Wij kijken inderdaad naar een wat groter huis met oog op de toekomst. Zijn beiden 29 nu en willen het komende jaar proberen aan gezinsuitbreiding te beginnen.
Ik woon op het moment ook in Utrecht dus ben goed bekend met het aanbod, de prijzen en de locaties waar we wel en niet willen zitten. We hebben ook een tijdje met een aankoopmakelaar gezocht, maar destijds niks gevonden en vriend raakte baan kwijt, dus toen ook zoeken op laag pitje gezet. Inmiddels heeft hij weer een baan en krijgen we ook nog steeds van de makelaar de huizen die op Funda gaan komen al eerder, maar het aanbod is erg laag.
Een eengezinswoning in Utrecht wordt gemiddeld voor 406000 euro verkocht momenteel
(bron) en dat vind ik dus inderdaad echt niet te betalen. Vraagprijzen wordt (ruim) boven geboden, dus op Funda iets zien wat er oké geprijsd uitziet zegt ook niet alles. Wat betreft "als je per se in Leidsche Rijn wil zitten", Leidsche Rijn is iets waar de meeste Utrechters juist niet willen zitten dus zeker niet de duurste buurt. Zuilen, Overvecht en Kanaleneiland zijn nog wel iets goedkoper dan Leidsche Rijn en ook nog wel te betalen (al zit je in Zuilen met een eengezinswoning ook al rond 3ton vraagprijs en dan met een tuin van 15m2), maar Overvecht en Kanaleneiland wil ik niet mijn kinderen laten opgroeien. Leidsche Rijn is al juist een optie voor mensen die uit de 'echte' stad trekken omdat je daar meer huis voor je geld krijgt, maar ook daar zit je al aan vraagprijzen van 3,5(sporadisch)-4 ton voor een tussenwoning.
Ik wil echt iets met 3 slaapkamers, want we zijn nu met zijn tweeën maar we hopen daar in de komende vijf jaar wel twee kinderen aan toe te mogen voegen. De prijzen liggen nu zodanig hoog dat ik niet een huis wil kopen waar we over vijf jaar uitgegroeid zijn en dat dan als we net pech hebben de prijzen weer zijn gedaald en we onder water staan en dus niet naar een groter huis kunnen.
We willen ergens rond 3,5 ton zitten maximaal, maar liever nog tussen 3-3,5. Vandaar ook het kijken in een bredere straal rond Utrecht, want in die prijsrange is er op dit moment zéér weinig wat voldoet aan onze eisen (3 slaapkamers, tuin, geen klushuis want kunnen zelf niet klussen en hebben ivm werk ook geen tijd om te klussen en uitbesteden is ook erg duur momenteel, liefst nog iets van een (berg)zolder er bij als de 3e slaapkamer een mini kamertje is (2x3m ofzo).
Dus we kijken nog steeds elke dag in Utrecht, maar verbreden ook het zoekgebied omdat de kans iets te vinden binnen budget dan toeneemt. En voorlopig huren we in Utrecht dus mocht het niet lukken dan zitten we daar voorlopig ook prima.