abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_184474178
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
17s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 14:40 schreef douche-eendje het volgende:
Die van mij gaat mee naar werk :+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat mooi!
pi_184474413
Oh wauw D-E dat vind ik echt tof! :D
  vrijdag 18 januari 2019 @ 15:26:47 #203
56471 pinquit
oh my lama!
pi_184474852
quote:
17s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 14:40 schreef douche-eendje het volgende:
Die van mij gaat mee naar werk :+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
O+ O+ O+ O+
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
  vrijdag 18 januari 2019 @ 16:02:48 #204
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_184475509
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 10:43 schreef VenusFlyTrap het volgende:
Countdown voor Klaproos joehoe!

Mellow, wat zijn de redenen dat je misschien geen NIPT wil?
De kosten vallen (gelukkig) wel mee.
Ten eerste gewoon echt gevoelsmatig. Het is mijn verstand dat wel de NIPT wil doen. Van nature maak ik gemakkelijker verstandelijke beslissingen, maar ik ben al enige tijd bezig te proberen vaker gevoelsmatige beslissingen te maken omdat ik heb gemerkt dat ik daar gelukkiger van wordt.

Verder is de test bij een afwijkende uitslag in eerste instantie niet enorm betrouwbaar. Pas na een vlokkentest of vruchtwaterpunctie kan je er met enige zekerheid wat van zeggen. Maar dat betekent dus dat je gaat klooien met een mogelijk wel gezonde zwangerschap met het risicio op een miskraam. Ik vind dat een hele nare gedachte, dat je misschien door die test een gezonde baby in een miskraam hebt laten eindigen.

Verder weet ik ook niet of ik in staat zal zijn de zwangerschap af te breken bij een afwijkende uitslag. Verstandelijk lijkt me dat beter, maar ik heb geen idee of ik het kan.

De kosten zijn voor ons best een smak geld, maar zou op zichzelf alleen niet reden genoeg zijn om het te laten.
Mijn vriend is overigens wel een voorstander van de NIPT.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  vrijdag 18 januari 2019 @ 16:14:06 #205
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_184475679
Supertof die doorsnee van een navelstreng douch-eendje! :Y Ben benieiwd naar wat voor mooie plaatjes de placenta gaat opleveren.

Ik heb overigens nog geen idee wat er hier met de placenta gaat gebeuren.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_184476652
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 16:02 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

Ten eerste gewoon echt gevoelsmatig. Het is mijn verstand dat wel de NIPT wil doen. Van nature maak ik gemakkelijker verstandelijke beslissingen, maar ik ben al enige tijd bezig te proberen vaker gevoelsmatige beslissingen te maken omdat ik heb gemerkt dat ik daar gelukkiger van wordt.

Verder is de test bij een afwijkende uitslag in eerste instantie niet enorm betrouwbaar. Pas na een vlokkentest of vruchtwaterpunctie kan je er met enige zekerheid wat van zeggen. Maar dat betekent dus dat je gaat klooien met een mogelijk wel gezonde zwangerschap met het risicio op een miskraam. Ik vind dat een hele nare gedachte, dat je misschien door die test een gezonde baby in een miskraam hebt laten eindigen.

Verder weet ik ook niet of ik in staat zal zijn de zwangerschap af te breken bij een afwijkende uitslag. Verstandelijk lijkt me dat beter, maar ik heb geen idee of ik het kan.

De kosten zijn voor ons best een smak geld, maar zou op zichzelf alleen niet reden genoeg zijn om het te laten.
Ho, de nipt is ook bij afwijkende uitslag heel betrouwbaar. Alleen is er altijd een (forse) kans op moza´ekvorming. Dat betekent dat een eventuele afwijking wel in het dna van de placenta aanwezig is, maar niet in het dna van het kind zelf. Dan moet een vruchtwaterpunctie inderdaad meer duidelijkheid geven.

Dat komt doordat het dna wat in het bloed van de moeder aanwezig is geen dna van het kind is maar dna van de placenta. De nipt doet datgene wat ie moet doen dus gewoon goed en betrouwbaar. Alleen als de nipt positief is voor een afwijking zal er altijd verder onderzoek moeten volgen om te bekijken waar die afwijking dan zit, bij placenta of ook bij het kind.
:)
  vrijdag 18 januari 2019 @ 17:27:38 #207
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_184476718
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 17:22 schreef mignonne het volgende:

[..]

Ho, de nipt is ook bij afwijkende uitslag heel betrouwbaar. Alleen is er altijd een (forse) kans op moza´ekvorming. Dat betekent dat een eventuele afwijking wel in het dna van de placenta aanwezig is, maar niet in het dna van het kind zelf. Dan moet een vruchtwaterpunctie inderdaad meer duidelijkheid geven.

Dat komt doordat het dna wat in het bloed van de moeder aanwezig is geen dna van het kind is maar dna van de placenta. De nipt doet datgene wat ie moet doen dus gewoon goed en betrouwbaar. Alleen als de nipt positief is voor een afwijking zal er altijd verder onderzoek moeten volgen om te bekijken waar die afwijking dan zit, bij placenta of ook bij het kind.
Ik heb het info boekje nu niet bij de hand maar wat ik daaruit begreep is dat er bij een gevonden afwijking de zekerheid van downsyndroom op 75% ligt (ik vind dat niet heel betrouwbaar), na vlokkentest 96%. En bij die andere twee syndromen ligt die zekerheid maar rond de 25%, het percentage na meer onderzoek weet ik zo niet meer...
pi_184479943
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 17:27 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

Ik heb het info boekje nu niet bij de hand maar wat ik daaruit begreep is dat er bij een gevonden afwijking de zekerheid van downsyndroom op 75% ligt (ik vind dat niet heel betrouwbaar), na vlokkentest 96%. En bij die andere twee syndromen ligt die zekerheid maar rond de 25%, het percentage na meer onderzoek weet ik zo niet meer...
Dat klopt, maar dat heeft dus oa te maken met die moza´ekvorming en betekent niet dat de nipt het dan fout heeft. Dat is wat ik hierboven probeerde uit te leggen.

Bij een positieve uitslag is idd altijd een vervolgonderzoek nodig om een diagnose te bevestigen. En dat heeft precies te maken met het type dna wat afgenomen wordt, namelijk placentair en geen foetaal dna. Het is ingewikkelde materie, maar om te zeggen dat de nipt dan niet betrouwbaar is is net wat te kort door de bocht gedacht. Een moza´cisme in de placenta kan namelijk ook wel degelijk gevolgen hebben voor het kind zoals ernstige placenta insufficiŰntie. Het is dus niet zo dat er dan "niks" is.
pi_184480782
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 16:02 schreef -Mellow- het volgende:

[..]

Ik heb de NIPT ook niet gedaan. Mede omdat ik niet in de risico groep val, en omdat ik het ook nog best veel geld vind.

Overigens vond mijn verloskundige het ook niet nodig in mijn geval, maar ze moeten het nou eenmaal aanbieden.
pi_184480957
Zo, na mijn snelle post van vanmiddag in op werk nu maar even verder bijlezen :P

Bobby, wat tof dat je de baby ook voelt :D. Niet gek ook, aangezien wij redelijk dicht op elkaar zitten aan verwachte opleverdatum. Ik merk het de afgelopen dagen ook trouwens wel vaker per dag.
Pittige beslissing met werk, maar ik denk dat als je het graag wilt doen dat er ook echt wel een mouw aan te passen is hoe dan ook.

Dodoria, ik ben echt een ramp met foto-albums maar meneerEend is er echt een ware held in. Als ik zie hoeveel foto-albums hij heeft, echt bizar. Zijn moeder heeft alles heel mooi bijgehouden (ieder kind een eigen album per jaar :o ) met allemaal mooie tekstjes erbij en dat wilt hij zo ook gaan doen voor onze kinderen.

Mariposas, fijn dat de fotografe geregeld is!

Cholula, gewoon een echte datum in je agenda :o spannend!

Klaproos *O*. UD in zicht! En wat fijn dat je VK hier lekker meeleest ;)

Hahaha krijgerrtje, is de tas inmiddels al ingepakt?

-Mellow-; Wel of geen NIPT is natuurlijk al iets heel persoonlijks. Wij hebben hem wel gedaan, om meerdere redenen. Wij wilden graag wat zekerheid hebben of er een kans zou zijn dat ons kindje het syndroom van Patau, Edwards of Down zou hebben. Mocht daar een bericht uit komen dat die kans er was, dan zouden we dan kijken wat de opties zijn, vervolgonderzoek laten doen etc. Maar dat bleek niet nodig. Mijn moeder heeft tussen mij en mijn broertje nog een zwangerschap gehad waarbij het kindje rond 16 weken overleden is. Daar is een chromosomale afwijking bij vastgesteld, maar welke weet ze niet. Ondanks dat dit inmiddels 29 jaar geleden is, merk ik dat ze het daar nog best wel moeilijk mee heeft. Omdat dit voor mij ook onduidelijkheid gaf, vond ik de nipt een prettige oplossing. Mijn laatste motivator om hem te doen komt vanuit mijn medische interessegebied; zonder zulke onderzoeken kan de prenatale zorg niet ontwikkelen en ik hoop hiermee ook een klein beetje bij te hebben mogen dragen aan deze ontwikkeling.
  vrijdag 18 januari 2019 @ 21:12:14 #211
327807 Mariposas
יה&#14
pi_184481226
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 10:06 schreef mignonne het volgende:

[..]

Ah kak dat meen je niet. Wat enorm balen!! Lukt het een beetje met een ander vinden?
Nou ik wacht nog op reactie van Heleen, en ik kreeg ook nog Mundo als tip maar geen idee of zij ook voor mijn voorwaarden open staan. Buhhh.
No hay mal que dure cien a˝os ni cuerpo que lo aguante
pi_184481397
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 21:12 schreef Mariposas het volgende:

[..]

Nou ik wacht nog op reactie van Heleen, en ik kreeg ook nog Mundo als tip maar geen idee of zij ook voor mijn voorwaarden open staan. Buhhh.
Mundo is de laatste jaren wat strakker in hun beleid geworden helaas. Maar zoveel geks wil je niet dus wellicht dat zij wel er mee uit de voeten kunnen.

App me als je vast loopt he! Succes :*
  vrijdag 18 januari 2019 @ 22:32:00 #213
456899 VenusFlyTrap
Iemand een leuke quote?
pi_184482978
Mijn motivatie om de NIPT te doen was ongeveer hetzelfde als voor Douche Eendje.

Vandaag de proefdruk van het geboortekaartje besteld. Mijn zwager vond de naam Djayden Lorenzo errrrűg creatief.
En de laatste keer zwangerschapsyoga gehad. Lekker genoten en gekletst, ik ga het missen.
aldus VenusFlytrap
pi_184483493
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 20:17 schreef mignonne het volgende:
Bij een positieve uitslag is idd altijd een vervolgonderzoek nodig om een diagnose te bevestigen.
En bovendien zijn de kansen op een achteraf gezien onnodige vlokkentest/vruchtwaterpunctie juist enorm afgenomen sinds de NIPT, vergeleken met de combinatietest van niet zo heel lang geleden.

De kans dat Ún de NIPT afwijkend is, Ún het kind toch gezond blijkt bij de daarop volgende vlokkentest/vruchtwaterpunctie, Ún dat deze vlokkentest/vruchtwaterpunctie een miskraam veroorzaakt is ongetwijfeld uit te rekenen, maar zal heel dicht bij 0 liggen.
pi_184484637
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 23:03 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

En bovendien zijn de kansen op een achteraf gezien onnodige vlokkentest/vruchtwaterpunctie juist enorm afgenomen sinds de NIPT, vergeleken met de combinatietest van niet zo heel lang geleden.

De kans dat Ún de NIPT afwijkend is, Ún het kind toch gezond blijkt bij de daarop volgende vlokkentest/vruchtwaterpunctie, Ún dat deze vlokkentest/vruchtwaterpunctie een miskraam veroorzaakt is ongetwijfeld uit te rekenen, maar zal heel dicht bij 0 liggen.
1:1000 ongeveer krijgt een positieve nipt terug. Zeg even dat daarvan 50% moza´cisme is. Dan is de kans al 1:2000. Van al die vrw.puncties is de kans op miskraam met de huidige technieken ook 1:1000.
Dus ehm. Ehm. 0.0005x0.001=0.0000005 x 100 => 0.0005% kans.

Toch? Of doe ik m'n wiskundeleraar weer heel erg tekort zo? :')

Nagenoeg 0 idd.
Prima hoor als je gewoon echt 0 risico wil. En het kan geen kwaad je bewust te zijn van de risico's en nadelen enz. Maar perspectief in absolute aantallen is soms wel verhelderend.
  zaterdag 19 januari 2019 @ 00:10:09 #216
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_184484669
Dank voor jullie feedback over de nipt. Ik heb het vanavond nog eens uitgebreid met mijn moeder besproken en kom nu tot de conclusie het toch wel te willen.
Maandag heb ik de tweede echo en dan ook gelijk bloed prikken voor onderzoek.

Ik kijk er wel echt naar uit om te zien hoe de beeb is gegroeid :)
pi_184485666
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 januari 2019 00:08 schreef mignonne het volgende:
1:1000 ongeveer krijgt een positieve nipt terug. Zeg even dat daarvan 50% moza´cisme is. Dan is de kans al 1:2000. Van al die vrw.puncties is de kans op miskraam met de huidige technieken ook 1:1000.
Dus ehm. Ehm. 0.0005x0.001=0.0000005 x 100 => 0.0005% kans.

Toch? Of doe ik m'n wiskundeleraar weer heel erg tekort zo? :')
De som zelf klopt wat mij betreft, maar ik kom dan op de uitkomst van 0.00005%, dus nˇg dichter bij 0. ;)
pi_184487128
Oh kak hahaha. Dat was een typo want mijn rekenmachine kwam ook op 4 nullen achter de komma :+
Maar idd wat jij zegt.
pi_184487328
38 weken! En ik ben niet bevallen op mijn verjaardag (gister) en ik had een hele fijne slaaphouding en nu voelt mijn buik helemaal zacht en ontspannen! *O*
pi_184487372
*O*
  zaterdag 19 januari 2019 @ 10:52:48 #221
456899 VenusFlyTrap
Iemand een leuke quote?
pi_184488853
Gefeliciteerd Limone!
Ik had als mijlpaal om te bevallen in 2018 en na mijn 28e verjaardag (vandaag) dus dat is wel gelukt. Wat gaat de tijd toch snel snel. Alweer 31 weken.

Mellow wat fijn om te lezen dat je er uit bent en Viva & Mignonne wat goed dat jullie het berekend hebben 😘.
aldus VenusFlytrap
pi_184489141
Gefeliciteerd Limone! En Jeej voor soepel wakker worden O+ *O*

Ik heb besloten nog mn vent naar de bios mee te nemen. Onze laatste date voordat de baby komt. En de 2e nadat de jongste is geboren :') oh man lol.

Morgen 39 weken *O*
♥ J & S
pi_184490195
Date? Wasda? :{w

:+

Wij zijn ook nog geweest in de kerstvakantie maar kon geen houding meer vinden in de bios :') alles deed pijn, dus het eten hebben we kort gehouden haha :D Welke film gaan jullie zien, klap?
pi_184496212
Mellow, fijn dat je een weloverwogen beslissing hebt kunnen maken :)

Limone 38 weken *O*

Veel plezier vanavond klaproos. En inderdaad, date, wat ais dat? Onze dates bestaan uit bankhangen. Maar ergens een x-aantal weken na de bevalling passen opa en oma een keer lekker op en ga ik met MeneerEend eten bij ons favoriete restaurant. Ik wil goede rode biefstuk :{w. En 39 weken, wat gaan jullie snel!

Voor mij 18 weken vandaag O+. Vandaag het pak van MeneerEend opgehaald voor ons geregistreerd partnerschap binnenkort, daar ook nog langs een te leuk babywinkeltje geweest. En daarna nog even naar Ikea geweest en nu lekker bankhangen en WIDM kijken.
pi_184497110
Bijna op de helft D-E! *O*

Ik heb vandaag nog door de Ikea gehobbeld, kan ik op zich wel afraden met 38+ weken :P

Paar weken geleden had ik nog veel voorweeen/indalingsweeen, maar sinds de kerstvakantie eigenlijk niets meer. Dus m’n hoop op een januari baby is daarmee ook een beetje verdwenen. -O-
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')