Bij mij waren beide bevalling zoals ik vooraf gehoopt had, in bad, op eigen inzicht. Maar ook was het heel anders dan je je vooraf kunt indenken als je nooit een wee hebt gehad.

Ook vlak erna.
Laatst was ik bij een mooie bijeenkomst waar we keken naar de allereerste volle documentaire over één geboorte, waarbij alle fases in beeld waren gebracht. De vrouw op de film beviel handsoff van haar vierde kindje. We keken de film met geboortezorgprofessionals. De vrouw beviel op haar hurken, naast de bank en toen haar babytje er was, liet ze het op de grond liggen en boog ze er naar toe. Ze bekeek haar kindje en aaide en kuste het, snuffelde eraan. Maar ze raapte het niet meteen op, ze nam haar tijd.
Toen waren de verloskundige, die er naar keken, zich opeens ervan bewust dat ze heel vaak, zo niet altijd, de baby oprapen en aan de moeder geven. En dat dat eigenlijk al een grote interventie is in het proces. Ze waren zich daar nooit bewust van geweest! Maar allemaal van plan om al hun handelingen meer onder de loep te nemen, omdat ze dus soms ook interventies doen die misschien helemaal niet nodig zijn, maar er per ongeluk zijn ingesleten. Soms heeft een mama zelfs een paar minuten nodig om bij te komen en haar kindje op te rapen, maar is dat erg?! Het op de buik leggen van de baby word in ieder geval zo ongeveer altijd gedaan zonder toestemming of uitleg, terwijl het toch een interventie in het proces is. En is het werkelijk nodig? Of wat voor invloed heeft het eigenlijk? Toch belangrijke vragen die een zorg prof zichzelf misschien wil stellen, ook om haar eigen handelingen te doorgronden en zich er bewust van te zijn, wat haar invloed is en zo. Het is zo'n delicaat proces, het baren en de geboorte en de hechting erna... Het is, wat mij betreft, best belangrijk dat je je beseft wat voor invloed je daarop hebt als je erbij bent, alleen al met je aanwezigheid, en al helemaal met de handelingen die je doet en de manier waarop je communiceert etc.
Anyway, er waren wel dingen waar ik zelf vooraf heel erg over na had gedacht. Zoals dat ik niet wilde dat mijn baby als eerst buiten de buik zou worden aangeraakt door handschoenen, maar dat ik per se wilde dat mijn handen of mijn lief, de eerste handen waren die liefdevol mijn kindjes zouden aanraken. En dat ik niet wilde dat er ruw met een doek gewreven zou worden. Mijn baby had enkel nog vruchtwater en de uberzachte binnenkant van mijn baarmoeder gevoeld op z'n huid, no way dat er in de eerste seconden/minuten na de geboorte een ruwe doek over die huid werd gewreven.
Onze slaapkamer hoeft niets aan te gebeuren, maar andere kamers wel. Dus ook nog wat kluswerk voor de boeg. Ik ben wel al een tijdje bezig met de commode en babyspulletjes daar verzamelen langzaamaan en zo. En ik ben opeens al bijna op de helft en krijg het op mijn heupen. Want ik wil niet alles pas op het laatste moment hoeven doen. Ik ben nu al wat minder mobiel, op het eind wil ik gewoon ultiem kunnen chillen zonder verplichtingen.

Ik heb ook een dure smaak, maar ik ben ook goed in prioriteiten, dus ik zoek echt heel zorgvuldig uit wat ik nodig heb en daar besteed ik dan dus wel veel geld aan. Zoals organic katoenen XXL hydrofielen met natuurlijke kleurstof geverfd.

En wolzijde rompertjes. En zelfgebreide wollen luiertruitjes.

Ik heb door de tijd heen gemerkt dat goede spullen, waar je ook de prijs voor betaald dus, wel veel mooier zijn en veel langer mee gaan. Dus dan liever 3 superdure dingen dan 20 goedkope... En nu met een derde weet ik inmiddels precies wat ik wel en niet in huis wil hebben voor mijn babytje.
Draagdoeken heb ik ook nog in overvloed, daar wil ik eigenlijk nog een schifting in maken en wat verkopen, want in de praktijk gebruiken we ze nooit allemaal.

Dan heb ik weer een extra centje voor een mooi wollen dekentje of zo.
Donker groen vind ik ook prachtig! Wie weet kan ik dat ook nog wel ergens kwijt. Ik wil nog een tweede slaapkamertje maken boven bijvoorbeeld. Maar ik ben ook nog altijd fan van een wit canvas en daartegen mooie kleuren. Zo komt er een bamboe hemel met oude sari's eroverheen. Dat is ook al erg kleurrijk.