abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  Moderator woensdag 26 december 2018 @ 16:10:03 #1
304935 crew  -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_183982645
registreer om deze reclame te verbergen
Afgelopen maandag heb ik mij geliefde kater laten inslapen. Zijn ziekte was ernstiger dan ik dacht. Naast zijn acute koorts en moeite met ademhaling vermoedde de huisarts dat ook zijn hart, nieren en schildklier aangetast waren. In de afgelopen jaren heb ik heel wat bezoekjes aan de dierenarts met hem gebracht maar gek genoeg was er geen duidelijk aanwijsbare reden voor de diarree en het afvallen. Een van de laatste keren dacht ik dat zijn laatste uren geteld waren, maar na twee flinke infusen met vocht en de nodige medicatie was hij weer de vrolijke kat die hij altijd was. Ik gaf hem ander voer en hij kwam weer wat aan O+

Maandag verliep het anders. Ik zal het verhaal kort houden. Deze keer ging ik naar een andere dierenarts en daar werd mij na 20 minuten de keuze gesteld om hem f naar de (prijzige) spoedkliniek voor dieren te brengen of om hem te laten inslapen. Wat een afschuwelijke keuze! Die kliniek ken ik wel, inderdaad belachelijk duur maar dat moet dan maar, was mijn eerste reactie. Aan de andere kat, mijn ruim 14-jarige vriend woog nog maar 3,5 kilo en was er fysiek slecht aan toe. De dierenarts wees me er nogmaals op dat er naast de acute klachten heel waarschijnlijk ook een hardnekkige chronische ziekte speelde. Wilde ik mijn kat door die medische mallemolen duwen? Nee, dat wilde ik niet. Dus terwijl ik mijn beestje achter zijn oren kroelde, blies hij zijn laatste adem uit :'(

Het gemis valt me zwaarder dan ik dacht en ook de twee katten die hier nog rondlopen missen hem. Ze zijn aan het zoeken en roepen en dat vind ik afschuwelijk om te zien. Rationeel vind ik dat ik de beste keuze heb gemaakt en houd ik me vast aan wat de dierenarts tegen mij zei: “Ik adviseer dit niet bij een dier dat nog kans heeft op een lang en kwalitatief goed leven.”
Aan de andere kant heb ik een enorm schuldgevoel en zit ik, tegen mijn gewoonte in, met allerlei ‘had ik maar’s’ in mijn hoofd.

Hoe ga je in hemelsnaam om met de keuze om het leven van je geliefde huisdier te beindigen?
With the stars as her umbrella
pi_183982730
14 jaar heeft dat beestje een fantastisch leven bij jou gehad. Afscheid nemen is pijnlijk maar je hebt in mijn ogen de juiste keuze gemaakt, je laat het diertje niet nog langer lijden. Als je het diertje in leven had gehouden dan had het nu nog pijn gehad en misschien nog wel meer pijn de komende tijd daarbij had het je veel geld gekost voor het langer laten duren van de lijdensweg van dat beestje.

Sterkte ts, geef het tijd die pijn heelt wel.
pi_183982826
Dat had ik ook met mijn kat. Op een gegeven moment nieste hij bloed en bleek kanker te hebben. Toen toch maar laten inslapen, maar op de n of andere manier jezelf toch rot voelen.
  woensdag 26 december 2018 @ 16:20:26 #4
40500 Sorella
moggh,middag,avond,nacht
pi_183982870
Ik heb ook zoiets bij de hand gehad alleen was het met mijn hond en het is al zeker 11 jaar geleden en heel heel soms denk ik nog weleens "had ik het wel moeten doen" maar ik weet ook dat mijn hond een goed leven heeft gehad, dat er niets meer aan te doen was en nog langer laten lijden ook geen optie was dus hou ik me daar aan vast als ik weer eens die gedachte krijg.

Heel veel sterkte TS
Vroooeeem 120, vroooeeem 140, vrooee, iiiiiiiiiiiieeeeeeeeeeeeee, plons, blub blub blub, tetuutetuu,.....telaat
  woensdag 26 december 2018 @ 16:20:43 #5
131603 Afwazig
Serious business
pi_183982875
Vorige week mijn hond moeten laten inslapen, ze was pas 4 en ik stond ongeveer voor dezelfde keuze (wel wat langer over na kunnen denken). Het is echt superkut. Als ik jou verhaal zo lees heb je de goede beslissing genomen maar het gevoel blijft nog wel even ook al is het tegen beter weten in waarschijnlijk.

Sterkte ermee ik weet hoe het is.
  Spellchecker woensdag 26 december 2018 @ 16:26:38 #6
197773 crew  maily
mevrouwtje oeps
pi_183982980
quote:
0s.gif Op woensdag 26 december 2018 16:14 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
14 jaar heeft dat beestje een fantastisch leven bij jou gehad. Afscheid nemen is pijnlijk maar je hebt in mijn ogen de juiste keuze gemaakt, je laat het diertje niet nog langer lijden. Als je het diertje in leven had gehouden dan had het nu nog pijn gehad en misschien nog wel meer pijn de komende tijd daarbij had het je veel geld gekost voor het langer laten duren van de lijdensweg van dat beestje.

Dit dus .... je hebt voor jouw huisdier de beste keuze gemaakt. En die rouwperiode maak je nu door met je twee andere katten.
Sterkte :*
**hare scherpigheid*binge-checker** Mijn eigen topic Tell my mother I'm sorry
pi_183983681
quote:
0s.gif Op woensdag 26 december 2018 16:10 schreef -Miauw- het volgende:

Hoe ga je in hemelsnaam om met de keuze om het leven van je geliefde huisdier te beindigen?
Blijven ademen. Het slijt.

Sterkte :*
pi_183983756
Het is ook heel moeilijk om kut om je vriendje/vriendinnetje in te moeten slapen :'(

Onze Rocky was 16,5 en helemaal versleten, dement en niet meer zindelijk en toch heb ik af en toe nog zoiets van.. Hadden we toch...

Heel veel sterkte met dit verlies :*
I solemnly swear i'm up to no good
pi_183984090
quote:
0s.gif Op woensdag 26 december 2018 17:14 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Het is ook heel moeilijk om kut om je vriendje/vriendinnetje in te moeten slapen :'(

Onze Rocky was 16,5 en helemaal versleten, dement en niet meer zindelijk en toch heb ik af en toe nog zoiets van.. Hadden we toch...

Heel veel sterkte met dit verlies :*
Ik heb het na jaren ook nog steeds af en toe. Het suckt, maar is meteen ook een van de mooiste dingen die je voor je dier kan doen. Het went niet...
  woensdag 26 december 2018 @ 17:37:14 #10
453049 BoneThugss
often copied, never duplicated
pi_183984121
quote:
0s.gif Op woensdag 26 december 2018 16:14 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

Ware woorden broer.
Fan van Kim-Holland
  Moderator woensdag 26 december 2018 @ 17:41:46 #11
304935 crew  -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_183984187
Bedankt voor alle lieve reacties :*
Toch wel fijn dat het (helaas) zo herkenbaar is voor anderen.

Rationeel is de beslissing niet moeilijk te nemen, je wil geen pijn voor je trouwe huisdier. Maar emotioneel is het een moeilijk keuze, en als ik afga op jullie verhalen blijft het een lastige keuze, soms zelfs na 11 jaar ;(

Ik denk dat ik gewoon overweldigd ben omdat alles zo vlot ging. Heel lomp, maar het was kerstavond, de dierenarts zou om 17.00 uur sluiten en ik moest N beslissen. Maar het was inderdaad de juiste. Ik (en de twee katjes) heb alleen flink wat tijd nodig n moet blijven ademen ;)
pi_183984203
Zo is het O+

Hang in there :*
  Moderator woensdag 26 december 2018 @ 17:53:40 #13
304935 crew  -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_183984348
Thank you! O+
  woensdag 26 december 2018 @ 17:56:54 #14
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_183984393
Dit is voor mij dus de reden waarom ik geen huisdieren neem. Juist vanwege dit soort nare dingen.
Maar niet heus.....Daaaag.
pi_183984515
Begrijp dat gevoel en die gedachte zeer goed. Dat is heel menselijk en denk ik herkenbaar voor velen. Het is heel normaal dat je dat nu hebt. Maar je hebt gedaan wat je kon, en ze worden helaas nu eenmaal niet allemaal 20. Was het maar zo... Veel sterkte en probeer dat schuldgevoel niet te veel aandacht te geven. Daar schiet je niets mee op.
Eens kijken
  Moderator woensdag 26 december 2018 @ 18:12:17 #16
304935 crew  -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_183984587
quote:
0s.gif Op woensdag 26 december 2018 17:56 schreef Samuel24 het volgende:
Dit is voor mij dus de reden waarom ik geen huisdieren neem. Juist vanwege dit soort nare dingen.
Ha, ik snap jouw gevoel op dit moment wel. Als mijn andere twee schatjes er niet meer zijn hoef ik nooit meer een huisdier want de pijn is real. Maarrrr, ik las ooit dit stukje tekst...

“To love at all is to be vulnerable. Love anything and your heart will be wrung and possibly broken. If you want to make sure of keeping it intact you must give it to no one, not even an animal. Wrap it carefully round with hobbies and little luxuries; avoid all entanglements. Lock it up safe in the casket or coffin of your selfishness. But in that casket, safe, dark, motionless, airless, it will change. It will not be broken; it will become unbreakable, impenetrable, irredeemable. To love is to be vulnerable.”

― C.S. Lewis, The Four Loves

:*
  Moderator woensdag 26 december 2018 @ 18:12:37 #17
304935 crew  -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_183984592
quote:
0s.gif Op woensdag 26 december 2018 18:07 schreef Maharski het volgende:
Begrijp dat gevoel en die gedachte zeer goed. Dat is heel menselijk en denk ik herkenbaar voor velen. Het is heel normaal dat je dat nu hebt. Maar je hebt gedaan wat je kon, en ze worden helaas nu eenmaal niet allemaal 20. Was het maar zo... Veel sterkte en probeer dat schuldgevoel niet te veel aandacht te geven. Daar schiet je niets mee op.
Dankjewel :*
pi_183984626
Je weet zelf wel wanneer het zover is, tevens heeft een dier het geluk dat ze dan niet zoveel hoeven lijden. Mensen laten ze gewoon weken lijden tot ze uiteindelijk doodgaan bij dieren mag je gelukkig een keuze maken.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  woensdag 26 december 2018 @ 18:18:59 #19
475456 Samuel24
pi_183984695
quote:
0s.gif Op woensdag 26 december 2018 18:12 schreef -Miauw- het volgende:

[..]

Ha, ik snap jouw gevoel op dit moment wel. Als mijn andere twee schatjes er niet meer zijn hoef ik nooit meer een huisdier want de pijn is real. Maarrrr, ik las ooit dit stukje tekst...

“To love at all is to be vulnerable. Love anything and your heart will be wrung and possibly broken. If you want to make sure of keeping it intact you must give it to no one, not even an animal. Wrap it carefully round with hobbies and little luxuries; avoid all entanglements. Lock it up safe in the casket or coffin of your selfishness. But in that casket, safe, dark, motionless, airless, it will change. It will not be broken; it will become unbreakable, impenetrable, irredeemable. To love is to be vulnerable.”

Wauw, dat is een prachtig gedicht. :Y
Weetje wat ik altijd zo jammer vind met honden en katten. Ze zullen nooit zo oud worden als een mens. En daardoor zal er dus altijd een moment komen dat je dus afscheid zult moeten nemen van je trouwe hond en/of kat omdat die gewoon te oud is geworden. Maar dat is heel vervelend want als je dus heel erg gehecht bent geraakt aan dat beest en je verliest hem dan doet dat heel erg veel pijn. En lijkt het net alsof je heel erg moet rouwen voor de komende weken. En dat lijkt mij heel erg naar.
  woensdag 26 december 2018 @ 18:20:54 #20
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_183984719
quote:
0s.gif Op woensdag 26 december 2018 18:12 schreef -Miauw- het volgende:

[..]

Mooi O+
En sterkte :* Je hebt gedaan wat jij dacht dat het beste was, en dat is goed.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  woensdag 26 december 2018 @ 18:23:20 #21
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_183984765
quote:
0s.gif Op woensdag 26 december 2018 18:18 schreef Samuel24 het volgende:

[..]

Weetje wat ik altijd zo jammer vind met honden en katten. Ze zullen nooit zo oud worden als een mens. En daardoor zal er dus altijd een moment komen dat je dus afscheid zult moeten nemen van je trouwe hond en/of kat omdat die gewoon te oud is geworden. Maar dat is heel vervelend want als je dus heel erg gehecht bent geraakt aan dat beest en je verliest hem dan doet dat heel erg veel pijn. En lijkt het net alsof je heel erg moet rouwen voor de komende weken. En dat lijkt mij heel erg naar.
Natuurlijk is rouwen geen pretje. Het is afschuwelijk zelfs. Maar wat eraan vooraf gaat is het waard. Nooit liefhebben/houden van is nooit echt leven.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  woensdag 26 december 2018 @ 18:25:27 #22
475456 Samuel24
pi_183984806
quote:
1s.gif Op woensdag 26 december 2018 18:23 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Natuurlijk is rouwen geen pretje. Het is afschuwelijk zelfs. Maar wat eraan vooraf gaat is het waard. Nooit liefhebben/houden van is nooit echt leven.
Dat snap ik. ;)
  Moderator woensdag 26 december 2018 @ 18:47:27 #23
304935 crew  -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_183985211
quote:
1s.gif Op woensdag 26 december 2018 18:14 schreef halfway het volgende:
Je weet zelf wel wanneer het zover is, tevens heeft een dier het geluk dat ze dan niet zoveel hoeven lijden. Mensen laten ze gewoon weken lijden tot ze uiteindelijk doodgaan bij dieren mag je gelukkig een keuze maken.
Bij mensen is de keus een stuk beperkte en aan situaties gebonden. Maar mens of dier, het blijft lastig, vind ik.

Ik moet wel zeggen dat de reacties hier mij wel erg helpen. Omdat ik het verdriet van het gemis voel ben ik geneigd om erg in emoties te hangen. Daar is niets mis mee trouwens. Maar het is niet handig als het gaat om de keuze die ik heb gemaakt.
  Moderator woensdag 26 december 2018 @ 18:52:01 #24
304935 crew  -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_183985286
quote:
0s.gif Op woensdag 26 december 2018 18:18 schreef Samuel24 het volgende:

[..]

Je hebt helemaal gelijk hoor. Het doet echt pijn en het verdriet doet niet onder voor hoe ik dat voor een mens voel. Dus rouwen hoort erbij en na een tijdje zal het schuldgevoel plaats maken voor positieve gedachten over de keuze. Maar wat Whiskers zegt, vind ik wel waar. Je kunt uit vermijding voor het verdriet besluiten om geen huisdier te nemen, maar je loopt ook een boel liefde en plezier mis. En dat is wel zonde!
  Moderator woensdag 26 december 2018 @ 18:52:15 #25
304935 crew  -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_183985293
quote:
1s.gif Op woensdag 26 december 2018 18:20 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Mooi O+
En sterkte :* Je hebt gedaan wat jij dacht dat het beste was, en dat is goed.
Dankjewel O+ :*
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')