abonnement Unibet Coolblue
pi_184093109
Met een eigen website verdien ik uit Adsense en Bol.com affiliate inkomsten. De inkomsten zijn alleen te klein om als ondernemer bij KvK aangezien te worden. Ben wel een kleine ondernemer volgens de Belastingdienst.

Dat betekent dat ik per 1 januari ook BTW-aangifte moet doen. Bol.com en Google sturen alleen facturen zonder BTW afdracht, omdat ze mij als particulier zien. Ik kan namelijk geen BTW- én KVK-nummer overleggen. Hoe kan ik in dit geval het beste mijn BTW-aangifte doen?
  zondag 30 december 2018 @ 18:31:41 #2
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_184093142
Belasting telefoon morgen bellen. Na morgen zijn ze echt onbereikbaar door allemaal mensen die met aangifte problemen bellen.
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
pi_184093695
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2018 18:30 schreef TomatoJus het volgende:
Met een eigen website verdien ik uit Adsense en Bol.com affiliate inkomsten. De inkomsten zijn alleen te klein om als ondernemer bij KvK aangezien te worden. Ben wel een kleine ondernemer volgens de Belastingdienst.

Dat betekent dat ik per 1 januari ook BTW-aangifte moet doen. Bol.com en Google sturen alleen facturen zonder BTW afdracht, omdat ze mij als particulier zien. Ik kan namelijk geen BTW- én KVK-nummer overleggen. Hoe kan ik in dit geval het beste mijn BTW-aangifte doen?
Wazig verhaal? Wie bepaalt bij KvK dat? Hoe komt de belastingdienst bij je. Normaal kan iedere .... een inschrijving doen bij KVK. Een BTW nummer krijgen is vaak "lastiger". Weet niet om hoeveel het gaat maar minder dan (weet het niet exact) maar 1800 op BTW en je bent niet eens BTW plichtig (klein ondernemersregeling). Zou eerder verwachten dat je het gewoon als extra inkomsten op moet geven.

Ohja en je hebt geen BTW nummer maar wel BTW plichtig???

[ Bericht 1% gewijzigd door smizy op 30-12-2018 18:55:59 ]
pi_184097782
quote:
1s.gif Op zondag 30 december 2018 18:50 schreef smizy het volgende:

[..]

Wazig verhaal? Wie bepaalt bij KvK dat? Hoe komt de belastingdienst bij je. Normaal kan iedere .... een inschrijving doen bij KVK. Een BTW nummer krijgen is vaak "lastiger". Weet niet om hoeveel het gaat maar minder dan (weet het niet exact) maar 1800 op BTW en je bent niet eens BTW plichtig (klein ondernemersregeling). Zou eerder verwachten dat je het gewoon als extra inkomsten op moet geven.

Ohja en je hebt geen BTW nummer maar wel BTW plichtig???
KvK heeft een aantal onderdelen waarop je beoordeelt wordt of je je moet inschrijven bij de KvK. Mocht je niet groot genoeg zijn (continuïteit, omvang, etc) dan moet je je nog steeds opgeven bij de Belastingdienst als kleine ondernemer omdat je wel deelneemt aan financiële circuit (je laat bedrijven reclame maken op jouw website).

Bij opgave van kleine onderneming heeft de BD wel gezegd dat ik eigenlijk over afgelopen jaren ook BTW aangifte heb moeten doen, maar hebben afgesproken dat ik per 1-1-2019 dit ga doen. Dat ik onder de kleine ondernemersregeling val en dus geen BTW hoef te betalen, kan je pas weten aan het eind van het jaar, als je de balans opmaakt hoeveel BTW je moet betalen.

In dat geval moet je toch wel je facturen met BTW ontvangen hebben?

Het probleem zit hem er dan dus in dat ik geen BTW of KVK nummer kan opgeven, waardoor de BTW niet op de facturen komt te staan.
pi_184113540
Kun je niet gewoon je sofinunmer met de juiste toevoegingen doorgeven? Dus NL sofinummer .B01

Dat nr krijg je van de belastingdienst bij een eenmanszaak.
  maandag 31 december 2018 @ 08:18:20 #6
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_184113624
Lijkt me eigenlijk geen probleem. Je krijgt sommige (of alle) facturen zonder BTW. Dus je kunt geen BTW terug krijgen. Ergo, je moet 0 betaalde BTW opgeven. Zo simpel is het gewoon.

Dat je geen KvK nummer hebt kunnen krijgen, dat is (wat mij betreft) onzin. Ik zou toch echt gewoon zodanig overdrijven, dat je toch een nummer krijgt. Het is voordelig voor jou om die BTW terug te krijgen.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  maandag 31 december 2018 @ 08:31:23 #7
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_184113743
quote:
0s.gif Op maandag 31 december 2018 08:18 schreef Hallmark het volgende:
Dat je geen KvK nummer hebt kunnen krijgen, dat is (wat mij betreft) onzin. Ik zou toch echt gewoon zodanig overdrijven, dat je toch een nummer krijgt. Het is voordelig voor jou om die BTW terug te krijgen.
kvk zou je niet nodig hoeven hebben. Je kan bij de belastingdienst een btw-nummer krijgen zonder kvk inschrijving. Eigenaren van zonenpanelen krijgen ook een btw-nummer.
Tot nooit .......
  maandag 31 december 2018 @ 09:11:52 #8
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_184114306
quote:
0s.gif Op maandag 31 december 2018 08:31 schreef Speekselklier het volgende:
kvk zou je niet nodig hoeven hebben
Ben ik met je eens, maar het lijkt er op dat Bol.com en Google een KvK nummer verlangen want anders sturen ze geen factuur met BTW.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  maandag 31 december 2018 @ 09:22:50 #9
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_184114449
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2018 18:30 schreef TomatoJus het volgende:
Met een eigen website verdien ik uit Adsense en Bol.com affiliate inkomsten. De inkomsten zijn alleen te klein om als ondernemer bij KvK aangezien te worden. Ben wel een kleine ondernemer volgens de Belastingdienst.

Dat betekent dat ik per 1 januari ook BTW-aangifte moet doen. Bol.com en Google sturen alleen facturen zonder BTW afdracht, omdat ze mij als particulier zien. Ik kan namelijk geen BTW- én KVK-nummer overleggen. Hoe kan ik in dit geval het beste mijn BTW-aangifte doen?
Toch inschrijven bij de KvK en een BTW nummer aanvragen.
KuikenGuppy
pi_184114631
quote:
1s.gif Op maandag 31 december 2018 08:08 schreef smizy het volgende:
Kun je niet gewoon je sofinunmer met de juiste toevoegingen doorgeven? Dus NL sofinummer .B01

Dat nr krijg je van de belastingdienst bij een eenmanszaak.
Door zelf een nummer te ‘verzinnen’ heb je niet opeens een officieel btw-nummer. Geen goed plan.
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_184115336
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2018 20:28 schreef TomatoJus het volgende:

[..]

KvK heeft een aantal onderdelen waarop je beoordeelt wordt of je je moet inschrijven bij de KvK. Mocht je niet groot genoeg zijn (continuïteit, omvang, etc) dan moet je je nog steeds opgeven bij de Belastingdienst als kleine ondernemer omdat je wel deelneemt aan financiële circuit (je laat bedrijven reclame maken op jouw website).

Bij opgave van kleine onderneming heeft de BD wel gezegd dat ik eigenlijk over afgelopen jaren ook BTW aangifte heb moeten doen, maar hebben afgesproken dat ik per 1-1-2019 dit ga doen. Dat ik onder de kleine ondernemersregeling val en dus geen BTW hoef te betalen, kan je pas weten aan het eind van het jaar, als je de balans opmaakt hoeveel BTW je moet betalen.

In dat geval moet je toch wel je facturen met BTW ontvangen hebben?

Het probleem zit hem er dan dus in dat ik geen BTW of KVK nummer kan opgeven, waardoor de BTW niet op de facturen komt te staan.
Vermoed dat ze via self-billing dit regelen?

Als jij meldt dat je btw-ondernemer bent, moeten ze je factureren inclusief BTW. Dat zou niet mogen afhangen van een KVK-nr, heb je al gevraagd of ze een andere wijze hebben waarop je kan laten zien als ondernemer te handelen?
pi_184119092
quote:
1s.gif Op maandag 31 december 2018 09:34 schreef Essebes het volgende:

[..]

Door zelf een nummer te ‘verzinnen’ heb je niet opeens een officieel btw-nummer. Geen goed plan.
Klopt maar vind het dan ook een aparte constructie. Aankaarten bij BD is handiger.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')