abonnement Unibet Coolblue
pi_183998535
Ik ben inmiddels op het punt aanbeland waarop ik mijn ontvangen studiefinanciering terug zou moeten gaan betalen. Allemaal geen probleem, heb daarbij ook netjes mijn gegevens aan de DUO gegeven.

Nu is het zo dat hier, waar ik leef, de eerste 11850 inkomstenbelasting vrij is. En daar betaal je dan dus ook echt niks over. Tenzij je meer dan 100.000 per jaar verdiend.
Ik vroeg me af; telt dit mee bij de bepaling van je maandbedrag bij de DUO? Ik heb al contact gehad, maar ze komen met een niets zeggend antwoord, gebaseerd op de berekening van afgelopen jaar. Heb ze daarbij de nieuwe situatie uitgelegd, maar daar gaan ze verder niet op in.

Duo geeft aan, op hun website, dat het om belastbaar inkomen gaat. Maar wat zien zij als belastbaar loon? In NL is dat duidelijk, maar in een buitenlandse situatie is dat vrij onduidelijk.

Dus stel, ik verdien 40000 per jaar. De eerste 11850 is belasting vrij. En 28150 is belastbaar.
Wordt mijn maandbedrag bepaald op die 28150, of op de volledige 40000?
pi_183998576
Waarom zou DUO caren om het land waar jij woont?
pi_183998588
Lijkt mij 40000. Anders zou je in Andorra kunnen gaan wonen en de DUO nooit terugbetalen.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_183998625
quote:
1s.gif Op donderdag 27 december 2018 11:21 schreef Linkse_krijger het volgende:
Waarom zou DUO caren om het land waar jij woont?
Omdat er andere tabellen en dergelijke zijn, gebaseerd op het inkomen in het land waar je woont.
pi_183998688
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 11:24 schreef Carlos93 het volgende:

[..]

Omdat er andere tabellen en dergelijke zijn, gebaseerd op het inkomen in het land waar je woont.
Als jij in een gunstig belastingklimaat woont lijkt het me eerder dat je een hoger maandbedrag moet terugbetalen dan een lager maandbedrag. Anders zou je volgens jouw redenatie in een land waar geen inkomstenbelasting is nooit hoeven af te lossen.
  donderdag 27 december 2018 @ 11:26:59 #6
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_183998690
Die eerste 11.850 is ook belastbaar, alleen is het tarief nul. Niet-belastbaar inkomen gaat om onkostenvergoedingen maar ook om bijvoorbeeld kinderbijslag, huurtoeslag etc.

Wat je in loondienst verdient is gewoon belastbaar inkomen, ook in het buitenland.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_183998734
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 11:19 schreef Carlos93 het volgende:
Nu is het zo dat hier, waar ik leef, de eerste 11850 inkomstenbelasting vrij is. En daar betaal je dan dus ook echt niks over. Tenzij je meer dan 100.000 per jaar verdiend.
Vrij als in 0%?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_183998820
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 11:29 schreef baskick het volgende:

[..]

Vrij als in 0%?
Een zogenoemde personal allowance, over die 11850. Op 0%.

Ik vraag dit, omdat ik een tijdje goed geld verdiende uit online traden. Dat wordt volgens mij in NL wel gezien als inkomsten voor de studiefinanciering, maar hier in de UK niet. Gevolg was, dat ik de afgelopen jaren niet heb hoeven terug betalen.Vandaar mijn vraag hoe de DUO het precies ziet.


quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 11:26 schreef Janneke141 het volgende:
Die eerste 11.850 is ook belastbaar, alleen is het tarief nul. Niet-belastbaar inkomen gaat om onkostenvergoedingen maar ook om bijvoorbeeld kinderbijslag, huurtoeslag etc.

Wat je in loondienst verdient is gewoon belastbaar inkomen, ook in het buitenland.
Dus hier krijgen we bijvoorbeeld geen reiskostenvergoeding, zoals we die in NL kennen. We mogen daar in tegen wel de volledige reiskosten aftrekken van ons belastbaar inkomen. Daarnaast mag een onderhoudsbeurt van de auto, een wasvergoeding van je uniform en dergelijke afgetrokken worden van je inkomstenbelasting. Dus in dat opzich is het wel een onkostenvergoeding, maar dan via de belastindienst, ipv een werkgever.

Dat bedrag mag dus er wel van af getrokken worden begrijp ik?
pi_183999261
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 11:32 schreef Carlos93 het volgende:

[..]

Een zogenoemde personal allowance, over die 11850. Op 0%.

Ik vraag dit, omdat ik een tijdje goed geld verdiende uit online traden. Dat wordt volgens mij in NL wel gezien als inkomsten voor de studiefinanciering, maar hier in de UK niet. Gevolg was, dat ik de afgelopen jaren niet heb hoeven terug betalen.Vandaar mijn vraag hoe de DUO het precies ziet.

[..]

Dus hier krijgen we bijvoorbeeld geen reiskostenvergoeding, zoals we die in NL kennen. We mogen daar in tegen wel de volledige reiskosten aftrekken van ons belastbaar inkomen. Daarnaast mag een onderhoudsbeurt van de auto, een wasvergoeding van je uniform en dergelijke afgetrokken worden van je inkomstenbelasting. Dus in dat opzich is het wel een onkostenvergoeding, maar dan via de belastindienst, ipv een werkgever.

Dat bedrag mag dus er wel van af getrokken worden begrijp ik?
Het wordt belast tegen 0%, dat wil voor zover ik weet niet zeggen dat het geen belastbaar inkomen is. Er is een verschil tussen geen en 0. Effectief betaal je over dat deel (op dit moment) niets, maar dat wil niet zeggen dat er niet(s) over geheven wordt.

Ik vermoed zomaar dat DUO de Nederlandse wetgeving volgt, ongeacht waar de terugbetaler woont.

Artikel 6.10 lid 1 Wet studiefinanciering 2000:
quote:
Maatstaf voor de vaststelling van de draagkracht van de debiteur uit inkomen is het totaal van zijn toetsingsinkomen en dat van zijn partner in het peiljaar. Het aldus bepaalde inkomen is het draagkrachtinkomen.
En dat toetsingsinkomen wordt als volgt gedefinieerd in artikel 1.1 lid 1 Wet studiefinanciering 2000:
quote:
toetsingsinkomen: inkomen als bedoeld in artikel 8, eerste en tweede lid, van de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen, met dien verstande dat, behoudens bij de toepassing van artikel 3.17, voor berekeningsjaar wordt gelezen: peiljaar,
Die 2 wetten zou je even door kunnen nemen...

[ Bericht 21% gewijzigd door baskick op 27-12-2018 11:56:53 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_184155778
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 11:19 schreef Carlos93 het volgende:
Wordt mijn maandbedrag bepaald op die 28150, of op de volledige 40000?
En, ben je eruit gekomen?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_184160703
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 09:27 schreef baskick het volgende:

[..]

En, ben je eruit gekomen?
Jep, ik ben er doorheen gekomen. Lijkt me inderdaad dat ze het volledige bedrag als belastbaar inkomen zien en daar hun rekening op baseren.
Structurele gokinkomsten worden daar dus niet bij meegenomen, omdat die niet belastbaar zijn. Zijn ook niet op een 0% tarief gezet, maar is dus daadwerkelijk belastingvrij. Vandaar dus de verschillen.

Wel vreemd overigens dat als je het bij de DUO navraagt, niemand er wat van weet. Je zou zeggen dat zoiets toch lopende band werk is voor zo'n organisatie?
pi_184160949
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 14:33 schreef Carlos93 het volgende:
Wel vreemd overigens dat als je het bij de DUO navraagt, niemand er wat van weet. Je zou zeggen dat zoiets toch lopende band werk is voor zo'n organisatie?
nee, hoe kom je daarbij? :?
Standaard vragen zijn: wanneer krijg ik mijn stuffie en na hoeveel jaar moet ik terugbetalen en hoe kan ik het maandbedrag verlagen.
Ik denk dat je dan zo'n 99% van de vragen hebt afgekaard.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184161695
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 14:33 schreef Carlos93 het volgende:

[..]

Jep, ik ben er doorheen gekomen. Lijkt me inderdaad dat ze het volledige bedrag als belastbaar inkomen zien en daar hun rekening op baseren.
Structurele gokinkomsten worden daar dus niet bij meegenomen, omdat die niet belastbaar zijn. Zijn ook niet op een 0% tarief gezet, maar is dus daadwerkelijk belastingvrij. Vandaar dus de verschillen.

Wel vreemd overigens dat als je het bij de DUO navraagt, niemand er wat van weet. Je zou zeggen dat zoiets toch lopende band werk is voor zo'n organisatie?
Top!

quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 14:47 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

nee, hoe kom je daarbij? :?
Standaard vragen zijn: wanneer krijg ik mijn stuffie en na hoeveel jaar moet ik terugbetalen en hoe kan ik het maandbedrag verlagen.
Ik denk dat je dan zo'n 99% van de vragen hebt afgekaard.
Vragen m.b.t. terugbetaling (wanneer, hoeveel, rente, opschorting) lijken me wel degelijk veelvoorkomend. De vraag van TS is wellicht een niet-veelvoorkomende, vanwege de personal allowance tegen 0%, maar toch...
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_184169716
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2019 14:33 schreef Carlos93 het volgende:

[..]

Jep, ik ben er doorheen gekomen. Lijkt me inderdaad dat ze het volledige bedrag als belastbaar inkomen zien en daar hun rekening op baseren.
Structurele gokinkomsten worden daar dus niet bij meegenomen, omdat die niet belastbaar zijn. Zijn ook niet op een 0% tarief gezet, maar is dus daadwerkelijk belastingvrij. Vandaar dus de verschillen.

Wel vreemd overigens dat als je het bij de DUO navraagt, niemand er wat van weet. Je zou zeggen dat zoiets toch lopende band werk is voor zo'n organisatie?
Ik verwacht eigenlijk niet dat vragen over structurele gokinkomsten aan de orde van de dag zullen zijn bij de Duo, zeker niet wanneer deze winsten ook nog eens in het buitenland gerealiseerd worden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')