abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 2 januari 2019 @ 17:53:45 #1
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_184164150
Kom achter je scherm vandaan: 'Zodra je met iemand spreekt, verandert alles'


Beeld © Ido Menco

quote:
01 januari 2019 08:45

We bezien Nederland door een te donkere bril, vindt liberaal rabbijn Marianne van Praag. Door contact via schermpjes worden we sneller boos en lijken we verder van elkaar af te staan dan werkelijk het geval is. Wie meer kiest voor de menselijke ontmoeting, zal zien dat er vooral veel goed gaat, stelt ze. Maar dat is niet hetzelfde als je ogen sluiten. "Je mond dichthouden en niks doen is geen optie."

Haagsche rabbijn Marianne van Praag is een optimist, zegt ze maar gelijk aan het begin van het interview. Over wat er niet goed gaat hebben we het al genoeg, stelt ze vast.

Vooruit: één zorg heeft de rabbijn wel. Media en sociale media verhevigen de negativiteit. "In plaats van naar elkaar toe te gaan, leven mensen in de waan van het moment." En wanneer je geen gezicht voor je hebt, maar een scherm, wordt het contact harder. "Meteen 'baf' erin, maakt niet uit wat het voor effect heeft."

'Mensen worden eerder boos'

Ze noemt het de 'dehumanisering' van de maatschappij. "Mensen worden eerder boos. Je schrijft een mailtje vanuit jouw mindset, maar realiseert je niet dat de ander het vanuit zijn of haar mindset leest. Het feit dat jij en ik nu tegenover elkaar zitten, dat je gezichtsuitdrukkingen ziet. Dan zie je: er gaat iets verkeerd, dat ik kan bijsturen en zeggen: zo bedoel ik het niet."

Terwijl mensen in e-mails, op Facebook en Twitter ruzie maken, gebeurt er op straat zo veel moois, vertelt Van Praag. "Misschien dat het mijn dwaze optimisme is, of naïviteit. Kan me niet schelen hoe je het noemen wilt. Maar ik zie een heleboel mooie intermenselijke dingen gebeuren."

Buurtvaders kennen alle families

Ze vertelt over het Vadercentrum in de wijk Laakkwartier in Den Haag. Waar veel wijken veelal kiezen voor een buurthuis voor vrouwen (met migratie-achtergrond) is hier bewust gekozen voor een mannencentrum. Al zijn vrouwen ook 'op alle tijden welkom'.

Van Praag: "Dat centrum is iets fantastisch! Er komen veertig nationaliteiten. En je hebt in de wijk bijna geen hangjongeren, want er zijn buurtvaders aangesteld die alle families kennen. Als ze zien dat iemand rottigheid uithaalt, gaan ze gelijk naar die familie."

Begin december was Van Praag voor de tweede keer uitgenodigd bij het Vadercentrum om – met name aan moslims - over chanoeka te vertellen. "De eerste keer dat ik was uitgenodigd was er een oude Egyptische islamitische meneer. Hij had gehoord dat er een rabbijn zou komen spreken en had daarom een keppeltje gehaakt: wit met een blauwe davidster erop. Toen hij hoorde dat ik een vrouw was, heeft hij er een tas omheen gemaakt. Zó lief! Er zijn een hele hoop van dit soort dingen."


De tas en het keppeltje, gehaakt voor Marianne van Praag.

'Bescherming nodig? Bel maar'

"Als je sommige verhalen moet geloven kun je (als Jood, red.) in bepaalde wijken niet meer veilig over straat. Nou, ik geloof daar niet in. Ja, er is antisemitisme. Dat is er altijd geweest en het zal ook altijd zo blijven. De ene keer is het in de mode om erover te spreken en de andere keer niet. Bij het Vadercentrum zeiden ze: 'Als jullie bescherming nodig hebben, je belt maar op en we staan met een knokploeg voor je deur!' Dat mensen met een islamitische of hindoe-achtergrond dat zeggen, dat is fantastisch."

Wat overigens niet wil zeggen dat ze geen mensen tegenkomt met vooroordelen of andere gebruiken. Maar in de menselijke ontmoeting wordt een hoop overbrugd, stelt Van Praag. "Ik haal heel vaak de Frans-Joodse filosoof Emmanuel Levinas aan. Hij zegt: 'Waar is God? God is in de ogen van de ander'. Zodra je met iemand spreekt, verandert alles."

'Dat mag niet van mijn geloof'

Dat ziet ze ook als mensen de synagoge komen bezoeken. "Bij ons komen veel scholen, en dus ook moslimkinderen. Een kind zei laatst: 'Nee, ik zet geen keppeltje op!' 'Waarom niet?', vroeg ik. 'Ik ben niet Joods!' 'Nee dat hoeft ook niet', zeg ik dan, 'dat vraag ik ook niet van je. We gaan je niet stiekem Joods maken. Maar als ik bij jou in de moskee kom, trek ik ook mijn schoenen uit. Dat is een kwestie van respect: ik kom in jouw huis en ik gedraag me volgens jullie gedragsregels'."

Zo had ze ook een gesprek over handen schudden. Van Praag: "'Dat mag niet van mijn geloof', zei een jongetje. 'Maar Mohammed schudde wel de hand van een vrouw', zei ik. 'Van wie mag het écht niet?' 'Ja van mijn vader,' zei hij. 'Dát is wat anders', zei ik, 'en nu mag jij beslissen wat jij hier nu doet'."

Van Praag glimlacht. "Kijk, dan praat je met iemand."

'Tikkun olam'

Juist omdat er ook nog veel nare dingen gebeuren, is het 'belangrijk dat er ontmoetingen zijn, contacten zijn', zegt ze. En dat is niet hetzelfde als 'je kop in het zand steken', benadrukt de rabbijn. "We hebben in het Jodendom een begrip en dat heet 'tikkun olam': verantwoording nemen voor dat wat je ziet dat er gebeurt. Je mond dichthouden en niks doen is geen optie."

Maar, zo stelt de rabbijn, die 'actie' – tegen polarisatie, of voor vluchtelingen, wat het ook is - begint niet achter je scherm, maar bij de menselijke ontmoeting.

En misschien ook wel met een beetje optimisme. "Er gebeurt heel veel moois. Waar focus je je op?"

© https://www.rtlnieuws.nl/(...)erm-islam-ontmoeting
Allereerst iedereen op FOK! een heel gelukkig 2019 toegewenst!

Nu het nieuwe jaar nog geen 48 uur gaande is, komen behalve minder gunstige gebeurtenissen in NL positieve recensies alweer snel om de hoek kijken waarover ik mijn licht voor u zal laten schijnen. *)

Uiteraard stond binnen mijn kringen *) en familie :Y) de afgelopen maand meer dan andere maanden in het teken van passende vreugde *), prima gezondheid, financiële rijkdom en meerdere voorbeelden van voorspoed voor allen. In onze optiek gaan de meeste dingen zeer voorspoedig, en heerst er op locaties waar wij ons meestal bevinden een algemene tevredenheid. *) Er geschiedt goede communicatie in Algemeen Beschaafd Nederlands, zoals het geboren en getogen Haarlemmers of anderen in ons milieu afkomstig uit andere gemeenten betaamt.

Op een wervelende Zuidas :s) :s) :s), waar men 's middags goedgeluimde bankiers en advocaten naar de lunchroom ziet togen *), maar evenzo ten kantore in Haarlem stond afgelopen december reeds in het teken van goede vooruitzichten en dito voornemens die velen (van u) ook ten goede zullen gaan komen. Althans, dat is het streven binnen onze kringen, werkrelaties en uiteraard in goede samenwerking met politiek Den Haag en de VVD. *) Bovendien mochten we vorige maand daar ook kennis maken met Marianne van Praag, zij die u hierboven verder uitlegt wat er verder mis kan gaan wanneer maatschappelijke irritaties u mogelijk parten spelen. ;)

Enfin, het kabinet Rutte III dat ondanks enige kritiek op wat punten aardig floreert in de opmaat naar meer loon voor de 'gewone' man én betere oplossingen voor bestaande problemen, streeft net als wij op de Zuidas en in het Haerlemsche naar algehele publieke tevredenheid. 'Komt tijd, komt raad', blijft het motto aangaande thans onopgeloste kwesties zoals de woningnood, (tijdelijk) dalende koopkracht voor bepaalde bevolkingsgroepen vanwege noodzakelijk financiële constructies die slechts tijdelijk van aard zijn, noem maar op.

Hoewel de onzen door het leven gaan als waardige rooms-katholieken in hart en nieren O-), hebben wij ook best veel sympathie voor de liberaal rabbijnse van Praag. Een heerlijk mens, en een visie op het huidige leven van veel andere Nederlanders die zich wat vaker achter de oren zullen krabben dan wij *) en hun ongenoegens vaker op een verkeerde manier ventileren. :|W Het gedachtegoed van mevrouw en de synagoge sprak ons daarom erg aan. Het onlangs evenzo door de onzen bezochte Vadercentrum in het Haagse Laakkwartier vormt al een kleine vooruitgang :s), waarover de doorsnee Nederlander straks weer een optimistischer toon tegen de ander kan aanslaan, mij dunkt. *)

Welnu, bovendien biedt het artikel in kwestie perspectieven, dan wel dé meest vruchtbare ingrediënten om het leven in de sociale omgang bij bepaalde bevolkingsgroepen misschien wat aangenamer te maken. Men computert er tegenwoordig flink op los; waaronder hier op FOK!, WhatsApp, Twitter, Facebook, et cetera. :s) :s) :s) Referentiekaders onder de bevolking zijn vaak zeer divers, dat geldt ook in de politiek. *) Meningen uit hoofde van verschillende individuen lopen mede door de toename van buitenlandse nieuwkomers vaak zeer uiteen. Helaas heeft behalve een prachtig functioneel systeem de digitalisering ook 'n vorm van individualisering teweeggebracht, waardoor men in diverse lagen van de bevolking alsnog geneigd is zich onnodig negatief uit te drukken.

Wat u? Juist nu we in een land leven met 'n fors toenemende multiculturele (8> :* 8-) B-) 'inslag' - hetgeen behalve nare berichten over het fenomeen soms ook best een verrijking betekent, kijk toch maar eens wat vaker om u heen :s) :s) :s) - wordt het in verschillende buurten nu de hoogste tijd om nader tot elkaar te komen. :9~ Wanneer het aankomt op gevoeligere onderwerpen als asielzoekers en de heersende woningnood, is men dus snel geneigd om hierover op sociale media onredelijk tegen elkaar uit te vallen. Ongeacht enkele onopgeloste maatschappelijke problemen kansen genoeg dus om meer in vrede met elkaar te leven op Nederlandse bodem, mij dunkt. ;) ;)

Er heerst op dit moment inderdaad een absolute woningnood, hetgeen noopt tot flink bijbouwen teneinde legio woningzoekenden op termijn domicilie te kunnen verstrekken. *) ''Goede en vaak islamitische buurtvaders'' doen echter de ronde. Zij die in de daarvoor aangewezen buurten de 'kerk in het midden' houden, door middel van persoonlijk contact de goede vrede proberen te stimuleren in wijken als het voor ons vrij onbekende Laakkwartier, behoren namelijk ook tot de absolute sociale bouwstenen dezer tijden.

Hoogstpersoonlijk citeer ik nog even de Frans Joodse filosoof uit het artikel: ''Hij zegt: 'Waar is God? O~) God is in de ogen van de ander'. Zodra je met iemand spreekt, verandert alles.'' :o Een mooi en heilzaam verhaal, derhalve uiterst geschikt als goede voornemens voor dit nieuwe jaar.

Goed, daarmee is het nu de hoogste tijd geworden om deze pagina te gaan verlaten voor de dis :Y) :9 met mijn partner :* en een heerlijke ambachtelijke Haerlemsche Jopen. :9

Allen voor straks 'n fijne avond!

Scjvb
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 2 januari 2019 @ 17:56:15 #2
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_184164213
Dacht een goed artikel te vinden in dit topic. Maar bij t zien van een keppeltje :') ze willen je gewoon weer een geloof opdringen.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_184164247
quote:
6s.gif Op woensdag 2 januari 2019 17:56 schreef Nikonlover het volgende:
Dacht een goed artikel te vinden in dit topic. Maar bij t zien van een keppeltje :') ze willen je gewoon weer een geloof opdringen.
Joods kun je niet worden. Je wordt als Jood geboren of niet :P
pi_184164270
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 17:58 schreef tomatenrood het volgende:

[..]

Joods kun je niet worden. Je wordt als Jood geboren of niet :P
Bekeren is geen optie?
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_184164398
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 17:59 schreef Hathor het volgende:

[..]

Bekeren is geen optie?
In principe niet.

Je kunt wel "uitkomen" (= soort van bekeren) tot het jodendom, maar dat is een lang proces (je moet o.a. de geschriften grondig bestuderen, en eerst zes jaar leven volgens het jodendom). En zelfs dan zullen er orthodoxe rabbijnen/joden zijn die je niet erkennen als echte Jood.
pi_184164544
Vrouwelijke Rabbijnen, ik vind het maar apart.

Liberalen. :')
pi_184165746
quote:
6s.gif Op woensdag 2 januari 2019 17:56 schreef Nikonlover het volgende:
Dacht een goed artikel te vinden in dit topic. Maar bij t zien van een keppeltje :') ze willen je gewoon weer een geloof opdringen.
:') dat kan helemaal niet :')
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 2 januari 2019 @ 19:44:53 #8
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_184166302
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 18:04 schreef tomatenrood het volgende:

[..]

In principe niet.

Je kunt wel "uitkomen" (= soort van bekeren) tot het jodendom, maar dat is een lang proces (je moet o.a. de geschriften grondig bestuderen, en eerst zes jaar leven volgens het jodendom). En zelfs dan zullen er orthodoxe rabbijnen/joden zijn die je niet erkennen als echte Jood.
Maar dan worden je kinderen wel Joods toch? (als je een vrouw bent)
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 2 januari 2019 @ 19:46:05 #9
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_184166328
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 17:58 schreef tomatenrood het volgende:

[..]

Joods kun je niet worden. Je wordt als Jood geboren of niet :P
Owww... geen idee. Ik vond het gewoon opvallend dat er een keppeltje in beeld was :')

Zo van: je kan beter met gelovigen praten in de kerk/synagoge/moskee dan achter de pc
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Moderator woensdag 2 januari 2019 @ 19:47:39 #10
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_184166359
lees dat verhaal dan ff man }:|

dat heeft ze van een Islamitische meneer gekregen, ligt ook een oranje handtasje naast
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  woensdag 2 januari 2019 @ 20:38:01 #11
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_184167550
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 18:13 schreef Hamzoef het volgende:
Vrouwelijke Rabbijnen, ik vind het maar apart.

Liberalen. :')
Is iets te 'vrij' voor jou, he? :)

Voor Nederland gelukkig niet.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_184167701
Ze heeft een punt, als je iemand spreekt vallen je ook de goeie punten van iemand op. Wil niet zeggen dat je kritiek over het overkoepelende thema, namelijk een bepaalde religie of religie in het algemeen, opeens onterecht is.
  woensdag 2 januari 2019 @ 21:02:17 #13
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_184168027
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 19:44 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Maar dan worden je kinderen wel Joods toch? (als je een vrouw bent)
Volgens mij (slag om de arm) is dat idd zo, iig voor kinderen geboren na de volledige bekering.

Maar bekeren tot jood is niet simpel. Ze staan niet met een keppeltje op je te wachten. Maar verwachten inhoudelijke kennis en toewijding. Zullen je in dat traject eerder afremmen dan stimuleren. Twijfel uitwerken is een belangrijk onderdeel van de bekering.
Bij orthodox duurt de bekering minimaal een jaar, meestal langer (5 a 6 jaar). En wordt er actief ontmoedigt, alhoewel leven volgens de joodse wetten wel wordt aangemoedigt (en zelfs een klein foutje daarin kan je bekering onmogelijk maken).
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  woensdag 2 januari 2019 @ 21:51:19 #14
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_184169079
Het gaat helemaal over bekeren,het gaat over hoe je beter met elkaar kunt praten (en omgaan)terwijl je elkaar in de ogen kijkt.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_184169578
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 18:13 schreef Hamzoef het volgende:
Vrouwelijke Rabbijnen, ik vind het maar apart.
:')
pi_184169641
quote:
1s.gif Op woensdag 2 januari 2019 22:09 schreef bamibij het volgende:

[..]

:')
Wat, dit is toch gewoon een liberaal verzinsel?
pi_184169762
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 22:12 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Wat, dit is toch gewoon een liberaal verzinsel?
Waarom zou een vrouw geen rabbijn moeten kunnen worden volgens jou?
pi_184169939
quote:
1s.gif Op woensdag 2 januari 2019 22:16 schreef bamibij het volgende:

[..]

Waarom zou een vrouw geen rabbijn moeten kunnen worden volgens jou?
Druist toch tegen de Talmud in, in het kader van het gezag wat er van uit gaat?
  woensdag 2 januari 2019 @ 22:25:40 #19
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_184169995
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 20:46 schreef MadJackthePirate het volgende:
Ze heeft een punt, als je iemand spreekt vallen je ook de goeie punten van iemand op. Wil niet zeggen dat je kritiek over het overkoepelende thema, namelijk een bepaalde religie of religie in het algemeen, opeens onterecht is.
Jij gaat gelijk ongegeneerd naar borsten lopen staren?
pi_184170010
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 22:25 schreef the-eye het volgende:

[..]

Jij gaat gelijk ongegeneerd naar borsten lopen staren?
Ja anders doen ze maar een boerka aan :(
  woensdag 2 januari 2019 @ 22:34:10 #21
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_184170194
quote:
10s.gif Op woensdag 2 januari 2019 22:26 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Ja anders doen ze maar een boerka aan :(
Das waar (of een bivakmuts of een helm want dat schijnt ook te mogen)
  Eindredactie Games woensdag 2 januari 2019 @ 22:38:34 #22
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_184170304
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 22:34 schreef the-eye het volgende:

[..]

Das waar (of een bivakmuts of een helm want dat schijnt ook te mogen)
Mevrouw van Praag heeft een pruik op. Telt dat ook?
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
  woensdag 2 januari 2019 @ 22:52:43 #23
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_184170658
quote:
4s.gif Op woensdag 2 januari 2019 22:38 schreef Oscar. het volgende:

[..]

Mevrouw van Praag heeft een pruik op. Telt dat ook?
Als ze hem bij het groeten, bij wijze van beleefdheid, even oplicht zal niemand dat een probleem vinden maar tijdens de lessen in de klas gaat hij aan de kapstok
  Eindredactie Games woensdag 2 januari 2019 @ 22:55:36 #24
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_184170718
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 22:52 schreef the-eye het volgende:

[..]

Als ze hem bij het groeten, bij wijze van beleefdheid, even oplicht zal niemand dat een probleem vinden maar tijdens de lessen in de klas gaat hij aan de kapstok
Daar ging mijn thee over mijn beeldscherm :D
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_184170909
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 22:23 schreef Hamzoef het volgende:
Druist toch tegen de Talmud in, in het kader van het gezag wat er van uit gaat?
Er staan wel meer dingen in de Talmud die anno 2018 niet houdbaar zijn.
pi_184171067
quote:
1s.gif Op woensdag 2 januari 2019 23:03 schreef bamibij het volgende:

[..]

Er staan wel meer dingen in de Talmud die anno 2018 niet houdbaar zijn.
Ik ga hier de Talmud sowieso niet verdedigen, maar dat was ook niet mijn punt.
pi_184171326
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 23:10 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Ik ga hier de Talmud sowieso niet verdedigen, maar dat was ook niet mijn punt.
Vanwege je 'liberalen :') ' nam ik aan dat je een tegenstander van vrouwelijke rabbijnen bent.
pi_184174769
quote:
liberaal rabbijn
:')
Conscience do cost.
pi_184175637
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 23:10 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Ik ga hier de Talmud sowieso niet verdedigen, maar dat was ook niet mijn punt.
Jij haalt die Talmud aan.
Blijf gewoon ontopic.
  donderdag 3 januari 2019 @ 09:51:43 #30
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_184175859
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 21:51 schreef deedeetee het volgende:
Het gaat helemaal niet over bekeren,het gaat over hoe je beter met elkaar kunt praten (en omgaan)terwijl je elkaar in de ogen kijkt.
oeps NIET vergeten :@
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  donderdag 3 januari 2019 @ 09:55:58 #31
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_184175917
Iedereen gelijk helemaal stuk op de vorm :') ...
Liberaal. :{w
Rabijn. :{w
Geloof. :{w

Terwijl de boodschap toch best hout snijdt! O+

Boodschap: Verzuurde internet zeikers verpesten hun zelf- en toekomstbeeld door zuur op internet te zitten zeiken.

Reacties op internet: Zuur gezeik! :') _O-

Bloody briljant.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_184177223
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 22:23 schreef Hamzoef het volgende:

[..]

Druist toch tegen de Talmud in, in het kader van het gezag wat er van uit gaat?
Als je zo'n boekie helemaal serieus neemt, schort er nogal wat aan je.
pi_184177426
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2019 09:33 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Jij haalt die Talmud aan.
Blijf gewoon ontopic.
Dat is ontopic, muts.

De argumenten die vanuit de orthodoxen aangevoerd worden tegen een Rabba, komen veelal juist uit de Talmud.
  Moderator donderdag 3 januari 2019 @ 11:59:10 #34
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_184177769
quote:
10s.gif Op donderdag 3 januari 2019 09:55 schreef SicSicSics het volgende:
Iedereen gelijk helemaal stuk op de vorm :') ...
Liberaal. :{w
Rabijn. :{w
Geloof. :{w

Terwijl de boodschap toch best hout snijdt! O+

Boodschap: Verzuurde internet zeikers verpesten hun zelf- en toekomstbeeld door zuur op internet te zitten zeiken.

Reacties op internet: Zuur gezeik! :') _O-

Bloody briljant.
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_184177829
Zij zat ook in Kijken in de Ziel: Religieuze leiders. Inspirerende vrouw :Y
  donderdag 3 januari 2019 @ 12:10:26 #36
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_184178010
quote:
We bezien Nederland door een te donkere bril, vindt liberaal rabbijn Marianne van Praag.
Een liberale rabbijn. _O- Waren echte Joden niet beschikbaar voor dit interview?

Dit vrouwtje heeft natuurlijk helemaal geen échte invloed binnen de joodse gemeenschap, maar dat hindert niet, we kunnen lekker een interview voltikken over verbroedering tussen joden en moslims die in dialoog gaan over handjes schudden. _O- _O-
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')