De laatste meters van de zijstraat zijn ook verhoogd, dan moet je wel erg bijziend zijn als je het rode fietspad over het hoofd ziet. Dat geldt overigens ook voor het afslaand verkeer; de dode hoek wordt juist kleiner als de afstand toeneemt en het uitzicht ter plekke is ruim voldoende.quote:Op zondag 23 december 2018 17:43 schreef Fer het volgende:
Het slingertje ter hoogte van de zebra. Je verdwijnt daar in de dode hoek van de auto (rode pijl). Daarnaast voor de auto uit de zijstraat, doordat het fietspad op een verhoging ligt, is het niet gelijk zichbaar dat die slinger erin zit en de fietsers dus een meter dichter voorlangs komen dan verwacht.
Die slingertjes hebben ze er juist begin dit jaar in gemaakt. Het stukje tussen de weg en het fietspad is eigenlijk ook net niet groot genoeg voor de gemiddelde auto, ook rete-irritant als fietser.quote:Op zondag 23 december 2018 17:43 schreef Fer het volgende:
Het slingertje ter hoogte van de zebra. Je verdwijnt daar in de dode hoek van de auto (rode pijl). Daarnaast voor de auto uit de zijstraat, doordat het fietspad op een verhoging ligt, is het niet gelijk zichbaar dat die slinger erin zit en de fietsers dus een meter dichter voorlangs komen dan verwacht.
Daarom komt het dus bijna elke week voor dat ik moet stoppen/afremmen omdat de auto voorgaat. De keren dat er wel contact was, was omdat de auto nagenoeg stilstond en ik er van overtuigd was dat ik werd voorgelaten zoals hoort.quote:Op zondag 23 december 2018 17:44 schreef Roces18 het volgende:
auto heeft altijd voorrang (tenzij je dood wil)
Je rijdt in een buurt met veel automobilisten die alleen nog aan zichzelf denken zodra ze ingestapt zijn. De autopestende maatregelen om het voor fietsers veiliger te maken werken op papier goed, maar in de praktijk niet. Eerder averechts.quote:Op zondag 23 december 2018 18:55 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Die slingertjes hebben ze er juist begin dit jaar in gemaakt. Het stukje tussen de weg en het fietspad is eigenlijk ook net niet groot genoeg voor de gemiddelde auto, ook rete-irritant als fietser.
[..]
Daarom komt het dus bijna elke week voor dat ik moet stoppen/afremmen omdat de auto voorgaat. De keren dat er wel contact was, was omdat de auto nagenoeg stilstond en ik er van overtuigd was dat ik werd voorgelaten zoals hoort.
aldus een fietser in de ambulance nadat ‘ie door diezelfde automobilist overhoop gereden is.quote:Op zondag 23 december 2018 17:57 schreef Captain_Ghost het volgende:
Voor mij is het glashelder dat automobilist die rechts af eerst alle verkeersdeelnemers voorrang geven voordat je kan oversteken.
Hoe je dat doet is de automobilist zijn probleem.
of men weigert te wachten tot einde spits en de onaflatendr stroom fietsers is opgedroogdquote:Op zondag 23 december 2018 19:34 schreef itchycoo het volgende:
Ik snap ergens ook wel dat je als fietser dan maar even wacht in situaties waarin je twijfelt of je gezien bent. Zou niet moeten, maar sommige mensen snappen gewoon geen verkeersregels lijkt het wel eens.
true, maar daar snijd je nog een veeeeeul groter vraagstuk aanquote:Op zondag 23 december 2018 19:38 schreef lipje het volgende:
[..]
of men weigert te wachten tot einde spits en de onaflatendr stroom fietsers is opgedroogd
Valt daar wel mee. Fietser komen in groepjes aan omdat er vlak voor een groot kruispunt met stoplicht zit. Die problemen heb je vooral als je de eerste bent in het groepje. De weg met auto's is wel vrij druk, staat regelmatig een lange rij te wachten omdat er auto af willen slaan. Zie daar ook weleens mensen rechts een stukje gras mee pakken als iemand staat te wachten om linksaf te slaan.quote:Op zondag 23 december 2018 19:38 schreef lipje het volgende:
[..]
of men weigert te wachten tot einde spits en de onaflatendr stroom fietsers is opgedroogd
Heb zeker tien - twintig keer al flink moeten afremmen, soms zelf helemaal stoppen voor auto's die geen voorrang verlenen. De twee keer contact stond de auto nagenoeg stil en begon te rijden toen ik voorlangs ging. Ik zie niet in wat ik daar fout deed of hoe ik voorzichtiger had moeten zijn.quote:Op zondag 23 december 2018 21:24 schreef The_New_Stig het volgende:
Als jij bijna onder het áchterwiel van een bakwagen komt nadat je hebt geremd toen je merkte dat hij ging afslaan, reed je inderdaad op een stomme plek. En het feit dat het al een paar keer is gebeurd wil zeggen dag je er zelf ook niet wijzer op wordt .
Nee, je reed in zijn dode hoek. Je hebt idd voorrang als je rechtdoor gaat, maar je moet het ook krijgen. En om jezelf dan daar te positioneren is niet heel handig, want daar ziet hij je domweg niet.quote:Op zondag 23 december 2018 22:38 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Valt daar wel mee. Fietser komen in groepjes aan omdat er vlak voor een groot kruispunt met stoplicht zit. Die problemen heb je vooral als je de eerste bent in het groepje. De weg met auto's is wel vrij druk, staat regelmatig een lange rij te wachten omdat er auto af willen slaan. Zie daar ook weleens mensen rechts een stukje gras mee pakken als iemand staat te wachten om linksaf te slaan.
[..]
Heb zeker tien - twintig keer al flink moeten afremmen, soms zelf helemaal stoppen voor auto's die geen voorrang verlenen. De twee keer contact stond de auto nagenoeg stil en begon te rijden toen ik voorlangs ging. Ik zie niet in wat ik daar fout deed of hoe ik voorzichtiger had moeten zijn.
Die bakwagen van Technische Unie reed het lompst van allemaal: haalt mij in, en knalt met een aardige snelheid naar rechts. Ik reed op dat moment ook redelijk door ivm regen. Met maximaal remmen en een glijdend achterwiel kon in nog stoppen voor zijn zijkant en moest mn stuur wegdraaien om z'n achterwiel niet te raken. Als ik niet had geremd had ik waarschijnlijk op de hoek van de cabine of net aan de zijkant van de cabine geraakt. Je kan me hooguit verwijten dat ik redelijk doorreed op dat moment.
quote:Op zondag 23 december 2018 22:49 schreef The_New_Stig het volgende:
[..]
Nee, je reed in zijn dode hoek. Je hebt idd voorrang als je rechtdoor gaat, maar je moet het ook krijgen. En om jezelf dan daar te positioneren is niet heel handig, want daar ziet hij je domweg niet.
Welke dode hoek? De auto haalde de fietser in, dus de automobilist had de fietser door de voorruit moeten kunnen zien. (En ja, dingen als spiegels en raamstijlen kunnen ook dan voor blinde vlekken zorgen.)quote:Op zondag 23 december 2018 22:49 schreef The_New_Stig het volgende:
[..]
Nee, je reed in zijn dode hoek. Je hebt idd voorrang als je rechtdoor gaat, maar je moet het ook krijgen. En om jezelf dan daar te positioneren is niet heel handig, want daar ziet hij je domweg niet.
Te hoog gegrepen voor de helft van de bakwagenchauffers op klein rijbewijs. Zeker nu veel personeel doorstroomt, komt er steeds meer simpel volk achter het stuur terecht.quote:Op maandag 24 december 2018 00:05 schreef Light het volgende:
[..]
Welke dode hoek? De auto haalde de fietser in, dus de automobilist had de fietser door de voorruit moeten kunnen zien. (En ja, dingen als spiegels en raamstijlen kunnen ook dan voor blinde vlekken zorgen.)
hij haalt een fietser in, zit tegelijkertijd zijn route te checken, aan zijn zieke kind te denken en zijn bijrijder zit tegen hem te ouwehoeren. Ow, sjit, ik moet hier rechtsaf, checkt zijn spiegels, ziet niks (want TS zit dus in de dode hoek) en slaat af..quote:Op maandag 24 december 2018 00:05 schreef Light het volgende:
[..]
Welke dode hoek? De auto haalde de fietser in, dus de automobilist had de fietser door de voorruit moeten kunnen zien. (En ja, dingen als spiegels en raamstijlen kunnen ook dan voor blinde vlekken zorgen.)
Ah, de domme bestuurder die geen meter vooruit kijkt en daardoor niet tijdig de voor hem belangrijke informatie in zich opneemt.quote:Op maandag 24 december 2018 10:39 schreef The_New_Stig het volgende:
[..]
hij haalt een fietser in, zit tegelijkertijd zijn route te checken, aan zijn zieke kind te denken en zijn bijrijder zit tegen hem te ouwehoeren. Ow, sjit, ik moet hier rechtsaf, checkt zijn spiegels, ziet niks (want TS zit dus in de dode hoek) en slaat af..
Amen.quote:Op maandag 24 december 2018 10:39 schreef The_New_Stig het volgende:
[..]
hij haalt een fietser in, zit tegelijkertijd zijn route te checken, aan zijn zieke kind te denken en zijn bijrijder zit tegen hem te ouwehoeren. Ow, sjit, ik moet hier rechtsaf, checkt zijn spiegels, ziet niks (want TS zit dus in de dode hoek) en slaat af..
Ga er nooit vanuit dat iemand je 'wel' ziet.. Als jij de bestuurder niet kan zien in de spiegel, ziet hij jou ook niet.. Zie jij mij, zie ik jou; die stickers zijn er niet voor de show..
Je kunt 300 keer in je recht staan en gelijk- en overduidelijk voorrang hebben, maar als je met je aambeien op een fietszadel zit zul je zo nu en dan eens moeten toegeven, want je hebt niks aan je voorrang als er een vrachtwagenwiel over je hoofd rijdt. Je familie zal de schadevergoeding waarschijnlijk gewoon opzuipen, maar dat zal zonder jou zijn..
Zorg dat je zichtbaar bent; doe je verlichting aan, zorg dat je niet in het zwart gekleed bent, reflecterend materiaal doet veel, doe je fucking verlichting aan, rijd op plaatsen waar je op zijn minst de spiegel van het voertuig kunt zien, doe je licht aan, geef elkaar de ruimte en heb wat begrip voor de ander, ook al betekent dat misschien dat je eens geen voorrang krijgt, daar kun je soms écht mee thuis komen, letterlijk.
Had ik al gezegd dat je je verlichting aan moet doen op een pedalero? Ruw geschat heb ik bij minstens de helft van de fietsers die ik tegenkom de neiging om mijn raam open te soen en ze de tering te schelden omdat ze bijna onzichtbaar zijn.
Graag advies aan mij dan: Ik word ingehaald door een auto op het betreffende fietspad. Ik rijd pak en beet 20kmh, de auto 40-50kmh en blijkt opeens af te slaan, al dan niet zonder richtingaanwijzer. Op een zeker moment zal ik waarschijnlijk tijdelijk in zijn dode hoek zitten. Wat te doen als fietser? Altijd maar remmen of stoppen voor de zekerheid? En geldt dat ook als een auto mij gewoon inhaalt en nog geen richtingaanwijzer aan heeft?quote:Op maandag 24 december 2018 10:39 schreef The_New_Stig het volgende:
Ga er nooit vanuit dat iemand je 'wel' ziet.. Als jij de bestuurder niet kan zien in de spiegel, ziet hij jou ook niet.. Zie jij mij, zie ik jou; die stickers zijn er niet voor de show..
die ja. En dat zijn er meer dan je denkt.quote:Op maandag 24 december 2018 10:45 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ah, de domme bestuurder die geen meter vooruit kijkt en daardoor niet tijdig de voor hem belangrijke informatie in zich opneemt.
Blijf er óf achter, of zorg je je oogcontact hebt; via een spiegel maar liefst direct. Heb je dat niet, kun je gewoon aannemen dat hij/zij/het je niet heeft gezien. Defensief deelnemen aan het verkeer, en vooral niet te makkelijk je 'FU ik heb voorrang-petje' opzetten.quote:Op maandag 24 december 2018 14:58 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Graag advies aan mij dan: Ik word ingehaald door een auto op het betreffende fietspad. Ik rijd pak en beet 20kmh, de auto 40-50kmh en blijkt opeens af te slaan, al dan niet zonder richtingaanwijzer. Op een zeker moment zal ik waarschijnlijk tijdelijk in zijn dode hoek zitten. Wat te doen als fietser? Altijd maar remmen of stoppen voor de zekerheid? En geldt dat ook als een auto mij gewoon inhaalt en nog geen richtingaanwijzer aan heeft?
Verder, verlichting heb ik altijd aan. Ik heb zelfs beide lichten twee keer mee (één van de twee aan) voor het geval er een stuk gaat. Thuis heb ik nog eens een zooi extra aangezien die lampjes vaak maar een maand of twee meegaan als je fiets veel buiten staat.
Ik denk zeker niet zoals het laatste, maar jouw advies is in de praktijk gewoon niet haalbaar. Ik probeer altijd oogcontact te maken, maar dat lukt niet altijd. Soms kijken mensen niet, soms is het te donker om naar binnen te kijken. Ik rijd op dat moment altijd voorzichtiger, stop bijvoorbeeld met trappen als ik niet zeker weet of ik gezien ben, en ik blijf kijken om in staat te zijn om alsnog te stoppen mocht het nodig zijn.quote:Op maandag 24 december 2018 17:20 schreef The_New_Stig het volgende:
[..]
die ja. En dat zijn er meer dan je denkt.
[..]
Blijf er óf achter, of zorg je je oogcontact hebt; via een spiegel maar liefst direct. Heb je dat niet, kun je gewoon aannemen dat hij/zij/het je niet heeft gezien. Defensief deelnemen aan het verkeer, en vooral niet te makkelijk je 'FU ik heb voorrang-petje' opzetten.
Het is al een tijd geleden dat ik als fietser deelnam aan het verkeer, maar zo moeilijk als je het nu doet klinken kan het niet zijnquote:Op maandag 24 december 2018 17:32 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Ik denk zeker niet zoals het laatste, maar jouw advies is in de praktijk gewoon niet haalbaar. Ik probeer altijd oogcontact te maken, maar dat lukt niet altijd. Soms kijken mensen niet, soms is het te donker om naar binnen te kijken. Ik rijd op dat moment altijd voorzichtiger, stop bijvoorbeeld met trappen als ik niet zeker weet of ik gezien ben, en ik blijf kijken om in staat te zijn om alsnog te stoppen mocht het nodig zijn.
Maar dan maar er achter blijven, wat dus betekent helemaal stoppen in zo'n geval, is simpelweg niet haalbaar. Op deze weg zitten veel van dit van dit soort afslagen, ik moet ook nog ergens komen. Als je stopt op een fietspad kom je in de knoop met andere fietsers.
Moeilijk niet, vermoeiend vaak wel. Ik rijd 80-100km per week op de fiets, voornamelijk woon-werk rond drukke tijden. Ik moet echt vaak fouten van anderen oplossen. Op de fiets is het gewoon echt irritant als je vol in de ankers moet en weer moet optrekken omdat ene of andere lompe automobilist niet kijkt. Zeker als het nog een beetje regenachtig is of waait. En het komt echt heel veel voor. Dit is slechts één voorbeeld van een punt waarbij het vaak gebeurd. Er zitten nog tig kruisingen en bijv een basisschool met openslaande autodeuren op m'n route.quote:Op maandag 24 december 2018 18:07 schreef The_New_Stig het volgende:
[..]
Het is al een tijd geleden dat ik als fietser deelnam aan het verkeer, maar zo moeilijk als je het nu doet klinken kan het niet zijn
troost je; hetzelfde verhaal gaat op vooor automobilisten, maar dan zijn zwalkende en 2 of 3 breed rijdende, onverlichte appende fietsers met koptelefoontjes met noise cancelling vaak de stoorzendersquote:Op maandag 24 december 2018 18:45 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Moeilijk niet, vermoeiend vaak wel. Ik rijd 80-100km per week op de fiets, voornamelijk woon-werk rond drukke tijden. Ik moet echt vaak fouten van anderen oplossen. Op de fiets is het gewoon echt irritant als je vol in de ankers moet en weer moet optrekken omdat ene of andere lompe automobilist niet kijkt. Zeker als het nog een beetje regenachtig is of waait. En het komt echt heel veel voor. Dit is slechts één voorbeeld van een punt waarbij het vaak gebeurd. Er zitten nog tig kruisingen en bijv een basisschool met openslaande autodeuren op m'n route.
Ik heb ook gewoon een rijbewijs en jaren ook genoeg gereden. Als automobilist komt dat ook voor, maar wel veel minder en ik vind het bovendien veel minder storend. Komt waarschijnlijk met name omdat je fietsen vrijwel alleen in de bebouwde kom doet waar elke 100m wel een uitrit of kruispunt is en met de auto rijdt je over het algemeen het grootste deel van de tijd gewoon rechtdoor op snelwegen.quote:Op maandag 24 december 2018 20:03 schreef The_New_Stig het volgende:
[..]
troost je; hetzelfde verhaal gaat op vooor automobilisten, maar dan zijn zwalkende en 2 of 3 breed rijdende, onverlichte appende fietsers met koptelefoontjes met noise cancelling vaak de stoorzenders
Leven en laten leven
ja en al was t een turbo rotonde, nog steeds dien je uit je doppen te kijken. En dode hoek is geen excuus om iets niet te zien.quote:Op zondag 23 december 2018 17:43 schreef Fer het volgende:
Het slingertje ter hoogte van de zebra. Je verdwijnt daar in de dode hoek van de auto (rode pijl). Daarnaast voor de auto uit de zijstraat, doordat het fietspad op een verhoging ligt, is het niet gelijk zichbaar dat die slinger erin zit en de fietsers dus een meter dichter voorlangs komen dan verwacht.
Dat is de vraag toch niet? TS wil een verklaring en die geef ik hierbij. Feit is dat er een hoop mensen niet goed kijkenquote:Op woensdag 9 januari 2019 21:31 schreef funnywell het volgende:
[..]
ja en al was t een turbo rotonde, nog steeds dien je uit je doppen te kijken. En dode hoek is geen excuus om iets niet te zien.
Dan is het goed kijken de oorzaak en niet de zogenaamde dode hoek. Want de dode hoek is niet de enige dode hoek. Tegenwoordig heb je procentueel ook maar weinig zicht om auto's heen. Vroeger was dat veel groter. Volvo maakte er zelfs reclame mee dat ze zoveel procent zicht hadden.quote:Op woensdag 9 januari 2019 21:33 schreef Fer het volgende:
[..]
Dat is de vraag toch niet? TS wil een verklaring en die geef ik hierbij. Feit is dat er een hoop mensen niet goed kijken
Was mijn brein maar zo simpel als dat van jou. Dan was mijn leven een stuk eenvoudiger.quote:Op donderdag 10 januari 2019 21:27 schreef funnywell het volgende:
[..]
Dan is het goed kijken de oorzaak en niet de zogenaamde dode hoek. Want de dode hoek is niet de enige dode hoek. Tegenwoordig heb je procentueel ook maar weinig zicht om auto's heen. Vroeger was dat veel groter. Volvo maakte er zelfs reclame mee dat ze zoveel procent zicht hadden.
Klinkt niet alsof je kwaliteitsverlichting hebt. Goede fietsverlichting kost meer dan een paar euro.quote:Verder, verlichting heb ik altijd aan. Ik heb zelfs beide lichten twee keer mee (één van de twee aan) voor het geval er een stuk gaat. Thuis heb ik nog eens een zooi extra aangezien die lampjes vaak maar een maand of twee meegaan als je fiets veel buiten staat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |