abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_184176146
registreer om deze reclame te verbergen
Nederlands ov is 32 procent duurder dan Europees gemiddelde

Het openbaar vervoer in Nederland is voor reizigers volgens cijfers van het Europees statistiekbureau Eurostat het duurste van de 28 EU-landen. Vervoersdiensten, waaronder ook taxi's en veerdiensten, zijn gemiddeld 32 procent duurder dan het Europees gemiddelde.

In BelgiŽ liggen de prijzen slechts 4 procent boven het Europees gemiddelde. In Luxemburg wordt het openbaar vervoer in 2020 zelfs helemaal gratis.

Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft, zegt tegen RTL Nieuws dat de prijsverschillen zijn toe te schrijven aan de mate waarin het openbaar vervoer door de overheid wordt gesubsidieerd.

Van Wee verwijst naar BelgiŽ: "In BelgiŽ willen ze het openbaar vervoer stimuleren, bijvoorbeeld ook door ervoor te zorgen dat iedereen een bushalte binnen een paar honderd meter heeft. Maar dat kost ook behoorlijk veel geld."

De nieuwszender rekende uit dat een trajectabonnement tussen Antwerpen en Gent 174 euro per maand kost, terwijl een trajectkaart tussen Amsterdam en Den Haag over een vergelijkbare afstand 371 euro per maand kost.

https://www.nu.nl/economi(...)pees-gemiddelde.html

We hebben weer eens de eerste plaats te pakken! _O_
  donderdag 3 januari 2019 @ 10:19:22 #2
100593 Catch_me
Donateur Asielactie 2009
pi_184176178
Verdomme, wat een gaaf land hebben wij toch ook met z'n allen :D
Op elke fokker past een bril.
pi_184176261
Europees gemiddelde :{

Ja lekker de prijzen van treinen in Georgie of zo meerekenen... Zegt me niet zoveel verder
pi_184176285
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 10:25 schreef Frozen-assassin het volgende:
Europees gemiddelde :{

Ja lekker de prijzen van treinen in Georgie of zo meerekenen... Zegt me niet zoveel verder
BelgiŽ ligt slechts 4% boven het gemiddelde. Het kan dus wel.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_184176315
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 10:27 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

BelgiŽ ligt slechts 4% boven het gemiddelde. Het kan dus wel.
Hoe goed is de OV daar? Frequentie is daar op sommige lijnen wel hondsberoerd, daar waar de NS vrijwel overal met minimaal halfuursdienstregeling rijdt. Alleen kijken naar de prijzen is wel beetje simpel.
pi_184176347
Wanneer je prijs/kwaliteit gaat kijken zal t vast wel meevallen.
pi_184176363
registreer om deze reclame te verbergen
Goed dat het niet gesubsidieerd wordt zoals in Belgie, maar daar tegenover moet autorijden in NL ook niet zo duur zijn als nu. Aan de andere kant moeten de NL wegen ook niet drukker worden, maar veel verkeer rijdt toch al wel, of het nou iets duurder is of niet. Dus autorijden moer goedkoper.
pi_184176370
De duurste prijzen voor brandstoffen, boetes en nu ook het openbaar vervoer.

quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 10:19 schreef Catch_me het volgende:
Verdomme, wat een gaaf land hebben wij toch ook met z'n allen :D
Dit dus.
"To learn who rules over you, simply find out who you are not allowed to criticize" -Voltaire
  donderdag 3 januari 2019 @ 10:34:15 #9
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_184176387
Of direct voor een kaartje betalen, of via de BTW... :D

Betalen voor gebruik was toch zo'n populaire term? ;)
Fine, fuck you then!
Getrouwd met een Fok!ster; wie had dat ooit gedacht! :o
Gay! MohMi O+
pi_184176397
Met de trein reizen is dan ook kut.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_184176402
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 10:29 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Hoe goed is de OV daar? Frequentie is daar op sommige lijnen wel hondsberoerd, daar waar de NS vrijwel overal met minimaal halfuursdienstregeling rijdt. Alleen kijken naar de prijzen is wel beetje simpel.
Was jij het niet die begon over het vergelijken met prijzen in GeorgiŽ?
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_184176510
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 10:35 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Was jij het niet die begon over het vergelijken met prijzen in GeorgiŽ?
Kom op...

Je begrijpt dus wel dat er meer factoren zijn waar je naar moet kijken ipv te roepen ja 300% duurder terwijl je de details niet weet. Wie weten rijden ze in Belgie maar 1x per week en voeren ze geen onderhoud uit.

Dit zegt me dus helemaal niets, ook niet dat Belgie 4% erboven zit. Meer details is gewenst.

Als je een vergelijking maakt met alleen West-Europese landen onderling is dat al stukken logischer en dan ook de frequentie enz.
pi_184176532
Raar, volgens mij zijn er vandaag of de afgelopen maand helemaal geen nieuwe cijfers uitgebracht door Eurostat over OV- of transportkosten...
(eurostat gegevens worden ook pas om 11:00 exact uitgebracht en normaal heeft niemand er vooraf vrij toegang toe, vallen deze onder een zeer streng publicatie-embargo)

Ik zie ook in deze artikelen nergens een link naar de eurostat data of uitleg hoe en wat ze precies deze kosten berekent hebben.
Ik vind enkel een aantal bijna gelijke artikelen in nederlandse media, die verwijzen naar vermeende Eurostat-data, maar nergens een link geven, zelfs niet melden van wie het persbericht gekomen is waarop ze dit artikel baseren.
.
Dat kan juist wel belangrijk zijn omdat je met Statistieken altijd erg veel trucjes kunt uithalen...
onder het mom van: "De statisticus verdonk in een water-plas van gemiddeld 2 centimeter diepte"... afhankelijk van een beetje creatief omgaan met Indicatoren kun je gegevens zo weergeven als je maar toevallig vind passen bij een bepaalde belangen-insteek die je wilt promoten.

Ik vermoed een beetje dat dit bericht afkomstig is van een lobby-organisatie van nederlandse OV-bedrijven.

edit:
na wat zoeken lijken ze dit te baseren op: Price level index for personal transport equipment, transport services, communication and restaurants & hotels, 2017, EU-28=100 - Source: Eurostat (prc_ppp_ind)
https://ec.europa.eu/euro(...)staurants_and_hotels
Price_level_index_for_personal_transport_equipment%2C_transport_services%2C_communication_and_restaurants_%26_hotels%2C_2017%2C_EU-28%3D100.png

[ Bericht 14% gewijzigd door RM-rf op 03-01-2019 11:49:42 ]
Der der den Wind der Veršnderung spŁrt, sollte keinen Windschutz sondern eine WindmŁhle bauen.
pi_184176894
NS is dan ook absurd duur. Gaat nergens over. En dan zit je in een fucking trein. Het is bijna goedkoper om voor een dagtripje een auto te huren.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
  donderdag 3 januari 2019 @ 11:14:04 #15
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_184176969
Apart dat Nederland. Belastingdruk is enorm. Je betaalt voor gebruik en op arbeid. OV is duur, zorg is duur, onderwijs is duur, energie is duur, boodschappen worden steeds duurder. Sociale zekerheid wordt uitgekleed.
Burgers betalen steeds meer, maar krijgen er steeds minder voor terug. Waar blijft dat geld?
  donderdag 3 januari 2019 @ 11:17:10 #16
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_184177011
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 10:29 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Hoe goed is de OV daar? Frequentie is daar op sommige lijnen wel hondsberoerd, daar waar de NS vrijwel overal met minimaal halfuursdienstregeling rijdt. Alleen kijken naar de prijzen is wel beetje simpel.
In BelgiŽ heb je op elke straathoek in ieder boerenhol een bus.
pi_184177012
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 10:25 schreef Frozen-assassin het volgende:
Europees gemiddelde :{

Ja lekker de prijzen van treinen in Georgie of zo meerekenen... Zegt me niet zoveel verder
Qua kwaliteit in comfort en periodiek onderhoud staat Nederland volgens mij ook redelijk bovenaan.
pi_184177158
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 11:14 schreef BasEnAad het volgende:
Apart dat Nederland. Belastingdruk is enorm. Je betaalt voor gebruik en op arbeid. OV is duur, zorg is duur, onderwijs is duur, energie is duur, boodschappen worden steeds duurder. Sociale zekerheid wordt uitgekleed.
Burgers betalen steeds meer, maar krijgen er steeds minder voor terug. Waar blijft dat geld?
Dat men er in Nederland op achteruit zou gaan is natuurlijk onzin. Het is de hele bubbel en de onderkant waarbij mensen een vangnet hebben tot waarbij men op draagkracht geroamed wordt, dat als een soort rubberenband de boel niet ineen laat storten. Als Nederlander kun je als je ieder jaar een land bezoekt waar echte armoede heerst steeds en steeds meer kopen. Een Noor aan de onderkant van Noorwegen kan zich in de eigen bubbel ook wel arm(er) voelen omdat hij in details minder kan kopen dan iemand die goed verdient maar als hij naar Nederland gaat kan hij 2x zoveel aan goederen kopen en in vele landen wellicht 5x tot 20x zoveel. Er zijn mensen die in de bijstand zitten of zaten en in Roemenie op vakantie gingen om vervolgens de grap te maken dat ze het hele hotel konden kopen oid.

Nederlanders zeiken over details, dat houdt het land ook scherp en geordend.. maar men zeikt wel over details en niet over grote misstanden.
pi_184177401
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 10:25 schreef Frozen-assassin het volgende:
Europees gemiddelde :{

Ja lekker de prijzen van treinen in Georgie of zo meerekenen... Zegt me niet zoveel verder
GeorgiŽ hoort dan ook niet bij de Europese Unie.
Terwijl dieren zich aanpassen aan de wereld om te overleven, veranderen mensen de wereld teneinde mťťr te zijn. - Paulo Freire
pi_184177594
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 10:27 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

BelgiŽ ligt slechts 4% boven het gemiddelde. Het kan dus wel.
Ja,en de NMBS heeft een schuld van een ongekende orde. Als je in Nederland die prijzen zou berekeningen betaal je het uiteindelijk vanuit een andere pot.
  donderdag 3 januari 2019 @ 11:55:27 #21
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_184177689
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 10:29 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Hoe goed is de OV daar? Frequentie is daar op sommige lijnen wel hondsberoerd, daar waar de NS vrijwel overal met minimaal halfuursdienstregeling rijdt. Alleen kijken naar de prijzen is wel beetje simpel.
Hoe goed is het hier? Als het een keertje sneeuwt of er vallen wat bladeren, dan moet het hele schema om.
herr doctor
pi_184177739
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 11:17 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Qua kwaliteit in comfort en periodiek onderhoud staat Nederland volgens mij ook redelijk bovenaan.
Belgie of Duitsland vind ik niet significant minder hoor, maar je betaald dat wel.

Ra ra...
'Je gaat het pas zien als je het begrijpt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_184177782
Conclusie: OV is altijd duur maar in Nederland verkiezen we om een groter deel daarvan door kaartjes i.p.v. subsidies op te hoesten. Aangezien de treinen stampvol zitten lijkt het motto 'de gebruiker betaalt' voor Nederland dus prima te werken. Linksom of rechtsom moet er altijd betaald worden.
pi_184177858
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 11:09 schreef habitue het volgende:
NS is dan ook absurd duur. Gaat nergens over. En dan zit je in een fucking trein. Het is bijna goedkoper om voor een dagtripje een auto te huren.
Ga je met 2 personen of meer, is de auto per definitie al goedkoper. Zeker als je een 2de hands hebt.

Ns gaat nergens over.
'Je gaat het pas zien als je het begrijpt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  donderdag 3 januari 2019 @ 12:04:54 #25
148813 Vader_Aardbei
Goddeloos genieten
pi_184177892
quote:
Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft, zegt tegen RTL Nieuws dat de prijsverschillen zijn toe te schrijven aan de mate waarin het openbaar vervoer door de overheid wordt gesubsidieerd.

Van Wee verwijst naar BelgiŽ: "In BelgiŽ willen ze het openbaar vervoer stimuleren, bijvoorbeeld ook door ervoor te zorgen dat iedereen een bushalte binnen een paar honderd meter heeft. Maar dat kost ook behoorlijk veel geld."
MAW je dokt in Belgie voor het OV via de inkomstenbelasting?
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')