abonnement Unibet Coolblue
pi_183983631
Japan stapt uit de internationale walvisvaartcommissie (IWC). Het Aziatische land hervat de commerciële walvisvaart.

Het gaat dan om de walvisvaart in de zeeën rond Japan, die tot het exclusieve economische domein van het land behoren. Dat meldt een woordvoerder van de Japanse regering woensdag.

Japan vertrekt eind juni uit de commissie en hervat vanaf juli de commerciële jacht. Voor wetenschappelijke doeleinden jaagde Japan onder meer in de Antarctische Oceaan. Daar wordt de jacht gestaakt.

"De walvisjacht zal worden uitgevoerd in overeenstemming met internationale wetgeving en binnen de vangstbeperkingen die berekend zijn volgens de door de IWC goedgekeurde methode, om negatieve effecten op walvisachtigen te voorkomen", aldus de woordvoerder.

Het Aziatische land vindt dat het eten van walvis deel uitmaakt van de lokale cultuur. Ook in Noorwegen en IJsland wordt op de zeezoogdieren gejaagd.
Commissie verbood sinds 1982 commerciële walvisvaart

De IWC, waar ook Nederland toe behoort, werd in 1946 in het leven geroepen om de wereldwijde walvisjacht te reguleren. Sinds 1982 is de commerciële walvisvaart verboden door de commissie, hoewel Japan sinds 1986 enkele honderden walvissen per jaar mag vangen voor wetenschappelijke doeleinden.

Het Aziatische land heeft zich sindsdien echter meerdere malen uitgesproken als een fel tegenstander van het verbod. Volgens Japan wordt er alleen gejaagd op walvissoorten die niet met uitsterven bedreigd worden. Bovendien is het jagen en vervolgens eten van walvis een belangrijk onderdeel van de Japanse cultuur.

Tokio wordt ervan beschuldigd de wetenschap enkel als excuus voor de jacht te gebruiken. Het Internationaal Gerechtshof in Den Haag bestempelde in 2014 de Japanse walvisvangst als illegaal.
Japan wilde jachtverbod beëindigen

Eerder dit jaar probeerde Japan het verbod al te beëindigen via de internationale walvisvaartcommissie. In september werd door een grote meerderheid echter besloten dat het verbod in stand bleef, waarna Japan al dreigde uit het samenwerkingsverband te stappen.

https://www.nu.nl/buitenl(...)vat-walvisjacht.html
  woensdag 26 december 2018 @ 17:15:49 #2
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_183983772
Ik ben er op tegen. Ze moeten die beesten gewoon met rust laten vind ik.
Maar niet heus.....Daaaag.
pi_183983907
Slechte zaak.
pi_183984209
Nuke ze anders gewoon nog maar een keer.
"Pools are perfect for holding water"
pi_183984230
Walvisvaart moet worden gesubsidieerd met geld van de Japanse belastingbetaler, omdat deze niet winstgevend is. Zeer slechte zaak.
  woensdag 26 december 2018 @ 18:09:15 #6
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_183984538
quote:
0s.gif Op woensdag 26 december 2018 17:44 schreef rutger05 het volgende:
Walvisvaart moet worden gesubsidieerd met geld van de Japanse belastingbetaler, omdat deze niet winstgevend is. Zeer slechte zaak.
Zal vast schelen dat ze er nu niet meer helemaal voor naar de Zuidpool hoeven te varen.
pi_183984611
Als ze nou gewoon zo vissen dat alles in stand blijft ...maar dat zal wel niet -O- -O-
Ik zwaai naar dieren.
pi_183984901
Ik weet dat het eigenlijk niet moet uitmaken of het nu een koe is of een walvis, maar het idee dat zo'n prachtig beest gewoon een harpoen zijn lichaam ingeschoten wordt blijft me gruwelen.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 26 december 2018 @ 18:43:52 #9
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183985144
Walvisbiefstuk O+
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_183985145
quote:
2s.gif Op woensdag 26 december 2018 18:29 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Ik weet dat het eigenlijk niet moet uitmaken of het nu een koe is of een walvis, maar het idee dat zo'n prachtig beest gewoon een harpoen zijn lichaam ingeschoten wordt blijft me gruwelen.
Koeien worden ook niet met uitsterven bedreigd etc
Ik zwaai naar dieren.
pi_183985213
Verandering moet van binnen komen.
pi_183985847
quote:
6s.gif Op woensdag 26 december 2018 18:43 schreef Nikonlover het volgende:
Walvisbiefstuk O+
Het is blijkbaar echt supersmerig vlees voor consumptie in het algemeen en de enigen die het met regelmaat vreten zijn een stel fossielen die het als lunch kregen op school in de jaren 50 voor zover ik het heb begrepen.

Oh en het is een delicatesse in een aantal kuststeden.

[ Bericht 1% gewijzigd door HexHunter op 26-12-2018 19:38:08 ]
NEE!
pi_183986757
quote:
0s.gif Op woensdag 26 december 2018 19:31 schreef HexHunter het volgende:
Het is blijkbaar echt supersmerig vlees voor consumptie in het algemeen en de enigen die het met regelmaat vreten zijn een stel fossielen die het als lunch kregen op school in de jaren 50 voor zover ik het heb begrepen.
Heb je het nu niet over levertraan?
Ik heb in Noorwegen wel eens een walvisburger gegeten, het is niet bijzonder maar het is zeker niet smerig.

Vroeger ook in Nederland:
Andere tijden, De laatste walvisvaarders.

[ Bericht 77% gewijzigd door AchJa op 26-12-2018 20:35:00 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')