abonnement Unibet Coolblue
  zondag 6 januari 2019 @ 00:46:03 #1
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_184232701
Gisteravond erachter gekomen dat er op de muur achter de bank v/d hoek t/m einde bank zwarte schimmel op de muur zit. Daarnaast zag ik ook een hoop druppels vocht op de muur.

Logisch dus dat er op z'n plek met nauwelijks ventilatie schimmel ontstaat.

Nu schoongemaakt en ben benieuwd of het terugkomt.

Wat ik me afvraag is hoe ik erachter kan komen of het gaat om slechte isolatie / vocht van buiten dat naar binnen is gekomen. Of dat het gaat om nieuwbouwvocht. Woning is ongeveer 1,5 jaar geleden opgeleverd. Tijdens thermische scan (controle door derde partij) kwam precies die hoek wel als "koude plek" uit de scan... Maar goed, zou alsnog door bouwvocht kunnen komen lijkt me...?

Iemand enig idee hoe je kan achterhalen of er sprake is van bouwvocht wat nog in de muren zat (hoor dat het soms zelfs 1 tot 2 jaar kan duren tot het er helemaal uit is?) of dat er sprake is van slechte/foute isolatie waardoor de muur water van buiten doorlaat?
Krekker is de bom!
pi_184233122
Het kan een koudebrug zijn, dan is er sprake van sterk verminderde isolatie. De tweede oorzaak kan bouwvocht zijn dat moeilijk weg kan. Ik zou de bank iets van de muur houden zodat het wat kan ventileren.

Alle andere oorzaken zijn onwaarschijnlijk in een nieuwbouwwoning. Een lekke waterleiding of CV leiding zou nog kunnen.
pi_184233142
Heb je Stranger Things niet gezien dan?
pi_184233334
Optrekkend vocht vanuit de grond?
  zondag 6 januari 2019 @ 01:20:54 #5
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_184233380
Ik denk dat het sowieso slechte ventilatie is. Ook als de andere zaken in het spel zijn zou de schimmel namelijk niet ontstaan als er ventilatie was.
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
  zondag 6 januari 2019 @ 01:27:28 #6
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_184233512
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 01:06 schreef tux87 het volgende:
Het kan een koudebrug zijn, dan is er sprake van sterk verminderde isolatie. De tweede oorzaak kan bouwvocht zijn dat moeilijk weg kan. Ik zou de bank iets van de muur houden zodat het wat kan ventileren.

Alle andere oorzaken zijn onwaarschijnlijk in een nieuwbouwwoning. Een lekke waterleiding of CV leiding zou nog kunnen.
Thanks! Enig idee hoe ik zo'n koudebrug kan vaststellen? Alleen met thermische scans?

quote:
1s.gif Op zondag 6 januari 2019 01:20 schreef Mickytjuh het volgende:
Ik denk dat het sowieso slechte ventilatie is. Ook als de andere zaken in het spel zijn zou de schimmel namelijk niet ontstaan als er ventilatie was.
Mja, maar als er isolatieproblemen zijn en ik dit kan aantonen wil ik binnen de 'garantieperiode' de ontwikkelaar hier nog aansprakelijk voor stellen (of dit in ieder geval proberen te doen).,

Vandaar dat ik, naast het voorkomen v/d schimmel (bijv. door betere ventilatie) ook op zoek ben naar het kunnen vaststellen wat de oorzaak is :)
Krekker is de bom!
  zondag 6 januari 2019 @ 01:29:51 #7
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_184233564
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 01:27 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Thanks! Enig idee hoe ik zo'n koudebrug kan vaststellen? Alleen met thermische scans?

[..]

Mja, maar als er isolatieproblemen zijn en ik dit kan aantonen wil ik binnen de 'garantieperiode' de ontwikkelaar hier nog aansprakelijk voor stellen (of dit in ieder geval proberen te doen).,

Vandaar dat ik, naast het voorkomen v/d schimmel (bijv. door betere ventilatie) ook op zoek ben naar het kunnen vaststellen wat de oorzaak is :)
het ventilatieprobleem is geheel aan jouw zijde.
Je bank Staat te dicht op de muur.
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
  zondag 6 januari 2019 @ 01:30:12 #8
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184233571
Ga eens met buren praten.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 6 januari 2019 @ 01:37:23 #9
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_184233694
quote:
3s.gif Op zondag 6 januari 2019 01:30 schreef Sounddragon het volgende:
Ga eens met buren praten.
Zat ik inderdaad aan te denken. Maar dan meer om te vragen of zij ook soortgelijke problemen hebben.

Of doel jij eerder check op lekkage e.d.?
Krekker is de bom!
  zondag 6 januari 2019 @ 01:45:55 #10
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184233834
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 01:37 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Zat ik inderdaad aan te denken. Maar dan meer om te vragen of zij ook soortgelijke problemen hebben.

Of doel jij eerder check op lekkage e.d.?
Allebei, maar ik doelde idd op daadwerkelijk eens vragen of er meer mensen zijn die problemen hebben op het gebied van vocht.

Ik nam eigenlijk aan dat het eerste wat je doet is verzinnen en checken of dat zich op enigerlei manier naar binnen kan werken.. ergens een kitnaad in de buitenmuur daar? een regenpijp toevallig? plat dak erboven? pannetje verschoven? dakgoot vol rommel en loopt over? zit de badkamer erboven? zitv er boven die plek een raam in de gevel?

'druppels vocht op de muur heb je niet zomaar heel plaatselijk.. dat het op een matig geventileerde plek zit helpt inderdaad niet, maar dit klinkt niet als een ventilatieprobleempje.

Kan je geen fotootje plaatsen van de plek en de locatie?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 6 januari 2019 @ 02:06:51 #11
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_184234062
quote:
14s.gif Op zondag 6 januari 2019 01:45 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Allebei, maar ik doelde idd op daadwerkelijk eens vragen of er meer mensen zijn die problemen hebben op het gebied van vocht.

Ik nam eigenlijk aan dat het eerste wat je doet is verzinnen en checken of dat zich op enigerlei manier naar binnen kan werken.. ergens een kitnaad in de buitenmuur daar? een regenpijp toevallig? plat dak erboven? pannetje verschoven? dakgoot vol rommel en loopt over? zit de badkamer erboven? zitv er boven die plek een raam in de gevel?

'druppels vocht op de muur heb je niet zomaar heel plaatselijk.. dat het op een matig geventileerde plek zit helpt inderdaad niet, maar dit klinkt niet als een ventilatieprobleempje.

Kan je geen fotootje plaatsen van de plek en de locatie?




En dit is van de thermoscan die we ong. jaar geleden hebben laten maken:
Krekker is de bom!
pi_184234199
Zo, dat is ook niet een klein beetje schimmel :o
pi_184234205
Het zal die kou zijn (dat trekt vocht aan) en een slechte ventilatie. Wij hebben een koude slaapkamer en daar ook altijd vochtprobkemen. Ook in de badkamer kan vocht slecht weg en als ik de deur open houd trekt het naar de slaapkamer. Het raam van de slaapkamer op ventilatiestand is onvoldoende. Maar het is bij ons een huurwoning en we gaan weg volgende maand.

Maar wij kregen dit ook in hoeken en dat komt terug als je het weg haalt. Ook wordt de beplijstering van de muur zacht en brokkelt af. Dus als het slechte isolatie is zou ik het wel melden.

Je hebt waarschijnlijk geen buren op die muur om te kijken of zij dat ook hebben. Want dan was het warmer geweest.
Onder deze lijn niet schrijven
  zondag 6 januari 2019 @ 02:34:22 #14
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_184234286
quote:
1s.gif Op zondag 6 januari 2019 02:25 schreef marzman het volgende:
Het zal die kou zijn (dat trekt vocht aan) en een slechte ventilatie. Wij hebben een koude slaapkamer en daar ook altijd vochtprobkemen. Ook in de badkamer kan vocht slecht weg en als ik de deur open houd trekt het naar de slaapkamer. Het raam van de slaapkamer op ventilatiestand is onvoldoende. Maar het is bij ons een huurwoning en we gaan weg volgende maand.

Maar wij kregen dit ook in hoeken en dat komt terug als je het weg haalt. Ook wordt de beplijstering van de muur zacht en brokkelt af. Dus als het slechte isolatie is zou ik het wel melden.

Je hebt waarschijnlijk geen buren op die muur om te kijken of zij dat ook hebben. Want dan was het warmer geweest.
Op die muur inderdaad niet geen buren (behalve bovenburen).

Maar ik kan wel bij vergelijkbare appartementen bij andere huizenblokken navraag doen.
Krekker is de bom!
pi_184234315
Meet de vochtigheid van de kamer ook eens. Kan bijvoorbeeld met een weerstation.
Onder deze lijn niet schrijven
pi_184234408
Hoe ziet het er in zijn geheel uit dan ? Wat zit er in die aangrenzende hoek...kelder er onder?
Wat zit er boven ? HWA wel goed? Zit er een dood punt aan de buitenkant waar het vocht in blijft staan.

Droge kelder ?
Ik zwaai naar dieren.
pi_184234772
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 02:06 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

En dit is van de thermoscan die we ong. jaar geleden hebben laten maken:
[ link | afbeelding ]
Lijkt me duidelijk aan de koude liggen. Achterhalen dus wat die kou veroorzaakt daar en dat oplossen
pi_184234924
Alleen van kou krijg je dit niet, hier is duidelijk water in het spel.
pi_184235030
Zo... Hopelijk heb je geen astma.
Waarom is een jaar geleden die thermoscan gemaakt? Was er een vermoeden van een probleem?
Ik zou hier maar een met de bouwer over gaan praten, want dit lijkt me niet horen.
pi_184235121
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 08:30 schreef etuiedelapiel het volgende:
Alleen van kou krijg je dit niet, hier is duidelijk water in het spel.
Water in de vorm van condens, kan (is) het gevolg zijn van kou. Dat lijkt hier het geval; thermische brug tussen binnen en buitenmuur (of: fundering?).

Lijkt me relevant om tijdens "een" koudeperiode, nog wat van die thermische scans te maken en te bewaren als bewijsvoering .
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184235893
Hmm iets in de spouw gevallen tijdens de bouw? Koudebrug, warm binnen, vocht slaat aan en stucwerk. Ideale combinatie.
Laat die handjes wapperen!
pi_184236617
quote:
1s.gif Op zondag 6 januari 2019 06:50 schreef LorneMalvo het volgende:

Lijkt me duidelijk aan de koude liggen. Achterhalen dus wat die kou veroorzaakt daar en dat oplossen
Zo te zien in de warmtescan ligt je condensatiepunt daar laag. Aangezien in je huis veel vocht aanwezig (http://www.joostdevree.nl/shtmls/condensatie.shtml) is zal het daar gaan condenseren. Zo'n hoek is dan ook een plek die door je (vloer) verwarming het minst opgewarmd wordt.
Zoals eerder gevraagd neem eens een foto van de buitenkant om de situatie daar in te schatten.
pi_184236710
Je kan daar doodziek van worden van zwarte schimmel. Echt niet alleen bij astma.
pi_184239403
ik zou die hele hoek vrijgraven aan de buitenkant en er 100 liter beton in mikken.

en dan de muren aanpakken
  zondag 6 januari 2019 @ 13:32:19 #25
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184239413
quote:
1s.gif Op zondag 6 januari 2019 11:14 schreef quirina het volgende:
Je kan daar doodziek van worden van zwarte schimmel. Echt niet alleen bij astma.
van een fles Southern Comfort ook. Echt niet alleen bij bakvissen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 6 januari 2019 @ 13:33:34 #26
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184239431
quote:
6s.gif Op zondag 6 januari 2019 13:31 schreef Salvad0R het volgende:
ik zou die hele hoek vrijgraven aan de buitenkant en er 100 liter beton in mikken.

en dan de muren aanpakken
muren ook gewoon vrijgraven en beton ertegenaan?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_184239446
quote:
1s.gif Op zondag 6 januari 2019 13:33 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

muren ook gewoon vrijgraven en beton ertegenaan?
als we toch bezig zijn, gewoon een hele parkeerplaats er van maken
  zondag 6 januari 2019 @ 13:36:25 #28
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184239487
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 10:15 schreef Gieliovd het volgende:
Hmm iets in de spouw gevallen tijdens de bouw? Koudebrug, warm binnen, vocht slaat aan en stucwerk. Ideale combinatie.
zou best kunnen hoor, bultje spouwvuil in de hoek, maar dan wel zodanig dat er water bij de binnenmuur komt..

Ik vind het veel te veel vocht om condens te zijn.. Als dat condens is, heb je op meer plekken problemen en is het 70% in huis.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_184240778
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 11:07 schreef Oledanmaarweer het volgende:

[..]

Zo te zien in de warmtescan ligt je condensatiepunt daar laag. Aangezien in je huis veel vocht aanwezig (http://www.joostdevree.nl/shtmls/condensatie.shtml) is zal het daar gaan condenseren. Zo'n hoek is dan ook een plek die door je (vloer) verwarming het minst opgewarmd wordt.
Zoals eerder gevraagd neem eens een foto van de buitenkant om de situatie daar in te schatten.
ik zal het bij deze aan ts doorgeven
pi_184241379
Ts is dood ...zwarte schimmel infectie -O-
Ik zwaai naar dieren.
  zondag 6 januari 2019 @ 17:32:02 #31
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_184243668
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 02:45 schreef Geerd het volgende:
Hoe ziet het er in zijn geheel uit dan ? Wat zit er in die aangrenzende hoek...kelder er onder?
Wat zit er boven ? HWA wel goed? Zit er een dood punt aan de buitenkant waar het vocht in blijft staan.

Droge kelder ?
Geen kelder, maar onder appartementencomplex en volgens mij dus ook onder die hoek wel een garage met parkeerplaatsen en opbergruimtes. Maar ja, lijkt me niet dat dit alleen specifiek die hoek zou 'raken'. Geen regenafvoer op die plek.

Ik heb nog wel wat foto's van de betreffende hoek bij een vergelijkbaar appartement in aanbouw:




Krekker is de bom!
  zondag 6 januari 2019 @ 17:34:34 #32
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_184243719
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 08:56 schreef Angelfrouk het volgende:
Zo... Hopelijk heb je geen astma.
Waarom is een jaar geleden die thermoscan gemaakt? Was er een vermoeden van een probleem?
Ik zou hier maar een met de bouwer over gaan praten, want dit lijkt me niet horen.
Volgens mij was ik al van plan om zo'n scan "gewoon voor de zekerheid" te laten maken. En volgens mij ook omdat de stucadoor het had over 1 of enkele plekken die minder goed droogden als ik het me goed herinner.
Krekker is de bom!
  zondag 6 januari 2019 @ 17:37:40 #33
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_184243775
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 10:15 schreef Gieliovd het volgende:
Hmm iets in de spouw gevallen tijdens de bouw? Koudebrug, warm binnen, vocht slaat aan en stucwerk. Ideale combinatie.
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 09:09 schreef blomke het volgende:

[..]

Water in de vorm van condens, kan (is) het gevolg zijn van kou. Dat lijkt hier het geval; thermische brug tussen binnen en buitenmuur (of: fundering?).

Lijkt me relevant om tijdens "een" koudeperiode, nog wat van die thermische scans te maken en te bewaren als bewijsvoering .
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 11:07 schreef Oledanmaarweer het volgende:

[..]

Zo te zien in de warmtescan ligt je condensatiepunt daar laag. Aangezien in je huis veel vocht aanwezig (http://www.joostdevree.nl/shtmls/condensatie.shtml) is zal het daar gaan condenseren. Zo'n hoek is dan ook een plek die door je (vloer) verwarming het minst opgewarmd wordt.
Zoals eerder gevraagd neem eens een foto van de buitenkant om de situatie daar in te schatten.
Mja zou inderdaad zo'n thermische brug kunnen zijn.

Al ben ik bang dat de ontwikkelaar het weer gaat gooien op "bouwvocht dat de eerste 2 jaar in de muren blijft".

Wellicht toch even juridisch advies gaan inwinnen m.b.t. aantonen oorzaak + eventuele schuld ontwikkelaar. ALS dat inderdaad het geval is...
Krekker is de bom!
  zondag 6 januari 2019 @ 17:51:27 #34
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_184244008
quote:
1s.gif Op zondag 6 januari 2019 13:36 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

zou best kunnen hoor, bultje spouwvuil in de hoek, maar dan wel zodanig dat er water bij de binnenmuur komt..

Ik vind het veel te veel vocht om condens te zijn.. Als dat condens is, heb je op meer plekken problemen en is het 70% in huis.
Is volgens mij inderdaad de enige plek. Maar kan dat niet ook komen omdat dit de enige plek is waar we bij de buitenmuur ivm de bank zo weinig ventilatie hadden? Bank stond volgens mij ook bijna volledig tegen de muur (halve centimeter afstand of zo).

En wat betreft bouwvocht lijkt het me ook niet dat dit zo'n 1,5 jaar na aanbouw specifiek nog alleen op die plek zit, die ook tijdens de thermische scan ong 1 jaar terug, ook al als koude hoek naar voren kwam.. of zie ik dat verkeerd?

Luchtvochtigheid in woonkamer is op dit moment denk ik zo'n 47% op basis van simpel/goedkoop luchtvochtigheidsmetertje dat ik net even in de woonkamer heb geplaatst.
Krekker is de bom!
pi_184244176
Dit kan niet door te weinig ventileren komen daar is het veel teveel voor. Zo snel mogelijk een bouwkundige ernaar laten kijken want dat kunnen grote schades worden.
pi_184244392
Wat ik nog niet gehoord of gelezen heb, is het een weerkant of niet?
pi_184245116
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 17:51 schreef KreKkeR het volgende:

En wat betreft bouwvocht lijkt het me ook niet dat dit zo'n 1,5 jaar na aanbouw specifiek nog alleen op die plek zit, die ook tijdens de thermische scan ong 1 jaar terug, ook al als koude hoek naar voren kwam.. of zie ik dat verkeerd?
Dat zie je helemaal goed. Zit je op de begane grond?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184245374
quote:
1s.gif Op zondag 6 januari 2019 15:25 schreef Geerd het volgende:
Ts is dood ...zwarte schimmel infectie -O-
Hij had canesten moeten gebruiken.
pi_184245422
Flink pak isolatie tot aan het maaiveld, denk dat het daar fout gaat.
  zondag 6 januari 2019 @ 19:08:50 #40
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184245522
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 17:51 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Is volgens mij inderdaad de enige plek. Maar kan dat niet ook komen omdat dit de enige plek is waar we bij de buitenmuur ivm de bank zo weinig ventilatie hadden? Bank stond volgens mij ook bijna volledig tegen de muur (halve centimeter afstand of zo).

En wat betreft bouwvocht lijkt het me ook niet dat dit zo'n 1,5 jaar na aanbouw specifiek nog alleen op die plek zit, die ook tijdens de thermische scan ong 1 jaar terug, ook al als koude hoek naar voren kwam.. of zie ik dat verkeerd?

Luchtvochtigheid in woonkamer is op dit moment denk ik zo'n 47% op basis van simpel/goedkoop luchtvochtigheidsmetertje dat ik net even in de woonkamer heb geplaatst.
Dat heeft er nu in zoverre mee te maken, dat als die bank er niet had gestaan, je daar nu ws geen schimmel had gehad, maar wel nog steeds een vochtprobleem, wat je dan misschien wel iets eerder had gespot.

Ik heb net snel alle kasten 5 cm van de muur gezet om te ventileren. Klinkt stom he? Is het ook.. Ventilatie moet niet nódig zijn om dit te voorkomen..
Ik heb hier een hoekbank die over een lengte van 6 meter tegen 2 verschillende muren staat, waarvan de ene een buitenmuur is.. Daar zit echt geen schimmel achter hoor.

Die zwarte troep krijg je in slecht- of niet-geventileerde badkamers en kruipruimtes, of in de tropen, waar het altijd 90% vochtig is. Niet in de huiskamer van een Nederlands nieuwbouwhuis.

Je hebt een probleempje wat ws bouwtechnisch is, tis nieuwbouw en dus schuif je het door naar de aannemer. Als die begint over bouwvocht of ventilatie of andere kluitjes richting riet, doe je hem een beetje bitchslappen en vraag je het nóg een keertje lief, terwijl je een steelpannetje uit de kast pakt O-)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_184245728
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 19:03 schreef etuiedelapiel het volgende:
Flink pak isolatie tot aan het maaiveld, denk dat het daar fout gaat.
idd vocht kan niet weg
Ik zwaai naar dieren.
  maandag 7 januari 2019 @ 10:32:08 #42
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_184256737
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 18:48 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat zie je helemaal goed. Zit je op de begane grond?
Yup, begane grond.
Krekker is de bom!
  maandag 7 januari 2019 @ 10:38:07 #43
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_184256810
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 19:03 schreef etuiedelapiel het volgende:
Flink pak isolatie tot aan het maaiveld, denk dat het daar fout gaat.
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 19:18 schreef Geerd het volgende:

[..]

idd vocht kan niet weg
Mja maar de vraag is dan, waar komt dat vocht dan in eerste instantie vandaan?

Tis volgens mij noordzijde, maar wel de kant die meeste blootstaat aan kou en regen denk ik.
Krekker is de bom!
pi_184256908
quote:
1s.gif Op maandag 7 januari 2019 10:38 schreef KreKkeR het volgende:

Mja maar de vraag is dan, waar komt dat vocht dan in eerste instantie vandaan?

Condens van waterdamp van je woning en/of doortrekkend vocht; van buiten af/uit de grond.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')