quote:KLM-toestel botst bijna met twee vliegtuigen in India
Een toestel van KLM heeft volgens de luchtvaartmaatschappij vorige week geen enkel gevaar gelopen door twee vliegtuigen van andere maatschappijen die boven New Delhi te dicht bij elkaar zouden hebben gevlogen.
Lokale Indiase media meldden zondag dat vorige week drie vliegtuigen boven New Delhi dusdanig dicht bij elkaar zouden hebben gevlogen dat er gevaar voor een botsing was. Een toestel van het Amerikaanse National Airlines en een vliegtuig van het Taiwanese EVA Air waren zo dicht bij elkaar dat ze beide, na waarschuwingen, naar een nieuwe hoogte gingen. Volgens media kwam door de uitwijkmanoeuvre ook een vliegtuig van KLM in gevaar. Indiase luchtvaartautoriteiten zouden een onderzoek naar het voorval hebben ingesteld.
Volgens de KLM was deze luchtvaartmaatschappij echter op geen enkele manier bij het voorval betrokken. „Het gaat om een incident tussen twee vliegtuigen”, aldus een woordvoerster. KLM was hier op geen enkele manier bij betrokken, want het toestel vloog voldoende hoog om hier iets van te merken. Het is bij ons dan ook niet eens als incident geregistreerd.”
https://www.noordhollands(...)vliegtuigen-in-india
deze kon ik ff snel vinden. maar zag ergens kortgeleden een jaaroverzicht voorbijkomen van incidenten.quote:Op zondag 30 december 2018 15:31 schreef Piles het volgende:
TCAS werkt
En hoe kom je er in godsnaam bij dat dit regelmatig boven Nederland gebeurt
Is wat vliegen haters zagen.quote:Op zondag 30 december 2018 15:22 schreef Nikonlover het volgende:
Geen gevaar hoor Drink maar rustig je koffie op.
Bij het eerste artikel is er concreet heel weinig info bekend maar doet Metronieuws zelf maar alvast wat hijgerig giswerk. Bij het artikel van de Volkskrant lijkt er sprake van een menselijke fout (wel een ernstige, daar niet van), maar hebben de veiligheidssystemen wederom hun werk goed gedaan.quote:Op zondag 30 december 2018 15:43 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
deze kon ik ff snel vinden. maar zag ergens kortgeleden een jaaroverzicht voorbijkomen van incidenten.
https://www.metronieuws.n(...)vliegtuigen-schiphol
https://www.volkskrant.nl(...)liegtuigen~b13bd18e/
Verticaal zo'n 300 meter, achter elkaar zo'n 5 km.quote:FAA regulations:
For a commercial airliner (as the question asked), separation will usually be at least 3 miles laterally, or 1,000 feet vertically. In the enroute environment -- at higher operating speeds above 10,000 feet and based on the type of Radar and distance from the antennae -- a 5 mile rule is applied laterally. This is true in most but not all situations. There are exceptions: see below.
Note also the "or": it is allowed (and in fact rather common) for two jets to cross paths at the same moment, with one 1,000 feet directly above the other. The 3 miles is only required if the jets do not have at least 1,000 feet of vertical separation.
TCAS heeft hier geen rol gespeeld, de controller heeft tijdig lateraal ingegrepen.quote:Op zondag 30 december 2018 15:31 schreef Piles het volgende:
TCAS werkt
En hoe kom je er in godsnaam bij dat dit regelmatig boven Nederland gebeurt
Air Crash Investigation doet ook net niet crashes.quote:Op zondag 30 december 2018 15:39 schreef TLC het volgende:
Nee mensen, gelukkig geen nieuwe aflevering in de maak dus van Air Crash Investigation
Knappe terrorist die een vliegtuig op kruishoogte neerhaalt vanaf de grond. Of je moet bang zijn voor triggerhappy Amerikanen.quote:Op zondag 30 december 2018 17:09 schreef Toefjes het volgende:
Oh jee. Over een maandje zit ik op die vlucht. Dacht dat het moment dat we pal over Kaboel heen vliegen altijd het spannendste moment was.
Fixed.quote:Op zondag 30 december 2018 17:20 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Knappe terrorist die een vliegtuig op kruishoogte neerhaalt vanaf de grond. Of je moet bang zijn voor triggerhappy Amerikanen. Russen.
Laat dat maar aan Nikonlover over.quote:Op zondag 30 december 2018 18:27 schreef BlackEyedAngel het volgende:
Solo.. You're telling me nothing happened..
Geen ongeluk gebeurd en alsnog nieuws
De controller heeft een beetje zitten kontvingeren bedoel je, anders was er nooit sprake van TCAS.quote:Op zondag 30 december 2018 16:14 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
TCAS heeft hier geen rol gespeeld, de controller heeft tijdig lateraal ingegrepen.
Maar inderdaad, als hij dat niet zou hebben gedaan zou TCAS zijn werk hebben gedaan
Er was ook geen sprake van een resolution TCAS.quote:Op zondag 30 december 2018 19:16 schreef Nobu het volgende:
[..]
De controller heeft een beetje zitten kontvingeren bedoel je, anders was er nooit sprake van TCAS.
Ah, het was dus nóg minder spannend dan ik al dacht.quote:Op zondag 30 december 2018 19:19 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Er was ook geen sprake van een resolution TCAS.
Je ziet op Flightradar ook dat de twee andere vliegtuigen nooit van hoogte veranderen, slechts van richting (op aangeven van de controller, nadat die 747 boven zijn geklaarde hoogte uitklom).
quote:Op zondag 30 december 2018 19:21 schreef Nobu het volgende:
[..]
Ah, het was dus nóg minder spannend dan ik al dacht.
De trend afgelopen tien jaar laat het tegenovergestelde zien; kleinere toestellen en meer directe routes. En dat gaat niet veranderen.quote:Op zondag 30 december 2018 15:44 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Tijd voor grotere vliegtuigen en de controlere op vliegroutes moet heel streng blijven.
Die sla ik altijd even over. Ik kijk alleen the real thing.quote:Op zondag 30 december 2018 16:21 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
Air Crash Investigation doet ook net niet crashes.
Ik heb er twee live gezien, weliswaar op vliegshows, één met dodelijke afloop, onprettig..quote:Op zondag 30 december 2018 20:46 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Die sla ik altijd even over. Ik kijk alleen the real thing.
En over hoeveel promille hebben we het dan?quote:Op zondag 30 december 2018 15:43 schreef Nikonlover het volgende:
deze kon ik ff snel vinden. maar zag ergens kortgeleden een jaaroverzicht voorbijkomen van incidenten.
Flightradar.quote:Op zondag 30 december 2018 19:19 schreef Drekkoning het volgende:
Je ziet op Flightradar ook dat de twee andere vliegtuigen nooit van hoogte veranderen, slechts van richting (op aangeven van de controller, nadat die 747 boven zijn geklaarde hoogte uitklom).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |