abonnement Unibet Coolblue
pi_184082015
Ik ben geboren in 1990, maar merk vaak dat als ik geconfronteerd word met films, muziek, belden, foto's uit voor die tijd (zo'n beetje tussen 1960-1989) dat ik daar een soort nostalgisch gevoel bij ervaar, gecombineerd met weemoed ofzo.

Dit terwijl ik in die tijd zelf nog niet eens leefde, en die tijd vooral ken uit de verhalen van mijn ouders hoe zij in de kroeg dansten op funk / disco / abba enzo.

Herkent iemand dit? :P Vind het best raar.

Edit : het is zelfs zo dat ik nog meer nostalgie ervaar bij muziek uit de 70/80 er jaren, dan bijvoorbeeld bij Happy Hardcore uit de 90's, terwijl ik die jaren wel (deels) bewust heb meegemaakt.
pi_184082130
Ik herken dit wel.
Ik ben van 82 maar heb zoiets met alles uit de tijd van de Vietnamoorlog.
De muziek, de beelden uit Vietnam en nog gekker, het geluid van een Huey helicopter.
Vallen is niet erg, blijven liggen wel...
pi_184082204
Dit heb ik ook wel. Ook wel over nagedacht waardoor dit komt.

Denk dat het in mijn geval komt doordat ik de hedendaagse maatschappij erg confronterend, competitief en veeleisend vind.

Vroeger (nog niet eens zo heel lang geleden, voor mijn gevoel was rond 2008 het kantelpunt) was de maatschappij voor mijn gevoel eenvoudiger. Dit is denk ik ook wat mij aantrekt in muziek / beelden van die tijd.

Edit : het hoeven bij mij dus niet eens echt oude beelden te zijn. Maar bijvoorbeeld het NL elftal van 2008 blijft mijn referentiekader, omdat dit voor mij hét elftal was. De muziek uit <2000 blijft mijn referentiekader waaruit ik mijn identiteit herleid, etc.
pi_184082432
Binding niet, maar ik heb wel een grote interesse in historie.

Ik denk overigens dat het verleden vooral in retrospectief eenvoudiger en overzichtelijker lijkt doordat het geweest is en dus (min of meer) vaststaat. Het heden en vooral de toekomst zijn onduidelijker.
pi_184082561
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2018 11:16 schreef DesertGlory het volgende:
Ik ben geboren in 1990, maar merk vaak dat als ik geconfronteerd word met films, muziek, belden, foto's uit voor die tijd (zo'n beetje tussen 1960-1989) dat ik daar een soort nostalgisch gevoel bij ervaar, gecombineerd met weemoed ofzo.

Dit terwijl ik in die tijd zelf nog niet eens leefde, en die tijd vooral ken uit de verhalen van mijn ouders hoe zij in de kroeg dansten op funk / disco / abba enzo.

Herkent iemand dit? :P Vind het best raar.

Edit : het is zelfs zo dat ik nog meer nostalgie ervaar bij muziek uit de 70/80 er jaren, dan bijvoorbeeld bij Happy Hardcore uit de 90's, terwijl ik die jaren wel (deels) bewust heb meegemaakt.
Ik heb juist trek in de toekomst en geen enkele heimwee naar vroegere tijden.

Laat staan dus naar tijden waarin ik niet geleefd heb.
pi_184082605
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2018 11:34 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Binding niet, maar ik heb wel een grote interesse in historie.

Dat heb ik dan weer wel.
pi_184083317
Herken het wel een beetje. Het idee dat alles toen vast knusser, gezelliger en simpeler was.
In werkelijkheid is alles denk ik nu een stuk beter, mooier en zijn er veel meer mogelijkheden. Maar ja, ken dat gevoel wel als ik naar oude beelden kijk en zo van 'toen'.
Eens kijken
pi_184083653
Ik vind vooral de popmuziek uit die tijden leuker dan de popmuziek waarmee ik daadwerkelijk opgroeide, maar verder herken ik het verhaal uit de OP niet echt. Maar ik zag laatst iets op de tv van mensen die zich massaal kleden en gedragen alsof ze uit 1920-1935 komen. Die vind ik niet helemaal wijs. :P
-nee-
pi_184154411
Reïncarnatie? ;)

Ik herken het wel, ik heb het ook met een bepaalde periode en land.
Protège moi de mes désirs.
pi_184249010
Amerika in de sixties. Dat moet een heerlijke tijd zijn geweest. Geen internet. Het leven eenvoudig en welvarend.

Door zo'n serie als Mad Men krijg ik echt een verlangen naar vervlogen tijden.

Moet wel zeggen als ik toen dezelfde prutsbaan had gehad als nu dan moet ik blij zijn dat ik nu leef :')

Qua binding voel ik ook meer binding voor andere landen dan voor Nederland. Wat een kil land vind ik dit toch. Mensen uit andere landen zijn gewoon veel warmer en socialer.
pi_184249251
Herkenbaar. Ben van de 80's maar ervaar sterke 'weemoed' met de 60's/70's. Vooral in bv oude winkels met veel spullen uit die tijd overvalt het me soms.
-
pi_184249319
Ik heb dat totaal niet ik ben van 77 de generatie voor mij waren van die klotehippies en na mij kwamen de nutteloze millennials ik zit precies goed ga je verder terug dan stond je als je je kindertijd overleefde de rest van je leven tot je enkels in de stront en mocht je 1x per week in bad. Ga je verder naar voren dan moet je op een gegeven moment in je leven verkassen omdat deze planeet volkomen uitgewoond is. Al hoop ik dat laatste pas over 80 jaar gebeurt net na mijn dood.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  maandag 7 januari 2019 @ 18:40:01 #13
240618 Micson
The lonely stoner
pi_184265150
Valse nostalgie. Iedere generatie hunkert naar de onbereikbare tijd van een andere generatie. Midnight in Paris is wel een aardige film die precies over dit gevoel gaat.

Midnight in Paris (2011) - IMDb
  † In Memoriam † maandag 7 januari 2019 @ 18:45:39 #14
230491 Zith
pls tip
pi_184265246
Mja, maar Nederland was fucking shit in the periodes.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  maandag 7 januari 2019 @ 18:54:17 #15
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184265418
Als je van 1990 bent kun je in je vroege jeugd nog de Easy Tune (en aanverwanten) hebben gehoord. Een stroming die veel teruggreep op de 50s, 60s en 70s, en zelfs nieuwe bands konden op het hippietijdperk teruggrijpen als Delight (D*Light), niet alleen in muziek maar ook in stijl. Midden jaren '90 was er zelfs de aanzet van "foute muziek", veel disco en synthpop. Toen zag je ook oude punkbands weer optreden.
In veel samples uit de 90s en later hoor je liedjes van de 70s (soul, disco) en 80s.

Op diezelfde manier kreeg je als kind uit ca 1970 te maken met 50s nostalgie (Grease, Happy Days, en covers van muziek uit die tijd).
pi_184265519
jazeker ik ben van "83 maar hoe ouder hoe ik aan het worden ben hoe meer ik eigenlijk denk dat ik liever een jaar of 20 eerder was geboren. En dat is niet alleen qua muziek, want die kun je nu nog luisteren. Maar meer de meer simpelere manier van leven.
Wellicht zwaarder, maar simpeler als nu iig.
Do what you love, love what you do!
  maandag 7 januari 2019 @ 19:00:49 #17
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184265526
Als kind van de 70s was er verder weinig nostalgie natuurlijk. De 60s was de generatie waartegen je je afzette, de 50s waren van de wederopbouw en armoede (in Europa), de 40s de oorlog en de 30s crisis en armoe.
Voor de 50s was er geen echte jeugdcultuur en die kwam bij ons pas in de 60s, dus daar had je ook niet veel aan.

Ik denk ook dat de slechtere dingen van die tijd minder aandacht krijgen in het nostalgische circuit. In elk geval is het plaatje niet compleet. Van die hippies en Beatles moet ik niet veel hebben, maar in de garagerock zie je de voorlopers van de punk en die subculturen zijn mateloos interessant. Zoals je in de 70s als de aanzet hebt rot House en Acid.
pi_184265550
Komt door je ziels vorige levens
  maandag 7 januari 2019 @ 19:03:07 #19
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184265553
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2019 19:00 schreef kree het volgende:
jazeker ik ben van "83 maar hoe ouder hoe ik aan het worden ben hoe meer ik eigenlijk denk dat ik liever een jaar of 20 eerder was geboren. En dat is niet alleen qua muziek, want die kun je nu nog luisteren. Maar meer de meer simpelere manier van leven.
Wellicht zwaarder, maar simpeler als nu iig.
Wat bedoel je precies met simpeler? Ik vind het nu simpeler dan in de 70s of 80s. Op reis gaan was ingewikkeld, bijvoorbeeld. Informatie zoeken. Gelijkgestemde mensen vinden. Altijd ingewikkeld toen.
pi_184265618
quote:
1s.gif Op maandag 7 januari 2019 19:03 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Wat bedoel je precies met simpeler? Ik vind het nu simpeler dan in de 70s of 80s. Op reis gaan was ingewikkeld, bijvoorbeeld. Informatie zoeken. Gelijkgestemde mensen vinden. Altijd ingewikkeld toen.
Om een voorbeeld te noemen, mobieltjes (bereikbaar moeten zijn) Internet wat alles overheerst. Te veel technologie. Die iedereen er dus maar meer gestressed over maakt. dat idee een beetje.

Wellicht zie ik het verleden toch ook wel te mooi in hoor. Maar ik kom nog net wel uit de tijd dat er net computers kwamen en mobieltjes enzo. En die had ik pas toen ik 16 was. Weet niet of het allemaal wel zo goed is. voordelen heeft het zeker. Maar ook nadelen.
Do what you love, love what you do!
  maandag 7 januari 2019 @ 19:11:09 #21
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184265696
quote:
12s.gif Op maandag 7 januari 2019 19:06 schreef kree het volgende:

[..]

Om een voorbeeld te noemen, mobieltjes (bereikbaar moeten zijn) Internet wat alles overheerst. Te veel technologie. Die iedereen er dus maar meer gestressed over maakt. dat idee een beetje.

Wellicht zie ik het verleden toch ook wel te mooi in hoor. Maar ik kom nog net wel uit de tijd dat er net computers kwamen en mobieltjes enzo. En die had ik pas toen ik 16 was. Weet niet of het allemaal wel zo goed is. voordelen heeft het zeker. Maar ook nadelen.
Je bent niet verplicht een mobieltje te kopen en/of bereikbaar te zijn.
Het is wel een stuk simpeler dan altijd kleingeld (kwartjes) bij je dragen, zoeken naar een openbare telefoon(cel), wachten tot de rij voor je klaar was, nummer opzoeken (als je mazzel had hingen de telefoonboeken er nog) en dan pas bellen.
pi_184265732
quote:
1s.gif Op maandag 7 januari 2019 19:11 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Je bent niet verplicht een mobieltje te kopen en/of bereikbaar te zijn.
Het is wel een stuk simpeler dan altijd kleingeld (kwartjes) bij je dragen, zoeken naar een openbare telefoon(cel), wachten tot de rij voor je klaar was, nummer opzoeken (als je mazzel had hingen de telefoonboeken er nog) en dan pas bellen.
Nou dat is het punt, je bent wel verplicht om een mobiel te hebben. Al het werk wat ik tot nu toe heb gehad is het niet te ontwijken. Sterker nog je moet het wel hebben. :)
Do what you love, love what you do!
  maandag 7 januari 2019 @ 19:38:58 #23
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184266213
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2019 19:13 schreef kree het volgende:

[..]

Nou dat is het punt, je bent wel verplicht om een mobiel te hebben. Al het werk wat ik tot nu toe heb gehad is het niet te ontwijken. Sterker nog je moet het wel hebben. :)
Je bent niet verplicht hem altijd aan te hebben. Zie ook arbeidstijdenwet
  † In Memoriam † maandag 7 januari 2019 @ 19:40:21 #24
230491 Zith
pls tip
pi_184266247
quote:
1s.gif Op maandag 7 januari 2019 19:38 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Je bent niet verplicht hem altijd aan te hebben. Zie ook arbeidstijdenwet
Maar het is zo makkelijk 😐
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  maandag 7 januari 2019 @ 19:40:29 #25
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_184266249
Ja en ik draag zelfs vooral jaren zestig jurkjes en zo.

Die muziek is gewoon goed en hou ik meer van dan de muziek van nu.

Hoewel ik ook voor bon Jovi, Iron Maiden en flogging Molly warm Kan lopen hoor.
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')