abonnement Unibet Coolblue
pi_184238793
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 12:51 schreef Visualthinker het volgende:

[..]

Het gaat hier over de ingrediënten tabel vermeld op het etiket, deze moeten in Nederland in het Nederlands, en de andere talen doen er niet toe en hoeven niet begrepen te worden..
Dit heb je meermaals gezegd. Maar heb je een bron? Anders sta je maar wat te roepen.
quote:
Wat de voorzijde vermeld doet er niet zo veel toe aangezien dit soort producten vaak als whitelabel geleverd worden, en waar de importeur de voorzijde voorziet van zijn huismerk label dat voldoet aan de wetgeving aldaar..
Nogmaals, heb je een bron waar we kunnen lezen dat je op de voorkant dingen die niet waar zijn mag schrijven, al dan niet in een andere taal zoals "No MSG/ Sugar free".

Zonder bronnen kunnen we helaas geen discussie voeren.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_184238906
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 12:52 schreef Visualthinker het volgende:

[..]

Dan gaat er een stikker overheen.. Zoals je bij etenswaar van de Xenos vaak ziet..
Waarom moet er een stikker overheen? Mijn boerenworstjes hebben toch al alle informatie in het Nederlands? Hoe kan de importeur weten dat wat erop staat niet klopt? (En denk dan even aan een Roemeens kruidenier die gewoon producten koopt in de supermarkt daar en deze naar Nederland vervoert in zijn busje).
De producten in de Xenos hebben naar mijn weten geen beschrijving in het Nederlands. De importeur moet aan de Nederlandse wet voldoen en plakt dus een stickertje met de nodige informatie in het Nederlands. Nog geen geval gezien waar er dus zowel informatie is op het etiket als andere informatie in het Nederlands eronder.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
  zondag 6 januari 2019 @ 13:06:12 #53
409812 Visualthinker
Online since 1993
pi_184238940
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 12:57 schreef miro86 het volgende:

[..]

Dit heb je meermaals gezegd. Maar heb je een bron? Anders sta je maar wat te roepen.

[..]

Nogmaals, heb je een bron waar we kunnen lezen dat je op de voorkant dingen die niet waar zijn mag schrijven, al dan niet in een andere taal zoals "No MSG/ Sugar free".

Zonder bronnen kunnen we helaas geen discussie voeren.
Mijn bron is mijn werkgever, waar we koosjer produceren. Die zit niet te wachten op dit soort discussies denk ik ;)

En het gaat niet over het etiket aan de voorzijde, maar over de ingrediënten tabel die je aanhaalde bij het starten van dit topic.. Jij hebt het nu over algemeen geldende regels, ik heb het over specifieke regels die toegepast moeten worden op de ingrediënten tabel, of op de stikker met ingrediënten bij import..
pi_184239359
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 12:38 schreef Visualthinker het volgende:

[..]
Wij produceren zo ook, we gebruiken een standaard verpakking waar de ingrediënten kunnen verschillen per importeur, en omdat Roemeens dus niet geld in Nederland en dit niet begrepen hoeft te worden mogen we daar andere voor dat land geldende ingrediënten aangeven.. En het klinkt ook raar, maar het is gewoon de wetgeving waar aan voldaan word, Nederlands moet kloppen in Nederland, en Roemeens moet kloppen in Roemenië.. De fabrikant interpreteert dat op de goedkoopste manier, en gaat zo besparen op instelkosten.. En een Roemeen kan dus het beste Nederlands leren als hij hier wil eten, en andersom ook..
Dus stel ik heb een levensbedreigende pinda allergie.
Ik vind een pak koekjes achter in mijn kast en ik heb geen idee meer van wie ik die gekregen heb.
Dan moet ik iedere vertaling van de ingredienten lezen en vertalen om zeker te weten dat er geen pinda in zit?
De nederlandse vertaling zou dus onjuist kunnen zijn als dit pak toevallig voor de Poolse markt bedoeld was. (waar en bv wel pinda in zit en in nerdland niet)

Dat lijkt me toch sterk.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  zondag 6 januari 2019 @ 13:42:02 #55
409812 Visualthinker
Online since 1993
pi_184239588
quote:
1s.gif Op zondag 6 januari 2019 13:29 schreef valentijn101 het volgende:

[..]

Dus stel ik heb een levensbedreigende pinda allergie.
Ik vind een pak koekjes achter in mijn kast en ik heb geen idee meer van wie ik die gekregen heb.
Dan moet ik iedere vertaling van de ingredienten lezen en vertalen om zeker te weten dat er geen pinda in zit?
De nederlandse vertaling zou dus onjuist kunnen zijn als dit pak toevallig voor de Poolse markt bedoeld was. (waar en bv wel pinda in zit en in nerdland niet)

Dat lijkt me toch sterk.
Als je dat zou hebben dan zou je zeker niet zo onbesuisd koekjes gaan eten die je ergens vind.. dan zet je je leven op het spel... Maar het is inderdaad niet verboden om zo te werken, de koekjes zijn voor de Poolse markt en de daar bijbehorende regelgeving. Ik geloof dat de Codex Alimentarius een artikel heeft over dit onderwerp, Ik zal het eens opzoeken..
pi_184239813
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 13:42 schreef Visualthinker het volgende:

[..]

Als je dat zou hebben dan zou je zeker niet zo onbesuisd koekjes gaan eten die je ergens vind.. dan zet je je leven op het spel... Maar het is inderdaad niet verboden om zo te werken, de koekjes zijn voor de Poolse markt en de daar bijbehorende regelgeving. Ik geloof dat de Codex Alimentarius een artikel heeft over dit onderwerp, Ik zal het eens opzoeken..
Ik geloof toch echt dat je werkgever en mijn boerenworstjesfabrikant verkeerd bezig zijn hoor. We hebben nergens teruggevonden dat dit mag, terwijl je uit de EU-verordening juist mag afleiden dat dit niet is toegestaan (al staat dat er niet zwart op wit).
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
  zondag 6 januari 2019 @ 14:00:43 #57
409812 Visualthinker
Online since 1993
pi_184239957
Dit vind ik zo snel even in de codex; "B. Supplementary nutrition information
– The content of supplementary nutrition information will vary from one country to another
and within any country from one target population group to another according to the
educational policy of the country and the needs of the target groups."

Een pinda allergie bestaat in Polen ook, waardoor je er eigenlijk wel vanuit kan gaan dat dat gewoon goed aangegeven word.. Maar omdat de Polen een andere bevolkingsgroep zijn dan de Nederlanders kan het zijn dat deze andere voedingstoffen krijgen voorgeschoteld, aangepast op dat wat de bevolkingsgroep daar nodig heeft.. Hierdoor krijg je dus verschillen in ingrediënten op een verpakking.
pi_184240539
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 14:00 schreef Visualthinker het volgende:
Dit vind ik zo snel even in de codex; "B. Supplementary nutrition information
– The content of supplementary nutrition information will vary from one country to another
and within any country from one target population group to another according to the
educational policy of the country and the needs of the target groups."

Een pinda allergie bestaat in Polen ook, waardoor je er eigenlijk wel vanuit kan gaan dat dat gewoon goed aangegeven word.. Maar omdat de Polen een andere bevolkingsgroep zijn dan de Nederlanders kan het zijn dat deze andere voedingstoffen krijgen voorgeschoteld, aangepast op dat wat de bevolkingsgroep daar nodig heeft.. Hierdoor krijg je dus verschillen in ingrediënten op een verpakking.
Alweer onzin. Als een voedingsmiddel een van de allergenen in Annex II van verordening 1169/2011 bevat, moet dat duidelijk (in bold of met hoofdletters bijvoorbeeld) worden aangeduid in de ingrediëntenlijst (zie Art 21(1)(b)). Dit is geen "supplementary information" maar van vitaal belang. Annex II, punt 5 luidt: Aardnoten en producten op basis van aardnoten en aardnoten zijn pinda's.

Artikel 18(1) over de ingredientenlijst zegt: Deze lijst bestaat uit de opsomming van alle ingrediënten van het levensmiddel in dalende volgorde van gewicht waarin zij bij de bereiding van het levensmiddel zijn gebruikt. Dit is dus verplicht voor alle EU landen.

Dus, hou alsjeblieft op met het uitkramen van onzin.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
  zondag 6 januari 2019 @ 15:39:29 #59
409812 Visualthinker
Online since 1993
pi_184241638
Nou de Codex alimentarius is geen onzin hoor, dat is de basis en overkoepeld alle andere organen in 163 landen zoals Nederland die lid is sinds 1963.. http://www.fao.org/fao-who-codexalimentarius/en/ https://www.codexalimentarius.nl/ Deze geven aan dat ingrediënten per land kunnen verschillen nav wat de bevolking nodig heeft. Lokale wetgeving bepaald daarna wat het etiket moet vermelden. Waar wij dus in Nederland eisen dat de Nederlandse beschrijving moet kloppen, verder eisen wij niets van de andere talen..

Daarnaast gaat het niet over allergenen, het gaat over ingrediënten in het algemeen.. Het is logisch dat gevaren in elk land ondervangen worden en dat die omschrijvingen kloppen, Maar een basis grondstof zonder gevaren kan dus afgestemd zijn op het land waarvoor het product gemaakt word. Dit kan dan weer in de taal van het betreffende land vermeld worden op de verpakking..
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 6 januari 2019 @ 15:40:44 #60
78918 SeLang
Black swans matter
pi_184241661
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 12:44 schreef miro86 het volgende:
Voor alle anderen: ik heb een mailtje gestuurd naar de supermarkt en aan etiketteren.nl
De media inschakelen is voor mij nog te vroeg.
TVP

Ik ben benieuwd :)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_184242219
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 15:39 schreef Visualthinker het volgende:
Nou de Codex alimentarius is geen onzin hoor, dat is de basis en overkoepeld alle andere organen in 163 landen zoals Nederland die lid is sinds 1963.. http://www.fao.org/fao-who-codexalimentarius/en/ https://www.codexalimentarius.nl/ Deze geven aan dat ingrediënten per land kunnen verschillen nav wat de bevolking nodig heeft. Lokale wetgeving bepaald daarna wat het etiket moet vermelden. Waar wij dus in Nederland eisen dat de Nederlandse beschrijving moet kloppen, verder eisen wij niets van de andere talen..

Daarnaast gaat het niet over allergenen, het gaat over ingrediënten in het algemeen.. Het is logisch dat gevaren in elk land ondervangen worden en dat die omschrijvingen kloppen, Maar een basis grondstof zonder gevaren kan dus afgestemd zijn op het land waarvoor het product gemaakt word. Dit kan dan weer in de taal van het betreffende land vermeld worden op de verpakking..
Niet te codex maar jouw post. Bovendien is de Eu-verordening is bindend in alle lidstaten, inclusief Nederland dus. De Codex is dat niet.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
  zondag 6 januari 2019 @ 16:13:32 #62
409812 Visualthinker
Online since 1993
pi_184242269
Hier een hoop van je lidstaten; https://foodsecurityindex.eiu.com/Index Die wetgeving is dus helemaal niet zo heilig waardoor je zeker niet die koekjes uit polen moet eten als je niet zeker bent van je zaak..

Link naar mijn post; http://www.fao.org/fao-wh(...)985%252FCXG_002e.pdf
pi_184252912
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 16:13 schreef Visualthinker het volgende:
Hier een hoop van je lidstaten; https://foodsecurityindex.eiu.com/Index Die wetgeving is dus helemaal niet zo heilig waardoor je zeker niet die koekjes uit polen moet eten als je niet zeker bent van je zaak..

Link naar mijn post; http://www.fao.org/fao-wh(...)985%252FCXG_002e.pdf
Was het niet een Nederlands bedrijf dat paardenvlees had geëtiketteerd als rund?

Ah ja, blijkbaar meer dan 300 ton in 2013. De eigenaar werd veroordeeld voor 2,5 jaar maar is nu nog aan het afwachten op zijn hoger beroep. Hij is dus op vrije voeten en heeft een nieuw vleesbusiness in Mol...
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_184255521
Tvp, interessant
There are only 151 Pokémon.
pi_184257659
Ik heb dus een mailtje terug gehad van etiketteren.nl. Namen aangepast, twee zinnen vetgedrukt en alles in een spoiler gezet:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Conclusie: Het mag dus inderdaad niet.

Nu afwachten op een reactie van de supermarkt.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_184259430
En daar is de supermarkt (ik laat Lisa, Lisa heten):

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De verpakking zal dus worden aangepast, zegt Lisa.

Kort maar bondig. Ben benieuwd of en zo ja hoe snel ze de verpakking aan gaan passen.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_184262975
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2019 13:28 schreef miro86 het volgende:
En daar is de supermarkt (ik laat Lisa, Lisa heten):

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De verpakking zal dus worden aangepast, zegt Lisa.

Kort maar bondig. Ben benieuwd of en zo ja hoe snel ze de verpakking aan gaan passen.
Maar heb je al gecheckt of de supermarkt de AVG op orde heeft ?
  maandag 7 januari 2019 @ 16:52:00 #68
409812 Visualthinker
Online since 1993
pi_184263331
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2019 00:09 schreef miro86 het volgende:

[..]

Was het niet een Nederlands bedrijf dat paardenvlees had geëtiketteerd als rund?

Ah ja, blijkbaar meer dan 300 ton in 2013. De eigenaar werd veroordeeld voor 2,5 jaar maar is nu nog aan het afwachten op zijn hoger beroep. Hij is dus op vrije voeten en heeft een nieuw vleesbusiness in Mol...
Het gaat niet over foute informatie hoor.. Maar over dat de ingrediënten in het Nederlands op de Nederlandse markt moeten kloppen, En het Pools moet in Polen kloppen maar dat hoeft in Nederland weer niet te kloppen zoals de wet aangeeft... Mensen die sjoemelen met vlees hebben er niets mee te maken, begrijp je dat?
pi_184263705
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2019 16:52 schreef Visualthinker het volgende:

[..]

Het gaat niet over foute informatie hoor.. Maar over dat de ingrediënten in het Nederlands op de Nederlandse markt moeten kloppen, En het Pools moet in Polen kloppen maar dat hoeft in Nederland weer niet te kloppen zoals de wet aangeeft... Mensen die sjoemelen met vlees hebben er niets mee te maken, begrijp je dat?
Je werkgever is niet koosjer bezig, begrijp je dat? Die mag nieuwe etiketten gaan maken. Als je dat aankaart krijg je misschien zelfs een promotie omdat je hem zo een boete bespaart van de NVWA.
De medewerker van etiketteren.nl, een bron die jij aanhaalde was erg duidelijk. Mijn vraag was gelijk aan wat ik in de OP vroeg incl voorbeeld.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_184263730
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2019 16:32 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Maar heb je al gecheckt of de supermarkt de AVG op orde heeft ?
Ik snap niet wat de AVG ermee te maken heeft.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_184264696
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2019 17:14 schreef miro86 het volgende:

[..]

Ik snap niet wat de AVG ermee te maken heeft.
Als volgende stap in je strijd tegen al deze vreselijke misstanden in Nederland. Zodat iedereen later kan zeggen: die Miro uit 1986, die maakte echt het verschil !
pi_184264894
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2019 11:41 schreef miro86 het volgende:
Ik heb dus een mailtje terug gehad van etiketteren.nl. Namen aangepast, twee zinnen vetgedrukt en alles in een spoiler gezet:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Conclusie: Het mag dus inderdaad niet.

Nu afwachten op een reactie van de supermarkt.
God dank.
Heb het topic met interesse gevolgd. En in mijn hoofd had ik geprent zitten dat wat op het etiket staat (maak geen zak uit welke taal) het moet overeen komen met wat er in zit.
Ik verdraag nl geen gluten en als ik in Frankrijk iets in de supermarkt koop en er staat ook NL op het etiket dat dit ook hoort te kloppen (en niet in Frankrijk wel paneermeel door de worstjes gooien en in NL niet en dus zo 2 verschillende producten ontstaan maar met 1 etiket).
pi_184267638
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2019 18:14 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Als volgende stap in je strijd tegen al deze vreselijke misstanden in Nederland. Zodat iedereen later kan zeggen: die Miro uit 1986, die maakte echt het verschil !
Haha, nee ik heb wel een keer contact opgenomen met de kantenservice van een niet neder te noemen Frans automerk omdat op hun Belgische website Nederlands werd uitgebeeld met een blauw-wit-rood vlaggetje. Dat is nog steeds het geval. Frans is natuurlijk wel correct afgebeeld.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')