Je leest het waarschijnlijk fout. Reiskostentegemoetkomingen worden meestal berekend aan de hand van de retourrit op 1 dag. Waarschijnlijk lees je het fout.quote:Op vrijdag 28 december 2018 17:41 schreef Soldier2000 het volgende:
In het contract met mijn nieuwe werkgever staat het volgende:
If the distance between your home and your place of work is at least 10 kilometers, you are eligible for a tax-free travel allowance of ¤ 1,50 per month per kilometer travelled, with a maximum of ¤ 150,-.
Ik heb dit als volgt geīnterpreteerd:
Stel de afstand is 10 kilometer.
10 km x 2 (heen en terug) = 20 km per dag
20 km x 5 dagen = 100 km per week
100 km * 4 weken = 400 km per maand
¤ 400 km * ¤ 1,50 = ¤ 600,-
Maar aangezien het maximum bedrag ¤ 150,- is, zou de reiskostenvergoeding per maand op ¤ 150,- uitkomen.
Mijn werkgever geeft nu aan dat deze berekening niet klopt en je het als volgt moet interpreteren:
Stel de afstand is 10 kilometer.
10 kilometer x 2 (heen en terug) = 20 km
20 km x ¤ 1,50 = ¤ 30,- per maand.
Aangezien er duidelijk staat: 'per month per kilometer travelled', ben ik het daar niet mee eens. Maar wellicht lees ik het toch echt fout. Wat denken jullie? Indien ik het juist heb, hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Dat was niet wat hij las. Hoe kun jij dit er wel in lezen.quote:Op vrijdag 28 december 2018 18:12 schreef maan_man het volgende:
Hoe kun jij ¤ 1,50 per maand lezen als ¤ 1,50 per dag? Mij lijkt de bepalingen vrij duidelijk.
Thanks, hier heb je gelijk in!quote:Op vrijdag 28 december 2018 18:12 schreef maan_man het volgende:
Hoe kun jij ¤ 1,50 per maand lezen als ¤ 1,50 per dag? Mij lijkt de bepalingen vrij duidelijk.
Dat weet ik bij nader inzien ook niet.quote:Op vrijdag 28 december 2018 18:15 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dat was niet wat hij las. Hoe kun jij dit er wel in lezen.
En toch klopt het. Taalkundig in elk geval:quote:Op vrijdag 28 december 2018 18:27 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Je zal het niet op de spits drijven en dat is logisch TS, maar in een arbeidscontract A opschrijven en B bedoelen...
Er staat toch "per kilometer traveled"? Dan maken die kilometers zeker wel uit.quote:Op vrijdag 28 december 2018 18:31 schreef Queller het volgende:
[..]
En toch klopt het. Taalkundig in elk geval:
Het gaat niet over het totaal aantal in die maand gereden kilometers
Ja, en dat slaat terug op de reisafstand tussen huis en kantoor.quote:Op vrijdag 28 december 2018 18:33 schreef MrAero het volgende:
Er staat toch "per kilometer traveled"? Dan maken die kilometers zeker wel uit.
Juist.. dus als de afstand 10 km is, reis je 20 km per dag, oftewel ongeveer 400 km per maand, en zou je ¤1,50 × 400 km krijgen, ware het niet dat de limiet op ¤150 staat. ¤1,50 p/km is overigens wel erg veel. Bij mij krijg je ¤0,19 :pquote:Op vrijdag 28 december 2018 18:36 schreef Queller het volgende:
[..]
Ja, en dat slaat terug op de reisafstand tussen huis en kantoor.
Het kan overigens een stuk duidelijker worden omschreven hoor
Door die per km travelled.quote:Op vrijdag 28 december 2018 18:12 schreef maan_man het volgende:
Hoe kun jij ¤ 1,50 per maand lezen als ¤ 1,50 per dag? Mij lijkt de bepalingen vrij duidelijk.
Dan slaat de berekening van werkgever nergens op. Je reist niet maar 1 keer per dag op en neer naar je werkt. Dus waarom dan alleen één dag pakken en dat maal ¤ 1,50 doen.quote:Op vrijdag 28 december 2018 18:31 schreef Queller het volgende:
[..]
En toch klopt het. Taalkundig in elk geval:
Het gaat niet over het totaal aantal in die maand gereden kilometers, maar over de afstand tussen je huis en het werk (mits die minimaal 10km is); dat is wat er in die zin staat.
Ze hadden ook gewoon ~¤0.08/km kunnen zeggen. Net hoe je het op wilt schrijven. Bij 1.5/maand valt het minder op dat het relatief weinig is.quote:Op vrijdag 28 december 2018 18:50 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Dan slaat de berekening van werkgever nergens op. Je reist niet maar 1 keer per dag op en neer naar je werkt. Dus waarom dan alleen één dag pakken en dat maal ¤ 1,50 doen.
Ja zo lus ik er nog wel een paar.quote:
Bij voorkeur wel. Ik wil niet vaker dan 1x per dag die kant op 😅quote:Op vrijdag 28 december 2018 18:50 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Dan slaat de berekening van werkgever nergens op. Je reist niet maar 1 keer per dag op en neer naar je werkt. Dus waarom dan alleen één dag pakken en dat maal ¤ 1,50 doen.
Maar er staat toch echt dat je ¤1,50 krijgt per kilometer die je elke maand aflegt en niet "¤1,50 per kilometer van woon-werk route".quote:Op vrijdag 28 december 2018 18:56 schreef embedguy het volgende:
[..]
Ze hadden ook gewoon ~¤0.08/km kunnen zeggen. Net hoe je het op wilt schrijven. Bij 1.5/maand valt het minder op dat het relatief weinig is.
het is vrij voor interpretatie. Als jij denkt dat jij het juist hebt dan kan je het beste ander werk zoeken.quote:Op vrijdag 28 december 2018 17:41 schreef Soldier2000 het volgende:
Aangezien er duidelijk staat: 'per month per kilometer travelled', ben ik het daar niet mee eens. Maar wellicht lees ik het toch echt fout. Wat denken jullie? Indien ik het juist heb, hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Mijn eerste ook, maar dat komt omdat ik het niet letterlijk nam. Doe ik dat wel, dan is het imho duidelijk wat er staat. Per km = per km, niet echt aan interpretatie onderhevig.quote:Op zaterdag 29 december 2018 11:41 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
het is vrij voor interpretatie. Als jij denkt dat jij het juist hebt dan kan je het beste ander werk zoeken.
Mijn eerste interpretatie volgt die van jouw werkgever.
De tekst is ambigu. Het feit dat je hem niet op de manier van TS moet interpreteren volgt eigenlijk ook wel uit het maximum bedrag. Er zijn bijna geen scenario's te bedenken waar je niet tot dat maximumbedrag komt. Als dat de bedoeling was geweest had de hele constructie van vergoeding per km niet gehoeven en had er gewoon gestaan dat wanneer je verder dan 10km weg woont een vaste vergoeding krijgt. Zo zal denk ik ook een rechter er naar kijken, wat zou je mogen verwachten wat er bedoeld wordt.quote:Op zaterdag 29 december 2018 14:42 schreef embedguy het volgende:
[..]
Mijn eerste ook, maar dat komt omdat ik het niet letterlijk nam. Doe ik dat wel, dan is het imho duidelijk wat er staat. Per km = per km, niet echt aan interpretatie onderhevig.
Het is wel een kutvergoeding. De werkgever kan net zo goed niks geven....quote:Op zaterdag 29 december 2018 14:42 schreef embedguy het volgende:
[..]
Mijn eerste ook, maar dat komt omdat ik het niet letterlijk nam. Doe ik dat wel, dan is het imho duidelijk wat er staat. Per km = per km, niet echt aan interpretatie onderhevig.
taxfree wil niet zeggen dat de werkgever de belasting af draagt.quote:Op zaterdag 29 december 2018 10:08 schreef capricia het volgende:
Het staat er toch echt: 1,50 euro per afgelegde kilometer. Belastingvrij. Voor jou.
Dus je werkgever draagt de belasting af.
Goede regeling TS!!
Helaas ga je dat niet krijgen. Maar het staat er toch echt.
Wat had je dan verwacht? Dat je er winst op zou maken?quote:Op zaterdag 29 december 2018 15:51 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Het is wel een kutvergoeding. De werkgever kan net zo goed niks geven....
0,18¤ per km? Wat een beetje gebruikelijk is.quote:Op zaterdag 29 december 2018 17:07 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Wat had je dan verwacht? Dat je er winst op zou maken?
Voor woonwerk verkeer? Dacht het niet.quote:Op zaterdag 29 december 2018 17:12 schreef TheWhiteCowboy het volgende:
[..]
0,18¤ per km? Wat een beetje gebruikelijk is.
Begint lekker met deze werkgever. Zeker weten dat je hier wilt blijven?quote:Op vrijdag 28 december 2018 17:41 schreef Soldier2000 het volgende:
In het contract met mijn nieuwe werkgever staat het volgende:
If the distance between your home and your place of work is at least 10 kilometers, you are eligible for a tax-free travel allowance of ¤ 1,50 per month per kilometer travelled, with a maximum of ¤ 150,-.
Ik heb dit als volgt geīnterpreteerd:
Stel de afstand is 10 kilometer.
10 km x 2 (heen en terug) = 20 km per dag
20 km x 5 dagen = 100 km per week
100 km * 4 weken = 400 km per maand
¤ 400 km * ¤ 1,50 = ¤ 600,-
Maar aangezien het maximum bedrag ¤ 150,- is, zou de reiskostenvergoeding per maand op ¤ 150,- uitkomen.
Mijn werkgever geeft nu aan dat deze berekening niet klopt en je het als volgt moet interpreteren:
Stel de afstand is 10 kilometer.
10 kilometer x 2 (heen en terug) = 20 km
20 km x ¤ 1,50 = ¤ 30,- per maand.
Aangezien er duidelijk staat: 'per month per kilometer travelled', ben ik het daar niet mee eens. Maar wellicht lees ik het toch echt fout. Wat denken jullie? Indien ik het juist heb, hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Drama queen 😂quote:Op zaterdag 29 december 2018 17:30 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Begint lekker met deze werkgever. Zeker weten dat je hier wilt blijven?
Je zou eerder mogen verwachten per maand 150 euro reiskostenvergoeding te krijgen dan 30 euro . 30 euro kun je net zo goed niet krijgen.quote:Op zaterdag 29 december 2018 15:07 schreef snabbi het volgende:
[..]
De tekst is ambigu. Het feit dat je hem niet op de manier van TS moet interpreteren volgt eigenlijk ook wel uit het maximum bedrag. Er zijn bijna geen scenario's te bedenken waar je niet tot dat maximumbedrag komt. Als dat de bedoeling was geweest had de hele constructie van vergoeding per km niet gehoeven en had er gewoon gestaan dat wanneer je verder dan 10km weg woont een vaste vergoeding krijgt. Zo zal denk ik ook een rechter er naar kijken, wat zou je mogen verwachten wat er bedoeld wordt.
Mwa, ik zou er voor tekenen; toch weer ~25,- per maand erbij terwijl de afstand heel klein is.quote:Op zaterdag 29 december 2018 15:51 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Het is wel een kutvergoeding. De werkgever kan net zo goed niks geven....
Hoe dan ook een werkgever mag maximaal 0,19¤ per km belastingvrij geven per maand. Hierdoor zou je al kunnen weten dat die 1,50¤ taxfree niet kan kloppen.quote:Op zaterdag 29 december 2018 17:25 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Voor woonwerk verkeer? Dacht het niet.
Taalkundig staat het er wat krom maar het bedrag wat TS krijgt klinkt wel reëel.
OK, ik krijg wel meer (bijna 16 ct) maar ik hoor altijd dat het heel erg uitzonderlijk is.
150¤ zou geen vergoeding meer zijn. Dan zou je er winst op maken om verder weg te wonen en zou je reizen bevorderen. Lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.quote:Op zaterdag 29 december 2018 17:34 schreef Aethereal het volgende:
[..]
Je zou eerder mogen verwachten per maand 150 euro reiskostenvergoeding te krijgen dan 30 euro . 30 euro kun je net zo goed niet krijgen.
De 30 euro is ook de kleinst mogelijke vergoeding.quote:Op zaterdag 29 december 2018 17:34 schreef Aethereal het volgende:
[..]
Je zou eerder mogen verwachten per maand 150 euro reiskostenvergoeding te krijgen dan 30 euro . 30 euro kun je net zo goed niet krijgen.
Nee hoor.quote:Op zaterdag 29 december 2018 17:37 schreef TheWhiteCowboy het volgende:
[..]
Hoe dan ook een werkgever mag maximaal 0,19¤ per km belastingvrij geven per maand. Hierdoor zou je al kunnen weten dat die 1,50¤ taxfree niet kan kloppen.
Dan is het niet belastingvrij, het is dan ¤1,50 netto. Belastingvrij wil zeggen dat erg geen belasting over geheven worden.quote:Op zaterdag 29 december 2018 19:49 schreef capricia het volgende:
[..]
Nee hoor.
De wg mag zoveel geven als hij wil. Al wil hij 1,50 euro geven per gereden km, mag allemaal.
En als hij dan ook nog schrijft dat dat belastingvrij is voor de werknemer.. niets staat de wg in de weg om de belasting zelf te betalen.
Toch?
Het is ook vrij achterlijk, op deze manier krijgt een parttimer (3 dagen per week) dezelfde vergoeding als iemand die 5 dagen per week op kantoor zit.quote:Op vrijdag 28 december 2018 18:56 schreef embedguy het volgende:
[..]
Ze hadden ook gewoon ~¤0.08/km kunnen zeggen. Net hoe je het op wilt schrijven. Bij 1.5/maand valt het minder op dat het relatief weinig is.
Als de werkgever de belasting betaalt, ontvangt de werknemer het belastingvrij.quote:Op zaterdag 29 december 2018 20:25 schreef TheWhiteCowboy het volgende:
[..]
Dan is het niet belastingvrij, het is dan ¤1,50 netto. Belastingvrij wil zeggen dat erg geen belasting over geheven worden.
Nee hij ontvangt het bedrag dan Netto, het bruto bedrag zal dan ook hoger zijn. Er wordt simpelweg gewoon belasting betaald door de werknemer. De werkgever zorgt er alleen voor dat het nettobedrag die ¤1,50 is. Hoe je het ook bekijkt het is simpelweg niet taxfree. Bij taxfree wordt er door helemaal niemand belasting betaald. Alles boven de 0,19¤ wordt naar mijn inziens gewoon als loon gezien.quote:Op zaterdag 29 december 2018 20:55 schreef capricia het volgende:
[..]
Als de werkgever de belasting betaalt, ontvangt de werknemer het belastingvrij.
“you are eligible for a tax-free travel allowance of ¤ 1,50 per month per kilometer travelled”
Het staat de wg helemaal vrij om te doen wat ie zelf opgeschreven heeft.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |