Bronquote:Smartwater van frisdrankgigant Coca-Cola is verkozen tot het meest misleidende product van 2018. Zo'n twaalfduizend consumenten brachten hun stem uit in de Gouden Windei-verkiezing van voedselwaakhond foodwatch. 30 procent van de stemmers koos daarbij voor het water.
Vooral de "lege" marketingtermen zouden mensen hebben overgehaald om op het water van Coca-Cola te stemmen, zegt foodwatch. "Bij het zelfbenoemde 'crisp water' 'inspired by clouds' wordt de hele marketingbullshitbingokaart uit de kast getrokken om de consument heel duur water in een plastic flesje te verkopen."
Venco-honingdrop komt met 16 procent van de stemmen op de tweede plaats. De drop wordt door de organisatie omschreven als "een suikerklontje aan elkaar geplakt met zetmeel en gelatine, met pakweg 150 keer meer suikers dan honing".
Verder werd onder meer Culinella-bakboter (olijf) van Aldi, met slechts 14 procent olijfolie genomineerd. Ook de zoeteaardappelpuree van Albert Heijn, waarvan het hoofdbestanddeel gewone aardappel is, stond op de lijst.
Vijf kandidaten passen hun product aan
Vijf van de acht kandidaten passen hun product aan vanwege de nominatie. Zo stopt Jumbo met de verkoop van de cherrytomatenpastasaus, omdat er amper cherrytomaten in zitten. Albert Heijn past de zoeteaardappelpuree aan.
Naast een aanpassing van bestaande voedingsmiddelen, hoopt de voedselwaakhond dat bedrijven door de verkiezing kritischer zijn over hun producten.
Het is dit jaar de negende keer dat de Gouden Windei-verkiezing wordt gehouden. Producten worden veelal genomineerd, omdat de geadverteerde ingrediënten er niet of nauwelijks in zitten. Zo won vorig jaar het maïsbrood van Jumbo zonder maïsmeel.
ja terechte winnaar. En jij?quote:Op maandag 24 december 2018 15:47 schreef LorneMalvo het volgende:
Heb je hier zelf ook een mening over ts?
En natuurlijk een half uur later ook je piemel voor je vasthoud terwijl je staat te pissen.quote:Op maandag 24 december 2018 16:46 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Het zal door de zelf gekozen minerale samenstelling ook best een andere smaak hebben dan andere watertjes, maar wat er 'smart' aan is ontgaat me echt volkomen.
Bij smart water zie ik water dat zichzelf koelt, inschenkt en het lege glas opruimt voor me.
Ik vind er toch wel pareltjes tussen zitten hoor .quote:Op maandag 24 december 2018 16:49 schreef timmmmm het volgende:
Echt misleidende producten zijn er blijkbaar dus niet. Dan maar een product kiezen met een waterval aan marketingtermen.
Honingdrop is gewoon de naam van dat type drop (en in die vorm), oneens. De roomboter is echt misleidend imo, maar de coca cola absoluut niet. Ze beweren helemaal niks wat niet waar isquote:Op maandag 24 december 2018 16:54 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ik vind er toch wel pareltjes tussen zitten hoor .
Bij honingdrop verwacht ik ook een significante hoeveelheid honing, geen gewone drop met een honingsmaakje erin gefabriekt. Bij zoete aardappelpuree verwacht ik puree van zoete aardappelen. Geen aardappelpuree met een paar zoete aardappelen er door. Dan noem je het "Aardappelpuree met zoete aardappelen.".
Het is allemaal niet zo moeilijk.
Dat water is waarschijnlijk het minst misleidende product ja. Dat ben ik met je eens. Maar ik vind honingdrop met alleen een honingflavour gewoon geen honingdrop. Net zoals water met een appelsmaakje geen appelsap is. Dat is gewoon frisdrank met appelsmaak.quote:Op maandag 24 december 2018 16:59 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Honingdrop is gewoon de naam van dat type drop (en in die vorm), oneens. De roomboter is echt misleidend imo, maar de coca cola absoluut niet. Ze beweren helemaal niks wat niet waar is
Gelukkig begin je niet over autodrop.quote:Op maandag 24 december 2018 17:05 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dat water is waarschijnlijk het minst misleidende product ja. Dat ben ik met je eens. Maar ik vind honingdrop met alleen een honingflavour gewoon geen honingdrop. Net zoals water met een appelsmaakje geen appelsap is. Dat is gewoon frisdrank met appelsmaak.
Men doet er uren over om een snackbar hamburger te faken.quote:Op dinsdag 25 december 2018 00:57 schreef Jellereppe het volgende:
Ach, AT&T heeft zelfs een 5G sticker op de smartphones die ze aanbieden terwijl het tot op heden 4G-phones zijn. Alleen kijken hoeveel moeite ze steken in het maken van commercials voor McDonalds hamburgers. Dit is een heel kort filmpje maar daar doen ze gerust uren over.
Bij de supermarkt waar ik vroeger werkt is een keer per ongeluk halfomhalf verkocht als runder gehakt, geloof dat ze 25K boete kregen en voorwaardelijke sluiting.quote:Op maandag 24 december 2018 15:48 schreef Harvest89 het volgende:
Niet te vergeten de kogelbiefstuk van supermarkten die claimen dat het rundvlees is terwijl de kans groot is dat het hondenvlees uit China is.
Nee, die vage marketingtermen misleiden de consument op een meer subtiele manier. Alsof "smartwater" slim gemaakt water is. Ze proberen er ook een bepaalde doelgroep mee aan te spreken die gevoelig is voor Engelse termen en een gezonde leefstijl met weinig suikers en calorieën. Smartwater bestaat helemaal niet het is alleen een populaire term in de tijd van smartphones en smartwatches.quote:Op maandag 24 december 2018 16:59 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Honingdrop is gewoon de naam van dat type drop (en in die vorm), oneens. De roomboter is echt misleidend imo, maar de coca cola absoluut niet. Ze beweren helemaal niks wat niet waar is
Dan moet je eens een goede bril aanschaffen de schappen staan vol met van die onzin zoals Crystal Clear cucumber watermelon en Vitamin Water cranberry rozebottel. Hetzelfde zie je ook bij de koffie waar de cupjes in 15 verschillende combi smaakjes en de pads de gewone koffieboon hebben verdrongen naar het bovenste plankje.quote:Op dinsdag 25 december 2018 10:44 schreef Ambystoma_mexicanum het volgende:
Ik heb deze flesjes nog nooit gezien. Wel een interessante zet op zich van Coca-Cola om 'luxe' water te verkopen.
Straks ga je me nog vertellen dat Spa geen zuiverende eigenschappen heeftquote:Op woensdag 26 december 2018 07:55 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Nee, die vage marketingtermen misleiden de consument op een meer subtiele manier. Alsof "smartwater" slim gemaakt water is. Ze proberen er ook een bepaalde doelgroep mee aan te spreken die gevoelig is voor Engelse termen en een gezonde leefstijl met weinig suikers en calorieën. Smartwater bestaat helemaal niet het is alleen een populaire term in de tijd van smartphones en smartwatches.
quote:Op maandag 24 december 2018 16:59 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Honingdrop is gewoon de naam van dat type drop (en in die vorm), oneens. De roomboter is echt misleidend imo, maar de coca cola absoluut niet. Ze beweren helemaal niks wat niet waar is
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |