abonnement Unibet Coolblue
pi_184173739
Achtergrond:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nu het volgende;

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mijn vraag aan jullie:

Hoe kun je zelfbeheersing aanleren? Dat mijn hoofd nooit stil staat (ADD) is iets waar ik me lang geleden al bij heb neergelegd, maar ik wil graag de gevolgen ervan zo dicht mogelijk bij de kern aanpakken. Ik wil dus graag leren te herkennen waar de impulsiviteit begint, wat de trigger is en hoe ik mezelf beheers om bepaalde dingen te laten.

Is er misschien literatuur van te vinden? Zijn er groepen waarbij dit besproken en/of behandeld wordt? Zijn er mensen die het zichzelf hebben aangeleerd en tips hebben?

Ik hoop dat er users zijn hier die tips en advies hebben.

Thx :)

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 03-01-2019 01:46:25 ]
pi_184173943
Hoe ziet die impulsiviteit er in de praktijk bij je uit? Waarin uit zich dat?
pi_184175115
Zelfbeheersing 'aanleren' is lastig, dat is een beetje het nadeel met impulsiviteit, het komt uit een impuls voordat je hersenen de situatie volledig in kaart hebben.

Heb je behandeling (gehad) voor je ADD en hoe reageerde je op eventuele ritalin?

Verder nja. Mantra 'horen, denken, doen' probeer vast te houden maar dat is natuurlijk veel lastiger dan het zo klinkt.
pi_184175125
Tevens, zijn het vaak dezelfde gedachtes die in je hoofd zitten? Dagelijks je gedachten opschrijven, hoe ongestructureerd dan ook, helpen om die gedachtes "uit je hoofd" te halen, en creëeren misschien iets meer rust.
pi_184176126
Het helpt als je je bewust bent van je tekortkomingen, zonder de schuld neer te leggen bij diezelfde tekortkomingen. Dat klinkt lastiger uitgelegd dan het werkelijk is.

Iets concreter: Je weet dat je ADD hebt, en dat je beslissingen vaak impulsief zijn, maar het is niet de bedoeling dat je zegt "ik heb ADD, dus ik kan er niks aan doen dat ik impulsief ben". Dan ben je geen haar beter dan 'normale' mensen die zeggen "Zo ben ik nu eenmaal", vaak gevolgd door "en als je het er niet mee eens bent, dan is dat jouw probleem".
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_184177982
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 01:59 schreef Xa1pt het volgende:
Hoe ziet die impulsiviteit er in de praktijk bij je uit? Waarin uit zich dat?
Ik diverse dingen. Bijvoorbeeld bij situaties dat ik de volgende dag van mezelf dingen moet doen. Een maat belt me dan in de avond op met de vraag “kom je chillen?” en ik zeg daar gelijk ja op. Vervolgens hang ik op en denk ik “ja ik moet zo eigenlijk gewoon Mn nest in”, “maarja heb nu al ja gezegd”. Vervolgens kom ik in de nacht thuis en ben ik de volgende dag niets waard. Een terugkerend probleem dit.

Zelfde situatie wanneer ik bijvoorbeeld Netflix kijk. “Ja nog 1 aflevering dan moet ik echt slapen” en dan worden het er alsnog 6.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 08:11 schreef Vanillekwark het volgende:
Zelfbeheersing 'aanleren' is lastig, dat is een beetje het nadeel met impulsiviteit, het komt uit een impuls voordat je hersenen de situatie volledig in kaart hebben.
;(

Maar is het aan te leren dat je dit eerder bij jezelf herkent?

Ik heb vanuit thuis vaak het verwijt gekregen dat ik dingen impulsief doe, maar als ik dan zeg dat ik het zelf gewoon echt niet in de gaten heb werd ik niet gelooft. Ik heb altijd gedacht dat ik het dan blijkbaar niet wil zien ofzo, maar het is dus echt iets wat je hersenen niet registreren?

quote:
Heb je behandeling (gehad) voor je ADD en hoe reageerde je op eventuele ritalin?
Ja, ik heb een behandeling gekregen, maar daar heb ik vrijwel niets aan gehad. Er werden eigenlijk gewoon pillen gegeven (Ritalin) en de daaropvolgende gesprekken waren meer ter evaluatie hoe die op me werkten en begeleiding ernaast kreeg ik niet echt.

Ik reageerde goed op ritalin, maar werd er aan de andere kant ook heel sloom van. Was mezelf niet meer echt, mensen om me heen vonden het moeilijk me zo te zien. Ikzelf daarentegen vond het wel chill, want ik had veel meer rust in mijn hoofd.

Helaas kan ik ze nu niet meer gebruiken, wan een bijwerking is dat je er psychoses van kunt krijgen, iets wat ik dus eerder heb gehad. En nee ik sta er dan ook echt niet open voor om het te proberen, want ik word nog liever doodgemarteld dan dat ik weer een psychose krijg. Er is voor mij niets ergers op aarde dan in die matrix gevangen te zitten. Ik durf dat gewoon echt niet.

quote:
Verder nja. Mantra 'horen, denken, doen' probeer vast te houden maar dat is natuurlijk veel lastiger dan het zo klinkt.
Ja, dat is het idd.. Gebeurtenis gedachte gevoel gedrag gevolg probeer ik ook altijd toe te passen, maar dat is voor jezelf naar jezelf ook veel moeilijker dan dat iemand het van buitenaf voor je doet.

quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 08:12 schreef Vanillekwark het volgende:
Tevens, zijn het vaak dezelfde gedachtes die in je hoofd zitten? Dagelijks je gedachten opschrijven, hoe ongestructureerd dan ook, helpen om die gedachtes "uit je hoofd" te halen, en creëeren misschien iets meer rust.
Het is zo druk daarboven dat ik ze eigenlijk niet eens kan onderscheppen. Ik heb er wel eens op gelet en het viel me op dat het vaak niet eens zinnen zijn die ik denk, maar vaker plaatjes ofzo. Het is alsof, wanneer ik het op zou moeten schrijven, ik eerder een tekening zou moeten schetsen. Of een verhaal zou moeten maken die beelden omschrijft.

Ik denk bijvoorbeeld meestal niet; ik moet morgen bij de jumbo voor Mn ma even de zware boodschappen halen, nee ik zie mezelf de jumbo ingaan, pakken melk in het karretje doen, een kratje bier halen en mezelf met het karretje weer naar buiten lopen. En dat in een fractie van een seconde.

Dus als ik een gedachte op zou moeten schrijven zijn het meer een beelden die ik moet omschrijven ofzo. Maar ik ga er eens op letten of er terugkerende patronen te vinden zijn. :)

quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 10:15 schreef Ridocar het volgende:
Het helpt als je je bewust bent van je tekortkomingen, zonder de schuld neer te leggen bij diezelfde tekortkomingen. Dat klinkt lastiger uitgelegd dan het werkelijk is.
Nee snap ik helemaal; het is een verklaring, geen excuus.

quote:
Iets concreter: Je weet dat je ADD hebt, en dat je beslissingen vaak impulsief zijn, maar het is niet de bedoeling dat je zegt "ik heb ADD, dus ik kan er niks aan doen dat ik impulsief ben". Dan ben je geen haar beter dan 'normale' mensen die zeggen "Zo ben ik nu eenmaal", vaak gevolgd door "en als je het er niet mee eens bent, dan is dat jouw probleem".
Klopt, ik zeg op werk bijvoorbeeld ook vaak zo van; ja ik ben inderdaad zo en ik zie dat aan mezelf altijd te laat, dus blijf me erop wijzen, zodat dat ik eraan herinnert blijf worden. Ondersteun me daarbij, daar help je me mee. En Mn collega’s waarderen dat gelukkig ook en helpen me daarbij.

Het punt is alleen dat ik niet van andere afhankelijk zou moeten zijn hierin. Ik moet mezelf in de hand zien te krijgen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 03-01-2019 12:17:07 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')