abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 4 januari 2019 @ 10:14:41 #1
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_184195290
Ik ben erg benieuwd vanaf welke jaar er standaard dakisolatie, spouwmuurisolatie, vloerisolatie en dubbelglas werd toegepast bij het bouwen van een nieuwbouwwoning. Weet iemand dat?
pi_184195578
Waarom wil je dat weten? En ik denk dat er een behoorlijke overlap in zit, voor wat betreft 'standaard'. Niet alles is vastgelegd in bouwbesluiten.
pi_184195703
Er zijn ook veel besluiten die van toepassing zijn op de datum van de bouwaanvraag. Net als dat gasaansluitingen vanaf halverwege 2018 niet meer zijn toegestaan, maar dat nieuwbouwwoningen nog steeds worden opgeleverd met gas, omdat de bouwvergunning afgegeven is vóór juli 2018.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  vrijdag 4 januari 2019 @ 10:42:37 #4
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_184195706
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 10:32 schreef Hamzoef het volgende:
Waarom wil je dat weten? En ik denk dat er een behoorlijke overlap in zit, voor wat betreft 'standaard'. Niet alles is vastgelegd in bouwbesluiten.
Oke, ik dacht dat vanaf bepaalde bouwjaren dit soort dingen verplicht waren.
pi_184195888
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 10:42 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Oke, ik dacht dat vanaf bepaalde bouwjaren dit soort dingen verplicht waren.
Er zijn wel bepaalde isolatiewaardes die vereist zijn vanaf een bepaald moment bij nieuwbouw, maar met welke materialen die waarden worden bereikt is niet vastgelegd geloof ik.
  vrijdag 4 januari 2019 @ 10:57:50 #6
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184195900
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 10:42 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Oke, ik dacht dat vanaf bepaalde bouwjaren dit soort dingen verplicht waren.
Ter indicatie: het huurhuis waar ik in mijn jeugd woonde is gebouwd in 1973 en had al die dingen niet. Ergens begin jaren '80 is er isolatie in de spouw gespoten en kon je kiezen voor dubbelglas.

Bij mijn weten is isolatie nog steeds optioneel, maar omdat niemand in een ongeïsoleerde nieuwbouwwoning wil wonen wordt het toch gedaan. Als er regels zijn, verwacht ik die op gemeentelijk niveau.
Reken er maar op dat veel oudere woningen niet geïsoleerd zijn en ook niet makkelijk geïsoleerd kunnen worden. Mijn vorige huurwoning, bouwjaar 1929, had geen spouwmuur. Die daarvoor, bouwjaar 1950 of zo, dacht ik ook niet.
  vrijdag 4 januari 2019 @ 10:59:33 #7
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184195918
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 10:56 schreef archito het volgende:

[..]

Er zijn wel bepaalde isolatiewaardes die vereist zijn vanaf een bepaald moment bij nieuwbouw, maar met welke materialen die waarden worden bereikt is niet vastgelegd geloof ik.
Als, dan vermoedelijk alleen voor woningbouw, en met uitzondering van recreatiewoningen.
pi_184195989
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 10:57 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ter indicatie: het huurhuis waar ik in mijn jeugd woonde is gebouwd in 1973 en had al die dingen niet. Ergens begin jaren '80 is er isolatie in de spouw gespoten en kon je kiezen voor dubbelglas.

Bij mijn weten is isolatie nog steeds optioneel, maar omdat niemand in een ongeïsoleerde nieuwbouwwoning wil wonen wordt het toch gedaan. Als er regels zijn, verwacht ik die op gemeentelijk niveau.
Reken er maar op dat veel oudere woningen niet geïsoleerd zijn en ook niet makkelijk geïsoleerd kunnen worden. Mijn vorige huurwoning, bouwjaar 1929, had geen spouwmuur. Die daarvoor, bouwjaar 1950 of zo, dacht ik ook niet.
In de jaren 20 is de spouwmuur geïntroduceerd, vanaf de jaren 30 zijn er vrijwel geen woningen zonder spouwmuur meer gebouwd.
pi_184196491
1981 - dak en vloer mogelijk
2001 - volledig geïsoleerd

Zo uit mijn hoofd. Dit waren de jaartallen waar we bij de energiemaatschappij mee werkten, om in te schatten of we klanten een adviesgesprek over isolatie konden aansmeren aanbieden.

Maar ik vergeet nog een paar. Er waren ook jaren dat het kansloos was.
Somebody that I used to know
pi_184196737
Spouwmuren vanaf de jaren 30
De eerste isolatie kwam pas eind jaren 70 of begin jaren 80.

Nu is isolatie verplicht, je mag geen huis meer bouwen zonder een minimale isolatiewaarde te halen voor vloeren, wanden en daken.
pi_184198648
Somebody that I used to know
  vrijdag 4 januari 2019 @ 13:52:37 #12
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184198829
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 11:52 schreef tux87 het volgende:
Spouwmuren vanaf de jaren 30
De eerste isolatie kwam pas eind jaren 70 of begin jaren 80.

Nu is isolatie verplicht, je mag geen huis meer bouwen zonder een minimale isolatiewaarde te halen voor vloeren, wanden en daken.
Geldt niet voor alle "huizen". Je kunt nog steeds recreatiewoningen zonder plaatsen, blokhutten en zo. Bij de tiny houses heb ik ook mijn twijfels, maar die voldoen sowieso aan weinig regels.
pi_184198902
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 10:42 schreef Sunri5e het volgende:
Oke, ik dacht dat vanaf bepaalde bouwjaren dit soort dingen verplicht waren.
De eerste oliecrisis was in 1973, toen ging ik rolschaatsen over de snelweg vanwege autoloze zondagen. Daarna is langzaam aan isolatie in zwang gekomen, o.a. de spouwmuurisolatie, zowel bij bestaande spouw inspuiten, als bij nieuwbouw. Dus inderdaad, vanaf 1975 - 1980 iets wat op isolatie leek.

Er werd ook wel pur schuim op het dakbeschot gespoten; een soort okergele laag onder de dakpannen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184326018
Ik heb als isolatiemoteur in de jaren 1970 honderden wonings van van echteren geisoleerd met pur.
Ik moest 2,5 cm pur er op spuiten op kop gevels en voor en achter kanten.
Dus een R waarde van niks toen was dat genoeg.Energie prijzen waren laag. Stom ik heb toen mijn eigen huis nooit gedaan .
pi_184335124
Heb een huis uit 1930 met spouwmuren idd :)
Alius aliud dicit
pi_184339822
Het bouwbesluit heeft nooit bepaalde materialen voorgeschreven.

Het bouwbesluit bevat alleen een grote verzameling normen waar een gebouw aan moet voldoen. Op welke manier de bouwer dat voor elkaar krijgt, mag de bouwer in beginsel zelf uitzoeken.

Of de isolatiewaarde nu gehaald wordt met 20cm PIR, 30cm glaswol, 35cm schapenwol of 50 cm houtsnippers maakt allemaal niks uit. Als het gebruikte materiaal ook maar voldoet aan de brandveiligheid en andere eisen. PIR en houtsnippers zijn van zichzelf tamelijk brandbaar, dus daar moet iets met brandvertragende middelen gedaan worden.
pi_184416985
Er zijn geen exacte jaartallen.

Zo heb ik een eind jaren 80 woning gehad waarbij de begane grondvloer fabrieks af geisoleerd was.

En daarna een woning uit 1991 waarbij dit achteraf er tegenaan geplaks was provisorisch.

Ook kwaliteit van bouwmateriaal kun je niks over zeggen. Zo heb je huizen met degelijke betonnen prefab vloeren die een vermogen wegen en amper geluid doorgeven omdat ze goed in rubbers hangen. Of nieuwer huis waar ze met cheap ass broodjesvloeren hebben gewerkt en alle trillingen worden doorgeven ondanks dat het op t oog oordegelijk beton lijkt.

Dus nee er valt niet veel over te zeggen, wel dat het eind jaren 80 de goeie richting op ging. Wil je safe, ga dan richting 1993. Wil je echt modern, moet je voor nieuwbouw gaan, maar dan moet je beroerd parkeren en geen gas voor lief nemen.
pi_184421079
Het vrijstaand huis van mijn ouders is gebouwd in 1975 (door mijn vader met hulp van vrienden en familie)
Dat had bij de bouw al gevel, dak en vloerisolatie en dubbel glas in de meeste kamers

Maar bij projectmatige snelklaar sociale woningbouw deden ze echt niet meer dan wettelijk verplicht was (nu nog steeds)
pi_184422549
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 19:29 schreef bluemoon23 het volgende:
Het vrijstaand huis van mijn ouders is gebouwd in 1975 (door mijn vader met hulp van vrienden en familie)
Dat had bij de bouw al gevel, dak en vloerisolatie en dubbel glas in de meeste kamers

Maar bij projectmatige snelklaar sociale woningbouw deden ze echt niet meer dan wettelijk verplicht was (nu nog steeds)
Ook niet sociale woningbouw, Thermopane was duur vanaf de introductie in 1948, alternatief was er niet. Kwam pas veel later en ze werden ingehaald en Thermopane verdween dan ook van de markt ivm de HR coating.
pi_184424778
Zelfs de gemetselde schuur van 3,5x5m die mijn vader in `78 heeft gebouwd heeft een spouwmuur.

Heel veel aangebouwde garage`s waar je als optie een vermogen voor betaald bij je projectbouw woning zijn nu nog steeds vaak enkelsteens......
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')