abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_183936321
Hi,

Als kind ben ik vroeger nooit gepushed om een muziek instrument te gaan bespelen. Ook had ik vroeger zelf niet de behoefte om er mee te beginnen. Het afgelopen jaar, nadat mijn zoontje is gestart met gitaarles, ben ik steeds meer geïnteresseerd om ook een instrument te gaan bespelen.

Mijn voorkeur gaat uit naar een keyboard óf naar een akoestisch gitaar. Ik wil daaruit een keuze gaan maken, maar dat vind ik erg moeilijk. Belangrijke aspecten aan een muziekinstrument vind ik; diversiteit, portabiliteit en de snelheid van leren. Het lijkt er op dat mijn eerste voorkeur naar keyboard uitgaat, maar ben benieuwd of er nog andere factoren zijn waaraan ik moet denken bij de keuze van het instrument.

Kunnen jullie verder advies geven? Meer mensen hier die een keuze hebben gemaakt?

bvd
Webster
to say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, or of what is not that it is not, is true
pi_183936455
pi_183936476
quote:
Bedankt :D
to say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, or of what is not that it is not, is true
  maandag 24 december 2018 @ 10:30:44 #4
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_183936498
ik heb vroeger keyboard "gespeeld". Dat is echt een serieus suf instrument. Ik zou voor wat uitdagenders gaan. Als ik nu wat zou gaan leren zou het contrabas worden O+ . En dan niet klassiek geschoold. Wat een tof instrument is dat O+ .
pi_183936610
quote:
Brett domino!
pi_183936681
Ik zou overigens beginnen met keyboard, is een stuk eenvoudiger om daar de basis van te leren dan gitaar. Gitaar is overigens wel een stuk veelzijdiger en breder inzetbaar én er worden vaker gitaristen gevraagd voor bands dan toetsen _O-
  Moderator maandag 24 december 2018 @ 10:46:28 #7
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_183936705
De lol ervan hangt toch ook af welke liedjes je ermee kunt spelen. Ga opzoek naar piano liedjes en acoustische gitaar liedjes en bedenk welke je het tofst zou vinden om zelf te spelen. Dit soort dingen leren gaat makkelijker als je een doelstelling hebt.

Je kunt ook zoeken bij liedjes die je leuk vind of er "easy" versies van zijn dan zijn ze wel te leren.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_183938640
Om te voorkomen dat je als Rockgod in spe vast komt te zitten aan het oeuvre van Elton John en Keane, zou ik voor gitaar gaan, als Rockgod zijn tenminste iets is wat je ambieert. Ik zou sowieso gelijk gaan voor een westerngitaar. Stalen snaren en een smalle nek spelen veel prettiger dan de homp hout met nylonsnaren. En de klank komt meer overeen met popmuziek.

Anders dan dat heeft piano een veel lagere leercurve. De noten herhalen zich logisch, je hoeft niet te stemmen, de akkoordgrepen zijn makkelijk te maken en laten zich goed herhalen op het keyboard. Ik zeg piano, omdat een digitale piano je veel meer brengt dan een keyboard. minder geluiden, maar wel veel betere geluiden en een prettigere (minder dode) toetsaanslag. Is ook een ander instrument dan keyboard. Ook daar ligt het eraan wat je wil spelen, maar om te leren zou ik echt voor piano gaan ipv keyboard.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_183938812
quote:
1s.gif Op maandag 24 december 2018 12:38 schreef Jordy-B het volgende:
Om te voorkomen dat je als Rockgod in spe vast komt te zitten aan het oeuvre van Elton John en Keane, zou ik voor gitaar gaan, als Rockgod zijn tenminste iets is wat je ambieert. Ik zou sowieso gelijk gaan voor een westerngitaar. Stalen snaren en een smalle nek spelen veel prettiger dan de homp hout met nylonsnaren. En de klank komt meer overeen met popmuziek.

Anders dan dat heeft piano een veel lagere leercurve. De noten herhalen zich logisch, je hoeft niet te stemmen, de akkoordgrepen zijn makkelijk te maken en laten zich goed herhalen op het keyboard. Ik zeg piano, omdat een digitale piano je veel meer brengt dan een keyboard. minder geluiden, maar wel veel betere geluiden en een prettigere (minder dode) toetsaanslag. Is ook een ander instrument dan keyboard. Ook daar ligt het eraan wat je wil spelen, maar om te leren zou ik echt voor piano gaan ipv keyboard.
Keyboard is echt prima om te leren man, piano? Als 'ie echt een flink stuk verder is met z'n muziekspel prima!
Maar als 'ie echt de basis wil leren kan 'ie het beste beginnen met iets als een Casio CT-X700, Yamaha PSR E-263 of een 2ehands PSR E-403 bijvoorbeeld.

Wel ben ik er mee eens dat mocht 'ie met de tijd een piano willen hij zéker moet kijken naar de Celviano Casio's of als 'ie het helemaal gek wil maken iets als een Casio PX-5s of PX-560.

Met een keyboard kan je trouwens veel meer kanten op dan met een digitale piano (Al zijn die genoemde Casio's ook wel werkpaarden!) en je zit écht niet vast aan het Elton John/Keane repertoire.

Gitaar heeft JUIST dat stigma omdat E L K E gitarist op een feestje kampvuurakkoordliedjes gaat spelen, denk aan Sweet Home Alabama of Wonderwall, alles met C G Am F komt dan van stal, met een keyboard heb je dat over het algemeen een stuk minder, alleen heb je dan weer last van mensen die op toetsen gaan rammen :')
Gitaar is wél breder inzetbaar in een band, maar je loopt dan ook weer tegen het feit aan dat de meeste bands al een gitarist hebben. Als je in een band wil spelen ben je tegenwoordig meer "Het mannetje" als je toetsen speelt, serieus ondergewaardeerd instrument.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 24-12-2018 12:50:59 ]
pi_183939401
Ik zal juist het instrument pakken wat je over het algemeen het mooiste vindt klinken.
pi_183940645
Haha, door jullie reacties twijfel ik nog meer over met welk instrument ik zou moeten starten. :D Wat me wel aanspreekt is dat het keyboard een lage leercurve heeft. Snel "resultaat" is wel fijn. Daarbij kan ik mijn liedjes/sounds wellicht gebruiken in mijn andere hobby; game development.
Misschien moet ik eens twee proeflesjes op beide instrumenten nemen.

Mijn doelstelling is overigens om gewoon thuis te gaan/blijven spelen, geen ambities daarbuiten :-)
to say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, or of what is not that it is not, is true
pi_183940751
Zou "gewoon" deze aanschaffen:
https://www.bax-shop.nl/k(...)-keyboard-61-toetsen
Heb de grote broer gehad de 3000, speelt erg lekker, klinkt prima! En het is Casio, dat blijft je plezier geven.

En zou geen geld stuk slaan op pianolessen, kost je onnodig geld (Volgens mij kost een uur pianoles tegenwoordig al 40 euro?) terwijl je prima op YouTube dingen kan vinden zoals bijvoorbeeld zoiets:
Of dit:

Gitaar is tof, maar de learningcurve van piano is echt veel groter. Je kan jezelf door heel veel dingen heen bluffen met gitaar door de basis akkoorden te kennen + een capo te gebruiken, maar als je echt serieuzer wilt zijn met solo's en ingewikkelde liedjes is een gitaar al snel lastiger dan een keyboard.
pi_183940841
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 14:50 schreef MisterLastName het volgende:

Gitaar is tof, maar de learningcurve van piano is echt veel groter. Je kan jezelf door heel veel dingen heen bluffen met gitaar door de basis akkoorden te kennen + een capo te gebruiken, maar als je echt serieuzer wilt zijn met solo's en ingewikkelde liedjes is een gitaar al snel lastiger dan een keyboard.
Ik speel geen keyboard maar wel gitaar en met dat laatste ben ik het denk ik wel eens. Ik heb vroeger wel eens wat op een keyboard geprobeerd. Het nadeel daarvan t.o.v. gitaar vind ik dat keyboard nergens naar klonk in het begin en een gitaar met een paar akkoorden al heel wat klinkt.

Zelf ook alles aangeleerd via youtube, werkt erg goed en scheelt een hoop!
  Moderator maandag 24 december 2018 @ 14:57:35 #14
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_183940861
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 14:50 schreef MisterLastName het volgende:
Gitaar is tof, maar de learningcurve van piano is echt veel groter. Je kan jezelf door heel veel dingen heen bluffen met gitaar door de basis akkoorden te kennen + een capo te gebruiken, maar als je echt serieuzer wilt zijn met solo's en ingewikkelde liedjes is een gitaar al snel lastiger dan een keyboard.
Erm dit snap ik niet helemaal wat bedoel je met de leercurve is groter? Ik snap als hij steiler is maar groter :? En vind je nou piano moeilijker of makkelijker dan een gitaar? En waar denk je dat je uiteindelijk dan weer meer mee kunt? :P hehe ik kan dat stuk van je post op zes verschillende manieren intrepeteren :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_183940895
quote:
2s.gif Op maandag 24 december 2018 14:57 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Erm dit snap ik niet helemaal wat bedoel je met de leercurve is groter? Ik snap als hij steiler is maar groter :? En vind je nou piano moeilijker of makkelijker dan een gitaar? En waar denk je dat je uiteindelijk dan weer meer mee kunt? :P hehe ik kan dat stuk van je post op zes verschillende manieren intrepeteren :D
zoals ik hem lees is keyboard makkelijker dan gitaar
to say of what is that it is not, or of what is not that it is, is false, while to say of what is that it is, or of what is not that it is not, is true
pi_183940903
Je kan ook een midi-keyboard kopen. Kun je álle geluiden opzetten die je maar wilt, mits je ook wat VST's download.
Eens kijken
  maandag 24 december 2018 @ 15:00:36 #17
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_183940914
Je zoontje heeft gitaarles, doe dan zelf een ander instrument zodat je samen kunt spelen. Denk aan basgitaar, ukelele, balalaika, luit, Spaanse gitaar als het een snaarinstrument moet zijn.
pi_183940931
quote:
2s.gif Op maandag 24 december 2018 14:57 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Erm dit snap ik niet helemaal wat bedoel je met de leercurve is groter? Ik snap als hij steiler is maar groter :? En vind je nou piano moeilijker of makkelijker dan een gitaar? En waar denk je dat je uiteindelijk dan weer meer mee kunt? :P hehe ik kan dat stuk van je post op zes verschillende manieren intrepeteren :D
Piano vind ik makkelijker dan gitaar over het algemeen genomen.
Denk dat je uiteindelijk in een band meer kan met een gitaar, maar dat kan óók te maken hebben met het feit dat toetsenisten vaak maar voor 1 ding gevraagd worden in een band en dat is voor hammond geluiden :') _O-
  Moderator maandag 24 december 2018 @ 15:02:03 #19
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_183940934
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 14:59 schreef webbyplus het volgende:

[..]

zoals ik hem lees is keyboard makkelijker dan gitaar
Trouwens leer je van beide automatisch muziek theorie dus kun je beide gebruiken in je game hobby... ik vind gitaar daarin iets rigoreuzer omdat je niet met die zwarte toetsen zit.

Ikzelf heb een keer een sequencer/synthesizer geprogrammeerd en daar had ik wel wat aan bij leren gitaar spelen vooral kwa theorie dan.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bosbeetle op 24-12-2018 15:14:27 ]
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_183940952
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 14:56 schreef KolonelBroodje het volgende:

[..]

Ik speel geen keyboard maar wel gitaar en met dat laatste ben ik het denk ik wel eens. Ik heb vroeger wel eens wat op een keyboard geprobeerd. Het nadeel daarvan t.o.v. gitaar vind ik dat keyboard nergens naar klonk in het begin en een gitaar met een paar akkoorden al heel wat klinkt.

Zelf ook alles aangeleerd via youtube, werkt erg goed en scheelt een hoop!
Dat is inderdaad waar, in het begin is een gitaar al een instrument wat veel voldoening geeft, iets wat een piano een stuk minder heeft. Maar waar je op een gegeven moment met gitaar weer tegen dingen aanloopt qua expressie, denk aan bends en vibrato heb je dat met een piano niet.

Speel zelf keyboard, en doe ook dingen met benden en vibrato, maar dat is voor de meeste die gewoon écht piano spelen niet iets waar ze over nadenken. Ken een pianist waar het zweet al bij uitbreekt als 'ie mij met m'n linkerhand een F akkoord ziet spelen en het keyboard hoort volgen :')
pi_183940959
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 14:59 schreef Maharski het volgende:
Je kan ook een midi-keyboard kopen. Kun je álle geluiden opzetten die je maar wilt, mits je ook wat VST's download.
Sorry maar dit is echt het domste wat je iemand kan aanraden_O- Hij wil beginnen met de basis van piano, niet met het aansluiten van een midi keyboard, het installeren van Cubase/Logic/Studio One en het downloaden van VSTis.
  Moderator maandag 24 december 2018 @ 15:04:59 #22
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_183940967
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 15:01 schreef MisterLastName het volgende:

[..]

Piano vind ik makkelijker dan gitaar over het algemeen genomen.
Denk dat je uiteindelijk in een band meer kan met een gitaar, maar dat kan óók te maken hebben met het feit dat toetsenisten vaak maar voor 1 ding gevraagd worden in een band en dat is voor hammond geluiden :') _O-
Ik weet niet of het doel van ts gelijk is om in een band te spelen, heb het gevoel dat vaak zo hard van stapel lopen wel kan weerhouden om een instrument op te pakken. Ikzelf ben pas op mijn ~32 gitaar gaan spelen, en dat vind ik prima, ik kan er wat op zal nooit in een band spelen en ik vind een gitaar gewoon tof klinken en kan er iets meer mee voor mijn gevoel dan een piano... (beetje benden, hamer ons, slide dingen) ik denk dat een gitaar iets meer opties tot herrie maken geeft (en daar hou ik wel van) maar het belangrijkste is toch gewoon wat vind je mooi om te spelen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_183941036
Gitaar kan je veel meer mee wat betreft expressie en ik denk ook in zekere zin qua improvisatie, ben zelf ook een late beginner op gitaar, ik was 19 :') Nooit les gehad, speel nu af en aan 8 jaar en vind mezelf eigenlijk pas sinds een jaartje of 2 op het niveau van "oh, dit is wel acceptabel band niveau, dit kan ik comfortabel" zeg maar _O-

Gitaar geeft ook zeker meer herrie, en meer klank mogelijkheden. Élke versterker klinkt anders.
Als jij een simpele Vox VT20+ koopt dan heb je echt al 50-60 mogelijkheden tot geluiden boven op je pick-up selector.
Strat heeft een 5 way switch, dan zit je dus met alleen al 11 versterker modellen op 55 klanken, dan heb je nog verschilende gradaties van overdrives/distortions, hoeveelheid gain, verschillende cabinets, microfoons, het houd niet op.

En een keyboard heeft gemiddeld 150-200 geluiden ingebouwd en that's it.
pi_183941420
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 12:50 schreef MisterLastName het volgende:

[..]

Keyboard is echt prima om te leren man, piano? Als 'ie echt een flink stuk verder is met z'n muziekspel prima!
Maar als 'ie echt de basis wil leren kan 'ie het beste beginnen met iets als een Casio CT-X700, Yamaha PSR E-263 of een 2ehands PSR E-403 bijvoorbeeld.

Wel ben ik er mee eens dat mocht 'ie met de tijd een piano willen hij zéker moet kijken naar de Celviano Casio's of als 'ie het helemaal gek wil maken iets als een Casio PX-5s of PX-560.

Met een keyboard kan je trouwens veel meer kanten op dan met een digitale piano (Al zijn die genoemde Casio's ook wel werkpaarden!) en je zit écht niet vast aan het Elton John/Keane repertoire.

Gitaar heeft JUIST dat stigma omdat E L K E gitarist op een feestje kampvuurakkoordliedjes gaat spelen, denk aan Sweet Home Alabama of Wonderwall, alles met C G Am F komt dan van stal, met een keyboard heb je dat over het algemeen een stuk minder, alleen heb je dan weer last van mensen die op toetsen gaan rammen :')
Gitaar is wél breder inzetbaar in een band, maar je loopt dan ook weer tegen het feit aan dat de meeste bands al een gitarist hebben. Als je in een band wil spelen ben je tegenwoordig meer "Het mannetje" als je toetsen speelt, serieus ondergewaardeerd instrument.
Ik heb jaren lopen klooien op een Casio keyboardje, maar het begon pas interessant te worden toen ik mijn Yahama digitale piano kocht. In dezelfde prijscategorie heb je gewoon een beter instrument om mee te leren spelen. Minder opties, maar wat hij kan, kan bij beter.

En voor de prijs hoef je het niet te laten. Okee, een kermisbordje van marktplaats van twintig euro is goedkoper, maar vergelijk je het met nieuwe, dan zou ik echt voor een piano gaan. Iets als een Yamaha P-115
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_183941503
quote:
1s.gif Op maandag 24 december 2018 15:30 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Ik heb jaren lopen klooien op een Casio keyboardje, maar het begon pas interessant te worden toen ik mijn Yahama digitale piano kocht. In dezelfde prijscategorie heb je gewoon een beter instrument om mee te leren spelen. Minder opties, maar wat hij kan, kan bij beter.

En voor de prijs hoef je het niet te laten. Okee, een kermisbordje van marktplaats van twintig euro is goedkoper, maar vergelijk je het met nieuwe, dan zou ik echt voor een piano gaan.
De Casio's van nu zijn niet meer de Casio's van ook maar 10 jaar geleden he?
Als je nu bijvoorbeeld de CT-X700 gaat vergelijken met zelfs de duurste E-463, die is een klein 120 euro duurder, wint de CT-X het. Klinkt minder plastic dan de Casio, speelt beter. Kan het weten.

Ik heb de CT-X3000 gehad (Identiek aan de 700 op een pattern sequencer en grotere speakers en meer klanken na) en ik heb nu de PSR-E403 hier staan (Is de oude versie van de E463) en ik vond dat de Casio op alle fronten behalve de speakers won. Meer polyfonie, betere geluiden, realistischere geluiden, ritmes waren niet zo druk en vol.
pi_183945364
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 14:59 schreef webbyplus het volgende:

[..]

zoals ik hem lees is keyboard makkelijker dan gitaar
Op een keyboard zijn sommige akkoorden makkelijker te pakken dan op een gitaar. Verder zijn het allebei meertonige melodie-instrumenten. Het geluid van een gitaar is redelijk beperkt, terwijl je met toetsen werkelijk alle kanten op kunt: van piano(geluid) tot zware synthesizers of vette orgels.

Het hangt er natuurlijk ook een beetje van af welk soort muziek je zelf leuk vindt, cq. wat je graag wilt spelen.
pi_183945399
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 15:35 schreef MisterLastName het volgende:

[..]

De Casio's van nu zijn niet meer de Casio's van ook maar 10 jaar geleden he?
Als je nu bijvoorbeeld de CT-X700 gaat vergelijken met zelfs de duurste E-463, die is een klein 120 euro duurder, wint de CT-X het. Klinkt minder plastic dan de Casio, speelt beter. Kan het weten.

Ik heb de CT-X3000 gehad (Identiek aan de 700 op een pattern sequencer en grotere speakers en meer klanken na) en ik heb nu de PSR-E403 hier staan (Is de oude versie van de E463) en ik vond dat de Casio op alle fronten behalve de speakers won. Meer polyfonie, betere geluiden, realistischere geluiden, ritmes waren niet zo druk en vol.
Casio - ik heb er jaren op gespeeld en heb er hier nog steeds eentje staan - heeft een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Zeker voor iemand die nog moet leren spelen, is het een prima aanschaf. Mensen die Casio afkraken, lopen minstens een decennium achter en hebben geen enkel verstand van zaken.

Natuurlijk zijn er kwalitatief (nog) betere keyboards, maar de prijs-kwaliteitverhouding van Casio is echt zeer goed. Je krijgt veel waar voor relatief weinig geld.
pi_183945554
Ja dat dus! Yamaha keyboards van vergelijkbare kwaliteit zijn 2x zo duur.
pi_183945654
Mooie aan een gitaar is dat het een slaginstrument is. Dus je kan door de timing van het slaan, het rhytme bepalen en het soort muziek. Een keyboard moet je dat meer van de drumbegeleiding hebben.
.
pi_183945699
quote:
1s.gif Op maandag 24 december 2018 19:22 schreef Fer het volgende:
Mooie aan een gitaar is dat het een slaginstrument is. Dus je kan door de timing van het slaan, het rhytme bepalen en het soort muziek. Een keyboard moet je dat meer van de drumbegeleiding hebben.
:? Als je in een band speelt, bepaalt de drummer het tempo. En die vaart op zijn beurt weer op de bassist, niet op de gitarist. Een gitarist die in een band het tempo denkt te kunnen bepalen, doet iets fout of bespeelt het verkeerde instrument.

Ook op een keyboard kun je expressieve geluiden spelen.
pi_183945743
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 19:25 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

:? Als je in een band speelt, bepaalt de drummer het tempo. En die vaart op zijn beurt weer op de bassist, niet op de gitarist. Een gitarist die in een band het tempo denkt te kunnen bepalen, doet iets fout of bespeelt het verkeerde instrument.

Ook op een keyboard kun je expressieve geluiden spelen.
Hij wil niet in een band spelen.
.
pi_183946170
Sowieso moet je het instrument kiezen wat je het leukste vindt, maar als dat je echt niks uitmaakt, zou ik me afvragen wat je ermee wilt, en wat voor muziek je wilt maken.

Een akoestische gitaar heeft het voordeel dat je hem makkelijk mee kunt nemen en er overal mee kunt spelen. Een keyboard heeft dan weer het voordeel dat je er een koptelefoon op kunt aansluiten en dus "stil" kunt spelen.

Kwa moeilijkheid maakt het volgens mij niet zo heel veel uit, zo vond ik piano moeilijker om te leren dan gitaar, maar dat komt volgens mij ook dat ik gitaar veel eerder leerde spelen. Hoe dan ook kun je bij allebei redelijk snel een aantal simpele liedjes spelen, en de verdere mogelijkheden zijn voor allebei redelijk uitgebreid.
pi_183946191
quote:
1s.gif Op maandag 24 december 2018 19:22 schreef Fer het volgende:
Mooie aan een gitaar is dat het een slaginstrument is. Dus je kan door de timing van het slaan, het rhytme bepalen en het soort muziek. Een keyboard moet je dat meer van de drumbegeleiding hebben.
Eh... :') Je kan met een keyboard echt wel prima timing bepalen. Speel jij maar eens een stuk funk of disco op een keyboard zonder begeleiding..
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')