abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 2 januari 2019 @ 23:09:47 #1
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184171042
Duss...

We zijn op zoek naar iets groters en ruimers, bruikbaardere kamers en vooral meer buiten- en klusruimte :) Op het moment hebben we iets op het oog wat binnen ons budget valt, maar waar oudere mensen in hebben gewoond, jaren '70, 4 lagen (onderkelderd) normaal dak wat perfect ligt voor zonnepanelen, maar het is nu dus in opa en oma staat.

We willen eigenlijk meteen in ieder geval als het kan van het gas af (warmtepomp/pelletkachel), zonnepanelen, en van boven tot onder vloerverwarming erin, kelder moet wel verwarmd en vloer wil ik er eigenlijk uit trekken om iets meer stahoogte te krijgen, maar die laten we even buiten beschouwing in het plan A, dat kan ook anders. We hebben een ideetje met een tussen(draagmuur) en de achtergevel moet worden aangepast, dit moet door een aannemer gedaan en berekend worden, de zonnepanelen en installatiewerkzaamheden worden ook zoveel moegelijk uitbesteed. Ik kan best veel, maar het moet ook een beetje vlotjes, en in je up gaat er niks snel, behalve de tijd.
Er moet dus serieus veel gedaan worden. Er zit wel al CV in, dus leidingwerk is weillicht voor een deel herbruikbaar.

Maargoed, we gaan even bij het begin beginnen; we willen het kopen, het ligt goed binnen budget, we hebben eventueel 30 - 35k over voor een verbouwing, geen eigen geld, dat moet in de hypotheek.

Hoe gaan we dit aanpakken? Hoe ga je inschatten of de gewenste verbouwing binnen je budget valt?
Offertes aanvragen overal kost veel tijd, maar je kunt niemand binnen laten kijken, dus wordt het estimated guesswork? Je zult je plan bij de bank rond moeten krijgen, maar hoe maak je ze wijs wat je wilt en waarmee gaan ze wel/niet accoord?

De huizen liggen hier niet voor het oprapen, en dit is echt een pandje met heel veel potentie, als we treuzelen is het straks pleite...

How do we fix this?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_184171321
Wij hebben meerdere aannemers uitgenodigd en gevraagd naar offertes (in alle soorten en maten).

Houdt er rekening mee, dat zo'n 'oud' huis moeilijk van het gas af kan (ivm isolatie) en vloerverwarming (water) lastig kan worden vanwege die kelder

Succes en pas na aankoop van het huis mag je er verliefd op worden

Edit: ik lees nu het budget. Dat gaat niet lukken en ik heb nul verstand van zaken
pi_184171504
Ik geloof dat de taxateur de meerwaarde moet uitrekenen van geplande verbeteringen. Op basis van het taxatierapport kun je dan extra geld lenen. Bedenk wel, dat bepaalde verbouwingen meer kosten, dan ze aan waardeverhoging opleveren. Die extra kosten zul je dan met eigen geld moeten betalen.

Isolatie of zonnepanelen zijn dan makkelijk te financieren. Maar iets met een wandje op de gevel, zal wel lastiger worden.
.
pi_184171870
Ik kijk even mee met de CV kant.
Vloeren allemaal van beton?

Hoe is de isolatie, dubbel glas?
Voordat je geld uitgeeft aan de CV kant, isoleren, isoleren en nog eens isoleren.
Spouw vol laten spuiten met parels, HR++ glas overal, dak isoleren.
Als dat niet allemaal in je budget past de oude ketel nog even laten hangen en de voorbereiding maken voor een warmtepomp.
Kan je die later zo aansluiten.

30-35K lijkt mij aan de krappe kant, als de rest van het huis daarvan ook moet worden opgeknapt, dus stucwerk, schildervloer, vloerbekleding.

Reken voor een warmptepomp tussen de 5-10K voor de warmtepomp + installatie.
Vloerverwarming is helemaal afhankelijk wat er nu voor vloeren inzitten.
Is het beton kan je het misschien laten frezen, is het hout dan wordt het een droogbouwsysteem en dat is vele malen duren, minimaal 2x zoveel.

Ik ben ongeveer met hetzelfde bezig: K&W / Junkiexp's duurzame woning

Als je goed isoleert zou ik vloerverwarming op de verdiepingen weglaten.
Ik heb alleen nu beneden vloerverwarming en een kleine radiator op de voorzolder om de was droog te krijgen.
De slaapkamers moet ik nog aansluiten.
Boven heb ik HR++ glas en de gevel is nageīsoleerd, ik heb het daar nog niet onder de 17 graden gezien, ook niet toen het buiten vroor.
17 graden is een prima temperatuur om in te slapen, ook voor eventuele kinderen.
Als ik op de verdiepingen vloerverwarming had genomen had ik dat nu al zonde gevonden van het werk.

Het enige waar je het wel moet doen is in de badkamer.
Ik heb daar nu elektrische vloerverwarming (lag er al in) en dat is heerlijk in de winter.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  woensdag 2 januari 2019 @ 23:44:56 #5
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184171979
quote:
1s.gif Op woensdag 2 januari 2019 23:20 schreef opgebaarde het volgende:
Wij hebben meerdere aannemers uitgenodigd en gevraagd naar offertes (in alle soorten en maten).

Houdt er rekening mee, dat zo'n 'oud' huis moeilijk van het gas af kan (ivm isolatie) en vloerverwarming (water) lastig kan worden vanwege die kelder

Succes en pas na aankoop van het huis mag je er verliefd op worden

Edit: ik lees nu het budget. Dat gaat niet lukken en ik heb nul verstand van zaken
We hebben op zich denk ik wel veel goede opties, dak is al geisoleerd, gevels kun je laten doen, dat kost in verhouding niet heel veel als ik zo eens rondneus, zoals ik al zei; de kelder is effe bijzaak, die hoeft niet meteen mee in de CV.

Wat is er trouwens problematisch aan de kelder verwarmen op de cv? Heb daar weinig kaas van gegeten :+

Budget is een indicatie, kunnen we misschien wel een beetje overheen, moeten we kijken, maar het moet niet het dubbele gaan worden.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_184172106
Als je van het gas af wil, vraag dan alleen alectriciteit aan en geen gas. Als je het goed speelt speelt verwijdert de netbeheerder de gasaansluiting zonder kosten :9

Een bouwkundige inspectie kan handig zijn voordat je het pand koopt.
Verder, zorg voor offertes voor je verbouwingen. Gooi er 20% bovenop voor onvoorziene dingen. Zorg dat de taxatie op dat gewenste bedrag zit en ga aan de slag.

Oh ja, er komen steeds meer opa en oma panden vrij dus staar je niet blind.
  woensdag 2 januari 2019 @ 23:54:43 #7
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184172222
quote:
2s.gif Op woensdag 2 januari 2019 23:40 schreef junkiexp het volgende:
Ik kijk even mee met de CV kant.
Vloeren allemaal van beton?

Hoe is de isolatie, dubbel glas?
Voordat je geld uitgeeft aan de CV kant, isoleren, isoleren en nog eens isoleren.
Spouw vol laten spuiten met parels, HR++ glas overal, dak isoleren.
Als dat niet allemaal in je budget past de oude ketel nog even laten hangen en de voorbereiding maken voor een warmtepomp.
Kan je die later zo aansluiten.

30-35K lijkt mij aan de krappe kant, als de rest van het huis daarvan ook moet worden opgeknapt, dus stucwerk, schildervloer, vloerbekleding.

Reken voor een warmptepomp tussen de 5-10K voor de warmtepomp + installatie.
Vloerverwarming is helemaal afhankelijk wat er nu voor vloeren inzitten.
Is het beton kan je het misschien laten frezen, is het hout dan wordt het een droogbouwsysteem en dat is vele malen duren, minimaal 2x zoveel.

Ik ben ongeveer met hetzelfde bezig: K&W / Junkiexp's duurzame woning

Als je goed isoleert zou ik vloerverwarming op de verdiepingen weglaten.
Ik heb alleen nu beneden vloerverwarming en een kleine radiator op de voorzolder om de was droog te krijgen.
De slaapkamers moet ik nog aansluiten.
Boven heb ik HR++ glas en de gevel is nageīsoleerd, ik heb het daar nog niet onder de 17 graden gezien, ook niet toen het buiten vroor.
17 graden is een prima temperatuur om in te slapen, ook voor eventuele kinderen.
Als ik op de verdiepingen vloerverwarming had genomen had ik dat nu al zonde gevonden van het werk.

Het enige waar je het wel moet doen is in de badkamer.
Ik heb daar nu elektrische vloerverwarming (lag er al in) en dat is heerlijk in de winter.

Goed verhaal heb ik wat aan ^O^

Vloeren zijn van beton, broodjes geloof ik, en vast niet geisoleerd, dak is geisoleerd, spouw volgooien was sowieso het plan, Glas weet ik niet precies, zou ik effe in de brochure moeten kijken, maar iig dubbel glas tot de achtergevel. Achter de achtergevel hebben we een soort van balkon zitten met gemetselde zuilen. De vorige bewoners hebben dat dicht laten bouwen als een soort van Serre, maar dan zonder glazen dak, of een dichte veranda, wat je wilt ;).. Er zit een fatsoenlijk pannendak op, niet geisoleerd, maar dat kan van binnenuit heel makkelijk, alleen zitten er heel flimzy aluminium kozijnen in met enkel glas.. Die willen we er dus uit en andere kozijnen erin, en dan de achtergevel open maken.. Boven is ook alles dubbel glas, maar ook daar weet ik niet wát het precies is.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_184172249
quote:
1s.gif Op woensdag 2 januari 2019 23:28 schreef Fer het volgende:
Ik geloof dat de taxateur de meerwaarde moet uitrekenen van geplande verbeteringen. Op basis van het taxatierapport kun je dan extra geld lenen. Bedenk wel, dat bepaalde verbouwingen meer kosten, dan ze aan waardeverhoging opleveren. Die extra kosten zul je dan met eigen geld moeten betalen.

Isolatie of zonnepanelen zijn dan makkelijk te financieren. Maar iets met een wandje op de gevel, zal wel lastiger worden.
Klopt, en dat is tegenwoordig heel erg kritisch.
In 2008 kocht ik mijn eerste huis en vroeg de taxateur: Welk bedrag heb je nodig en kreeg ik een taxatierapport van 7 velletjes.
In 2018 kocht ik mijn tweede huis en moest ik alles tot in detail opgeven en kreeg ik een taxatierapport van 65 velletjes.
En sommige zaken zoals een vloer of een keuken wegen dan maar bijvoorbeeld voor veel minder mee en zo moest ik 8K inleggen zodat mijn huis niet minder waard zou zijn als de hypotheek.
De regel zijn dus een stuk strenger geworden :)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  woensdag 2 januari 2019 @ 23:56:27 #9
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184172289
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 23:49 schreef Randy_S het volgende:
Als je van het gas af wil, vraag dan alleen alectriciteit aan en geen gas. Als je het goed speelt speelt verwijdert de netbeheerder de gasaansluiting zonder kosten :9

Een bouwkundige inspectie kan handig zijn voordat je het pand koopt.
Verder, zorg voor offertes voor je verbouwingen. Gooi er 20% bovenop voor onvoorziene dingen. Zorg dat de taxatie op dat gewenste bedrag zit en ga aan de slag.

Oh ja, er komen steeds meer opa en oma panden vrij dus staar je niet blind.
Inspectie komt er ook.. geen verrassingen aub.

Het huis waar we nu zitten kochten we ook van de nabestaanden :{
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_184172496
quote:
14s.gif Op woensdag 2 januari 2019 23:44 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

We hebben op zich denk ik wel veel goede opties, dak is al geisoleerd, gevels kun je laten doen, dat kost in verhouding niet heel veel als ik zo eens rondneus, zoals ik al zei; de kelder is effe bijzaak, die hoeft niet meteen mee in de CV.

Wat is er trouwens problematisch aan de kelder verwarmen op de cv? Heb daar weinig kaas van gegeten :+

Budget is een indicatie, kunnen we misschien wel een beetje overheen, moeten we kijken, maar het moet niet het dubbele gaan worden.
Ah ik verwoord het rot.
Met die kelder bedoel ik dat de kans groot is dat er niet voldoende ruimte is om op de begane grond de (geīsoleerde) vloerverwarming aan te leggen/vrezen of je moet accepteren dat de vloer hoger komt dan die nu is.

Daar verkeken wij ons op (en de aannemer.... gelukkig maar klein stukje).
En waar wij ons op verkeken en dat wilde als eerste al doen, spouwmuurisolatie wat bijna geen enkele installateur überhaupt wil doen als je huis geschilderd is. Hopelijk bij jullie niet het geval

[ Bericht 0% gewijzigd door opgebaarde op 03-01-2019 07:36:52 ]
pi_184172510
quote:
14s.gif Op woensdag 2 januari 2019 23:54 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Goed verhaal heb ik wat aan ^O^

Vloeren zijn van beton, broodjes geloof ik, en vast niet geisoleerd, dak is geisoleerd, spouw volgooien was sowieso het plan, Glas weet ik niet precies, zou ik effe in de brochure moeten kijken, maar iig dubbel glas tot de achtergevel. Achter de achtergevel hebben we een soort van balkon zitten met gemetselde zuilen. De vorige bewoners hebben dat dicht laten bouwen als een soort van Serre, maar dan zonder glazen dak, of een dichte veranda, wat je wilt ;).. Er zit een fatsoenlijk pannendak op, niet geisoleerd, maar dat kan van binnenuit heel makkelijk, alleen zitten er heel flimzy aluminium kozijnen in met enkel glas.. Die willen we er dus uit en andere kozijnen erin, en dan de achtergevel open maken.. Boven is ook alles dubbel glas, maar ook daar weet ik niet wát het precies is.
Als alles beton ligt er vaak een zandcement vloer op en kan je het wel laten frezen.
In de wat oudere huizen liggen er niet vaak leidingen in de vloer verwerkt.
Reken voor vloerverwarming 50m2 frezen rond de ¤ 1500 inc. arbeid en materiaal.
Alleen als je een warmtepomp wilt (nu of later) heb je een LTV (lage temperatuur verwarming) verdeler nodig, let hier wel op.
Want normale verdelers rekenen op aanvoertemp van 60+ graden en mengen dan koud retourwater bij.
Als jij dan aankomt met 40 graden water van je WP krijg je je vloer niet op temperatuur en is je vrouw boos ;)

Mocht je wat willen weten op cv gebied ben ik altijd bereid om te helpen :)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_184175097
quote:
5s.gif Op woensdag 2 januari 2019 23:09 schreef Sounddragon het volgende:
Op het moment hebben we iets op het oog wat binnen ons budget valt, maar waar oudere mensen in hebben gewoond, jaren '70, 4 lagen (onderkelderd) normaal dak wat perfect ligt voor zonnepanelen, maar het is nu dus in opa en oma staat.

We willen eigenlijk meteen in ieder geval als het kan van het gas af (warmtepomp/pelletkachel), zonnepanelen, en van boven tot onder vloerverwarming erin,
Misschien zou ik de prioriteiten anders leggen en kijken naar:

1 Kwaliteit beton(vloer en liggers), jaren '70 kan slechte betonkwaliteit zijn
2 Toestand kozijnen; als ik alu kozijnen lees, denk ik gelijk.. :N
3 Toestand dak: is geīsoleerd, maar is dat correct uitgevoerd. Slecht geīsoleerd kan houtrot in balken en dakbeschot veroorzaken, is dat te controleren?
4 Toestand dakpannen (beton of keramisch), dakgoten (zink?) en HWA
5 Elektrisch: up tp date met ALS-en en eigen aardpen?
6 Toestand isolatie. Geīsoleerd is 1, maar hoe dik en welk materiaal? Idem de beglazing, jaren '80 isolerend glas en het huidige HR++. Scheelt een stuk.

Als je een beetje compleet buitenbeeld hebt, zou ik naar de inwendige zaken gaan kijken als:

1 Keuken (gas/elec.), badkamer: kan het nog een jaar of 10 mee, zo ja: geen ¤ voor reserveren
2 De verwarming: pas op dat je niet met de warmtepomphype meegaat. Een gasketel kan gerust nog een aantal jaren mee als je er woont.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184175531
Iedereen zegt altijd dat de eerste stap isoleren is. Dat is natuurlijk helemaal waar maar ook kosten intensief. Waarom plaats je geen pellet ketel ipv de CV ketel? Dan kan je daarna op je gemakje je isolatiepakket verbeteren en ben je toch snel van het gas af.

Overigens is 35k voor het geen je voor ogen hebt veel te weinig, zeker als je niet alles zelf kan doen.
Hoor ik die Griekse melodie...
  Moderator donderdag 3 januari 2019 @ 09:21:39 #14
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_184175556
Mijn onderbuikgevoel (waar je verder niks aan hebt) zegt dat je dit voor 35K niet gaat redden; nieuwe kozijnen en glas rondom kost al snel 15K afhankelijk van wat je wilt. En dan nog geheel van het gas af. :{
pi_184175871
Als je de middelen niet hebt, en moet gaan lenen om dit op orde te krijgen én niet alles zelf doet is het een moneypit van jewelste. Je moet een taxatie hebben die je hypotheek dekt. Alles gebaseerd op de hedendaagse huizenbubble.

De bouw is niet om te betalen op dit moment, er worden hoofdprijzen gerekend. Het is zelfs lastig mensen te vinden. En dan krijg je ook nog de hype om van het gas af te moeten..

Als je zoiets wil doen, moet je vrij geld, veel energie en veel vrije tijd hebben.

Je moet sowieso goed kijken hoe de staat van onderhoud is van dergelijke panden. Dat er 30 jaar niet gemoderniseerd is, dat is niet zo erg. Daar betaal je ook minder voor. Maar vaak zit er nog een berg achterstallig onderhoud achter verstopt. Lekke goten, houtrot al dan niet overgeschilderd, verouderde rioleringen, onlogisch leidingwerk, verouderde elektra waar aan geknoeid is, enzovoorts. Dan kom je met 35k niet uit. Dat gaat dan al op aan de structurele zaken zoals dak, kozijnen, gevel en isolatie en verwarming. Dan moet je nog aan je afbouw beginnen..

De tell tale signs zitten vaak in het interieur. Als iemand in 30 jaar nog geen verfje/behangetje heeft besteed aan het interieur zal dit aan de structurele zaken zeker niet besteed zijn. Als al het houtwerk binnen helemaal geel is weet je genoeg. In geen jaren geschilderd. Muf behang, vloerbedekking, etc.
pi_184176056
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 09:21 schreef Vonkenboer het volgende:
Mijn onderbuikgevoel (waar je verder niks aan hebt) zegt dat je dit voor 35K niet gaat redden; nieuwe kozijnen en glas rondom kost al snel 15K afhankelijk van wat je wilt. En dan nog geheel van het gas af. :{
Mwah je hebt ook budget kozijnen met hr++
Voor de achtergevel onder was ik 1470 kwijt exlusief montage maar dat was ook niet bijzonder veel.

Had hetzelfde budget heb bijna alles kunnen aanpassen :+ maar woon ook in het zuiden des lands lonen zijn daar lager :@
  donderdag 3 januari 2019 @ 10:08:32 #17
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184176062
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 00:04 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Ah ik verwoord het rot.
Met die kelder bedoel ik dat de kans groot is dat er niet voldoende ruimte is om op de begane grond de (geīsoleerde) vloerverwarming aan te leggen/vrezen of je moet accepteren dat de vloer hoger komt dan die nu is.
Daar verkeken wij ons op (en de aannemer.... gelukkig maar klein stukje).
En waar wij ons op verkeken en dat wilde als eerste al doen, spouwmuurisolatie wat bijna geen enkele installateur überhaupt wil doen als je huis geschilderd is. Hopelijk bij jullie niet het geval
Die kelder heeft al een heel laag plafond, maar ook een betonnen vloer. omhoog is geen optie.

quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 08:07 schreef blomke het volgende:

[..]

Misschien zou ik de prioriteiten anders leggen en kijken naar:

1 Kwaliteit beton(vloer en liggers), jaren '70 kan slechte betonkwaliteit zijn
2 Toestand kozijnen; als ik alu kozijnen lees, denk ik gelijk.. :N
3 Toestand dak: is geīsoleerd, maar is dat correct uitgevoerd. Slecht geīsoleerd kan houtrot in balken en dakbeschot veroorzaken, is dat te controleren?
4 Toestand dakpannen (beton of keramisch), dakgoten (zink?) en HWA
5 Elektrisch: up tp date met ALS-en en eigen aardpen?
6 Toestand isolatie. Geīsoleerd is 1, maar hoe dik en welk materiaal? Idem de beglazing, jaren '80 isolerend glas en het huidige HR++. Scheelt een stuk.

Als je een beetje compleet buitenbeeld hebt, zou ik naar de inwendige zaken gaan kijken als:

1 Keuken (gas/elec.), badkamer: kan het nog een jaar of 10 mee, zo ja: geen ¤ voor reserveren
2 De verwarming: pas op dat je niet met de warmtepomphype meegaat. Een gasketel kan gerust nog een aantal jaren mee als je er woont.
Daarom laat je dus een bouwkundige inspectie doen lijkt me. Die alu kozijnen zitten alleen in die veranda achter, dat is eigenlijk al buiten.. is gewoon low budget een keer dichtgknutseld.. de rest is gewoon wit kunstsof kiepkantel, en het is ook geen uitgeleefd barrel van een huis ofzo.. :D

[ Bericht 0% gewijzigd door Sounddragon op 03-01-2019 10:13:33 ]
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_184176078
quote:
14s.gif Op donderdag 3 januari 2019 10:08 schreef Sounddragon het volgende:

Daarom laat je dus een bouwkundige inspectie doen he. Alu kozijntjes zitten alleen in die veranda achter he.. is gewoon low budget een keer dichtgknutseld.. de rest is gewon wit kunstsof kiepkantel, en het is ook geen uitgeleefd barrel van een huis ofzo.. :D
Verder hoef je van mij geen advies meer te verwachten he.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 3 januari 2019 @ 10:14:02 #19
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184176111
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 10:10 schreef blomke het volgende:

[..]

Verder hoef je van mij geen advies meer te verwachten he.
Pourqoi pas?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  donderdag 3 januari 2019 @ 10:22:51 #20
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184176229
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 09:52 schreef tux87 het volgende:
Als je de middelen niet hebt, en moet gaan lenen om dit op orde te krijgen én niet alles zelf doet is het een moneypit van jewelste. Je moet een taxatie hebben die je hypotheek dekt. Alles gebaseerd op de hedendaagse huizenbubble.

De bouw is niet om te betalen op dit moment, er worden hoofdprijzen gerekend. Het is zelfs lastig mensen te vinden. En dan krijg je ook nog de hype om van het gas af te moeten..

Als je zoiets wil doen, moet je vrij geld, veel energie en veel vrije tijd hebben.

Je moet sowieso goed kijken hoe de staat van onderhoud is van dergelijke panden. Dat er 30 jaar niet gemoderniseerd is, dat is niet zo erg. Daar betaal je ook minder voor. Maar vaak zit er nog een berg achterstallig onderhoud achter verstopt. Lekke goten, houtrot al dan niet overgeschilderd, verouderde rioleringen, onlogisch leidingwerk, verouderde elektra waar aan geknoeid is, enzovoorts. Dan kom je met 35k niet uit. Dat gaat dan al op aan de structurele zaken zoals dak, kozijnen, gevel en isolatie en verwarming. Dan moet je nog aan je afbouw beginnen..

De tell tale signs zitten vaak in het interieur. Als iemand in 30 jaar nog geen verfje/behangetje heeft besteed aan het interieur zal dit aan de structurele zaken zeker niet besteed zijn. Als al het houtwerk binnen helemaal geel is weet je genoeg. In geen jaren geschilderd. Muf behang, vloerbedekking, etc.
Ja, dat is ook waar ik een beetje bang voor ben.. in de bouw schreeuwt men moord en brand om mensen te krijgen, en overal lopen ouderen en mensen die beroerde vakkennis hebben bij te klussen..

Zoals ik al zei; het valt op zich wel mee met de staat van het huis; de basis is best degelijk en het is netjes onderhouden verder.
Maar ik denk dat we inderdaad nog eens moeten gaan kijken of we die lat niet veel te hoog hebben gelegd.. Dit pandje lijkt sowieso aan onze neus voorbij te gaan, maar we blijven gewoon verder kijken en ons oriënteren en voorbereiden..
Van de week komt de makelaar hier iig alvast foto's maken voor de verkoop.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  donderdag 3 januari 2019 @ 10:44:06 #21
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_184176514
quote:
14s.gif Op donderdag 3 januari 2019 10:22 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ja, dat is ook waar ik een beetje bang voor ben.. in de bouw schreeuwt men moord en brand om mensen te krijgen, en overal lopen ouderen en mensen die beroerde vakkennis hebben bij te klussen..

Zoals ik al zei; het valt op zich wel mee met de staat van het huis; de basis is best degelijk en het is netjes onderhouden verder.
Maar ik denk dat we inderdaad nog eens moeten gaan kijken of we die lat niet veel te hoog hebben gelegd.. Dit pandje lijkt sowieso aan onze neus voorbij te gaan, maar we blijven gewoon verder kijken en ons oriënteren en voorbereiden..
Van de week komt de makelaar hier iig alvast foto's maken voor de verkoop.
Doe je alles zelf dan is 35k al erg weinig, reken bij uitbesteding op minimaal het dubbele.

Vier mannetjes een weekje laten werken kost al gauw 8000 euro (of meer). Dat gaat in de praktijk erg rap qua kosten.
pi_184176898
Zit momenteel (deels) in hetzelfde schuitje met een huis uit begin 80 waar vrijwel alles moe(s)t gebeuren. Ondanks het voordeel dat familie bijna alles zelf kan doen tegen een fractie van de prijs (vooral qua materiaal en uurloon), haal je het simpelweg niet met je 35k als je alleen al de basics moet bekostigen: stucwerk, leidingwerk, schilderwerk, tegelwerk, vloeren en eventueel nieuwe kozijnen (binnen/buiten), badkamer en/of keuken.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  donderdag 3 januari 2019 @ 11:31:48 #23
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184177249
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 10:44 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

Doe je alles zelf dan is 35k al erg weinig, reken bij uitbesteding op minimaal het dubbele.

Vier mannetjes een weekje laten werken kost al gauw 8000 euro (of meer). Dat gaat in de praktijk erg rap qua kosten.
Die 35k was ook wel rekbaar he.. huis moest 240 kosten, en qua hypotheek kúnnen we uiterst naar rond de 300k..

Maargoed, we zijn alweer verder aan het shoppen, want deze gaan we ws mislopen, en als ik het zo lees zou het ook een randgevalletje worden qua kosten :+ :P
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  donderdag 3 januari 2019 @ 11:34:09 #24
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184177285
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 11:10 schreef Jor_Dii het volgende:
Zit momenteel (deels) in hetzelfde schuitje met een huis uit begin 80 waar vrijwel alles moe(s)t gebeuren. Ondanks het voordeel dat familie bijna alles zelf kan doen tegen een fractie van de prijs (vooral qua materiaal en uurloon), haal je het simpelweg niet met je 35k als je alleen al de basics moet bekostigen: stucwerk, leidingwerk, schilderwerk, tegelwerk, vloeren en eventueel nieuwe kozijnen (binnen/buiten), badkamer en/of keuken.
We hebben in de aanloop naar dit huisje ook eenzelfde pandje gecheckt hier om de hoek wat ook gewoon casco-leeg moest... hebben we niet gedaan omdat het gewoon té veel werk was. In die tijd had ik ook flink minder vrije tijd. momenteel kan ik het allemaal wat makkelijker indelen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_184178634
quote:
2s.gif Op donderdag 3 januari 2019 00:05 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Als alles beton ligt er vaak een zandcement vloer op en kan je het wel laten frezen.
In de wat oudere huizen liggen er niet vaak leidingen in de vloer verwerkt.
Reken voor vloerverwarming 50m2 frezen rond de ¤ 1500 inc. arbeid en materiaal.
Alleen als je een warmtepomp wilt (nu of later) heb je een LTV (lage temperatuur verwarming) verdeler nodig, let hier wel op.
Want normale verdelers rekenen op aanvoertemp van 60+ graden en mengen dan koud retourwater bij.
Als jij dan aankomt met 40 graden water van je WP krijg je je vloer niet op temperatuur en is je vrouw boos ;)

Mocht je wat willen weten op cv gebied ben ik altijd bereid om te helpen :)
Dat van die LTV verdeler ben ik wellicht niet helemaal met je eens. Ik heb toevallig gisteren ook een WP installateur in huis gehad. Ik heb ook een LTV verdeler, met bypass klep. Maar op een warmtepomp moet dat er juist deels weer uit. De thermostaat knop waarmee je de temperatuur instelt zal dan een gewone open/dicht afsluiter worden, de bypass klep moet eruit.

De temperatuur van de warmptepomp is de temperatuur wat je vloer in gaat, en het liefst zo min mogelijk restricties die flow regelen of beperken.

Met de huidige subsidies zou ik nu een 5KW monoblock Panasonic voor 1000 euro hebben. Daar komt installeren nog bij. Kan ik zelf of samen met de installateur. De WP zet ik buiten, dan via kruiprimte nog ongeveer 5 meter naar mijn CV leidingen. Dus zoveel hoeft dat allemaal ook niet te kosten.

Dan een aparte ventilatiewarmptepomp boiler voor warm water erbij. Deze koop je in Belgie en na subsidie is het dan 148 euro voor een 200 liter versie. Of 9 euro toe op een 100 liter model.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')