abonnement Unibet Coolblue
pi_184004089
Koetjes & kalfjes gesprekjes met onbekenden, voor veel mensen vanzelfsprekend maar een hoop mensen (zoals ik) moeten bewust nadenken waar dat soort gesprekjes over gaan. Met vrienden / bekenden meestal geen probleem, je weet van elkaar waar je zoal mee bezig bent, enz. Maar een leuk, kort, gezellig koetjes & kalfjes gesprekje met onbekenden (met name met het andere geslacht) ligt toch een stuk lastiger. Ik kom vaak niet verder dan onderwerpen zoals het weer, de drukte.. wat zijn nog meer goede onderwerpen voor koetjes & kalfjes gesprekjes om te voeren met onbekenden in verschillende situaties (zoals tijdens het uitgaan, maar bv. ook in het OV), zonder dat het op "versieren" aankomt ?
pi_184004264
Voetbal, koken, auto's, fietsen, laatste nieuws.
Zoiets?
pi_184004316
Je moet vooral kunnen accepteren dat zo'n koetjes en kalfjes gesprek op een gegeven moment gewoon klaar is. Je hoeft niet met iedereen diepgaande en lange gesprekken te voeren.

Ik herken wel wat je zegt hoor, maar als ik eens ga letten op mensen in mijn sociale omgeving die (in mijn ogen) wel redelijk sociaal zijn : ook bij hen valt me op dat ze op verjaardagen o.i.d. wel eens om zich heen staan te kijken omdat hun gesprek met de persoon naast hen even is opgedroogd.

Beste is om het gewoon luchtig te houden, en om dan niet extreem ongemakkelijk te gaan zitten doen. Maak er desnoods een grappige opmerking over, over de stilte die valt.

Versieren idem dito. Probeer het vooral niet te serieus te maken. Dat was altijd mijn grootste valkuil, veel te diepzinnige vragen gaan stellen om een gesprek maar op gang te houden. Oh en vertel zelf ook iets, in plaats van alleen maar vragen te stellen.
pi_184004719
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 15:21 schreef DesertGlory het volgende:
Maak er desnoods een grappige opmerking over, over de stilte die valt
Maar niet na 2 seconden: en toen was het stil.. :|W
pi_184004745
quote:
1s.gif Op donderdag 27 december 2018 15:37 schreef -Magica- het volgende:

[..]

Maar niet naar 2 seconden: en toen was het stil.. :|W
Nee precies dat is irritant.
pi_184004845
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 15:39 schreef DesertGlory het volgende:

[..]

Nee precies dat is irritant.
Naar.. Wat erg :')
pi_184004903
quote:
1s.gif Op donderdag 27 december 2018 15:42 schreef -Magica- het volgende:

[..]

Naar.. Wat erg :')
:?
pi_184005101
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 15:44 schreef DesertGlory het volgende:

[..]

:?
Ze heeft het over haar eigen taalfout.
pi_184005611
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 15:50 schreef Chia het volgende:

[..]

Ze heeft het over haar eigen taalfout.
:Y
pi_184005976
Ik heb gemerkt dat het helpt om interesse te tonen in de ander tijdens dat soort gesprekken. Vragen naar werk/woonplaats/hobby's/gezinsituatie en van daaruit doorvragen en zelf ook iets vertellen. Zo kom je op een gegeven moment misschien wel op een onderwerp wat jullie allebei interesseert en kun je daarop doorgaan.

Dit zou ik overigens niet in het OV doen, maar kan tijdens borrels/uitgaan prima. In het OV kom je vaak toch al niet verder dan het weer of waar iemand naar toe reist en wat vervelend nou dat er vertraging is...
  donderdag 27 december 2018 @ 16:27:07 #11
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_184006094
Ik heb een hekel aan gesprekken over koetjes en kalfjes. :') Zeker met onbekenden.
Maar niet heus.....Daaaag.
pi_184007140
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 15:21 schreef DesertGlory het volgende:
Je moet vooral kunnen accepteren dat zo'n koetjes en kalfjes gesprek op een gegeven moment gewoon klaar is. Je hoeft niet met iedereen diepgaande en lange gesprekken te voeren.

Ik herken wel wat je zegt hoor, maar als ik eens ga letten op mensen in mijn sociale omgeving die (in mijn ogen) wel redelijk sociaal zijn : ook bij hen valt me op dat ze op verjaardagen o.i.d. wel eens om zich heen staan te kijken omdat hun gesprek met de persoon naast hen even is opgedroogd.

Beste is om het gewoon luchtig te houden, en om dan niet extreem ongemakkelijk te gaan zitten doen. Maak er desnoods een grappige opmerking over, over de stilte die valt.

Versieren idem dito. Probeer het vooral niet te serieus te maken. Dat was altijd mijn grootste valkuil, veel te diepzinnige vragen gaan stellen om een gesprek maar op gang te houden. Oh en vertel zelf ook iets, in plaats van alleen maar vragen te stellen.
Als het gesprek eenmaal begonnen is dan gebeurd het bij mij niet vaak dat er ongemakkelijke stiltes vallen, ik kan aardig diepgaand gaan in een gesprek en vertel ook dingen over mezelf. Nagenoeg iedereen praat tenslotte het liefst over zichzelf toch ?
Het probleem zit 'm bij mij vooral in het begin, niet weten waarover te beginnen. Geen gespreksstarter kunnen bedenken, en als het al lukt het vervolgens niet tot een luchtig gesprek kunnen laten leiden. Waardoor mensen vaak (onterecht) denken dat ik geen sociaal persoon ben.
pi_184007394
Over het algemeen vinden mensen het heel erg prettig om over zichzelf te kunnen vertellen en gehoord te worden. Ik vis dus meestal naar iets wat voor hen interessant is en waar ze graag over vertellen, en dan doen zij uiteindelijk voornamelijk het woord.

Makkelijkste optie imo en ik vind het toevallig ook altijd heel fijn en interessant om naar andermans verhaal te luisteren.
pi_184008623
quote:
1s.gif Op donderdag 27 december 2018 17:10 schreef Nightsurfer1978 het volgende:

[..]

Als het gesprek eenmaal begonnen is dan gebeurd het bij mij niet vaak dat er ongemakkelijke stiltes vallen, ik kan aardig diepgaand gaan in een gesprek en vertel ook dingen over mezelf. Nagenoeg iedereen praat tenslotte het liefst over zichzelf toch ?
Het probleem zit 'm bij mij vooral in het begin, niet weten waarover te beginnen. Geen gespreksstarter kunnen bedenken, en als het al lukt het vervolgens niet tot een luchtig gesprek kunnen laten leiden. Waardoor mensen vaak (onterecht) denken dat ik geen sociaal persoon ben.
Oké, dan had ik het niet helemaal correct begrepen denk ik :)

Ik heb zelf een kranten - abonnement genomen om beter op de hoogte te zijn van de actualiteiten en achtergronden. Niet om nu heel diepzinnig over allerlei serieuze onderwerpen te praten, maar het helpt wel om makkelijker aanknopingspunten te vinden. Het is. niet het gouden ei, maar wel een stap in de goede richting (voor mij).

Ben zelf niet iemand die heel graag over mijzelf vertelt. Mijn leven is ook niet zo heel boeiend moet ik eerlijk toegeven. Heb geen bijzondere hobby's of passies, dus zou niet zo goed weten wat ik moet vertellen. Zo kan ik toch makkelijke gespreksstarters vinden over onderwerpen die buiten mijn eigen leven liggen.
pi_184008837
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 18:20 schreef DesertGlory het volgende:

[..]

Oké, dan had ik het niet helemaal correct begrepen denk ik :)

Ik heb zelf een kranten - abonnement genomen om beter op de hoogte te zijn van de actualiteiten en achtergronden. Niet om nu heel diepzinnig over allerlei serieuze onderwerpen te praten, maar het helpt wel om makkelijker aanknopingspunten te vinden. Het is. niet het gouden ei, maar wel een stap in de goede richting (voor mij).

Ben zelf niet iemand die heel graag over mijzelf vertelt. Mijn leven is ook niet zo heel boeiend moet ik eerlijk toegeven. Heb geen bijzondere hobby's of passies, dus zou niet zo goed weten wat ik moet vertellen. Zo kan ik toch makkelijke gespreksstarters vinden over onderwerpen die buiten mijn eigen leven liggen.
Alsnog kan een visie over een bepaald onderwerp je wel een heel interessant persoon maken
pi_184009413
Die dingen worden alleen maar krampachtig omdat je je in jezelf je druk gaat zitten maken om wat je terug moet gaan zeggen. Interne consideratie. De kunst is om gewoon natuurlijk en spontaan mee te bewegen met wat de ander zegt. Goed te luisteren, en mee bewegen. Externe consideratie.
De fout die we maken is dat we vaak in gesprekken met anderen intern gaan considereren. Dat is de verkeerde houding, en zo gaan spontane sociale interacties scheef, omdat je simpelweg niet op de ander gericht bent, maar op je eigen overleving van het sociale moment.

Wacht in plaats van metéén te reageren eens 2 seconden. Laat zien dat wat de ander zegt je in je opneemt. Wees gewoon open en direct aanwezig. Zo verhoog je je charisma ook nog eens.
Eens kijken
pi_184009955
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 18:58 schreef Maharski het volgende:
Die dingen worden alleen maar krampachtig omdat je je in jezelf je druk gaat zitten maken om wat je terug moet gaan zeggen. Interne consideratie. De kunst is om gewoon natuurlijk en spontaan mee te bewegen met wat de ander zegt. Goed te luisteren, en mee bewegen. Externe consideratie.
De fout die we maken is dat we vaak in gesprekken met anderen intern gaan considereren. Dat is de verkeerde houding, en zo gaan spontane sociale interacties scheef, omdat je simpelweg niet op de ander gericht bent, maar op je eigen overleving van het sociale moment.

Wacht in plaats van metéén te reageren eens 2 seconden. Laat zien dat wat de ander zegt je in je opneemt. Wees gewoon open en direct aanwezig. Zo verhoog je je charisma ook nog eens.
Dit is wel een goede tip, alleen het nadeel hiervan is dat je - voordat je het weet- naar een monoloog van de desbetreffende persoon zit te luisteren van heb ik jou daar.
  donderdag 27 december 2018 @ 19:28:43 #18
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184010052
Voor gespreksonderwerpen: lees een blad als Panorama. Kun je meepraten over sport, misdaad, politiek en opmerkelijke zaken.
pi_184010532
Nog even voor alle duidelijkheid, gezien de laatste reacties: Het gaat mij NIET om onderwerpen waarover je het kunt hebben als je eenmaal in gesprek bent. Maar het gaat me puur om gespreksstarters en pak 'm beet de 1e minuten van een gesprek. Dus je ziet iemand waarmee je een gesprekje wilt aanknopen en je weet nog niks van diegene.
pi_184010537
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 19:54 schreef Nightsurfer1978 het volgende:
Nog even voor alle duidelijkheid, gezien de laatste reacties: Het gaat mij NIET om onderwerpen waarover je het kunt hebben als je eenmaal in gesprek bent. Maar het gaat me puur om gespreksstarters en pak 'm beet de 1e minuten van een gesprek. Dus je ziet iemand waarmee je een gesprekje wilt aanknopen en je weet nog niks van diegene.
pi_184011172
"Ken jij een goede Jodenmop?"
pi_184036767
Geen tips & adviezen meer ?Of kan ik hier uit concluderen dat koetjes & kalfjes gesprekken voor de meesten van jullie ook niet vanzelfsprekend zijn?
pi_184036914
Hoe een gesprek te starten met een onbekend persoon in een onbekende situatie is gewoon een hartstikke abstracte vraag. Terwijl in de praktijk de context juist een grote rol speelt bij een spontaan gesprekje.
pi_184037469
Iemand die introvert is, heeft hier volgens mij ook meer moeite mee dan een extrovert persoon.

Wil jij ook praten over koetjes en kalfjes praten? Ik wil de in de supermarkt in principe met niemand praten, tenzij het een goede bekende is. In de sportschool net zo. Kop telefoon op en ik wil met niemand praten.

Ja, ik ben dan ongezellig en dat weet ik. Kies ik bewust voor. Maar ik kom daar ook niet om met anderen te praten. Het gesprek die je dan voert over 'koetjes en kalfjes' is ook zonde van de tijd. Je ziet die ander toch niet snel weer.

Meeste mensen die uren in de supermarkt kunnen praten met iedereen zijn over het algemeen ook vrij simpel en hebben niets te doen.

De vraag is dus, wil jij er goed in zijn?

Edit: Oke, ik kom nu over als een robot. Zo is het ook niet. Ik lag wel een keer vriendelijk en maak even kort een grapje o.i.d.. Maar absoluut niet met het doel om een gesprekje aan te knopen. Eerder met het doel om vriendelijk maar doelgericht over te komen.
pi_184037522
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 december 2018 18:42 schreef Chia het volgende:
Hoe een gesprek te starten met een onbekend persoon in een onbekende situatie is gewoon een hartstikke abstracte vraag. Terwijl in de praktijk de context juist een grote rol speelt bij een spontaan gesprekje.
Ik vind mijn vraag juist erg concreet, namelijk hoe zou je een gesprekje beginnen met een onbekend persoon in welke situatie dan ook. Met andere woorden: universele manieren om een gesprekje te starten,zonder dat het persé van de context afhankelijk is.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')