Zie ookquote:Flatscreens en IKEA-spullen: strandjutters slaan hun slag op Vlieland en Terschelling
Op de stranden van Vlieland en Terschelling zijn zeker zeven containers aangespoeld die een containerschip vannacht heeft verloren. Grote delen van de stranden zijn bezaaid met auto-onderdelen, lattenbodems voor IKEA, kuipstoeltjes en speelgoed. Veel mensen zijn op de stranden om de de aangespoelde onderdelen op te rapen.
In totaal heeft het schip, de MSC Zoe, ongeveer dertig containers verloren, meldt de Nederlandse kustwacht. Drie daarvan liggen op Vlieland en vier op Terschelling. De rest drijft nog in zee. De MSC Zoe is met een lengte van 395 meter een van de grootste containerschepen ter wereld. Ze vaart onder de Panamese vlag en kan circa 19.000 containers vervoeren.
Rond 10.45 uur vanmorgen waren er volgens de kustwacht achttien containers gelokaliseerd: drie op Vlieland, vier op Terschelling en de rest tussen Ameland en Schiermonnikoog. Het schip verloor de containers in de wateren boven het Duitse eiland Borkum. Door de sterke stroming spoelde een deel aan op de Nederlandse Waddeneilanden.
Op de stranden van beide eilanden was het vanmorgen al flink druk. Veel eilandbewoners zijn met trekkers auto’s en karren op het strand om alles op te ruimen en in te laden, vertelde een ooggetuige.
‘Vandaag jutten op het strand! Wat een strandvondst op Vlieland vandaag’, schrijft de VVV van Vlieland op hun Facebookpagina, waar ze ook tientallen foto's van de aangespoelde spullen plaatsen.
Meenemen
Mensen die aangespoelde spullen vinden op het strand, mogen die gewoon meenemen. Maar volgens de gemeente Terschelling hebben de goederen ‘door contact met het zeewater geen waarde meer’. Gesloten containers moeten wel dicht blijven, benadrukt de gemeente.
Op de stranden liggen onder meer ingepakte IKEA-meubels, speelgoed, auto-onderdelen, gloeilampen en stoeltjes. Op foto’s op Twitter is onder meer ook te zien dat iemand een flatscreen-tv meesjouwt.
Terschelling en Vlieland gaan de kosten van de opruimwerkzaamheden van de aangespoelde containers verhalen op de eigenaar. Het is niet de eerste keer dat spullen aanspoelen op de waddeneilanden. In 2006 vond er een zogenoemde Shoenami plaats, toen er tienduizenden schoenen aanspoelden. Ook toen betaalde de verzekering van de rederij de kosten van het schoonmaken.
Waarschuwing
In de tot nog toe gevonden containers zitten vooral auto-onderdelen, meubels, kinderkleding, accessoires en meubels van IKEA en speelgoed. Ook bevinden zit in drie in vaten organisch peroxide in poedervorm. Hoe gevaarlijk het spul precies is, is nog onduidelijk. ,,Het kan gaan om een van twee soorten: een zou bij 50 graden boven nul ontvlammen, de ander is alleen vervuilend, maar het is in beide gevallen niet wat je wilt’', aldus een woordvoerder van de kustwacht.
Over aangespoelde containers of vaten met de peroxide is bij de hulpdiensten vooralsnog geen melding binnengekomen. Mensen die de containers of vaten vinden, moeten er vanaf blijven en de hulpdiensten bellen. Het incident wordt door de Friese Veiligheidsregio gezien als een GRIP 2-situatie, waarvan sprake is bij een incident met gevolgen voor de omgeving, zoals hevige stankoverlast of de ontruiming van enkele gebouwen
quote:Zeedijk bij Moddergat bezaaid met piepschuim
MODDERGAT - De zeedijk bij Moddergat is bezaaid met stukken piepschuim. Het tafereel van de honderden stukken piepschuim werd in de ochtend ontdekt. Het piepschuim ligt over een breedte van 3.5 km aan de binnenkant van de dijk tussen Paesens en Nes. Tussen het vissershuisje en het garnalenfabriekje ligt het meeste piepschuim. Het piepschuim deed dienst als verpakkingsmateriaal. Aan de zeekant ligt nauwelijks piepschuim.
Het piepschuim is waarschijnlijk afkomstig van een containerschip dat vannacht 30 containers heeft verloren. Op de eilanden Terschelling en Vlieland spoelden woensdag ook containers en goederen (speelgoed en auto-onderdelen) aan. In de Noordzee zouden verder ook nog diverse goederen drijven die mogelijk nog aanspoelen.
De politie laat weten dat drie van de containers organisch peroxide in poedervorm bevat. Het is nog niet duidelijk of deze containers inmiddels aan land zijn. De politie waarschuwt om er niet aan te komen en de politie of brandweer te alarmeren als de containers worden aangetroffen.
quote:Shoenami
Jatten? Alsof een flatscreen die op zee gedobberd heeft het nog doetquote:Op woensdag 2 januari 2019 14:39 schreef de_boswachter het volgende:
Dit is niet jutten maar jatten! Walgelijk volk die jutters
Het is toegestaan.quote:Op woensdag 2 januari 2019 14:39 schreef de_boswachter het volgende:
Dit is niet jutten maar jatten! Walgelijk volk die jutters
quote:
Maar je bent verplicht aan te geven bij de gemeente.quote:
Vraag me af hoe die schoenen nog zijn na een nachtje zout water.quote:
twitter:Kustwacht_nl twitterde op woensdag 02-01-2019 om 14:06:54 In drie, nog niet gelokaliseerde containers, zit gevaarlijk organisch peroxide. Dit zit in poedervorm in vaten. Dwingend advies is om bij de containers weg te blijven, en niet aan te raken of lucht in te ademen. En meteen contact te zoeken met alarmnummer 112. reageer retweet
twitter:Kustwacht_nl twitterde op woensdag 02-01-2019 om 14:07:37 Het gaat om de volgende containers: Gele container met nummer: MSCU3713629Blauwe container met nummer: CXDU2077321Roestbruine container met nummer: TCLU41747408 reageer retweet
twitter:Kustwacht_nl twitterde op woensdag 02-01-2019 om 14:09:24 Inmiddels zijn 21 containers met losse goederen aangespoeld op Vlieland, Terschelling en Ameland. Er drijven nog containers in het water. Belangstellenden wordt gevraagd niet mee te helpen met opruimen vanwege de nog drie niet gelokaliseerde gevaarlijke containers. reageer retweet
Onzin jutten is gewoon een traditie en volkomen legaal. Of het nu bananen, kuipstoelen of schoenen zijn. Bovendien ruimt het goed op.quote:Op woensdag 2 januari 2019 14:39 schreef de_boswachter het volgende:
Dit is niet jutten maar jatten! Walgelijk volk die jutters
Of dat je überhaupt een paar vindtquote:Op woensdag 2 januari 2019 14:47 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Vraag me af hoe die schoenen nog zijn na een nachtje zout water.
Moet de verantwoordelijke partij dit ook weer opruimen?quote:Op woensdag 2 januari 2019 14:40 schreef Frutsel het volgende:
[ afbeelding ]
Binnenkort bij IKEA: de Vlyländ Kuipstoel
Als je nou eens de OP leestquote:Op woensdag 2 januari 2019 14:50 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Moet de verantwoordelijke partij dit ook weer opruimen?
Daar hebben we onze tradities weerquote:Op woensdag 2 januari 2019 14:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Onzin jutten is gewoon een traditie en volkomen legaal. Of het nu bananen, kuipstoelen of schoenen zijn. Bovendien ruimt het goed op.
Ze gaan de opruiming wel betalen, ze zullen het vermoedelijk niet zelf doen.quote:Op woensdag 2 januari 2019 14:50 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Moet de verantwoordelijke partij dit ook weer opruimen?
Sportschoenen gewoon ff in de wasmachine in een sloop bij 30 graden spoelenquote:Op woensdag 2 januari 2019 14:47 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Vraag me af hoe die schoenen nog zijn na een nachtje zout water.
Is vaak een soort hobby van jutters.quote:Op woensdag 2 januari 2019 14:46 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Maar je bent verplicht aan te geven bij de gemeente.
Wat een armoedzaaiers trouwens. Je eigen spullen niet kunnen kopen.
Spaanplaat en MDF doen het slecht in zeewaterquote:Op woensdag 2 januari 2019 14:53 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Is vaak een soort hobby van jutters.
Ik neem overigens aan dat de artikelen in deze containers voor IKEA en de andere eigenaren van de containers totaal onverkoopbaar zijn geworden. Deze spullen zouden, naar ik ook aanneem, anders door een opruimdienst verzameld en vernietigd moeten worden.
Het gaat hier om containers die door slecht weer van een schip zijn afgevallen. Dit is gemeld bij de instanties. Schip is dus containers kwijt en zal die terug willen ga ik even vanuit. Dan is het gewoon jatten wat ze nu doen.quote:Op woensdag 2 januari 2019 14:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Onzin jutten is gewoon een traditie en volkomen legaal. Of het nu bananen, kuipstoelen of schoenen zijn. Bovendien ruimt het goed op.
Het zal inderdaad bepaald niet bevorderlijk zijn voor de kwaliteit.quote:Op woensdag 2 januari 2019 14:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Spaanplaat en MDF doen het slecht in zeewater
Ah oké.quote:Op woensdag 2 januari 2019 14:52 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ze gaan de opruiming wel betalen, ze zullen het vermoedelijk niet zelf doen.
quote:Op woensdag 2 januari 2019 14:54 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Het gaat hier om containers die door slecht weer van een schip zijn afgevallen. Dit is gemeld bij de instanties. Schip is dus containers kwijt en zal die terug willen ga ik even vanuit. Dan is het gewoon jatten wat ze nu doen.
En jutten is prima, maar dat is dit dus niet.
Ohja en met je tradities Lekker makkelijk, zo kan ik elk misdrijf onder een traditie schuiven.
bowa plsquote:Op woensdag 2 januari 2019 14:54 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Het gaat hier om containers die door slecht weer van een schip zijn afgevallen. Dit is gemeld bij de instanties. Schip is dus containers kwijt en zal die terug willen ga ik even vanuit. Dan is het gewoon jatten wat ze nu doen.
En jutten is prima, maar dat is dit dus niet.
Ohja en met je tradities Lekker makkelijk, zo kan ik elk misdrijf onder een traditie schuiven.
Telfoutjequote:
Dit is het schip in kwestiequote:Op woensdag 2 januari 2019 15:03 schreef butz0rs het volgende:
Zou de schipper een boete kunnen krijgen voor losse lading?
quote:
Misschien ziet ier voor jou er tussenquote:Op woensdag 2 januari 2019 15:13 schreef Nikonlover het volgende:
Zou leuk zijn als zoiets gebeurd met een paar containers vol dildo's
Hihiquote:Op woensdag 2 januari 2019 15:16 schreef F1gamer het volgende:
[..]
Misschien ziet ier voor jou er tussen
Welke van 3 eilanden moet ik gaan om voor jou te kijken?quote:
Ik denk niet dat zo’n tv nog gaat werken na een nachtje in de Noordzeequote:Op woensdag 2 januari 2019 15:25 schreef Bocaj het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)levisies-aan-de-haal
Want al die zwervers die de containers leeg jatten hebben daar geld voor?quote:Op woensdag 2 januari 2019 15:34 schreef Pietverdriet het volgende:
Als ik daar zou wonen zou ik niet gaan zoeken op het strand maar met een stand gluhwein en chocolademelk gaan staan.
Hm lekker duizenden lampen ook zo te zien. De komende jaren zou ik daar niet met blote voeten willen lopen...quote:Op woensdag 2 januari 2019 15:25 schreef Bocaj het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)levisies-aan-de-haal
Zitten niet veel zwervers op die eilanden hoor. Iedereen is er behoorlijk rijk Het is vooral de kick.quote:Op woensdag 2 januari 2019 15:35 schreef butz0rs het volgende:
[..]
Want al die zwervers die de containers leeg jatten hebben daar geld voor?
Jij hebt werkelijkwaar geen flauw benul he?quote:Op woensdag 2 januari 2019 14:39 schreef de_boswachter het volgende:
Dit is niet jutten maar jatten! Walgelijk volk die jutters
Wat weer laat zien hoe goed het is dat jutters daar duizenden van weghalen en verzamelen.quote:Op woensdag 2 januari 2019 15:39 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Hm lekker duizenden lampen ook zo te zien. De komende jaren zou ik daar niet met blote voeten willen lopen...
Jij hebt dat gelukkig wel.quote:Op woensdag 2 januari 2019 16:05 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Jij hebt werkelijkwaar geen flauw benul he?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.U MAD?
quote:Op woensdag 2 januari 2019 16:33 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Jij hebt dat gelukkig wel.Keihard zitten janken wanneer men iets over pieten durft te zeggen maar ondertussen wel strandjutters voor rotte vis uitmaken: .SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Strandjutten is juist een oude Nederlandse traditie waarmee je niemand kwaad mee doet. Sterker nog: het houdt de stranden schoon en scheelt weer (een heel klein beetje) in de kosten van het opruimen. Ik weet niet of je het begrijpt, maar reken er maar op dat alles wat in zee gekomen is als compleet afgeschreven beschouwd gaat worden.Huilen dan.
In een grote bak rijst zetten en wie weet!quote:Op woensdag 2 januari 2019 14:41 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Jatten? Alsof een flatscreen die op zee gedobberd heeft het nog doet
Er moeten alleen koppen rollen als de schipper of stapelaars Hagenezen zijnquote:Op woensdag 2 januari 2019 17:03 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Waren deze containers wel juist gestapeld???? En niet veel te hoog???? Ik eis dat er koppen gaan rollen!!!
Laat je niet zo opjutten manquote:Op woensdag 2 januari 2019 14:39 schreef de_boswachter het volgende:
Dit is niet jutten maar jatten! Walgelijk volk die jutters
Pech voor je. Je zal er een schoen of een stuk piepschuim in moeten duwenquote:Op woensdag 2 januari 2019 15:13 schreef Nikonlover het volgende:
Zou leuk zijn als zoiets gebeurd met een paar containers vol dildo's
Die was wat noordelijk van ons, diezelfde storm heeft ook de trein ongeluk in Denemarken veroorzaakt en hoogwater in een Duitse kustplaats.quote:Op donderdag 3 januari 2019 08:33 schreef nanuk het volgende:
Het zou in een storm zijn gebeurd, heeft iemand gemerkt dat er een storm voorbij kwam?
jaloerssssssssssssssssquote:Op woensdag 2 januari 2019 14:39 schreef de_boswachter het volgende:
Dit is niet jutten maar jatten! Walgelijk volk die jutters
Mensen die niet snappen dat een container waterdicht is. Als die container volloopt met water dan zinkt ie. Best kans dat een tv het gewoon nog doet. Hij is ingepakt is plastic en piepschuim. Als die container dicht aan de kust is gekomen dan zou ik het nog wel de moeite van het proberen waard vinden.quote:Op donderdag 3 januari 2019 09:08 schreef -Chakotay- het volgende:
mensen die met een tv naar huis lopen..
niet weten dat apparatuur onbruikbaar is als het nat is
klopt, denk dat ik het ook zo proberen uit pauperheidquote:Op donderdag 3 januari 2019 09:12 schreef nanuk het volgende:
[..]
Mensen die niet snappen dat een container waterdicht is. Als die container volloopt met water dan zinkt ie. Best kans dat een tv het gewoon nog doet. Hij is ingepakt is plastic en piepschuim. Als die container dicht aan de kust is gekomen dan zou ik het nog wel de moeite van het proberen waard vinden.
Even openschroeven en droogfohnen. Water is vooral een probleem in combinatie met stroom, de electronica kan er op zich wel tegen. Wat het zout doet weet ik niet.quote:Op donderdag 3 januari 2019 09:12 schreef nanuk het volgende:
[..]
Mensen die niet snappen dat een container waterdicht is. Als die container volloopt met water dan zinkt ie. Best kans dat een tv het gewoon nog doet. Hij is ingepakt is plastic en piepschuim. Als die container dicht aan de kust is gekomen dan zou ik het nog wel de moeite van het proberen waard vinden.
Maar dat is toch altijd het idee van jutten: spullen die aanspoelen mee nemen.quote:Op donderdag 3 januari 2019 07:44 schreef danos het volgende:
Dus als die jutters hun koffer kwijtraken opreis vinden zij het ook prima dat ik alles meeneem?
Dit heeft toch niks met jutten te maken.
Goed spoelen eerst, en je probleem zal zijn dat het water in de display zelf zal zitten. De electronica kan er wellicht tegen maar de spoelen, condensatoren en contacten gaan een probleem zijn.quote:Op donderdag 3 januari 2019 09:26 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Even openschroeven en droogfohnen. Water is vooral een probleem in combinatie met stroom, de electronica kan er op zich wel tegen. Wat het zout doet weet ik niet.
Zijn tegenwoordige displays ook niet bijna geheel ingebed zodat er daar ook geen water meer tussen kan komen?quote:Op donderdag 3 januari 2019 09:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Goed spoelen eerst, en je probleem zal zijn dat het water in de display zelf zal zitten. De electronica kan er wellicht tegen maar de spoelen, condensatoren en contacten gaan een probleem zijn.
Leuk projectje wel, kijken of ie aan het werk te krijgen is, maar ik betwijfel het.
Water in combinatie met elektronica is niet zo’n probleem. Vooral het zout is een groot probleem.quote:Op donderdag 3 januari 2019 09:26 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Even openschroeven en droogfohnen. Water is vooral een probleem in combinatie met stroom, de electronica kan er op zich wel tegen. Wat het zout doet weet ik niet.
Jij bent niet 100% he?quote:Op woensdag 2 januari 2019 14:54 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Het gaat hier om containers die door slecht weer van een schip zijn afgevallen. Dit is gemeld bij de instanties. Schip is dus containers kwijt en zal die terug willen ga ik even vanuit. Dan is het gewoon jatten wat ze nu doen.
En jutten is prima, maar dat is dit dus niet.
Ohja en met je tradities Lekker makkelijk, zo kan ik elk misdrijf onder een traditie schuiven.
Domino....quote:Op donderdag 3 januari 2019 10:49 schreef Pino112 het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Bron https://twitter.com/Kustwacht_nl
Wat een chaos.
Ja dat moeten ze niet zeggen.quote:Op woensdag 2 januari 2019 14:48 schreef Infection het volgende:twitter:Kustwacht_nl twitterde op woensdag 02-01-2019 om 14:06:54 In drie, nog niet gelokaliseerde containers, zit gevaarlijk organisch peroxide. Dit zit in poedervorm in vaten. Dwingend advies is om bij de containers weg te blijven, en niet aan te raken of lucht in te ademen. En meteen contact te zoeken met alarmnummer 112. reageer retweettwitter:Kustwacht_nl twitterde op woensdag 02-01-2019 om 14:07:37 Het gaat om de volgende containers: Gele container met nummer: MSCU3713629Blauwe container met nummer: CXDU2077321Roestbruine container met nummer: TCLU41747408 reageer retweettwitter:Kustwacht_nl twitterde op woensdag 02-01-2019 om 14:09:24 Inmiddels zijn 21 containers met losse goederen aangespoeld op Vlieland, Terschelling en Ameland. Er drijven nog containers in het water. Belangstellenden wordt gevraagd niet mee te helpen met opruimen vanwege de nog drie niet gelokaliseerde gevaarlijke containers. reageer retweet
Het ligt op Schiermonnikoogquote:Op donderdag 3 januari 2019 12:20 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Ja dat moeten ze niet zeggen.
Nu ga ik het juist zoeken
oke, ik ben nu even afwezig. grquote:Op donderdag 3 januari 2019 12:22 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Het ligt op Schiermonnikoog
https://www.telegraaf.nl/(...)n-op-schiermonnikoog
Worden die containers eigenlijk gewoon enkel opgestapeld? Meer niet?quote:Op donderdag 3 januari 2019 10:49 schreef Pino112 het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Bron https://twitter.com/Kustwacht_nl
Wat een chaos.
Ja maar dan weet je niet van wie het af komt, volgens mij blijven de spullen eigendom van degene die het verloren is.quote:Op donderdag 3 januari 2019 09:39 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Maar dat is toch altijd het idee van jutten: spullen die aanspoelen mee nemen.
Of denk je dat die andere spullen normaal gesproken op magische wijze verschijnen?
Stel ze doen het niet, dan moet de gemeente daar de rotzooi opruimen.quote:Op donderdag 3 januari 2019 12:57 schreef danos het volgende:
[..]
Ja maar dan weet je niet van wie het af komt, volgens mij blijven de spullen eigendom van degene die het verloren is.
Gaat mij vooral op die eilandbewoners die als raven de hele nacht lopen te scharrelen daar met een houding alsof dit allemaal mag en de spullen van hen zijn. Maar neem je de spullen mee naar huis of ga je ze verkopen dan ben je in beide gevallen schuldig .
Het zit niet meer in containers hč, complete containers moet je sowieso afblijven, maar leg me even uit waarom jij denkt dat die aangespoelde losse goederen meenemen "jatten" zou zijn.quote:Op woensdag 2 januari 2019 15:35 schreef butz0rs het volgende:
[..]
Want al die zwervers die de containers leeg jatten hebben daar geld voor?
Dit is gewoon een verzekeringskwestie van de transporteur toch.quote:Op donderdag 3 januari 2019 12:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Stel ze doen het niet, dan moet de gemeente daar de rotzooi opruimen.
Het is net als met grof vuil. Als je het aan de straat zet is het eigendom van de gemeente maar als mensen dat ophalen omdat ze het kunnen gebruiken bespaard dat veel kosten.
Nee die worden gesjord/zeevast gezet met diagonale stangen.quote:Op donderdag 3 januari 2019 12:55 schreef Physsic het volgende:
[..]
Worden die containers eigenlijk gewoon enkel opgestapeld? Meer niet?
Leuk als je bij een uitzendbureau komt:quote:Op donderdag 3 januari 2019 14:54 schreef kikoooooo het volgende:
[..]
Nee die worden gesjord/zeevast gezet met diagonale stangen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sjorren_(lading)
Hoezo zouden daar opeens andere regels gelden? In beginsel moet je gevonden voorwerpen die aan anderen toebehoren gewoon afgeven bij de gemeente.quote:Op donderdag 3 januari 2019 23:14 schreef TLC het volgende:
Volgens mij mag je wat je op t strand vindt gewoon houden hoor
Je neemt spullen mee die niet van jou zijn en eigent ze aan je toe.quote:Op donderdag 3 januari 2019 13:09 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het zit niet meer in containers hč, complete containers moet je sowieso afblijven, maar leg me even uit waarom jij denkt dat die aangespoelde losse goederen meenemen "jatten" zou zijn.
Klinkt als een broodje aapquote:Op vrijdag 4 januari 2019 09:16 schreef raptorix het volgende:
Ik heb wel eens begrepen dat als je container ziet je hem met een touw moet vastbinden aan een paal op het strand, geloof dat ie dan van jouw is
dichte containers mag je dan weer niet jutten staat erquote:Op donderdag 3 januari 2019 09:12 schreef nanuk het volgende:
[..]
Mensen die niet snappen dat een container waterdicht is. Als die container volloopt met water dan zinkt ie. Best kans dat een tv het gewoon nog doet. Hij is ingepakt is plastic en piepschuim. Als die container dicht aan de kust is gekomen dan zou ik het nog wel de moeite van het proberen waard vinden.
Ik kom net van de eilanden af en ik kan je verzekeren dat de meeste eilanders vooral enorm balen omdat ze nog jarenlang last gaan hebben van de troep die nu aanspoelt. Zo snel mogelijk opruimen, voordat de zooi onder het zand verdwijnt, heeft meer prioriteit dan een slaatje hieruit proberen te slaan. Bovendien is het meeste dat aanspoelt waardeloos geworden doordat het in zeewater heeft gelegen.quote:Op donderdag 3 januari 2019 12:57 schreef danos het volgende:
[..]
Ja maar dan weet je niet van wie het af komt, volgens mij blijven de spullen eigendom van degene die het verloren is.
Gaat mij vooral op die eilandbewoners die als raven de hele nacht lopen te scharrelen daar met een houding alsof dit allemaal mag en de spullen van hen zijn. Maar neem je de spullen mee naar huis of ga je ze verkopen dan ben je in beide gevallen schuldig .
Kan ik me wel voorstellen ja... zag vanochtend op tv iets over één van die eilanden waar in de jaren negentig ook containers overboord zijn geslagen en waar ze nu soms nog lego-steentjes van vindenquote:Op vrijdag 4 januari 2019 09:24 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Ik kom net van de eilanden af en ik kan je verzekeren dat de meeste eilanders vooral enorm balen omdat ze nog jarenlang last gaan hebben van de troep die nu aanspoelt. Zo snel mogelijk opruimen, voordat de zooi onder het zand verdwijnt, heeft meer prioriteit dan een slaatje hieruit proberen te slaan. Bovendien is het meeste dat aanspoelt waardeloos geworden doordat het in zeewater heeft gelegen.
Voor een eiland als Schiermonnikoog, waar heel veel van de 900 inwoners van het toerisme afhankelijk zijn, is het geen pretje als de stranden opeens vol troep liggen. Na een paar keer eb en vloed ligt een deel onder het zand. Dat komt nog jarenlang tevoorschijn.
officieel moet je alles wat je vind melden/inleveren bij de gemeente (en is deze vorm van strandjutten idd. illegaal. Ook al is het zo een mooie traditie). In dit geval heeft iig. gemeente Terschelling gezegd "neem mee, neem mee! alles wat jullie meenemen scheelt ons een berg werk". Dus...quote:Op vrijdag 4 januari 2019 09:08 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Je neemt spullen mee die niet van jou zijn en eigent ze aan je toe.
Tenzij op stranden opeens uitzonderingen op de wet zijn gemaakt, maar die kan ik zo snel niet vinden.
Het kan natuurlijk zo zijn dat de eigenaar er al afstand van heeft gedaan.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 09:29 schreef bleiblei het volgende:
[..]
officieel moet je alles wat je vind melden/inleveren bij de gemeente (en is deze vorm van strandjutten idd. illegaal. Ook al is het zo een mooie traditie). In dit geval heeft iig. gemeente Terschelling gezegd "neem mee, neem mee! alles wat jullie meenemen scheelt ons een berg werk". Dus...
Komt overigens bij dat de gemiddelde eilandbewoner niet alleen die tv die toch al kapot is, meedeelt. Maar ook netjes andere zooi helpt op te ruimen.
Ik kon het zo snel niet vinden, ik heb wel eens uitgezocht hoe het zit met bergen van bootjes in de grachten, een kennis van mij die hier veel van weet gaf aan dat het kan maar dat je er nogal wat voor moet doenquote:
je kan wel moeilijk doen, maar zo is het gewoon geregeld internationaal gezien .quote:Op vrijdag 4 januari 2019 09:34 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Het kan natuurlijk zo zijn dat de eigenaar er al afstand van heeft gedaan.
Anders heeft ook de gemeente niet opeens het recht om spullen van iemand anders uit te gaan delen.
is verzekerdquote:Op woensdag 2 januari 2019 14:36 schreef Sigaartje het volgende:
Je spullen zouden er maar bij zitten.
Als het verzekerd is.quote:
Criminelen verzekeren ook drugstransporten kan ik je vertellenquote:Op vrijdag 4 januari 2019 09:43 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
is verzekerd
OI je bedoelt je cocaine ?
nee dat is niet verzekerd
Lijkt me een broodje aap. Er is wel zoiets als bergingsloon: een vergoeding die door de berger gevraagd kan worden als een schip in nood geborgen wordt. Dat bergingsloon kan fors zijn, soms wel 20% van de waarde van het geborgen schip. En de berger hoeft om dat bergingsloon te vragen geen overeenkomst met de eigenaar van het schip te tonen: als de schipper heeft toegestaan dat een sleeplijn wordt vastgemaakt is dat in principe voldoende. Voor losgeslagen containers geldt dat niet, maar daar kun je wel een deel van het vindersloon proberen te claimen.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 09:38 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik kon het zo snel niet vinden, ik heb wel eens uitgezocht hoe het zit met bergen van bootjes in de grachten, een kennis van mij die hier veel van weet gaf aan dat het kan maar dat je er nogal wat voor moet doen
Dat is het zeerecht dat geld niet echt op de Amsterdamse grachten.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 09:49 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Lijkt me een broodje aap. Er is wel zoiets als bergingsloon: een vergoeding die door de berger gevraagd kan worden als een schip in nood geborgen wordt. Dat bergingsloon kan fors zijn, soms wel 20% van de waarde van het geborgen schip. En de berger hoeft om dat bergingsloon te vragen geen overeenkomst met de eigenaar van het schip te tonen: als de schipper heeft toegestaan dat een sleeplijn wordt vastgemaakt is dat in principe voldoende. Voor losgeslagen containers geldt dat niet, maar daar kun je wel een deel van het vindersloon proberen te claimen.
met kogelsquote:Op vrijdag 4 januari 2019 09:48 schreef raptorix het volgende:
[..]
Criminelen verzekeren ook drugstransporten kan ik je vertellen
Ook op binnenwateren kan bergingsloon gevraagd worden. En ik denk dat de Amsterdamse grachten daar gewoon onder vallen. Ik denk wel dat het vorderen en incasseren van het bergingsloon als je een losgeslagen sloepje naar de wal brengt nog een hele kluif wordt, zeker als je 20% of meer gaat eisen.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 09:50 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat is het zeerecht dat geld niet echt op de Amsterdamse grachten.
Heb je een linkje of artikel voor me waar in staat dat spullen die je op het strand vindt geen eigenaar meer hebben oid?quote:Op vrijdag 4 januari 2019 09:42 schreef bleiblei het volgende:
[..]
je kan wel moeilijk doen, maar zo is het gewoon geregeld internationaal gezien .
Je moet het meer zien als dat je iets langs de straat vind, ik begreep dat je waternet kunt contacteren en aanspraak maken op een bootje, deze gaat dan op zoek naar de eigenaar, en als deze niet reageert of gevonden kan worden mag je hem zelf lichten.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 09:57 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Ook op binnenwateren kan bergingsloon gevraagd worden. En ik denk dat de Amsterdamse grachten daar gewoon onder vallen. Ik denk wel dat het vorderen en incasseren van het bergingsloon als je een losgeslagen sloepje naar de wal brengt nog een hele kluif wordt, zeker als je 20% of meer gaat eisen.
Nee gewoon met geld, daarnaast doen ze de grote partijen in joint ventures.quote:
De eigenaar is nog dezelfde als voordat de containers overboord sloegen. Of als de verzekeraar van de reder de ellende heeft overgenomen, dan is de verzekeraar de eigenaar geworden. Als jutter heb je eventueel recht op vindersloon.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 09:59 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Heb je een linkje of artikel voor me waar in staat dat spullen die je op het strand vindt geen eigenaar meer hebben oid?
Enige wat ik kan vinden is dat de eigenaar gewoon de tijd moet krijgen om zich te melden, en tot die tijd de spullen niet jouw eigendom zijn. Zoals het met alle gevonden voorwerpen geregeld is.
Die dingen zitten natuurlijk ook in polystyreen verpakt dus blijven drijven, ook karton houd nog behoorlijk wat water tegen, ik geef het fifty fifty of deze het nog doen.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 10:21 schreef spectrumanalyser het volgende:
op de beelden was een man te zien met een 65 inch LCD paneel. het zag er degelijk verpakt uit. echter brak de man het paneel ter plekke. dit is het duurste onderdeel van een televisie.
Bedankt. Het is dus maar net de vraag of hier overduidelijk is dat de eigenaar niks meer aan de goederen heeft. Dan mag de gemeente besluiten het direct mee te geven.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 10:23 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
De eigenaar is nog dezelfde als voordat de containers overboord sloegen. Of als de verzekeraar van de reder de ellende heeft overgenomen, dan is de verzekeraar de eigenaar geworden. Als jutter heb je eventueel recht op vindersloon.
Aangespoelde spullen moeten bij de strandvonder worden ingeleverd. Dit is meestal de burgemeester. Die moet een register bijhouden en heeft recht op beheerloon. Bederfelijke spullen mogen door de strandvonder worden verkocht. De eigenaar heeft twee maanden om zijn spulletjes op te halen. Daarna mag het verkocht worden. Alles waarvan vaststaat dat de eigenaar er geen belang meer bij heeft om het te op te halen mag al eerder verkocht worden. De strandvonder heeft ook als taak om ervoor te zorgen dat de kosten van het bergen, bewaren en administreren (inclusief eventueel hulploon voor jutters) niet hoger worden dan de opbrengsten, dus eeuwig bewaren gaat niet gebeuren. Om het nog complexer te maken moet de strandvonder voor alles wat aanspoelt de douanewet zien na te leven.
Dus kort gezegd:
• degene die de spullen verloren is blijft eigenaar
• jutters kunnen vindersloon/hulploon vragen
• de strandvonder/burgemeester mag spullen verkopen
Soms wordt gesteld dat de spullen verkocht zijn aan de jutters tegen een bedrag dat gelijk is aan het hulploon, en dan kunnen de jutters de gevonden spullen dus houden.
Probleem is dat je het zo snel mogelijk weg wilt hebben. Als je dit over gaat laten aan rederij of eigenaar dan gaat dat nog wel even duren voordat ze iets georganiseerd hebben (als ze niet al eerst juridische procedures op gaan starten).quote:Op vrijdag 4 januari 2019 10:46 schreef Roces18 het volgende:
Ik snap werkelijk niet dat er van belastinggeld (het leger!) en vast en zeker ook andere ambtenaren (plantsoendienst etc.) deze bende gaan opruimen. Ik zou het lekker door de rederij zelf laten opruimen op straffe van een fikse boete. Jammer, dat ze wat overboord laten vallen, maar daar zijn ze vast voor verzekerd.
Dit is een beetje ondernemen met het risico bij de burger neerleggen, zo werkt dat natuurlijk niet.
twitter:VRFryslan twitterde op vrijdag 04-01-2019 om 10:39:25 De @MeldkamerNN heeft het momenteel heel druk met mensen die 112 bellen over zakken die zij op strand vinden op de Waddeneilanden. Dit leidt tot een overbelasting van onze meldkamer. Zakken op onderstaande foto zijn ongevaarlijk, daar hoeft geen 112 voor gebeld te worden. https://t.co/srO9gmstRA reageer retweet
Je denkt als een ambtenaar.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 10:46 schreef Roces18 het volgende:
Ik snap werkelijk niet dat er van belastinggeld (het leger!) en vast en zeker ook andere ambtenaren (plantsoendienst etc.) deze bende gaan opruimen. Ik zou het lekker door de rederij zelf laten opruimen op straffe van een fikse boete. Jammer, dat ze wat overboord laten vallen, maar daar zijn ze vast voor verzekerd.
Dit is een beetje ondernemen met het risico bij de burger neerleggen, zo werkt dat natuurlijk niet.
HDPE is een kunststof die je kan gebruiken in extrusie processen, het spuitgieten van plastic onderdelen bijvoorbeeld. Compleet ongevaarlijk inderdaad en in kleine balletjes om het beter te en gelijkmatiger te kunnen verwarmen en te smelten zonder dat het verbrand.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 11:25 schreef Nikonlover het volgende:
Wat is de functie van deze plastic korrels? Lijkt mij niet dat ze omgesmolten worden, dan hadden ze beter grote blokken kunnen verschepen.[ afbeelding ]twitter:VRFryslan twitterde op vrijdag 04-01-2019 om 10:39:25 De @MeldkamerNN heeft het momenteel heel druk met mensen die 112 bellen over zakken die zij op strand vinden op de Waddeneilanden. Dit leidt tot een overbelasting van onze meldkamer. Zakken op onderstaande foto zijn ongevaarlijk, daar hoeft geen 112 voor gebeld te worden. https://t.co/srO9gmstRA reageer retweet
[ afbeelding ]
Hoorde op de radio dat er nog wel een rekening gestuurd gaat worden, naar de betrokken verzekeraar.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 10:46 schreef Roces18 het volgende:
Ik snap werkelijk niet dat er van belastinggeld (het leger!) en vast en zeker ook andere ambtenaren (plantsoendienst etc.) deze bende gaan opruimen. Ik zou het lekker door de rederij zelf laten opruimen op straffe van een fikse boete. Jammer, dat ze wat overboord laten vallen, maar daar zijn ze vast voor verzekerd.
Dit is een beetje ondernemen met het risico bij de burger neerleggen, zo werkt dat natuurlijk niet.
Das dom, je moet de rederij aansprakelijk stellen en de rekening sturen met een korte betaaltermijn, hoe die dat regelen met hun verzekeraar is hun probleem. Jij moet geen discussie met de verzekeraar willen.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 11:46 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Hoorde op de radio dat er nog wel een rekening gestuurd gaat worden, naar de betrokken verzekeraar.
Kan je nagaan als het kreng gezonken was op de oceaan, het heeft 20.000 containersquote:Op vrijdag 4 januari 2019 11:49 schreef Bocaj het volgende:
Weet iemand of de overige containers (ik meen nog meer dan 200+) ook nog opgevist worden?
Ik neem aan dat zo'n container niet waterdicht is dus er zullen ook wel wat op de zeebodem liggen....
Het getal is ook wel mindblowing veel zeg!
Denk eens een tweede keer na, waarom denk je dat er speciale zeecontainers zijn? Natuurlijk zijn die, mits onbeschadigd, waterdicht.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 11:49 schreef Bocaj het volgende:
Ik neem aan dat zo'n container niet waterdicht is dus er zullen ook wel wat op de zeebodem liggen....
Ik snap het ook niet. Aan de andere kant, heeft het leger ook weer eens wat te doen dat iets te maken heeft met Nederland. In plaats van als kanonnenvoer dienen in een of ander nietszeggend land. Dat daar ons belastinggeld heen gaat snap ik al helemaal niet.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 10:46 schreef Roces18 het volgende:
Ik snap werkelijk niet dat er van belastinggeld (het leger!) en vast en zeker ook andere ambtenaren (plantsoendienst etc.) deze bende gaan opruimen. Ik zou het lekker door de rederij zelf laten opruimen op straffe van een fikse boete. Jammer, dat ze wat overboord laten vallen, maar daar zijn ze vast voor verzekerd.
Dit is een beetje ondernemen met het risico bij de burger neerleggen, zo werkt dat natuurlijk niet.
Een container is niet waterdicht, maar heeft een mate van waterdichtheid. Als ie zinkt krijgt ie met een enorme druk te maken, is ie echt niet op gemaakt. Ongeveer per 10 meter waterdiepte drukt er kilo per vierkante cm op. Als hij al waterdicht zou zijn, wordt ie op diepte als een leeg bierblikje in elkaar gedrukt.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 11:53 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Denk eens een tweede keer na, waarom denk je dat er speciale zeecontainers zijn? Natuurlijk zijn die, mits onbeschadigd, waterdicht.
Ik verwacht weinig containers die intact zijn op de bodem, deze drijven en spoelen aan. Maar als je ziet hoe ze van het schip gekomen zijn is het aannemelijk dat ze beschadigd zijn geraakt en gezonden zijn.
Dat dacht ik nou ook..... Ik heb wel eens een container (die op een vrachtwagen stond) van binnen bekeken en bij de deuren kon je gewoon de kieren zien zitten....quote:Op vrijdag 4 januari 2019 12:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Een container is niet waterdicht, maar heeft een mate van waterdichtheid. Als ie zinkt krijgt ie met een enorme druk te maken, is ie echt niet op gemaakt. Ongeveer per 10 meter waterdiepte drukt er kilo per vierkante cm op. Als hij al waterdicht zou zijn, wordt ie op diepte als een leeg bierblikje in elkaar gedrukt.
Zelfs militairen schrikken van enorme zooi op Schiermonnikoog: ‘Dit is verschrikkelijk’;quote:Op vrijdag 4 januari 2019 11:59 schreef Fred_Flinkstoned het volgende:
....Aan de andere kant, heeft het leger ook weer eens wat te doen dat iets te maken heeft met Nederland.
quote:Op vrijdag 4 januari 2019 12:08 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Zelfs militairen schrikken van enorme zooi op Schiermonnikoog: ‘Dit is verschrikkelijk’;
Zelfs voor het leger wordt het een monsterklus om Schiermonnikoog te ontdoen van de rotzooi van de 177 overboord geslagen zeecontainers. De ruim honderd militairen die vandaag zijn uitgerukt om het eiland de helpende hand te bieden, weten niet wat ze zien. Het gebied is moeilijk bereikbaar en ligt nog boordevol rotzooi afkomstig van de 177 overboord geslagen zeecontainers. ,,Dit is écht verschrikkelijk.”
Een colonne viertonners met daarin een honderdtal militairen is vanmorgen aangekomen aan de oostkant van Schiermonnikoog. De militairen, die per peloton zijn verdeeld over een eigen stuk strand, zullen de komende dagen de getroffen stranden opruimen. Bij aankomst op het strand was direct te zien dat er veel, héél veel, te doen is. De eenheden konden hun ogen niet geloven. ,,Het is veel meer dan gedacht.”
Werkelijk overal ligt rotzooi; van matrassen, kussens en schoenen tot duizenden plastic pompjes voor zeepflacons en honderden ingepakte verfrolletjes. ,,Het is echt een ravage”, vertelt verslaggever Hanneke van Houwelingen vanaf Schiermonnikoog.
Alles gaat mee
,,Het is lastig om te weten waar je moeten beginnen. We zijn gelukkig met veel, maar ik denk niet dat we binnen twee dagen klaar zijn”, vertelt Mariske Kor, soldaat. ,,Het is niet heel zwaar, maar je wordt er in ieder geval wel warm van.
,,Toen ik dit vanmorgen zag, dacht ik: dit is verschrikkelijk. Ik heb nog nooit zoiets gezien”, vertelt soldaat Gaatze Bosma. ,,De schepen moeten dit écht beter gaan vastzetten, wat een zooitje. Het is verschrikkelijk. Je komt alles tegen hier. Het is beginnen bij het begin en dan domweg alles meenemen. We gaan het dit weekend denk niet redden om alles op te ruimen, maar we gaan er wel voor.”
Op het strand staan grote containers die met de opruimende soldaten meebewegen en waar al het afval ingegooid kan worden.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
https://www.ad.nl/binnenl(...)hrikkelijk~ae5872ec/
Zolang hij waterdicht is, zinkt hij normaliter niet. En komt er dus geen druk op te staan en dat doet dus niet ter zake.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 12:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Een container is niet waterdicht, maar heeft een mate van waterdichtheid. Als ie zinkt krijgt ie met een enorme druk te maken, is ie echt niet op gemaakt. Ongeveer per 10 meter waterdiepte drukt er kilo per vierkante cm op. Als hij al waterdicht zou zijn, wordt ie op diepte als een leeg bierblikje in elkaar gedrukt.
Waarom zouden die rubbers er toch zitten?quote:Op vrijdag 4 januari 2019 12:06 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Dat dacht ik nou ook..... Ik heb wel eens een container (die op een vrachtwagen stond) van binnen bekeken en bij de deuren kon je gewoon de kieren zien zitten....
Maar de ene container is de andere niet.... ben niet zo thuis in containerland....
Geen enkele container is waterdicht. Hooguit watervast. Na het eerste ritje over zee en door Europa moeten die krengen vaak alweer gerepareerd worden. Komt ook omdat die dingen echt als gebruiksmateriaal worden gezien. Een deukje in een trailer of scheur in het zeil is voor veel transporteurs een ramp, een gedeukte container niet daar wordt om gelachen. Deur scheef? Gewoon met twee heftrucks dichtrammen.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 13:18 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Zolang hij waterdicht is, zinkt hij normaliter niet. En komt er dus geen druk op te staan en dat doet dus niet ter zake.
Als hij zinkt is hij lek, en maakt de druk niet zoveel meer uit.
Spatwater meer niet.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 13:20 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Waarom zouden die rubbers er toch zitten?
[ afbeelding ]
(de zwarte randen rond de deuren)
Veel te voorbarig geconcludeerd.quote:Op woensdag 2 januari 2019 14:54 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Het gaat hier om containers die door slecht weer van een schip zijn afgevallen. Dit is gemeld bij de instanties. Schip is dus containers kwijt en zal die terug willen ga ik even vanuit. Dan is het gewoon jatten wat ze nu doen.
De tijd van een paar blikken dienstplichtigen lostrekken om velden verregende aardappels of volle stranden leeg te halen is voorbijquote:Op vrijdag 4 januari 2019 13:42 schreef nietvoorhetvoetbal het volgende:
Hoezo ook maar 100 militairen? Zouden er minimaal 1000 moeten zijn...
Onzin. Hele kazernes vol die best een dag of wat kunnen meehelpen.quote:Op vrijdag 4 januari 2019 13:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De tijd van een paar blikken dienstplichtigen lostrekken om velden verregende aardappels of volle stranden leeg te halen is voorbij
Zag dat er kleedjes en flatscreen tv's rond dobberen?!quote:Op vrijdag 4 januari 2019 13:33 schreef RedFever007 het volgende:
Gaan er nog mensen hier meehelpen met opruimen? Het is wel echt enorm hoeveel zooi er ligt en vooral wat nog in het water dobbert.
Arme zeehonden
Waarom ga jij niet?quote:Op vrijdag 4 januari 2019 13:55 schreef nietvoorhetvoetbal het volgende:
[..]
Onzin. Hele kazernes vol die best een dag of wat kunnen meehelpen.
Gemaild met Alconet containers!quote:Op vrijdag 4 januari 2019 13:20 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Waarom zouden die rubbers er toch zitten?
[ afbeelding ]
(de zwarte randen rond de deuren)
quote:Goedemiddag,
Een container is waterdicht maar de deuren zitten wel in scharnieren en het is een houten vloer.
Dus als je hem op de zeebodem neer zou zetten loopt die wel vol met water, gebaseerd daarop zou die dan spatwaterdicht zijn.
Maar als een container gewoon zo buiten staat is die de container waterdicht.
Met vriendelijke groet,
Omdat is gebleken dat de reder de goederen niet terug wil.quote:
Want?quote:Op vrijdag 4 januari 2019 13:53 schreef Lyrebird het volgende:
Dit zet dat Europese verbod op rietjes weer in een apart perspectief.
MOL Comfort, 4,382 containers, in tweeen gebroken in een storm voor de kust van Yemenquote:Op zaterdag 5 januari 2019 13:30 schreef Pleun2011 het volgende:
270 containers is veel maar het kan altijd erger. In 2011 liep containerschip Rena op de rotsen bij Nieuw-Zeeland en verloor daarbij 900 containers.
https://gcaptain.com/rena-grounding-final-report/
In de prullenbak is natuurlijk beter dan in de berm, maar het betekent wel dat het daarna verbrandt wordt of op de afvalberg belandt. Dat is weinig duurzaam, helemaal voor een voorwerp dat één keer gebruikt is en van een kostbare grondstof gemaakt is.quote:Op zaterdag 5 januari 2019 12:10 schreef Lyrebird het volgende:
Geen idee eigenlijk. Daarom schreef ik ook apart perspectief.
Rietjes gaan verbieden (die een milieubewust persoon netjes in de vuilnisbak gooit) terwijl aan de andere kant het plastic tegen de stranden opklotst.
Op de website van MSCquote:Op vrijdag 4 januari 2019 10:46 schreef Roces18 het volgende:
Ik snap werkelijk niet dat er van belastinggeld (het leger!) en vast en zeker ook andere ambtenaren (plantsoendienst etc.) deze bende gaan opruimen. Ik zou het lekker door de rederij zelf laten opruimen op straffe van een fikse boete. Jammer, dat ze wat overboord laten vallen, maar daar zijn ze vast voor verzekerd.
Dit is een beetje ondernemen met het risico bij de burger neerleggen, zo werkt dat natuurlijk niet.
Zolang er transport is zullen er ongelukken mee gebeuren. Of het nou vrachtwagens met kratten bier, tankers met ruwe olie of containers met plastic prullen is.quote:MSC Mediterranean Shipping Company would like to reassure authorities and members of the public in the Netherlands and Germany that the company will pay the full costs of the clean-up of the 2 January MSC Zoe container spill.
MSC is committed to continue searching the sea for the containers which fell overboard, until the last one is found. MSC will also ensure that the beaches of the Dutch and German coastlines are surveyed until all debris related to this incident has been cleared.
MSC confirms the appointment of Ardent Global to coordinate the search at sea in both countries, in full collaboration with relevant authorities
gelukkig maar, en ik koop ook geen rotzooi uit chinaquote:Op zaterdag 5 januari 2019 14:14 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Op de website van MSC
[..]
Zolang er transport is zullen er ongelukken mee gebeuren. Of het nou vrachtwagens met kratten bier, tankers met ruwe olie of containers met plastic prullen is.
Kijk liever wat je zelf kunt doen: namelijk geen nutteloze rotzooi van Chinese webshops kopen.
Geen bedrijf zou die verrotte zooi nog verkopen want alleen het verzamelen kost al meer. Bovendien bewijs maar eens dat het jouw kuipstoeltje is in onze dumplaats Noordzee.quote:Op woensdag 2 januari 2019 14:39 schreef de_boswachter het volgende:
Dit is niet jutten maar jatten! Walgelijk volk die jutters
twitter:lc_nl twitterde op zondag 06-01-2019 om 09:47:36 Minister Cora van Nieuwenhuizen komt zondagmiddag niet naar Schiermonnikoog. Ze moet haar bezoek afzeggen in verband met ziekte reageer retweet
Geschiedenis van incidenten van en met MSCquote:Op zaterdag 5 januari 2019 14:27 schreef Zipportal het volgende:
Opbrengst: 28,19 miljard USD (2015)
MSC heeft geld zat.
Gewoon betoalen.
quote:Leon Klinghoffer Edit
In October, 1985, the Achille Lauro was hijacked by Palestinian terrorists while cruising off Egypt. One passenger, Leon Klinghoffer, who was confined to a wheelchair, was deliberately murdered by the hijackers and thrown overboard with his wheelchair.
Following an engine room explosion and subsequent fire on 30 November 1994 the MS Achille Lauro was abandoned and eventually sank on 2 December 1994 in the Indian Ocean off Somalia.
MSC Napoli Edit
MSC Napoli operated by MSC under charter from its owner, had to be abandoned in the English Channel due to European storm Kyrill in January 2007.
MSC Sabrina Edit
On 8 March 2008 MSC Sabrina ran aground in the St Lawrence River close to Trois Rivičres. After being lightened by the MSC Jasmine the ship was eventually towed off on 4 April.[13]
MSC Jessica Edit
MSC Jessica was a vessel sailing between India and Europe that caught fire during dismantling at the shipbreaking yard of Alang, Gujarat, India. The company came under intense criticism as this was not in line with the European legislation and the Basel Convention.[14] 6 workers lost their life as a result of this accident.[15]
MSC Nikita Edit
On 29 August 2009 the MSC Nikita collided with the Nirint Pride off the port of Rotterdam. The MSC Nikita was holed in the engine room and subsequently towed to Rotterdam. There were no casualties.[16] After emergency repairs to her stern she was declared a constructive total loss.
MSC Chitra Edit
The container ship MSC Chitra collided with another vessel MV Khalijia III on 8 August 2010 in Jawaharlal Nehru Port causing the spillage of approximately 300 containers into the port waters. Jawaharlal Nehru Port and the adjacent Mumbai Port were closed for several days until the containers could be cleared and no longer present any danger to shipping.[17]
MSC Elena Edit
In 2006, MSC was levied a US$10 million fine, and placed on five years probation, after being found guilty in a "magic pipe" case involving MSC Elena in which more than 40 tons of sludge and oil-contaminated bilge waste was intentionally discharged over a five-month period in 2004.[18]
Rena Edit
The container ship MV Rena, owned by Costamare and chartered by MSC, ran aground on the Astrolabe Reef, near Tauranga, New Zealand On Wednesday, 5 October 2011, at 02.20am (Tuesday 4, 13.20 UTC) with a speed of 17 knots (31 km/h; 20 mph). MSC, being a charterer and not the owner or manager of the vessel, has denied that it was responsible for the navigation of the ship.[19][20]
MSC Flaminia Edit
The container ship MSC Flaminia caught fire following explosions in the Atlantic Ocean on 14 July 2012 and was abandoned with the loss of two of her 25 crew. [21][22]
MSC container
MSC Alice
On June 24, 2017 the MSC container ship Alice while casting its anchor off the Somali shore cut a main underwater optical fiber cable shutting down the Internet connection of the whole country. The cable and Internet connection were restored three weeks later. The damage caused an important economic loss to Somalia that seized the cargo ship in its port of Mogadishu. The ship was allowed to sail off after MSC company paid an undisclosed amount of money to the Somali authorities.[23]
MSC Samantha
On May 26 2018, onboard MSC Samantha docked at Port of Jebel Ali, the 3rd Engineer got accidentally electrocuted and died. The cause of death was found to be electrical shock by handlamp wiring, that was possible cut in error.[24]
MSC Zoe Edit
On 2 January 2019 some 270 containers went overboard near the German island of Borkum, due to extreme heavy weather. Some of the containers were reported as loaded with the chemical poisonous organic peroxides. Several containers landed on the Dutch island of Terschelling, in the protected UNESCO biosphere reserve Wadden Sea in the Netherlands.[25]
Dat doen we het hele jaar al 👍quote:Op zondag 6 januari 2019 12:39 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik snap dat het voor velen een uniek tripje is naar de Waddeneilanden, maar kijk ook eens in je eigen woonomgeving of er niks valt op te ruimen.
twitter:twantimmermans twitterde op zaterdag 05-01-2019 om 11:55:32 Duizenden vrijwilligers waaronder ik stromen het strand van #Schiermonnikoog op: maar er ligt niets. Kinderen laten lege blauwe vuilniszakken waaien: de ware ramp komt van burg Ineke van Gent, totaal incompetent en onzichtbaar als crisiscoördinator. Ik ben woest! #cleanupwadden https://t.co/bkT1lWpItJ reageer retweet
Goed om te lezen. Zwerfafval is een groot probleem vinden veel mensen, en terecht, maar de overheid doet er vrij weinig aan. Dan blijft er weinig anders over dan zelf af en toe opruimen.quote:
ja, mafkees...quote:Op zondag 6 januari 2019 15:03 schreef Nikonlover het volgende:
Boos op de burgemeester omdat er geen troep ligttwitter:twantimmermans twitterde op zaterdag 05-01-2019 om 11:55:32 Duizenden vrijwilligers waaronder ik stromen het strand van #Schiermonnikoog op: maar er ligt niets. Kinderen laten lege blauwe vuilniszakken waaien: de ware ramp komt van burg Ineke van Gent, totaal incompetent en onzichtbaar als crisiscoördinator. Ik ben woest! #cleanupwadden https://t.co/bkT1lWpItJ reageer retweet
De zee die neemt en de zee die geeftquote:Op woensdag 2 januari 2019 14:39 schreef de_boswachter het volgende:
Dit is niet jutten maar jatten! Walgelijk volk die jutters
Ik moet gewoon naar de Blokker en naar Ikea rijden die het ook uit China halen?quote:Op zaterdag 5 januari 2019 14:14 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Op de website van MSC
[..]
Zolang er transport is zullen er ongelukken mee gebeuren. Of het nou vrachtwagens met kratten bier, tankers met ruwe olie of containers met plastic prullen is.
Kijk liever wat je zelf kunt doen: namelijk geen nutteloze rotzooi van Chinese webshops kopen.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Nieuwe_Zijderoutequote:Op maandag 7 januari 2019 02:54 schreef ACT-F het volgende:
Ja, laten we alles per trein vervoeren. Even de zijderoute weer activeren en probleem opgelost... Hoe lang wordt een trein met 20.000 zeecontainers? Zeecontainer is 12m lang, dus met een beetje marge 15m. Dan kom je uit op 300 km in totaal.
Ja maar, wat voor papier?quote:Op dinsdag 11 februari 2020 17:32 schreef Nikonlover het volgende:
Oa een container met papier. Dat is niet zo'n ramp gelukkig. Dat lost op in het water
Corona ....quote:Op dinsdag 11 februari 2020 17:36 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Nieuwe_Zijderoute
Trein Beijing-Düsseldorf.
Papier is papier toch?quote:
quote:Het strafrechtelijk onderzoek naar het containerverlies van MSC Zoe nadert twintig maanden na het incident op de Noordzee zijn voltooiing.
Het Functioneel Parket verwacht over twee maanden een beslissing te nemen over al dan niet vervolging. Dit laat een woordvoerder desgevraagd weten. MSC Zoe verloor op 1 en 2 januari vorig jaar 342 containers op de Noordzee.
Eerder onderzoek door de Panamese, Duitse en Nederlandse Onderzoeksraden voor Veiligheid bracht geen grove nalatigheden aan het licht. Wel een aantal structurele risico’s. Grote containerschepen blijken onder zware omstandigheden op de Noordzee soms niet goed te hanteren.
De Onderzoeksraden waren niet uit op het opdiepen van strafbare feiten, maar hadden deze wel kunnen tegenkomen. Hun bevindingen leidden tot een dringend advies tot herziening van technische eisen aan grote containerschepen, zoals voor sjorsystemen, belading, stabiliteit en instrumenten die slingerbewegingen en versnellingen registreren.
Als het Openbaar Ministerie zou besluiten tot vervolging, wordt ook duidelijk waar de zittingen gehouden worden. In de eerste plaats zijn Zwolle, Den Bosch, Amsterdam en Rotterdam in beeld. Maar de rechtbank kan beslissen om de zaak te verplaatsen naar een andere stad, bijvoorbeeld bij grote regionale relevantie.
https://www.lc.nl/economi(...)erzoek-25981477.html
Volgens mij doen die eilanders dat ook regelmatigquote:Op donderdag 3 september 2020 12:01 schreef kleinvogelijn het volgende:
Vind het nog steeds bizar dat zulke schepen hun lading kunnen verliezen. Hopelijk worden de eisen strenger.
En als die eilanders hun stranden voortaan eens schoonmaken in plaats van de kust af te schuimen voor gratis waar....ff de schouders eronder en alles is weer netjes en schoon. Maar nimby natuurlijk!
Daar hebben we Europa voor.quote:Op donderdag 3 september 2020 12:08 schreef Nikonlover het volgende:
Zolang de schepen Nederland niet aandoen, dan hebben we weinig te vertellen. We kunnen volgens mij alleen eisen stellen aan de schepen die in onze wateren varen (tot 12 mijl uit kust).
De EU heeft ook niets buiten de 12 mijl te zeggen.quote:
Maar kan misschien wel meer druk zetten op het een of ander.quote:Op donderdag 3 september 2020 23:33 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
De EU heeft ook niets buiten de 12 mijl te zeggen.
Nog geen maand na jouw post was toiletpapier zijn gewicht in goud waardquote:
Jaquote:Op donderdag 3 september 2020 23:54 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Nog geen maand na jouw post was toiletpapier zijn gewicht in goud waard
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |