abonnement Unibet Coolblue
pi_183943133
Vliegverkeer Sicilië gehinderd door aswolken Etna


Het vliegverkeer van en naar luchthaven Catania-Fontanarossa op het eiland Sicilië is maandagmiddag gehinderd doordat er aswolken uit de vulkaan Etna komen.

Vanwege deze aswolken kunnen slechts vier vliegtuigen per uur opstijgen en landen op het vliegveld. Eerder was het vliegveld helemaal dicht.

De afgelopen dagen is de seismische activiteit in het gebied van de Etna toegenomen, zo voelden bewoners onder meer aardschokken. In de loop van het weekend kwam er meer as uit de vulkaan.

De Etna is met 3.330 meter de hoogste vulkaan in Europa en staat bekend als een actieve vulkaan die vaker as en lava spuwt.


De vulkaan veroorzaakte in verleden vaker overlast
Het internationale vliegveld van Catánia ligt 60 kilometer ten zuiden van de Etna. Afhankelijk van de ontwikkelingen kunnen wellicht in de loop van de dag nog enkele vluchten doorgaan.

In het verleden zorgden flinke uitbarstingen voor ernstige overlast. Toen werd Catánia bedekt door een laag as.

Zie ook: WKN / [Vulkanen] The ring of fire #7: Gaia's hete inborst

pi_183947305

pi_183947818
Beetje doorpruttelen en je kan je jaaroverzicht aanpassen lol
pi_183949127
https://twitter.com/etnaboris/status/1077288114798972928?s=19

Prachtige plaatjes van de nieuwe flankeruptie van de Etna. Zit mobiel dus kan ff niet uploaden.
pi_183977543
quote:
Gewonden en ingestorte gebouwen na aardbeving door vulkaan Etna

Een stadswerker staat naast een beschadigd gebouw in het dorpje Zafferena Etnea, in de buurt van de Etna AFP

De activiteit van de vulkaan de Etna op Sicilië heeft vannacht een aardbeving veroorzaakt met een kracht van 4,8. Er zijn ten minste tien mensen gewond geraakt en verschillende gebouwen zijn ingestort. Ook in de stad Catánia, waar ruim 300.000 mensen wonen, werd de beving gevoeld.

De Etna barstte maandag uit. Sindsdien zijn er zo'n duizend aardschokken geweest van uiteenlopende zwaarte. Dorpen in de omgeving van de vulkaan zijn bedekt met as en bewoners zijn hun huis ontvlucht. Het vliegverkeer op de luchthaven van Catánia is maandag stilgelegd en gisteravond weer hervat.

Veel gebouwen in het gebied rond de Etna zijn beschadigd. In Fleri zijn twee mensen gered uit hun ingestorte huis. Ook een kerk in Santa Venerina is beschadigd, een standbeeld is omgevallen. Een belangrijke snelweg van Catánia naar Messina is afgesloten omdat er scheuren waren ontstaan in het wegdek.
pi_183989436
Grappig, ik stond 9 dagen geleden nog op de top van de Etna. :D



[ Bericht 23% gewijzigd door FireFox1 op 26-12-2018 22:37:53 ]
What is my problem with man, you ask? No. I ask you, what was man's problem with me?
  † In Memoriam † woensdag 26 december 2018 @ 22:52:15 #8
137787 Snowsquall
Noord Brabant
pi_183990476
Ik heb een Etna gasfornuis :Y Zo komt het wel heel dichtbij :+
Ik kan het je wel uitleggen maar het niet voor je begrijpen........
pi_183991398
quote:
0s.gif Op woensdag 26 december 2018 22:52 schreef Snowsquall het volgende:
Ik heb een Etna gasfornuis :Y Zo komt het wel heel dichtbij :+
Niet zo cynisch, ik ben immers aan de dood ontsnapt! :o
What is my problem with man, you ask? No. I ask you, what was man's problem with me?
pi_185108879

pi_185122172
quote:
Possible disruptions at Catania Airport
Possible disruptions at Catania Airport in southern Italy were reported early Wednesday after Mount Etna erupted sending ash clouds over the island of Sicily. The crisis unit of the Sac, the company that manages the international airport of Fontanarossa, ordered some restriction on landings, local media reported.

While take-offs have not been affected so far, the airport warned of possible delays to travel following the explosion of Europe’s most active volcano.

In January, the airport was closed after Etna began erupting. In December the volcano exploded on Christmas Eve sending a series of earthquakes. Mount Etna, a stratovolcano located on the east coast of the island of Sicily, has been erupting since as far back as 1500 B.C. The volcano stands as the tallest in Europe at 10,922 feet high and is located about 31 miles near Catania-Fontanarossa Airport.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')