abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_184065399
registreer om deze reclame te verbergen
Hi fokkers,

Onlangs ben ik verhuisd vanuit mijn huurwoning (vrije sector), ik heb hier ongeveer 1,5j gewoond en huurde de woning gemeubileerd. Bij het moment van uitchecken viel het me al op dat de verhuurder (een particulier) enorm kritisch was en naar zaken aan het kijken was die naar mijn idee standaard zijn bij het verlaten van een huurwoning en waar je als verhuurder dus ook gewoon vooraf al rekening moet houden. Dit zeker ook aangezien de woning volledig schoon was gemaakt en alles er keurig bij lag.

Nu een aantal dagen later krijg ik een e-mail met de kosten die hij voor e.e.a. in rekening wil brengen. Het gaat hierbij om het volgende:
- Schoonmaken van de gordijnen vanwege kattenharen (niets over opgemerkt bij de uitcheck en de verhuurder wist dat er een kat was).
- Koffiezetapparaat schoonmaken.
- Oven schoonmaken.
- Vaatwasser schoonmaken.
- Stofzuigerzak verwisselen (niets over opgemerkt bij uitcheck).
- Afzuigkap schoonmaken.
- Droger schoonmaken. (niets over opgemerkt bij uitcheck).
- Ramen schoonmaken. (niets over opgemerkt bij uitcheck).
- Douche schoonmaken. (niets over opgemerkt bij uitcheck).

Dit alles is door hemzelf schoongemaakt tegen een door hem bedacht tarief van 25 EUR per uur, totale kosten EUR 150. Wat mij betreft is i het uurtarief exorbitant hoog en (ii) zijn dit allemaal zaken die niet onder 'schade' meer dan gebruikersschade vallen.

Alvorens ik hierover terugkoppel naar de verhuurder zou ik graag horen hoe jullie hier tegenaan kijken. Zijn dit redelijke kosten of zijn dit standaard werkzaamheden die je als verhuurder mag verwachten bij een gemeubileerde verhuur?

Het huurcontract vermeld hier verder niets specifieks over.
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 29 december 2018 @ 18:21:35 #2
408813 crew  trein2000
pi_184065455
Lijkt me niet de bedoeling. Maar succes met terughalen. Bekend probleem dit, borg moet je eigenlijk direct afschrijven. Als wat je terugkrijgt is bonus.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  zaterdag 29 december 2018 @ 18:24:14 #3
480915 Linkse_krijger
Drie keer rechts is ook links
pi_184065508
Heb je een rechtsbijstandverzekering?
pi_184065545
registreer om deze reclame te verbergen
Wellicht houdt de verhuurder andere standaarden aan mbt schoonmaak.

Zijn de genoemde zaken door jou wel schoongemaakt voor het verlaten?
.
pi_184065551
En daarom de laatste maand van de huur zelf al verrekenen met de borg. (Door dus de laatste maand niet te betalen).
"Pools are perfect for holding water"
  zaterdag 29 december 2018 @ 18:28:27 #6
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_184065592
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2018 18:26 schreef probeer het volgende:
En daarom de laatste maand van de huur zelf al verrekenen met de borg. (Door dus de laatste maand niet te betalen).
Wat niet mag.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_184065595
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 december 2018 18:26 schreef Fer het volgende:
Wellicht houdt de verhuurder andere standaarden aan mbt schoonmaak.
Aardige standaard dan, als hij daar serieus 6 uur mee bezig is. Kan makkelijk in de helft van de tijd.

quote:
Zijn de genoemde zaken door jou wel schoongemaakt voor het verlaten?
Goede vraag wel.
"Pools are perfect for holding water"
pi_184065647
Ik vind het niet meer dan normaal dat een gestoffeerd/gemeubileerde woning perfect schoongemaakt wordt, als er van bewoner gewisseld wordt.

Dat doe je niet in 3 uur, dat is even afstoffen.
.
pi_184065667
Hij had bij de uitcheck aan moeten geven dat deze dingen niet goed waren en jou de kans moeten geven dit zelf schoon te maken.
Victory or defeat it's up to me to decide.
pi_184065698
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2018 18:28 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Wat niet mag.
Klopt. Dit lijkt echter ook niet te mogen, of iig niet binnen redelijkheid vallen. En dan kies ik liever voor de 'mag niet' situatie die me geen geld kost.
"Pools are perfect for holding water"
pi_184065794
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 december 2018 18:30 schreef Fer het volgende:
Ik vind het niet meer dan normaal dat een gestoffeerd/gemeubileerde woning perfect schoongemaakt wordt, als er van bewoner gewisseld wordt.

Dat doe je niet in 3 uur, dat is even afstoffen.
Een hele gemeubileerde woning perfect schoon maken doe je niet in 3 uur nee.

quote:
- Schoonmaken van de gordijnen vanwege kattenharen (niets over opgemerkt bij de uitcheck en de verhuurder wist dat er een kat was).
- Koffiezetapparaat schoonmaken.
- Oven schoonmaken.
- Vaatwasser schoonmaken.
- Stofzuigerzak verwisselen (niets over opgemerkt bij uitcheck).
- Afzuigkap schoonmaken.
- Droger schoonmaken. (niets over opgemerkt bij uitcheck).
- Ramen schoonmaken. (niets over opgemerkt bij uitcheck).
- Douche schoonmaken. (niets over opgemerkt bij uitcheck).
Dit perfect schoonmaken kan echter makkelijk in 3 uur. Iig bij lange na geen 6 uur.

Edit: Ok, mits het tijdens de huurperiode redelijk schoon gehouden is en er niet 1,5 jaar aan vuil aan vast zit.
"Pools are perfect for holding water"
pi_184065974
Thanks voor alle snelle reacties. Ik denk ook dat dit in vee kortere tijd schoongemaakt kan worden, maar wil niet direct de discussie die kant op brengen. De meest objectieve weg zou zijn dat dit geen kosten ‘meer dan standaard gebruikersschade’ zijn waardoor hier überhaupt geen borg voor mag worden ingehouden. Als dat niet werkt dan wil ik het liefst wat ket het tarief doen, er is toch geen enkele schoonmaker die 25¤ p/u betaald krijgt?
pi_184066134
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2018 18:44 schreef Lavezzi het volgende:
Thanks voor alle snelle reacties. Ik denk ook dat dit in vee kortere tijd schoongemaakt kan worden, maar wil niet direct de discussie die kant op brengen. De meest objectieve weg zou zijn dat dit geen kosten ‘meer dan standaard gebruikersschade’ zijn waardoor hier überhaupt geen borg voor mag worden ingehouden. Als dat niet werkt dan wil ik het liefst wat ket het tarief doen, er is toch geen enkele schoonmaker die 25¤ p/u betaald krijgt?
Goed punt. Eerst de wel-niet discussie, dan pas de hoeveel. Niet dat je een van beide gaat winnen trouwens.
"Pools are perfect for holding water"
pi_184066517
25 is best een redelijk uurtarief voor een (legale) schoonmaker.

Daarnaast dien je de woning ook gewoon netjes achter te laten. Als ik in een nieuwe woning kom zou ik het ook niet accepteren als de oven niet schoon is, er kattenharen op de gordijnen zitten (zou direct allergische reacties krijgen overigens), etc. Dat vind ik geen gebruikersschade, dat is gewoon ranzig en niet meer dan normaal dat je dat schoonmaakt voordat je vertrekt.

Nu heb ik last van lichte smetvrees vermoed ik, maar ik kan me voorstellen dat je als verhuurder niet een huis zo op wil leveren. Was wel netjes geweest als het bij het uitchecken benoemd was.
  zaterdag 29 december 2018 @ 19:11:25 #15
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_184066648
Standaard manier van een huurder om je te naaien of het nou een wbv is of een particulier. Opeens vinden ze allerlei gebreken die tegen exorbitante kosten opgelost moeten worden.

Bijzonder laag, maar helaas kun je er weinig tegen doen.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  zaterdag 29 december 2018 @ 19:12:11 #16
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_184066681
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2018 18:32 schreef probeer het volgende:

[..]

Klopt. Dit lijkt echter ook niet te mogen, of iig niet binnen redelijkheid vallen. En dan kies ik liever voor de 'mag niet' situatie die me geen geld kost.
Uiteindelijk kost het je natuurlijk meer geld als de deurwaarder aan de deur staat om een maand huur plus kosten bij je te komen halen. Maar goed, het is een keuze die je kunt maken.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_184066815
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2018 18:31 schreef madam-april het volgende:
Hij had bij de uitcheck aan moeten geven dat deze dingen niet goed waren en jou de kans moeten geven dit zelf schoon te maken.
Dit dus.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  zaterdag 29 december 2018 @ 19:17:59 #18
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_184066877
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 december 2018 19:16 schreef baskick het volgende:

[..]

Dit dus.
Dat deden ze bij mij in een compleet leeg huis (alles was al verhuist) en met een deadline van een uur want dan staat de nieuwe huurder voor de deur. Wat moet je dan?
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_184067117
Ik vind het aantal uren en uurtarief best meevallen, maar volgens mij is het veel simpeler: De verhuurder moet aangeven wat er mis is en jou de gelegenheid geven om dit te laten maken of schoonmaken. De zaken waar geen opmerking over gemaakt is, zou hij dus niet zomaar in één keer bij jou in rekening mogen brengen.

De overige zaken heb je blijkbaar wel wat over gehoord, maar niet (naar zijn wens) schoongemaakt? Neem aan dat er gezamenlijk een lijst is opgemaakt en dat dit schriftelijk is vastgelegd? Dat is wel zo verstandig om discussies te voorkomen. Dan kan je alleen nog discussie hebben over de mate van schoonmaken.
pi_184067129
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2018 19:17 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Dat deden ze bij mij in een compleet leeg huis (alles was al verhuist) en met een deadline van een uur want dan staat de nieuwe huurder voor de deur. Wat moet je dan?
Strakke planning, wel. Als jij het niet binnen een uur redt, hoe gaat hij het dan zelf (laten) fixen in dat uur?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  zaterdag 29 december 2018 @ 19:26:44 #21
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_184067172
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 december 2018 19:25 schreef baskick het volgende:

[..]

Strakke planning, wel. Als jij het niet binnen een uur redt, hoe gaat hij het dan zelf (laten) fixen in dat uur?
Geen idee, dat was ook mijn wedervraag. Nooit antwoord op gehad, wel een dikke rekening van de "schoonmaakkosten" Ik heb er nog een hele rel over gemaakt, maar uiteindelijk kun je beter tegen de muur praten.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_184067224
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2018 18:44 schreef Lavezzi het volgende:
Thanks voor alle snelle reacties. Ik denk ook dat dit in vee kortere tijd schoongemaakt kan worden, maar wil niet direct de discussie die kant op brengen. De meest objectieve weg zou zijn dat dit geen kosten ‘meer dan standaard gebruikersschade’ zijn waardoor hier überhaupt geen borg voor mag worden ingehouden. Als dat niet werkt dan wil ik het liefst wat ket het tarief doen, er is toch geen enkele schoonmaker die 25¤ p/u betaald krijgt?
Minimumtariep zzp is ¤35 dan heb je minimumloon.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_184067431
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2018 19:25 schreef Schuifpui het volgende:
Ik vind het aantal uren en uurtarief best meevallen, maar volgens mij is het veel simpeler: De verhuurder moet aangeven wat er mis is en jou de gelegenheid geven om dit te laten maken of schoonmaken. De zaken waar geen opmerking over gemaakt is, zou hij dus niet zomaar in één keer bij jou in rekening mogen brengen.

De overige zaken heb je blijkbaar wel wat over gehoord, maar niet (naar zijn wens) schoongemaakt? Neem aan dat er gezamenlijk een lijst is opgemaakt en dat dit schriftelijk is vastgelegd? Dat is wel zo verstandig om discussies te voorkomen. Dan kan je alleen nog discussie hebben over de mate van schoonmaken.
Ik heb de verhuurder verteld dat wij tav de punten die hij opschreef mbt schoonmaken, dit graag zelf zouden doen om zo geen onnodige kosten te maken. De verhuurder gaf aan dat dat niet zo werkt omdat alles bij de checkout geregeld moest zijn.. daarnaast moest hij op een bepaald tijdstip weer weg omdat hij geen tijd had om te wachten/later terug te komen.

Tijdens de checkout had ik niet genoeg (juridische) munitie om hier wat tegenin te brengen (verder dan: volgens mij werkt dat niet zo.. kwam ik op dat moment niet), maar achteraf inderdaad gezien dat wij als huurders de kans moeten krijgen eea zelf te fixen. Enfin, hij zou ons nog per email berichten maar nu is het werk dus al gedaan..
pi_184067520
Dat lijkt mij een koopje eerlijk gezegd en zou ik lachend aftikken.
Charity is injurious unless it helps the recipient to become independent of it.
Socialisten vechten allang niet meer tegen het kapitalisme maar tegen de realiteit.
pi_184067609
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 december 2018 19:35 schreef Lavezzi het volgende:

[..]

Ik heb de verhuurder verteld dat wij tav de punten die hij opschreef mbt schoonmaken, dit graag zelf zouden doen om zo geen onnodige kosten te maken. De verhuurder gaf aan dat dat niet zo werkt omdat alles bij de checkout geregeld moest zijn.. daarnaast moest hij op een bepaald tijdstip weer weg omdat hij geen tijd had om te wachten/later terug te komen.

Tijdens de checkout had ik niet genoeg (juridische) munitie om hier wat tegenin te brengen (verder dan: volgens mij werkt dat niet zo.. kwam ik op dat moment niet), maar achteraf inderdaad gezien dat wij als huurders de kans moeten krijgen eea zelf te fixen. Enfin, hij zou ons nog per email berichten maar nu is het werk dus al gedaan..
Ik weet niet hoeveel je hier juridisch aan had kunnen doen. Waarschijnlijk staat er iets in je contract over het achterlaten in de staat waarin het aan de huurder opgeleverd is, maar welke staat dat was en welke standaard daarbij gehanteerd wordt wordt een welles nietes verhaal
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')