abonnement Unibet Coolblue
  zondag 23 december 2018 @ 10:35:23 #151
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_183914550
quote:
1s.gif Op zondag 23 december 2018 10:32 schreef Cherni het volgende:

Nou ja die heb ik ook. Een Saab 9-3. Maar dan op benzine en geen turbo uitvoering.
Ah, de 'wel het verbruik, niet het vermogen'-uitvoering. :)

Mark heeft een LPT, dat is slimmer. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 23 december 2018 @ 10:37:28 #152
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_183914567
quote:
1s.gif Op zondag 23 december 2018 10:32 schreef Cherni het volgende:

[..]

Nou ja die heb ik ook. Een Saab 9-3. Maar dan op benzine en geen turbo uitvoering. Gekocht voor 1500 euro en daar rij ik nu al 3 jaar zonder problemen mee van Maastricht naar Eindhoven. En als ze mijn Volvo 480 niet aan gort hadden gereden had ik die nog gehad. Zodra ik met pensioen ga kan ook die Saab de deur uit. Auto's leuk maar voor mij puur een noodzaak ivm werk. Privé doe ik alles te voet of met het ov.
Ik had ook een Saab 93 turbo
tweedehands gekocht op LPG
heerlijke wagen
En nu met pensioen en de auto verkocht
prima zonder auto
helemaal goed, scheelt een bak geld, en de fiets is perfect als je met pensioen bent
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_183914604
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2018 10:35 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ah, de 'wel het verbruik, niet het vermogen'-uitvoering. :)

Mark heeft een LPT, dat is slimmer. :)
Turbo is alleen maar weer een zaak die stuk kan gaan. Ook de Volvo 480 was geen turbo uitvoering. Als die stuk ging en de kans was groot bij een Volvo 480 was je nog niet jarig.
  zondag 23 december 2018 @ 10:47:01 #154
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_183914688
quote:
1s.gif Op zondag 23 december 2018 10:39 schreef Cherni het volgende:

Turbo is alleen maar weer een zaak die stuk kan gaan. Ook de Volvo 480 was geen turbo uitvoering. Als die stuk ging en de kans was groot bij een Volvo 480 was je nog niet jarig.
Het zijn geen Lancia's. :)

Heb er al een paar ton opzitten met Volvo turbo's en dat spul gaat niet stuk. Saab ook niet, trouwens. Niet als je normaal doet.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_183914730
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2018 10:37 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Ik had ook een Saab 93 turbo
tweedehands gekocht op LPG
heerlijke wagen
En nu met pensioen en de auto verkocht
prima zonder auto
helemaal goed, scheelt een bak geld, en de fiets is perfect als je met pensioen bent
Een Saab is gewoon een prima auto voor de snelweg. En zeker voor mensen die niet zoveel om auto's geven maar zonder lening of leasecontract privé of via werkgever de auto puur om woon werk verkeer gebruiken. Een noodzaak dus.

Privé rij ik gemiddeld 500km per jaar. Daar heb ik geen auto voor nodig als ik niet meer zou werken. Die 500 km zou ik ook nog met het ov kunnen doen of huur. Maar dat is nu nog een stukje gemakzucht en hij staat voor de deur.
pi_183914749
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2018 10:47 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Het zijn geen Lancia's. :)

Heb er al een paar ton opzitten met Volvo turbo's en dat spul gaat niet stuk. Saab ook niet, trouwens. Niet als je normaal doet.
De Volvo 480 had daar wel problemen mee. Maar dat was sowieso een apart geval. Schitterende auto maar eigenlijk het slechtste model van Volvo ooit gemaakt.
pi_183914923
quote:
1s.gif Op zondag 23 december 2018 10:50 schreef Cherni het volgende:

[..]

Een Saab is gewoon een prima auto voor de snelweg. En zeker voor mensen die niet zoveel om auto's geven maar zonder lening of leasecontract privé of via werkgever de auto puur om woon werk verkeer gebruiken. Een noodzaak dus.
Neuh, dat vind ik niet. Als je een auto koopt uit pure noodzaak, die het gewoon moet doen en als je niet zoveel om auto's geeft dan koop je een Koreaan of Japanner.

Een SAAB rijdt je omdat je nog wel een beetje comfort en plezier in het rijden wilt beleven.

quote:
Privé rij ik gemiddeld 500km per jaar. Daar heb ik geen auto voor nodig als ik niet meer zou werken. Die 500 km zou ik ook nog met het ov kunnen doen of huur. Maar dat is nu nog een stukje gemakzucht en hij staat voor de deur.
Persoonlijk zou ik echt iets goedkopers rijden als ik zó weinig kilometers per jaar zou rijden.

Ik rijd zelf trouwens ook een SAAB 9-3, een 1.8t sportsedan uit 2006. Hiervoor toevallig ook een 9-3 gehad, een 2.0 LPT coupé uit 2000.

Het lijkt wel het SAAB forum hier. :)
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_183914984
quote:
1s.gif Op zondag 23 december 2018 11:03 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Neuh, dat vind ik niet. Als je een auto koopt uit pure noodzaak, die het gewoon moet doen en als je niet zoveel om auto's geeft dan koop je een Koreaan of Japanner.

Een SAAB rijdt je omdat je nog wel een beetje comfort en plezier in het rijden wilt beleven.

[..]

Persoonlijk zou ik echt iets goedkopers rijden als ik zó weinig kilometers per jaar zou rijden.

Ik rijd zelf trouwens ook een SAAB 9-3, een 1.8t sportsedan uit 2006. Hiervoor toevallig ook een 9-3 gehad, een 2.0 LPT coupé uit 2000.

Het lijkt wel het SAAB forum hier. :)
Die afstand Maastricht-Eindhoven op de snelweg wil ik toch wel iets van comfort reizen. En ook veilig. In een Saab voel je je toch wel veilig. Ik maak dus best wel veel kilometers als het om woon werk verkeer gaat. Alleen privé gebruik ik de auto nauwelijks. Tenminste 500 km op jaar basis is nihil. Maar woon werk verkeer zit ik op circa 23.000 km
pi_183915209
Er zijn gewoon weinig liefhebbers meer over. Allen nog leaserijders, bakfietsmoeders, mo in de merc en geitenwollensokkentypes :r
pi_183915233
quote:
1s.gif Op zondag 23 december 2018 10:52 schreef Cherni het volgende:

[..]

De Volvo 480 had daar wel problemen mee. Maar dat was sowieso een apart geval. Schitterende auto maar eigenlijk het slechtste model van Volvo ooit gemaakt.
De 480 2.0 was wel prima, en daar kon je ook een 2.3 turbo in frotten :D
pi_183915299
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2018 10:18 schreef Bloemkool het volgende:
Dus tegen 2030 kan niemand meer auto rijden. Je financiert nu dit belachelijke idee door extra accijnzen en straks rekening rijden. Je krijgt niks meer terug voor je benzine auto en moet een elektrische kopen waar je geen geld voor hebt. Walgelijk idee. En waar gaan alle benzine auto’s heen? Naar landen die niet meedoen. Dus CO2 reductie nihil.
Het gaat om nieuwe auto's, met je oude kan je gewoon blijven rijden, je kan ook nog een 2e hands kopen op benzine.

En vaak vervangen de auto's die op export gaan, nog oudere auto's van voor het katalysator tijdperk dus ook met export vernieuw je een ouder wagenpark.
pi_183915352
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2018 11:22 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

De 480 2.0 was wel prima, en daar kon je ook een 2.3 turbo in frotten :D
Ik had een Two-tone 1700 ES. De enige auto in mijn leven die ik nieuw gekocht had. Maar ik was nog vrij jong en auto's waren toen nog een soort vorm van hobby. En in die tijd werkte ik in het MO/Duitsland/Frankrijk dus het salaris liet dat ook wel toe :) En op die auto was ik behoorlijk zuinig.

Maar zo rond mijn 40ste bedacht ik mij waar ik allemaal mee bezig was en heb even een reset in mijn leven doorgevoerd. :)

Maar goed die cem ging regelmatig stuk. En nu zou deze auto toch niet meer te doen zijn geweest. Nauwelijks nog onderdelen voor te krijgen. Rubbers, achteras, achterlichten etc etc zijn nauwelijks nog te krijgen.

Die 2.0 was vanaf 1995 was inderdaad een behoorlijke verbetering. Met groene peilstok. Dus voor liefhebbers let op groene peilstok, vocht in koffer ruimte en roest wielkasten en onderzijde portieren, kabelboom. Als die achterwisser op ruit(achterklep) niet goed functioneerd laat dan maar staan want dan is die hele kabelboom met electronica niet meer te vertrouwen. Achterlichten die gekit zijn en dof vanwege vocht ook niet al te best. Je moet echt een hobbyist zijn om daar dan nog iets van te kunnen maken. En dan de zoektocht naar onderdelen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Cherni op 23-12-2018 12:06:29 ]
  zondag 23 december 2018 @ 12:01:25 #163
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183915919
quote:
1s.gif Op zondag 23 december 2018 10:32 schreef Cherni het volgende:

Nou ja die heb ik ook. Een Saab 9-3. Maar dan op benzine en geen turbo uitvoering. Gekocht voor 1500 euro en daar rij ik nu al 3 jaar zonder problemen mee van Maastricht naar Eindhoven. En als ze mijn Volvo 480 niet aan gort hadden gereden had ik die nog gehad. Zodra ik met pensioen ga kan ook die Saab de deur uit. Auto's leuk maar voor mij puur een noodzaak ivm werk. Privé doe ik bijna alles te voet of met het ov.
Heb je een 1.8i dan?
  zondag 23 december 2018 @ 12:02:13 #164
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183915934
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2018 12:01 schreef AchJa het volgende:

[..]

Heb je een 1.8i dan?
2.0i
  zondag 23 december 2018 @ 12:12:43 #166
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183916129
Het trieste is nog wel dat Nederland helemaal naar de tering geholpen wordt door dit kabinet en dat er niemand wat aan doet. We stonden erbij en keken ernaar.
pi_183916169
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2018 12:12 schreef AchJa het volgende:

[..]

Bij mijn weten is dat gewoon een LPT en is de 1.8i de uitzondering.
Nou ja kan ook de 2.0S zijn. In zoverre boeien mij auto's nog. Wel een coupe uitvoering(3 deurs) en een vreselijke groene metallic kleur die soms ook op bruin lijkt bij bepaalde weertypes. Het is in iedergeval een 2 liter zonder turbo en het loopt als een zonnetje en bouwjaar 1999. Na de 480 heb ik eigenlijk niets meer met auto's.

[ Bericht 4% gewijzigd door Cherni op 23-12-2018 12:21:14 ]
  zondag 23 december 2018 @ 12:28:38 #169
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_183916397
quote:
1s.gif Op zondag 23 december 2018 12:16 schreef Cherni het volgende:

Nou ja kan ook de 2.0S zijn. In zoverre boeien mij auto's nog. Wel een coupe uitvoering(3 deurs) en een vreselijke groene metallic kleur die soms ook op bruin lijkt bij bepaalde weertypes. Het is in iedergeval een 2 liter zonder turbo en het loopt als een zonnetje en bouwjaar 1999.
Prima auto's idd, niks mis mee. ^O^
  zondag 23 december 2018 @ 12:29:02 #170
168739 Red_85
'echt wel'
pi_183916400
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2018 10:18 schreef Bloemkool het volgende:
Dus tegen 2030 kan niemand meer auto rijden. Je financiert nu dit belachelijke idee door extra accijnzen en straks rekening rijden. Je krijgt niks meer terug voor je benzine auto en moet een elektrische kopen waar je geen geld voor hebt. Walgelijk idee. En waar gaan alle benzine auto’s heen? Naar landen die niet meedoen. Dus CO2 reductie nihil.
Dit
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_183916419
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2018 12:28 schreef AchJa het volgende:

[..]

Prima auto's idd, niks mis mee. ^O^
https://www.marktplaats.n(...)c624&previousPage=lr

Dit type heb ik.
pi_183916424
Vraag me af .
Hoe gaat het met de plezier vaart ?

Leuk dat ze zeggen verbod op benzine en diesel.
Maar een boot loopt er ook op .
Wat gaan ze daar aan doen?.

Of is dit weer zo korte gedachten .
En denken ze niet verder na?
  zondag 23 december 2018 @ 12:31:13 #173
168739 Red_85
'echt wel'
pi_183916449
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2018 12:13 schreef Infection het volgende:
Het trieste is nog wel dat Nederland helemaal naar de tering geholpen wordt door dit kabinet en dat er niemand wat aan doet. We stonden erbij en keken ernaar.
En als dit straks door de kamers heen gaat, hebben we niets meer om dit zieke plan te stoppen.

Het kwam orwellongren wel heel goed uit, die referendumwet. Zie nu waarom.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_183916498
quote:
1s.gif Op zondag 23 december 2018 12:31 schreef Red_85 het volgende:

[..]

En als dit straks door de kamers heen gaat, hebben we niets meer om dit zieke plan te stoppen.

Het kwam orwellongren wel heel goed uit, die referendumwet. Zie nu waarom.
Dat was natuurlijk ook de hele opzet. Ze wisten wat eraan zat te komen.
pi_183916587
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2018 12:30 schreef suijkerbuijk het volgende:
Vraag me af .
Hoe gaat het met de plezier vaart ?

Leuk dat ze zeggen verbod op benzine en diesel.
Maar een boot loopt er ook op .
Wat gaan ze daar aan doen?.

Of is dit weer zo korte gedachten .
En denken ze niet verder na?
Het voorstel is dan ook een verbod op de verkoop van nieuwe auto's met een benzine- of dieselmotor. En dus niet voor een verbod op de brandstof zelf.

Als er nog tot 2030 auto's op benzine en/of diesel verkocht mogen worden, dan rijden die auto's nog tot pakweg 2045-2050 dagelijks rond. En zal brandstof dus ook 'gewoon' verkrijgbaar zijn, al zal het aantal verkooppunten in de loop der jaren sterk afnemen, naarmate het aantal gereden kilometers op benzine en diesel daalt.

Pleziervaart zal mogelijk soortgelijke ontwikkelingen doormaken in de toekomst.
  zondag 23 december 2018 @ 12:51:35 #176
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 23 december 2018 @ 12:58:15 #177
168739 Red_85
'echt wel'
pi_183916953
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2018 12:33 schreef Infection het volgende:

[..]

Dat was natuurlijk ook de hele opzet. Ze wisten wat eraan zat te komen.
Had ik toen al gezegd. 'er komen belangrijke punten aan'.
Dit was daar een van.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_183917034
quote:
1s.gif Op zondag 23 december 2018 12:58 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Had ik toen al gezegd. 'er komen belangrijke punten aan'.
Dit was daar een van.
En het Marrakesh Pact niet te vergeten.
pi_183917262
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2018 12:13 schreef Infection het volgende:
Het trieste is nog wel dat Nederland helemaal naar de tering geholpen wordt door dit kabinet en dat er niemand wat aan doet. We stonden erbij en keken ernaar.
wat ga jij ertegen doen dan?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183917289
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2018 13:16 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

wat ga jij ertegen doen dan?
In ieder geval stemmen op een partij die afrekent met dit achterlijke kabinet. En dat doe ik al jaren.

Als de VVD-schaapjes dat nou ook eens zouden doen, in plaats van telkens dezelfde achterlijke fout te maken.
pi_183917299
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2018 13:17 schreef Infection het volgende:

[..]

In ieder geval stemmen op een partij die afrekent met dit achterlijke kabinet. En dat doe ik al jaren.

Als de VVD-schaapjes dat nou ook eens zouden doen...
welke partij is dat?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183917310
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2018 13:17 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

welke partij is dat?
Tegenwoordig zal dat de FvD zijn.
pi_183917314
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2018 13:18 schreef Infection het volgende:

[..]

Tegenwoordig zal dat de FvD zijn.
er verandert dus niks....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183917323
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2018 13:18 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

er verandert dus niks....
Want? Ga je eens inlezen voor je zulke onzin uitkraamt.
pi_183917333
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2018 13:18 schreef Infection het volgende:

[..]

Want? Ga je eens inlezen voor je zulke onzin uitkraamt.
de fvd zal nooit de grootste partij worden binnen nu en 30 jaar :Y
ik hoef mij niet in de lezen.....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_183917336
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2018 13:17 schreef Infection het volgende:

[..]

In ieder geval stemmen op een partij die afrekent met dit achterlijke kabinet. En dat doe ik al jaren.

Als de VVD-schaapjes dat nou ook eens zouden doen, in plaats van telkens dezelfde achterlijke fout te maken.
Als het om het klimaat gaat kun je de VVD niets verwijten. De enige partij die voorstander is van kerncentrales. Het enige goede idee van de VVD :). Tenminste als je van de fossiele brandstoffen af wil.
pi_183917343
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2018 13:19 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

de fvd zal nooit de grootste partij worden binnen nu en 30 jaar :Y
ik hoef mij niet in de lezen.....
Niet als naïevelingen als jij daar niet in zullen geloven ja. Waar stem jij dan op?
pi_183917388
quote:
1s.gif Op zondag 23 december 2018 13:19 schreef Cherni het volgende:

[..]

Als het om het klimaat gaat kun je de VVD niets verwijten. De enige partij die voorstander is van kerncentrales. Het enige goede idee van de VVD :). Tenminste als je van de fossiele brandstoffen af wil.
Niets verwijten? Want het is niet een idee van hen om de verkoop van benzineauto's te verbieden? Hetgeen waar dit topic over gaat...
pi_183917403
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2018 13:21 schreef Infection het volgende:

[..]

Niets verwijten? Want het is niet een idee van hen om de verkoop van benzineauto's te verbieden? Hetgeen waar dit topic over gaat...
Dat komt ook door andere partijen zoals D66, GL etc. Je kunt niet alle shit afschuiven op de VVD.
pi_183917428
quote:
1s.gif Op zondag 23 december 2018 13:22 schreef Cherni het volgende:

[..]

Dat komt ook door andere partijen zoals D66, GL etc.
Klopt. Met goedkeuring van de VVD. Zij zijn tenslotte een kabinet.
pi_183917496
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2018 13:23 schreef Infection het volgende:

[..]

Klopt. Met goedkeuring van de VVD. Zij zijn tenslotte een kabinet.
Maar in een kabinet zul je zo nu en dan toch punten moeten toegeven. Neemt niet weg dat de VVD totaal niet mijn partij is en er ook nooit op zal stemmen. Maar op het gebied van klimaat willen ze wel inzetten op kernenergie(thorium) en waterstof. En daar ben ik wel voorstander van.

[ Bericht 4% gewijzigd door Cherni op 23-12-2018 13:30:56 ]
pi_183917573
FvD? Dat is toch die partij die alle boeren in Nederland wil verplichten om lavendel te verbouwen?

Ah, dat wordt 'm niet.
pi_183917606
quote:
1s.gif Op zondag 23 december 2018 13:25 schreef Cherni het volgende:

[..]

Maar in een kabinet zul je zo nu en dan toch punten moeten toegeven. Neemt niet weg dat de VVD totaal niet mijn partij is en er ook nooit op zal stemmen. Maar op het gebied van klimaat willen ze wel inzetten op kernenergie en waterstof. En daar ben ik wel voorstander van.
De VVD staat gewoon helemaal achter dit punt hoor. Ze doen dit niet omdat ze "soms moeten toegeven"

Ik ben zelf ook een voorstander van kernenergie, maar het probleem met de VVD is dat ze er niet voor vechten en te gauw toegeven aan andere "alternatieven". Ze zijn zeer zeker mede-verantwoordelijk, al dan niet hoofdverantwoordelijke voor de onzin van dit klimaatakkoord.

[ Bericht 7% gewijzigd door Infection op 23-12-2018 13:43:44 ]
pi_183917612
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2018 13:30 schreef MaGNeT het volgende:
FvD? Dat is toch die partij die alle boeren in Nederland wil verplichten om lavendel te verbouwen?

Ah, dat wordt 'm niet.
Waar haal je deze onzin vandaan?
pi_183917795
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2018 13:31 schreef Infection het volgende:

[..]

Waar haal je deze onzin vandaan?
pi_183917833
quote:
Ok, leuk, een bewerkt filmpje waarin Thierry wat plezier heeft.

Nogmaals, waar haal je die onzin over "verplichten van het verbouwen van lavendel" vandaan? Of is dit je argument?
pi_183917957
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2018 13:31 schreef Infection het volgende:

[..]

De VVD staat gewoon helemaal achter dit punt hoor. Ze doen dit niet omdat ze "soms moeten toegeven"

Ik ben zelf ook een voorstander van kernenergie, maar het probleem met de VVD is dat ze er niet voor vechten en te gauw toegeven aan andere "alternatieven". Ze zijn zeer zeker mede-verantwoordelijk, al dan niet hoofdverantwoordelijke voor de onzin van dit klimaatakkoord.
Mede verantwoordijk oké. Maar veel komt ook vanuit Brussel. Dat moet je ook niet vergeten.
pi_183918094
quote:
1s.gif Op zondag 23 december 2018 13:45 schreef Cherni het volgende:

[..]

Mede verantwoordijk oké. Maar veel komt ook vanuit Brussel. Dat moet je ook niet vergeten.
Klopt. Maar ze kunnen ook eens naar de burgers luisteren in plaats van naar Brussel. Ze zijn niet verplicht om met alles akkoord te gaan wat vanuit Brussel komt.

Maarja, dat zullen ze nooit doen, want hun eigen hachje binnen de EU is belangrijker dan de mening van het volk. Daarom is het referendum ook afgeschaft. Dan kan het kabinet makkelijker akkoord gaan met alles wat vanuit Brussel komt, zonder al teveel tegenspraak. Triest.
pi_183999185
Overigens betekent het verkoopverbod op brandstofauto's ook dat er vanaf 2030 alleen nog maar automaten verkocht worden ;)
pi_184000278
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 11:46 schreef MaGNeT het volgende:
Overigens betekent het verkoopverbod op brandstofauto's ook dat er vanaf 2030 alleen nog maar automaten verkocht worden ;)
Dit plan is gewoon niet haalbaar.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_184000407
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 12:40 schreef HSG het volgende:

[..]

Dit plan is gewoon niet haalbaar.
Misschien strikt genomen niet, maar als de overheid het echt wil dan gaan ze er wel een mouw aan passen hoor.

Bijvoorbeeld door de verkoop van brandstofauto's theoretisch nog wel toe te staan, maar op elke gram Co2 of roetuitstoot zoveel extra BPM te heffen dat iedere brandstofauto zich volledig uit de markt prijst ten opzichte van hybride en volledig electrisch aangedreven auto's.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_184000449
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 12:46 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Misschien strikt genomen niet, maar als de overheid het echt wil dan gaan ze er wel een mouw aan passen hoor.

Bijvoorbeeld door de verkoop van brandstofauto's theoretisch nog wel toe te staan, maar op elke gram Co2 of roetuitstoot zoveel extra BPM te heffen dat iedere brandstofauto zich volledig uit de markt prijst ten opzichte van hybride en volledig electrisch aangedreven auto's.
De beste oplossing is nog altijd de hybride auto. Een elektrische auto is nog te duur en kan geen aanhanger trekken.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_184000666
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 12:48 schreef HSG het volgende:

[..]

De beste oplossing is nog altijd de hybride auto. Een elektrische auto is nog te duur en kan geen aanhanger trekken.
Een Tesla mag gewoon een aanhanger trekken hoor. Maar die zijn inderdaad nog onbereikbaar voor de gewone man.

De meeste hybrides mogen overigens ook nog geen aanhanger trekken. Tot nu toe slechts enkelen. De Kia Niro bijvoorbeeld wel, maar alle hybrides van Toyota bijvoorbeeld weer niet.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_184000684
quote:
1s.gif Op donderdag 27 december 2018 12:57 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Een Tesla mag gewoon een aanhanger trekken hoor. Maar die zijn inderdaad nog onbereikbaar voor de gewone man.

De meeste hybrides mogen overigens ook nog geen aanhanger trekken. Tot nu toe slechts enkelen. De Kia Niro bijvoorbeeld wel, maar alle hybrides van Toyota bijvoorbeeld weer niet.
Slechte zaak toch.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_184001003
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 december 2018 11:15 schreef Cherni het volgende:

[..]

:) Dan sta ik wel aan je zijde. Dat geloof ik ook wel. Ik twijfel alleen aan de infra of die in 2030 al aan de vraag kan voldoen. Het probleem laadpaalklevers zal ook opgelost moeten worden.
Mag toch hopen dat er genoeg laadpalen zijn tegen die tijd, ga niet halverwege wanneer ik uit eten ben mij auto verplaatsen of tijdens mijn eerste 2 uurtjes slaap mijn auto verplaatsen.
Ook geen 38
pi_184003653
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 12:48 schreef HSG het volgende:

[..]

De beste oplossing is nog altijd de hybride auto. Een elektrische auto is nog te duur en kan geen aanhanger trekken.






pi_184003867
quote:
Of je staat 30 min bij een oplaadpaal i.p.v. nog geen 5 min bij een pomp. Leuk als er nog 8 wachtenden voor je staan.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_184003894
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 15:03 schreef HSG het volgende:

[..]

Of je staat 30 min bij een oplaadpaal i.p.v. nog geen 5 min bij een pomp. Leuk als er nog 8 wachtenden voor je staan.
Goed verhaal, erg origineel, nog niet voorbijgekomen.

Voorlopig niet aan de orde, mocht dat wel het geval zijn dan is de EV een dermate groot succes dat uitbreiden van het laadnetwerk een prima investering is.
  donderdag 27 december 2018 @ 15:07:23 #209
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_184003931
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 15:03 schreef HSG het volgende:

[..]

Of je staat 30 min bij een oplaadpaal i.p.v. nog geen 5 min bij een pomp. Leuk als er nog 8 wachtenden voor je staan.
Wachten :')
#KICKOUTZP
  donderdag 27 december 2018 @ 15:14:52 #210
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_184004130
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 15:03 schreef HSG het volgende:

[..]

Of je staat 30 min bij een oplaadpaal i.p.v. nog geen 5 min bij een pomp. Leuk als er nog 8 wachtenden voor je staan.
laat de baas maar sterreve
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_184006142
bron: https://tweakers.net/nieuws/147280/volkswagen-maakt-360kwh-powerbank-om-elektrische-autos-op-te-laden.html

quote:
Volkswagen maakt 360kWh-powerbank om elektrische auto's op te laden
Volkswagen maakt een mobiele laadpaal voor elektrische auto's. Het Mobile Charging Station heeft een accucapaciteit van 360kWh en kan op plekken neergezet worden waar geen stroomvoorziening is. In 2019 start Volkswagen met een proef.

De grote powerbank is bedoeld om op plekken neer te zetten waar tijdelijk een laadpaal nodig is, of waar geen infrastructuur aanwezig is om een permanente laadpaal te installeren. Volkswagen stelt dat de mobiele laadpaal onder andere op evenementen gebruikt zou kunnen worden.

Het Mobile Charging Station heeft een laadcapaciteit van 360kWh en Volkswagen claimt dat dit genoeg is om tot vijftien elektrische auto's op te laden. Er kunnen vier auto's tegelijk geladen worden, twee met gelijkstroom en twee met wisselstroom en het station is ook geschikt om elektrische fietsen te laden.

Volgens de autofabrikant kan het mobiele laadstation snelladen met maximaal 100kW en duurt opladen van een auto 'gemiddeld zo'n 17 minuten'. De fabrikant gaat dan uit van het tot 80 procent volladen van een accu van de Volkswagen e-Golf, wat overeenkomt met 28kWh.

De laadpaal is gebaseerd op Volkswagens eigen Modular Electric Toolkit, het platform voor de elektrische auto's van het merk. De fabrikant stelt dat dit accu's uit elektrische auto's een tweede leven kan geven. Accu's die door slijtage niet meer geschikt zijn voor gebruik in auto's, kunnen nog wel in de mobiele laadstations toegepast worden.

De powerbank is los van het stroomnet te gebruiken, maar kan ook aangesloten worden en kan dan met een vermogen van 30kW via wisselstroom geladen worden. Ook kunnen de powerbanks gebruikt worden om groene stroom op te slaan. Volkswagen gaat in de eerste helft van 2019 bij wijze van proef de eerste mobiele laadstations inzetten in Wolfsburg. Vanaf 2020 wil de autofabrikant de powerbanks in andere steden in gebruik nemen en op grotere schaal produceren.
Mooie vinding, hergebruik oude accu's (kunnen nog jaren mee voor ze in de recycling gaan) , vooral het idee om de powerbank op rustige momenten op te laden zodat hij op piekmomenten auto's kan laden is wel slim, en er kan ook overcapacitiet aan PV-stroom in opgeslagen kunnen worden voor dat doel.
  zondag 13 januari 2019 @ 20:58:53 #213
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_184386067
Promovendus Miedema: 'Elektrische auto’s gaan broeikaseffect niet dempen'

Als het aan de regering ligt, worden er vanaf 2030 alleen nog elektrische auto’s verkocht. Een ambitieus plan. Gezien het succes van Tesla en de elektrische modellen waar veel andere autofabrikanten nu aan werken moet het haalbaar zijn. ,,Maar dat is het helaas niet’’, zegt Jan Hessels Miedema (33), die er maandag aan de Rijksuniversiteit Groningen bij het Instituut voor Energie en Milieukunde (IVEM) op promoveert.

Biomass of Batteries luidt de titel van het proefschrift van de docent milieufysica aan de hbo-opleiding Van Hall Larenstein in Leeuwarden. De geboren Fries, die opgroeide in Buitenpost, laat daarin zien dat de bijdrage van elektrische auto’s, de bijstook van biomassa in kolencentrales en de toepassing van groen gas in huishoudens slechts een marginale bijdrage zal leveren aan de energietransitie tot 2050.
Energiedichtheid

De batterijen van elektrische auto’s bestaan voor een belangrijk deel uit lithium. Dat is het lichtste metaal dat er bestaat. ,,Het heeft een hoge energiedichtheid: je kunt er veel energie in opslaan. Ideaal voor accu’s die relatief licht moeten zijn. Daarom zijn lithium batterijen ook zo populair in mobiele telefoons en laptops.’’

De grootste voorraden lithium bevinden zich in Zuid-Amerika. Vooral in Bolivia, ‘maar daar gebeurt momenteel niks mee’, zegt Miedema. De grootste lithiumproducent is momenteel Chili. ,,Om tegemoet te komen aan de grote vraag naar lithium voor accu’s in auto’s moet de productie van lithium gigantisch worden opgeschaald. Dat is een probleem. Tot 2050 lukt dat maar in beperkte mate.’’
Winning

Accu’s zijn niet alleen afhankelijk van lithium, maar ook van andere metalen. Miedema: ,,De verwachting is dat de opschaling van deze winning ook problematisch wordt.’’

Gevolg: het aantal elektrische auto’s dat in productie kan worden genomen is tot 2050 zeer beperkt. De promovendus schat het aantal op twintig procent van het huidige wagenpark in de wereld. De ambitie van de regering dat er vanaf 2030 alleen nog maar nieuwe elektrische auto’s mogen worden verkocht, lijdt op voorhand schipbreuk. Maar dan komt marktwerking om de hoek kijken. ,,De doelstelling kan alleen gehaald worden als we de hoogste prijs voor de accu’s willen betalen.’’
Autovloot

Wereldwijd gaat het zeker niet lukken om voor 2050 uitsluitend elektrisch te rijden. Al is het maar omdat het wagenpark vooral in landen als China en India nog steeds enorm uitdijt. ,,Tegen de toenemende autovloot valt niet op te elektriseren.’’

Misschien dat de opkomst van elektrische deelauto’s soelaas biedt. Miedema is van mening dat je daarmee hooguit het aantal voertuigen kunt stabiliseren. ,,Maar dan zit je vooral vanuit Europees perspectief naar het probleem te kijken. Daar hebben de mensen in de Derde Wereld die graag een auto willen hebben geen boodschap aan.’’
Plug-in hybrides

Willen we de CO2-uitstoot door auto’s verminderen dan pleit Miedema voor een ‘herwaarding’ van plug-in hybrides, die zijn uitgerust met een benzinemotor en een elektromotor. Van de hoeveelheid lithium in een batterij van elektrische auto’s kun je negen plug-in batterijen maken. Hij heeft berekend dat één elektrische auto en acht conventionele auto’s omgerekend per auto gemiddeld 4,4 liter brandstof per 100 kilometer verbruiken. Negen plug-in hybrides gebruiken omgerekend per auto gemiddeld 2,5 liter brandstof per 100 kilometer. ,,Er valt dus gemiddeld twee liter per 100 kilometer te besparen als je inzet op plug-in hybrides. Alleen moet je dan wel een mechanisme bedenken om mensen te dwingen elektrisch te rijden als het kan.’’

DvhN
pi_184386223
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 20:58 schreef AchJa het volgende:
Promovendus Miedema: 'Elektrische auto’s gaan broeikaseffect niet dempen'

Als het aan de regering ligt, worden er vanaf 2030 alleen nog elektrische auto’s verkocht. Een ambitieus plan. Gezien het succes van Tesla en de elektrische modellen waar veel andere autofabrikanten nu aan werken moet het haalbaar zijn. ,,Maar dat is het helaas niet’’, zegt Jan Hessels Miedema (33), die er maandag aan de Rijksuniversiteit Groningen bij het Instituut voor Energie en Milieukunde (IVEM) op promoveert.

Biomass of Batteries luidt de titel van het proefschrift van de docent milieufysica aan de hbo-opleiding Van Hall Larenstein in Leeuwarden. De geboren Fries, die opgroeide in Buitenpost, laat daarin zien dat de bijdrage van elektrische auto’s, de bijstook van biomassa in kolencentrales en de toepassing van groen gas in huishoudens slechts een marginale bijdrage zal leveren aan de energietransitie tot 2050.
Energiedichtheid

De batterijen van elektrische auto’s bestaan voor een belangrijk deel uit lithium. Dat is het lichtste metaal dat er bestaat. ,,Het heeft een hoge energiedichtheid: je kunt er veel energie in opslaan. Ideaal voor accu’s die relatief licht moeten zijn. Daarom zijn lithium batterijen ook zo populair in mobiele telefoons en laptops.’’

De grootste voorraden lithium bevinden zich in Zuid-Amerika. Vooral in Bolivia, ‘maar daar gebeurt momenteel niks mee’, zegt Miedema. De grootste lithiumproducent is momenteel Chili. ,,Om tegemoet te komen aan de grote vraag naar lithium voor accu’s in auto’s moet de productie van lithium gigantisch worden opgeschaald. Dat is een probleem. Tot 2050 lukt dat maar in beperkte mate.’’
Winning

Accu’s zijn niet alleen afhankelijk van lithium, maar ook van andere metalen. Miedema: ,,De verwachting is dat de opschaling van deze winning ook problematisch wordt.’’

Gevolg: het aantal elektrische auto’s dat in productie kan worden genomen is tot 2050 zeer beperkt. De promovendus schat het aantal op twintig procent van het huidige wagenpark in de wereld. De ambitie van de regering dat er vanaf 2030 alleen nog maar nieuwe elektrische auto’s mogen worden verkocht, lijdt op voorhand schipbreuk. Maar dan komt marktwerking om de hoek kijken. ,,De doelstelling kan alleen gehaald worden als we de hoogste prijs voor de accu’s willen betalen.’’
Autovloot

Wereldwijd gaat het zeker niet lukken om voor 2050 uitsluitend elektrisch te rijden. Al is het maar omdat het wagenpark vooral in landen als China en India nog steeds enorm uitdijt. ,,Tegen de toenemende autovloot valt niet op te elektriseren.’’

Misschien dat de opkomst van elektrische deelauto’s soelaas biedt. Miedema is van mening dat je daarmee hooguit het aantal voertuigen kunt stabiliseren. ,,Maar dan zit je vooral vanuit Europees perspectief naar het probleem te kijken. Daar hebben de mensen in de Derde Wereld die graag een auto willen hebben geen boodschap aan.’’
Plug-in hybrides

Willen we de CO2-uitstoot door auto’s verminderen dan pleit Miedema voor een ‘herwaarding’ van plug-in hybrides, die zijn uitgerust met een benzinemotor en een elektromotor. Van de hoeveelheid lithium in een batterij van elektrische auto’s kun je negen plug-in batterijen maken. Hij heeft berekend dat één elektrische auto en acht conventionele auto’s omgerekend per auto gemiddeld 4,4 liter brandstof per 100 kilometer verbruiken. Negen plug-in hybrides gebruiken omgerekend per auto gemiddeld 2,5 liter brandstof per 100 kilometer. ,,Er valt dus gemiddeld twee liter per 100 kilometer te besparen als je inzet op plug-in hybrides. Alleen moet je dan wel een mechanisme bedenken om mensen te dwingen elektrisch te rijden als het kan.’’

DvhN
Miedema mist nogal wat punten:

- Tesla en VW verwachten juist een prijsdaling en capaciteitstoename van accu's en geen tekorten aan grondstoffen.Tesla maakt zelf accu's en gebruikt minder kobalt per accu.
- Lithium is momenteel hot, er zijn echter ook ook opvolgers voor deze accu's, zonder lithium, zonder kobalt.
- Hij houdt geen rekening met de besparing van energie omdat je minder benzine hoeft te raffineren. Die besparing zit op zo'n 1,5kWh per liter brandstof, waar een elektrische auto dus al 7,5km op kan rijden.
  zondag 13 januari 2019 @ 21:09:10 #215
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_184386382
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 21:09 schreef AchJa het volgende:

[..]

Bel hem op en wijs hem ff op zijn fouten zou ik zeggen.
Hij woont vlakbij, dat kan makkelijker.

Kobalt is eerder een probleem dan lithium.
Maar kobalt kan met nieuwe technieken verlaagd worden per accu en uiteindelijk zelfs vervangen.

Met solid state elektrolyten wordt de capaciteit 2x hoger en de laadtijd 10x korter, om maar een stap te noemen waar Toyota aan werkt voor hun elektrische auto.

Denk je dat Elon Musk dat artikel leest en denkt "oh, dan stoppen we er maar mee?"

[ Bericht 14% gewijzigd door TheFreshPrince op 13-01-2019 21:19:50 ]
  zondag 13 januari 2019 @ 21:39:40 #217
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_184386972
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 21:11 schreef MaGNeT het volgende:

Hij woont vlakbij, dat kan makkelijker.

Kobalt is eerder een probleem dan lithium.
Maar kobalt kan met nieuwe technieken verlaagd worden per accu en uiteindelijk zelfs vervangen.

Met solid state elektrolyten wordt de capaciteit 2x hoger en de laadtijd 10x korter, om maar een stap te noemen waar Toyota aan werkt voor hun elektrische auto.

Denk je dat Elon Musk dat artikel leest en denkt "oh, dan stoppen we er maar mee?"
Tsja... Wel weer tekenend dit soort opmerkingen...

Als het verhaal niet in de kraam van de groene jongens te pas komt is het allemaal per definitie onzin... Maar goed, de gemiddelde Fokker zal het wel beter weten... :')
pi_184387117
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 21:39 schreef AchJa het volgende:

[..]

Tsja... Wel weer tekenend dit soort opmerkingen...

Als het verhaal niet in de kraam van de groene jongens te pas komt is het allemaal per definitie onzin... Maar goed, de gemiddelde Fokker zal het wel beter weten... :')
Elon Musk:

quote:
More to the point, however: Will Tesla be able to acquire enough of the stuff in the required form (lithium hydroxide) over the next few years at an affordable price? Musk yielded the floor to JB Straubel, who said, “We need to make sure that we have the extraction and processing capacity, but it’s not that much different than lining up other supply chain elements for the car – it just has a little bit longer lead time. Tesla has spent a lot of time working with all the different lithium companies all around the world to…make sure they are investing on the right timeline to have the capacity ready when we need it.”

“We’re also finding ways to reduce the cost,” Straubel continued. “Lithium is not a mature market. It’s not traded on the London metal exchange, it’s subject to a lot of speculation [but] this does not relate to the actual cost of production of lithium. That is relatively stable…so, once we can appropriately invest in the extraction, refining and processing, the price of lithium is quite low and quite stable.”

Furthermore, lithium-ion batteries don’t really require all that much lithium, and by the way, we’ve been calling them by the wrong name all these years.

“Although [they’re] called lithium-ion, the actual percentage of lithium in a lithium-ion cell is approximately 2%,” explains Musk. “Technically, our cells should be called nickel-graphite, because the primary constituent in the cell as a whole is nickel. On the anode side it’s graphite with silicon oxide. There’s a little bit of lithium in there, but it’s like the salt on the salad. It’s still important to avoid supply constraints [but] the main determinants of costs of the cell are the price of nickel in the form that we need it, and there’s a little bit of cobalt and some aluminum, and then the cost of synthetic graphite with the silicon-oxide coating.”
  zondag 13 januari 2019 @ 21:48:23 #219
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_184387144
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 21:11 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Hij woont vlakbij, dat kan makkelijker.

...
Ga morgen even zijn promotie onderuit schoppen dan. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_184387307
quote:
12s.gif Op zondag 13 januari 2019 21:48 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Ga morgen even zijn promotie onderuit schoppen dan. :P
Ik zou wel eens in gesprek willen gaan, sowieso is zo'n publicatie maar een deel van een onderzoek en wil je een krachtige conclusie om het interessant te houden voor de lezen.
  zondag 13 januari 2019 @ 22:37:58 #221
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_184388291
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 22:37 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ja en?
Ach ja.
pi_184390832
Had VW maar zo een vooruitziende blik gehad met de diesel van dit merk!
  maandag 14 januari 2019 @ 06:31:08 #224
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_184391589
Musk is gewoon zijn eigen portemonnee aan het volpraten. En de Tesla model 3 is een haastig in elkaar gegooid autootje met slechte kwaliteit lak en slecht uitgelijnde panelen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')