abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_184223366
Een maat van mij had het recent over elektrische auto's en toen zei ik "Je gooit'm vol als je aan het eten bent" Maar daar kwam ik eigenlijk vrij snel van terug, want in de tijd dat jij eet, drinkt, naar het toilet gaat, afrekent zit zo'n Model S écht nog niet vol.

Als je 'm met 30% van z'n range aan een paal hangt zit er 70-80% in als je terug komt.
Doe je dit aan een Fastned station met een Ampera of Zoe en je zet 'm er met het zelfde aantal range neer dan is er hooguit 35% bij gekomen.

Mensen rijden vaak zat zonder pauze 500 kilometer, en tanken 'm met 3-5 minuten weer vol, zijn er mensen met EVs die deze afstanden al afleggen met een EV? En wat zijn de ervaringen?

Elektrisch rijden is zeker wel de toekomst, denk dat we binnen nu en 5 jaar wel betaalbare EVs gaan zien met het bereik van een normale brandstof auto.

Daar zijn we nu al naar op weg, denk aan de Hyundai Kona, Opel Ampera-E. Die zijn 40k ongeveer. Voor 30k heb je een Leaf of Zoe, die halen 250-300 Kilometer dat is echt ruim voldoende voor wat de gemiddelde Nederlander rijd op een dag.

Ermee op vakantie gaan kan ook want je rijd 2-3 uur, hebt dan zeg 200 van je 350 km range verloren, dan ga je naar een dorpje/stadje, hang je waar mogelijk de auto aan een paal, je gaat wat eten/drinken, loopt door de plaats van bestemming, uurtje later kom je terug, boem, auto vol.

Er word óók moeilijk gedaan over elektrisch rijden omdat de actieradius afneemt in de winter, als je je verwarming aan zet, of als je 130 i.p.v 100 rijdt. Wat denk je wat een benzineauto doet? Exact hetzelfde. Alleeeeeeeeeeeeen is het verschil dat je met een goede benzine auto 600-700 kilometer ver komt en met 3-5 minuten weer weg bent en je met een goede EV 400 kilometer ver komt en het je 30-45-60 minuten kost voor je weer behoorlijke range erbij hebt.

Ik denk dat er word overdreven qua hoe erg het allemaal is en rangeanxiety en rijproblemen, laadduur etc en dat mensen nog steeds met de 1e generatie i3/zoe en leaf zitten met amper 100 km range waar we natuurlijk al lang aan voorbij zijn gegaan.

Wie hier heeft de overstap elektrisch al gemaakt / wie gaat 'm nog maken, en waarom heb je het gedaan / ga je het doen en hoe bevalt het / denk je dat het gaat bevallen? En waarom denk je dat het NIETS word?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-01-2019 19:08:31 ]
pi_184223878
Ik kijk eigenlijk meer uit naar een auto die op waterstof rijdt. Zodra dat op efficiënte en goedkope wijze geproduceerd en vervoerd kan worden, zal dat een betere toekomst hebben dan batterijen. De auto's die er nu al zijn werken prima op waterstof en zullen denk ik goedkoper zijn door het gebrek aan accupakketten.
Voorlopig ben ik in ieder geval nog tevreden met mijn Colt, die brengt me goedkoop en comfortabel naar werk elke dag, dus zeker nog geen reden om over te stappen op een elektrische auto.
pi_184223954
Auto uit vorige eeuw kwamen ook niet ver met volle tank, doordat motor onzuiniger was. Ter compensatie waren benzine toen ook spotgoedkoop (goedkoper dan water) en dat je overal tankstation te vinden.
Pas in jaren 70 werden auto zuiniger. Kon men meer km maken met hetzelfde tank.

Dus naar de verwachting zal in toekomst EV ook meer km kan maken door verbetering van energie opslag en effectieve technieken etc... Misschien in de combinatie met waterstof.
hele goede met waterstof zit ook in de kinderschoen!

Op dit moment zijn aanschaf van elektrische auto belachelijk duur. Meeste hebben geen zomaar 20k en of 100k op bankrekening staan. en of ze zijn te lelijk.

Je moet voor de gein even naar alle EV auto kijken.. Meeste hebben gekke vorm.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_184224147
Zo'n Floriaanse 500e vind ik een leuk karretje!



Voor 14.000 euro vind je in NL al een gebruikte, maar je kan er maar 120 km mee rijden.
pi_184224270
quote:
99s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 19:46 schreef Mr.Ping het volgende:
Zo'n Floriaanse 500e vind ik een leuk karretje!

[ afbeelding ]

Voor 14.000 euro vind je in NL al een gebruikte, maar je kan er maar 120 km mee rijden.
Leuke karretje, maar ik wil juist een sedan. Probeer er maar eentje te vinden die ook EV en betaalbaar is.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_184224661
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 19:52 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

Leuke karretje, maar ik wil juist een sedan. Probeer er maar eentje te vinden die ook EV en betaalbaar is.
Prius.
Is een hybrid, maar dan nog.
pi_184225321
Ik ga zelf dit jaar naar een EV. Na 2 maanden data verzamelen kwam ik er achter dat ik nooit langer dan 215 km rijd zonder dat ik de wage kan opladen.

(Ik ga er uit dat als ik een laadpaal zie ik en 5 uur op die plek sta ik makkelijk die 215 km terug heb en reset dan mijn aantal km)

In de winter ga ik ervan uit dat de wagen 20 procent meer verbruikt.
Dus 258km bereik.


Nou er zijn nu genoeg wagens op de markt die een grotere range hebben dan die 260km. Dat is voor mij de reden geweest om november over te stappen.
Het feit dat er zelfs al auto's zijn in de 400 plus range zegt al genoeg. (Kia eNERO etc)

Dus er is genoeg keus. Enige waar je moet kijken kan ik laden thuis en of op werk. In mijn branche kan ik vaak op werk laden.

Allemaal persoonlijk natuurlijk maar ik denk als tesla komt met zijn standard range model 3 dat het toch wat meer mensen over de streep gaat trekken.

Enige wat echt nog niet toegankelijk is zijn de verzekeringen. (Zware auto met veel pk's houden ze niet zo van)
pi_184225420
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 19:04 schreef MisterLastName het volgende:
Er word óók moeilijk gedaan over elektrisch rijden omdat de actieradius afneemt in de winter, als je je verwarming aan zet, of als je 130 i.p.v 100 rijdt. Wat denk je wat een benzineauto doet? Exact hetzelfde. Alleeeeeeeeeeeeen is het verschil dat je met een goede benzine auto 600-700 kilometer ver komt en met 3-5 minuten weer weg bent en je met een goede EV 400 kilometer ver komt en het je 30-45-60 minuten kost voor je weer behoorlijke range erbij hebt.
Wat verwarming betreft is er wel een belangrijk verschil tussen rijden op benzine en elektriciteit: een auto op brandstof kan de warmte van de motor gebruiken voor verwarming en hoeft hiervoor dus geen/nauwelijks extra energie te verbruiken. Met een elektrische auto gaat dat niet zo gemakkelijk, aangezien elektromotoren veel minder warmte produceren. Dus zal je extra stroom van de batterij moeten gebruiken voor verwarming. Daar komt bij dat de capaciteit van batterijen toch al minder wordt naarmate het kouder is. Bij erg lage temperaturen gaat de actieradius van een elektrische auto dus verder naar beneden.
Het woord "weerspannigheid" dient uit het wetboek geschrapt te worden. Personen die dwang uitoefenen en als gevolg daarvan gewond raken door het verzet van de gedwongene, zijn géén slachtoffer, maar dáder van geweld.
pi_184225430
Net een nieuwe (benzine) leaseauto besteld. Heb wel even overwogen om een elektrische te nemen. Ik zou, als ik nu zou bestellen, voor nog geen tientje in de maand (incl. alles + laadpaal) een Hyundai Ioniq kunnen nemen, wat ik best mooie wagens vind. Of voor een paar tientjes een e-golf. Achteraf vraag ik me steeds meer af waarom ik het niet gedaan heb eigenlijk.
pi_184225496
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 20:32 schreef Wandeling het volgende:

[..]

Wat verwarming betreft is er wel een belangrijk verschil tussen rijden op benzine en elektriciteit: een auto op brandstof kan de warmte van de motor gebruiken voor verwarming en hoeft hiervoor dus geen/nauwelijks extra energie te verbruiken. Met een elektrische auto gaat dat niet zo gemakkelijk, aangezien elektromotoren veel minder warmte produceren. Dus zal je extra stroom van de batterij moeten gebruiken voor verwarming. Daar komt bij dat de capaciteit van batterijen toch al minder wordt naarmate het kouder is. Bij erg lage temperaturen gaat de actieradius van een elektrische auto dus verder naar beneden.
buiten dat laad lithium minder snel in lagere temperatuur
pi_184225514
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 20:29 schreef Tailless het volgende:
Ik ga zelf dit jaar naar een EV. Na 2 maanden data verzamelen kwam ik er achter dat ik nooit langer dan 215 km rijd zonder dat ik de wage kan opladen.

(Ik ga er uit dat als ik een laadpaal zie ik en 5 uur op die plek sta ik makkelijk die 215 km terug heb en reset dan mijn aantal km)

In de winter ga ik ervan uit dat de wagen 20 procent meer verbruikt.
Dus 258km bereik.

Nou er zijn nu genoeg wagens op de markt die een grotere range hebben dan die 260km. Dat is voor mij de reden geweest om november over te stappen.
Het feit dat er zelfs al auto's zijn in de 400 plus range zegt al genoeg. (Kia eNERO etc)

Dus er is genoeg keus. Enige waar je moet kijken kan ik laden thuis en of op werk. In mijn branche kan ik vaak op werk laden.

Allemaal persoonlijk natuurlijk maar ik denk als tesla komt met zijn standard range model 3 dat het toch wat meer mensen over de streep gaat trekken.

Enige wat echt nog niet toegankelijk is zijn de verzekeringen. (Zware auto met veel pk's houden ze niet zo van)
Als Tesla eindefuckinglijk die Model 3 gaat leveren zijn er nog meer betaalbare EVs bij gekomen.
De standaard range Model 3 zal waarschijnlijk tussen de 45 en 50k kosten, heeft 'ie minder bereik dan de Hyundai Kona én (Het is tenslotte Tesla) de afwerking van een 30 jaar oude Passat.

Als je een beetje verstandig bent kies je gewoon niet voor Tesla's. In het begin (en zelfs tot vorig jaar) was het Tesla oooohhhhh Tesla aaahhhhh Tesla O+ O+ O+ O+ Terwijl als je realistisch gaat zijn, is het enige goede aan Tesla het feit dat ze het een kickstart hebben gegeven en dat Musk de patenten vrij heeft gelaten O+ De auto's zijn van bedroevende kwaliteit, interieur als exterieur. Já ze geven veel en lang garantie maar het feit dat je ook bijna gegarandeerd van die garantie gebruik gaat maken zegt toch al genoeg?
pi_184225900
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 20:35 schreef MisterLastName het volgende:

[..]

Als Tesla eindefuckinglijk die Model 3 gaat leveren zijn er nog meer betaalbare EVs bij gekomen.
De standaard range Model 3 zal waarschijnlijk tussen de 45 en 50k kosten, heeft 'ie minder bereik dan de Hyundai Kona én (Het is tenslotte Tesla) de afwerking van een 30 jaar oude Passat.

Als je een beetje verstandig bent kies je gewoon niet voor Tesla's. In het begin (en zelfs tot vorig jaar) was het Tesla oooohhhhh Tesla aaahhhhh Tesla O+ O+ O+ O+ Terwijl als je realistisch gaat zijn, is het enige goede aan Tesla het feit dat ze het een kickstart hebben gegeven en dat Musk de patenten vrij heeft gelaten O+ De auto's zijn van bedroevende kwaliteit, interieur als exterieur. Já ze geven veel en lang garantie maar het feit dat je ook bijna gegarandeerd van die garantie gebruik gaat maken zegt toch al genoeg?
het is een toffe wagen dus ja haalt zeker mensen over de streep.

Die vw is echt lelijk daardoor ga je toch niet naar EV?
pi_184226028
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 19:52 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

Leuke karretje, maar ik wil juist een sedan. Probeer er maar eentje te vinden die ook EV en betaalbaar is.
Renault fluence
pi_184226032
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 20:46 schreef Tailless het volgende:

[..]

het is een toffe wagen dus ja haalt zeker mensen over de streep.

Die vw is echt lelijk daardoor ga je toch niet naar EV?
Waar gebruik ik VW? :')
Als ik zou moeten kiezen tussen voor 40k een Hyundai, gewoon een huis tuin en keuken EV wat niet gehyped is omdat Musk en omdat eerste massa EV, of een Model S met hetzelfde bereik maar 90k omdat geyped door Musk met (nogmaals) de bouwkwaliteit van een 90s Fiat Panda, dan ga ik toch echt voor een Hyundai.

Zou het zelfs zó stellig willen maken dat ik LIEVER 250 kilometer ver kom met een Zoé voor 30k dan dat ik 60k EXTRA betaal puur omdat er dan een T op de motorkap staat. Tesla is de Apple van de auto's.
pi_184226161
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 20:49 schreef MisterLastName het volgende:

[..]

Waar gebruik ik VW? :')
Als ik zou moeten kiezen tussen voor 40k een Hyundai, gewoon een huis tuin en keuken EV wat niet gehyped is omdat Musk en omdat eerste massa EV, of een Model S met hetzelfde bereik maar 90k omdat geyped door Musk met (nogmaals) de bouwkwaliteit van een 90s Fiat Panda, dan ga ik toch echt voor een Hyundai.

Zou het zelfs zó stellig willen maken dat ik LIEVER 250 kilometer ver kom met een Zoé voor 30k dan dat ik 60k EXTRA betaal puur omdat er dan een T op de motorkap staat. Tesla is de Apple van de auto's.
nouja je bent er ook mee eens dat een groter aanbod altijd helpt.

Meeste EV missen het stukje toffe wagen en zijn meer een vervoermiddel. Nu de range geen probleem meer is hoop ik snel dat de prijs van batterijen kan dalen. Love or hate tesla maar de Duitsers kunnen zonder geen auto's maken.
  zaterdag 5 januari 2019 @ 21:13:06 #16
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_184226848
Wordt.

Elektrisch rijden is voor mij nog toekomstmuziek. Ik heb een grillig rittenpatroon en mijn tijd is geld. Ik kan het me niet permitteren dat ik een half uur aan het laden moet omdat de batterijen op zijn terwijl ik nog volop aan het werk ben. Bovendien heb je in de winter minder capaciteit en extra verbruik door de verwarming. Laat de koude periode nou net mijn drukste periode zijn.....

Voorlopig blijf ik dieselen met een betrouwbare indirect ingespoten diesel zonder roetfilter. Dat verbruikt misschien iets meer, maar ik sta minder vaak bij de garage en heb nooit startproblemen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_184227385
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 20:53 schreef Tailless het volgende:

[..]

nouja je bent er ook mee eens dat een groter aanbod altijd helpt.

Meeste EV missen het stukje toffe wagen en zijn meer een vervoermiddel. Nu de range geen probleem meer is hoop ik snel dat de prijs van batterijen kan dalen. Love or hate tesla maar de Duitsers kunnen zonder geen auto's maken.
Duitsers kunnen zonder Tesla geen auto's maken?
Ik zei ook dat Tesla het EV rijden gekickstart heeft, daarvoor kudo's. Maar ik rij toch echt 500x liever in een VW E-up of E-Golf dan een Tesla.
pi_184227754
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 21:28 schreef MisterLastName het volgende:

[..]

Duitsers kunnen zonder Tesla geen auto's maken?
Ik zei ook dat Tesla het EV rijden gekickstart heeft, daarvoor kudo's. Maar ik rij toch echt 500x liever in een VW E-up of E-Golf dan een Tesla.
waar denk je dat de batterijen vandaan komen?
  zaterdag 5 januari 2019 @ 21:37:41 #19
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_184227757
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 21:28 schreef MisterLastName het volgende:

[..]

Duitsers kunnen zonder Tesla geen auto's maken?
Ik zei ook dat Tesla het EV rijden gekickstart heeft, daarvoor kudo's. Maar ik rij toch echt 500x liever in een VW E-up of E-Golf dan een Tesla.
Liever een Tesla, die Golf heeft een waardeloos bereik.
pi_184227775
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 21:37 schreef Tailless het volgende:

[..]

waar denk je dat de batterijen vandaan komen?
Jij denkt dat Tesla die batterijen heeft ontwikkeld ? :') Tesla zal vast echt wel z'n steentje hebben bijgedragen, maar van wat ik weet zijn het Panasonic cells.
pi_184227831
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 21:37 schreef Tinos85 het volgende:

[..]

Liever een Tesla, die Golf heeft een waardeloos bereik.
Ja was ook puur als voorbeeld. Heb liever die Golf omdat de bouwkwaliteit daarvan gewoon vele malen hoger is. Als ze die Golf nou zouden leveren met 60 kwh accupakket en 400+ kilometer voor de prijs van een leuk aangeklede 1.0 met 85 PK (Dus zeg 25-27,5k) dan hebben ze écht een verkooptopper.
  zaterdag 5 januari 2019 @ 21:44:32 #22
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_184227973
De Tesla-religie. Fascinerend.
And so is the past
pi_184227978
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 21:38 schreef MisterLastName het volgende:

[..]

Jij denkt dat Tesla die batterijen heeft ontwikkeld ? :') Tesla zal vast echt wel z'n steentje hebben bijgedragen, maar van wat ik weet zijn het Panasonic cells.
Panasonic tesla om precies te zijn
pi_184228072
quote:
14s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 21:44 schreef nogeenoudebekende het volgende:
De Tesla-religie. Fascinerend.
Mensen zien Tesla nog steeds met een roze bril. Zelfs eigenaren die TOEGEVEN dat hun auto veel mankeert na amper 30-40k aan kilometers hebben zoiets van "Hoort erbij, jong bedrijf" maar dat vind ik bullshit.

Als het bedrijf auto's verkocht voor 5k en ze kwamen met deze problemen had ik zoiets van oke, prima job. Maar Tesla's BEGINNEN nu bij zeg maar 50,000 euro... Veel eigenaren val Tesla's zijn delusioneel
pi_184228205
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 21:48 schreef MisterLastName het volgende:

[..]

Mensen zien Tesla nog steeds met een roze bril. Zelfs eigenaren die TOEGEVEN dat hun auto veel mankeert na amper 30-40k aan kilometers hebben zoiets van "Hoort erbij, jong bedrijf" maar dat vind ik bullshit.

Als het bedrijf auto's verkocht voor 5k en ze kwamen met deze problemen had ik zoiets van oke, prima job. Maar Tesla's BEGINNEN nu bij zeg maar 50,000 euro... Veel eigenaren val Tesla's zijn delusioneel
dit kan je zeggen voor bijna alle merken
pi_184228229
Nonsens.
pi_184228358
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 21:48 schreef MisterLastName het volgende:

[..]

Mensen zien Tesla nog steeds met een roze bril. Zelfs eigenaren die TOEGEVEN dat hun auto veel mankeert na amper 30-40k aan kilometers hebben zoiets van "Hoort erbij, jong bedrijf" maar dat vind ik bullshit.

Als het bedrijf auto's verkocht voor 5k en ze kwamen met deze problemen had ik zoiets van oke, prima job. Maar Tesla's BEGINNEN nu bij zeg maar 50,000 euro... Veel eigenaren val Tesla's zijn delusioneel
Vormgeving van Tesla M3 vind ik persoonlijk mooi, zelfde carroserie als een Audi A5 of BMW 4 serie (hoewel ik die wel mooier vind). Groot bereik tov de concurrentie en nog een voordeel waar je aan voorbij gaat, Tesla heeft een volledig Europees laadnetwerk en services. Toch wel zo handig als je op reis gaat met je wagen.
Ook geen 38
  zondag 6 januari 2019 @ 15:11:12 #28
138120 Yozzz
Éireann go Brach
pi_184241147
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 20:49 schreef MisterLastName het volgende:

[..]

Waar gebruik ik VW? :')
Als ik zou moeten kiezen tussen voor 40k een Hyundai, gewoon een huis tuin en keuken EV wat niet gehyped is omdat Musk en omdat eerste massa EV, of een Model S met hetzelfde bereik maar 90k omdat geyped door Musk met (nogmaals) de bouwkwaliteit van een 90s Fiat Panda, dan ga ik toch echt voor een Hyundai.

Zou het zelfs zó stellig willen maken dat ik LIEVER 250 kilometer ver kom met een Zoé voor 30k dan dat ik 60k EXTRA betaal puur omdat er dan een T op de motorkap staat. Tesla is de Apple van de auto's.
Even deze getallen delen door honderd en je hebt de prijsklasse waar je normaal gesproken je auto's voor koopt :')
pi_184241623
Echt toegankelijk duurt nog wel even, iig voor de gemiddelde Nederlander.

Als lease/auto vd zaak begint het nu echt wel interessant te worden. Meerdere modellen met ook een acceptabel bereik, ook voor degene die wat verder rijden.

Denk bv aan de Tesla Model S, de Hyundai Kona, Kia e-Niro enz. Dat zijn gewoon auto's met een bereik wat prima te doen is. En komende jaren komt er genoeg bij, denk bv maar aan het VW ID platform. Ook andere merken komen met aardig wat aanbod.

Een Leaf, e-Golf enz kan voor veel mensen ook voldoende zijn, alleen moet je daar wel wat opletten. Als je 50km woon/werk hebt wordt dat toch wel wat krap als je ook prive nog eens weg wilt. Maar met de nieuwere generatie auto's is dat ook geen argument meer.

Voor prive vind ik een EV nog wel te duur. 2e hands is er nog geen acceptabel iets (of je krijgt echt de 100km range modellen).

Ik wil zelf wel naar een EV, maar op dit moment heb ik daarin maar 1 optie: de e-Golf. En die vind ik, met mijn rijgedrag, gewoon te beperkt (kofferruimte en bereik)
  zondag 6 januari 2019 @ 19:43:58 #30
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_184246295
Voorlopig kun je met gewichtsbesparing alleen elektrische auto's maken die gericht zijn op personenvervoer. Ze zijn niet goedkoop in aanschaf, maar de gebruikskosten zijn laag:


Geen idee wat de aanschafprijs zal worden, maar de vorige versies waren niet minder dan ¤20.000. Je legt er 100 km mee af voor c.a. ¤1 elektriciteitskosten.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')