abonnement Unibet Coolblue
pi_184216290
Ondanks ons hoge BBP, (brievenbus) HQ's verhogen BBP op papier, toch slechts op plekje 15 qua koopkracht in Europa.

Koopkracht (Purchasing power) zegt veel meer over het succes van een economie en is beter dan blindstaren op het BBP.

De laatste 8 jaar is dit beeld hetzelfde voor wat betreft Nederland. Ik heb reeds eerder GFK grafieken en cijfers daarover geplaatst.

Mijn voorspelling: er verandert niets...

Vraag: wie is daar nu verantwoordelijk voor, de politiek, de overheid, de burger, EU Brussel e.d.??



[ Bericht 0% gewijzigd door cempexo op 05-01-2019 11:52:05 ]
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  zaterdag 5 januari 2019 @ 11:53:23 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_184216428
Het rare is dat Nederland wel goed functioneert, geen extreem hoog deel van het BNP uitgegeven wordt door de overheid en dat de productiviteit van de Nederlandse werknemer hoog is.

Een belangrijke reden zijn denk ik de hoge huizenprijzen. Mensen besteden een groot deel van hun inkomen aan wonen en krijgen een lelijke tweekapper of rijtjeswoning terug. Dat maakt echt al een verschil. Stel dat je voor 100.000 euro een woning had, wat zou je koopkracht dan stijgen!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zaterdag 5 januari 2019 @ 11:58:09 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_184216493
Verder vind ik 'koopkracht' niet zo'n relevante parameter. Wat interesseert het mij nou hoeveel spulletjes Henk en Ingrid kunnen kopen van hun centjes. Het is allemaal overbodige rommel die ook nog eens de aarde uitput en alles vervuilt. Wat mij betreft mag de koopkracht in heel Europa blauw kleuren.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zaterdag 5 januari 2019 @ 12:03:47 #4
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_184216565
Voormalig DDR doet het beter dan NL?
Lijkt mij sterk.

NB. Königsberg moet terug naar PruisenD. :(
:P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_184216854
De laatste 40 jaar is je netto besteedbaar inkomen niet gestegen.

https://www.rtlz.nl/life/(...)-vooruit-waarom-niet
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  zaterdag 5 januari 2019 @ 12:32:35 #6
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_184216860
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 11:58 schreef LXIV het volgende:
Verder vind ik 'koopkracht' niet zo'n relevante parameter. Wat interesseert het mij nou hoeveel spulletjes Henk en Ingrid kunnen kopen van hun centjes. Het is allemaal overbodige rommel die ook nog eens de aarde uitput en alles vervuilt. Wat mij betreft mag de koopkracht in heel Europa blauw kleuren.
Zegt inderdaad niet alles. Uitgaven die de overheid immers maakt die allemaal volledig ten bate van de bevolking zijn ( zorg, onderwijs etc.) die worden in de koopkrachtberekening namelijk niet meegenomen. Pensioenvoorzieningen en wat nog meer evenmin. Zo kan je met een lagere koopkracht in één land uiteindelijk onder de streep bijvoorbeeld weer meer dan in een ander land met een hogere koopkracht. Het cijfer is niet alleszeggend en absoluut niet heilig.

Dat je onder de Liechtensteintjes en Noorwegens van de wereld valt is allemaal niet zo schokkend en uiteindelijk is het ook belangrijk wat je met die koopkracht kan. Leuk dat de koopkracht in Frankrijk op papier bijna 100 euro de maand groter is maar als je in de supermarkt weer 10-15% meer aftikt dan in Nederland schiet je daar uiteindelijk dus geen reet mee op. Dit topic voelt dan ook een beetje aan als een statistiek voor eigen gewin te misbruiken.

"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  maandag 7 januari 2019 @ 14:32:03 #7
296169 Zihuatanejo
In Mexicooooooo!
pi_184260866
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 11:58 schreef LXIV het volgende:
Verder vind ik 'koopkracht' niet zo'n relevante parameter. Wat interesseert het mij nou hoeveel spulletjes Henk en Ingrid kunnen kopen van hun centjes. Het is allemaal overbodige rommel die ook nog eens de aarde uitput en alles vervuilt. Wat mij betreft mag de koopkracht in heel Europa blauw kleuren.
Hmm? Het lijkt mij nou juist wel belangrijk. Bijvoorbeeld Luxemburg heeft iedereen een hoog inkomen maar ja, een huisje is daar ook nog duurder dan in Nederland.
www.kiva.org. Steun ondernemers in ontwikkelingslanden.
pi_184269073
Apart dat de volledig rode landen niet in de EU maar wel in de EEG zitten
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 7 januari 2019 @ 22:05:07 #9
362582 Interpretatie
Voor iedereen anders.
pi_184269788
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2019 21:29 schreef sjorsie1982 het volgende:
Apart dat de volledig rode landen niet in de EU maar wel in de EEG zitten
Je doelt op IJsland, Noorwegen en Zwitserland? Dan neem ik aan dat je de Europese Economische Ruimte bedoeld. Maar ook daarin komt Zwitserland niet voor. Frappant is het wel maar het is volgens mij het gevolg van verstandig beleid (Zwitserland), een combinatie daarvan en geluk met bodemschatten (Noorwegen) en een reden die ik met de beste wil van de wereld niet kan bedenken waarom IJsland zo hoog in dit lijstje staat. Ze hebben natuurlijk geothermische warmte voor niets maar qua klimaat kun je nou niet echt spreken van een 'Hof van Eden'. Ook is er, buiten de visserij, maar bar weinig te doen. Het ligt excentriek van alles af dus kan er zo snel niet een verklaring voor vinden.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_Economische_Ruimte
Je désapprouve ce que vous dites, mais je défendrai à la mort votre droit à le dire - Voltaire
_____Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety,_____
____________deserve neither Liberty nor Safety - Benjamin Franklin___________________
_________Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral - Bertolt Brecht______________
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')