abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_183988706
quote:
0s.gif Op woensdag 26 december 2018 21:26 schreef MisterLastName het volgende:

[..]

Noten lezen hoef je niet te kunnen. Belangrijkste is om te zorgen dat je techniek goed is en je in elk geval een paar akkoorden en toonladders beheerst vind ik.
Voor piano is notenschrift en muziektheorie wel handig om enigszins te begrijpen wat je nou helemaal aan het doen bent. Akkoordgrepen op piano is wel wat andere koek dan op bijvoorbeeld gitaar. Maar spelen op gehoor is inderdaad belangrijk.

Ik vond Adult Piano Adventures van Faber En Faber een erg prettig boek.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_183988825
quote:
1s.gif Op woensdag 26 december 2018 21:49 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Voor piano is notenschrift en muziektheorie wel handig om enigszins te begrijpen wat je nou helemaal aan het doen bent. Akkoordgrepen op piano is wel wat andere koek dan op bijvoorbeeld gitaar. Maar spelen op gehoor is inderdaad belangrijk.

Ik vond Adult Piano Adventures van Faber En Faber een erg prettig boek.
Muziektheorie is erg handig, dat staat buiten kijf, anders blijf je aankloten.
Maar notenschrift? Ik weet het niet... Als je akkoorden kunt lezen en kunt weten wat je moet spelen kom je al een heel end. Notenschrift vind ik alleen handig bij klassieke stukken.
Als je gehoor goed is dan kom je vaak vanzelf wel uit de meeste pop/top-40/rock/funkdance etc stukken.
pi_183989087
quote:
0s.gif Op woensdag 26 december 2018 21:53 schreef MisterLastName het volgende:

[..]

Muziektheorie is erg handig, dat staat buiten kijf, anders blijf je aankloten.
Maar notenschrift? Ik weet het niet... Als je akkoorden kunt lezen en kunt weten wat je moet spelen kom je al een heel end. Notenschrift vind ik alleen handig bij klassieke stukken.
Als je gehoor goed is dan kom je vaak vanzelf wel uit de meeste pop/top-40/rock/funkdance etc stukken.
Ja, maar in tegenstelling tot gitaartabs is geschreven muziek voor piano veelal in notenschrift of enkel akkoorden. En dan beperk je jezelf wel heel erg als je geen noten kan lezen. En zo lastig is het nou ook weer niet, maar je moet even door de zure appel heen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_183989192
quote:
0s.gif Op woensdag 26 december 2018 22:03 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Ja, maar in tegenstelling tot gitaartabs is geschreven muziek voor piano veelal in notenschrift of enkel akkoorden. En dan beperk je jezelf wel heel erg als je geen noten kan lezen. En zo lastig is het nou ook weer niet, maar je moet even door de zure appel heen.
Mwa, beperken beperken. Ligt er aan wat je doel is.
Ik speelde altijd keyboard in een band, heb het nooit nodig gehad. Doe zo nu en dan ook streamen en dan doe ik verzoekjes, tot nu toe ook nog nooit notenschrift nodig gehad, ook bij jamsessies niet. Het is maar hoe jij jezelf als muzikant ziet.

Is het je hobby? Dan vind ik het niet echt nodig, als het echt je beroep is, ja dan is het wel verstandig.
pi_183989972
Als je doel is om akkoorden en melodie (of meerdere melodielijnen) te spelen, dan zijn noten wel prettig.

Ga je popmuziek (mee-)spelen, dan heb je genoeg aan akkoorden.

Maar dat is ook wel een verschil tussen piano en keyboard. Bij die laatste zijn akkoorden veel belangrijker, heb ik het idee
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_183990129
quote:
0s.gif Op woensdag 26 december 2018 22:34 schreef Jordy-B het volgende:
Als je doel is om akkoorden en melodie (of meerdere melodielijnen) te spelen, dan zijn noten wel prettig.

Ga je popmuziek (mee-)spelen, dan heb je genoeg aan akkoorden.

Maar dat is ook wel een verschil tussen piano en keyboard. Bij die laatste zijn akkoorden veel belangrijker, heb ik het idee
Ik speel akkoorden én melodie (En improviseer ongeveer 80% van de muziek die ik hoor) en heb echt nog nooit wat gehad aan noten :') Of naja, zal er wel wat aan hebben, maar persoonlijk heeft het nog nooit gevoeld als iets wat nodig was.
pi_184027839
quote:
0s.gif Op woensdag 26 december 2018 20:03 schreef Cue_ het volgende:
Laten we beginnen met de basis.. Kan je noten lezen?
Dat is niet de basis. Noten lezen is alleen van belang als je bladmuziek wilt kunnen spelen.

Veel belangrijker is kennis van akkoorden.
pi_184272736
Kick (start).
Afgelopen weekend mijn Casiootje gekocht. O+
In dit jaar dat ik 60 word ga ik na 3 jaar lekker tokkelen op mijn gitaartje (had nooit gespeeld, en gaat best leuk nu) nu ook weer het piano/keyboard spelen oppakken. Ooit (niet lachen) 4 jaar orgelles gehad zo'n 47 jaar geleden, dus ik dacht hmmm... dat zit nog wel ergens...
Nou, not :D
Dus ik begin gewoon helemaal from scratch met akkoorden leren (geen noten, geen zin an) met :


[ Bericht 0% gewijzigd door Blues op 08-01-2019 07:55:04 ]
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')