Ah, de 'wel het verbruik, niet het vermogen'-uitvoering.quote:Op zondag 23 december 2018 10:32 schreef Cherni het volgende:
Nou ja die heb ik ook. Een Saab 9-3. Maar dan op benzine en geen turbo uitvoering.
Ik had ook een Saab 93 turboquote:Op zondag 23 december 2018 10:32 schreef Cherni het volgende:
[..]
Nou ja die heb ik ook. Een Saab 9-3. Maar dan op benzine en geen turbo uitvoering. Gekocht voor 1500 euro en daar rij ik nu al 3 jaar zonder problemen mee van Maastricht naar Eindhoven. En als ze mijn Volvo 480 niet aan gort hadden gereden had ik die nog gehad. Zodra ik met pensioen ga kan ook die Saab de deur uit. Auto's leuk maar voor mij puur een noodzaak ivm werk. Privé doe ik alles te voet of met het ov.
Turbo is alleen maar weer een zaak die stuk kan gaan. Ook de Volvo 480 was geen turbo uitvoering. Als die stuk ging en de kans was groot bij een Volvo 480 was je nog niet jarig.quote:Op zondag 23 december 2018 10:35 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ah, de 'wel het verbruik, niet het vermogen'-uitvoering.
Mark heeft een LPT, dat is slimmer.
Het zijn geen Lancia's.quote:Op zondag 23 december 2018 10:39 schreef Cherni het volgende:
Turbo is alleen maar weer een zaak die stuk kan gaan. Ook de Volvo 480 was geen turbo uitvoering. Als die stuk ging en de kans was groot bij een Volvo 480 was je nog niet jarig.
Een Saab is gewoon een prima auto voor de snelweg. En zeker voor mensen die niet zoveel om auto's geven maar zonder lening of leasecontract privé of via werkgever de auto puur om woon werk verkeer gebruiken. Een noodzaak dus.quote:Op zondag 23 december 2018 10:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ik had ook een Saab 93 turbo
tweedehands gekocht op LPG
heerlijke wagen
En nu met pensioen en de auto verkocht
prima zonder auto
helemaal goed, scheelt een bak geld, en de fiets is perfect als je met pensioen bent
De Volvo 480 had daar wel problemen mee. Maar dat was sowieso een apart geval. Schitterende auto maar eigenlijk het slechtste model van Volvo ooit gemaakt.quote:Op zondag 23 december 2018 10:47 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Het zijn geen Lancia's.
Heb er al een paar ton opzitten met Volvo turbo's en dat spul gaat niet stuk. Saab ook niet, trouwens. Niet als je normaal doet.
Neuh, dat vind ik niet. Als je een auto koopt uit pure noodzaak, die het gewoon moet doen en als je niet zoveel om auto's geeft dan koop je een Koreaan of Japanner.quote:Op zondag 23 december 2018 10:50 schreef Cherni het volgende:
[..]
Een Saab is gewoon een prima auto voor de snelweg. En zeker voor mensen die niet zoveel om auto's geven maar zonder lening of leasecontract privé of via werkgever de auto puur om woon werk verkeer gebruiken. Een noodzaak dus.
Persoonlijk zou ik echt iets goedkopers rijden als ik zó weinig kilometers per jaar zou rijden.quote:Privé rij ik gemiddeld 500km per jaar. Daar heb ik geen auto voor nodig als ik niet meer zou werken. Die 500 km zou ik ook nog met het ov kunnen doen of huur. Maar dat is nu nog een stukje gemakzucht en hij staat voor de deur.
Die afstand Maastricht-Eindhoven op de snelweg wil ik toch wel iets van comfort reizen. En ook veilig. In een Saab voel je je toch wel veilig. Ik maak dus best wel veel kilometers als het om woon werk verkeer gaat. Alleen privé gebruik ik de auto nauwelijks. Tenminste 500 km op jaar basis is nihil. Maar woon werk verkeer zit ik op circa 23.000 kmquote:Op zondag 23 december 2018 11:03 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Neuh, dat vind ik niet. Als je een auto koopt uit pure noodzaak, die het gewoon moet doen en als je niet zoveel om auto's geeft dan koop je een Koreaan of Japanner.
Een SAAB rijdt je omdat je nog wel een beetje comfort en plezier in het rijden wilt beleven.
[..]
Persoonlijk zou ik echt iets goedkopers rijden als ik zó weinig kilometers per jaar zou rijden.
Ik rijd zelf trouwens ook een SAAB 9-3, een 1.8t sportsedan uit 2006. Hiervoor toevallig ook een 9-3 gehad, een 2.0 LPT coupé uit 2000.
Het lijkt wel het SAAB forum hier.
De 480 2.0 was wel prima, en daar kon je ook een 2.3 turbo in frottenquote:Op zondag 23 december 2018 10:52 schreef Cherni het volgende:
[..]
De Volvo 480 had daar wel problemen mee. Maar dat was sowieso een apart geval. Schitterende auto maar eigenlijk het slechtste model van Volvo ooit gemaakt.
Het gaat om nieuwe auto's, met je oude kan je gewoon blijven rijden, je kan ook nog een 2e hands kopen op benzine.quote:Op zondag 23 december 2018 10:18 schreef Bloemkool het volgende:
Dus tegen 2030 kan niemand meer auto rijden. Je financiert nu dit belachelijke idee door extra accijnzen en straks rekening rijden. Je krijgt niks meer terug voor je benzine auto en moet een elektrische kopen waar je geen geld voor hebt. Walgelijk idee. En waar gaan alle benzine auto’s heen? Naar landen die niet meedoen. Dus CO2 reductie nihil.
Ik had een Two-tone 1700 ES. De enige auto in mijn leven die ik nieuw gekocht had. Maar ik was nog vrij jong en auto's waren toen nog een soort vorm van hobby. En in die tijd werkte ik in het MO/Duitsland/Frankrijk dus het salaris liet dat ook wel toe En op die auto was ik behoorlijk zuinig.quote:Op zondag 23 december 2018 11:22 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
De 480 2.0 was wel prima, en daar kon je ook een 2.3 turbo in frotten
Heb je een 1.8i dan?quote:Op zondag 23 december 2018 10:32 schreef Cherni het volgende:
Nou ja die heb ik ook. Een Saab 9-3. Maar dan op benzine en geen turbo uitvoering. Gekocht voor 1500 euro en daar rij ik nu al 3 jaar zonder problemen mee van Maastricht naar Eindhoven. En als ze mijn Volvo 480 niet aan gort hadden gereden had ik die nog gehad. Zodra ik met pensioen ga kan ook die Saab de deur uit. Auto's leuk maar voor mij puur een noodzaak ivm werk. Privé doe ik bijna alles te voet of met het ov.
Nou...quote:Op zondag 23 december 2018 11:03 schreef Tomatenboer het volgende:
Het lijkt wel het SAAB forum hier.
Bij mijn weten is dat gewoon een LPT en is de 1.8i de uitzondering.quote:
Nou ja kan ook de 2.0S zijn. In zoverre boeien mij auto's nog. Wel een coupe uitvoering(3 deurs) en een vreselijke groene metallic kleur die soms ook op bruin lijkt bij bepaalde weertypes. Het is in iedergeval een 2 liter zonder turbo en het loopt als een zonnetje en bouwjaar 1999. Na de 480 heb ik eigenlijk niets meer met auto's.quote:Op zondag 23 december 2018 12:12 schreef AchJa het volgende:
[..]
Bij mijn weten is dat gewoon een LPT en is de 1.8i de uitzondering.
Prima auto's idd, niks mis mee.quote:Op zondag 23 december 2018 12:16 schreef Cherni het volgende:
Nou ja kan ook de 2.0S zijn. In zoverre boeien mij auto's nog. Wel een coupe uitvoering(3 deurs) en een vreselijke groene metallic kleur die soms ook op bruin lijkt bij bepaalde weertypes. Het is in iedergeval een 2 liter zonder turbo en het loopt als een zonnetje en bouwjaar 1999.
Ditquote:Op zondag 23 december 2018 10:18 schreef Bloemkool het volgende:
Dus tegen 2030 kan niemand meer auto rijden. Je financiert nu dit belachelijke idee door extra accijnzen en straks rekening rijden. Je krijgt niks meer terug voor je benzine auto en moet een elektrische kopen waar je geen geld voor hebt. Walgelijk idee. En waar gaan alle benzine auto’s heen? Naar landen die niet meedoen. Dus CO2 reductie nihil.
En als dit straks door de kamers heen gaat, hebben we niets meer om dit zieke plan te stoppen.quote:Op zondag 23 december 2018 12:13 schreef Infection het volgende:
Het trieste is nog wel dat Nederland helemaal naar de tering geholpen wordt door dit kabinet en dat er niemand wat aan doet. We stonden erbij en keken ernaar.
Dat was natuurlijk ook de hele opzet. Ze wisten wat eraan zat te komen.quote:Op zondag 23 december 2018 12:31 schreef Red_85 het volgende:
[..]
En als dit straks door de kamers heen gaat, hebben we niets meer om dit zieke plan te stoppen.
Het kwam orwellongren wel heel goed uit, die referendumwet. Zie nu waarom.
Het voorstel is dan ook een verbod op de verkoop van nieuwe auto's met een benzine- of dieselmotor. En dus niet voor een verbod op de brandstof zelf.quote:Op zondag 23 december 2018 12:30 schreef suijkerbuijk het volgende:
Vraag me af .
Hoe gaat het met de plezier vaart ?
Leuk dat ze zeggen verbod op benzine en diesel.
Maar een boot loopt er ook op .
Wat gaan ze daar aan doen?.
Of is dit weer zo korte gedachten .
En denken ze niet verder na?
Roger, die is er ook nog geweest idd... Ik had een 9-3 uit 2000 met T5 blok, zelfde model alleen vierdeurs.quote:Op zondag 23 december 2018 12:30 schreef Cherni het volgende:
https://www.marktplaats.n(...)c624&previousPage=lr
Dit type heb ik.
Had ik toen al gezegd. 'er komen belangrijke punten aan'.quote:Op zondag 23 december 2018 12:33 schreef Infection het volgende:
[..]
Dat was natuurlijk ook de hele opzet. Ze wisten wat eraan zat te komen.
En het Marrakesh Pact niet te vergeten.quote:Op zondag 23 december 2018 12:58 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Had ik toen al gezegd. 'er komen belangrijke punten aan'.
Dit was daar een van.
wat ga jij ertegen doen dan?quote:Op zondag 23 december 2018 12:13 schreef Infection het volgende:
Het trieste is nog wel dat Nederland helemaal naar de tering geholpen wordt door dit kabinet en dat er niemand wat aan doet. We stonden erbij en keken ernaar.
In ieder geval stemmen op een partij die afrekent met dit achterlijke kabinet. En dat doe ik al jaren.quote:
welke partij is dat?quote:Op zondag 23 december 2018 13:17 schreef Infection het volgende:
[..]
In ieder geval stemmen op een partij die afrekent met dit achterlijke kabinet. En dat doe ik al jaren.
Als de VVD-schaapjes dat nou ook eens zouden doen...
er verandert dus niks....quote:Op zondag 23 december 2018 13:18 schreef Infection het volgende:
[..]
Tegenwoordig zal dat de FvD zijn.
de fvd zal nooit de grootste partij worden binnen nu en 30 jaarquote:Op zondag 23 december 2018 13:18 schreef Infection het volgende:
[..]
Want? Ga je eens inlezen voor je zulke onzin uitkraamt.
Als het om het klimaat gaat kun je de VVD niets verwijten. De enige partij die voorstander is van kerncentrales. Het enige goede idee van de VVD . Tenminste als je van de fossiele brandstoffen af wil.quote:Op zondag 23 december 2018 13:17 schreef Infection het volgende:
[..]
In ieder geval stemmen op een partij die afrekent met dit achterlijke kabinet. En dat doe ik al jaren.
Als de VVD-schaapjes dat nou ook eens zouden doen, in plaats van telkens dezelfde achterlijke fout te maken.
Niet als naïevelingen als jij daar niet in zullen geloven ja. Waar stem jij dan op?quote:Op zondag 23 december 2018 13:19 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
de fvd zal nooit de grootste partij worden binnen nu en 30 jaar
ik hoef mij niet in de lezen.....
Niets verwijten? Want het is niet een idee van hen om de verkoop van benzineauto's te verbieden? Hetgeen waar dit topic over gaat...quote:Op zondag 23 december 2018 13:19 schreef Cherni het volgende:
[..]
Als het om het klimaat gaat kun je de VVD niets verwijten. De enige partij die voorstander is van kerncentrales. Het enige goede idee van de VVD . Tenminste als je van de fossiele brandstoffen af wil.
Dat komt ook door andere partijen zoals D66, GL etc. Je kunt niet alle shit afschuiven op de VVD.quote:Op zondag 23 december 2018 13:21 schreef Infection het volgende:
[..]
Niets verwijten? Want het is niet een idee van hen om de verkoop van benzineauto's te verbieden? Hetgeen waar dit topic over gaat...
Klopt. Met goedkeuring van de VVD. Zij zijn tenslotte een kabinet.quote:Op zondag 23 december 2018 13:22 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dat komt ook door andere partijen zoals D66, GL etc.
Maar in een kabinet zul je zo nu en dan toch punten moeten toegeven. Neemt niet weg dat de VVD totaal niet mijn partij is en er ook nooit op zal stemmen. Maar op het gebied van klimaat willen ze wel inzetten op kernenergie(thorium) en waterstof. En daar ben ik wel voorstander van.quote:Op zondag 23 december 2018 13:23 schreef Infection het volgende:
[..]
Klopt. Met goedkeuring van de VVD. Zij zijn tenslotte een kabinet.
De VVD staat gewoon helemaal achter dit punt hoor. Ze doen dit niet omdat ze "soms moeten toegeven"quote:Op zondag 23 december 2018 13:25 schreef Cherni het volgende:
[..]
Maar in een kabinet zul je zo nu en dan toch punten moeten toegeven. Neemt niet weg dat de VVD totaal niet mijn partij is en er ook nooit op zal stemmen. Maar op het gebied van klimaat willen ze wel inzetten op kernenergie en waterstof. En daar ben ik wel voorstander van.
Waar haal je deze onzin vandaan?quote:Op zondag 23 december 2018 13:30 schreef MaGNeT het volgende:
FvD? Dat is toch die partij die alle boeren in Nederland wil verplichten om lavendel te verbouwen?
Ah, dat wordt 'm niet.
quote:Op zondag 23 december 2018 13:31 schreef Infection het volgende:
[..]
Waar haal je deze onzin vandaan?
Ok, leuk, een bewerkt filmpje waarin Thierry wat plezier heeft.quote:
Mede verantwoordijk oké. Maar veel komt ook vanuit Brussel. Dat moet je ook niet vergeten.quote:Op zondag 23 december 2018 13:31 schreef Infection het volgende:
[..]
De VVD staat gewoon helemaal achter dit punt hoor. Ze doen dit niet omdat ze "soms moeten toegeven"
Ik ben zelf ook een voorstander van kernenergie, maar het probleem met de VVD is dat ze er niet voor vechten en te gauw toegeven aan andere "alternatieven". Ze zijn zeer zeker mede-verantwoordelijk, al dan niet hoofdverantwoordelijke voor de onzin van dit klimaatakkoord.
Klopt. Maar ze kunnen ook eens naar de burgers luisteren in plaats van naar Brussel. Ze zijn niet verplicht om met alles akkoord te gaan wat vanuit Brussel komt.quote:Op zondag 23 december 2018 13:45 schreef Cherni het volgende:
[..]
Mede verantwoordijk oké. Maar veel komt ook vanuit Brussel. Dat moet je ook niet vergeten.
Dit plan is gewoon niet haalbaar.quote:Op donderdag 27 december 2018 11:46 schreef MaGNeT het volgende:
Overigens betekent het verkoopverbod op brandstofauto's ook dat er vanaf 2030 alleen nog maar automaten verkocht worden
Misschien strikt genomen niet, maar als de overheid het echt wil dan gaan ze er wel een mouw aan passen hoor.quote:
De beste oplossing is nog altijd de hybride auto. Een elektrische auto is nog te duur en kan geen aanhanger trekken.quote:Op donderdag 27 december 2018 12:46 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Misschien strikt genomen niet, maar als de overheid het echt wil dan gaan ze er wel een mouw aan passen hoor.
Bijvoorbeeld door de verkoop van brandstofauto's theoretisch nog wel toe te staan, maar op elke gram Co2 of roetuitstoot zoveel extra BPM te heffen dat iedere brandstofauto zich volledig uit de markt prijst ten opzichte van hybride en volledig electrisch aangedreven auto's.
Een Tesla mag gewoon een aanhanger trekken hoor. Maar die zijn inderdaad nog onbereikbaar voor de gewone man.quote:Op donderdag 27 december 2018 12:48 schreef HSG het volgende:
[..]
De beste oplossing is nog altijd de hybride auto. Een elektrische auto is nog te duur en kan geen aanhanger trekken.
Slechte zaak toch.quote:Op donderdag 27 december 2018 12:57 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Een Tesla mag gewoon een aanhanger trekken hoor. Maar die zijn inderdaad nog onbereikbaar voor de gewone man.
De meeste hybrides mogen overigens ook nog geen aanhanger trekken. Tot nu toe slechts enkelen. De Kia Niro bijvoorbeeld wel, maar alle hybrides van Toyota bijvoorbeeld weer niet.
Mag toch hopen dat er genoeg laadpalen zijn tegen die tijd, ga niet halverwege wanneer ik uit eten ben mij auto verplaatsen of tijdens mijn eerste 2 uurtjes slaap mijn auto verplaatsen.quote:Op zaterdag 22 december 2018 11:15 schreef Cherni het volgende:
[..]
Dan sta ik wel aan je zijde. Dat geloof ik ook wel. Ik twijfel alleen aan de infra of die in 2030 al aan de vraag kan voldoen. Het probleem laadpaalklevers zal ook opgelost moeten worden.
quote:Op donderdag 27 december 2018 12:48 schreef HSG het volgende:
[..]
De beste oplossing is nog altijd de hybride auto. Een elektrische auto is nog te duur en kan geen aanhanger trekken.
Of je staat 30 min bij een oplaadpaal i.p.v. nog geen 5 min bij een pomp. Leuk als er nog 8 wachtenden voor je staan.quote:Op donderdag 27 december 2018 14:54 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Goed verhaal, erg origineel, nog niet voorbijgekomen.quote:Op donderdag 27 december 2018 15:03 schreef HSG het volgende:
[..]
Of je staat 30 min bij een oplaadpaal i.p.v. nog geen 5 min bij een pomp. Leuk als er nog 8 wachtenden voor je staan.
Wachtenquote:Op donderdag 27 december 2018 15:03 schreef HSG het volgende:
[..]
Of je staat 30 min bij een oplaadpaal i.p.v. nog geen 5 min bij een pomp. Leuk als er nog 8 wachtenden voor je staan.
laat de baas maar sterrevequote:Op donderdag 27 december 2018 15:03 schreef HSG het volgende:
[..]
Of je staat 30 min bij een oplaadpaal i.p.v. nog geen 5 min bij een pomp. Leuk als er nog 8 wachtenden voor je staan.
Mooie vinding, hergebruik oude accu's (kunnen nog jaren mee voor ze in de recycling gaan) , vooral het idee om de powerbank op rustige momenten op te laden zodat hij op piekmomenten auto's kan laden is wel slim, en er kan ook overcapacitiet aan PV-stroom in opgeslagen kunnen worden voor dat doel.quote:Volkswagen maakt 360kWh-powerbank om elektrische auto's op te laden
Volkswagen maakt een mobiele laadpaal voor elektrische auto's. Het Mobile Charging Station heeft een accucapaciteit van 360kWh en kan op plekken neergezet worden waar geen stroomvoorziening is. In 2019 start Volkswagen met een proef.
De grote powerbank is bedoeld om op plekken neer te zetten waar tijdelijk een laadpaal nodig is, of waar geen infrastructuur aanwezig is om een permanente laadpaal te installeren. Volkswagen stelt dat de mobiele laadpaal onder andere op evenementen gebruikt zou kunnen worden.
Het Mobile Charging Station heeft een laadcapaciteit van 360kWh en Volkswagen claimt dat dit genoeg is om tot vijftien elektrische auto's op te laden. Er kunnen vier auto's tegelijk geladen worden, twee met gelijkstroom en twee met wisselstroom en het station is ook geschikt om elektrische fietsen te laden.
Volgens de autofabrikant kan het mobiele laadstation snelladen met maximaal 100kW en duurt opladen van een auto 'gemiddeld zo'n 17 minuten'. De fabrikant gaat dan uit van het tot 80 procent volladen van een accu van de Volkswagen e-Golf, wat overeenkomt met 28kWh.
De laadpaal is gebaseerd op Volkswagens eigen Modular Electric Toolkit, het platform voor de elektrische auto's van het merk. De fabrikant stelt dat dit accu's uit elektrische auto's een tweede leven kan geven. Accu's die door slijtage niet meer geschikt zijn voor gebruik in auto's, kunnen nog wel in de mobiele laadstations toegepast worden.
De powerbank is los van het stroomnet te gebruiken, maar kan ook aangesloten worden en kan dan met een vermogen van 30kW via wisselstroom geladen worden. Ook kunnen de powerbanks gebruikt worden om groene stroom op te slaan. Volkswagen gaat in de eerste helft van 2019 bij wijze van proef de eerste mobiele laadstations inzetten in Wolfsburg. Vanaf 2020 wil de autofabrikant de powerbanks in andere steden in gebruik nemen en op grotere schaal produceren.
Miedema mist nogal wat punten:quote:Op zondag 13 januari 2019 20:58 schreef AchJa het volgende:
Promovendus Miedema: 'Elektrische auto’s gaan broeikaseffect niet dempen'
Als het aan de regering ligt, worden er vanaf 2030 alleen nog elektrische auto’s verkocht. Een ambitieus plan. Gezien het succes van Tesla en de elektrische modellen waar veel andere autofabrikanten nu aan werken moet het haalbaar zijn. ,,Maar dat is het helaas niet’’, zegt Jan Hessels Miedema (33), die er maandag aan de Rijksuniversiteit Groningen bij het Instituut voor Energie en Milieukunde (IVEM) op promoveert.
Biomass of Batteries luidt de titel van het proefschrift van de docent milieufysica aan de hbo-opleiding Van Hall Larenstein in Leeuwarden. De geboren Fries, die opgroeide in Buitenpost, laat daarin zien dat de bijdrage van elektrische auto’s, de bijstook van biomassa in kolencentrales en de toepassing van groen gas in huishoudens slechts een marginale bijdrage zal leveren aan de energietransitie tot 2050.
Energiedichtheid
De batterijen van elektrische auto’s bestaan voor een belangrijk deel uit lithium. Dat is het lichtste metaal dat er bestaat. ,,Het heeft een hoge energiedichtheid: je kunt er veel energie in opslaan. Ideaal voor accu’s die relatief licht moeten zijn. Daarom zijn lithium batterijen ook zo populair in mobiele telefoons en laptops.’’
De grootste voorraden lithium bevinden zich in Zuid-Amerika. Vooral in Bolivia, ‘maar daar gebeurt momenteel niks mee’, zegt Miedema. De grootste lithiumproducent is momenteel Chili. ,,Om tegemoet te komen aan de grote vraag naar lithium voor accu’s in auto’s moet de productie van lithium gigantisch worden opgeschaald. Dat is een probleem. Tot 2050 lukt dat maar in beperkte mate.’’
Winning
Accu’s zijn niet alleen afhankelijk van lithium, maar ook van andere metalen. Miedema: ,,De verwachting is dat de opschaling van deze winning ook problematisch wordt.’’
Gevolg: het aantal elektrische auto’s dat in productie kan worden genomen is tot 2050 zeer beperkt. De promovendus schat het aantal op twintig procent van het huidige wagenpark in de wereld. De ambitie van de regering dat er vanaf 2030 alleen nog maar nieuwe elektrische auto’s mogen worden verkocht, lijdt op voorhand schipbreuk. Maar dan komt marktwerking om de hoek kijken. ,,De doelstelling kan alleen gehaald worden als we de hoogste prijs voor de accu’s willen betalen.’’
Autovloot
Wereldwijd gaat het zeker niet lukken om voor 2050 uitsluitend elektrisch te rijden. Al is het maar omdat het wagenpark vooral in landen als China en India nog steeds enorm uitdijt. ,,Tegen de toenemende autovloot valt niet op te elektriseren.’’
Misschien dat de opkomst van elektrische deelauto’s soelaas biedt. Miedema is van mening dat je daarmee hooguit het aantal voertuigen kunt stabiliseren. ,,Maar dan zit je vooral vanuit Europees perspectief naar het probleem te kijken. Daar hebben de mensen in de Derde Wereld die graag een auto willen hebben geen boodschap aan.’’
Plug-in hybrides
Willen we de CO2-uitstoot door auto’s verminderen dan pleit Miedema voor een ‘herwaarding’ van plug-in hybrides, die zijn uitgerust met een benzinemotor en een elektromotor. Van de hoeveelheid lithium in een batterij van elektrische auto’s kun je negen plug-in batterijen maken. Hij heeft berekend dat één elektrische auto en acht conventionele auto’s omgerekend per auto gemiddeld 4,4 liter brandstof per 100 kilometer verbruiken. Negen plug-in hybrides gebruiken omgerekend per auto gemiddeld 2,5 liter brandstof per 100 kilometer. ,,Er valt dus gemiddeld twee liter per 100 kilometer te besparen als je inzet op plug-in hybrides. Alleen moet je dan wel een mechanisme bedenken om mensen te dwingen elektrisch te rijden als het kan.’’
DvhN
Bel hem op en wijs hem ff op zijn fouten zou ik zeggen.quote:
Hij woont vlakbij, dat kan makkelijker.quote:Op zondag 13 januari 2019 21:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
Bel hem op en wijs hem ff op zijn fouten zou ik zeggen.
Tsja... Wel weer tekenend dit soort opmerkingen...quote:Op zondag 13 januari 2019 21:11 schreef MaGNeT het volgende:
Hij woont vlakbij, dat kan makkelijker.
Kobalt is eerder een probleem dan lithium.
Maar kobalt kan met nieuwe technieken verlaagd worden per accu en uiteindelijk zelfs vervangen.
Met solid state elektrolyten wordt de capaciteit 2x hoger en de laadtijd 10x korter, om maar een stap te noemen waar Toyota aan werkt voor hun elektrische auto.
Denk je dat Elon Musk dat artikel leest en denkt "oh, dan stoppen we er maar mee?"
Elon Musk:quote:Op zondag 13 januari 2019 21:39 schreef AchJa het volgende:
[..]
Tsja... Wel weer tekenend dit soort opmerkingen...
Als het verhaal niet in de kraam van de groene jongens te pas komt is het allemaal per definitie onzin... Maar goed, de gemiddelde Fokker zal het wel beter weten...
quote:More to the point, however: Will Tesla be able to acquire enough of the stuff in the required form (lithium hydroxide) over the next few years at an affordable price? Musk yielded the floor to JB Straubel, who said, “We need to make sure that we have the extraction and processing capacity, but it’s not that much different than lining up other supply chain elements for the car – it just has a little bit longer lead time. Tesla has spent a lot of time working with all the different lithium companies all around the world to…make sure they are investing on the right timeline to have the capacity ready when we need it.”
“We’re also finding ways to reduce the cost,” Straubel continued. “Lithium is not a mature market. It’s not traded on the London metal exchange, it’s subject to a lot of speculation [but] this does not relate to the actual cost of production of lithium. That is relatively stable…so, once we can appropriately invest in the extraction, refining and processing, the price of lithium is quite low and quite stable.”
Furthermore, lithium-ion batteries don’t really require all that much lithium, and by the way, we’ve been calling them by the wrong name all these years.
“Although [they’re] called lithium-ion, the actual percentage of lithium in a lithium-ion cell is approximately 2%,” explains Musk. “Technically, our cells should be called nickel-graphite, because the primary constituent in the cell as a whole is nickel. On the anode side it’s graphite with silicon oxide. There’s a little bit of lithium in there, but it’s like the salt on the salad. It’s still important to avoid supply constraints [but] the main determinants of costs of the cell are the price of nickel in the form that we need it, and there’s a little bit of cobalt and some aluminum, and then the cost of synthetic graphite with the silicon-oxide coating.”
Ga morgen even zijn promotie onderuit schoppen dan.quote:Op zondag 13 januari 2019 21:11 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Hij woont vlakbij, dat kan makkelijker.
...
Ik zou wel eens in gesprek willen gaan, sowieso is zo'n publicatie maar een deel van een onderzoek en wil je een krachtige conclusie om het interessant te houden voor de lezen.quote:Op zondag 13 januari 2019 21:48 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Ga morgen even zijn promotie onderuit schoppen dan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |