abonnement Unibet Coolblue
pi_184068460
Hi!

Sinds kort ben ik in bezit van een (eenvoudige) geuidskaart (de Behringer UMC 202HD). Daarnaast heb ik een een condensator microfoon gekocht om op deze manier mijn gitaarspel af en toe op te kunnen nemen en terug te kunnen luisteren.

Echter klinkt het niet soepel. Alles staat juist ingesteld en ik krijg ook daadwerkelijk wel geluid binnen in Ableton live. Echter lijkt het geluid wat te haperen. Laatst nog op een andere manier getest toen een vriendin er was: we hebben toen een backing track gedownload en zij heeft hier overheen gezongen. Eigenlijk hetzelfde verhaal: Haar zanglijn was niet soepel opgenomen.

Iemand enig idee hoe dit kan? De laptop is meer dan snel genoeg om dit soort taken uit te kunnen voeren. De juiste drivers heb ik na het inpluggen van de geluidskaart geïnstalleerd.

Nick
  zaterdag 29 december 2018 @ 20:21:02 #2
241156 M1stral
Denim Connaisseur
pi_184069054
ASIO, Google daar eens op. Zijn low latency drivers voor geluidsapparatuur/hardware.
[b]Op dinsdag 11 oktober 2011 23:06 schreef zwartemarktplaats het volgende:[/b]
Als Momotaro een voetbalteam was dan had jij waarschijnlijk een stadionverbod :P
Blog
pi_184069424
ASIO buffer size kan te hoog of (waarschijnlijker) te laag zijn. Met een te lage buffer krijgt je systeem onvoldoende tijd om het signaal te verwerken en gaat e.e.a. haperen. Bij een te hoge buffer krijg je een flinke vertraging tussen brongeluid en registratie, maar geen haperingen.

Kan ook zijn dat je op te hoge samplerate of bit resolutie opneemt voor je laptop. 96Khz 24bit is best een flinke stream om te verwerken. Als je tegelijk ook nog een rits aan VST/Au plugins hebt draaien dan kan je processor het al snel heet krijgen en kan het ook gaan stotteren.
graag verwijderen
pi_184086594
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2018 20:21 schreef M1stral het volgende:
ASIO, Google daar eens op. Zijn low latency drivers voor geluidsapparatuur/hardware.
Kende ik niet, meteen maar even gedownload!

quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2018 20:32 schreef fyah het volgende:
ASIO buffer size kan te hoog of (waarschijnlijker) te laag zijn. Met een te lage buffer krijgt je systeem onvoldoende tijd om het signaal te verwerken en gaat e.e.a. haperen. Bij een te hoge buffer krijg je een flinke vertraging tussen brongeluid en registratie, maar geen haperingen.

Kan ook zijn dat je op te hoge samplerate of bit resolutie opneemt voor je laptop. 96Khz 24bit is best een flinke stream om te verwerken. Als je tegelijk ook nog een rits aan VST/Au plugins hebt draaien dan kan je processor het al snel heet krijgen en kan het ook gaan stotteren.
Buffer size staat op 512 samples, dit kan ik overigens niet veranderen.

Ik snap er niks van. Allemaal filmpjes op youtube gevolgd en alles moet in principe goed staan. Volgende probleem waar ik tegenaan loop is dat alles wat ik opneem haal zacht is. Ik moet alle volumeschuiven in de mixer op 100 zetten om een ´normaal´ geluid te krijgen..
pi_184161703
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2018 14:09 schreef nickhguitar het volgende:

[..]

Kende ik niet, meteen maar even gedownload!

[..]

Buffer size staat op 512 samples, dit kan ik overigens niet veranderen.

Ik snap er niks van. Allemaal filmpjes op youtube gevolgd en alles moet in principe goed staan. Volgende probleem waar ik tegenaan loop is dat alles wat ik opneem haal zacht is. Ik moet alle volumeschuiven in de mixer op 100 zetten om een ´normaal´ geluid te krijgen..
Als je de juiste drivers van je kaart reeds geinstalleerd hebt dan heb je geen andere ASIO driver nodig. Sterker nog, degene die bij je kaart hoort is degene die je exclusief wil.

Buffer size kan je wellicht enkel wijzigen wanneer je geen ASIO-exclusief programma hebt draaien. Dingen zoals Ableton, Cubase, etc claimen de ASIO runtime waardoor je tijdens die sessie de buffer niet meer kan veranderen. BUffer dus 'offline' aanpassen als je dat wil. 512 is redelijk aan de hoge kant voor live opname/verwerking. Daar kan een 20-tal milliseconden latency uit voortkomen dus die lichte vertraging komt daardoor. Met een laptop ga je helaas niet super strak kunnen processen, maar probeer eens 256 samples buffer als de latency je in de weg zit.

Wat doet je CPU (qua load, percentage) wanneer je opneemt? Is je laptop helemaal tilt tijdens opnemen of kan ie het prima aan? Je wil voor opname altijd een processor (en RAM) die het allemaal realtime wel getrokken krijgt. Als het te veel wordt dan gaat alles stotteren. Hoe kleiner de ASIO buffer, hoe zwaarder het voor je systeem.

Volume is relatief en dat is compleet afhankelijk van je chain. Meestal met volumeproblemen gaat het al fout in de gain stage. Dat is dus de allereerste fase van de opname. Instrument output, preamp gain, gain op de mixer, dat soort dingen. Software volume is kunstmatig dus doorgaans zit daar niet je issue
graag verwijderen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')