abonnement Unibet Coolblue
pi_183939141
Ik heb al een tijd geleden mijn master strafrecht gehaald, echter ben ik stop geweest om te doen wat ik leuk vind en niet waar ik wat heb. Met als resultaat dat ik als meester in de rechten nog altijd bij een klantenservice werk. Nu zijn vrijwel alle vragen die krijg van vrienden belasting gerelateerd en hoewel ik hier geen kennis over heb, heb ik wel de vaardigheden om het antwoord te vinden en moet zeggen dat het veel leuker is dan ik dacht. Heb het idee of het veel meer om creativiteit gaat dan alles uit je hoofd leren.

Nu zag ik dat de UvA een master fiscaal recht aanbiedt en dat ik hier met een bachelor Rechtsgeleerdheid voldoende aan heb. Ik overweeg deze te volgen, echter hoe groot is het obstakel dat ik niet de bachelor fiscaal recht heb gevolgd? Ik ben bereid om wel elke dag te studeren en een jaar te stoppen met werken. Zal me wel al mijn spaargeld kosten maar ik heb het er voor over.
pi_183940244
Jij bent afgestudeerd in het recht met zulk gebrekkig Nederlands?

Mijn god :')
pi_183942388
Als je de master strafrecht hebt gehaald dan heb je natuurijk ook de juridische kennis en kunde om fiscaal recht te halen. Op de bachelor heb je ook al wel wat belastingrecht gehad. Dus als ze je toelaten zonder een bachelor fiscaal dan zal het vast te doen zijn.
  maandag 24 december 2018 @ 17:14:59 #4
480478 Commondus
Aut vincere, aut mori!
pi_183943238
Besef je wel dat het werk in de fiscale praktijk iets anders is dan vrienden adviseren hoe ze hun IB aangifte moeten invullen ;-).
pi_183943647
Heb zelf de master fiscaal recht aan de uva gedaan. Er is geen belemmering en dus gewoon doen.
pi_183944777
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 17:14 schreef Commondus het volgende:
Besef je wel dat het werk in de fiscale praktijk iets anders is dan vrienden adviseren hoe ze hun IB aangifte moeten invullen ;-).
Dat hoop ik wel ja. Ik wil een baan waar ik elke dag uitgedaagd wordt en niet om 10 uur de tijd dat ik nog moet aftel.

quote:
1s.gif Op maandag 24 december 2018 17:35 schreef Legatus het volgende:
Heb zelf de master fiscaal recht aan de uva gedaan. Er is geen belemmering en dus gewoon doen.
Mag ik vragen wat je nu doet?
pi_183945212
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 18:32 schreef Rayden01 het volgende:

[..]

Dat hoop ik wel ja. Ik wil een baan waar ik elke dag uitgedaagd wordt en niet om 10 uur de tijd dat ik nog moet aftel.

[..]

Mag ik vragen wat je nu doet?
Aantal jaren big 4 internationale tax praktijk en nu bedrijfsfiscalist.
pi_184088886
Het kan, maar je bent wel in het nadeel tov studenten die wel een bachelor hebben. Waarom wil je dit behalve vanwege de baankansen? Vind je het vakgebied ook leuk of dat niet? In het laatste geval zou ik geen fiscaal gaan doen. Dan haak je namelijk heel snel af. Praktijk is leuk als je er interesse voor hebt maar ook wel aanpoten hoor. Als je 50-60u per week bij de B4 wilt werken be my guest, maar aal je dat doet zonder enige interesse voor je vak ben je snel weer weg.

Er zijn heus banen waar je met 40 uur werken klaar bent, maar dat is niet de standaard. Overwerken is bijna overal wel de norm.
pi_184534193
Ik doe directe belastingen aan Maastricht University. Heb hiervoor BA fiscaal recht gedaan. Ergens wordt gezegd dat je met een achtergrond strafrecht de kunde en voorkennis hebt om master fiscaal recht te doen. Ik denk dat het klopt, voor zover het gaat om doorzettingsvermogen. Er is echter een meisje met een rechtsgeleerdheid bachelor en volgens mij moet die wel (bovengemiddeld) aanpoten. Je mist namelijk best wel wat voorkennis (iig voor de master aan MU, UvA is mij een raadsel).

Weet niet wat voor vrienden je hebt, maar fiscaal recht specificeert zich vooral op ondernemers/ondernemingen. Meeste geld valt te verdienen bij grote ondernemingen. Heb een aantal keren aangiftes ingevuld voor vrienden met eigen ondernemingen, maar dat is echt appeltje eitje vergeleken met casus die je op de uni krijgt.

Het is echt een pittig vakgebied en hoewel strafrecht ook erg streng is (weinig ruimte/marge voor eigen interpretatie), denk ik dat het je misschien wel tegenvalt als je eenmaal met de master bezig bent. Zelf was ik daar erg bang voor toen ik een aantal jaar geleden aan de bachelor begon, maar een goede instelling/doorzettingsvermogen kan veel goed maken. Naast mijn studie doe ik ook commissies, bijbaan en andere ongein, maar het is zeker niet onmogelijk om een sociaal leven te hebben én je vakken te halen (tenzij je cum laude wil afstuderen, denk ik, heb het zelf nooit geprobeerd). Zo heb ik ondanks een drukke tweede periode een 8 binnengesleept. Daarnaast lees ik hierboven over mensen die het over de Big Four bedrijven hebben, maar zelf ben ik daar totaal niet in geïnteresseerd: mijn persoonlijke voorkeur ligt bij de Belastingdienst.

Als laatste: van je verhaal krijg ik de impressie dat je graag een baan wil waar een goede boterham te verdienen valt en dat je vraagjes voor particulieren (en wellicht hun MKB ondernemingen) interessant en uitdagend wilt. Ik zou je aanraden eens mee te lopen bij een kleiner belastingkantoor, als dat je aanspreekt gewoon aan die master beginnen en zien of je het aan kan. Van een kennis van me heb ik trouwens ook gehoord dat zij met een master privaatrecht bij een regionale afdeling van de Belastingdienst is gaan werken, wat haar wel beviel en vervolgens is ze daar blijven plakken. Kortom: waar een wil is is een weg.
  donderdag 31 januari 2019 @ 12:48:49 #10
36221 Kopstoot
Ik houd nog steeds van Janine.
pi_184729105
Ik heb die master 2 jaar geleden gevolgd, na eerder een master Nederlands Recht aan de Radboud Universiteit te hebben afgerond (Burgerlijk Recht).

Het is me erg goed bevallen. Ik had me wel grondig voorbereid door al een aantal boeken vooraf te lezen en vooral ook te begrijpen. De studiebelasting viel me op zich mee, ik werkte er 4 dagen per week bij, maar omdat ik het zo interessant vond voelde dat het grootste deel van de tijd niet als een belasting (no pun intended).

Overigens ging het niet alle studiegenoten (zo) gemakkelijk af. Het resultaat mocht er zijn, Cum Laude (8.6 gemiddeld geloof ik). Ik zie de meerwaarde van een fiscale bachelor wel, maar als je handig bent met cijfers en tekst moet het wel lukken. Qua baankansen; mij is nooit gevraagd over een fiscale bachelor, de intrinsieke motivatie door het naast werk te doen en een mooie puntenlijst spraken geloof ik boekdelen.

Momenteel werk ik bij de Belastingdienst, fijne werkgever, alwaar ik het Tax Talent Traineeship volg. Inmiddels heb ik mijn promotie naar VTA (vaktechnisch aanspreekpunt) zo goed als geregeld.

Dus als je er echt van overtuigd bent dat is wat je wilt: ga ervoor! Het was mijn beste beslissing van mijn leven.
"Als ze de uitkeringen nu hoger maken, hoef ik ook niet zo veel meer te doen.."
pi_184730801
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2019 12:48 schreef Kopstoot het volgende:
Ik heb die master 2 jaar geleden gevolgd, na eerder een master Nederlands Recht aan de Radboud Universiteit te hebben afgerond (Burgerlijk Recht).

Het is me erg goed bevallen. Ik had me wel grondig voorbereid door al een aantal boeken vooraf te lezen en vooral ook te begrijpen. De studiebelasting viel me op zich mee, ik werkte er 4 dagen per week bij, maar omdat ik het zo interessant vond voelde dat het grootste deel van de tijd niet als een belasting (no pun intended).

Overigens ging het niet alle studiegenoten (zo) gemakkelijk af. Het resultaat mocht er zijn, Cum Laude (8.6 gemiddeld geloof ik). Ik zie de meerwaarde van een fiscale bachelor wel, maar als je handig bent met cijfers en tekst moet het wel lukken. Qua baankansen; mij is nooit gevraagd over een fiscale bachelor, de intrinsieke motivatie door het naast werk te doen en een mooie puntenlijst spraken geloof ik boekdelen.

Momenteel werk ik bij de Belastingdienst, fijne werkgever, alwaar ik het Tax Talent Traineeship volg. Inmiddels heb ik mijn promotie naar VTA (vaktechnisch aanspreekpunt) zo goed als geregeld.

Dus als je er echt van overtuigd bent dat is wat je wilt: ga ervoor! Het was mijn beste beslissing van mijn leven.
Mag ik vragen wat voor boeken dit waren? Hoe heb je je voorbereid?
  donderdag 31 januari 2019 @ 14:36:16 #12
36221 Kopstoot
Ik houd nog steeds van Janine.
pi_184730867
Hoofdzaken Belastingrecht
Omzetbelasting (v. Hilten)
Hoofdzaken Formeel Belastingrecht

Van voor tot achter gelezen en vooral ook begrijpen, dat was mijn voorbereiding.

Dat ging me goed af, de studie daarna was logischerwijs verdieping en vragen stellen.
"Als ze de uitkeringen nu hoger maken, hoef ik ook niet zo veel meer te doen.."
pi_184746090
Heb zelf de master Fiscaal Recht aan de UvA gedaan met daarvoor de fiscale bachelor. Kende een aantal medestudenten die de bachelor niet hadden gedaan en oa afkomstig waren uit het strafrecht. Bij hen was het natuurlijk een stuk harder werken, maar het is mogelijk.

Naast een voorkennis in het bestuursrecht (heb je als het goed is al gehad in je bachelor, maar ook daar heb je heel veel aan in fiscaal) is het ook eigenlijk wel noodzakelijk dat je enige (basis) boekhoudkundige kennis heb. Heb je M&O gehad op de middelbare school?

Tot slot het boek Hoofdzaken van A tot Z doorlezen en vooral begrijpen natuurlijk. Als je eenmaal begrijpt waarom bepaalde regelingen bestaan en waarom de wetgever bepaalde antimisbruikbepalingen heef opgenomen is het redelijk smooth sailing en hoef je alleen maar de details op te zoeken in je wettenbundel en de interpretaties uit de arresten :Y
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')