abonnement Unibet Coolblue
pi_184017090
Hoi,

Van de kerstman een weerstation gekregen en nu ben ik tot de conclusie gekomen dat de relatieve luchtvochtigheid hier in de woonkamer 33% is.

Dat is zegmaar nogal aan de lage kant.

Ik heb ff wat zitten te googlen op luchtbevochtigers en deze leek me wel wat:
Klik

Iemand ervaring met zo een aparaat toevallig? Werken die dingen naar behoren :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_184017155
Gewoon wachten het weer voorjaar wordt, gaat het vanzelf omhoog.
.
pi_184017156
Overigens vraag ik me wel af hoe dat kan; ik heb zo een mechanische ventilatieding wat continu aanstaat en lucht afzuigt naar buiten en van buiten verse lucht naar binnen blaast. Buiten is het nu 0,1 graden en 61% rV geeft dat weerstation aan.

Is dat puur van de verwarming die aan staat dat het hier binnen maar 33% is of wat?
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_184017205
quote:
1s.gif Op donderdag 27 december 2018 23:05 schreef Fer het volgende:
Gewoon wachten het weer voorjaar wordt, gaat het vanzelf omhoog.
Ja weet ik, maar ik heb nogal last van prikkende ogen en droge huid. Dat zijn schijnbaar symptomen van te droge lucht. Die link had ik nooit gelegd tot ik dat weerstation dus gekregen heb.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_184017260
Komt puur omdat het buiten koud is.
.
pi_184017315
quote:
1s.gif Op donderdag 27 december 2018 23:08 schreef Fer het volgende:
Komt puur omdat het buiten koud is.
Jamaar dat ding op zolder, die zuigt lucht van buiten en blaast deze naar binnen. In elke ruimte zitten meerdere roosters, de helft voor afzuigen en de andere helft voor verse lucht blazen.

Waarom is de rV dan zo laag in huis als hij buiten wel gewoon 60% is?
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_184017358
Ik heb er geen verstand van, zo een warmteterugwin ding is dat. Ik meen me te herinneren dat ik eens gelezen heb dat ie met gemak 500m3 per uur kan verversen. Dan zou je toch niet verwachten dat het verschil tussen buiten en binnen zo groot is wel?

Anyway, iemand ervaring met zo een ding? Gaat die de rV met gemak richting de 50% tillen of wordt dat lastig? Oppervlakte woonkamer weet ik zo uit mn hoofd niet. 12 meter diep en 5 meter breed ongeveer als ik moet gokken.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_184017472
Omdat het relatieve vochtigheid is. Zodra koude lucht verwarmd wordt, kan het meer vocht bevatten. Dus relatief zit er dan minder vocht in, terwijl er absoluut gezien niets veranderd aan de hoeveelheid.

Die mechanische ventilatie zou een warmtewisselaar moeten hebben, die wat vocht teruggeeft van de uitgaande lucht aan de verse inkomende lucht.
.
pi_184017572
quote:
1s.gif Op donderdag 27 december 2018 23:15 schreef Fer het volgende:
Omdat het relatieve vochtigheid is. Zodra koude lucht verwarmd wordt, kan het meer vocht bevatten. Dus relatief zit er dan minder vocht in, terwijl er absoluut gezien niets veranderd aan de hoeveelheid.

Die mechanische ventilatie zou een warmtewisselaar moeten hebben, die wat vocht teruggeeft van de uitgaande lucht aan de verse inkomende lucht.
al sla je me dood. Er zitten filters in, maar die heb ik het afgelopen jaar niet vervangen. Verder kan ik daar zelf weinig aan volgens mij.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  donderdag 27 december 2018 @ 23:51:07 #10
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_184018652
quote:
1s.gif Op donderdag 27 december 2018 23:15 schreef Fer het volgende:
....
Die mechanische ventilatie zou een warmtewisselaar moeten hebben, die wat vocht teruggeeft van de uitgaande lucht aan de verse inkomende lucht.
Die warmtewisselaar geeft alleen warmte door geen vocht.

Tenzij hij lek en dus stuk is...maar daar zou ik niet van uit gaan
pi_184018689
Zorgen dat Brennie wat vaker opgewonden is; dan gaat die zo weer richting de 50%.
pi_184018699
quote:
7s.gif Op donderdag 27 december 2018 23:51 schreef Citizen.Erased het volgende:
Zorgen dat Brennie wat vaker opgewonden is; dan gaat die zo weer richting de 50%.
Godver _O-
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_184018886
quote:
7s.gif Op donderdag 27 december 2018 23:03 schreef vosss het volgende:
Werken die dingen naar behoren :)
Dingen schijnen snel kapot te gaan als er veel kalk in het water zit.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_184018976
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 23:56 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Dingen schijnen snel kapot te gaan als er veel kalk in het water zit.
Geen idee of hier veel kalk in het water zit; woon hier net goed en wel.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_184018997
Ik heb deze: https://www.coolblue.nl/product/745984/philips-hu5930-10.html

Maar voor puur luchtbevochtiging heb je niet zo'n duur apparaat nodig. Het is dat ik hem mocht houden nadat ik met een test van Philips meedeed anders had ik dat ding nooit gekocht. In principe is de luchtvochtigheid alleen in koude winterdagen onder de x %
pi_184019029
quote:
7s.gif Op donderdag 27 december 2018 23:12 schreef vosss het volgende:
Ik heb er geen verstand van, zo een warmteterugwin ding is dat. Ik meen me te herinneren dat ik eens gelezen heb dat ie met gemak 500m3 per uur kan verversen. Dan zou je toch niet verwachten dat het verschil tussen buiten en binnen zo groot is wel?

Als het buiten 0C en de RV is 60% en je verwarmd diezelfde lucht tot 20C zonder dat er vocht toegevoegd wordt of uitgehaald wordt, zal je RV naar 16% gaan. Warme lucht kan meer vocht bevatten dan koude lucht. Als je lucht opwarmt en er komt geen vocht bij, dan daalt de RV dus.
pi_184019089
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 00:00 schreef Schuifpui het volgende:
Als het buiten 0C en de RV is 60% en je verwarmd diezelfde lucht tot 20C zonder dat er vocht toegevoegd wordt of uitgehaald wordt, zal je RV naar 16% gaan. Warme lucht kan meer vocht bevatten dan koude lucht. Als je lucht opwarmt en er komt geen vocht bij, dan daalt de RV dus.
Ja dat is ook zo. Fer zei dat ook al. Ik was het helemaal vergeten. Geen idee ook meer wat die formule al weer was. :@
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_184019547
quote:
7s.gif Op donderdag 27 december 2018 23:10 schreef vosss het volgende:

[..]

Jamaar dat ding op zolder, die zuigt lucht van buiten en blaast deze naar binnen. In elke ruimte zitten meerdere roosters, de helft voor afzuigen en de andere helft voor verse lucht blazen.

Waarom is de rV dan zo laag in huis als hij buiten wel gewoon 60% is?
Omdat warme lucht meer vocht kan bevatten. Er zit dus evenveel vocht in als je meet in gram per liter, echter kan de lucht nog veel meer bevatten en daardoor is het effect 'droger'. De lucht kan tenslotte veel meer opnemen en zal dat ook doen. Uit hout, je huid etc.

Overigens moet je opletten met een ultrasoonbevochtiger, dan breng je ook de kalk uit het water in de lucht, daarbij kun je dus witte aanslag/kalk op je meubels etc krijgen. Ik zou zoeken naar een bevochtiger die echt verdampt aan de lucht en die niet druppeltjes maakt. Wel handig om het te combineren met een luchtfilter en ionisator, krijg je meteen schonere lucht, schimmelsporen eruit etc. Helpt ook goed tegen kookluchtjes, of andere viezige luchtjes.

Afhankelijk van de verdampings en filtercapaciteit gaat dat ding je wel echt helpen. Je wilt ongeveer 40-60% rV hebben in huis, dat is aangenaam.
Whatever...
pi_184019790
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 00:17 schreef Spanky78 het volgende:
Overigens moet je opletten met een ultrasoonbevochtiger, dan breng je ook de kalk uit het water in de lucht, daarbij kun je dus witte aanslag/kalk op je meubels etc krijgen.
Even opgezocht; water hier is 8,58 Duitse graden. Dat is redelijk gemiddeld toch?

Ik las van dat ding wat ik linkte dat sommige wel en anderen niet die kalkaanslag hadden.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_184020062
Neem een Venta.. onbetwist de beste en niet eens zo duur. Afhankelijk van de ruimte kan je het juiste model kiezen. Ik heb de LW25.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_184020159
Overigens hebben wij ook een waterontharder van een niet te nader noemen merk(sinds sept dit jaar)... geen kalk dus meer in het water. Nu met de koude dagen merk je echt verschil mbt droge huid... helemaal geen last meer van en ook geen kalk meer. Tevens ook minder zeep (en wasmiiddelen) nodig.

Wij hebben 9.5duitse graden.. best hoog dus... nu nul.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_184023013
quote:
7s.gif Op donderdag 27 december 2018 23:03 schreef vosss het volgende:
Hoi,

Van de kerstman een weerstation gekregen en nu ben ik tot de conclusie gekomen dat de relatieve luchtvochtigheid hier in de woonkamer 33% is.

Dat is zegmaar nogal aan de lage kant.

Heb je de vochtigheidsmeter ook gekalibreerd? Dat ie een waarde geeft is leuk, mar wat is de nauwkeurigheid en de precisie van het apparaat?

Verder is het de vraag wat het probleem is van die 33%R.V.; wat merk je er voor nadeligs aan?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184023146
quote:
1s.gif Op donderdag 27 december 2018 23:51 schreef TR08 het volgende:

[..]

Die warmtewisselaar geeft alleen warmte door geen vocht.

Tenzij hij lek en dus stuk is...maar daar zou ik niet van uit gaan
De eerste generaties niet nee. Maar de modernere hebben een cellulose warmtewisselaar, wat als een soort spons werkt en ook wat vocht doorlaat wat condenseert uit de uitgaande lucht.
.
pi_184023349
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2018 08:35 schreef blomke het volgende:

[..]

Heb je de vochtigheidsmeter ook gekalibreerd? Dat ie een waarde geeft is leuk, mar wat is de nauwkeurigheid en de precisie van het apparaat?

Verder is het de vraag wat het probleem is van die 33%R.V.; wat merk je er voor nadeligs aan?
Nee niet gekalibreerd, is gewoon een eenvoudig ding:



Stond volgens mij ook niks over in de summiere handleiding :@

Ik merk droge ogen en handen en keel.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_184023363
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 december 2018 08:59 schreef Fer het volgende:

[..]

De eerste generaties niet nee. Maar de modernere hebben een cellulose warmtewisselaar, wat als een soort spons werkt en ook wat vocht doorlaat wat condenseert uit de uitgaande lucht.
Huis is van 2001. Ik denk dat dat ding er ook sinds 2001 hangt. Geen idee of dat een moderne is of juist niet :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')