abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_184241345
Ik wil een nieuwe spoelbak plaatsen, op een gelamineerd multiplex blad. De huidige is af fabriek ingefreesd, maar dan kan ik zelf niet zo mooi.

Kan een opbouwspoelbak nog, of gaat mij keuken dan terug naar groodmoeders tijd?
.
pi_184242933
Je kunt toch wel met een decoupeerzaag een gat zagen?
Een nieuwe spoelbak heeft vast wel een randje waar die op rust, gat hoeft dus niet perfect te zijn want de zaagsnede valt dan weg onder de bak.
pi_184243745
Een gat zagen wel. Maar een rand erin freezen, waar de rand van de spoelbak precies in valt niet. Dus komt de rand op het aanrechtblad te liggen, ipv erin.
.
  Moderator zondag 6 januari 2019 @ 17:39:08 #4
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_184243794
quote:
1s.gif Op zondag 6 januari 2019 17:36 schreef Fer het volgende:
Een gat zagen wel. Maar een rand erin freezen, waar de rand van de spoelbak precies in valt niet. Dus komt de rand op het aanrechtblad te liggen, ipv erin.
Is dat niet ontzettend vervelend bij het schoonmaken, dat je niet met een doekje iets even snel in de gootsteen kunt vegen ?
pi_184243953
Die moderne spoelbakken zijn niet heel dik toch?
En anders een timmerman het op locatie laten frezen, zal toch wel moeten kunnen uit de hand
bij een vakman?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_184262453
quote:
1s.gif Op zondag 6 januari 2019 17:36 schreef Fer het volgende:
Een gat zagen wel. Maar een rand erin freezen, waar de rand van de spoelbak precies in valt niet. Dus komt de rand op het aanrechtblad te liggen, ipv erin.
Ah, zó bedoel je. Dat is wat lastiger idd.
pi_184266588
Het kan wel, zie hier voor veel plaatjes en tips:

https://www.woodworking.n(...)hoekige-RVS-spoelbak
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
pi_184268357
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 17:39 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Is dat niet ontzettend vervelend bij het schoonmaken, dat je niet met een doekje iets even snel in de gootsteen kunt vegen ?
Dat is verschrikkelijk lastig.
Laat die handjes wapperen!
pi_184292227
nou mensen van een mug een olifant maken is ook knap. je hebt gewoon bakken die er op vallen. die lopen schuin af. 99% van je afval of water gaat er in 1 veeg in..

als je de keuze hebt tussen invrezen of opbouwen. een opbouw zie ik niet mooi worden en dan heb je echt een randje van 25cm hoog.

ik zou dus of in laten vrezen wat echt niet zo moeilijkzelf te doen is. of een blad dat er op ligt.

volgens mij kun je bij oa ikea kiezen voor de custom lijn en wordt die voor je ingefreest.
  zaterdag 12 januari 2019 @ 16:18:23 #10
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184361019
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 00:50 schreef Nico987 het volgende:
nou mensen van een mug een olifant maken is ook knap. je hebt gewoon bakken die er op vallen. die lopen schuin af. 99% van je afval of water gaat er in 1 veeg in..

als je de keuze hebt tussen invrezen of opbouwen. een opbouw zie ik niet mooi worden en dan heb je echt een randje van 25cm hoog.

ik zou dus of in laten vrezen wat echt niet zo moeilijkzelf te doen is. of een blad dat er op ligt.

volgens mij kun je bij oa ikea kiezen voor de custom lijn en wordt die voor je ingefreest.
Doe es effe dan?

Je hebt nodig; een fatsoenlijke bovenfrees met 0,0 axiale speling en exacte diepteinsteling, kopiëervoet, afkantfrees lager boven, afkantfrees lager onder (beiden 40 eur/st.), divers materiaal om mallen te maken, skills om haaks te werken, skills om strak te frezen, diverse lijmklemmen, en je mag het in één keer goed doen, want elke misser kost een aanrechtblad.
De gemiddelde keukenmonteur begint er niet eens aan, die vinden een hoekblad in verstek zagen al eng, want perfectie is een vereiste, het is de afwerking van je keuken.

Makkelijk praten vanachter je tiepijzer :)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_184362464
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 00:50 schreef Nico987 het volgende:
nou mensen van een mug een olifant maken is ook knap. je hebt gewoon bakken die er op vallen. die lopen schuin af. 99% van je afval of water gaat er in 1 veeg in..

als je de keuze hebt tussen invrezen of opbouwen. een opbouw zie ik niet mooi worden en dan heb je echt een randje van 25cm hoog.

ik zou dus of in laten vrezen wat echt niet zo moeilijkzelf te doen is. of een blad dat er op ligt.

volgens mij kun je bij oa ikea kiezen voor de custom lijn en wordt die voor je ingefreest.
Echt niet zo moeilijk zelf te doen :') een ronde vorm frezen uit de losse hand met hooguit 1 mm marge, en je wil strakke lijnen, anders is t echt geen porem. Dan heb je ook nog dat de hpl toplaag nog wel wil splinteren.
  zaterdag 12 januari 2019 @ 17:39:03 #12
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184362543
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 17:33 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Echt niet zo moeilijk zelf te doen :') een ronde vorm frezen uit de losse hand met hooguit 1 mm marge, en je wil strakke lijnen, anders is t echt geen porem. Dan heb je ook nog dat de hpl toplaag nog wel wil splinteren.
Is wel te contramallen, en TS zijn idee om de outline eerst te frezen is een goed idee, maar dan krijg je nóg een extra mal, en heb je nog steeds heel goed gereedschap nodig.

En dan is het nog maar te hopen dat TS een blad heeft zónder waterkering, anders wordt het écht leuk.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_184362627
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 17:39 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Is wel te contramallen, en TS zijn idee om de outline eerst te frezen is een goed idee, maar dan krijg je nóg een extra mal, en heb je nog steeds heel goed gereedschap nodig.

En dan is het nog maar te hopen dat TS een blad heeft zónder waterkering, anders wordt het écht leuk.
Ja met mallen enzo heb ik geen ervaring..
Moet me daar eens in verdiepen. Zon mal voor scharnieren lijkt me ook erg makkelijk.

Heb een keer een blad van een u keuken er in gezaagd, dus 2 hoeken er in met het 1e stukje in verstek. Wat een gepriegel was dat zeg :+
  zaterdag 12 januari 2019 @ 18:29:57 #14
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184363293
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 17:44 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Ja met mallen enzo heb ik geen ervaring..
Moet me daar eens in verdiepen. Zon mal voor scharnieren lijkt me ook erg makkelijk.

Heb een keer een blad van een u keuken er in gezaagd, dus 2 hoeken er in met het 1e stukje in verstek. Wat een gepriegel was dat zeg :+
Ik had ooit een maat waarmee ik de keukens monteerde, die zaagde hem dubbel verstek met een TS55 en een geleider, en de hoekjes deed hij gewoon met de deco _O- ; heb het hem meer dan 20 keer zien doen; 1 keer een oepsie, maar dat was weg te werken.

Ik kan best wel wat met een stukkie hout, maar die gozer kon echt toveren met machines. Het merkje op de machine maakt de eigenaar nog geen vakman.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_184365542
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 18:29 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ik had ooit een maat waarmee ik de keukens monteerde, die zaagde hem dubbel verstek met een TS55 en een geleider, en de hoekjes deed hij gewoon met de deco _O- ; heb het hem meer dan 20 keer zien doen; 1 keer een oepsie, maar dat was weg te werken.

Ik kan best wel wat met een stukkie hout, maar die gozer kon echt toveren met machines. Het merkje op de machine maakt de eigenaar nog geen vakman.
Ja gaaf is dat!

Bij de meeste werkzaamheden heb je wel iets marge, maar bij zulke klusjes gewoon echt helemaal niks
  zaterdag 12 januari 2019 @ 20:41:47 #16
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184365579
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 20:40 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Ja gaaf is dat!

Bij de meeste werkzaamheden heb je wel iets marge, maar bij zulke klusjes gewoon echt helemaal niks
Niet doorvertellen hoor, maar in de fabriek hebben ze er een robot voor :+
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_184365836
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 20:41 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Niet doorvertellen hoor, maar in de fabriek hebben ze er een robot voor :+
Ja dat snap ik ook wel :+

Alleen toen ik die keuken moest renoveren was het de keus, een maatwerk blad van 2k of 3 IKEA bladen van 300 euro totaal en een paar uurtjes werk :p
  zaterdag 12 januari 2019 @ 21:43:22 #18
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184366922
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 20:52 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Ja dat snap ik ook wel :+

Alleen toen ik die keuken moest renoveren was het de keus, een maatwerk blad van 2k of 3 IKEA bladen van 300 euro totaal en een paar uurtjes werk :p
Voor 1700 eurootjes kun je een mooie EBQ1010, een mooie frezenset en genoeg hout kopen om 20 mallen te maken terwijl je oefent tot je het in één keer perfect kunt :7
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_184366991
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 21:43 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Voor 1700 eurootjes kun je een mooie EBQ1010, een mooie frezenset en genoeg hout kopen om 20 mallen te maken terwijl je oefent tot je het in één keer perfect kunt :7
Verkeerde merk, helaas. :+
  zaterdag 12 januari 2019 @ 21:54:06 #20
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184367121
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 21:46 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Verkeerde merk, helaas. :+
Geeft niet, wijsheid komt met de jaren; koop niet teveel van dat blauwe spul, je wilt straks tóch die groene knoppies :+
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_184369076
Ik zag dus vandaag een bak, die op lokatie erin gefreesd was. Echt 0,5-1,5mm ruimte rondom, niet mooi en het was verder netjes afgewerkt allemaal, geen prutser.
.
  zondag 13 januari 2019 @ 00:22:54 #22
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184369619
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 januari 2019 23:51 schreef Fer het volgende:
Ik zag dus vandaag een bak, die op lokatie erin gefreesd was. Echt 0,5-1,5mm ruimte rondom, niet mooi en het was verder netjes afgewerkt allemaal, geen prutser.
En dus? Ga je het zelf proberen? :P
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')