neequote:Nu kan ik me niet voorstellen dat ze besparen op ziektekostenverzekering, omdat je met een Nederlandse identiteit daarbij ook gebruik moet maken van het Nederlandse zorgsysteem. Klopt dit?
neequote:Verder hadden ze het erover dat ze er geen moeite mee zouden hebben om een Duits paspoort te gaan nemen, maar iemand anders vertelde me dat hij dacht dat je pas na 5 jaar wonen in Duitsland hier in aanmerking voor komt, klopt dit?
Onmogelijk om te zeggen omdat dit net zoals in NL sterk afhangt van de locatie en type huis.quote:Hoeveel zou je dan besparen door in Duitsland te gaan wonen?
dat is tegenwoordig ook veel minder, omdat nederlanders die grensstreek verpesten vanwege HRA.quote:Op donderdag 27 december 2018 13:36 schreef Knutknuttsson het volgende:
Ik woon in de grensstreek en ken aardig wat mensen die net over de grens zijn gaan wonen. Voornaamste reden van die mensen is dat je er meer huis voor je geld krijgt.
kinderen leveren inderdaad echt veel geld op. Kinderbijslag is significant en meerdere factoren hoger dan in NL. In vergelijjk krijg je in NL een schijntje.quote:Op donderdag 27 december 2018 13:28 schreef LXIV het volgende:
Het is meer dan geld alleen. Afhankelijk van de situatie (kinderen leveren in Dld serieus op) kun je best veel geld overhouden. Maar dan? Als je er niet gelukkig bent..
De voertaal is Duits. Naamvallenquote:Naar Duitsland verhuizen; wat zijn de voor- en nadelen?
de lange onmogelijke zinnen, met 10 bijzinnen, vond ik 100x moeilijker dan die naamvallen.quote:Op donderdag 27 december 2018 15:44 schreef baskick het volgende:
[..]
De voertaal is Duits. Naamvallen
Het feit dat de Duitser zelf een flink deel moet inleggen om een huis te kunnen kopen zegt niet zoveel over evt huurkrapte.quote:Op donderdag 27 december 2018 17:00 schreef Daboman het volgende:
Ik heb begrepen dat de woningmarkt totaal anders is. Zou je daar een eigen huis willen kopen, moet je 30% eigen vermogen meenemen. De huurmarkt ken ik niet, maar het geeft denk ik wel iets aan over de krapte.
qua prijsniveau zitten ze ongeveer vergelijkbaar met NL heb ik van m'n Duitse collega's begrepen, alleen de kosten zijn anders georganiseerd.
Maar zowel huur als koop voorzien in dezelfde behoefte, namelijk om ergens te wonen.quote:Op donderdag 27 december 2018 17:16 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Het feit dat de Duitser zelf een flink deel moet inleggen om een huis te kunnen kopen zegt niet zoveel over evt huurkrapte.
Dit is nl al decennia-lang het geval, dus de Duitser heeft geleerd te sparen voor later.
Veel van de zaken die je noemt zeggen eigenlijk meer iets over Nederland dan over Duitsland. De Nederlandse kneuterigheid met het overdreven getutoyeer en directheid tegenover wildvreemden is juist iets waar ik mij regelmatig nog wel eens aan erger.quote:Op donderdag 27 december 2018 13:12 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
nee
[..]
nee
[..]
Onmogelijk om te zeggen omdat dit net zoals in NL sterk afhangt van de locatie en type huis.
Ik heb er 2 jaar gewoond en bijna alles is daar ietsies goedkoper, maar je hoeft je niet rijk te rekenen.
Nadelen: het is een ouderwets land. het is super bureaucratisch. Je hebt er bijvoorbeeld nog steeds kijk en luister geld, iets wat hier al lang is afgeschaft. Je hebt er nog kirchesteuer, een kerkbelasting. Als je in NL in de grenssteden loopt dan herken je de duitsers er zo uit aan de ouderwetse kledingmode.
ze spreken elkaar aan met Sie oftewel u. Ze spreken zeer slecht engels. Op TV is alles vertaald in het duits wat gek eruit ziet omdat de monden van de acteurs niet kloppen met de duitse woorden.
Toen ik er woonde was er geen minimumloon, wat armoede versterkt. Armoede levert meer criminaliteit.
Als je belastingplichtig bent krijg je van de overheid onmogelijk te begrijpen brieven met onmogelijke duitse zinnen. Ook dit is in NL verbeterd sinds de jaren 80.
Voordelen: het is iets goedkoper, ze zijn punctueel. De politie moet je serieus nemen. Grappen maken levert je een arrestatie op. In NL zijn de agenten net kleuters die je voor de gek kan zetten, maar in Duitsland wordt je gelijk opgepakt bij het kleinste grapje.
Zeker, maar ik bedoel dat het voor starters steeds moeilijker is in NL, en dus men blijft huren. Iets wat in DE dus minder het geval isquote:Op donderdag 27 december 2018 17:19 schreef Daboman het volgende:
[..]
Maar zowel huur als koop voorzien in dezelfde behoefte, namelijk om ergens te wonen.
Dit zou eerder een argument zijn om niet ver van de Duitse grens te gaan wonen en iedere zaterdag in Duitsland te gaan tanken, boodschappen doen en de dag afsluiten met (bijvoorbeeld) een heerlijke Schnitzel (een grote bord vol). Nix mis mee en je blijft gewoon gezellig in Nederland wonen:)quote:
Ik ken helaas voorbeelden waarbij een stel een kind heeft met een zeldzame aandoening. Voor de geboorte van hun kind zijn ze al over de grens gaan wonen. Nu heeft het kind een aandoening waar ze hele dure medicijnen voor nodig heeft. Zowel de Nederlandse als de Duitse zorgverzekering zegt nu dat de ander dit moet vergoeden. Helaas is het kind er nu de dupe van.quote:Op donderdag 27 december 2018 23:26 schreef robbietobbie het volgende:
Even langs gaan bij een instelling als een Grensinfopunt.
Als ze in NL blijven werken moeten ze in NL verzekerd blijven en krijgen ze gratis een Duitse zorgverzekering (itt België geen bijdrage).
Dan heeft het ook geen gevolgen voor AOW opbouw.
Die zaken veranderen pas als (een van) ze niet meer in NL werken.
Autokosten (wegenbelasting en verzekering) zijn over het algemeen stukken lager.
Aanvullend kindergeld kan wel een boel geld opleveren.
Voor de rest even naar een Grensinfopunt om het volledige plaatje te krijgen
Dan moeten ze zich maar eens goed laten informeren. Het enige waarvan afhankelijk is welke verzekering ervoor opdraait is in welk land ze naar de arts gaan.quote:Op donderdag 27 december 2018 23:32 schreef Pizzachef het volgende:
[..]
Ik ken helaas voorbeelden waarbij een stel een kind heeft met een zeldzame aandoening. Voor de geboorte van hun kind zijn ze al over de grens gaan wonen. Nu heeft het kind een aandoening waar ze hele dure medicijnen voor nodig heeft. Zowel de Nederlandse als de Duitse zorgverzekering zegt nu dat de ander dit moet vergoeden. Helaas is het kind er nu de dupe van.
Klopt inderdaad wat jij zegt.quote:Op donderdag 27 december 2018 23:54 schreef robbietobbie het volgende:
[..]
Dan moeten ze zich maar eens goed laten informeren. Het enige waarvan afhankelijk is welke verzekering ervoor opdraait is in welk land ze naar de arts gaan.
Nederlandse zorg wordt via de Nederlandse verzekering vergoed, Duitse via de Duitse (die het uiteindelijk wel weer op de Nederlandse verhalen maar daar hebben die mensen zelf niks mee te maken).
Je vergeet alleen de situatie waarbij de mensen naar een Duitse arts gaan. De Duitse verzekering moet het dan vergoeden en op de Nederlandse verzekering verhalen. Alleen in Duitsland komt dit medicijn niet voor vergoeding in aanmerking, dus de Duitse verzekering weigert te vergoeden en verwijst je door naar de Nederlandse verzekering.quote:Op donderdag 27 december 2018 23:54 schreef robbietobbie het volgende:
[..]
Dan moeten ze zich maar eens goed laten informeren. Het enige waarvan afhankelijk is welke verzekering ervoor opdraait is in welk land ze naar de arts gaan.
Nederlandse zorg wordt via de Nederlandse verzekering vergoed, Duitse via de Duitse (die het uiteindelijk wel weer op de Nederlandse verhalen maar daar hebben die mensen zelf niks mee te maken).
Onzin. Ik heb hier in DLD al heel vaak in het ziekenhuis gelegen. 2 of 3 mensen per kamer (of alleen als je daarvoor verzekerd bent). De zorg is uitstekend en eten krijg je ook gewoon (keuzemenu, prima eten trouwens).quote:Op vrijdag 28 december 2018 09:38 schreef Ivo1985 het volgende:
Overigens is de zorgverzekering in Duitsland goedkoop. De zorg wordt ook goedkoop uitgevoerd. 6 tot 8 personen op een kamer, verpleegkundigen die geen tijd hebben. Eten in drinken in het ziekenhuis moet je zelf regelen, tenzij je om medische redenen speciale voeding nodig hebt.
Dan heeft het probleem eigenlijk niets met de status van grensarbeiders te maken, in een 100% Duitse situatie was er ook niets vergoed toch?quote:Op vrijdag 28 december 2018 09:38 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Je vergeet alleen de situatie waarbij de mensen naar een Duitse arts gaan. De Duitse verzekering moet het dan vergoeden en op de Nederlandse verzekering verhalen. Alleen in Duitsland komt dit medicijn niet voor vergoeding in aanmerking, dus de Duitse verzekering weigert te vergoeden en verwijst je door naar de Nederlandse verzekering.
Maar bij de Nederlandse verzekering zeggen ze dan doodleuk dat het om een Duitse behandeling gaat en je Duitse verzekering het dus maar moet afhandelen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |