Kan ik me wel voorstellen ja... zag vanochtend op tv iets over één van die eilanden waar in de jaren negentig ook containers overboord zijn geslagen en waar ze nu soms nog lego-steentjes van vindenquote:Op vrijdag 4 januari 2019 09:24 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Ik kom net van de eilanden af en ik kan je verzekeren dat de meeste eilanders vooral enorm balen omdat ze nog jarenlang last gaan hebben van de troep die nu aanspoelt. Zo snel mogelijk opruimen, voordat de zooi onder het zand verdwijnt, heeft meer prioriteit dan een slaatje hieruit proberen te slaan. Bovendien is het meeste dat aanspoelt waardeloos geworden doordat het in zeewater heeft gelegen.
Voor een eiland als Schiermonnikoog, waar heel veel van de 900 inwoners van het toerisme afhankelijk zijn, is het geen pretje als de stranden opeens vol troep liggen. Na een paar keer eb en vloed ligt een deel onder het zand. Dat komt nog jarenlang tevoorschijn.
officieel moet je alles wat je vind melden/inleveren bij de gemeente (en is deze vorm van strandjutten idd. illegaal. Ook al is het zo een mooie traditie). In dit geval heeft iig. gemeente Terschelling gezegd "neem mee, neem mee! alles wat jullie meenemen scheelt ons een berg werk". Dus...quote:Op vrijdag 4 januari 2019 09:08 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Je neemt spullen mee die niet van jou zijn en eigent ze aan je toe.
Tenzij op stranden opeens uitzonderingen op de wet zijn gemaakt, maar die kan ik zo snel niet vinden.
Het kan natuurlijk zo zijn dat de eigenaar er al afstand van heeft gedaan.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 09:29 schreef bleiblei het volgende:
[..]
officieel moet je alles wat je vind melden/inleveren bij de gemeente (en is deze vorm van strandjutten idd. illegaal. Ook al is het zo een mooie traditie). In dit geval heeft iig. gemeente Terschelling gezegd "neem mee, neem mee! alles wat jullie meenemen scheelt ons een berg werk". Dus...
Komt overigens bij dat de gemiddelde eilandbewoner niet alleen die tv die toch al kapot is, meedeelt. Maar ook netjes andere zooi helpt op te ruimen.
Ik kon het zo snel niet vinden, ik heb wel eens uitgezocht hoe het zit met bergen van bootjes in de grachten, een kennis van mij die hier veel van weet gaf aan dat het kan maar dat je er nogal wat voor moet doenquote:
je kan wel moeilijk doen, maar zo is het gewoon geregeld internationaal gezien .quote:Op vrijdag 4 januari 2019 09:34 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Het kan natuurlijk zo zijn dat de eigenaar er al afstand van heeft gedaan.
Anders heeft ook de gemeente niet opeens het recht om spullen van iemand anders uit te gaan delen.
is verzekerdquote:Op woensdag 2 januari 2019 14:36 schreef Sigaartje het volgende:
Je spullen zouden er maar bij zitten.
Als het verzekerd is.quote:
Criminelen verzekeren ook drugstransporten kan ik je vertellenquote:Op vrijdag 4 januari 2019 09:43 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
is verzekerd
OI je bedoelt je cocaine ?
nee dat is niet verzekerd
Lijkt me een broodje aap. Er is wel zoiets als bergingsloon: een vergoeding die door de berger gevraagd kan worden als een schip in nood geborgen wordt. Dat bergingsloon kan fors zijn, soms wel 20% van de waarde van het geborgen schip. En de berger hoeft om dat bergingsloon te vragen geen overeenkomst met de eigenaar van het schip te tonen: als de schipper heeft toegestaan dat een sleeplijn wordt vastgemaakt is dat in principe voldoende. Voor losgeslagen containers geldt dat niet, maar daar kun je wel een deel van het vindersloon proberen te claimen.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 09:38 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik kon het zo snel niet vinden, ik heb wel eens uitgezocht hoe het zit met bergen van bootjes in de grachten, een kennis van mij die hier veel van weet gaf aan dat het kan maar dat je er nogal wat voor moet doen
Dat is het zeerecht dat geld niet echt op de Amsterdamse grachten.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 09:49 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Lijkt me een broodje aap. Er is wel zoiets als bergingsloon: een vergoeding die door de berger gevraagd kan worden als een schip in nood geborgen wordt. Dat bergingsloon kan fors zijn, soms wel 20% van de waarde van het geborgen schip. En de berger hoeft om dat bergingsloon te vragen geen overeenkomst met de eigenaar van het schip te tonen: als de schipper heeft toegestaan dat een sleeplijn wordt vastgemaakt is dat in principe voldoende. Voor losgeslagen containers geldt dat niet, maar daar kun je wel een deel van het vindersloon proberen te claimen.
met kogelsquote:Op vrijdag 4 januari 2019 09:48 schreef raptorix het volgende:
[..]
Criminelen verzekeren ook drugstransporten kan ik je vertellen
Ook op binnenwateren kan bergingsloon gevraagd worden. En ik denk dat de Amsterdamse grachten daar gewoon onder vallen. Ik denk wel dat het vorderen en incasseren van het bergingsloon als je een losgeslagen sloepje naar de wal brengt nog een hele kluif wordt, zeker als je 20% of meer gaat eisen.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 09:50 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat is het zeerecht dat geld niet echt op de Amsterdamse grachten.
Heb je een linkje of artikel voor me waar in staat dat spullen die je op het strand vindt geen eigenaar meer hebben oid?quote:Op vrijdag 4 januari 2019 09:42 schreef bleiblei het volgende:
[..]
je kan wel moeilijk doen, maar zo is het gewoon geregeld internationaal gezien .
Je moet het meer zien als dat je iets langs de straat vind, ik begreep dat je waternet kunt contacteren en aanspraak maken op een bootje, deze gaat dan op zoek naar de eigenaar, en als deze niet reageert of gevonden kan worden mag je hem zelf lichten.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 09:57 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Ook op binnenwateren kan bergingsloon gevraagd worden. En ik denk dat de Amsterdamse grachten daar gewoon onder vallen. Ik denk wel dat het vorderen en incasseren van het bergingsloon als je een losgeslagen sloepje naar de wal brengt nog een hele kluif wordt, zeker als je 20% of meer gaat eisen.
Nee gewoon met geld, daarnaast doen ze de grote partijen in joint ventures.quote:
De eigenaar is nog dezelfde als voordat de containers overboord sloegen. Of als de verzekeraar van de reder de ellende heeft overgenomen, dan is de verzekeraar de eigenaar geworden. Als jutter heb je eventueel recht op vindersloon.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 09:59 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Heb je een linkje of artikel voor me waar in staat dat spullen die je op het strand vindt geen eigenaar meer hebben oid?
Enige wat ik kan vinden is dat de eigenaar gewoon de tijd moet krijgen om zich te melden, en tot die tijd de spullen niet jouw eigendom zijn. Zoals het met alle gevonden voorwerpen geregeld is.
Die dingen zitten natuurlijk ook in polystyreen verpakt dus blijven drijven, ook karton houd nog behoorlijk wat water tegen, ik geef het fifty fifty of deze het nog doen.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 10:21 schreef spectrumanalyser het volgende:
op de beelden was een man te zien met een 65 inch LCD paneel. het zag er degelijk verpakt uit. echter brak de man het paneel ter plekke. dit is het duurste onderdeel van een televisie.
Bedankt. Het is dus maar net de vraag of hier overduidelijk is dat de eigenaar niks meer aan de goederen heeft. Dan mag de gemeente besluiten het direct mee te geven.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 10:23 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
De eigenaar is nog dezelfde als voordat de containers overboord sloegen. Of als de verzekeraar van de reder de ellende heeft overgenomen, dan is de verzekeraar de eigenaar geworden. Als jutter heb je eventueel recht op vindersloon.
Aangespoelde spullen moeten bij de strandvonder worden ingeleverd. Dit is meestal de burgemeester. Die moet een register bijhouden en heeft recht op beheerloon. Bederfelijke spullen mogen door de strandvonder worden verkocht. De eigenaar heeft twee maanden om zijn spulletjes op te halen. Daarna mag het verkocht worden. Alles waarvan vaststaat dat de eigenaar er geen belang meer bij heeft om het te op te halen mag al eerder verkocht worden. De strandvonder heeft ook als taak om ervoor te zorgen dat de kosten van het bergen, bewaren en administreren (inclusief eventueel hulploon voor jutters) niet hoger worden dan de opbrengsten, dus eeuwig bewaren gaat niet gebeuren. Om het nog complexer te maken moet de strandvonder voor alles wat aanspoelt de douanewet zien na te leven.
Dus kort gezegd:
• degene die de spullen verloren is blijft eigenaar
• jutters kunnen vindersloon/hulploon vragen
• de strandvonder/burgemeester mag spullen verkopen
Soms wordt gesteld dat de spullen verkocht zijn aan de jutters tegen een bedrag dat gelijk is aan het hulploon, en dan kunnen de jutters de gevonden spullen dus houden.
Probleem is dat je het zo snel mogelijk weg wilt hebben. Als je dit over gaat laten aan rederij of eigenaar dan gaat dat nog wel even duren voordat ze iets georganiseerd hebben (als ze niet al eerst juridische procedures op gaan starten).quote:Op vrijdag 4 januari 2019 10:46 schreef Roces18 het volgende:
Ik snap werkelijk niet dat er van belastinggeld (het leger!) en vast en zeker ook andere ambtenaren (plantsoendienst etc.) deze bende gaan opruimen. Ik zou het lekker door de rederij zelf laten opruimen op straffe van een fikse boete. Jammer, dat ze wat overboord laten vallen, maar daar zijn ze vast voor verzekerd.
Dit is een beetje ondernemen met het risico bij de burger neerleggen, zo werkt dat natuurlijk niet.
twitter:VRFryslan twitterde op vrijdag 04-01-2019 om 10:39:25 De @MeldkamerNN heeft het momenteel heel druk met mensen die 112 bellen over zakken die zij op strand vinden op de Waddeneilanden. Dit leidt tot een overbelasting van onze meldkamer. Zakken op onderstaande foto zijn ongevaarlijk, daar hoeft geen 112 voor gebeld te worden. https://t.co/srO9gmstRA reageer retweet
Je denkt als een ambtenaar.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 10:46 schreef Roces18 het volgende:
Ik snap werkelijk niet dat er van belastinggeld (het leger!) en vast en zeker ook andere ambtenaren (plantsoendienst etc.) deze bende gaan opruimen. Ik zou het lekker door de rederij zelf laten opruimen op straffe van een fikse boete. Jammer, dat ze wat overboord laten vallen, maar daar zijn ze vast voor verzekerd.
Dit is een beetje ondernemen met het risico bij de burger neerleggen, zo werkt dat natuurlijk niet.
HDPE is een kunststof die je kan gebruiken in extrusie processen, het spuitgieten van plastic onderdelen bijvoorbeeld. Compleet ongevaarlijk inderdaad en in kleine balletjes om het beter te en gelijkmatiger te kunnen verwarmen en te smelten zonder dat het verbrand.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 11:25 schreef Nikonlover het volgende:
Wat is de functie van deze plastic korrels? Lijkt mij niet dat ze omgesmolten worden, dan hadden ze beter grote blokken kunnen verschepen.[ afbeelding ]twitter:VRFryslan twitterde op vrijdag 04-01-2019 om 10:39:25 De @MeldkamerNN heeft het momenteel heel druk met mensen die 112 bellen over zakken die zij op strand vinden op de Waddeneilanden. Dit leidt tot een overbelasting van onze meldkamer. Zakken op onderstaande foto zijn ongevaarlijk, daar hoeft geen 112 voor gebeld te worden. https://t.co/srO9gmstRA reageer retweet
[ afbeelding ]
Hoorde op de radio dat er nog wel een rekening gestuurd gaat worden, naar de betrokken verzekeraar.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 10:46 schreef Roces18 het volgende:
Ik snap werkelijk niet dat er van belastinggeld (het leger!) en vast en zeker ook andere ambtenaren (plantsoendienst etc.) deze bende gaan opruimen. Ik zou het lekker door de rederij zelf laten opruimen op straffe van een fikse boete. Jammer, dat ze wat overboord laten vallen, maar daar zijn ze vast voor verzekerd.
Dit is een beetje ondernemen met het risico bij de burger neerleggen, zo werkt dat natuurlijk niet.
Das dom, je moet de rederij aansprakelijk stellen en de rekening sturen met een korte betaaltermijn, hoe die dat regelen met hun verzekeraar is hun probleem. Jij moet geen discussie met de verzekeraar willen.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 11:46 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Hoorde op de radio dat er nog wel een rekening gestuurd gaat worden, naar de betrokken verzekeraar.
Kan je nagaan als het kreng gezonken was op de oceaan, het heeft 20.000 containersquote:Op vrijdag 4 januari 2019 11:49 schreef Bocaj het volgende:
Weet iemand of de overige containers (ik meen nog meer dan 200+) ook nog opgevist worden?
Ik neem aan dat zo'n container niet waterdicht is dus er zullen ook wel wat op de zeebodem liggen....
Het getal is ook wel mindblowing veel zeg!
Denk eens een tweede keer na, waarom denk je dat er speciale zeecontainers zijn? Natuurlijk zijn die, mits onbeschadigd, waterdicht.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 11:49 schreef Bocaj het volgende:
Ik neem aan dat zo'n container niet waterdicht is dus er zullen ook wel wat op de zeebodem liggen....
Ik snap het ook niet. Aan de andere kant, heeft het leger ook weer eens wat te doen dat iets te maken heeft met Nederland. In plaats van als kanonnenvoer dienen in een of ander nietszeggend land. Dat daar ons belastinggeld heen gaat snap ik al helemaal niet.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 10:46 schreef Roces18 het volgende:
Ik snap werkelijk niet dat er van belastinggeld (het leger!) en vast en zeker ook andere ambtenaren (plantsoendienst etc.) deze bende gaan opruimen. Ik zou het lekker door de rederij zelf laten opruimen op straffe van een fikse boete. Jammer, dat ze wat overboord laten vallen, maar daar zijn ze vast voor verzekerd.
Dit is een beetje ondernemen met het risico bij de burger neerleggen, zo werkt dat natuurlijk niet.
Een container is niet waterdicht, maar heeft een mate van waterdichtheid. Als ie zinkt krijgt ie met een enorme druk te maken, is ie echt niet op gemaakt. Ongeveer per 10 meter waterdiepte drukt er kilo per vierkante cm op. Als hij al waterdicht zou zijn, wordt ie op diepte als een leeg bierblikje in elkaar gedrukt.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 11:53 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Denk eens een tweede keer na, waarom denk je dat er speciale zeecontainers zijn? Natuurlijk zijn die, mits onbeschadigd, waterdicht.
Ik verwacht weinig containers die intact zijn op de bodem, deze drijven en spoelen aan. Maar als je ziet hoe ze van het schip gekomen zijn is het aannemelijk dat ze beschadigd zijn geraakt en gezonden zijn.
Dat dacht ik nou ook..... Ik heb wel eens een container (die op een vrachtwagen stond) van binnen bekeken en bij de deuren kon je gewoon de kieren zien zitten....quote:Op vrijdag 4 januari 2019 12:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Een container is niet waterdicht, maar heeft een mate van waterdichtheid. Als ie zinkt krijgt ie met een enorme druk te maken, is ie echt niet op gemaakt. Ongeveer per 10 meter waterdiepte drukt er kilo per vierkante cm op. Als hij al waterdicht zou zijn, wordt ie op diepte als een leeg bierblikje in elkaar gedrukt.
Zelfs militairen schrikken van enorme zooi op Schiermonnikoog: ‘Dit is verschrikkelijk’;quote:Op vrijdag 4 januari 2019 11:59 schreef Fred_Flinkstoned het volgende:
....Aan de andere kant, heeft het leger ook weer eens wat te doen dat iets te maken heeft met Nederland.
quote:Op vrijdag 4 januari 2019 12:08 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Zelfs militairen schrikken van enorme zooi op Schiermonnikoog: ‘Dit is verschrikkelijk’;
Zelfs voor het leger wordt het een monsterklus om Schiermonnikoog te ontdoen van de rotzooi van de 177 overboord geslagen zeecontainers. De ruim honderd militairen die vandaag zijn uitgerukt om het eiland de helpende hand te bieden, weten niet wat ze zien. Het gebied is moeilijk bereikbaar en ligt nog boordevol rotzooi afkomstig van de 177 overboord geslagen zeecontainers. ,,Dit is écht verschrikkelijk.”
Een colonne viertonners met daarin een honderdtal militairen is vanmorgen aangekomen aan de oostkant van Schiermonnikoog. De militairen, die per peloton zijn verdeeld over een eigen stuk strand, zullen de komende dagen de getroffen stranden opruimen. Bij aankomst op het strand was direct te zien dat er veel, héél veel, te doen is. De eenheden konden hun ogen niet geloven. ,,Het is veel meer dan gedacht.”
Werkelijk overal ligt rotzooi; van matrassen, kussens en schoenen tot duizenden plastic pompjes voor zeepflacons en honderden ingepakte verfrolletjes. ,,Het is echt een ravage”, vertelt verslaggever Hanneke van Houwelingen vanaf Schiermonnikoog.
Alles gaat mee
,,Het is lastig om te weten waar je moeten beginnen. We zijn gelukkig met veel, maar ik denk niet dat we binnen twee dagen klaar zijn”, vertelt Mariske Kor, soldaat. ,,Het is niet heel zwaar, maar je wordt er in ieder geval wel warm van.
,,Toen ik dit vanmorgen zag, dacht ik: dit is verschrikkelijk. Ik heb nog nooit zoiets gezien”, vertelt soldaat Gaatze Bosma. ,,De schepen moeten dit écht beter gaan vastzetten, wat een zooitje. Het is verschrikkelijk. Je komt alles tegen hier. Het is beginnen bij het begin en dan domweg alles meenemen. We gaan het dit weekend denk niet redden om alles op te ruimen, maar we gaan er wel voor.”
Op het strand staan grote containers die met de opruimende soldaten meebewegen en waar al het afval ingegooid kan worden.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
https://www.ad.nl/binnenl(...)hrikkelijk~ae5872ec/
Zolang hij waterdicht is, zinkt hij normaliter niet. En komt er dus geen druk op te staan en dat doet dus niet ter zake.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 12:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Een container is niet waterdicht, maar heeft een mate van waterdichtheid. Als ie zinkt krijgt ie met een enorme druk te maken, is ie echt niet op gemaakt. Ongeveer per 10 meter waterdiepte drukt er kilo per vierkante cm op. Als hij al waterdicht zou zijn, wordt ie op diepte als een leeg bierblikje in elkaar gedrukt.
Waarom zouden die rubbers er toch zitten?quote:Op vrijdag 4 januari 2019 12:06 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Dat dacht ik nou ook..... Ik heb wel eens een container (die op een vrachtwagen stond) van binnen bekeken en bij de deuren kon je gewoon de kieren zien zitten....
Maar de ene container is de andere niet.... ben niet zo thuis in containerland....
Geen enkele container is waterdicht. Hooguit watervast. Na het eerste ritje over zee en door Europa moeten die krengen vaak alweer gerepareerd worden. Komt ook omdat die dingen echt als gebruiksmateriaal worden gezien. Een deukje in een trailer of scheur in het zeil is voor veel transporteurs een ramp, een gedeukte container niet daar wordt om gelachen. Deur scheef? Gewoon met twee heftrucks dichtrammen.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 13:18 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Zolang hij waterdicht is, zinkt hij normaliter niet. En komt er dus geen druk op te staan en dat doet dus niet ter zake.
Als hij zinkt is hij lek, en maakt de druk niet zoveel meer uit.
Spatwater meer niet.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 13:20 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Waarom zouden die rubbers er toch zitten?
[ afbeelding ]
(de zwarte randen rond de deuren)
Veel te voorbarig geconcludeerd.quote:Op woensdag 2 januari 2019 14:54 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Het gaat hier om containers die door slecht weer van een schip zijn afgevallen. Dit is gemeld bij de instanties. Schip is dus containers kwijt en zal die terug willen ga ik even vanuit. Dan is het gewoon jatten wat ze nu doen.
De tijd van een paar blikken dienstplichtigen lostrekken om velden verregende aardappels of volle stranden leeg te halen is voorbijquote:Op vrijdag 4 januari 2019 13:42 schreef nietvoorhetvoetbal het volgende:
Hoezo ook maar 100 militairen? Zouden er minimaal 1000 moeten zijn...
Onzin. Hele kazernes vol die best een dag of wat kunnen meehelpen.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 13:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De tijd van een paar blikken dienstplichtigen lostrekken om velden verregende aardappels of volle stranden leeg te halen is voorbij
Zag dat er kleedjes en flatscreen tv's rond dobberen?!quote:Op vrijdag 4 januari 2019 13:33 schreef RedFever007 het volgende:
Gaan er nog mensen hier meehelpen met opruimen? Het is wel echt enorm hoeveel zooi er ligt en vooral wat nog in het water dobbert.
Arme zeehonden
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |