abonnement Unibet Coolblue
pi_184236706
In mijn huis is de luchtvochtigheid gemiddeld tussen de 50 en 60 procent. Zover ik kan oordelen is dit goed. Behalve in de meterkast daar gaat het mis, daar zit de luchtvochtigheid rond de 80 a 85%.

In de meterkast zelf staat al een vochtvreter maar dat lijkt niet te helpen.
Probleem is denk ik optrekkend vocht.
Als ik nu een rooster in de meterkast deur maak zorgt dan die meer ventilatie voor mindere luchtvochtigheid daar? Andere tips zijn ook welkom
pi_184236803
Openingen afsluiten in de vloer is stap 1.

Ventileren is 2.

Vocht vreters is stap 99.
Laat die handjes wapperen!
pi_184236838
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 11:13 schreef hartloper het volgende:
In mijn huis is de luchtvochtigheid gemiddeld tussen de 50 en 60 procent. Zover ik kan oordelen is dit goed. Behalve in de meterkast daar gaat het mis, daar zit de luchtvochtigheid rond de 80 a 85%.
Bouwjaar woning? Is er een opening tussen kruipruimte en meterkast?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184236839
Ik heb precies hetzelfde gehad, dacht ook aan optrekkend vocht. Maar helaas, ik had te maken met een lekke leiding in het beton die langzaam groter werd.

Resultaat was dat er via de mantel (die om de leiding zit) water mijn meterkast in kwam. En ook een plens de kruipruimte in, maar daar had ik niet zoveel last van.

Aangezien ik ook eerder optrekkend vocht had gehad in een ander huis had ik de gaten rond gasleiding/waterleiding/stroomleidingen/etc. al dichtgemaakt. Dat kan met bijvoorbeeld glaswol of desnoods pur.

Maar het feit dat een vochtvreter het niet aankan is zorgwekkend. Ik zou beginnen met uit te sluiten of je geen lek hebt. Dat kan je bijvoorbeeld doen door alle kranen goed dicht te draaien en een half uur naar je watermeter te kijken (je kan ook een foto nemen). Als die stand niet veranderd dan is een lek vrijwel zeker uitgesloten.

Mocht er geen lek zijn, gaten dichtmaken en inderdaad een extra roostertje in de deur. Hierna zou ik 1 a 2 vochtvreters nog enkele maanden laten staan om het goed droog te krijgen.
pi_184236978
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 11:20 schreef Gieliovd het volgende:
Openingen afsluiten in de vloer is stap 1.
Hoe doe je dat? Hier ligt namelijk al een plank maar die is dus nat en moet vervangen worden. Bubbeltjes plastic onder en nieuwe plank doen?

quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 11:20 schreef Gieliovd het volgende:
Ventileren is 2.
Dus via een rooster in de deur?
Of via de muur naar buiten?

quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 11:22 schreef blomke het volgende:
Bouwjaar woning?
1985

quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 11:22 schreef blomke het volgende:
Is er een opening tussen kruipruimte en meterkast?
door vorige bewoners ooit afgedicht met plaatwerk

quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 11:22 schreef GereDathan het volgende:
Maar helaas, ik had te maken met een lekke leiding in het beton die langzaam groter werd.
Dat is zuur. Lijkt hier niet het geval. Wat jij beschrijft heb ik toevallig laatst eens getest met iemand van de watermaatschappij die toen hier toevallig was.

Maar vochtvreters? We hebben er nu een van de action.
Wellicht zijn er kwaliatief betere .Tips zijn welkom.
pi_184237004
Als het optrekkend vocht is, zou je een vochtscherm in en buiten de muur kunnen proberen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184237018
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 11:29 schreef hartloper het volgende:
Dat is zuur. Lijkt hier niet het geval. Wat jij beschrijft heb ik toevallig laatst eens getest met iemand van de watermaatschappij die toen hier toevallig was.
Viel nogal mee, 100% vergoed door de verzekering. Dus behalve wat ongemak en stress dat ik er op zondagmiddag 16:00 achterkwam en het koude water naar mijn keuken moest laten afsluiten eigenlijk niet boeiend.

Ik zou het vooral nogmaals testen, better safe then sorry.

quote:
Maar vochtvreters? We hebben er nu een van de action.
Wellicht zijn er kwaliatief betere .Tips zijn welkom.
Vochtvreters zijn vochtvreters.
Maar als je de oorzaak niet weg haalt, dan kan je nog wel 200 vochtvreters neerzetten...
pi_184237064
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 11:32 schreef GereDathan het volgende:

Vochtvreters zijn vochtvreters.
Maar als je de oorzaak niet weg haalt, dan kan je nog wel 200 vochtvreters neerzetten...
Klopt, als je vochtvreters plaatst, trek je ook meer vocht aan. Schiet geen lor op dus, behalve dat het je geld kost en milieu belast.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184237073
Vochtvreters zijn pas interessant als je de oorzaak weet.

De meterkast staat bijna altijd in verbinding met de kruipruimte via de buizen waar de leidingen doorheen lopen, zoals dus je water, gas, elektra en eventueel internet. Die buizen kan je vullen met bijvoorbeeld proppen plastic(folie). Ik zou gewoon het plaatwerk verwijderen en eens kijken wat dat openbaart.

[ Bericht 10% gewijzigd door Jordy-B op 06-01-2019 11:56:26 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_184237097
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 11:34 schreef blomke het volgende:

[..]

Klopt, als je vochtvreters plaatst, trek je ook meer vocht aan. Schiet geen lor op dus, behalve dat het je geld kost en milieu belast.
Inderdaad, beter niet gebruiken als de problemen nog niet opgelost zijn.

Ik was er wel toe veroordeeld, na reparatie van de lekkage behoorlijk wat vocht achtergebleven. Paar dagen ventilator erop, inclusief vochtvreters erbij loste 80% van het vocht op. Nu moet het via normale ventilatie droger worden, maar dat duurt wel een paar maanden ben ik bang :{
pi_184237151
quote:
1s.gif Op zondag 6 januari 2019 11:34 schreef Jordy-B het volgende:
Vochtvreters zijn pas interessant als je de oorzaak weet.

De meterkast staat bijna altijd in verbinding met de kruipruimte via de buizen waar de leidingen doorheen lopen, zoals dus je water, gas, elektra en eventueel internet. Die buizen kan je vullen met bijvoorbeeld proppen plastic(folie).
Ik heb uiteindelijk bitumen gebruikt, glaswol raakte direct doorweekt door het aanwezige vocht en siliconenkit pakt slecht op nat beton. Bitumen kan je zelfs onder water aanbrengen, is soepel en sluit de boel goed af.

(deze dus https://www.bouwmaat.nl/s(...)e/product/0000281982 )
pi_184237256
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 11:29 schreef hartloper het volgende:

[..]

Hoe doe je dat? Hier ligt namelijk al een plank maar die is dus nat en moet vervangen worden. Bubbeltjes plastic onder en nieuwe plank doen?
Pur schuim, bitumenkit, dat soort dingen. Dan blijft het vocht in je kruipruimte.

Dan breng je een rooster aan in je deur, als je onderin al een kier hebt zou je bovenin een rooster kunnen doen. Warmte stijgt omhoog en dan krijg je natuurlijke ventilatie.

Vocht vreters van de Action zijn prima.
Laat die handjes wapperen!
pi_184237326
Thanks.

Onder zit geen kier. Moet je dan twee roosters hebben?
pi_184237482


Niets moet maar anders krijg je alsnog geen beweging in de lucht.

Bouwbesluit zegt dat je niet hoeft te ventileren als je geen gasaansluiting hebt. Anders gerust bovenstaande plaatje als wenselijke situatie.
Laat die handjes wapperen!
pi_184237569
Thanks.

Dus meterkast deur 's nachts open zetten is geen optie?
Kwam de vrouw mee aan :) :)
pi_184237734
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 11:55 schreef hartloper het volgende:
Thanks.

Dus meterkast deur 's nachts open zetten is geen optie?
Kwam de vrouw mee aan :) :)
Krijg je amper extra ventilatie van, je zou wel een ventilator kunnen neerzetten om ventilatie te krijgen.

Maar al ventileer je je het ongans, zoals al door velen gezegd: los het probleem op.

Pas daarna hoef je te gaan denken aan ventilatie en vochtvreters. Tot die tijd heeft het allemaal geen enkele zin wat je doet.
  Moderator zondag 6 januari 2019 @ 12:15:34 #17
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_184238012
Heb je misschien foto's van de meterkast ? Dan kunnen we wellicht meedenken over wat de oorzaak zal kunnen zijn.
pi_184238041
Komt waarschijnlijk uit de jruipruimte, is die ook vochtig ?
Ik was hier...
  zondag 6 januari 2019 @ 13:13:21 #19
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_184239059
Is de relatieve vochtigheid niet gewoon iets hoger omdat de meterkast iets kouder is dan de kamer?

Wat is je temperatuur buiten de kast en wat is hij binnen de kast?
pi_184239155
Is je kruipruimte vochtig TS?
Stinkt de meterkast ook, muffe geur?
Ik zou die plaats een wegtrekken en kijken wat je eronder vindt?
Bij mij hadden ze te groot geboorde gaten opgevuld met kranten die waren vergaan in de loop der jaren.
Flink stinken en hout van de achterplaat wat aan het wegrotten was.

Toen ik overal klaar mee was heb ik alles afgepurd en het pur afgesneden toen het uitgehard was.
Nu een meterkast die niet meer stinkt en droog is.
En aan de onderkant van de betonvloer hangen de druppels dus het vocht is er wel, het kan alleen niet meer in de meterkast komen.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_184248182
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 12:16 schreef Nismo91 het volgende:
Komt waarschijnlijk uit de jruipruimte, is die ook vochtig ?
Ja die is ook vochtig.

En ruikt idd muf daar
pi_184248302
quote:
1s.gif Op zondag 6 januari 2019 20:53 schreef hartloper het volgende:

[..]

Ja die is ook vochtig.

En ruikt idd muf daar
Hadden wij ook in onze vorige woning. Hou het maar in de gaten want wij kregen ook problemen met ongedierte. Dat wens ik je echt niet toe.

Wij hebben dat huis mede daardoor verkocht..
Hoe lang woon je er al ?
Ik was hier...
pi_184287468
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 11:13 schreef hartloper het volgende:
In mijn huis is de luchtvochtigheid gemiddeld tussen de 50 en 60 procent. Zover ik kan oordelen is dit goed. Behalve in de meterkast daar gaat het mis, daar zit de luchtvochtigheid rond de 80 a 85%.

In de meterkast zelf staat al een vochtvreter maar dat lijkt niet te helpen.
Probleem is denk ik optrekkend vocht.
Als ik nu een rooster in de meterkast deur maak zorgt dan die meer ventilatie voor mindere luchtvochtigheid daar? Andere tips zijn ook welkom
Waarom gaat het mis in de meterkast? Als je 20 graden lucht met 50% luchtvochtigheid af laat koelen naar 10/15 graden en dan kom je al snel op 80% relatieve luchtvochtigheid. De absolute luchtvochtigheid is dan niet veranderd.
pi_184288012
Geen hout gebruiken, het risico op zwam wil je niet lopen. Vochtbestendig materiaal en alles naar de kruipruimte goed afdichten.
pi_184342004
Dank voor jullie antwoorden.
Ga ermee aan de slag. Nader onderzoek en roosters maken
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')