abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 26 december 2018 @ 16:35:31 #1
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_183983131
Hallo handige Fok!kers,

Over 2,5 maand ga ik verhuizen naar een huis met een houten garage. De garage is niet geïsoleerd, en dat wil ik wel graag gaan doen. De garage zal voornamelijk gebruikt worden voor het stallen van fietsen en motoren, dus er hoeft niet op en top geïsoleerd te worden maar het is vooral om vrieskou en vocht wat meer buiten te houden zeg maar.

De garage is aan één kant geschakeld met de garage van de buren; mijn plan is nu om de achterzijde en de vrije lange zijde te isoleren (in totaal 9 x 2,5 meter).

Nu lees ik overal dat het vooral belangrijk is om een spouw te creëren tussen de buitenmuur en de (nog niet bestaande) binnenmuur.

Het stappenplan zou er dan als volgt uitzien:
-Houten latten van ca. 2 cm tegen de binnenmuur plaatsen
-Dampdoorlatende folie tegen de latten aanbrengen
-Isolatiemateriaal plaatsen
-Dampremmende folie aanbrengen
-Afwerken met plaatmateriaal

Hierbij heb ik de volgende vragen:
-Is dit de juiste aanpak, of zijn er betere/snellere/goedkopere manieren?
-De garage heeft al een houten skelet; hoe kan ik deze het beste benutten tijdens het isoleren?
-Welk isolatiemateriaal leent zich het beste voor deze klus?
-Wat is het meest geschikte plaatmateriaal in deze situatie?

Bedankt alvast voor de reacties!
>:O
pi_183983370
quote:
7s.gif Op woensdag 26 december 2018 16:35 schreef TheSilentEnigma het volgende:
-Is dit de juiste aanpak, of zijn er betere/snellere/goedkopere manieren?
Je zult moeten kiezen tussen beter, sneller of goedkoper. Alle 3 tegelijk dat gaat moeilijk worden.
quote:
-De garage heeft al een houten skelet; hoe kan ik deze het beste benutten tijdens het isoleren?
Je moet er op letten dat er geen plekken ontstaan waar zich vocht kan verzamelen, zonder dat het weg kan.
quote:
-Welk isolatiemateriaal leent zich het beste voor deze klus?
polyurethaanschuim
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
  woensdag 26 december 2018 @ 16:57:51 #3
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_183983471
quote:
0s.gif Op woensdag 26 december 2018 16:51 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Je zult moeten kiezen tussen beter, sneller of goedkoper. Alle 3 tegelijk dat gaat moeilijk worden.

[..]

Je moet er op letten dat er geen plekken ontstaan waar zich vocht kan verzamelen, zonder dat het weg kan.

[..]

polyurethaanschuim
Bedankt voor je reactie.

Het zou kunnen dat er een manier is die beter en sneller is, of sneller en goedkoper... Maar het moet wel fatsoenlijk gebeuren natuurlijk. :)

Waarom is purschuim het beste materiaal, en niet glaswol bijvoorbeeld?
  woensdag 26 december 2018 @ 17:17:21 #4
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_183983795
Wanneer je optrekkend vocht (vanuit de grond) hebt, dan is het beter om hem niet te isoleren (want dan kan het vocht weg) dan om hem wel goed te isoleren.

Om het vocht in een goed geïsoleerde maar niet verwamde ruimte weg te krijgen moet je weer gaan ventileren.
Huilen dan.
  woensdag 26 december 2018 @ 17:20:08 #5
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183983845
Als je vocht buiten wilt houden zorg dan juist dat en ruimte tussen de planken of het dak zit en doe er verder niets aan..

Een onverwarmde geisoleerde schuur is kletsnat, terwijl een hokkie met wat planken die lekker doorwaait gortdroog is..

Ik heb hier namelijk beide versies..
  woensdag 26 december 2018 @ 17:23:09 #6
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_183983905
quote:
7s.gif Op woensdag 26 december 2018 17:17 schreef Isdatzo het volgende:
Wanneer je optrekkend vocht (vanuit de grond) hebt, dan is het beter om hem niet te isoleren (want dan kan het vocht weg) dan om hem wel goed te isoleren.

Om het vocht in een goed geïsoleerde maar niet verwamde ruimte weg te krijgen moet je weer gaan ventileren.
Er ligt een fundering in en de grond is voor zover ik heb kunnen zien goed droog. Er zitten twee ventilatieroosters in de garage, zou dat afdoende zijn denk je?
  woensdag 26 december 2018 @ 17:25:22 #7
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_183983947
quote:
0s.gif Op woensdag 26 december 2018 17:23 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Er ligt een fundering in en de grond is voor zover ik heb kunnen zien goed droog. Er zitten twee ventilatieroosters in de garage, zou dat afdoende zijn denk je?
De grond? Wat voor vloer ligt erin?

Verder onderschrijf ik onderstaande ervaring:

quote:
14s.gif Op woensdag 26 december 2018 17:20 schreef Zolderkamer het volgende:
Als je vocht buiten wilt houden zorg dan juist dat en ruimte tussen de planken of het dak zit en doe er verder niets aan..

Een onverwarmde geisoleerde schuur is kletsnat, terwijl een hokkie met wat planken die lekker doorwaait gortdroog is..

Ik heb hier namelijk beide versies..
Wanneer je niet gaat verwarmen dan zou ik de boel niet isoleren.
Huilen dan.
  woensdag 26 december 2018 @ 17:25:49 #8
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_183983952
quote:
14s.gif Op woensdag 26 december 2018 17:20 schreef Zolderkamer het volgende:
Als je vocht buiten wilt houden zorg dan juist dat en ruimte tussen de planken of het dak zit en doe er verder niets aan..

Een onverwarmde geisoleerde schuur is kletsnat, terwijl een hokkie met wat planken die lekker doorwaait gortdroog is..

Ik heb hier namelijk beide versies..
Hmmm… Er is geen verwarming aanwezig. Is er een manier om een onverwarmde geïsoleerde garage te creëren die droog is en blijft?
  woensdag 26 december 2018 @ 17:27:03 #9
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_183983967
quote:
0s.gif Op woensdag 26 december 2018 17:25 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Hmmm… Er is geen verwarming aanwezig. Is er een manier om een onverwarmde geïsoleerde garage te creëren die droog is en blijft?
Nee. Want dan moet je gaan ventileren, en dat is het tegenovergestelde van isoleren.
Huilen dan.
  woensdag 26 december 2018 @ 17:28:19 #10
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_183983985
quote:
7s.gif Op woensdag 26 december 2018 17:25 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

De grond? Wat voor vloer ligt erin?

Verder onderschrijf ik onderstaande ervaring:

[..]

Wanneer je niet gaat verwarmen dan zou ik de boel niet isoleren.
Er ligt een betonnen fundering in. En ik was niet van plan te gaan verwarmen aangezien er geen waardevolle en/of kwetsbare spullen in de garage zullen staan, en ook zal de garage niet als klushok gebruikt worden o.i.d.

Het doel van het isoleren was het zo veel mogelijk buiten houden van vocht en kou, want beter voor de motoren.
  woensdag 26 december 2018 @ 17:29:25 #11
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_183984008
quote:
7s.gif Op woensdag 26 december 2018 17:27 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Nee. Want dan moet je gaan ventileren, en dat is het tegenovergestelde van isoleren.
Oké, dus een geïsoleerde garage met ventilatieroosters (die zitten er al in) zou dus zinloos zijn?
  woensdag 26 december 2018 @ 17:31:01 #12
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183984032
quote:
0s.gif Op woensdag 26 december 2018 17:25 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Hmmm… Er is geen verwarming aanwezig. Is er een manier om een onverwarmde geïsoleerde garage te creëren die droog is en blijft?
Jawel hoor.. maar dat heeft geen nut...
Als in: dan moet je ramen gaan aanbrengen die altijd open staan oid..

In de geisoleerde garage komt overal vliegroest op met de ramen open.. dus eigenlijk zou ik nog meer moeten kunnen ventileren..

Waarom zou je hem willen isoleren? De meeste vorst hou je wel buiten..
En vorst is geen punt voor voertuigen.. een druppelladertje voor de motor is voldoende om de accu door de winter te redden.. en dat moet ook in een geisoleerde garage
  woensdag 26 december 2018 @ 17:31:45 #13
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183984048
quote:
0s.gif Op woensdag 26 december 2018 17:29 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Oké, dus een geïsoleerde garage met ventilatieroosters (die zitten er al in) zou dus zinloos zijn?
Niet aan beginnen inderdaad.. ;)
  woensdag 26 december 2018 @ 17:32:02 #14
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_183984056
quote:
0s.gif Op woensdag 26 december 2018 17:28 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Er ligt een betonnen fundering in. En ik was niet van plan te gaan verwarmen aangezien er geen waardevolle en/of kwetsbare spullen in de garage zullen staan, en ook zal de garage niet als klushok gebruikt worden o.i.d.

Het doel van het isoleren was het zo veel mogelijk buiten houden van vocht en kou, want beter voor de motoren.
Kou is niet slecht voor een motor (alleen voor de accu eventueel, maar als je die goed onderhoudt kan die er ook prima tegen.. we hebben het niet over Siberische toestanden).

Vocht wel, maar juist door te isoleren kan je een vochtprobleem creëren dat er niet zou zijn zonder isolatie.

quote:
0s.gif Op woensdag 26 december 2018 17:29 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Oké, dus een geïsoleerde garage met ventilatieroosters (die zitten er al in) zou dus zinloos zijn?
Nouja, ook in een geïsoleerde garage moet je wel iets van ventilatie hebben. Al was het alleen maar om de benzinedampen of je uitgeademde CO2 wanneer je er aan het werk bent.

Maar om 'm eerst te isoleren, er vervolgens achter te komen dat je een vochtprobleem hebt en dan weer extra te gaan ventileren is nogal zinloos ja.
Huilen dan.
  woensdag 26 december 2018 @ 17:34:42 #15
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_183984094
quote:
14s.gif Op woensdag 26 december 2018 17:31 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Jawel hoor.. maar dat heeft geen nut...
Als in: dan moet je ramen gaan aanbrengen die altijd open staan oid..

In de geisoleerde garage komt overal vliegroest op met de ramen open.. dus eigenlijk zou ik nog meer moeten kunnen ventileren..

Waarom zou je hem willen isoleren? De meeste vorst hou je wel buiten..
En vorst is geen punt voor voertuigen.. een druppelladertje voor de motor is voldoende om de accu door de winter te redden.. en dat moet ook in een geisoleerde garage
Het doel is dus om de garage net wat minder koud en vochtig in de herfst en winter te krijgen. Aan de druppellader hangen ze sowieso, het is ook meer op het oog van het roestmonster. En wellicht dat er in de toekomst iets van een extra koel-/vriescombinatie geplaatst zou kunnen worden, want dat lijkt me niet verstandig in een koude houten garage...
  woensdag 26 december 2018 @ 17:38:28 #16
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183984142
quote:
0s.gif Op woensdag 26 december 2018 17:34 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Het doel is dus om de garage net wat minder koud en vochtig in de herfst en winter te krijgen. Aan de druppellader hangen ze sowieso, het is ook meer op het oog van het roestmonster. En wellicht dat er in de toekomst iets van een extra koel-/vriescombinatie geplaatst zou kunnen worden, want dat lijkt me niet verstandig in een koude houten garage...
Minder koud en vochtig = meer ventileren.. liefst een soort carport/halfopen idee..
Hoe meer je gaat isoleren, hoe meer vocht en kou en hoe langer dat blijft hangen..

Dus als je wilt isoleren zul je ook moeten verwarmen.. anders werk je vocht en kou in de hand..

En die koelvriescombi moet dan maar een staande worden die toch in huis/bijkeuken oid geplaatst gaat worden..
(kan ook prima in de garage maar een koelvriescombi heeft warmte nodig om om te kunnen zetten.. anders werken ze niet)
  woensdag 26 december 2018 @ 17:40:44 #17
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_183984174
quote:
14s.gif Op woensdag 26 december 2018 17:38 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Minder koud en vochtig = meer ventileren.. liefst een soort carport/halfopen idee..
Hoe meer je gaat isoleren, hoe meer vocht en kou en hoe langer dat blijft hangen..

Dus als je wilt isoleren zul je ook moeten verwarmen.. anders werk je vocht en kou in de hand..

En die koelvriescombi moet dan maar een staande worden die toch in huis/bijkeuken oid geplaatst gaat worden..
Oké, duidelijk. Bedankt voor de input, het klinkt erg logisch allemaal.
  woensdag 26 december 2018 @ 17:40:53 #18
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_183984176
De essentie van dit topic: je hebt twee smaken waar je uit kan kiezen.

- Isoleren én verwarmen
- Ventileren
Huilen dan.
  woensdag 26 december 2018 @ 17:43:25 #19
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_183984208
quote:
7s.gif Op woensdag 26 december 2018 17:40 schreef Isdatzo het volgende:
De essentie van dit topic: je hebt twee smaken waar je uit kan kiezen.

- Isoleren én verwarmen
- Ventileren
En... Het laten zoals het is. Kan het toch sneller, beter en goedkoper dan mijn oorspronkelijke plan.
  woensdag 26 december 2018 @ 17:52:37 #20
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_183984328
quote:
10s.gif Op woensdag 26 december 2018 17:43 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

En... Het laten zoals het is. Kan het toch sneller, beter en goedkoper dan mijn oorspronkelijke plan.
Dat is volgens mij een variant op ventileren.
Huilen dan.
  woensdag 26 december 2018 @ 17:53:00 #21
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183984335
quote:
10s.gif Op woensdag 26 december 2018 17:43 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

En... Het laten zoals het is. Kan het toch sneller, beter en goedkoper dan mijn oorspronkelijke plan.
:Y Niets aan doen idd..

Beetje handige elektra/verlichting aanleggen.. en voor 100 euro heb je een kleine compressor met een ringleiding van luchtslang en hier en daar aansluitingen aan de wand..
Dan kun je met een spiraalslang willekeurig inprikken en bandjes op druk brengen/blaasspuitje voor stof en dergelijke gebruiken..

Als je dat direct doet heb je er altijd profijt van..
  woensdag 26 december 2018 @ 17:54:59 #22
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_183984373
Of je koopt een wat grotere compressor en dan kan je meteen met luchtgereedschap aan de slag. En wanneer je toch bezig bent dan graaf je meteen een heftafel in. Mooi glad vloertje erin zodat de boel een beetje netjes te houden is. En ja dan krijg je 't misschien wel koud tijdens het sleutelen in zo'n onverwarmde en goed geventileerde garage ( :+ ), dus zal er toch geïsoleerd en verwarmd moeten worden.

Ok wacht, ik dwaal af.
Huilen dan.
  woensdag 26 december 2018 @ 17:56:12 #23
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_183984385
quote:
14s.gif Op woensdag 26 december 2018 17:53 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

:Y Niets aan doen idd..

Beetje handige elektra/verlichting aanleggen.. en voor 100 euro heb je een kleine compressor met een ringleiding van luchtslang en hier en daar aansluitingen aan de wand..
Dan kun je met een spiraalslang willekeurig inprikken en bandjes op druk brengen/blaasspuitje voor stof en dergelijke gebruiken..

Als je dat direct doet heb je er altijd profijt van..
Electra en verlichting zijn al aanwezig en een compressor had ik al (maar nog geen spiraalslang, goeie!).
  woensdag 26 december 2018 @ 17:57:00 #24
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_183984395
quote:
10s.gif Op woensdag 26 december 2018 17:54 schreef Isdatzo het volgende:
Of je koopt een wat grotere compressor en dan kan je meteen met luchtgereedschap aan de slag. En wanneer je toch bezig bent dan graaf je meteen een heftafel in. Mooi glad vloertje erin zodat de boel een beetje netjes te houden is. En ja dan krijg je 't misschien wel koud tijdens het sleutelen in zo'n onverwarmde en goed geventileerde garage ( :+ ), dus zal er toch geïsoleerd en verwarmd moeten worden.

Ok wacht, ik dwaal af.
:D
  woensdag 26 december 2018 @ 18:01:02 #25
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183984442
quote:
7s.gif Op woensdag 26 december 2018 17:56 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Electra en verlichting zijn al aanwezig en een compressor had ik al (maar nog geen spiraalslang, goeie!).
Gewoon 20 meter luchtslang kopen en die rondom met pvcbuisbeugeltjes vastschroeven.. hier en daar een T stuk/aansluiting ertussen en je kan de compressor ergens achter/onder wegzetten..
Kost vrijwel niets.. maar dan kun je het stukje spiraalslang aan je gereedschap laten zitten en overal inprikken.. ipv met een lange slang overal achter blijven hangen zodat fietsen omdonderen in een vol hok enzo.. (been there done that :|W )
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')