abonnement Unibet Coolblue
pi_184000407
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 12:40 schreef HSG het volgende:

[..]

Dit plan is gewoon niet haalbaar.
Misschien strikt genomen niet, maar als de overheid het echt wil dan gaan ze er wel een mouw aan passen hoor.

Bijvoorbeeld door de verkoop van brandstofauto's theoretisch nog wel toe te staan, maar op elke gram Co2 of roetuitstoot zoveel extra BPM te heffen dat iedere brandstofauto zich volledig uit de markt prijst ten opzichte van hybride en volledig electrisch aangedreven auto's.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_184000449
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 12:46 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Misschien strikt genomen niet, maar als de overheid het echt wil dan gaan ze er wel een mouw aan passen hoor.

Bijvoorbeeld door de verkoop van brandstofauto's theoretisch nog wel toe te staan, maar op elke gram Co2 of roetuitstoot zoveel extra BPM te heffen dat iedere brandstofauto zich volledig uit de markt prijst ten opzichte van hybride en volledig electrisch aangedreven auto's.
De beste oplossing is nog altijd de hybride auto. Een elektrische auto is nog te duur en kan geen aanhanger trekken.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_184000666
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 12:48 schreef HSG het volgende:

[..]

De beste oplossing is nog altijd de hybride auto. Een elektrische auto is nog te duur en kan geen aanhanger trekken.
Een Tesla mag gewoon een aanhanger trekken hoor. Maar die zijn inderdaad nog onbereikbaar voor de gewone man.

De meeste hybrides mogen overigens ook nog geen aanhanger trekken. Tot nu toe slechts enkelen. De Kia Niro bijvoorbeeld wel, maar alle hybrides van Toyota bijvoorbeeld weer niet.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_184000684
quote:
1s.gif Op donderdag 27 december 2018 12:57 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Een Tesla mag gewoon een aanhanger trekken hoor. Maar die zijn inderdaad nog onbereikbaar voor de gewone man.

De meeste hybrides mogen overigens ook nog geen aanhanger trekken. Tot nu toe slechts enkelen. De Kia Niro bijvoorbeeld wel, maar alle hybrides van Toyota bijvoorbeeld weer niet.
Slechte zaak toch.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_184001003
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 december 2018 11:15 schreef Cherni het volgende:

[..]

:) Dan sta ik wel aan je zijde. Dat geloof ik ook wel. Ik twijfel alleen aan de infra of die in 2030 al aan de vraag kan voldoen. Het probleem laadpaalklevers zal ook opgelost moeten worden.
Mag toch hopen dat er genoeg laadpalen zijn tegen die tijd, ga niet halverwege wanneer ik uit eten ben mij auto verplaatsen of tijdens mijn eerste 2 uurtjes slaap mijn auto verplaatsen.
Ook geen 38
pi_184003653
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 12:48 schreef HSG het volgende:

[..]

De beste oplossing is nog altijd de hybride auto. Een elektrische auto is nog te duur en kan geen aanhanger trekken.






pi_184003867
quote:
Of je staat 30 min bij een oplaadpaal i.p.v. nog geen 5 min bij een pomp. Leuk als er nog 8 wachtenden voor je staan.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_184003894
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 15:03 schreef HSG het volgende:

[..]

Of je staat 30 min bij een oplaadpaal i.p.v. nog geen 5 min bij een pomp. Leuk als er nog 8 wachtenden voor je staan.
Goed verhaal, erg origineel, nog niet voorbijgekomen.

Voorlopig niet aan de orde, mocht dat wel het geval zijn dan is de EV een dermate groot succes dat uitbreiden van het laadnetwerk een prima investering is.
  donderdag 27 december 2018 @ 15:07:23 #209
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_184003931
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 15:03 schreef HSG het volgende:

[..]

Of je staat 30 min bij een oplaadpaal i.p.v. nog geen 5 min bij een pomp. Leuk als er nog 8 wachtenden voor je staan.
Wachten :')
#KICKOUTZP
  donderdag 27 december 2018 @ 15:14:52 #210
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_184004130
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2018 15:03 schreef HSG het volgende:

[..]

Of je staat 30 min bij een oplaadpaal i.p.v. nog geen 5 min bij een pomp. Leuk als er nog 8 wachtenden voor je staan.
laat de baas maar sterreve
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_184006142
bron: https://tweakers.net/nieuws/147280/volkswagen-maakt-360kwh-powerbank-om-elektrische-autos-op-te-laden.html

quote:
Volkswagen maakt 360kWh-powerbank om elektrische auto's op te laden
Volkswagen maakt een mobiele laadpaal voor elektrische auto's. Het Mobile Charging Station heeft een accucapaciteit van 360kWh en kan op plekken neergezet worden waar geen stroomvoorziening is. In 2019 start Volkswagen met een proef.

De grote powerbank is bedoeld om op plekken neer te zetten waar tijdelijk een laadpaal nodig is, of waar geen infrastructuur aanwezig is om een permanente laadpaal te installeren. Volkswagen stelt dat de mobiele laadpaal onder andere op evenementen gebruikt zou kunnen worden.

Het Mobile Charging Station heeft een laadcapaciteit van 360kWh en Volkswagen claimt dat dit genoeg is om tot vijftien elektrische auto's op te laden. Er kunnen vier auto's tegelijk geladen worden, twee met gelijkstroom en twee met wisselstroom en het station is ook geschikt om elektrische fietsen te laden.

Volgens de autofabrikant kan het mobiele laadstation snelladen met maximaal 100kW en duurt opladen van een auto 'gemiddeld zo'n 17 minuten'. De fabrikant gaat dan uit van het tot 80 procent volladen van een accu van de Volkswagen e-Golf, wat overeenkomt met 28kWh.

De laadpaal is gebaseerd op Volkswagens eigen Modular Electric Toolkit, het platform voor de elektrische auto's van het merk. De fabrikant stelt dat dit accu's uit elektrische auto's een tweede leven kan geven. Accu's die door slijtage niet meer geschikt zijn voor gebruik in auto's, kunnen nog wel in de mobiele laadstations toegepast worden.

De powerbank is los van het stroomnet te gebruiken, maar kan ook aangesloten worden en kan dan met een vermogen van 30kW via wisselstroom geladen worden. Ook kunnen de powerbanks gebruikt worden om groene stroom op te slaan. Volkswagen gaat in de eerste helft van 2019 bij wijze van proef de eerste mobiele laadstations inzetten in Wolfsburg. Vanaf 2020 wil de autofabrikant de powerbanks in andere steden in gebruik nemen en op grotere schaal produceren.
Mooie vinding, hergebruik oude accu's (kunnen nog jaren mee voor ze in de recycling gaan) , vooral het idee om de powerbank op rustige momenten op te laden zodat hij op piekmomenten auto's kan laden is wel slim, en er kan ook overcapacitiet aan PV-stroom in opgeslagen kunnen worden voor dat doel.
  zondag 13 januari 2019 @ 20:58:53 #213
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_184386067
Promovendus Miedema: 'Elektrische auto’s gaan broeikaseffect niet dempen'

Als het aan de regering ligt, worden er vanaf 2030 alleen nog elektrische auto’s verkocht. Een ambitieus plan. Gezien het succes van Tesla en de elektrische modellen waar veel andere autofabrikanten nu aan werken moet het haalbaar zijn. ,,Maar dat is het helaas niet’’, zegt Jan Hessels Miedema (33), die er maandag aan de Rijksuniversiteit Groningen bij het Instituut voor Energie en Milieukunde (IVEM) op promoveert.

Biomass of Batteries luidt de titel van het proefschrift van de docent milieufysica aan de hbo-opleiding Van Hall Larenstein in Leeuwarden. De geboren Fries, die opgroeide in Buitenpost, laat daarin zien dat de bijdrage van elektrische auto’s, de bijstook van biomassa in kolencentrales en de toepassing van groen gas in huishoudens slechts een marginale bijdrage zal leveren aan de energietransitie tot 2050.
Energiedichtheid

De batterijen van elektrische auto’s bestaan voor een belangrijk deel uit lithium. Dat is het lichtste metaal dat er bestaat. ,,Het heeft een hoge energiedichtheid: je kunt er veel energie in opslaan. Ideaal voor accu’s die relatief licht moeten zijn. Daarom zijn lithium batterijen ook zo populair in mobiele telefoons en laptops.’’

De grootste voorraden lithium bevinden zich in Zuid-Amerika. Vooral in Bolivia, ‘maar daar gebeurt momenteel niks mee’, zegt Miedema. De grootste lithiumproducent is momenteel Chili. ,,Om tegemoet te komen aan de grote vraag naar lithium voor accu’s in auto’s moet de productie van lithium gigantisch worden opgeschaald. Dat is een probleem. Tot 2050 lukt dat maar in beperkte mate.’’
Winning

Accu’s zijn niet alleen afhankelijk van lithium, maar ook van andere metalen. Miedema: ,,De verwachting is dat de opschaling van deze winning ook problematisch wordt.’’

Gevolg: het aantal elektrische auto’s dat in productie kan worden genomen is tot 2050 zeer beperkt. De promovendus schat het aantal op twintig procent van het huidige wagenpark in de wereld. De ambitie van de regering dat er vanaf 2030 alleen nog maar nieuwe elektrische auto’s mogen worden verkocht, lijdt op voorhand schipbreuk. Maar dan komt marktwerking om de hoek kijken. ,,De doelstelling kan alleen gehaald worden als we de hoogste prijs voor de accu’s willen betalen.’’
Autovloot

Wereldwijd gaat het zeker niet lukken om voor 2050 uitsluitend elektrisch te rijden. Al is het maar omdat het wagenpark vooral in landen als China en India nog steeds enorm uitdijt. ,,Tegen de toenemende autovloot valt niet op te elektriseren.’’

Misschien dat de opkomst van elektrische deelauto’s soelaas biedt. Miedema is van mening dat je daarmee hooguit het aantal voertuigen kunt stabiliseren. ,,Maar dan zit je vooral vanuit Europees perspectief naar het probleem te kijken. Daar hebben de mensen in de Derde Wereld die graag een auto willen hebben geen boodschap aan.’’
Plug-in hybrides

Willen we de CO2-uitstoot door auto’s verminderen dan pleit Miedema voor een ‘herwaarding’ van plug-in hybrides, die zijn uitgerust met een benzinemotor en een elektromotor. Van de hoeveelheid lithium in een batterij van elektrische auto’s kun je negen plug-in batterijen maken. Hij heeft berekend dat één elektrische auto en acht conventionele auto’s omgerekend per auto gemiddeld 4,4 liter brandstof per 100 kilometer verbruiken. Negen plug-in hybrides gebruiken omgerekend per auto gemiddeld 2,5 liter brandstof per 100 kilometer. ,,Er valt dus gemiddeld twee liter per 100 kilometer te besparen als je inzet op plug-in hybrides. Alleen moet je dan wel een mechanisme bedenken om mensen te dwingen elektrisch te rijden als het kan.’’

DvhN
pi_184386223
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 20:58 schreef AchJa het volgende:
Promovendus Miedema: 'Elektrische auto’s gaan broeikaseffect niet dempen'

Als het aan de regering ligt, worden er vanaf 2030 alleen nog elektrische auto’s verkocht. Een ambitieus plan. Gezien het succes van Tesla en de elektrische modellen waar veel andere autofabrikanten nu aan werken moet het haalbaar zijn. ,,Maar dat is het helaas niet’’, zegt Jan Hessels Miedema (33), die er maandag aan de Rijksuniversiteit Groningen bij het Instituut voor Energie en Milieukunde (IVEM) op promoveert.

Biomass of Batteries luidt de titel van het proefschrift van de docent milieufysica aan de hbo-opleiding Van Hall Larenstein in Leeuwarden. De geboren Fries, die opgroeide in Buitenpost, laat daarin zien dat de bijdrage van elektrische auto’s, de bijstook van biomassa in kolencentrales en de toepassing van groen gas in huishoudens slechts een marginale bijdrage zal leveren aan de energietransitie tot 2050.
Energiedichtheid

De batterijen van elektrische auto’s bestaan voor een belangrijk deel uit lithium. Dat is het lichtste metaal dat er bestaat. ,,Het heeft een hoge energiedichtheid: je kunt er veel energie in opslaan. Ideaal voor accu’s die relatief licht moeten zijn. Daarom zijn lithium batterijen ook zo populair in mobiele telefoons en laptops.’’

De grootste voorraden lithium bevinden zich in Zuid-Amerika. Vooral in Bolivia, ‘maar daar gebeurt momenteel niks mee’, zegt Miedema. De grootste lithiumproducent is momenteel Chili. ,,Om tegemoet te komen aan de grote vraag naar lithium voor accu’s in auto’s moet de productie van lithium gigantisch worden opgeschaald. Dat is een probleem. Tot 2050 lukt dat maar in beperkte mate.’’
Winning

Accu’s zijn niet alleen afhankelijk van lithium, maar ook van andere metalen. Miedema: ,,De verwachting is dat de opschaling van deze winning ook problematisch wordt.’’

Gevolg: het aantal elektrische auto’s dat in productie kan worden genomen is tot 2050 zeer beperkt. De promovendus schat het aantal op twintig procent van het huidige wagenpark in de wereld. De ambitie van de regering dat er vanaf 2030 alleen nog maar nieuwe elektrische auto’s mogen worden verkocht, lijdt op voorhand schipbreuk. Maar dan komt marktwerking om de hoek kijken. ,,De doelstelling kan alleen gehaald worden als we de hoogste prijs voor de accu’s willen betalen.’’
Autovloot

Wereldwijd gaat het zeker niet lukken om voor 2050 uitsluitend elektrisch te rijden. Al is het maar omdat het wagenpark vooral in landen als China en India nog steeds enorm uitdijt. ,,Tegen de toenemende autovloot valt niet op te elektriseren.’’

Misschien dat de opkomst van elektrische deelauto’s soelaas biedt. Miedema is van mening dat je daarmee hooguit het aantal voertuigen kunt stabiliseren. ,,Maar dan zit je vooral vanuit Europees perspectief naar het probleem te kijken. Daar hebben de mensen in de Derde Wereld die graag een auto willen hebben geen boodschap aan.’’
Plug-in hybrides

Willen we de CO2-uitstoot door auto’s verminderen dan pleit Miedema voor een ‘herwaarding’ van plug-in hybrides, die zijn uitgerust met een benzinemotor en een elektromotor. Van de hoeveelheid lithium in een batterij van elektrische auto’s kun je negen plug-in batterijen maken. Hij heeft berekend dat één elektrische auto en acht conventionele auto’s omgerekend per auto gemiddeld 4,4 liter brandstof per 100 kilometer verbruiken. Negen plug-in hybrides gebruiken omgerekend per auto gemiddeld 2,5 liter brandstof per 100 kilometer. ,,Er valt dus gemiddeld twee liter per 100 kilometer te besparen als je inzet op plug-in hybrides. Alleen moet je dan wel een mechanisme bedenken om mensen te dwingen elektrisch te rijden als het kan.’’

DvhN
Miedema mist nogal wat punten:

- Tesla en VW verwachten juist een prijsdaling en capaciteitstoename van accu's en geen tekorten aan grondstoffen.Tesla maakt zelf accu's en gebruikt minder kobalt per accu.
- Lithium is momenteel hot, er zijn echter ook ook opvolgers voor deze accu's, zonder lithium, zonder kobalt.
- Hij houdt geen rekening met de besparing van energie omdat je minder benzine hoeft te raffineren. Die besparing zit op zo'n 1,5kWh per liter brandstof, waar een elektrische auto dus al 7,5km op kan rijden.
  zondag 13 januari 2019 @ 21:09:10 #215
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_184386382
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 21:09 schreef AchJa het volgende:

[..]

Bel hem op en wijs hem ff op zijn fouten zou ik zeggen.
Hij woont vlakbij, dat kan makkelijker.

Kobalt is eerder een probleem dan lithium.
Maar kobalt kan met nieuwe technieken verlaagd worden per accu en uiteindelijk zelfs vervangen.

Met solid state elektrolyten wordt de capaciteit 2x hoger en de laadtijd 10x korter, om maar een stap te noemen waar Toyota aan werkt voor hun elektrische auto.

Denk je dat Elon Musk dat artikel leest en denkt "oh, dan stoppen we er maar mee?"

[ Bericht 14% gewijzigd door TheFreshPrince op 13-01-2019 21:19:50 ]
  zondag 13 januari 2019 @ 21:39:40 #217
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_184386972
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 21:11 schreef MaGNeT het volgende:

Hij woont vlakbij, dat kan makkelijker.

Kobalt is eerder een probleem dan lithium.
Maar kobalt kan met nieuwe technieken verlaagd worden per accu en uiteindelijk zelfs vervangen.

Met solid state elektrolyten wordt de capaciteit 2x hoger en de laadtijd 10x korter, om maar een stap te noemen waar Toyota aan werkt voor hun elektrische auto.

Denk je dat Elon Musk dat artikel leest en denkt "oh, dan stoppen we er maar mee?"
Tsja... Wel weer tekenend dit soort opmerkingen...

Als het verhaal niet in de kraam van de groene jongens te pas komt is het allemaal per definitie onzin... Maar goed, de gemiddelde Fokker zal het wel beter weten... :')
pi_184387117
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 21:39 schreef AchJa het volgende:

[..]

Tsja... Wel weer tekenend dit soort opmerkingen...

Als het verhaal niet in de kraam van de groene jongens te pas komt is het allemaal per definitie onzin... Maar goed, de gemiddelde Fokker zal het wel beter weten... :')
Elon Musk:

quote:
More to the point, however: Will Tesla be able to acquire enough of the stuff in the required form (lithium hydroxide) over the next few years at an affordable price? Musk yielded the floor to JB Straubel, who said, “We need to make sure that we have the extraction and processing capacity, but it’s not that much different than lining up other supply chain elements for the car – it just has a little bit longer lead time. Tesla has spent a lot of time working with all the different lithium companies all around the world to…make sure they are investing on the right timeline to have the capacity ready when we need it.”

“We’re also finding ways to reduce the cost,” Straubel continued. “Lithium is not a mature market. It’s not traded on the London metal exchange, it’s subject to a lot of speculation [but] this does not relate to the actual cost of production of lithium. That is relatively stable…so, once we can appropriately invest in the extraction, refining and processing, the price of lithium is quite low and quite stable.”

Furthermore, lithium-ion batteries don’t really require all that much lithium, and by the way, we’ve been calling them by the wrong name all these years.

“Although [they’re] called lithium-ion, the actual percentage of lithium in a lithium-ion cell is approximately 2%,” explains Musk. “Technically, our cells should be called nickel-graphite, because the primary constituent in the cell as a whole is nickel. On the anode side it’s graphite with silicon oxide. There’s a little bit of lithium in there, but it’s like the salt on the salad. It’s still important to avoid supply constraints [but] the main determinants of costs of the cell are the price of nickel in the form that we need it, and there’s a little bit of cobalt and some aluminum, and then the cost of synthetic graphite with the silicon-oxide coating.”
  zondag 13 januari 2019 @ 21:48:23 #219
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_184387144
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 21:11 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Hij woont vlakbij, dat kan makkelijker.

...
Ga morgen even zijn promotie onderuit schoppen dan. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_184387307
quote:
12s.gif Op zondag 13 januari 2019 21:48 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Ga morgen even zijn promotie onderuit schoppen dan. :P
Ik zou wel eens in gesprek willen gaan, sowieso is zo'n publicatie maar een deel van een onderzoek en wil je een krachtige conclusie om het interessant te houden voor de lezen.
  zondag 13 januari 2019 @ 22:37:58 #221
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_184388291
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 22:37 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ja en?
Ach ja.
pi_184390832
Had VW maar zo een vooruitziende blik gehad met de diesel van dit merk!
  maandag 14 januari 2019 @ 06:31:08 #224
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_184391589
Musk is gewoon zijn eigen portemonnee aan het volpraten. En de Tesla model 3 is een haastig in elkaar gegooid autootje met slechte kwaliteit lak en slecht uitgelijnde panelen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')