abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 28 december 2018 @ 19:08:35 #1
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_184037749
En dan bedoel ik de huidige vorm die in de meeste ontwikkelde landen wordt gebruikt.

Had vandaag een discussie met wat vrienden over hoe voordelig het is als de gehele volwassen bevolking een stem uit kan brengen.
De gemiddelde stemgerechtigde is te dom om rationele keuzes te maken gebaseerd op feiten.

Hoe zou de bevolking er bijvoorbeeld uit zien als enkel mensen met een IQ van boven de 130 mochten stemmen? Of bijvoorbeeld enkel mensen met een WO opleidingsniveau?

Een korte politieke conversatie met een willekeurige stemgerechtigde maakt mij alle vertrouwen in de democratie verliezen...
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_184039025
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 19:08 schreef Mikeytt het volgende:
En dan bedoel ik de huidige vorm die in de meeste ontwikkelde landen wordt gebruikt.

Had vandaag een discussie met wat vrienden over hoe voordelig het is als de gehele volwassen bevolking een stem uit kan brengen.
De gemiddelde stemgerechtigde is te dom om rationele keuzes te maken gebaseerd op feiten.

Hoe zou de bevolking er bijvoorbeeld uit zien als enkel mensen met een IQ van boven de 130 mochten stemmen? Of bijvoorbeeld enkel mensen met een WO opleidingsniveau?

Een korte politieke conversatie met een willekeurige stemgerechtigde maakt mij alle vertrouwen in de democratie verliezen...
Rare beschrijving democratie als een middel.
Het beste bestuur gaat niet zozeer om efficiëntie naar mijn idee maar vooral ook over draagvlak creëren/hebben.

Daarnaast splinter, balk oog.

Zou jij zelf stemrecht moeten/mogen hebben met de manier waarop je een grote groep mensen als minderwaardig wegzet?
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
  vrijdag 28 december 2018 @ 19:52:20 #3
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_184039176
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 19:47 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Rare beschrijving democratie als een middel.
Het beste bestuur gaat niet zozeer om efficiëntie naar mijn idee maar vooral ook over draagvlak creëren/hebben.

Daarnaast splinter, balk oog.
Precies. Democratie is gebaseerd op het cultiveren van draagvlak onder de bevolking, niet op het creëeren van een succesvol bestuur.

Splinter balk oog? Waarom is dit relevant? Er wordt nergens gesuggereerd dat ik geen gebreken heb. Intelligente mensen hebben over het algemeen >minder gebreken.
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  vrijdag 28 december 2018 @ 19:53:48 #4
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_184039228
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 19:47 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Zou jij zelf stemrecht moeten/mogen hebben met de manier waarop je een grote groep mensen als minderwaardig wegzet?

Dat ligt eraan waar de laat wordt gelegd. Bij een WO opleiding? Dan zou ik wel stemrecht moeten hebben.

Als de lat zou worden gelegd bij bijvoorbeeld een IQ van 130, dan zou ik geen stemrecht hebben.
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_184039314
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 december 2018 19:52 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

Precies. Democratie is gebaseerd op het cultiveren van draagvlak onder de bevolking, niet op het creëeren van een succesvol bestuur.

Splinter balk oog? Waarom is dit relevant? Er wordt nergens gesuggereerd dat ik geen gebreken heb. Intelligente mensen hebben over het algemeen >minder gebreken.
Slimme mensen zijn er vaak heel goed in de emotionele aap die ze zijn niet te zien en te denken dat ze rationele wezens zijn.
Dat zijn ze niet, ze zijn, net als de rest, eerst en vooral emotionele apen.
Rationeel kunnen denken is heel wat anders dan een daadwerkelijk rationeel wezen zijn.
Slimme mensen zijn er bovengemiddeld goed in zichzelf dingen wijs te maken.

Vooral hoogopgeleiden bezoeken een alternatieve genezer.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
  vrijdag 28 december 2018 @ 20:00:08 #6
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_184039421
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 19:08 schreef Mikeytt het volgende:
De gemiddelde stemgerechtigde is te dom om rationele keuzes te maken gebaseerd op feiten.
Maar toch geen hol uit? Geld is hetgeen wat er toe doet.. Heeft niets met dom of niet dom te maken..
  vrijdag 28 december 2018 @ 20:05:31 #7
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_184039584
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 19:56 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Slimme mensen zijn er vaak heel goed in de emotionele aap die ze zijn niet te zien en te denken dat ze rationele wezens zijn.
Dat zijn ze niet, ze zijn, net als de rest, eerst en vooral emotionele apen.
Rationeel kunnen denken is heel wat anders dan een daadwerkelijk rationeel wezen zijn.
Slimme mensen zijn er bovengemiddeld goed in zichzelf dingen wijs te maken.

Vooral hoogopgeleiden bezoeken een alternatieve genezer.

Nu maak je dus een incorrecte link tussen rationeel denken en emotionele toestand.
Emotioneel zijn staat los van een rationele denkwijze.

En ik snap die NRC link niet helemaal. Heeft die polling zonder onderzochte link tussen deze correlatie toegevoegde waarde in deze?
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_184039632
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 december 2018 20:05 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

Nu maak je dus een incorrecte link tussen rationeel denken en emotionele toestand.
Emotioneel zijn staat los van een rationele denkwijze.

En ik snap die NRC link niet helemaal. Heeft die polling zonder onderzochte link tussen deze correlatie toegevoegde waarde in deze?
Geloven in homeopathie is dus populair onder hoogopgeleiden, hoe rationeel is geloven in homeopathie?

Nog los van allerlei boterzachte wetenschappen zoals economie.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
  vrijdag 28 december 2018 @ 20:13:10 #9
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_184039856
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 20:06 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Geloven in homeopathie is dus populair onder hoogopgeleiden, hoe rationeel is geloven in homeopathie?
Dit bedoel ik.
Een groot deel van de mensen die gebruik maken van homeopathie, zijn hoogopgeleid*

Ik zie in dat artikel echter totaal geen link naar een onderzoek terug waarin het verband en de link tussen deze correlatie wordt onderzocht?
Daar kan ik dus helemaal niks mee.
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_184040097
quote:
14s.gif Op vrijdag 28 december 2018 20:13 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

Dit bedoel ik.
Een groot deel van de mensen die gebruik maken van homeopathie, zijn hoogopgeleid*

Ik zie in dat artikel echter totaal geen link naar een onderzoek terug waarin het verband en de link tussen deze correlatie wordt onderzocht?
Daar kan ik dus helemaal niks mee.
Het gaat me er om dat hoogopgeleide mensen helemaal niet de rationele wezens zijn waar jij ze voor aan ziet.
En ik vind het problematisch dat ze dat vaak ook over zichzelf denken.

Overigens ben ik vooral voorstander van democratie vanuit een gelijkheidsbeginsel, wat dan weer niet betekent dat ik tegen een meritocratische democratie ben.
Dat is zelfs onvermijdelijk, de hoogopgeleiden hebben altijd meer macht en invloed dan de laagopgeleiden.
Voorstellen zoals dat van jou vervallen echter in een soort meritocratuur en dat druist tegen al mijn rechtvaardigheidsgevoel in.
Ook dat is trouwens vooral een emotionele reactie.

Echt rationeel bestuur zou onmenselijk zijn.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_184040193
Het probleem met de huidige democratie zoals we dat in de wereld kennen, is dat de poppetjes in de politiek ge/herkozen moeten worden en daarom campagne moeten voeren, dat kost geld en vormt daardoor een prima moment voor bijvoorbeeld het bedrijfsleven om een donatie te koppelen aan wat lobby-praktijken. Sowieso staan politici tamelijk duidelijk in beeld en zijn daardoor vatbaar voor corruptie.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  vrijdag 28 december 2018 @ 20:25:43 #12
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_184040305
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 20:19 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Het gaat me er om dat hoogopgeleide mensen helemaal niet de rationele wezens zijn waar jij ze voor aan ziet.
En ik vind het problematisch dat ze dat vaak ook over zichzelf denken.

Overigens ben ik vooral voorstander van democratie vanuit een gelijkheidsbeginsel, wat dan weer niet betekent dat ik tegen een meritocratische democratie ben.
Dat is zelfs onvermijdelijk, de hoogopgeleiden hebben altijd meer macht en invloed dan de laagopgeleiden.
Voorstellen zoals dat van jou vervallen echter in een soort meritocratuur en dat druist tegen al mijn rechtvaardigheidsgevoel in.
Ook dat is trouwens vooral een emotionele reactie.

Echt rationeel bestuur zou onmenselijk zijn.
Of intelligente mensem rationeler zijn, weet ik niet. Daar is nooit onderzoek naar gedaan. Intelligente mensen kunnen wel betere rationele beslissingen maken.

Ik hoor dat echt heel vaak. Bestuur vanuit gelijkheid. Maar waarom is dit zo belangrijk? Waarom telt de stem van een natuurkundige even zwaar als die van een extreem mentaal gehandicapte man met een IQ van 60? Is dat productief?

"Een rationeel bestuur zou onmenselijk zijn"
Dit is een drogreden, geen argument.
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_184040341
Slimme mensen maken niet altijd de beste keuzes.
Even a broken clock is right twice a day.
  vrijdag 28 december 2018 @ 20:27:35 #14
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_184040367
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 december 2018 20:22 schreef Jordy-B het volgende:
Het probleem met de huidige democratie zoals we dat in de wereld kennen, is dat de poppetjes in de politiek ge/herkozen moeten worden en daarom campagne moeten voeren, dat kost geld en vormt daardoor een prima moment voor bijvoorbeeld het bedrijfsleven om een donatie te koppelen aan wat lobby-praktijken. Sowieso staan politici tamelijk duidelijk in beeld en zijn daardoor vatbaar voor corruptie.
De massa is heel makkelijk te manipuleren als je enigszins wat van psychologie af weet.

Eigenlijk zou een bestuur van mensen met ASP stoornis perfect zijn. Zou eigenlijk wel willen zienhoe dat in zijn gang gaat in een experiment.
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_184040402
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 december 2018 20:25 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

Of intelligente mensem rationeler zijn, weet ik niet. Daar is nooit onderzoek naar gedaan. Intelligente mensen kunnen wel betere rationele beslissingen maken.

Ik hoor dat echt heel vaak. Bestuur vanuit gelijkheid. Maar waarom is dit zo belangrijk? Waarom telt de stem van een natuurkundige even zwaar als die van een extreem mentaal gehandicapte man met een IQ van 60? Is dat productief?

"Een rationeel bestuur zou onmenselijk zijn"
Dit is een drogreden, geen argument.
Een gevoel van rechtvaardigheid, en nee dat is niet rationeel.
Mensen zijn niet rationeel dus een echt rationeel bestuur zou onmenselijk zijn.

Die man met een iq van 60 heeft vrijwel altijd weinig invloed op de maatschappij, moet je die personen hun stemrecht ook nog ontnemen?
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
  vrijdag 28 december 2018 @ 20:30:45 #16
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_184040463
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 20:28 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Een gevoel van rechtvaardigheid, en nee dat is niet rationeel.
Mensen zijn niet rationeel dus een echt rationeel bestuur zou onmenselijk zijn.
En wat is de logica achter die rechtvaardigheid? Waarom is dat rechtvaardig?
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_184040551
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 december 2018 20:30 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

En wat is de logica achter die rechtvaardigheid? Waarom is dat rechtvaardig?
Is ethiek pure logica?
Kan bestuur zonder ethiek?
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
  vrijdag 28 december 2018 @ 20:37:09 #18
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_184040691
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 20:32 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Is ethiek pure logica?
Kan bestuur zonder ethiek?
Ethiek kan objectief beoordeeld worden zolang je een basis hebt.

Kan bestuur zonder ethiek? Ja
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_184040819
Volgens mij hebben we nog altijd een van de beste democratieën van de wereld, dus ik klaag er niet over. Maar ik ben wel van mening dat er soms iets meer naar burgers geluisterd zou kunnen worden ipv alleen datgene uit te voeren wat er in het regeerakkoord staat.
pi_184041003
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 december 2018 20:37 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

Ethiek kan objectief beoordeeld worden zolang je een basis hebt.

Kan bestuur zonder ethiek? Ja
Michael Sandel; justice what's the right thing to do?
Als je op de 2e klikt krijg je de hele playlist.

Het idee dat bestuur zonder ethiek kan is ronduit absurd.
(En dan heb ik het over landen ed besturen, niet het bestuur v/d punnikclub van Schubbekutteveen-Oost.)
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_184041212
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 december 2018 20:37 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

Ethiek kan objectief beoordeeld worden zolang je een basis hebt.

Kan bestuur zonder ethiek? Ja
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
  vrijdag 28 december 2018 @ 20:52:19 #22
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_184041216
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 20:40 schreef wielrennerdt het volgende:
Volgens mij hebben we nog altijd een van de beste democratieën van de wereld, dus ik klaag er niet over. Maar ik ben wel van mening dat er soms iets meer naar burgers geluisterd zou kunnen worden ipv alleen datgene uit te voeren wat er in het regeerakkoord staat.
Heb meer het gevoel dat er te veel invloed is van de gemiddelde burger.
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_184041808
quote:
Hoe zou de bevolking er bijvoorbeeld uit zien als enkel mensen met een IQ van boven de 130 mochten stemmen? Of bijvoorbeeld enkel mensen met een WO opleidingsniveau?
Zoals Zuid-Afrika in de jaren 80, maar dan met iets blankere hoofdrolspelers en iets kouder weer.

Ok, misschien overdrijf ik daar iets mee. Maar in de kern blijft je wel met hetzelfde probleem zitten: Als je maar een (klein) deel van de bevolking het vermogen geeft om de samenleving in te richten zal die, bijna per definitie, zodanig ingericht worden op een manier die voor het machthebbende deel het meest voordelig is.
pi_184044180
quote:
Op vrijdag 28 december 2018 19:08 schreef Mikeytt het volgende:
En dan bedoel ik de huidige vorm die in de meeste ontwikkelde landen wordt gebruikt.

Had vandaag een discussie met wat vrienden over hoe voordelig het is als de gehele volwassen bevolking een stem uit kan brengen.
De gemiddelde stemgerechtigde is te dom om rationele keuzes te maken gebaseerd op feiten.

Hoe zou de bevolking er bijvoorbeeld uit zien als enkel mensen met een IQ van boven de 130 mochten stemmen? Of bijvoorbeeld enkel mensen met een WO opleidingsniveau?

Een korte politieke conversatie met een willekeurige stemgerechtigde maakt mij alle vertrouwen in de democratie verliezen...
Hetzelfde, gok ik zomaar.
pi_184044207
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 19:08 schreef Mikeytt het volgende:
Hoe zou de bevolking er bijvoorbeeld uit zien als enkel mensen met een IQ van boven de 130 mochten stemmen?
Dan was het een dictatuur.

Hoe de bevolking er dan uit zou zien? Ik denk kruipend op hun knieën.

Het gaat niet alleen om rationele keuzes maken op basis van feiten. Als de hele bevolking stemt, weegt vooral mee of het mensen bevalt wat we aan het doen zijn. Dat kun je niet uitrekenen, wel peilen. Het idee dat je dat zou kunnen uitrekenen is een extreme overschatting van ons vermogen om de complexe werkelijkheid te doorgronden.
The view from nowhere.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')