abonnement Unibet Coolblue
pi_184175608
China is erin geslaagd een ruimtevaartuig te laten landen op de achterkant van de maan. Het is een primeur in de ruimtevaart. De maanlander, Chang'e 4 (naar een Chinese maangodin), zal drie maanden onderzoek gaan doen.

"Het was een zenuwslopende ochtend", zegt correspondent Eefje Rammeloo in het NOS Radio 1 Journaal. "Tot twee keer toe trokken staatsmedia het bericht over de landing in, tot een wetenschapper voor de camera zei dat het gelukt was. Je kon aan de gezichten zien dat ze opgelucht waren."

Voor China is de succesvolle landing "het mooiste propagandamateriaal denkbaar". De opluchting bij de wetenschappers is te verklaren door de grotendeels mislukte maanlanding in 2014. Rammeloo: "Die lander kon de kou op de maan niet aan en kreeg technische problemen. Dat was een gênant moment voor China en daarom waren de verwachtingen ook niet hoog opgeklopt. Het onderwerp werd bewust klein gehouden in kranten en op tv."

Chinese staatsmedia berichten uitgebreid over het onbemande maanprogramma, zoals in deze video is te zien:

Het Chang'e-programma (video People's Daily)


Astrofysicus Marc Klein Wolt, verbonden aan de Radboud Universiteit, legt uit dat het ook geen sinecure is om een ruimtevaartuig op de achterkant van de maan te laten landen.

Klein Wolt: "Je hebt daarvoor twee ruimtevaartuigen nodig: een satelliet die de communicatie verzorgt en één voor de lander zelf. En die lander moet ook deels autonoom zijn, want er zit een vertraging van een paar seconden op de lijn. Dat kan in de laatste momenten van de landing heel veel zijn, dus moet de lander zelf beslissingen kunnen nemen."

De verschillende onderdelen van de missie: de rover, de lander en de verbindingssatellietCASC



Chang'e 4 werd al op 7 december gelanceerd en was binnen een paar dagen in de buurt van de maan. De landing werd pas afgelopen nacht ingezet omdat er toen zonlicht op de landingsplek viel. Dat heeft de lander nodig om energie op te wekken.

Met het ruimtevoertuig is geen directe communicatie mogelijk. De in mei gelanceerde verbindingssatelliet fungeert als doorgeefluik. Die satelliet heeft ook een Nederlands tintje: het team van astrofysicus Klein Wolt ontwikkelde een radioantenne waarmee de 'nagalm' van de oerknal te detecteren is.

De achterkant van de maan is betrekkelijk onbekend terrein voor de wetenschap. Chang'e 4 moet daar verandering in brengen. Wetenschapper Klein Wolt kijkt uit naar de onderzoeken van de Chinezen. Volgens hem verschilt de achterkant van de maan flink met de voorkant. "Het zou een ander hemellichaam kunnen zijn. Er zijn veel meer kraters en veel minder van de diepe valleien aan de voorkant."

https://nos.nl/artikel/22(...)ant-van-de-maan.html
Land of the free. Home of the brave.
pi_184175628
Regelmatig hoor je dat de achterkant donker zou zijn. Dat is grote onzin. Een maandag duurt net zo lang als een heel maand op aarde maar elk stukje van de maan vangt evenveel zonlicht in de loop van die maand/maandag
pi_184175631
Einde flat earth theorie, moonlanding conspiracy en aliens on backside of the moon?
Land of the free. Home of the brave.
  Moderator donderdag 3 januari 2019 @ 09:40:38 #4
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184175708
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 09:33 schreef Scarface88 het volgende:
Einde flat earth theorie, moonlanding conspiracy en aliens on backside of the moon?
Ik denk dat het niet lang meer duurt voordat de chinezen er ook een mannetje op gaan zitten. Wie weet een huisje erop bouwen, let the new spacerace begin.

Denk dat dat nog wel eens een wedstrijdje wie bouwt het eerst iets op de maan kan gaan worden.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  donderdag 3 januari 2019 @ 09:45:07 #5
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_184175757
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 09:33 schreef Scarface88 het volgende:
Einde flat earth theorie, moonlanding conspiracy en aliens on backside of the moon?
Natuurlijk niet. Alsof de FE'ers dit wel geloven :D
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  Moderator donderdag 3 januari 2019 @ 09:45:39 #6
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184175768
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 09:45 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Natuurlijk niet. Alsof de FE'ers dit wel geloven :D
Wil de chinese stanley kubrik opstaan :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  donderdag 3 januari 2019 @ 09:49:43 #7
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184175838
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 3 januari 2019 @ 09:51:25 #8
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184175854
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 09:32 schreef nanuk het volgende:
Regelmatig hoor je dat de achterkant donker zou zijn. Dat is grote onzin. Een maandag duurt net zo lang als een heel maand op aarde maar elk stukje van de maan vangt evenveel zonlicht in de loop van die maand/maandag
Dark side of the moon
Er wordt mee bedoeld dat deze zijde altijd van de aarde afgewend is en daar mee “donker”
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_184176205
Knap staaltje werk weer O+
pi_184176212
Hebben ze die nazi's al gevonden?

pi_184176535
De maan zal wel heel blij zijn dat we weer eens op visite komen.
pi_184176554
quote:
17s.gif Op donderdag 3 januari 2019 10:45 schreef Farenji het volgende:
De maan zal wel heel blij zijn dat we weer eens op visite komen.
Zie hem lachen.

Ô mon citoyens vous serez unis.
  donderdag 3 januari 2019 @ 10:49:24 #13
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_184176587
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 10:21 schreef Frutsel het volgende:
Knap staaltje werk weer O+
50 jaar nadat de Amerikanen mensen op de maan zetten en de SU er robots liet rondrijden
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator donderdag 3 januari 2019 @ 10:50:14 #14
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184176598
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 10:49 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

50 jaar nadat de Amerikanen mensen op de maan zetten en de SU er robots liet rondrijden
Toch doe ik het ze niet na....
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 3 januari 2019 @ 10:58:00 #15
78918 SeLang
Black swans matter
pi_184176695
Ik vind het leuk dat de Chinezen nu ook toffe space exploratie doen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_184176767
Tof!

Ben benieuwd of de Amerikanen en de Russen nu hernieuwde belangstelling gaan krijgen voor de mogelijkheden die de maan te bieden heeft.

Kunt slechts de maan aan de Chinezen laten....toch?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  donderdag 3 januari 2019 @ 11:04:01 #17
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_184176795
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 10:49 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

50 jaar nadat de Amerikanen mensen op de maan zetten en de SU er robots liet rondrijden
Iedereen zijn eigen pad. Amerikanen zitten op een technologisch hoger niveau. Daarnaast veel bondgenoten die ook hoogontwikkeld zijn voor de standaarden van 2019 dus een grote internationale netwerk dat aangeboord kan worden. De eerste Chinese satelliet Dong Fang Hong 1 ging al in 1970 de lucht in. Dus ze hebben al decennia ervaring. De Chinezen doen waar ze in staat zijn en dan telkens een stapje hoger/complexer. De Long March 5 raket lancering in 2017 ging ook niet heel goed. De meest geavanceerde raket die ze tot op heden ontwikkeld hebben. In 2019 nieuwe poging. De Long March 5 raket kan gebruikt worden om rovers richting Mars te sturen. Weer een stap hoger op de ruimteladder. Voor deze maanrover Chang'e 4 hebben ze de de minder krachtige Long March raket 3 raket gebruikt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Chang%27e_4

https://en.wikipedia.org/wiki/Long_March_3B

Ze hebben het Long March rocket family genoemd naar de Lange Mars van de Chinese communisten in de jaren 30 (destijds een samenraapsel van bandieten en armoedige boeren). De Long March 9 raket zal krachtig genoeg zijn om mensen naar de maan te brengen maar ze zijn daar nog niet heel ver mee. Die gaat pas zijn eerste vlucht maken rond 2030. De Long March 5 raket zijn ze wel ver mee (krachtig genoeg voor een marsrover). Daarnaast heeft Beijing de ruimtevaartmarkt een paar jaar geleden grotendeels opengegooid voor private bedrijven (Linkspace, Onespace, Landspace).

https://en.wikipedia.org/wiki/Long_March_5

https://en.wikipedia.org/(...)iter_and_Small_Rover

https://en.wikipedia.org/wiki/Dong_Fang_Hong_I

https://en.wikipedia.org/wiki/Qian_Xuesen

[ Bericht 4% gewijzigd door Jellereppe op 03-01-2019 14:14:49 ]
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 3 januari 2019 @ 12:26:39 #18
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_184178336
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 11:02 schreef Montagui het volgende:
Tof!

Ben benieuwd of de Amerikanen en de Russen nu hernieuwde belangstelling gaan krijgen voor de mogelijkheden die de maan te bieden heeft.

Kunt slechts de maan aan de Chinezen laten....toch?
Israel gaat binnenkort ook naar de maan.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_184178369
In China ligt de toekomst.
pi_184179797
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 09:33 schreef Scarface88 het volgende:
Einde flat earth theorie, moonlanding conspiracy en aliens on backside of the moon?
Je kan geen flat earther zijn zonder in tal van andere conspiracies te geloven dus dit verandert niets voor ze. China/Rusland/Amerika spelen onder een hoedje in de NWO etc etc.
  zondag 6 januari 2019 @ 05:31:13 #21
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_184234713
Interessant artikel dat ik vandaag tegen kwam. Geen conclusies verder, ik ben van eerst zien dan feliciteren. De Chinezen staan geopolitiek niet goed voor (logisch, waren alleen maar geconcentreerd op eigen land en daar bouw je geopolitiek nul mee op) en dat kan enorme gevolgen hebben, vandaar, maar ga niet dieper op in. Voor een andere keer.

quote:
China dominates a global ranking of the most-cited research papers published in the 30 hottest technology fields, a development likely to alarm American leadership already leery of its rising Asian rival.

China leads the world in research on perovskites, a next-generation solar cell material. © Reuters

Though the U.S. accounted for 3.9 million research papers overall compared with 2.9 million from China, the Asian country produced the largest share in 23 of the 30 fields that drew the most interest, while America took the crown for the remaining seven.

Nikkei and Elsevier compiled the ranking based on 2013-18 data provided by the Dutch publisher, covering a total of 17.2 million papers.

Materials known as perovskites, used to make highly efficient solar cells, topped the list of these 30 fields, followed by monatomic layers that are expected to lead to faster and more energy efficient semiconductors. Sodium-ion batteries that are seen providing a low-cost source of power ranked third.

China led the world in the majority of the top 10 fields, and each of the five areas in the top 10 tied to battery research. It accounted for more than 70% of all papers on photocatalysts and nucleic-acid-targeted cancer treatment, which ranked 12th and 14th. The U.S. led in three biotechnology fields, including No. 7 genome editing and No. 10 immunotherapy.



China was previously noted for the sheer volume of its research papers, but the quality of the research has improved in recent years. It accounted for nearly 11% of the papers that made the biggest impact, based on such factors as the number of citations, between 2014 and 2016.

The country's rise in technology research follows a sharp increase in R&D investment. China more than tripled spending on research and development between 2010 and 2016.

China's domestic R&D investment totaled $410 billion in 2016, not far behind the $464 billion of the U.S., data from the Organization for Economic Cooperation and Development shows. In 2017, 510,000 Chinese papers were published in scientific journals, representing a 27% increase in five years, according to Elsevier. While America remained ahead with 560,000, its output was nearly flat over that period.

The U.S., which has dominated cutting-edge research for decades, is deeply suspicious of China's growing presence. President Donald Trump has repeatedly criticized Beijing's "Made in China 2025" initiative to advance domestic industry as American concerns over the country's ascent in technology research exacerbate the current trade war.

More than the U.S. or Japan, China has focused its investment in areas with commercial potential, with a particular focus on material science for applications in electronics and electric vehicles, Elsevier said.

Beijing is targeting 10 core fields in its Made in China 2025 campaign. By improving its research and development process, China aims to become a manufacturing power in 2025 and a world-class producer in 2049. The core fields for Made in China 2025 can be seen in the list of research topics the country dominates in the ranking.

Although China is considered the world's factory for its production of goods like home electronics and cars, the U.S., Europe and Japan are still considered to have the lead in key technologies. "China is concentrating investment in research for high-tech industries so that it can also become self-reliant in fields for which it heavily relies on imports," said Naoto Saito at the Daiwa Institute of Research.

The U.S. has responded by taking steps against emerging companies closely linked to Made in China 2025, such as telecommunications equipment makers Huawei and ZTE. Tensions between the countries will intensify should the U.S. grow concerned that China will dominate research fields that are likely to be commercialized in five to 10 years.

Meanwhile, Japan lags behind both countries with less than a 10% share of papers in nearly all of the top 30 fields. It 2016 R&D spending came to 18.4 trillion yen ($170 billion at current rates), well under half the American and Chinese totals. The government covered 17.4% of this spending, compared with more than 20% in the U.S. and China.
https://asia.nikkei.com/B(...)in-cutting-edge-tech

[ Bericht 0% gewijzigd door Jellereppe op 06-01-2019 07:13:35 ]
  Moderator zondag 6 januari 2019 @ 12:54:15 #22
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_184238739
In china hebben ze ook een nieuwe manier van onderzoek financieren namelijk dat als je een hoog impact artikel maakt je soms zomaar een prijs kunt krijgen daarvoor. Zeg maar een beurs omdat je iets hoogs hebt gepubliceerd. De vraag is of dat correct is want je krijgt dan wel dat groepen die al hoog kunnen publiceren ook steeds meer geld krijgen om weer hoog te publiceren. Aan de andere kant denk ik dat het dus blijkbaar wel aan het werken is om de kwaliteit van de artikelen omhoog te krijgen, en dat is gewoon algemeen gezien goed voor de wetenschap. Ik vind in wetenschap de locatie van het gedane onderzoek ondergeschikt aan of het goed is. Ook amerikanen publiceren soms erg kort door de bocht artikelen en ondanks dat ze zelf denken van wel is ook niet alles van hun bodem van top kwaliteit.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_184241537
Hebben ze Hitler rijdend op een t-rex daar gevonden of houdt hij zich nog schuil?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184241559
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 09:32 schreef nanuk het volgende:
Regelmatig hoor je dat de achterkant donker zou zijn.
dat zijn alleen maar mensen die er geen verstand van hebben.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184242258
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2019 15:35 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

dat zijn alleen maar mensen die er geen verstand van hebben.
De benaming helpt ook gewoon niet "dark side" of the moon.. ja dan ga je je er ook iets bij voorstellen.

Maar inderdaad draait die benaming meer om het feit dat de achterzijde van de maan nooit zichtbaar is vanaf de aarde.

Op zich best vreemd trouwens, maar enfin, met een beetje telescoop zie je wel vreemdere dingen op de maan.
Van lichten, tot gas tot allerlei bewegende schaduwen.. overigens ook allemaal beschreven in de maanlanding rapporten destijds maar is uiteindelijk in het archief "verdwenen" aka men heeft het lang links laten liggen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')