abonnement Unibet Coolblue
pi_184107818
Hoi!

Anderhalf jaar geleden hebben we ons huis gekocht, 2008 gebouwd, en in feite redelijk af. Serre bij laten plaatsen, zonnepanelen maar dat was het zo ongeveer wel. De basis die er stond was goed, en dus voor mij de perfecte gelegenheid om mijn interesse voor techniek, it, en het werken met hout en diverse materialen te gebruiken om zinvolle toepassingen te bedenken.
Via domoticz is het huis in grote mate geautomatiseerd en wordt bijvoorbeeld in algemene ruimtes zoals hal, overloop verlicht met led op basis van bewegingssensoren. In feite allemaal zeer praktische toevoegingen.



Ik vind het verder super leuk om met hout te werken, en nu wilde ik graag eens een mooi "kunstig" stuk maken voor verlichting en ben ik aan de slag gegaan met een balk. Daarin wilde ik een sleuf maken in een organische vorm. Aangezien ik geen frees heb, ben ik eerst met een multitool aan de slag gegaan. Daarnaast wilde ik de sleuf bovenin maximaal 6 mm breed hebben en wilde ik de led strip niet in het zicht hebben (dus die sleuf moest bovenin smal zijn, en onderin breed.

Naja, needless to say, het kan met een multitool, maar nee, het is niet leuk en duurt lang.






Uiteindelijke resultaat, met veel handwerk met een beiteltje, was prima, schuren, grondverf erop en witte lak eroverheen:





RGB 5050 60 Led per meter besteld, inclusief een goedkope wifi led controller die ik middels domoticz kan controleren.
Deze ligt nu in het hout gelijmd.




Nou, en dan eigenlijk een van de laatste stappen nog te gaan. Ik heb transparante epoxy gekocht om die sleuf dicht te maken. Dat heb ik nog nooit gedaan, die balk is niet 100% recht, hoe moet ik dit gaan afwerken, allemaal zaken waar ik al een beetje naar gekeken heb, maar er nog niet helemaal over uit ben hoe ik het het beste kan aanpakken.
Wellicht hebben jullie suggesties over deze stap of over de voorgaande stappen?
  zondag 30 december 2018 @ 23:46:57 #2
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_184107871
Ik vind het wel geweldig maar heb geen idee hoe je dit kan afwerken.
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
pi_184108749
TVP'tje, niet omdat ik wat kan toevoegen, maar wel benieuwd ben :+
pi_184108862
Ik denk dat je wel wat wijzer kan worden van een van de vele "how to make a epoxy resin table"-video's
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  maandag 31 december 2018 @ 00:54:15 #5
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_184110163
Ik heb dezelfde wifi-controller met ook de Magic Home app. Werkte na instellen goed, zelfs met de Google assistant zodat je "OK google, turn on the lights and make them orange" kan zeggen _O_
Maar de verbinding valt om de dag weg en dan moet de stroom er even af en weer op voordat ie weer verbindt.... Dus hoop voor jou dat alles permanent goed werkt.
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_184115389
Ik werk redelijk vaak met epoxy, weliswaar vooral als coating over schilderijen, maar ook gietwerk doe ik regelmatig. En dat laatste is waar we hier mee te maken hebben.

Wat je het beste kunt doen is een 'mal' om je balk heen maken met plexiglas/pvc/desnoods verpakkingstape. Als je een hele vaste hand hebt kan het voldoende zijn om alleen de kopse kanten goed af te sluiten. Gebruik hiervoor dan een plaatje plexiglas dat je met tape goed vastzet.
Meng dan een voldoende hoeveelheid epoxy. Roer de twee componenten goed door: ga nog 2 minuten door met roeren vanaf het moment dat je denkt goed gemengd te hebben. Bij onvoldoende menging krijg je soft spots die niet uitharden en altijd plakkerig blijven.
Als je wil kun je een tintje toevoegen aan je hars, bijvoorbeeld een LED-additief . dat zorgt ervoor dat je epoxy iets melkachtig wordt waardoor je diffuus licht krijgt. Vind ik zelf een stuk mooier dan het felle wat je houdt bij 'naturel' hars.

Vervolgens giet je heel langzaam de sleuf in de balk vol. Zodra de hars de sleuf vult moet je er even met een gasbrandertje (stormaansteker, creme brulee-brander, desnoods een verfstripper) overheen vanaf een afstandje om de luchtbellen uit je hars te krijgen. Ook wordt door de warmte de hars wat dunner waardoor het dieper wegzakt in de eventueel overgebleven holle ruimtes.

Hierna een laatste keer afvullen, weer een beetje verwarmen en dan WATERPAS laten uitharden.
Waterpas omdat epoxy self-leveling is en dus altijd het laagste punt op zal zoeken. Als je balk scheef ligt kan alles er dus weer fijn uitlopen.

Na 48 uur uitharden kun je de mal verwijderen waarna de epoxy nog een aantal dagen verder moet uitharden.
Hars die eventueel buiten je sleuf is gelopen kun je wegschuren. Let wel: je hars zal hier dof van worden en je balk moet je opnieuw schuren.
Doffe hars kun je weer glanzend krijgen door te polijsten, of door met een kwastje een heel dun laagje verse hars op de doffe plekken aan te brengen.

Er zijn ook aardig wat Youtube kanalen waar ze dergelijke dingen maken. Geef maar een gil als je er een paar wil hebben, dan link ik ze even voor je. (Bewegende) plaatjes zeggen imemrs meer dan woorden.
pi_184115726
quote:
0s.gif Op maandag 31 december 2018 10:18 schreef SummerBreeze het volgende:

Er zijn ook aardig wat Youtube kanalen waar ze dergelijke dingen maken. Geef maar een gil als je er een paar wil hebben, dan link ik ze even voor je. (Bewegende) plaatjes zeggen imemrs meer dan woorden.
Superfijn die tips, ik heb wel twee specifieke vragen:
Hoe dik is die epoxy, dus kan ik hem erin gieten en enigszins bol aan de bovenkant laten uitharden? Zodat ik dat er voorzichtig kan afschuren en kan polijsten.

Vraag twee hangt met vraag 1 samen, stel dat ik toch ook die balk overnieuw moet schuren en lakken, hoe ga ik dat efficiënt doen zonder over de epoxy te lakken? Gewoon met afplaktape of zijn er slimmere manieren?
pi_184119034
Als je de balk opnieuw moet schuren, moet je na uitharding gewoon door de grits heenwerken tot iets van 1200-2000, en daarna polijsten met polijstmiddel. Dan wordt het spiegelglad.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_184175081
quote:
1s.gif Op maandag 31 december 2018 10:38 schreef RRD_kiter het volgende:

[..]

Superfijn die tips, ik heb wel twee specifieke vragen:
Hoe dik is die epoxy, dus kan ik hem erin gieten en enigszins bol aan de bovenkant laten uitharden? Zodat ik dat er voorzichtig kan afschuren en kan polijsten.

Vraag twee hangt met vraag 1 samen, stel dat ik toch ook die balk overnieuw moet schuren en lakken, hoe ga ik dat efficiënt doen zonder over de epoxy te lakken? Gewoon met afplaktape of zijn er slimmere manieren?
Epoxy vlakt zichzelf uit, het is dus niet zonder meer mogelijk dit 'verhoogd' aan te brengen. Het zal zichzelf altijd waterpas uitvloeien. Je kunt wel rondom afplaktape plaatsen en dat dat verwijderen als de hars net tacky begint te worden na een uurtje of 2 à 3. Wat je ook kunt doen is een dammetje van hotglue aanbrengen. Hars hecht hier niet aan en het laat zich ook vrij makkelijk weer van gelakt hout verwijderen. Zorg wel dat het overal goed aansluit, want hars kruipt overal onderdoor.

Sommige mensen die ik ken laten de hars eerst een kwartiertje in de mengbeker zitten voordat ze gieten, want dan dikt het wat in. Maar dit maakt de hars ook warm en dan kan het vasthouden van de gietbeker wat lastig worden. Bovendien geeft iets te lang laten zitten het risico op belvorming groter. Zodra je de bellen gaat verwijderen met hitte zal de hars namelijk weer dun worden wat het hele idee weer teniet doet.
pi_184179442
zo, kids bij opa en oma logeren, epoxy tijd dus....

Koffie gezet en resin epoxy meuk klaargezet, 800 gram, volgens moeilijke berekeningen zou ik maximaal 600 nodig hebben. Tevens LED additief besteld. Niet alleen omdat het licht dan egaler wordt, maar denk dat het ook meer vergeeflijk is en foutjes mijnerzijds beter verbergt.


Paal zo goed mogelijk waterpas gelegd. Dit blijft een uitdaging omdat er een lichte draaing zit in de paal......we zullen zien.
Ik heb de paal inderdaad met vershoudfolie ingepakt om knoeien binnen de perken te houden. De uiteindes afgedicht met een glue gun, niet zuinig geweest om er zeker van te zijn dat de epoxy er niet uitloopt.



Met de hand ingegoten! Dat ging eigenlijk bijzonder goed. Ik merk wel dat summerbreeze niet overdreef met dat waterpas uitvloeien...maar het gaat goed tot nu toe, wel nog een paar keer de paal iets moeten verstellen om het meer waterpas te krijgen. Kleine luchtbelletjes met een spuit er uit gehaald.


pi_184190581
Nou, epoxy is al een beetje uitgehard inmiddels en de LED lampjes doen het nog! :)

Resultaat mag er zeker zijn, ik denk dat de LED additief waardoor de epoxy niet meer helder is, inderdaad een goede toevoeging is geweest.






Nu een paar dagen laten uitharden, en dan verder met de onderkant als ik er achter ben waar ik hem in huis wil plaatsen. De bedoeling is dat ie van vloer tot plafond loopt. De "voet" moet ik nog maken, daarin komt de led controller (deze wil ik los houden zodat ik die eventueel kan vervangen. Ik heb gemengde ervaringen met chinese wifi dingen).Tevens weet ik dan beter hoe ik de stroomtoevoer kan aanbrengen.
pi_184190720
Ledjes kunnen toch best warm worden? Niet bang voor smeulent hout?
pi_184191070
Mooi! Ook top dat het een baan licht is geworden IPV allemaal losse ledjes.
pi_184191514
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 22:21 schreef fokexpert het volgende:
Ledjes kunnen toch best warm worden? Niet bang voor smeulent hout?
Mwoah, ben meer bang voor defecte leds of epoxy die eruit loopt. Vooral als de ledstrip stuk gaat, dan kan alles de vuilnisbak in. Maar hopelijk valt het allemaal wel mee.
pi_184191539
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2019 22:34 schreef Makrolon het volgende:
Mooi! Ook top dat het een baan licht is geworden IPV allemaal losse ledjes.
Ja, thanks, op volle sterkte zijn de individuele leds nog net te onderscheiden als je goed kijkt onder de juiste hoek. Maar verder is het inderdaad mooi egaal
pi_184195699
Ziet er gaaf uit man!
pi_184226762
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 10:42 schreef SummerBreeze het volgende:
Ziet er gaaf uit man!
thanks! het is inmiddels echt goed uitgehard. Er zitten toch wat vlekken op het hout, dus ik wil er eigenlijk toch de schuurmachine even goed opzetten, dan wordt het ook meer een geheel. Maar dat betekent dat ik dan dus ook de epoxy zal schuren...
Daarna plak ik de sleuf met epoxy af en wit ik het hout nogmaals.
Denk je dat de epoxy daarna weer "glanzend" wordt als ik het geheel vervolgens met blanke, transparante lak afwerk?
pi_184395882
Nou, de schuurmachine er nog eens opgezet, vervolgens de epoxy met schilderstape afgeplakt (ja, dat was wel wat werk) en nogmaal wit gelakt.

Tevens blanke transparante lak gehaald en deze wilde ik gisterenavond erop gaan smeren. Maar toen ik het potje lak openmaakte, verwachte ik transparant spul te zien.....het is echter wit-achtig...

Ik heb zojuist begrepen dat het transparant opdroogt, maar ben nog niet overtuigd dat dit de juiste afwerking is. Ik zit nu dus nog te twijfelen tussen deze lak en nog een dosis transparante epoxy erop te smeren.

to be continued.
pi_184395928
Als je het glad wil hebben, zou ik gewoon polijsten. Veel werk, wel het beste resultaat.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_184430998
Ja, polijsten brengt weer andere afwerk zaken met zich mee. Maar het is wel klaar. Ik heb de transparante matte lak in twee lagen erop gesmeerd en dat is wel mooi geworden. Tevens heeft de lak de onvolkomenheden mooi opgevuld dus het is mooi glad en redelijk egaal geworden.

De eerste twee afbeeldingen nadat ik de transparante lak erop gesmeerd heb.



en nadat de matte lak opgedroogd was:


En het uiteindelijke resultaat, Hij zal ook ergens (ik weet nog niet waar) rechtop gezet worden. Boven en onder moet nog afgewerkt worden, maar dat is detail.



and there was light!





Mochten ik nog bijzonderheden tegenkomen, dan zal ik het hier wel melden, maar denk dat dit projectje wel ten einde is. Veel geleerd, veel nieuwe ideeen gekregen, was leuk. Thanks voor alle input!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')