eerste stap in een ontwikkeling. Natuurlijk moeten natuurlijke bronnen nog veel meer aangesproken worden voor het opwekken van elektriciteit. Maar wat we zeker weten is dat fossiele brandstoffen op raken en sowieso niet milieuvriendelijk te maken zijn.quote:Ten vierde is die electriciteit nooit met natuurlijke bronnen op te brengen. Zelfs een heel dak vol zonnepanelen laadt net genoeg op om een keertje boodschappen te kunnen doen. De rest van de electriciteit moet toch weer van centrales af komen
Het idee is dat op termijn alle auto's elektrisch zijn. Ja, in de overgangsperiode kan dit tot wat tijdelijk gedoe leiden.quote:Ten vijfde, wil je heel Nederland vol met laadpalen gooien? Waar gewone auto's natuurlijk weer niet mogen staan? Want gewone auto's hoeven ook niet te parkeren ofzo
Nu nog niet heel veel mensen, daarom rijden er ook nog niet heel veel rond. Maar de eerste auto kon ook lang niet iedereen betalen.quote:Ten zesde, wie kan zich zo'n gedrocht veroorloven? De man die er mee moet woonwerken heeft vast 30000,- liggen. Oh ja, maar subsidie
Klopt. Nu gaan ze nog naar andere mensen (voorlopig nog gewoon in Nederland, op termijn naar het buitenland). Dat is beter voor het milieu dan nog prima werkende auto's te vernietigen. Maar op een gegeven moment worden er (voor Nederland) geen auto's op fossiele brandstof meer gemaakt, dus heb je dit 'probleem' niet meer.quote:Ten zevende want we zijn er nog lang niet, waar laten we onze gewone auto's? Oh ja verkopen in Duitsland of in een of ander gaat oost Europees kutland. Ja maar dat willen we toch niet want milieu?
Uhm.. Hoezo niet?quote:Ten achtste krijg je niets meer voor je oude auto terug
Nu nog niet nee. Uiteindelijk gaan andere landen ook over, want fossiele brandstof raakt op (en wordt eerst dus ook veel duurder ivm schaarste).quote:Ten negende haalt het geen kut uit voor het milieu, ja ergens 20 nullen achter de komma en zoals we weten stopt de vervuiling van andere landen bij de grens
Op termijn is het beter voor de wereld (fossiele brandstoffen raken op). Het is dus goed dat een welvarend land als Nederland voorop de golf gaat zitten. Op die manier stimuleren we de ontwikkeling naar een steeds beter product waar nu zeker nog wat nadelen aan zitten.quote:Ten tiende "ja maar het is voor een betere wereld". Het enige wat een betere wereld maakt is het ophangen van dit soort achterlijken die met dit soort ideeën komen
Dat zit je niet in NL.quote:Op dinsdag 8 januari 2019 09:07 schreef Kornolio het volgende:
[..]
Uit kerncentrales, zonnepanelen en windmolens?
Geen kernenergie dus (logisch want in NL hebben dat amper), zonnepanelen werken alleen overdag, windenergie is futiel te noemen in NL.quote:Op dinsdag 8 januari 2019 11:50 schreef Kornolio het volgende:
[..]
https://www.greenchoice.nl/groene-energie/groene-stroom/
Onmogelijk.quote:Op dinsdag 8 januari 2019 11:55 schreef Everythingexist het volgende:
Ik zit bij VandeBron. Die beweren dat al mijn aangeleverde elektriciteit voor de volle honderd procent van windmolens afkomstig is. Ik vraag het mij wel eens af.
quote:Eind 2015 stonden er ruim 2.525 windmolens op land. Deze leveren samen 2.950 MW elektriciteit, zo’n 5 % van de totale Nederlandse elektriciteitsbehoefte. In 2020 willen we 6.000 MW elektriciteit uit windmolens op land halen. We moeten dus nog een vermogen van ruim 3.000 MW bijbouwen. Als je uitgaat dat een gemiddelde windturbine een vermogen van 2 tot 3 MW heeft, dan zijn er grof gerekend nog tussen de 1000 en 1500 nieuwe molens nodig. Nieuwere turbines kunnen al meer dan het dubbele produceren. We wekken met 6000 MW in 2020 genoeg elektriciteit op voor 4,5 miljoen huishoudens, ofwel 60 % van alle Nederlandse huishoudens.
Ja. Dacht ik ook. In ieder geval heb ik wel die keuze bewust gemaakt dus kan ik in ieder geval zeggen dat ik milieubewust bezig ben.quote:
Ja klopt, op dit moment gebruik ik geen kernenergie, ik bedoelde dat als prima bron van energie waarvoor geen fossielen worden verbrand. Ook niet indirect, want je huis lekker gasvrij verwarmen op elektriciteit die verderop wordt opgewekt door fossielen te stoken, telt natuurlijk niet.quote:Op dinsdag 8 januari 2019 11:56 schreef De_Onnoembare het volgende:
Geen kernenergie dus (logisch want in NL hebben dat amper),
Accu's.quote:zonnepanelen werken alleen overdag,
Mwoah, als het goed is volgend jaar al 14% van alle stroom in NL en de voornaamste bezwaren zijn nu zeikende burgers die zeuren over hun uitzicht. Eens zien hoe relatief dat is als er 300% accijns op fossielen komt.quote:windenergie is futiel te noemen in NL.
Uit diezelfde marketingpraat:quote:De stroom die jij 's avonds en 's nachts gebruikt komt uit gas en kolencentrales.
'Biogas' en 'biomassa' is marketingpraat: wordt gewoon gas en massa verbrand die oa CO2 en fijnstof opleveren.
quote:Voor groene stroom uit biomassa gebruiken we reststromen als brandstof, zoals bijvoorbeeld huisafval, stro en snoeihout. Er vindt dus wel verbranding plaats, maar zonder fossiele brandstoffen. En de verbranding is CO2-neutraal: de groei van een nieuwe boom neemt evenveel CO2 op als dat er bij de verbranding vrijkomt.
Wederom een praktijkvoorbeeld: ze zijn schreeuwend duur en.... geen verzekeraar wil je meer verzekeren. Accu-branden zijn niet te blussen immers.quote:Op dinsdag 8 januari 2019 12:38 schreef Kornolio het volgende:
[..]
Ja klopt, op dit moment gebruik ik geen kernenergie, ik bedoelde dat als prima bron van energie waarvoor geen fossielen worden verbrand. Ook niet indirect, want je huis lekker gasvrij verwarmen op elektriciteit die verderop wordt opgewekt door fossielen te stoken, telt natuurlijk niet.
Overigens doet Greenchoice het niet maar ik zou best kernenergie willen. Misschien zou ik zelfs twee energieleveranciers kunnen nemen.
[..]
Accu's.
Nee, van de CONSUMENTENSTROOM. En laat dat nu een heel klein gedeelte zijn van de stroom die in NL verbruikt wordt.quote:Mwoah, als het goed is volgend jaar al 14% van alle stroom in NL en de voornaamste bezwaren zijn nu zeikende burgers die zeuren over hun uitzicht. Eens zien hoe relatief dat is als er 300% accijns op fossielen komt.
Kolder, dat snap je zelf toch ook wel? Er wordt gewoon verbrand en de CO2 wordt gewoon toegevoegd aan de lucht. Dit is net zulke marketingprietpraat als het verhandelen van die emissie-rechten.quote:Uit diezelfde marketingpraat:
[..]
Hier een mooi voorbeeld van in NL: Gasloos dankzij soort combi van zonnepaneel met zonneboilerquote:
Dit slaat nergens op. Waarom is hij gasloos omdat hij een gedeelte vh warme water kan creeeren via het koelen vd panelen (wat trouwens al lang bestaat)?quote:Op woensdag 9 januari 2019 22:57 schreef Kornolio het volgende:
[..]
Hier een mooi voorbeeld van in NL: Gasloos dankzij soort combi van zonnepaneel met zonneboiler
quote:Wij hebben een klein familiebedrijf en werken in de installatietechniek en verzorgen service en onderhoud aan CV-ketels. Uiteraard plaatsten wij deze ook. Wij zijn de mensen op de vloer die weten van wanten en van techniek. Echter horen wij van onze klanten steeds meer dat ze over ‘moeten’ naar een warmtepomp. Wij gaan daar structureel tegenin. ‘Moeten’! Men wordt zo geïndoctrineerd door de staatsomroep, het lijkt wel 1984!
Even een korte uitleg. Een lucht/water-warmtepomp in een bestaande woning is totaal niet haalbaar als je dat tegen de kosten opweegt.
Hierbij even een staatje:
– Het codewoord van een warmtepomp is isoleren, spouwisolatie, wandisolatie, vloerisolatie ect.
– Al het glas in de woning dient vervangen te worden voor HR+++.
– Meterkast dient uitgebreid te worden, al dan niet met krachtstroom.
– CV-ketels hangen meestal op zolder. Indien je een warmtepomp wilt plaatsen dien je ook een buffervat en boilervat te plaatsen. Buffervat is voor het CV-gedeelte om zo de kleine waterinhoud van je installatie te bufferen en boilervat is voor het warm water. Denk hierbij aan minimaal 200 tot 500 liter, afhankelijk van je gezinssamenstelling. Deze appendages kun je niet zomaar op zolder installeren. Denk aan je vloerbelasting. Zo’n boilervat weegt leeg al flink wat kilo’s, laat staan als deze gevuld zijn. Dus je moet of je vloer verzwaren of de gehele warmtepomp-installatie naar beneden verhuizen.
– De buitenunit produceert gemiddeld 50 decibel, dit is met een vrijstaande woning redelijk goed te doen. Maar ik weer niet hoe gezellig iedereen zijn warmtepomp nog gaat vinden in een Vinexwijk. Dit gaat flink veel overlast geven.
– Daarnaast wil men van het gas los. Weer propaganda ten top. Van het gas los betekent dus weg met die gasmeter. Je zou denken, dat is mooi, maar de gasmeter laten verwijderen kost je tussen de 600 en 900 euro.
– Een warmtepomp verbruikt veel stroom, dus als je het goed wilt doen is het wijsheid om zonnepanelen te laten plaatsen op je dak. Kosten: 8000 tot 12.000 euro. En dan ben je er nog niet. Deze moet je ook twee keer per jaar laten schoonmaken voor optimaal rendement. Daarnaast moet je geen last hebben van gemeentegroen die je rendement van de panelen omlaag kan brengen. Dan heb ik het verder nog niet gehad over onderhoud, brandgevaar en de WOZ-verhoging door installatie zonnepanelen.
– Verder zit je met een warmtepomp met lage temperatuurverwarming. Dit gaat over het algemeen het best met vloerverwarming, wandverwarming of eventueel zelfs plafondverwarming. Dit is uiteraard niet meegerekend in de installatie van de warmtepomp. Stel je gaat uit van alleen vloerverwarming. Dit moet je eigenlijk door het hele huis hebben. En waar ga je die week of weken dan verblijven? En natuurlijk zijn er mensen met vloerverwarming. Maar deze is niet toereikend. Die hebben leidingen van 15mm maar met lage temperaturen moet je misschien wel naar 12 of 10mm.
– Verwachte levensduur van een warmtepomp is tussen de 10 en 12 jaar. CV-ketels zijn uitgefaseerde apparaten, die kunnen zo 15 tot 20 jaar mee, wellicht 25 jaar probleemloos mee. Uiteraard moeten die ook ooit wel eens vervangen worden, maar dan ben je voor 2000 tot 2500 euro, afhankelijk van je wensen, klaar. Vandaag besteld, vanmiddag of vanavond nog geplaatst. Zie jij dat maar even te fixen met zou warmtepomp!
Al met al is dit een zeer kostbare grap en onze verwachting is dat je minimaal 20.000 euro kwijt bent, en dit kan oplopen tot 80.000 euro.
Wij gaan in ieder geval door met onze strijd om onze klanten op te voeden en proberen uit te leggen hoe het echt zit. Uiteraard kunnen wij ook niet iedereen overtuigen maar dit is hoe het is, wij draaien niet om de hete brei heen maar vertellen toe het is.
P.S.
Wat men veel beter kan doen is goed isoleren. Dit kan een besparing van ruim 40% minder gasverbruik opleveren voor de huishoudens! En dan heb je al een gigantische slag gemaakt!
Karel Hendricks
Niet gelezenquote:Op dinsdag 8 januari 2019 09:00 schreef De_Onnoembare het volgende:
Ten eerste heeft zo'n ding een actieradius waar een vogel nog niet op wil schijten
Ten tweede is de accu na drie jaar zo goed als waardeloos. Leuk voor het milieu, goed over nagedacht
Ten derde duurt het eeuwen voor dat ding is opgeladen. Handig om even een uurtje of vier bij een tankstation te moeten bivakkeren
Ten vierde is die electriciteit nooit met natuurlijke bronnen op te brengen. Zelfs een heel dak vol zonnepanelen laadt net genoeg op om een keertje boodschappen te kunnen doen. De rest van de electriciteit moet toch weer van centrales af komen
Ten vijfde, wil je heel Nederland vol met laadpalen gooien? Waar gewone auto's natuurlijk weer niet mogen staan? Want gewone auto's hoeven ook niet te parkeren ofzo
Ten zesde, wie kan zich zo'n gedrocht veroorloven? De man die er mee moet woonwerken heeft vast 30000,- liggen. Oh ja, maar subsidie
Ten zevende want we zijn er nog lang niet, waar laten we onze gewone auto's? Oh ja verkopen in Duitsland of in een of ander gaat oost Europees kutland. Ja maar dat willen we toch niet want milieu?
Ten achtste krijg je niets meer voor je oude auto terug
Ten negende haalt het geen kut uit voor het milieu, ja ergens 20 nullen achter de komma en zoals we weten stopt de vervuiling van andere landen bij de grens
Ten tiende "ja maar het is voor een betere wereld". Het enige wat een betere wereld maakt is het ophangen van dit soort achterlijken die met dit soort ideeën komen
Had ik al gezegd?
Klacht: fuck het milieu
Wel een gekleurde praktijk natuurlijk. Hij heeft best wel een paar punten die waar zijn maar niet op alles.quote:Op donderdag 10 januari 2019 08:13 schreef De_Onnoembare het volgende:
Het punt is gewoon het volledige gebrek aan technische praktijkkennis van velen. Hier, de praktijk:
[..]
Wat klopt er niet dan? Hij is nog mild geweest, hij gaat nml voorbij aan iets dat wij in de praktijk tegen komen: dat er niet genoeg voeding binnenkomt en er dus nieuwe kabels getrokken moeten gaan worden. Als dat op massale schaal gaat gebeuren, moeten alle straten open, alle meterkasten aangepast worden, alle verdeelhuisjes aangepast, de hoogspanningskabels voldoen niet en het allerbelangrijkste: er zijn helemaal geen energiecentrales om al die stroom op te wekken.quote:Op donderdag 10 januari 2019 10:19 schreef nanuk het volgende:
[..]
Wel een gekleurde praktijk natuurlijk. Hij heeft best wel een paar punten die waar zijn maar niet op alles.
De verwachte leeftijd van een gasketel stelt ie zeer positief, die van de warmtepomp heel erg negatief.quote:Op donderdag 10 januari 2019 10:58 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Wat klopt er niet dan? Hij is nog mild geweest, hij gaat nml voorbij aan iets dat wij in de praktijk tegen komen: dat er niet genoeg voeding binnenkomt en er dus nieuwe kabels getrokken moeten gaan worden. Als dat op massale schaal gaat gebeuren, moeten alle straten open, alle meterkasten aangepast worden, alle verdeelhuisjes aangepast, de hoogspanningskabels voldoen niet en het allerbelangrijkste: er zijn helemaal geen energiecentrales om al die stroom op te wekken.
En dat is precies de oorzaak van deze onzin. Jezelf voorhouden dat je goed bezig bent.quote:Op dinsdag 8 januari 2019 12:22 schreef Everythingexist het volgende:
[..]
Ja. Dacht ik ook. In ieder geval heb ik wel die keuze bewust gemaakt dus kan ik in ieder geval zeggen dat ik milieubewust bezig ben.
Nog los van dat als je al die centrales hebt, het verschil tussen vraag en nonvraag dermate groot wordt bij enorme electriciteitsverbruikers dat er gewoon niet tijdig kan worden op en afgeschakeld. Dus of je hebt een over of een ondercapaciteit qua electriciteitsproductie.quote:Op donderdag 10 januari 2019 10:58 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Wat klopt er niet dan? Hij is nog mild geweest, hij gaat nml voorbij aan iets dat wij in de praktijk tegen komen: dat er niet genoeg voeding binnenkomt en er dus nieuwe kabels getrokken moeten gaan worden. Als dat op massale schaal gaat gebeuren, moeten alle straten open, alle meterkasten aangepast worden, alle verdeelhuisjes aangepast, de hoogspanningskabels voldoen niet en het allerbelangrijkste: er zijn helemaal geen energiecentrales om al die stroom op te wekken.
Dat is inderdaad de situatie die we op het moment hebben. In de nacht wordt veel minder energie verbruikt dan overdag.quote:Op donderdag 10 januari 2019 13:25 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Nog los van dat als je al die centrales hebt, het verschil tussen vraag en nonvraag dermate groot wordt bij enorme electriciteitsverbruikers dat er gewoon niet tijdig kan worden op en afgeschakeld. Dus of je hebt een over of een ondercapaciteit qua electriciteitsproductie.
Zijn gewoon de feiten. Ik heb er net 1 vervangen hier die 19 jaar oud was. Ik was 1500 kwijt voor een nieuwe HR-ketel.quote:Op donderdag 10 januari 2019 11:36 schreef nanuk het volgende:
[..]
De verwachte leeftijd van een gasketel stelt ie zeer positief, die van de warmtepomp heel erg negatief.
10 kW is al 16A. Dat ben je dan in zijn geheel kwijt voor de warmtepomp, al je overige spullen moeten daar dan invallen. Dat wordt lastig. Om nog maar te zwijgen wat er gaat gebeuren als je ook nog je auto op moet gaan laden.quote:Verbruik van warmtepomp kan vaak gewoon via bestaande bedrading. Een beetje huis kan met 5 tot 10 kw gestookt worden, dat is ruim binnen de 35 A die je huis binnenkomt. Aanpassen van een meterkast is een paar honderd euro. Wel waar dat landelijk het verbruik wel erg omhoog gaat waar mogelijk infra aan aangepast zal moeten worden. Dat moet ook al vanwege de e-auto.
Hmm... je bedoeld dus 95% van de woningvoorraad? Want die ervoor zijn sowieso niet geschikt.quote:Vloerverwarming is een pre maar ook met Jaga radiatoren of gewoon overdimensioneren kan je met lagere temperatuur stoken.
Echt oude huizen moet je toch al aanpassen en alles wat minder dan 20 jaar oud is is min of meer geschikt. Het is dus een beperkt aantal huizen waarbij het echt verstandig is op gas te blijven voorlopig. Zeg van 1975 tot 2000 gebouwd.
En waar komt die stroom dan vandaan om die warmtepompen te laten draaien en elektrische auto's op te laden? Oh ja. Van onze gas- en kolencentrales. Wat een milieuwinst zeg!quote:Op donderdag 10 januari 2019 13:31 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dat is inderdaad de situatie die we op het moment hebben. In de nacht wordt veel minder energie verbruikt dan overdag.
Gelukkig wordt dit binnenkort rechtgetrokken door warmtepompen die in de nacht draaien (omdat het dan kouder is), en electrische autos die in de nacht worden opgeladen.
Ja, daar is veel winst. Als je wil kan ik het met een rekensommetje verduidelijken.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 08:32 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
En waar komt die stroom dan vandaan om die warmtepompen te laten draaien en elektrische auto's op te laden? Oh ja. Van onze gas- en kolencentrales. Wat een milieuwinst zeg!
Je vergeet dat de kolen en gascentrale hetzelfde lage rendement heeft!quote:Op vrijdag 11 januari 2019 09:23 schreef knoopie het volgende:
[..]
Ja, daar is veel winst. Als je wil kan ik het met een rekensommetje verduidelijken.
Een electrische auto (hyundai ionic) verbruikt ongeveer 20kWh per 100km. Bij veel stadverkeer minder (dit zijn realistische cijfers en geen "officiele verbruikscijfers"). Volgens greenpeace (dat zijn worst-case cijfers voor een jaren 80 kolencentrale) stoot een kolencentrale 900 gram CO2 uit per geleverde kWh. Dan heb je tussen centrale en je huis nog ongeveer 10% verlies over de leidingen. Dus 100km met je electrische auto stoot 10kg CO2 uit.
Een vergelijkbare hyundai ionic verbruikt ongeveer 8 liter op 100km in de praktijk. Per liter benzine stoot je 2392 gram CO2 uit. Totaal dus 8x2392 = 19,136kg CO2.
quote:Eerst iets over de beperkingen van de verbrandingsmotor. Zijn rendement is namelijk bedroevend laag: zo’n 20 procent voor een benzinemotor en 25 procent voor een diesel. Dat komt doordat het omzetten van warmte in bewegingsenergie een moeizaam proces is. Het rendement daarvan is begrensd door de wetten van de thermodynamica, dus erg veel is daar niet aan te doen.
Elektrische auto’s zijn in dit opzicht stukken beter. Het omzetten van elektriciteit in bewegingsenergie heeft zo’n beperking namelijk niet. In de praktijk is een rendement van 90 procent of hoger best haalbaar. Bovendien kan de remenergie gemakkelijk worden teruggewonnen via ‘regeneratief remmen’. Een minpuntje is dat de verwarming in de winter stroom kost, terwijl die in een ‘gewone’ auto uit de afvalwarmte van de motor komt.
Aardgas en steenkool
Het lijkt dus allemaal prachtig. Maar: die elektriciteit moet wel worden opgewekt, en dat gebeurt in Nederland nog voor zo’n 80 procent uit aardgas en steenkool. Dergelijke ‘thermische’ centrales hebben ook een beperkt rendement. Ze doen het wel beter dan de benzinemotor, maar van de energie die er ingaat, komt toch maar zo’n 35 procent thuis uit het stopcontact. Daarmee wordt het totale rendement 90 procent × 35 procent, ofwel circa 32 procent; nauwelijks beter dan een dieselauto.
Fijnstof komt voor het grootste gedeelte van de banden. En aangezien elektrische auto's veel zwaarder zijn, stoten die meer uit:quote:Dus zelfs als je puur van een kolencentrale uit gaat, spaar je al bijna de helft aan CO2 uitstoot. Bijkomend voordeel voor de volksgezondheid is, dat de uitstoot van alle fijnstof niet in drukbewoonde gebieden plaats vind.
Hyundai electric: 1420kgquote:Op vrijdag 11 januari 2019 09:26 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Je vergeet dat de kolen en gascentrale hetzelfde lage rendement heeft!
[..]
Zelfs een oude kolencentrale heeft continu een rendement van rond de 40%. In de door greenpeace gegeven uitstoot is het rendement dus ook al meegerekend.
Een auto met atkinson cycle zou theoretisch ook rond de 40% kunnen zitten, maar in de praktijk haal je dat alleen als je continu de automotor op ongeveer 90% van zijn maximale vermogen laat draaien. Door de wisselende en meestal veel te lage belasting op een automotor, kom je in de praktijk nooit bij het theoretische rendement in de buurt.
[..]
Fijnstof komt voor het grootste gedeelte van de banden. En aangezien elektrische auto's veel zwaarder zijn, stoten die meer uit:
https://www.volkskrant.nl(...)-overschat~b76420f4/quote:Op vrijdag 11 januari 2019 09:46 schreef knoopie het volgende:
[..]
Hyundai electric: 1420kg
Vergelijkbare auto met bezinemotor: 1150kg
Hyundai Kona 1,6 gdi: 1387kg
Hyundai Kona 64kWh 1685kg
Ongeveer 300kg of +21% verschil. Wat betreft bandenslijtage heb je zeer waarschijnlijk gelijk.
Een ander groot gedeelte van fijnstof wordt trouwens veroorzaakt door de remmen. En laat dit nu net een heel groot voordeel zijn van electro en hybride autos, dat je bijna nooit de normale remmen gebruikt. Zelfs bij hybrideautos leven de remblokken en schijven veel langer dan bij traditionele autos.
Iedereen komt thuis om 17:30 en steekt zijn electrische auto in het stopcontact. Wat denk je dat er gebeurt?quote:Op donderdag 10 januari 2019 13:31 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dat is inderdaad de situatie die we op het moment hebben. In de nacht wordt veel minder energie verbruikt dan overdag.
Gelukkig wordt dit binnenkort rechtgetrokken door warmtepompen die in de nacht draaien (omdat het dan kouder is), en electrische autos die in de nacht worden opgeladen.
Algehele blackout. Vooral wanneer door de milieupolitie gelijktijdig de kolencentrales gesloten worden en kernenergie is ook maar engquote:Op vrijdag 11 januari 2019 09:52 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Iedereen komt thuis om 17:30 en steekt zijn electrische auto in het stopcontact. Wat denk je dat er gebeurt?
Het probleem van wisselende belasting op het electriciteitsnet hebben we al sinds de uitvinding van de electrische verlichting en de industrialisatie. Na werktijd is er ineens een overschot aan energie, omdat alle fabrieken stoppen met werken. Een tijdje later, als de meeste mensen naar huis komen of beginnen met koken, is er weer vraag, maar in de woonwijk en niet op het industrieterrein. Hiervoor hebben we nu al mooie schakelende systemen die de juiste hoeveelheid stroom op de juiste plek beschikbaar stellen. Om 17:30 gebeurt er dus precies hetzelfde als al jaren gebeurt; een beetje schakelen met de netspanningen in de verschillende wijken in de stad.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 09:52 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Iedereen komt thuis om 17:30 en steekt zijn electrische auto in het stopcontact. Wat denk je dat er gebeurt?
De capaciteit van de accu's neemt toe, de prijs per kWh neemt af, zo'n 15% per jaar.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 10:29 schreef Plompzakker het volgende:
En hoe wil je in de toekomst met het gezin naar zuid Frankrijk op vakantie gaan met de elektrische auto?
In de komende 5 jaar waarschijnlijk net zoals ik het nu doe, voor die drie weken vakantie huur ik een grote brandstofauto. Dit is voor mij nu al goedkoper dan het hele jaar met een te grote auto rondrijden die ik eigenlijk alleen nodig heb voor die 5 weken in het jaar.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 10:29 schreef Plompzakker het volgende:
En hoe wil je in de toekomst met het gezin naar zuid Frankrijk op vakantie gaan met de elektrische auto?
Maar de brandstofauto wordt toch verboden?quote:Op vrijdag 11 januari 2019 10:47 schreef knoopie het volgende:
[..]
In de komende 5 jaar waarschijnlijk net zoals ik het nu doe, voor die drie weken vakantie huur ik een grote brandstofauto. Dit is voor mij nu al goedkoper dan het hele jaar met een te grote auto rondrijden die ik eigenlijk alleen nodig heb voor die 5 weken in het jaar.
Over ongeveer vijf jaar ga ik er vanuit dat mijn nieuwe electrische auto en het laadstationnetwerk goed genoeg zijn om comfortabel dat soort afstanden te halen.
Eigenlijk ook raar. Als ik het hele jaar mijn eten in een 15 liter pan zou koken, omdat ik die met kerst ook nodig heb, dan zou iedereen mij uitlachen. Maar als ik 300 dagen per jaar met een te grote auto rondrijd, omdat ik 5 weken per jaar mijn familie naar de vakantiebestemming moet rijden, dan is dat heel normaal...
Dat ook, het is vooral een mindset. Ik zou ook geen elektrische auto kopen met een range van 1000km, dan rij ik 99% van het jaar met een accu die 2x te zwaar is voor de ritten die ik maak.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 10:47 schreef knoopie het volgende:
[..]
In de komende 5 jaar waarschijnlijk net zoals ik het nu doe, voor die drie weken vakantie huur ik een grote brandstofauto. Dit is voor mij nu al goedkoper dan het hele jaar met een te grote auto rondrijden die ik eigenlijk alleen nodig heb voor die 5 weken in het jaar.
Over ongeveer vijf jaar ga ik er vanuit dat mijn nieuwe electrische auto en het laadstationnetwerk goed genoeg zijn om comfortabel dat soort afstanden te halen.
Eigenlijk ook raar. Als ik het hele jaar mijn eten in een 15 liter pan zou koken, omdat ik die met kerst ook nodig heb, dan zou iedereen mij uitlachen. Maar als ik 300 dagen per jaar met een te grote auto rondrijd, omdat ik 5 weken per jaar mijn familie naar de vakantiebestemming moet rijden, dan is dat heel normaal...
Niet in de komende vijf jaar. Pas over 10 jaar is het plan. En zelfs dan is alleen de verkoop van nieuwe brandstofautos verboden. Aangezien de gemiddelde levensduur van een auto toch minstens 10 jaar is, zal het gebruik van brandstofautos niet voor 2040 verboden zijn.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 10:50 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Maar de brandstofauto wordt toch verboden?
Nope... de brandstofauto wordt niet verboden.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 10:50 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Maar de brandstofauto wordt toch verboden?
Ik zie de files die nu al op de zwarte zaterdagen staan al helemaal verveelvoudigen bij de laadstations onderwegquote:Op vrijdag 11 januari 2019 10:54 schreef knoopie het volgende:
[..]
Niet in de komende vijf jaar. Pas over 10 jaar is het plan. En zelfs dan is alleen de verkoop van nieuwe brandstofautos verboden. Aangezien de gemiddelde levensduur van een auto toch minstens 10 jaar is, zal het gebruik van brandstofautos niet voor 2040 verboden zijn.
Zwarte zaterdag ga ik sowieso niet op vakantie, beetje in de file gaan staan, kuddegedrag.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 10:58 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Ik zie de files die nu al op de zwarte zaterdagen staan al helemaal verveelvoudigen bij de laadstations onderweg
Dat vind ik echt het grootste non-argument überhaupt. Compleet onafhankelijk van wat voor auto je hebt, ben je helemaal zelf schuldig als je jaar na jaar op die dagen per-se door frankrijk wilt rijden en dan in de file staat.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 10:58 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Ik zie de files die nu al op de zwarte zaterdagen staan al helemaal verveelvoudigen bij de laadstations onderweg
Niet iedereen heeft de mogelijkheid om flexibel te zijn in vakantie, denk aan schoolvakanties, bouwvak, e.d.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 11:01 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Zwarte zaterdag ga ik sowieso niet op vakantie, beetje in de file gaan staan, kuddegedrag.
Daar is wel winst te behalen: start van vakanties in het onderwijs flexibeler maken, het vakantieseizoen langer maken.
Nee, niet iedereen, dat zeg ik ook niet. Maar "zwarte zaterdag" bestaat alleen maar omdat iedereen het nodig vindt om op dezelfde dag op vakantie te gaan. Dat is deels een keuze en deels inflexibiliteit van overheid, werkgevers en scholen. Dat lijkt me deels op te lossen. 40% minder vakantiegangers op die dag en het ziet er al heel anders uit.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 11:38 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Niet iedereen heeft de mogelijkheid om flexibel te zijn in vakantie, denk aan schoolvakanties, bouwvak, e.d.
En ook buiten de enorme drukte zullen de wachttijden vrij groot worden als je om de paar honderd kilometer je auto weer moet opladen
En de Fransen en Belgen moeten ook maar willen meewerken dat zij hun infrastructuur aanpassen om onze elektrische auto's te kunnen faciliteren
Maar alles moet maar wijken en veranderen om maar in het ideaalbeeld van 100% elektrische auto's te passen
En wat denk je dat ze in Lyon gaan vinden van al die Nederlanders die daar in de rij komen staan voor elektriciteit?quote:Op vrijdag 11 januari 2019 11:51 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Nee, niet iedereen, dat zeg ik ook niet. Maar "zwarte zaterdag" bestaat alleen maar omdat iedereen het nodig vindt om op dezelfde dag op vakantie te gaan. Dat is deels een keuze en deels inflexibiliteit van overheid, werkgevers en scholen. Dat lijkt me deels op te lossen. 40% minder vakantiegangers op die dag en het ziet er al heel anders uit.
Nee, niet een "paar honderd kilometer", de range is nu al meer dan een paar honderd kilometer als je dat wenst en zal zo'n 800km zijn in 2025 - 2030 als optie.
Met een range van 800km zit je al bijna in Lyon bij je eerste verplichte stop...
Je hoeft je accu niet leeg te rijden voor je kan bijladen...quote:Op vrijdag 11 januari 2019 11:54 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
En wat denk je dat ze in Lyon gaan vinden van al die Nederlanders die daar in de rij komen staan voor elektriciteit?
Dan moet je dus nog vaker stoppenquote:Op vrijdag 11 januari 2019 11:56 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Je hoeft je accu niet leeg te rijden voor je kan bijladen...
Jij rijdt nu 800km zonder pauze op een zwarte zaterdag, inclusief de file?quote:Op vrijdag 11 januari 2019 11:58 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Dan moet je dus nog vaker stoppen
Een tankpauze kost mij hooguit 5 minuten, plus wachttijd. In die tijd laad je niet even een accu vol. Dus langer wachten en langere wachttijden. Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 12:00 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Jij rijdt nu 800km zonder pauze op een zwarte zaterdag, inclusief de file?
Babysteps. Ook al komt alle elektriciteit van 'vieze' centrales, éen grote centrale is nog steeds schoner en efficiënter dan duizenden kleine minicentrales onder de motorkap.quote:Op dinsdag 8 januari 2019 11:55 schreef Everythingexist het volgende:
Ik zit bij VandeBron. Die beweren dat al mijn aangeleverde elektriciteit voor de volle honderd procent van windmolens afkomstig is. Ik vraag het mij wel eens af.
Als de Fransen dat niet doen, zullen er minder toeristen naar Frankrijk gaan.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 12:06 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Een tankpauze kost mij hooguit 5 minuten, plus wachttijd. In die tijd laad je niet even een accu vol. Dus langer wachten en langere wachttijden. Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen.
En dan moet je nog maar hopen dat de Fransen massaal laadstations naast hun snelwegen gaan bouwen om onze auto's te faciliteren
Behalve dat je in dat uur het laadstation ook een uur bezet houdt. Dat gaat op plekken waar veel mensen komen laden die lange afstanden rijden voor chaos zorgen.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 12:11 schreef nietzman het volgende:
Tja, elke week vijf minuten ergens tanken of met een elektrische auto sporadisch ergens een uur moeten tanken omdat je het ding de rest van de tijd voor normaal woonwerkverkeer 's nachts aan de stekker hebt hangen. Onder aan de streep weinig verschil.
Nee, geen uur... 15 tot 20 minuten bij 350kW laadcapaciteit. Dan heb je voldoende geladen om je volgende pauze te halen.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 12:14 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Behalve dat je in dat uur het laadstation ook een uur bezet houdt. Dat gaat op plekken waar veel mensen komen laden die lange afstanden rijden voor chaos zorgen.
Als je niet begrijpt dat je eerst mag wachten tot al je voorgangers ook een kwartier aan de lader hebben gehangen dan begrijp ik wel waarom het jou wel een goed idee lijktquote:Op vrijdag 11 januari 2019 12:13 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Als de Fransen dat niet doen, zullen er minder toeristen naar Frankrijk gaan.
Als dat het doel is van de Fransen dan bereiken ze dat op die manier.
Als ik op vakantie ben pauzeer ik iedere 300-400km. Even een paar boterhammen, bakje leut, benen strekken. De meeste mensen zijn met een gezin met kinderen, die moeten ook even hun energie kwijt.
Snelladers kunnen in 15 minuten tot 80% opladen. Shell heeft bijvoorbeeld de IONITY-palen, die een capaciteit van 350 kilowatt hebben. In een uur zou je dan 1750km kunnen bijladen maar zoveel capaciteit heb je niet in je accu. 15 tot 20 minuten is dan al 435 tot 580km range.
Die 10 tot 15 minuten extra pauze op een vakantie die je 1 of 2x per jaar hebt... als je dat niet kan opbrengen...
Knelpunten zijn er om op te lossen. Die elektrische auto vervangt niet alle auto's in 1x.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 12:16 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Als je niet begrijpt dat je eerst mag wachten tot al je voorgangers ook een kwartier aan de lader hebben gehangen dan begrijp ik wel waarom het jou wel een goed idee lijkt
Maar lieve Plompzakker en Vogeltjesdans, mag ik nu ook eens een vraag stellen?quote:
Of je staat daar met 25 voertuigen te wachten tot je kan laden - heeft u even 20 uur voor u weer verder kunt?quote:Op vrijdag 11 januari 2019 12:06 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Een tankpauze kost mij hooguit 5 minuten, plus wachttijd. In die tijd laad je niet even een accu vol. Dus langer wachten en langere wachttijden. Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen.
En dan moet je nog maar hopen dat de Fransen massaal laadstations naast hun snelwegen gaan bouwen om onze auto's te faciliteren
Maak de voertuigen hybride zodat het niet meteen 100% kut is. En pak eerst de bedrijven aan. Dáár zit de vervuiling, niet bij mensen die zich toch al de tandjes recycleren en met een extra trui zitten te bezuinigen op gas.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 12:22 schreef knoopie het volgende:
[..]
Maar lieve Plompzakker en Vogeltjesdans, mag ik nu ook eens een vraag stellen?
Wat is dan jullie voorstel wat we de komende jaren gaan doen? Vrolijk doorrijden met benzine en diesel en verwarmen met gas? Totdat we in Groningen niks meer kunnen vinden (rond 2030), ruwe olie verdubbeld is in prijs omdat ze alleen nog maar olie uit teerzand en onder kilometers ijs op de noordpool kunnen finden? En dan?
Ik zeg niet dat electrische autos en warmtepompen zaligmakend zijn, maar hebben jullie een beter alternatief? Je kop in het zand steken werkt hoogstens als je een levensverwachting van minder dan ongeveer 20 jaar hebt.
Lekker dingquote:Op vrijdag 11 januari 2019 12:28 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Maak de voertuigen hybride zodat het niet meteen 100% kut is. En pak eerst de bedrijven aan. Dáár zit de vervuiling, niet bij mensen die zich toch al de tandjes recycleren en met een extra trui zitten te bezuinigen op gas.
Het gaat niet alleen om vakanties. Het gaat om alle momenten waarop even vier uur opladen niet uitkomt - en dat is in de praktijk vaker dan je lief is. Veel vaker.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 12:17 schreef MaGNeT het volgende:
Wel mooi om te zien dat mensen zich nu vooral nog druk maken om de vakanties en niet meer om de binnenlandse ritten. De discussie is met het toenemen van de laadpalen en actieradius in 3 jaar al flink verschoven.
Heb je zelf al een electrische auto? Weet je dus daadwerkelijk hoe het in de praktijk is?quote:Op vrijdag 11 januari 2019 12:31 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Het gaat niet alleen om vakanties. Het gaat om alle momenten waarop even vier uur opladen niet uitkomt - en dat is in de praktijk vaker dan je lief is. Veel vaker.
Ben je echt zo dom of doe je maar alsof?quote:Op vrijdag 11 januari 2019 12:32 schreef knoopie het volgende:
[..]
Heb je zelf al een electrische auto? Weet je dus daadwerkelijk hoe het in de praktijk is?
Hoe kom je nu weer bij die 4 uur opladen... echt...quote:Op vrijdag 11 januari 2019 12:31 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Het gaat niet alleen om vakanties. Het gaat om alle momenten waarop even vier uur opladen niet uitkomt - en dat is in de praktijk vaker dan je lief is. Veel vaker.
In die fase zitten we momenteel. Er rijden bergen hybrides rond.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 12:28 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Maak de voertuigen hybride zodat het niet meteen 100% kut is. En pak eerst de bedrijven aan. Dáár zit de vervuiling, niet bij mensen die zich toch al de tandjes recycleren en met een extra trui zitten te bezuinigen op gas.
Tegenwoordig is het vrijwel ieder weekend in juli/augustus helaas... kwam ik door schade en schande achterquote:Op vrijdag 11 januari 2019 11:01 schreef knoopie het volgende:
[..]
Dat vind ik echt het grootste non-argument überhaupt. Compleet onafhankelijk van wat voor auto je hebt, ben je helemaal zelf schuldig als je jaar na jaar op die dagen per-se door frankrijk wilt rijden en dan in de file staat.
Nee, ik heb praktijkervaring. Met een electrische auto. En een huurauto voor de twee keer per jaar dat ik er eentje nodig heb voor vakantie. Zoals ik al eerder heb geschreven. En jij?quote:Op vrijdag 11 januari 2019 12:41 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Ben je echt zo dom of doe je maar alsof?
Of iedereen een ideaal geregeld leven heeft waarin je op ideale momenten net zo ideaal kunt opladen.
Uitzonderingen zijn er altijd.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 12:41 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Ben je echt zo dom of doe je maar alsof?
Of iedereen een ideaal geregeld leven heeft waarin je op ideale momenten net zo ideaal kunt opladen.
Ik zie anders heel weinig hybrides. 5% misschien? Voornamelijk in Leaseland?quote:Op vrijdag 11 januari 2019 12:44 schreef knoopie het volgende:
[..]
In die fase zitten we momenteel. Er rijden bergen hybrides rond.
En ook al krijgt de gemiddelde particulier er niks van mee, bedrijven krijgen ook steeds strengere eisen. Helaas zijn de meeste regeringen in europa nog een beetje bang om de bedrijven echt hard aan te pakken helaas, maar je kan natuurlijk ook zelf meehelpen door proberen producten in te kopen bij milieuvriendelijkere bedrijven.
Maar mijn laatste posts gelden net zo goed voor de financiele gevolgen voor jou, compleet losstaand voor het milieu. Brandstof wordt hoe dan ook duurder. Wat is jouw antwoord daarop, behalve jammeren dat electroautos stom zijn? Mocht je een andere oplossing hebben, dan hoor ik het graag, want het liefst heb ik helemaal geen auto.
Ok, prima. Wat is jouw voorstel voor een realistische oplossing?quote:Op vrijdag 11 januari 2019 12:49 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Ik zie anders heel weinig hybrides. 5% misschien? Voornamelijk in Leaseland?
Je moet de vervuiling aanpakken waar die het grootst is. Daar haal je het meeste winst. Maar ja, dan wordt het zo lastig om de burger daarna nog uit te knijpen hè.
Ik zeg niet dat ev's stom zijn, je moet ze niet iedereen willen opdringen. Ben jij een milieufanaat die niet veel rijdt, veel succes en ik hoop dat jij en je ev heel gelukkig worden samen.
Maar laat de rest van Nederland met rust en denk in realistische oplossingen, niet alleen in extreme linksidealen alleen omwille van een aangepraat "het moet maar".
Ik ben vooral erg benieuwd waar de 3.000 kerncentrales gaan komen om al die auto's van stroom te voorzien.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 12:49 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Uitzonderingen zijn er altijd.
Ik weet niet hoe jouw leven er uitziet maar tussen 2025 en 2030 verwachten de grote merken en analisten dat elektrische auto's een range van zo'n 800km zullen hebben. Dat is gezien de toename van de energiedichtheid van accu's en de prijsdalingen van accu-cellen heel realistisch.
Als jij in staat bent om dat iedere dag leeg te rijden dan rij je 292.000km per jaar.
Dat lijkt me vrij uitzonderlijk, aangezien dat gemiddeld op zo'n 13.000km per jaar ligt.
Mocht je dat wel rijden, dan is een elektrische auto op dat moment nog niets voor jou en heb je ook de keuze om nog 20 jaar in je oude Volvo te blijven rijden (die dat heus wel volhoudt, want Volvo).
En laden bij een snel-laadpaal duurt geen 4 uren... laat dat idee ook eens los...
Wat als je voor je werk maar 40 kilometer rijdt, maar ook wel eens op bezoek wilt bij familie die 150 kilometer verderop woont? Of wat als je je auto naast je woon-werkverkeer ook wilt gebruiken voor je zomervakantie in Zuid-Frankrijk?quote:Op vrijdag 11 januari 2019 12:44 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Hoe kom je nu weer bij die 4 uur opladen... echt...
Thuis kan je met 3x16x230 = 11kW laden zonder aanpassingen aan je vastrecht.
Auto's in Nederland leggen gemiddeld 40km per dag af, dat is 40/5 = 8kWh.
Het gros van de mensen kan dus in 44 minuten hun auto weer "aftoppen".
En als je 500km per dag rijdt, doe je er natuurlijk niet verstandig aan om een auto te kopen met een range van 185km...
Dan blijven er nog verschillende bezwaren. Drie kwartier opladen is leuk als je elke dag een geregeld leventje hebt. Dat hebben de meeste mensen niet. Buiten dat "s'avonds opladen" bestaat er een hele wereld waarin zelfs drie kwartier opladen op zijn zachtst gezegd altijd onhandig is. Het beperkt je altijd in het meteen weg kunnen.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 12:49 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Uitzonderingen zijn er altijd.
Ik weet niet hoe jouw leven er uitziet maar tussen 2025 en 2030 verwachten de grote merken en analisten dat elektrische auto's een range van zo'n 800km zullen hebben. Dat is gezien de toename van de energiedichtheid van accu's en de prijsdalingen van accu-cellen heel realistisch.
Als jij in staat bent om dat iedere dag leeg te rijden dan rij je 292.000km per jaar.
Dat lijkt me vrij uitzonderlijk, aangezien dat gemiddeld op zo'n 13.000km per jaar ligt.
Mocht je dat wel rijden, dan is een elektrische auto op dat moment nog niets voor jou en heb je ook de keuze om nog 20 jaar in je oude Volvo te blijven rijden (die dat heus wel volhoudt, want Volvo).
En laden bij een snel-laadpaal duurt geen 4 uren... laat dat idee ook eens los...
Ik ben vooral benieuwd waar jij dat cijfer van 3.000 kerncentrales vandaan haalt.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 12:53 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Ik ben vooral erg benieuwd waar de 3.000 kerncentrales gaan komen om al die auto's van stroom te voorzien.
Bij de keuze van de actie-radius van een auto is inderdaad wat je gemiddeld per dag rijdt niet echt relevant, het gaat inderdaad om de pieken. Leuk als je gemiddeld 40km per dag rijdt, maar als je een paar keer per jaar ook 500km aan een stuk rijdt, dan wil je ook een auto die dat haalt zonder >1 uur bezig te zijn met opladen. Nou zal dat over de jaren wel allemaal beter worden, maar voor mij is elektrisch op dit moment iig geen redelijk alternatief.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 12:53 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Wat als je voor je werk maar 40 kilometer rijdt, maar ook wel eens op bezoek wilt bij familie die 150 kilometer verderop woont? Of wat als je je auto naast je woon-werkverkeer ook wilt gebruiken voor je zomervakantie in Zuid-Frankrijk?
De meeste mensen hebben juist een oersaai, voorspelbaar en geregeld leventje.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 12:56 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Dan blijven er nog verschillende bezwaren. Drie kwartier opladen is leuk als je elke dag een geregeld leventje hebt. Dat hebben de meeste mensen niet. Buiten dat "s'avonds opladen" bestaat er een hele wereld waarin zelfs drie kwartier opladen op zijn zachtst gezegd altijd onhandig is. Het beperkt je altijd in het meteen weg kunnen.
En hoe wil je alle parkeerplaatsen volgooien met palen? Waar komt die electriteit vandaan? Wat dacht je van de impact van "allemaal met zijn allen tegelijk 'even' opladen" op centrales?
Hoe vaak per jaar heb je dat echt nodig? Voor mij is het zelfs nu al goedkoper om gewoon voor die paar keer per jaar een grote brandstofauto te huren, in plaats van 95% van de tijd een te grote auto voor de deur hebben staan.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 12:57 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Bij de keuze van de actie-radius van een auto is inderdaad wat je gemiddeld per dag rijdt niet echt relevant, het gaat inderdaad om de pieken. Leuk als je gemiddeld 40km per dag rijdt, maar als je een paar keer per jaar ook 500km aan een stuk rijdt, dan wil je ook een auto die dat haalt zonder >1 uur bezig te zijn met opladen. Nou zal dat over de jaren wel allemaal beter worden, maar voor mij is elektrisch op dit moment iig geen redelijk alternatief.
Ik zie werkelijk het probleem niet van een paar keer per jaar (!) wat langer wachten bij het laden. Als je 500km aan 1 stuk rijdt zijn dat soort pauzes vrij normaal.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 12:57 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Bij de keuze van de actie-radius van een auto is inderdaad wat je gemiddeld per dag rijdt niet echt relevant, het gaat inderdaad om de pieken. Leuk als je gemiddeld 40km per dag rijdt, maar als je een paar keer per jaar ook 500km aan een stuk rijdt, dan wil je ook een auto die dat haalt zonder >1 uur bezig te zijn met opladen. Nou zal dat over de jaren wel allemaal beter worden, maar voor mij is elektrisch op dit moment iig geen redelijk alternatief.
Zelf gebruik ik mijn auto met name voor langere afstanden (450km, ~eens per maand), dus elektrisch heeft voor mij geen enkele zin, tenzij de auto een actie-radius van minstens 500km heeft, en dan ook echt 500km met goede snelheden ipv 120km/h (ipv 500km bij snelheden van 80km/h).quote:Op vrijdag 11 januari 2019 13:00 schreef knoopie het volgende:
[..]
Hoe vaak per jaar heb je dat echt nodig? Voor mij is het zelfs nu al goedkoper om gewoon voor die paar keer per jaar een grote brandstofauto te huren, in plaats van 95% van de tijd een te grote auto voor de deur hebben staan.
Gefaseerde minder opgedrongen overgang waarbij het resultaat van innovatie samen met de markt de uiteindelijke koers zal bepalenquote:Op vrijdag 11 januari 2019 12:22 schreef knoopie het volgende:
[..]
Maar lieve Plompzakker en Vogeltjesdans, mag ik nu ook eens een vraag stellen?
Wat is dan jullie voorstel wat we de komende jaren gaan doen? Vrolijk doorrijden met benzine en diesel en verwarmen met gas? Totdat we in Groningen niks meer kunnen vinden (rond 2030), ruwe olie verdubbeld is in prijs omdat ze alleen nog maar olie uit teerzand en onder kilometers ijs op de noordpool kunnen finden? En dan?
Ik zeg niet dat electrische autos en warmtepompen zaligmakend zijn, maar hebben jullie een beter alternatief? Je kop in het zand steken werkt hoogstens als je een levensverwachting van minder dan ongeveer 20 jaar hebt.
Ik doe dat zo'n 10 keer per jaar en dan neem ik geen pauze's (afgezien van 5 minuutjes tanken). Ook geen zin in om >1 uur stil te staan.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 13:02 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik zie werkelijk het probleem niet van een paar keer per jaar (!) wat langer wachten bij het laden. Als je 500km aan 1 stuk rijdt zijn dat soort pauzes vrij normaal.
In het vrachtverkeer (beroepschauffeurs!) is 45 minuten pauzeren na 4,5 uur rijden bijvoorbeeld wettelijk vastgelegd.
Net was het nog "paar keer per jaar" en nu rij je het iedere maand?quote:Op vrijdag 11 januari 2019 13:05 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Zelf gebruik ik mijn auto met name voor langere afstanden (450km, ~eens per maand), dus elektrisch heeft voor mij geen enkele zin, tenzij de auto een actie-radius van minstens 500km heeft, en dan ook echt 500km met goede snelheden ipv 120km/h (ipv 500km bij snelheden van 80km/h).
Een (duurdere) elektrische auto kopen voor dagelijks gebruik en daarnaast ook nog een aantal keer een auto huren voor langere ritten lijkt me niet echt goedkoper dan een (goedkopere) brandstof auto kopen.
Ik zie het best over 5-10 jaar wat worden, maar voor mij iig nu nog niet.
20 minuten.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 13:07 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Ik doe dat zo'n 10 keer per jaar en dan neem ik geen pauze's (afgezien van 5 minuutjes tanken). Ook geen zin in om >1 uur stil te staan.
Ik heb nergens gezegd dat ik slechts een paar keer per jaar zo'n afstand rij. Ik heb alleen gezegd dat er mensen zijn die een paar keer per jaar langere afstanden rijden en dat daarmee een hogere actie-radius relevanter is dan wat je op een gemiddelde dag rijdt (gemiddeldes zijn niet echt interessant).quote:Op vrijdag 11 januari 2019 13:08 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Net was het nog "paar keer per jaar" en nu rij je het iedere maand?
Daarom zijn het ook adviezen... plus rij ik die 450km normaal in zo'n 4-4,5 uur, dus primaquote:Op vrijdag 11 januari 2019 13:13 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
20 minuten.
En verder moet je natuurlijk zelf weten of je de adviezen voor pauzes tijdens het autorijden in de wind slaat.
Maar... als je die 450km in 4,5 uur rijdt, wat is dan het probleem? Heb je geen bestemming? Moet je daar niet wachten? Of rij je alleen maar? Ik bedoel, je maakt het allemaal mooi passend maar ik probeer gewoon vast te stellen wat nu echt je punt is.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 13:27 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Daarom zijn het ook adviezen... plus rij ik die 450km normaal in zo'n 4-4,5 uur, dus prima
Ja, als je vaak lange ritten maakt zou ik nog even wachten tot de actieradius wat langer is.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 13:26 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Ik heb nergens gezegd dat ik slechts een paar keer per jaar zo'n afstand rij. Ik heb alleen gezegd dat er mensen zijn die een paar keer per jaar langere afstanden rijden en dat daarmee een hogere actie-radius relevanter is dan wat je op een gemiddelde dag rijdt (gemiddeldes zijn niet echt interessant).
Zuinigere autos worden al sinds jaren financieel aantrekkelijk gemaakt. Toegegeven, in eerste instantie voor de lease-markt, maar daardoor automatisch een paar jaar later voor de tweedehands markt. Je kan nu vanaf 12.000 euro een plugin hybride kopen, waarmee je elke dag 40km electrisch naar je werk kan rijden, en die in de vakantie op benzine bijna een normaal bereik heeft.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 13:06 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Gefaseerde minder opgedrongen overgang waarbij het resultaat van innovatie samen met de markt de uiteindelijke koers zal bepalen
Er wordt geredeneerd vanuit hoopvolle verwachtingen over de staat van innovatie over een aantal jaren. En op basis daarvan wordt voorbarig beleid gevoerd.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 13:37 schreef knoopie het volgende:
[..]
Zuinigere autos worden al sinds jaren financieel aantrekkelijk gemaakt. Toegegeven, in eerste instantie voor de lease-markt, maar daardoor automatisch een paar jaar later voor de tweedehands markt. Je kan nu vanaf 12.000 euro een plugin hybride kopen, waarmee je elke dag 40km electrisch naar je werk kan rijden, en die in de vakantie op benzine bijna een normaal bereik heeft.
Het verkopen van brandstof-autos wordt pas over 12 jaar verboden. Als je er dan eentje koopt van fatsoenlijke kwaliteit, kan je nog tot 2050 op benzine rijden.
Hoe wil je het nog gefaseerder invoeren? Langzamer gaat bijna niet.
Dat is mijn verwachting ook.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 13:41 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Er wordt geredeneerd vanuit hoopvolle verwachtingen over de staat van innovatie over een aantal jaren. En op basis daarvan wordt voorbarig beleid gevoerd.
Als die elektrische dingen echt goed gaan worden zullen ze op kwalitatieve aspecten vanzelf de markt gaan veroveren.
Of bedrijven worden gedwongen om te investeren in dingen die het uiteindelijk toch niet worden en er wordt een hoop geproduceerd om niks.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 13:45 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat is mijn verwachting ook.
Maar je lijkt 1 ding over het hoofd te zien.
Zo'n verbod (of in EU verband, 37,5% gemiddelde uitstoot verlaging van line-up aan auto's per fabrikant) is dan ook geen signaal aan de klanten, het is een signaal aan de fabrikanten om "gas te geven".
VW investeert niet voor niets tientallen miljarden in EV's en andere technieken. Als VW dat niet doet, is VW over 15 jaar de marktpositie kwijt die ze nu heeft en is het letterlijk het nieuwe Kodak of Nokia van de automarkt. Als je ziet wat Tesla in amper 11 jaar heeft ontwikkeld, sinds de eerste Roadster...
Naja, kijk ook naar de tijd en de vorderingen... in 2005 stelden we in Nederland roetfilters verplicht voor diesels... kende jij toen het automerk Tesla?quote:Op vrijdag 11 januari 2019 13:49 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Of bedrijven worden gedwongen om te investeren in dingen die het uiteindelijk toch niet worden en er wordt een hoop geproduceerd om niks.
Zie de dieselauto
Daarom, je kunt niet voorzien op toekomstige ontwikkelingen. Dus nu al beleid voor 2030 maken is een beetje onzinnigquote:Op vrijdag 11 januari 2019 13:55 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Naja, kijk ook naar de tijd en de vorderingen... in 2005 stelden we in Nederland roetfilters verplicht voor diesels... kende jij toen het automerk Tesla?
En het grote probleem met die "schone" diesels was vooral dat ze eigenlijk niet voldeden aan de regels... het werd een groot sjoemelschandaal voor o.a. VAG.
Het is een duidelijke horizon voor fabrikant en consument, niets mis mee.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 14:00 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Daarom, je kunt niet voorzien op toekomstige ontwikkelingen. Dus nu al beleid voor 2030 maken is een beetje onzinnig
Iets verbieden is een harde commitment zonder dat je weet of je uiteindelijk de juiste weg in bent geslagenquote:Op vrijdag 11 januari 2019 14:02 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Het is een duidelijke horizon voor fabrikant en consument, niets mis mee.
Er zit vast wel navigatie in.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 14:04 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Iets verbieden is een harde commitment zonder dat je weet of je uiteindelijk de juiste weg in bent geslagen
Dat die actie-radius met de meeste elektrische auto's niet te doen is.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 13:31 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Maar... als je die 450km in 4,5 uur rijdt, wat is dan het probleem? Heb je geen bestemming? Moet je daar niet wachten? Of rij je alleen maar? Ik bedoel, je maakt het allemaal mooi passend maar ik probeer gewoon vast te stellen wat nu echt je punt is.
En met deze reactie kan ik concluderen dat je inhoudelijk geen punten meer hebt.quote:
Wat zou voor jou een acceptabele actieradius zijn?quote:Op vrijdag 11 januari 2019 14:08 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Dat die actie-radius met de meeste elektrische auto's niet te doen is.
Zo'n 600km, en dan ook 600km met goede snelheid over de Duitse Autobahn (dus niet 120/130 rijden).quote:Op vrijdag 11 januari 2019 14:09 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Wat zou voor jou een acceptabele actieradius zijn?
Komt eraanquote:Op vrijdag 11 januari 2019 14:11 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Zo'n 600km, en dan ook 600km met goede snelheid over de Duitse Autobahn (dus niet 120/130 rijden).
Hoe kom je bij dat getal?"quote:Op vrijdag 11 januari 2019 12:57 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik ben vooral benieuwd waar jij dat cijfer van 3.000 kerncentrales vandaan haalt.
Om alle 8 miljoen auto's die nu op de weg rijden te vervangen door elektrische auto's is 17,33% meer stroomproductie nodig in Nederland.
Maar...
Er zal ook minder brandstof geraffineerd hoeven te worden. De productie van 1 liter diesel/benzine kost zo'n 1,5kWh. Daar kan een elektrische auto al 7,5km op rijden...
In de praktijk zal er dus minder dan 17,33% extra stroom nodig zijn.
En die 8 miljoen auto's zijn ook niet in 1 week vervangen, reken op zo'n 25 tot 30 jaar vanaf nu (gezien de verkoopcijfers van nieuwe auto's en het aandeel elektrische auto's).
Daar reken ik ook wel op, ben het verder ook niet eens met de meeste punten uit de OP, mijn voornaamste punt (los van mijn persoonlijke situatie) is dat voor de actie-radius het niet relevant is wat iemand gemiddeld per dag rijdt, maar dat je ook (en vooral) naar de uitschieters moet kijken. Als je op normale dagen zo'n 40km rijdt, maar af en toe ook 400-500km, dan is dat laatste relevanter voor je gewenste actie-radius. Als zo'n lange rit slechts sporadisch is, dan kun je een wat langere pauze voor lief nemen of in noodgeval een huurauto nemen, maar dat is natuurlijk niet optimaal. Voor veel mensen zal dit ook het voornaamste kritiekpunt zijn op de actie-radius, maar inderdaad iets wat op termijn wel verbetert zal worden.quote:
Beleid is per definitie voor de toekomst, dus moet gebaseerd zijn op aannames. Niemand kan garanderen wat er in de toekomst te wachten staat.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 14:00 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Daarom, je kunt niet voorzien op toekomstige ontwikkelingen. Dus nu al beleid voor 2030 maken is een beetje onzinnig
(gemiddelde kilometers per jaar / aantal kilometers per kWh) * 8.000.000quote:
Klopt, het mogen daarnaast ook waterstofauto's zijn, al zie ik daar weinig toekomst in.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 14:18 schreef knoopie het volgende:
[..]
Beleid is per definitie voor de toekomst, dus moet gebaseerd zijn op aannames. Niemand kan garanderen wat er in de toekomst te wachten staat.
Echt verplichten van electrische autos is het niet. Er staat nergens dat mensen een electrische auto moeten kopen. Ze verbieden alleen om vanaf 2030 vervuilende autos te verkopen, waar eigenlijk niemand principieel op tegen kan zijn. En elke fabrikant is vrij om een milieuvriendelijk alternatief te vinden dat ze in de toekomst kunnen verkopen. Ook zij worden niet gedwongen electrische autos te maken. Ze kunnen ook gaan proberen om in de toekomst hun geld te gaan verdienen met een sleutelhangerfabriek. Maar kennelijk zien zij mogelijkheden om in de toekomst een product aan te kunnen bieden wat de klanten willen hebben en waarmee ze geld kunnen verdienen. Dat is de marktwerking die je zo graag zou zien.
Dus conclusie. Het moeten wel elektrische auto's worden dan.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 14:20 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Klopt, het mogen daarnaast ook waterstofauto's zijn, al zie ik daar weinig toekomst in.
Waterstofauto's zijn ook elektrische auto's, de brandstofcel zet waterstof om in stroom. Alleen de opslag van de energie is op een andere manier en het rendement van productie en opslaan is lager dan dat van een accu.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 14:24 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Dus conclusie. Het moeten wel elektrische auto's worden dan.
Als 6 tot 7% "geen tyfus" is, kan je dan elke maand even 6 tot 7% van je loon naar mij overmaken? Is tenslotte toch "geen tyfus?"quote:Op vrijdag 11 januari 2019 14:14 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Hoe kom je bij dat getal?"
Enne... het scheelt geen tyfus in CO2 uitstoot:
Als we in Nederland allemaal elektrisch gaan rijden en dat doen op groene stroom, kan dat 6 tot 7% van de Nederlandse CO2-uitstoot schelen. De Correspondent becijferde de CO2-uitstoot van het autorijden. ‘Een elektrische auto die rijdt op honderd procent groene stroom, veroorzaakt met de huidige technologie zo’n twee derde minder CO2-uitstoot dan een benzine-auto.’
https://www.fluxenergie.n(...)schelen/?gdpr=accept
De marktwerking en de stand der techniek lijkt er inderdaad op te wijzen, dat de electrische auto de auto van de toekomst is. Dat is wat je wilde toch?quote:Op vrijdag 11 januari 2019 14:24 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Dus conclusie. Het moeten wel elektrische auto's worden dan.
Laat het maar gebeuren als dat zo is en voor elke huidige tekortkoming een acceptabele oplossing gevonden wordt. Tot die tijd moeten we geen beleidsmatige commitments makenquote:Op vrijdag 11 januari 2019 14:31 schreef knoopie het volgende:
[..]
De marktwerking en de stand der techniek lijkt er inderdaad op te wijzen, dat de electrische auto de auto van de toekomst is. Dat is wat je wilde toch?
Die lijn past helemaal niet in de trendquote:Op vrijdag 11 januari 2019 14:36 schreef knoopie het volgende:
Marktwerking, olieprijs.
[ afbeelding ]
Ik weet niet of electrisch de toekomst is, maar brandstof is het zeker weten niet.
Dat is een mening, niet de mijne.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 14:34 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Laat het maar gebeuren als dat zo is en voor elke huidige tekortkoming een acceptabele oplossing gevonden wordt. Tot die tijd moeten we geen beleidsmatige commitments maken
Ok. Als je wilt, dan mag je wat mij betreft ook geloven dat olie in de komende jaren steeds goedkoper gaat worden. Maar dat gaat dan wel eerder richting religie en minder richting wetenschap. Feit is dat de "gemakkelijke olie" bijna op is. Andere varianten van oliewinning, zoals fracking, teerzand en olie onder de noordpool, zijn pas weer rendabel als de olieprijs naar stijgt.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 14:37 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Die lijn past helemaal niet in de trend
Oh ja, nu herinner ik me jou weer.quote:
Of ruwe olie nu duurder wordt of niet, accijnzen en energiebelastingen gaan sowieso wel stijgen.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 14:46 schreef knoopie het volgende:
[..]
Ok. Als je wilt, dan mag je wat mij betreft ook geloven dat olie in de komende jaren steeds goedkoper gaat worden. Maar dat gaat dan wel eerder richting religie en minder richting wetenschap. Feit is dat de "gemakkelijke olie" bijna op is. Andere varianten van oliewinning, zoals fracking, teerzand en olie onder de noordpool, zijn pas weer rendabel als de olieprijs naar stijgt.
Je trendlijn is nog minder wetenschappelijk dan religie.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 14:46 schreef knoopie het volgende:
[..]
Ok. Als je wilt, dan mag je wat mij betreft ook geloven dat olie in de komende jaren steeds goedkoper gaat worden. Maar dat gaat dan wel eerder richting religie en minder richting wetenschap. Feit is dat de "gemakkelijke olie" bijna op is. Andere varianten van oliewinning, zoals fracking, teerzand en olie onder de noordpool, zijn pas weer rendabel als de olieprijs naar stijgt.
Ok 18% meer stroomopwekking nodig. NL heeft een kleine 70 energiecentrales, dus dat wordt alleen in NL al 12 a 13 erbij bouwen.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 14:19 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
(gemiddelde kilometers per jaar / aantal kilometers per kWh) * 8.000.000
Dat is 17,33% van het totale Nederlandse stroomverbruik.
Tweakers heeft in een FP artikel overigens dezelfde berekening gedaan en kwam afgerond op 18% in hun artikel, ik zat er niet ver vanaf blijkbaar.
Wat betreft de 1,5kWh die benodigd is om 1 liter brandstof te raffineren, daar zijn diverse bronnen voor die ongeveer dezelfde conclusie hebben. Er zijn ook bronnen die zeggen "ja, maar, raffineren is maar voor 50% voor brandstof" dus in het meest negatieve scenario zou je op 0,75kWh per 1 liter brandstof komen.
Fantast.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 15:45 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Ok 18% meer stroomopwekking nodig. NL heeft een kleine 70 energiecentrales, dus dat wordt alleen in NL al 12 a 13 erbij bouwen.
Ik denk dat ik aardig in de buurt zit Europabreed gezien met die 3.000.
Klopt.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 16:10 schreef cherrycoke het volgende:
93% van opgewekte energie komt van fosiele brandstoffen.
Er is alles mis mee als het niet normaal haalbaar is. Een deadline om de deadline is het slechtste wat je kan hebben bij verandering.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 14:02 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Het is een duidelijke horizon voor fabrikant en consument, niets mis mee.
Laat ik nou altijd gedacht hebben dat hybride voertuigen juist (eigen) electriteit opwekken uit fossiele brandstoffen.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 16:18 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Klopt.
Bij brandstofauto's is het zelfs 100%
Bij elektrische auto's is het te verbeteren, kan je stroom ook groen opwekken en een voordeel is dat de vervuiling centraal is.
Zou je CO2 van brandstofauto's centraal willen opslaan dan lukt dat niet.
Uit een gas of kolencentrale is dat wel mogelijk.
Ze krijgen ruim de tijd, ruim 11 jaar.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 16:24 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Er is alles mis mee als het niet normaal haalbaar is. Een deadline om de deadline is het slechtste wat je kan hebben bij verandering.
Ik weet niet wat je punt is bij deze opmerking maar het antwoord is: ja en nee.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 16:25 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Laat ik nou altijd gedacht hebben dat hybride voertuigen juist (eigen) electriteit opwekken uit fossiele brandstoffen.
Zet een boom in je tuin, dan kom je een heel eind.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 16:26 schreef vogeltjesdans het volgende:
Is er trouwens geen chemisch proces om CO2 in zuurstof en koolstof te scheiden?
Wat is niet normaal haalbaar?quote:Op vrijdag 11 januari 2019 16:24 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Er is alles mis mee als het niet normaal haalbaar is. Een deadline om de deadline is het slechtste wat je kan hebben bij verandering.
Bij de lessen economie heb je niet echt vooraan gezeten hè?quote:Op vrijdag 11 januari 2019 17:12 schreef knoopie het volgende:
[..]
Wat is niet normaal haalbaar?
Het niet verkopen van brandstofautos in 2030 is haalbaar.
Als je al eerder electrisch wilt rijden, dan is dat voor ongeveer 35000 euro nu al haalbaar.
Als je na 2030 nog op benzine wil rijden, dan koop je op 31 december 2029 een mooie benzineauto en ben je daarna daar heel zuinig op. Dus ook haalbaar.
Der aanpassing van de infrastructuur is ook haalbaar, aangezien niet iedereen van vandaag op morgen een electroauto voor de deur heeft staan.
Had ik, en die heb ik er allemaal uitgehaald. Nu slurp ik jouw zuurstof op.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 16:28 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Zet een boom in je tuin, dan kom je een heel eind.
Dat wordt beter naarmate de technologie vordert.quote:Op dinsdag 8 januari 2019 09:00 schreef De_Onnoembare het volgende:
Ten eerste heeft zo'n ding een actieradius waar een vogel nog niet op wil schijten
Accu's zijn vrij goed te recyclen. Met de juiste regelgeving hoeft nagenoeg niks schadelijks weggegooid te worden.quote:Ten tweede is de accu na drie jaar zo goed als waardeloos. Leuk voor het milieu, goed over nagedacht
Het is niet ondenkbaar dat we in de toekomst daar 3 oplossingen voor gaan hebbenquote:Ten derde duurt het eeuwen voor dat ding is opgeladen. Handig om even een uurtje of vier bij een tankstation te moeten bivakkeren
Waterdammen zijn geen natuurlijke bronnen?quote:Ten vierde is die electriciteit nooit met natuurlijke bronnen op te brengen. Zelfs een heel dak vol zonnepanelen laadt net genoeg op om een keertje boodschappen te kunnen doen. De rest van de electriciteit moet toch weer van centrales af komen
Zie mijn voorgaande opmerkingen. Het zou zomaar eens kunnen dat we totaal geen parkeerplekken in de stad meer nodig hebben.quote:Ten vijfde, wil je heel Nederland vol met laadpalen gooien? Waar gewone auto's natuurlijk weer niet mogen staan? Want gewone auto's hoeven ook niet te parkeren ofzo
Dat wordt beter naarmate de technologie vordert.quote:Ten zesde, wie kan zich zo'n gedrocht veroorloven? De man die er mee moet woonwerken heeft vast 30000,- liggen. Oh ja, maar subsidie
Je jankt nu omdat je je afgetrapte fiatje nergens meer kwijt kan? Dat kon ook al niet door strenger wordende milieuwetten. Elektrische auto's of niet.quote:Ten zevende want we zijn er nog lang niet, waar laten we onze gewone auto's? Oh ja verkopen in Duitsland of in een of ander gaat oost Europees kutland. Ja maar dat willen we toch niet want milieu?
Boehoe. Niemand is bereid om mijn half uit elkaar gevallen Beats by Dr Dre headphones over te nemen voor 90% van de nieuwprijs. Mijn leven is kut! Het is allemaal de schuld van Bose met hun nieuwe draadloze koptelefoons! Hoe durven ze!quote:Ten achtste krijg je niets meer voor je oude auto terug
Elektrische en zelfrijdende autos hebben dermate veel voordelen in de toekomst dat ik er eigenlijk niet aan twijfel dat zelfs 2e wereldlanden zoals China er ook gewoon op over stappen. Je kan net zo goed als Europa investeren in die technologie zodat die er eerder is ipv maar doorjekkeren op dooie dino's omdat de grote boze spleetoogwolf in het oosten en die JanKezen in het westen weigeren over te stappen.quote:Ten negende haalt het geen kut uit voor het milieu, ja ergens 20 nullen achter de komma en zoals we weten stopt de vervuiling van andere landen bij de grens
Ik snap je nu.quote:Ten tiende "ja maar het is voor een betere wereld". Het enige wat een betere wereld maakt is het ophangen van dit soort achterlijken die met dit soort ideeën komen
Jij bent de smiley niet waardig, pleb.quote:Had ik al gezegd?
Klacht: fuck het milieu
Nee dat klopt. Economie heeft mij altijd zeer weinig geïnteresseerd. Heb ik iets belangrijks gemist? Ik leer graag bij.quote:Op vrijdag 11 januari 2019 17:39 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Bij de lessen economie heb je niet echt vooraan gezeten hè?
quote:Ford wil in Europa elektrische versies van alle automodellen uitbrengen
De Amerikaanse autofabrikant Ford laat weten dat het van plan is om in Europa van alle bestaande voertuigen een elektrische versie uit te brengen. Het is nog niet duidelijk wanneer dat de elektrische versies beschikbaar komen.
Ford zegt dat het hierbij gaat om alle automodellen, dus bijvoorbeeld de Focus, maar ook de kleinere Fiesta en het Transit-transportvoertuig. Al deze modellen krijgen een elektrische variant, maar Ford zegt niet wanneer dat gaat gebeuren. Het kan hierbij gaan om volledige elektrisch aangedreven versies, maar ook om verschillende hybride-opties.
De autofabrikant is alleen concreet over een volledig nieuw model dat het in 2020 in Europa gaat uitbrengen. Dit betreft volgens Ford een volledig elektrisch aangedreven sportief model dat door de bestaande Mustang is geïnspireerd. Nadere details daarover ontbreken vooralsnog.
Ford maakte ook bekend dat het het in Europa nogal wat banen gaat schrappen. Hoeveel banen er precies gaan verdwijnen is niet bekendgemaakt, maar volgens de directeur van Ford Europa gaat het om duizenden banen, zo zei hij tegen de Financial Times. Dit hangt samen met een verlies van omgerekend 213 miljoen euro, dat Ford in Europa in het derde kwartaal van 2018 moest incasseren. Ford heeft in Europa 53.000 werknemers in dienst.
Inmiddels lijkt het erop dat Ford en Volkswagen de banden gaan aanhalen en nauwer gaan samenwerken, onder meer op het gebied van zelfrijdende technologie en elektrische auto's. Naar verluidt heeft de raad van commissarissen van Volkswagen vrijdag ingestemd met de samenwerking, zo meldt het Duitse Handelsblatt. Volkswagen gaf nog geen commentaar; naar verwachting wordt volgende week meer bekend, wellicht tijdens de autoshow in Detroit. De samenwerking zou niet in de buurt komen van een fusie en vooralsnog relatief beperkt zijn. Oorspronkelijk zouden de gesprekken puur gericht zijn geweest op bedrijfswagens, maar inmiddels zou de samenwerking zich ook uitstrekken tot andere divisies.
Au... di gaat wel hard...quote:Op zaterdag 12 januari 2019 02:38 schreef Gehrman het volgende:
[ afbeelding ]
Doe mij deze maar.
670PK
0-100 2s
580km
Zolang Jan Modaal eerst maar even leeggemolken wordt is het allemaal best.quote:Op dinsdag 8 januari 2019 09:50 schreef Tja..1986 het volgende:
Je hebt best wel wat punten maar:
[..]
Dat valt best mee. Binnen Nederland is gewoon alles te doen op een volle accu.
[..]
Volgens mij is dit allang niet meer zo.
[..]
Met snelladen is hij veel sneller vol (een uur ongeveer). Nog steeds enorm onpraktisch zeker. Maar de meeste mensen rijden hun accu niet in een dag leeg dus kunnen prima 's nachts laden.
[..]
Voor nu een terecht punt. Maar het is een eerste stap in een ontwikkeling. Natuurlijk moeten natuurlijke bronnen nog veel meer aangesproken worden voor het opwekken van elektriciteit. Maar wat we zeker weten is dat fossiele brandstoffen op raken en sowieso niet milieuvriendelijk te maken zijn.
[..]
Het idee is dat op termijn alle auto's elektrisch zijn. Ja, in de overgangsperiode kan dit tot wat tijdelijk gedoe leiden.
[..]
Nu nog niet heel veel mensen, daarom rijden er ook nog niet heel veel rond. Maar de eerste auto kon ook lang niet iedereen betalen.
[..]
Klopt. Nu gaan ze nog naar andere mensen (voorlopig nog gewoon in Nederland, op termijn naar het buitenland). Dat is beter voor het milieu dan nog prima werkende auto's te vernietigen. Maar op een gegeven moment worden er (voor Nederland) geen auto's op fossiele brandstof meer gemaakt, dus heb je dit 'probleem' niet meer.
[..]
Uhm.. Hoezo niet?
[..]
Nu nog niet nee. Uiteindelijk gaan andere landen ook over, want fossiele brandstof raakt op (en wordt eerst dus ook veel duurder ivm schaarste).
[..]
Op termijn is het beter voor de wereld (fossiele brandstoffen raken op). Het is dus goed dat een welvarend land als Nederland voorop de golf gaat zitten. Op die manier stimuleren we de ontwikkeling naar een steeds beter product waar nu zeker nog wat nadelen aan zitten.
En dat is waar de hele kunstmatig verzonnen klimaathysterie voor bedoeld is. We verzinnen een probleem, geven de burger de schuld en melken hem uit.quote:Op zaterdag 12 januari 2019 09:26 schreef HSG het volgende:
[..]
Zolang Jan Modaal eerst maar even leeggemolken wordt is het allemaal best.
Zelfs als dat zo zou zijn, de brandstofauto heeft z'n langste tijd gehad.quote:Op zaterdag 12 januari 2019 12:07 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
En dat is waar de hele kunstmatig verzonnen klimaathysterie voor bedoeld is. We verzinnen een probleem, geven de burger de schuld en melken hem uit.
Dat is zo. Zie de warmtepomp onzin die ons ook door de strot geduwd wordt.quote:Op zaterdag 12 januari 2019 12:27 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Zelfs als dat zo zou zijn, de brandstofauto heeft z'n langste tijd gehad.
Zelfs China zet vol in op elektrische auto's, Tesla heeft daar (slim) ook net een contract voor een fabriek gesloten.
En China maakt zich echt niet zo druk om het Parijs akkoord
Warmtepomp is op zich niet zo heel bijzonder, ik stook m'n huis er ook mee warm en het werkt prima. Het is net wat je gewend bent. Bespaar nu zo'n 40% op m'n energierekening.quote:Op zaterdag 12 januari 2019 12:56 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Dat is zo. Zie de warmtepomp onzin die ons ook door de strot geduwd wordt.
Bodemwarmtepomp vs luchtwarmtepomp, maakt ook nogal uit.quote:Op zaterdag 12 januari 2019 12:56 schreef vogeltjesdans het volgende:
Dat is zo. Zie de warmtepomp onzin die ons ook door de strot geduwd wordt.
Bodemwarmtepomp is gemiddeld zo'n 10.000 Euro duurder, dat is wel een nadeel.quote:Op zaterdag 12 januari 2019 13:05 schreef Kornolio het volgende:
[..]
Bodemwarmtepomp vs luchtwarmtepomp, maakt ook nogal uit.
Ook qua lawaai trouwens
10K klinkt erg veel, volgens mij is het minder. Maar bovendien is dat appels met peren want een bodemwarmtepomp levert ook meer op.quote:Op zaterdag 12 januari 2019 13:11 schreef MaGNeT het volgende:
Bodemwarmtepomp is gemiddeld zo'n 10.000 Euro duurder, dat is wel een nadeel.
Aantal decibel binnens- en buitenshuis gemeten.quote:Lawaai is een subjectief iets.
Dat klopt zeker ja, een juiste installatie scheelt al veel.quote:Een verkeerd geplaatste warmtepomp geeft vooral trillingen van de compressor door en dat geeft overlast. Ik heb hier regelmatig "rondleidingen" langs m'n installatie van mensen uit m'n wijk en de reacties zijn toch vooral "oh, dat valt best mee".
Maar recht onder je slaapkamer is ook weer anders dan achter een bijkeuken.
Grondboring zit rond zo'n 6000 Euro, extra kosten zijn zo'n 1500 Euro t.o.v. een normale warmtepomp, zoals buizen naar binnen brengen ondergronds, door fundering, etc. Dus idd, ¤7500 meerprijs ipv ¤10.000.quote:Op zaterdag 12 januari 2019 13:41 schreef Kornolio het volgende:
[..]
10K klinkt erg veel, volgens mij is het minder. Maar bovendien is dat appels met peren want een bodemwarmtepomp levert ook meer op.
[..]
Direct geluid van een warmtepomp valt wel mee, daar kan je ze op uitzoeken tegenwoordig, zoals Panasonic en Mitsubishi die duidelijk vermelden wat de geluidsproductie is. Doorgegeven trillingen en reflecties van geluid zijn vooral de problemen.quote:Aantal decibel binnens- en buitenshuis gemeten.
[..]
Uiteraard.quote:Dat klopt zeker ja, een juiste installatie scheelt al veel.
Dat valt dan toch best wel tegen eigenlijk?quote:Op zaterdag 12 januari 2019 13:02 schreef MaGNeT het volgende:
Bespaar nu zo'n 40% op m'n energierekening.
Zonder extra isolatiemaatregelen is dat heel netjes, puur op rendement van de warmtepomp.quote:Op zaterdag 12 januari 2019 16:35 schreef Gehrman het volgende:
[..]
Dat valt dan toch best wel tegen eigenlijk?
Oké klinkt goed dan. Het lijkt me ook wel ideaal om grotendeels onafhankelijk te zijn van de energieleveranciers.quote:Op zaterdag 12 januari 2019 16:38 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Zonder extra isolatiemaatregelen is dat heel netjes, puur op rendement van de warmtepomp.
Ik moet ook wel lachten om mensen die 500km onvoldoende range vinden.quote:Op zondag 13 januari 2019 13:21 schreef Tailless het volgende:
Link dump voor de mensen die de laadtijd te lang vinden
Jammer dat het bereik wat de fabrikanten aangeven totaal niet klopt: https://www.rtlz.nl/life/(...)den-kilometer-zoveelquote:Op vrijdag 11 januari 2019 16:26 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ze krijgen ruim de tijd, ruim 11 jaar.
Selectief lezen is ook een kunst... Hij schrijft letterlijk dat:quote:Op maandag 14 januari 2019 09:43 schreef De_Onnoembare het volgende:
En het heeft sowieso amper nut: https://www.dvhn.nl/groni(...)empen-24051882.html#
Correct.quote:Op maandag 14 januari 2019 10:30 schreef knoopie het volgende:
[..]
Selectief lezen is ook een kunst... Hij schrijft letterlijk dat:
• Het zeer moeilijk wordt om de winning van metalen voor accuproductie tot 2050 dusdanig op te schalen, om in 2050 genoeg electrische autos te produceren.
,,Om tegemoet te komen aan de grote vraag naar lithium voor accu’s in auto’s moet de productie van lithium gigantisch worden opgeschaald. Dat is een probleem. Tot 2050 lukt dat maar in beperkte mate.’’
• Het aantal autos wereldwijd sterk aan het groeien is.
• Daardoor er in 2050 niet genoeg nieuwe electrische autos beschikbaar zijn om voor iedereen die een auto wil kopen een electrische auto beschikbaar te hebben.
"Gevolg: het aantal elektrische auto’s dat in productie kan worden genomen is tot 2050 zeer beperkt. De promovendus schat het aantal op twintig procent van het huidige wagenpark in de wereld."
• Daarom het waarschijnlijk beter is om als tussenoplossing op hybrides in te zetten, omdat je daar maar 1/10 van de accucapaciteit per nieuwe auto nodig hebt.
"Willen we de CO2-uitstoot door auto’s verminderen dan pleit Miedema voor een ‘herwaarding’ van plug-in hybrides, die zijn uitgerust met een benzinemotor en een elektromotor. Van de hoeveelheid lithium in een batterij van elektrische auto’s kun je negen plug-in batterijen maken."
Er staat nergens, dat electrische autos niet beter zijn voor het milieu. Alleen dat we er nog niet genoeg kunnen produceren op het moment, om het groeiende aantal autos wereldwijd te compenseren.
Tenzij we zwaar investeren in de productie van accus, wat de prijs op zal drijven.
,,De doelstelling kan alleen gehaald worden als we de hoogste prijs voor de accu’s willen betalen.’’
Kort samengevat zegt Miedema dat we plug-in hybrides moeten rijden, of meer investeren in accuproductie.
Jij bent een klimaatgekkie, een echte gelovige, jouw reacties hoeven we dan ook niet echt serieus te nemen.quote:Op maandag 14 januari 2019 10:32 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Correct.
Maar De_Onnoembare en AchJa (in ander topic) hadden zo'n haast om dit te posten dat ze het zelf niet gelezen of begrepen hebben
De praktijk:quote:Op maandag 14 januari 2019 10:30 schreef knoopie het volgende:
[..]
Selectief lezen is ook een kunst... Hij schrijft letterlijk dat:
• Het zeer moeilijk wordt om de winning van metalen voor accuproductie tot 2050 dusdanig op te schalen, om in 2050 genoeg electrische autos te produceren.
,,Om tegemoet te komen aan de grote vraag naar lithium voor accu’s in auto’s moet de productie van lithium gigantisch worden opgeschaald. Dat is een probleem. Tot 2050 lukt dat maar in beperkte mate.’’
• Het aantal autos wereldwijd sterk aan het groeien is.
• Daardoor er in 2050 niet genoeg nieuwe electrische autos beschikbaar zijn om voor iedereen die een auto wil kopen een electrische auto beschikbaar te hebben.
"Gevolg: het aantal elektrische auto’s dat in productie kan worden genomen is tot 2050 zeer beperkt. De promovendus schat het aantal op twintig procent van het huidige wagenpark in de wereld."
• Daarom het waarschijnlijk beter is om als tussenoplossing op hybrides in te zetten, omdat je daar maar 1/10 van de accucapaciteit per nieuwe auto nodig hebt.
"Willen we de CO2-uitstoot door auto’s verminderen dan pleit Miedema voor een ‘herwaarding’ van plug-in hybrides, die zijn uitgerust met een benzinemotor en een elektromotor. Van de hoeveelheid lithium in een batterij van elektrische auto’s kun je negen plug-in batterijen maken."
Er staat nergens, dat electrische autos niet beter zijn voor het milieu. Alleen dat we er nog niet genoeg kunnen produceren op het moment, om het groeiende aantal autos wereldwijd te compenseren.
Tenzij we zwaar investeren in de productie van accus, wat de prijs op zal drijven.
,,De doelstelling kan alleen gehaald worden als we de hoogste prijs voor de accu’s willen betalen.’’
Kort samengevat zegt Miedema dat we plug-in hybrides moeten rijden, of meer investeren in accuproductie.
Dat is het hele probleem van de klimaatgekkies. Ze hebben geen flauw idee van de daadwerkelijke praktijk en leven in een theoretische illusie.quote:Promovendus Miedema: 'Elektrische auto’s gaan broeikaseffect niet dempen'
Dat dacht ik al, betrapt worden op slecht lezen en dan op de man gaan spelen.quote:Op maandag 14 januari 2019 10:36 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Jij bent een klimaatgekkie, een echte gelovige, jouw reacties hoeven we dan ook niet echt serieus te nemen.
Jullie lezen zelf de conclusie niet!quote:Op maandag 14 januari 2019 10:39 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat dacht ik al, betrapt worden op slecht lezen en dan op de man gaan spelen.
Zo gaat het in andere topics helaas ook.
Lees eens verder dan de kop van een artikel...
De conclusie is op basis van het artikel, waar Miedema stelt dat er te weinig lithium gewonnen wordt op dit moment voor alle accu's. Om het doel wél te halen raadt hij hybrides aan omdat je dan meer auto's kan voorzien van accu's. Ofwel: elektrisch rijden is wel de oplossing maar hij stelt dat er onvoldoende accu's gemaakt kunnen worden. Iets anders kan je niet lezen.quote:Op maandag 14 januari 2019 10:41 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Jullie lezen zelf de conclusie niet!
Oh, dat is knap, kom maar op met de quotes dan.quote:En ik heb jou al meerdere malen op leugens betrapt, oa over het bereik van elektrische auto's, wat nb in het nieuws volledig afgefakkeld werd vd week.
https://www.rtlz.nl/life/(...)den-kilometer-zoveelquote:Op maandag 14 januari 2019 10:44 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
De conclusie is op basis van het artikel, waar Miedema stelt dat er te weinig lithium gewonnen wordt op dit moment voor alle accu's. Om het doel wél te halen raadt hij hybrides aan omdat je dan meer auto's kan voorzien van accu's. Ofwel: elektrisch rijden is wel de oplossing maar hij stelt dat er onvoldoende accu's gemaakt kunnen worden. Iets anders kan je niet lezen.
[..]
Oh, dat is knap, kom maar op met de quotes dan.
Dat elektrische auto's niet het bereik halen wat opgegeven wordt is al langer bekend.
Ik gebruik de liever een tabel met echte waarden van gebruikers van die auto's:
https://ev-database.nl/cheatsheet/actieradius-elektrische-auto
De Kona en eNiro (64kWh uitvoering) heb ik al genoemd, 385km op een lading. Heel netjes voor deze nieuwkomers. De opgaaf van fabrikanten neem ik met een korreltje zout, aangezien de nieuwe WLTP tests (opvolger NEDC) ook niet deugen.
250 kmquote:Het aantal kilometers dat je op een volle batterij kunt rijden wordt vaak hoger voorgesteld dan de werkelijke praktijk, bleek al eerder uit tests van de ANWB. Daar zitten grote uitschieters bij: zo merkte Alexander Backers dat zijn gloednieuwe Jaguar I-Pace niet 470 kilometer, maar 250 kilometer rijdt na een laadbeurt.
Oke, dus je beweert dat ik lieg over het bereik, ik vraag je om bewijs en je komt met een website waar geen reactie van mij staat. Vreemd.quote:Op maandag 14 januari 2019 10:54 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
https://www.rtlz.nl/life/(...)den-kilometer-zoveel
[..]
250 km
quote:Op maandag 14 januari 2019 10:55 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Oke, dus je beweert dat ik lieg over het bereik, ik vraag je om bewijs en je komt met een website waar geen reactie van mij staat. Vreemd.
Wat is dat nu voor een argument.quote:Op maandag 14 januari 2019 10:56 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Gast, je zit al maanden dit forum vol te spammen met je elektrische auto's en zonnepanelen.
Alsjeblieft, het originele onderzoek staat ook online. https://www.rug.nl/research/portal/files/72298259/Samenvatting.pdfquote:Op maandag 14 januari 2019 10:41 schreef De_Onnoembare het volgende:
[..]
Jullie lezen zelf de conclusie niet!
Je snapt dat "een heleboel wetenschappelijke publicaties" precies worden geselecteerd om in een politiek straatje te passen, en de overgrote rest wordt genegeerd?quote:Op maandag 14 januari 2019 11:38 schreef knoopie het volgende:
[..]
Alsjeblieft, het originele onderzoek staat ook online. https://www.rug.nl/research/portal/files/72298259/Samenvatting.pdf
Dan kan je je eigen conclusie trekken. Dat is, gezien de gemiddelde journalist nu eenmaal geen wetenschappelijke opleiding heeft, helemaal geen slecht idee als het over ingewikkelde themas gaat.
De eigenlijke meer algemene conclusie van het proefschrift, is dat alle technologische ontwikkelingen die er momenteel beschikbaar zijn niet kunnen compenseren voor onze wereldwijde ongeremde consumptiedrang. Hij stelt dan ook voor om de consumptie zelf te beteugelen in plaats van te proberen te compenseren met technologie.
Er zijn een boel wetenschappelijke publicaties die je had kunnen uitzoeken om je don quichot-achtige kruistocht tegen electrische autos te "rechtvaardigen". Deze publicatie van Miedema was een hele slechte keuze.
Dat is hier net helemaal behandeld, spuit 11.quote:Op maandag 14 januari 2019 11:50 schreef vogeltjesdans het volgende:
https://www.dvhn.nl/groni(...)empen-24051882.html#
Oh.
Dat snap ik. Net zoals de journalist zichzelf meestal nog veel meer "artistieke vrijheid" gunt om een pakkende titel boven zijn artikel te krijgen, in plaats van een accurate.quote:Op maandag 14 januari 2019 11:53 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Je snapt dat "een heleboel wetenschappelijke publicaties" precies worden geselecteerd om in een politiek straatje te passen, en de overgrote rest wordt genegeerd?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |